Welk dieet ?
dinsdag 5 september 2017 om 22:12
Nu maak ik mij echt zorgen
..net terug gelopen van eetgelegenheid naar huis. ..de gehele weg buiten adem.
Door mijn overgewicht.
Iemand een idee ..hoe pak ik het aan..mijn overgewicht kwijt te raken..
Helaas zonder sportschool. ..dat laten mijn gewrichten niet toe.
Is Weight Watchers een optie ?
Iemand een idee ?
..net terug gelopen van eetgelegenheid naar huis. ..de gehele weg buiten adem.
Door mijn overgewicht.
Iemand een idee ..hoe pak ik het aan..mijn overgewicht kwijt te raken..
Helaas zonder sportschool. ..dat laten mijn gewrichten niet toe.
Is Weight Watchers een optie ?
Iemand een idee ?
woensdag 6 september 2017 om 09:45
Nog een aanvullende tip die hier ook al eerder gegevens is: hou een tijdje alles bij wat je eet en de voedingswaarde ervan. Daar heb je tegenwoordig allerlei handige apps voor op je telefoon. Dat geeft inzicht en helpt je om te kiezen welke dingen je afscheid van wilt nemen.
Pas wel op met het kiezen voor allerlei light-producten. Een normaal, gezond eetpatroon heeft in principe geen light-producten nodig.
Pas wel op met het kiezen voor allerlei light-producten. Een normaal, gezond eetpatroon heeft in principe geen light-producten nodig.
woensdag 6 september 2017 om 09:50
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Forceren klinkt alsof je jezelf eten moet gaan verbieden terwijl je honger hebt. Er is zeker een kleine groep mensen die altijd een hongergevoel heeft, maar voor de meesten geldt dat je ook prima kunt afvallen zonder hongergevoel. Als je honger hebt, dan moet je wat eten. Belangrijker is wat je dan kiest om te eten (en de hoeveelheid) en beter is dat hongergevoel net voor te zijn, zodat het makkelijker is om iets gezonds te kiezen om te eten.
Trek daarentegen is wel iets wat je geforceerd moet leren negeren, maar dat is tijdelijk. Trek komt voort uit gewoonte en als je daar een tijdje niet aan toegeeft, dan verdwijnt het.
woensdag 6 september 2017 om 09:56
Als de "light" aanduiding op de verpakking misleidend is vind ik dat geen beste zaak. Veel "light"-producten bevatten meer calorieën dan de reguliere versie. En ze brengen veel geld in het laatje want de mensen zijn lui in hun denken en verwachten van hun probleem af te zijn door grif geld te betalen.
Men wil nu eenmaal een graantje meepikken van de gezondheids- en slankheidsmanie.
Maar in Nederland leven we met 17 miljoen gemiddeld hoogopgeleide mensen en daarvan kan je verwachten dat ze begrijpen wat op het etiket staat.
Het "light"-product Franse kwark vind ik persoonlijk echt een uitkomst trouwens.
Men wil nu eenmaal een graantje meepikken van de gezondheids- en slankheidsmanie.
Maar in Nederland leven we met 17 miljoen gemiddeld hoogopgeleide mensen en daarvan kan je verwachten dat ze begrijpen wat op het etiket staat.
Het "light"-product Franse kwark vind ik persoonlijk echt een uitkomst trouwens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 6 september 2017 om 10:06
Met geforceerd gedrag bedoel ik niet-spontaan gedrag wat dus eerder door het verstand ingegeven wordt dan door louter lust.roodmiertje schreef: ↑06-09-2017 09:50Dat ben ik niet helemaal met je eens. Forceren klinkt alsof je jezelf eten moet gaan verbieden terwijl je honger hebt. Er is zeker een kleine groep mensen die altijd een hongergevoel heeft, maar voor de meesten geldt dat je ook prima kunt afvallen zonder hongergevoel. Als je honger hebt, dan moet je wat eten. Belangrijker is wat je dan kiest om te eten (en de hoeveelheid) en beter is dat hongergevoel net voor te zijn, zodat het makkelijker is om iets gezonds te kiezen om te eten.
Trek daarentegen is wel iets wat je geforceerd moet leren negeren, maar dat is tijdelijk. Trek komt voort uit gewoonte en als je daar een tijdje niet aan toegeeft, dan verdwijnt het.
woensdag 6 september 2017 om 10:10
Voor sommigen zal het tevreden gevoel wat je hebt over je goede gedrag helpen vol te houden maar anderen missen alleen hun chips en chocola.Belangrijker is wat je dan kiest om te eten (en de hoeveelheid) en beter is dat hongergevoel net voor te zijn, zodat het makkelijker is om iets gezonds te kiezen om te eten.
woensdag 6 september 2017 om 19:48
Dexx schreef: ↑05-09-2017 22:31Het geheim van slanke mensen is inderdaad een aanrader om te lezen.
Zelf hele positieve ervaring met Weight Watchers, wat ze al zeiden maar ik nooit geloofde, dat het geen dieet is. Ik heb alles kunnen eten wat ik normaal ook deed, alleen maak je keuzes. Het is of dit, of dit. Niet meer en, en. En het fijne wat ik er aan vond, zelf kiezen wat je eet i.p.v. weekmenu's.
Als je een beetje goed verzekerd bent krijg je een deel vergoed. Succes, met welke stap je ook neemt.
Het boek geheim van slanke mensen en Sonja bakker heb ik.
Een diëtiste had ik vorig haar , dat was niks voor mij.
Advies krijgen van een slanke den ...dat werkt dus niet.
EGA NEDERLAND wel ..maar die kilo 's ben ik door omstandigheden helaas weer aangekomen, daarna lukte t ff niet..en toen kwam dus de vakantie ertussen.
Daar baal ik dus van.
Ik zou in principe 20 kilo moeten afvallen qua BMI maar met 10 zou ik al de koning te rijk zijn.
Zwemmen is geen optie...schaam me dood in een badpak...niet vanwege mijn gewicht maar flinke spataders.
Manlief en ik gaan...elke avond na het eten wandelen is het plan.
woensdag 6 september 2017 om 19:50
Ik ben niet voor light...eet liever normaal minder.retrostar schreef: ↑06-09-2017 09:56Als de "light" aanduiding op de verpakking misleidend is vind ik dat geen beste zaak. Veel "light"-producten bevatten meer calorieën dan de reguliere versie. En ze brengen veel geld in het laatje want de mensen zijn lui in hun denken en verwachten van hun probleem af te zijn door grif geld te betalen.
woensdag 6 september 2017 om 19:52
Dat is een goed idee...dankjewelroodmiertje schreef: ↑06-09-2017 09:45Nog een aanvullende tip die hier ook al eerder gegevens is: hou een tijdje alles bij wat je eet en de voedingswaarde ervan. Daar heb je tegenwoordig allerlei handige apps voor op je telefoon. Dat geeft inzicht en helpt je om te kiezen welke dingen je afscheid van wilt nemen.
woensdag 6 september 2017 om 19:55
Als sporten maar een klein effect heeft waarom wordt daar dan zo op gehamerd ?Saga_Röversdotter schreef: ↑05-09-2017 23:09Weet ik, maar TO noemt het zo expliciet. Helpt ook bij haar uithoudingsvermogen. En sporten kan wel motiveren en helpen bij gezond blijven eten.
woensdag 6 september 2017 om 20:11
Ik ben nu 20 kilo afgevallen. Maar niet op de snelste manier, ik heb er in totaal 6 jaar over gedaan (maar zonder ge-jojo).
Ik heb geen specifiek dieet gevolgd maar heb heel rustig in kleine stapjes mijn dagelijkse voeding aangepast. Instappen grofweg als volgt:
Eerst door het skippen van de overduidelijk slechte suikers. Dus geen frisdranken of vruchtensappen meer, een koekje alleen bij speciale gelegenheden, minder snoepen (alleen chocola blijft voor mij een dingetje, dat at ik soms nog wel), geen mierzoete chocola meer, maar rustig wennen aan pure chocola etc. In het eerste jaar ben ik hier al zo'n 5 kilo mee afgevallen.
Toen ik een beetje gewend was aan het vermijden van de voor de hand liggende suikers ben ik stapje voor stapje bewuster gaan koken. Minder vlees (of mager vlees), minder vaak een patatje of pizza halen, alleen nog maar volkoren producten eten etc.
Dit heb ik een jaar of 2 gedaan, waarmee ik in totaal zo'n 10 kilo kwijtgeraakt ben.
Toen ik bovenstaand patroon eenmaal zo gewend was dat het er helemaal in zat ben ik bewuster gaan nadenken over de verborgen suikers en heel clean koken. Bewust broodbeleg etc. kiezen, ik heb een poos koolhydraatarm geprobeerd, maar voor mij werkte dat helemaal niet. Ik was constant moe en chagerijnig. Ik ben vrijwel vegetarisch gaan eten en ik ben meer tussendoortjes gaan schrappen of vervangen voor gezondere opties. Dat werkte voor mij een stuk beter.
In totaal ben ik dus 20 kilo kwijt en is mijn gezonde gewicht nu al 3 jaar stabiel. Ik zal altijd gevoelig blijven voor overgewicht (ik ben zo iemand die echt altijd honger heeft), maar door het afvallen bewust heel langzaam te doen en stap voor stap is het mij wel gelukt en blijft het er ook af. Ik sport er veel bij, dat is voor mij ook een hele goede motivator om gezond te blijven en niet te gaan snaaien.
Ik snoep af en toe wel en in het weekend drink ik een drankje. Maar ik probeer nu heel bewust de keuzes te maken: vind ik dit lekker genoeg om die extra calorien op de koop toe te nemen? Als ik nu pizza eet, kan ik dat de komende dagen weer compenseren (balansdagen)?
Bewegen is goed! het hoeft geen topsport te zijn. Wandelen en fietsen zijn een goed begin. Kun je iets van yoga of pilates doen? Daar train je ook spieren mee en die helpen je af te vallen en je lijf 'strakker' te maken. En het voelt goed
Ik heb geen specifiek dieet gevolgd maar heb heel rustig in kleine stapjes mijn dagelijkse voeding aangepast. Instappen grofweg als volgt:
Eerst door het skippen van de overduidelijk slechte suikers. Dus geen frisdranken of vruchtensappen meer, een koekje alleen bij speciale gelegenheden, minder snoepen (alleen chocola blijft voor mij een dingetje, dat at ik soms nog wel), geen mierzoete chocola meer, maar rustig wennen aan pure chocola etc. In het eerste jaar ben ik hier al zo'n 5 kilo mee afgevallen.
Toen ik een beetje gewend was aan het vermijden van de voor de hand liggende suikers ben ik stapje voor stapje bewuster gaan koken. Minder vlees (of mager vlees), minder vaak een patatje of pizza halen, alleen nog maar volkoren producten eten etc.
Dit heb ik een jaar of 2 gedaan, waarmee ik in totaal zo'n 10 kilo kwijtgeraakt ben.
Toen ik bovenstaand patroon eenmaal zo gewend was dat het er helemaal in zat ben ik bewuster gaan nadenken over de verborgen suikers en heel clean koken. Bewust broodbeleg etc. kiezen, ik heb een poos koolhydraatarm geprobeerd, maar voor mij werkte dat helemaal niet. Ik was constant moe en chagerijnig. Ik ben vrijwel vegetarisch gaan eten en ik ben meer tussendoortjes gaan schrappen of vervangen voor gezondere opties. Dat werkte voor mij een stuk beter.
In totaal ben ik dus 20 kilo kwijt en is mijn gezonde gewicht nu al 3 jaar stabiel. Ik zal altijd gevoelig blijven voor overgewicht (ik ben zo iemand die echt altijd honger heeft), maar door het afvallen bewust heel langzaam te doen en stap voor stap is het mij wel gelukt en blijft het er ook af. Ik sport er veel bij, dat is voor mij ook een hele goede motivator om gezond te blijven en niet te gaan snaaien.
Ik snoep af en toe wel en in het weekend drink ik een drankje. Maar ik probeer nu heel bewust de keuzes te maken: vind ik dit lekker genoeg om die extra calorien op de koop toe te nemen? Als ik nu pizza eet, kan ik dat de komende dagen weer compenseren (balansdagen)?
Bewegen is goed! het hoeft geen topsport te zijn. Wandelen en fietsen zijn een goed begin. Kun je iets van yoga of pilates doen? Daar train je ook spieren mee en die helpen je af te vallen en je lijf 'strakker' te maken. En het voelt goed
woensdag 6 september 2017 om 20:17
Ik zei al in mijn 1e post. Ik ben 20 kg afgevallen (ong) zonder te sporten. Heb ik zo'n 6 a 8 maanden over gedaan.
Dus je kan zeker afvallen zonder te sporten.
Zie het zo: indertijd verbruikte mijn lichaam waarschijnlijk zo'n 2000 a 2200 calorieen per dag om op dat gewicht te blijven. Door daar onder te zitten..dus bijvoorbeeld 1500 calorieen per dag verloor ik kilo's. Ik denk dat ik zo'n 500 calorieen minder per dag at en dus moest mijn lichaam de reserves aanbreken. Resultaat: Gewichtsverlies.
Ik had ook elke dag erbij kunnen sporten waardoor ik nog eens zo'n extra 300 calorieen verbruikte, dan had ik bijvoorbeeld wat meer 'kunnen' eten dus bijvoorbeeld 1800 calorieen (de extra calorieen die ik verbrande met sporten) maar alsnog hetzelfde resultaat.
Maar goed, dit was dus geen dieet. Ik at nog steeds alle groepen, koolhydraten, proteine, vetten en nadat ik mijn overgewicht kwijt was kon ik weer iets meer eten, mijn lichaam heeft zo'n 1800 cal per dag nodig. Natuurlijk zijn er dagen dat ik meer binnen krijg maar dat maakt niet uit. Wat ik uiteindelijk heb geleerd is om gewoon normaal te eten. Ik had niet voor niets overgewicht, ik had allerlei gewoonten die hier voor gezorgd hadden.
Verder, interessante opmerking, waarom kan je niets leren van een dieetiste omdat ze een slanke den is? Ze heeft er alsnog voor geleerd hoor.
Ik zou juist geen advies willen van een dieetiste met zelf (behoorlijk wat) overgewicht omdat ik dan geen vertrouwen zou hebben. Net zoals ik mijn haar niet wil laten doen door een kapster die zelf verschrikkelijk haar heeft of met een personal trainer zou willen trainen die zelf al uitgeput is na het oplopen van 1 trap..
woensdag 6 september 2017 om 22:30
Dankjewel voor je leuke reactie , en ja je hebt een punt qua de diëtist...kapster en personal trainerdwynwen schreef: ↑06-09-2017 20:17Ik zei al in mijn 1e post. Ik ben 20 kg afgevallen (ong) zonder te sporten. Heb ik zo'n 6 a 8 maanden over gedaan.
Dus je kan zeker afvallen zonder te sporten.
Zie het zo: indertijd verbruikte mijn lichaam waarschijnlijk zo'n 2000 a 2200 calorieen per dag om op dat gewicht te blijven. Door daar onder te zitten..dus bijvoorbeeld 1500 calorieen per dag verloor ik kilo's. Ik denk dat ik zo'n 500 calorieen minder per dag at en dus moest mijn lichaam de reserves aanbreken. Resultaat: Gewichtsverlies.
Ik had ook elke dag erbij kunnen sporten waardoor ik nog eens zo'n extra 300 calorieen verbruikte, dan had ik bijvoorbeeld wat meer 'kunnen' eten dus bijvoorbeeld 1800 calorieen (de extra calorieen die ik verbrande met sporten) maar alsnog hetzelfde resultaat.
Maar goed, dit was dus geen dieet. Ik at nog steeds alle groepen, koolhydraten, proteine, vetten en nadat ik mijn overgewicht kwijt was kon ik weer iets meer eten, mijn lichaam heeft zo'n 1800 cal per dag nodig. Natuurlijk zijn er dagen dat ik meer binnen krijg maar dat maakt niet uit. Wat ik uiteindelijk heb geleerd is om gewoon normaal te eten. Ik had niet voor niets overgewicht, ik had allerlei gewoonten die hier voor gezorgd hadden.
Verder, interessante opmerking, waarom kan je niets leren van een dieetiste omdat ze een slanke den is? Ze heeft er alsnog voor geleerd hoor.
Ik zou juist geen advies willen van een dieetiste met zelf (behoorlijk wat) overgewicht omdat ik dan geen vertrouwen zou hebben. Net zoals ik mijn haar niet wil laten doen door een kapster die zelf verschrikkelijk haar heeft of met een personal trainer zou willen trainen die zelf al uitgeput is na het oplopen van 1 trap..
woensdag 6 september 2017 om 22:34
Já zit ook wat in , waar je ook aan wennen kunt en het dus blijvend is.Kraaienpootje schreef: ↑06-09-2017 20:11Ik ben nu 20 kilo afgevallen. Maar niet op de snelste manier, ik heb er in totaal 6 jaar over gedaan (maar zonder ge-jojo).
Bewegen is goed! het hoeft geen topsport te zijn. Wandelen en fietsen zijn een goed begin. Kun je iets van yoga of pilates doen? Daar train je ook spieren mee en die helpen je af te vallen en je lijf 'strakker' te maken. En het voelt goed![]()
Dankjewel
donderdag 7 september 2017 om 17:46
Omdat het effect op je gezondheid als geheel wél heel goed is.
- versterkt spieren, gewrichten en botten
- verbetert je uithoudingsvermogen
- zorgt voor een betere verhouding met je lichaam, verbetert je zelfvertrouwen
- geeft energie
- is een goed anti-stressmiddel
- zorgt voor de aanmaak van endorfinen: geeft een geluksgevoel
- kan zorgen dat je strakker in je vel zit
- verkleint de kans op hart- en vaatziekten
- zorgt dat je (ook in rust) meer energie verbruikt
- kan je sociale leven een boost geven als je bij een club/groepje/sportschool gaat sporten
Dus hoewel eetwijze cruciaal is bij afvallen, kan sport helpen om de knop om te zetten en houden en op meerdere fronten goed voor jezelf te zorgen.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.