Mijn dochter gaat zo'n €700,- per maand lenen van DUO

dinsdag 5 september 2017 om 22:34

Sinds invoering van het leenstelsel een bekend probleem en m.i. het prille begin van wat komen gaat. Jonge mensen die niet meer leren bezuinigen, duppies omdraaien, van 'n paar Euro per dag moeten leven om het eind van de maand te halen. Want met 'n paar muisklikken, na inloggen met je DigiD bij ome Duo in Groningen, verhoog je simpelweg je leenbedrag naar maximaal €1000,- per maand. Want immers toch pas voor het eerst aflossen 2 jaar na het voltooien van je hbo/wo studie, dit jaar renteloos (wijzigt per jaar, maar staat voor 5 jaar vast). Je mag liefst 35 jaar over het aflossen doen en ook mag je zonder opgaaf van reden gerust tot 60 maanden tijdelijk je aflossing staken. Allemaal zeer gunstige voorwaarden die het lenen wel heel aantrekkelijk maken. Dus dat lenen gebeurt nu ook op grote schaal. En ja, ook in de vriendenkring van mijn oudste dochter.
Dochterlief is 19 en wil graag uit huis. Ze heeft vorig jaar in één jaar tijd haar hbo propedeuse gehaald. Toen woonde ze nog thuis en reisde in 2x 'n half uurtje op en neer naar haar studie met de trein op haar OV-chipkaart. Sinds kort woont ze op kamers, hier in Amsterdam, huur van €550,- per maand. Ze heeft 'n bijbaantje en heeft inkomsten van gemiddeld zo'n 250 Euro per maand. Ze komt niet in aanmerking voor een aanvullende studiebeurs ivm het inkomen van haar ouders. Ik heb voor haar begroot dat haar maandlasten zo'n 900 tot 1000 euro zullen zijn, met héél zuinig leven.
Thuis betaalde ze niets, hoefde ook van mij niet. Laat 'r lekker studeren, werken en leven, vind ik. Wij betalen overigens wel het collegegeld voor haar. Want alle 18 jaren de KBS apart gelegd daarvoor. Dus in 4 jaren tijd zou ze het nét kunnen volbrengen. Maar kleine meisjes worden groot en het leven buitenshuis lokt. Ze wil en zal nu echt op kamers en dat heeft ze dan ook onlangs gedaan. Paar keer hospiteeravonden op diverse plekken gehad en uiteindelijk gelukt.
Ik heb er als vader zeer grote moeite mee dat jonge mensen (waaronder mijn dochter) een lening aangaan louter en alleen om op jezelf te kunnen wonen. Kijk, als je het zou investeren in stenen (huis), of collegegeld, of je dat je voor je studie in een andere stad moet wonen, dan heb ik daar nog wel begrip voor. Maar in dit geval "koopt" ze haar vrijheid. Overigens bij de jongeren heel gewoon, want ik spreek regelmatig vrienden van haar. Vrijwel altijd zie ik ze wat meewarig kijken, zo van "Hmmm, best wel ouderwets die vader". Maar dat ben ik geenszins. Wél ben ik nog van de oude stempel van "Je leent niet, tenzij het écht nodig is".
Ben dus best een beetje "boos" op het systeem. Het kan en dus doen de meeste studenten het ook. Lees er de nieuws items maar op na. Zo'n meid van 19 kan toch nog niet overzien dat ze wellicht tot haar 60e (!) een maandbedrag moet aflossen van misschien wel €200,- per maand? Afhankelijk van wat ze gaat verdienen met 'n toekomstige baan. Dat is een behoorlijke last elke maand. Nog maar niet te spreken over de lagere hypotheek die er dan op volgt. Studieschuld wordt overigens vaak verzwegen, want staat niet geregistreerd bij het BKR in Tiel.
Okay, mijn bericht lijkt allemaal kommer en kwel, maar ik zie natuurlijk ook wel hoe blij ze met haar kamer is. Het inrichten samen met mijn vrouw. En de eerste keer dat we echt op visite kwamen, ze glunderde! Ben natuurlijk blij voor haar, maar met die immense lening (zo'n €25000,- in 3 jaar) kan ik maar geen vrede hebben. Het liefst heb ik dat ze binnenkort weer thuis komt wonen en dan na haar studie gewoon schuldvrij is, of voor nu: Een bescheiden schuld heeft.
Wat vinden jullie hier nou van? Als ouders, of misschien wel als studenten zelf. Goed systeem dat leenstelsel en beter dan de voormalige basisbeurs? Is het echt zo erg, een grote studieschuld? Want in de States is een studieschuld immers heel normaal.
Update december 2018:
Inmiddels 'n jaar verder moet ik bekennen dat mijn visie 180 graden van koers is gewijzigd. Zie onderstaand topic. Maximaal lenen loont wel degelijk, althans onder de voorwaarden van het huidige rente stelsel. De politiek wil het in 2020 of 2021 wijzigen, waardoor de voorwaarden minder gunstig worden, Wél adviseer ik mijn dochter (-s) zo weinig mogelijk te gebruiken van de lening om van te kunnen leven en de rest langdurig apart te zetten (deposito, spaarverzekering enz). Ideaal is niets gebruiken tijdens de studietijd, of hoogstens 200-300 euro per maand.
werk-studie/maximaal-lenen-van-duo-rest ... s/427056/3
                    Dochterlief is 19 en wil graag uit huis. Ze heeft vorig jaar in één jaar tijd haar hbo propedeuse gehaald. Toen woonde ze nog thuis en reisde in 2x 'n half uurtje op en neer naar haar studie met de trein op haar OV-chipkaart. Sinds kort woont ze op kamers, hier in Amsterdam, huur van €550,- per maand. Ze heeft 'n bijbaantje en heeft inkomsten van gemiddeld zo'n 250 Euro per maand. Ze komt niet in aanmerking voor een aanvullende studiebeurs ivm het inkomen van haar ouders. Ik heb voor haar begroot dat haar maandlasten zo'n 900 tot 1000 euro zullen zijn, met héél zuinig leven.
Thuis betaalde ze niets, hoefde ook van mij niet. Laat 'r lekker studeren, werken en leven, vind ik. Wij betalen overigens wel het collegegeld voor haar. Want alle 18 jaren de KBS apart gelegd daarvoor. Dus in 4 jaren tijd zou ze het nét kunnen volbrengen. Maar kleine meisjes worden groot en het leven buitenshuis lokt. Ze wil en zal nu echt op kamers en dat heeft ze dan ook onlangs gedaan. Paar keer hospiteeravonden op diverse plekken gehad en uiteindelijk gelukt.
Ik heb er als vader zeer grote moeite mee dat jonge mensen (waaronder mijn dochter) een lening aangaan louter en alleen om op jezelf te kunnen wonen. Kijk, als je het zou investeren in stenen (huis), of collegegeld, of je dat je voor je studie in een andere stad moet wonen, dan heb ik daar nog wel begrip voor. Maar in dit geval "koopt" ze haar vrijheid. Overigens bij de jongeren heel gewoon, want ik spreek regelmatig vrienden van haar. Vrijwel altijd zie ik ze wat meewarig kijken, zo van "Hmmm, best wel ouderwets die vader". Maar dat ben ik geenszins. Wél ben ik nog van de oude stempel van "Je leent niet, tenzij het écht nodig is".
Ben dus best een beetje "boos" op het systeem. Het kan en dus doen de meeste studenten het ook. Lees er de nieuws items maar op na. Zo'n meid van 19 kan toch nog niet overzien dat ze wellicht tot haar 60e (!) een maandbedrag moet aflossen van misschien wel €200,- per maand? Afhankelijk van wat ze gaat verdienen met 'n toekomstige baan. Dat is een behoorlijke last elke maand. Nog maar niet te spreken over de lagere hypotheek die er dan op volgt. Studieschuld wordt overigens vaak verzwegen, want staat niet geregistreerd bij het BKR in Tiel.
Okay, mijn bericht lijkt allemaal kommer en kwel, maar ik zie natuurlijk ook wel hoe blij ze met haar kamer is. Het inrichten samen met mijn vrouw. En de eerste keer dat we echt op visite kwamen, ze glunderde! Ben natuurlijk blij voor haar, maar met die immense lening (zo'n €25000,- in 3 jaar) kan ik maar geen vrede hebben. Het liefst heb ik dat ze binnenkort weer thuis komt wonen en dan na haar studie gewoon schuldvrij is, of voor nu: Een bescheiden schuld heeft.
Wat vinden jullie hier nou van? Als ouders, of misschien wel als studenten zelf. Goed systeem dat leenstelsel en beter dan de voormalige basisbeurs? Is het echt zo erg, een grote studieschuld? Want in de States is een studieschuld immers heel normaal.
Update december 2018:
Inmiddels 'n jaar verder moet ik bekennen dat mijn visie 180 graden van koers is gewijzigd. Zie onderstaand topic. Maximaal lenen loont wel degelijk, althans onder de voorwaarden van het huidige rente stelsel. De politiek wil het in 2020 of 2021 wijzigen, waardoor de voorwaarden minder gunstig worden, Wél adviseer ik mijn dochter (-s) zo weinig mogelijk te gebruiken van de lening om van te kunnen leven en de rest langdurig apart te zetten (deposito, spaarverzekering enz). Ideaal is niets gebruiken tijdens de studietijd, of hoogstens 200-300 euro per maand.
werk-studie/maximaal-lenen-van-duo-rest ... s/427056/3
                                    anoniem_354184 wijzigde dit bericht op 03-12-2018 21:43

Reden: Door voortschrijdend inzicht 180 graden van mening veranderd en dit onderaan het topic aangegeven.

Reden: Door voortschrijdend inzicht 180 graden van mening veranderd en dit onderaan het topic aangegeven.
  8.41% gewijzigd

woensdag 6 september 2017 om 13:07

Ik denk inderdaad ook dat het goed zou zijn de status van mbo 4 te verhogen. En tegelijkertijd de toegangseisen voor hbo en wo te verhogen. Het hbo zou weer als hogere beroepsopleiding moeten gaan fungeren ipv als pseudo-universiteit en de universiteit zou weer wat meer voorbehouden moeten worden aan mensen met wetenschappelijke interesse. Alles lijkt wel een niveau opgeschoven te zijn of zo.

woensdag 6 september 2017 om 13:25

Jij hebt makkelijk praten. Je zult maar drie kinderen hebben die studeren... En wat ik al eerder zei; je hoeft echt niet zo'n verschrikkelijk dik inkomen te hebben wil je niet meer in aanmerking komen voor een aanvullende beurs. Daar zit je echt zo boven.nicole123 schreef: ↑06-09-2017 13:00Ik heb van het op kamers gaan en m'n eigen boontjes doppen meer geleerd dan van m'n hele studie. Dingen zelf regelen en uitzoeken, vriendinnen en vriendjes mee naar huis kunnen nemen zonder dat je ouders meekijken of je je bezwaard moet voelen daarover, het samenwonen met leeftijdgenoten, volop mee kunnen doen in het studentenleven zonder altijd de laatste trein te moeten halen (en nee, ik was geen zuiper en gaf daar niet veel geld aan uit, er zijn zat studenten op kamers die geen type feestbeest zijn, maar wel graag met allerlei studentenactiviteiten meedoen), bestuurslid zijn van een studentenvereniging. Vrijheid en zelfstandigheid. Ik vind dat van onschatbare waarde. Ik zou een kind van 19 dan ook zeker stimuleren om uit huis te gaan (al zal ik dat tegen die tijd voor mezelf misschien helemaal niet zo leuk vinden).
Tegelijk vind ik een studieschuld van 30.000 tot 50.000 euro nogal heftig en zou ik dat als ouder voor mijn kind willen voorkomen. In het geval van TO krijgt dochter geen aanvullende beurs ivm het inkomen van de ouders. In dat geval zou ik dus als ouder inspringen voor tenminste het bedrag van zo'n aanvullende beurs en liever nog meer. Dat is wel wat meer dan alleen het collegegeld betalen. In vroeger tijden was het al heel wat als je dat als ouders betaalde, nu is het maar een klein beetje van het grote geheel. Ik zou zelf kiezen om 400-700 euro per maand te betalen, naast het collegegeld. Dochter van TO werkt ernaast, dus alsnog is het niet zo dat het geld maar komt aanwaaien, maar ze houdt dan geen of een veel lagere schuld over. Ik kan me wel voorstellen dat zo'n 500 euro per maand een flink bedrag is om als ouder op te hoesten, maar als je een aardig salaris hebt dan moet dat denk ik wel lukken. Wij betalen momenteel aan kinderopvang nog een stuk meer dan dat en tegen die tijd zullen we de hypotheek van ons huis waarschijnlijk ook versneld afgelost hebben, dus minder kosten daaraan.
En wat betreft de levenservaring die je hebt opgedaan toen je op kamers ging; dat geloof ik zeker. Aan de andere kant doe je die ook op als je jong trouwt en meteen kinderen krijgt bijvoorbeeld. Leer je ontzettend veel van. Maar of dat nou aan te raden is?

woensdag 6 september 2017 om 13:39

Ik heb wellicht in de toekomst 3 kinderen die studeren ja. En op dit moment opvangkosten van zo'n 1000 euro netto per maand voor 2 kinderen en een lager salaris omdat we met kleine kinderen niet fulltime willen werken. Je hebt wel gelijk dat ik makkelijk praten heb omdat ik me er nu al op voor kan bereiden en dat het heel zuur is voor mensen die uitgingen van een basisbeurs, terwijl dat er nu niet meer is. Ik had het gewoon zo houden van de basisbeurs ook veel beter gevonden, het is zeker niet dat ik dat toejuich. Wel denk ik dat je dat al jaren aan had zien kunnen komen, dus zou ik zelf in zo'n situatie extra zijn gaan sparen / vervroegd de hypotheek zijn gaan aflossen om geld achter de hand te houden voor de studietijd. Verder is het net wat je ervoor over hebt, maar ik vind dus persoonlijk die levenservaring van mijn kinderen wel die 500 euro per maand waard.vivamien schreef: ↑06-09-2017 13:25Jij hebt makkelijk praten. Je zult maar drie kinderen hebben die studeren... En wat ik al eerder zei; je hoeft echt niet zo'n verschrikkelijk dik inkomen te hebben wil je niet meer in aanmerking komen voor een aanvullende beurs. Daar zit je echt zo boven.
En wat betreft de levenservaring die je hebt opgedaan toen je op kamers ging; dat geloof ik zeker. Aan de andere kant doe je die ook op als je jong trouwt en meteen kinderen krijgt bijvoorbeeld. Leer je ontzettend veel van. Maar of dat nou aan te raden is?

woensdag 6 september 2017 om 13:58

woensdag 6 september 2017 om 14:06

Eigenlijk best een goed idee, om de basisbeurs (evt. nog hoger dan hij was) terug te brengen ten koste van kinderbijslag.redbulletje schreef: ↑06-09-2017 13:58Ze zouden kinderbijslag beter afschaffen en dat omzetten naar een studietoelage voor elke 18-jarige. Of ie nu n beroepsopleiding doet of een universitaire studie. Das toch n aardig studiepotje als je alle kinderbijslag van 18 jaar puur voor studiedoeleinden kan gebruiken.
Voor ouders komt het netto op hetzelfde neer: of je krijgt kinderbijslag en spaart daarvan geld tijdens de jonge jaren voor de studie. Of je krijgt minder kinderbijslag maar je hoeft ook minder te sparen voor de studie.

woensdag 6 september 2017 om 14:14

Ik vind het eigenlijk ook best een goed idee. Kinderbijslag en Kindgebonden budget afschaffen en een studietoelage van bijvoorbeeld vier jaar als gift en alle overige jaren tegen een lening.redbulletje schreef: ↑06-09-2017 13:58Ze zouden kinderbijslag beter afschaffen en dat omzetten naar een studietoelage voor elke 18-jarige. Of ie nu n beroepsopleiding doet of een universitaire studie. Das toch n aardig studiepotje als je alle kinderbijslag van 18 jaar puur voor studiedoeleinden kan gebruiken.
Is denk ik uiteindelijk nog goedkoper ook voor de overheid/belastingbetaler.
Ik vind dat dat hele systeem van DUO momenteel misbruikt wordt. Maximaal lenen tegen nul procent rente en daarmee dus via de spaarrekening een paar honderd euro "winst" maken. Ik zou het niet aanbevelen om te lenen, ook al is de rente 0% en mag je alles 35 jaar terugbetalen. Eigenlijk zouden jongeren zo min mogelijk moeten lenen voor hun studie, huisvesting of waarvoor dan ook.
En wat de overheid allereerst eens zou moeten afschaffen is dat ouders maar tot een beperkt bedrag mogen schenken aan hun kind. Dat je als ouder de vrijheid hebt om de complete studie, maar ook de huisvesting en eventueel 'maandelijks huishoudgeld' aan je studerende kind te mogen geven zonder dat de BD ervan meesnoept.

woensdag 6 september 2017 om 14:23

Student onder het oude stelsel hier. Leen maximaal bij.
Vind het allemaal wel best. Ik kan mij nu wel druk maken om die schuld, maar de rekeningen moeten ook betaald worden. Ik heb helaas vertraging van bijna 2 jaar nu opgelopen, dus moet ik ook al geld achteruit leggen om straks mijn studentenov te betalen, omdat ik daar dan geen recht meer op heb.
Ik kijk maandelijks wel naar mijn schuld om het in de gaten te houden, maar als ik eenmaal klaar ben met mijn opleiding en een baan heb kan ik pas echt nadenken over het afbetalen.
                    Vind het allemaal wel best. Ik kan mij nu wel druk maken om die schuld, maar de rekeningen moeten ook betaald worden. Ik heb helaas vertraging van bijna 2 jaar nu opgelopen, dus moet ik ook al geld achteruit leggen om straks mijn studentenov te betalen, omdat ik daar dan geen recht meer op heb.
Ik kijk maandelijks wel naar mijn schuld om het in de gaten te houden, maar als ik eenmaal klaar ben met mijn opleiding en een baan heb kan ik pas echt nadenken over het afbetalen.
                                    Wie wat wil die moet wat. 

woensdag 6 september 2017 om 14:26

Waar ik op reageerde impliceerde dat ze nog wat in de melk te brokkelen heeft over het aangaan van een lening van een 18plusser. Dat hebben ouders niet. De geldkraan dichtdraaien zal alleen maar motiveren om te lenen, iets wat diegene waar ik op reageerde juist niet wilde.redbulletje schreef: ↑06-09-2017 10:42Hij kan de geldkraan dichtdraaien of juist openzetten (rijbewijs en gratis inwoning) zodat ze voor de verstandigste optie gaat ipv voor de feestoptie. Als ze klaar is met studeren kan ze ook 'n jaartje gaan backpacken bijv. ipv gelijk de maatschappelijke ratrace in te moeten. Daar kan ze dan nu voor werken ipv voor haar kamer en het afbetalen van haar lening.
Overigens sparen wij ook voor onze zoon. Zelfs één van de redenen om niet meer kinderen te willen. Wij vinden dat we meerdere kinderen niet genoeg financieel kunnen bieden (naast het allerbelangrijkste feit dat we gevoelsmatig ook niet meer kinderen wilde
                                    Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! 

woensdag 6 september 2017 om 14:39

Daar heb ik nooit van gehoord. Er is ook nog nooit gevraagd, op welke leeftijd dan ook, of ik nog bij mijn ouders woonde, noch heeft het ooit op mijn CV gestaan.AnAppleADay schreef: ↑06-09-2017 11:45Als werkgever zou ik trouwens veel liever iemand aannemen die al een paar jaar op zichzelf woont dan iemand die nog thuis woont tijdens de sollicitatie. En dat heb ik vaker gehoord. Dus je banenkansen gaan zeker omhoog als je op kamers hebt gewoond.
Mijn vriend is toen hij een baan zocht na zijn studie tijdelijk teruggegaan naar zijn ouderlijk huis en gebruikte mijn adres toen voor sollicitaties omdat hij niet afgewezen wilde worden omdat werkgevers misschien dachten dat hij nog thuis woonde. (zelfde kleine dorp als woonadres als als geboorteadres)
                                    Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! 

woensdag 6 september 2017 om 14:49

Ik (en het belangrijkste, mijn zoon) vind het een studieschuld absoluut niet waard, die educatieve waarde van op jezelf wonen. De tijd dat je überhaupt op jezelf woont, is velen malen groter dan dat je bij je ouders woont. Ik geloof er niet in dat die paar jaar nu zoveel uitmaken. En dat hele Hotel Mama is inmiddels zo'n cliché. Daar ben je toch als ouders zelf bij? Mijn zoon is nu 14 en woont al niet meer in Hotel Mama. Hij moet nu al, wat bij zijn leeftijd hoort, zijn eigen boontjes doppen. Wanneer hij tijdens zijn studie thuis woont, zijn dat dus alle bonen die hij zelf moet doppen. En bovendien, als het pas na hun 18e hoog tijd wordt dat ze gaan ervaren dat de nieuwste iPhone en boodschappen niet altijd samen gaan, heb je als ouders toch de boot gemist! Daar begin je al jaren eerder mee!Snarky schreef: ↑06-09-2017 11:29De educatieve waarde van op jezelf wonen met leeftijdgenoten is niet in geld uit te drukken en de studieschuld meer dan waard.
Er wordt een hele generatie hotel-mama-weekdieren opgefokt met het idee dat pappie en mammie zelfs na je twintigste nog weten wat het beste voor je is, en dat je het gelukkigste wordt van nieuwe spulletjes. En dan moeten ze na hun studie ineens echt aan de bak en zitten ze na een half jaar burn-out thuis omdat ze niks zelf kunnen.
Kinderen zijn volwassen op hun 18e, en moeten de kans krijgen om van hun eigen fouten te leren. Bovendien is het dan hoog tijd dat ze ervaren dat de nieuwste iPhone en nog boodschappen kunnen doen aan het eind van de maand niet per se altijd samengaan, en hoe hard er voor die dingen gewerkt moet worden.
Je kunt je kind geen groter cadeau voor de rest van zijn of haar leven meegeven dan de kans om écht volwassen te worden.
Wat een naar vooroordeel trouwens om te generaliseren door te zeggen dat er een generatie weekdieren worden gefokt die , wanneer ze 'zelf aan de bak moeten, niets kunnen hierdoor.

woensdag 6 september 2017 om 14:53

Het staat er ook niet zo op, maar als je geboorteplaats Lutjebroek-zuid is en je woonplaats ook en je bent net afgestudeerd dan ga ik er vanuit dat je nog altijd bij je ouders woont. En ja, dat zou voor mij een min-punt zijn.

woensdag 6 september 2017 om 15:10

Maar je geboorteplaats staat toch helemaal niet op je CV?AnAppleADay schreef: ↑06-09-2017 14:53Het staat er ook niet zo op, maar als je geboorteplaats Lutjebroek-zuid is en je woonplaats ook en je bent net afgestudeerd dan ga ik er vanuit dat je nog altijd bij je ouders woont. En ja, dat zou voor mij een min-punt zijn.

woensdag 6 september 2017 om 15:16

Ik zou "thuis blijven wonen" ook als een minpunt zien. Hoewel ik echt wel begrijp dat niet ieder persoon het studentenleven en/of de grote stad even leuk vindt. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je 17 of 18 jaar bent en denkt: weet je wat het leukste dorp van de wereld is om te wonen? Lutjebroek-Zuid. Want we hebben er een snackbar en een fietsenzaak en maar liefst twee voetbalclubs. Maar als je voor VV Lutjebroek bent dan spreek ik niet met jou. 
En ja, er kunnen best redenen zijn waarom je niet in de stad waar je studeert wil gaan wonen, maar ik vind het persoonlijk wel gezonder dat een jongvolwassene zich (al is dat maar voor een paar jaar en keert men daarna ooit terug) zich losmaakt van ouders, ouderlijk huis en ouderlijke woonplaats. Maar ik heb misschien ook een extreem "fout" beeld van thuiswoners/woonplaatsplakkers.
                    En ja, er kunnen best redenen zijn waarom je niet in de stad waar je studeert wil gaan wonen, maar ik vind het persoonlijk wel gezonder dat een jongvolwassene zich (al is dat maar voor een paar jaar en keert men daarna ooit terug) zich losmaakt van ouders, ouderlijk huis en ouderlijke woonplaats. Maar ik heb misschien ook een extreem "fout" beeld van thuiswoners/woonplaatsplakkers.

woensdag 6 september 2017 om 15:17

En dat vind je niet oneerlijk, een minpunt geven omdat je ergens vanuit gaat?AnAppleADay schreef: ↑06-09-2017 14:53Het staat er ook niet zo op, maar als je geboorteplaats Lutjebroek-zuid is en je woonplaats ook en je bent net afgestudeerd dan ga ik er vanuit dat je nog altijd bij je ouders woont. En ja, dat zou voor mij een min-punt zijn.
Overigens zal mijn zoon daar geen last van hebben. Ik woon in één van de grootste steden van Nederland. Zelfs in het zuidelijke gedeelte van deze stad kan je zomaar een half uur doen om van de ene naar de andere kant te rijden met de auto. Dat hij in dezelfde woonplaats woont als wij, zal voor hem dus nietszeggends zijn.

woensdag 6 september 2017 om 15:21

Maar niet alle studenten wonen toch in Lutjebroek-Zuid? Zoals ik al zei, ik woon in een grote stad. Rotterdam om precies te zijn. Mijn zoon wil naar het Erasmus. Waarom zou hij zich dan extra in de schulden steken, wanneer hij een paar jaar later ook op zichzelf gaat en al dat geweldige gaat ervaren? Kijk, ga je verder weg studeren of je woont inderdaad afgelegen, dan heb je ook vaak geen keus. Maar als je die keuze wel hebt, waarom is die 'op jezelf gaan' ervaring dat zo veel belangrijker dan jezelf niet in de schulden steken ervaring? Ikzelf vond die ervaring nu niet zo bijzonder dat ik er een studieschuld voor over heb.NYC schreef: ↑06-09-2017 15:16Ik zou "thuis blijven wonen" ook als een minpunt zien. Hoewel ik echt wel begrijp dat niet ieder persoon het studentenleven en/of de grote stad even leuk vindt. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je 17 of 18 jaar bent en denkt: weet je wat het leukste dorp van de wereld is om te wonen? Lutjebroek-Zuid. Want we hebben er een snackbar en een fietsenzaak en maar liefst twee voetbalclubs. Maar als je voor VV Lutjebroek bent dan spreek ik niet met jou.
Daarnaast wie zegt dat hij zich niet in het studentleven kan storten, hij hoeft 's avond niet terug op de trein naar Lutjebroek-Zuid
                                    ibaohi wijzigde dit bericht op 06-09-2017 15:22

0.27% gewijzigd

woensdag 6 september 2017 om 15:21

Natuurlijk is het, misschien onterechte, een aanname en zal je zoon daar minder last van hebben.IBAOHI schreef: ↑06-09-2017 15:17En dat vind je niet oneerlijk, een minpunt geven omdat je ergens vanuit gaat?
Overigens zal mijn zoon daar geen last van hebben. Ik woon in één van de grootste steden van Nederland. Zelfs in het zuidelijke gedeelte van deze stad kan je zomaar een half uur doen om van de ene naar de andere kant te rijden met de auto. Dat hij in dezelfde woonplaats woont als wij, zal voor hem dus nietszeggends zijn.![]()
Maar dan nog zou ik benieuwd zijn of de sollicitant ooit in een andere stad heeft gewoond. Ik vind het, net als NYC, een pluspunt als iemand dat heeft meegemaakt.

woensdag 6 september 2017 om 16:10

Ik woonde vanaf mijn 19e op mezelf, had een beurs, geen aanvulling en ouders zaten financieel niet zo goed, dus bijdrage van hen lukte niet. De beurs was niet genoeg om van te leven. Dus bijgeleend en altijd een baantje gehad. Ik had geen enorme uitspattingen, maar leven is idd niet goedkoop. Ik heb dus wel een schuld, maar vind dat het echt meer dan waard. Aflossen merk ik nauwelijks. Ik had het niet anders gewild. Van elke baan heb ik wat geleerd (zowel call centers als studie gerelateerde banen) en bovendien was ik echt een stuk zelfstandiger dan de thuiswoners. Maar goed, blijft een persoonlijke keus. In mijn geval, geen spijt. hoop dat mijn kinderen dit ooi zo kunnen doen later, incl bijbaan. En dat ik dan wel het eea kan bijdragen.

woensdag 6 september 2017 om 16:10

Nee, dat is waar. Ik had het zelf wel specifiek over Lutjebroek-Zuid. Hoewel ik het ook voor studenten uit de grote stad gezond vind om op kamers te gaan en zelfs bij voorkeur in een stad waar je niet al je hele leven woont. Hoewel ik in dit geval wel begripvoller ben.IBAOHI schreef: ↑06-09-2017 15:21Maar niet alle studenten wonen toch in Lutjebroek-Zuid? Zoals ik al zei, ik woon in een grote stad. Rotterdam om precies te zijn. Mijn zoon wil naar het Erasmus. Waarom zou hij zich dan extra in de schulden steken, wanneer hij een paar jaar later ook op zichzelf gaat en al dat geweldige gaat ervaren? Kijk, ga je verder weg studeren of je woont inderdaad afgelegen, dan heb je ook vaak geen keus. Maar als je die keuze wel hebt, waarom is die 'op jezelf gaan' ervaring dat zo veel belangrijker dan jezelf niet in de schulden steken ervaring? Ikzelf vond die ervaring nu niet zo bijzonder dat ik er een studieschuld voor over heb.
Daarnaast wie zegt dat hij zich niet in het studentleven kan storten, hij hoeft 's avond niet terug op de trein naar Lutjebroek-Zuid![]()
Maar tieners/jongvolwassenen die van hun leven nooit weg willen uit Lutjebroek omdat ze dat principieel de beste woonplaats ter wereld vinden en daar immers ook kunnen afspreken met hun beste vrienden in de snackbar in plaats van met nieuwe studievrienden in de stad waar ze studeren, nee, dat begrijp ik niet. En er zijn volgens mij behoorlijk wat mensen die hun gemeente nooit uit zullen/willen gaan en hun sociale leven zich tot misschien zelfs 1 wijk/straat beperkt en waar de 'aanwas' van nieuwe contacten ook tamelijk beperkt is. Dat zijn dingen die ik niet zou aanraden en waarvan ik me afvraag waarom je dat voor jezelf wenselijker vindt.

woensdag 6 september 2017 om 16:41

Niet iedereen trekt stadsleven en drukte. Ik wil niet anders dan in een rustig dorp wonen. En t studentenleven trok mij ook niet, heb niet zo'n behoefte aan dat nep sociale gedrag. 
Overigens heb ik wel ervaring met uit huis wonen opgedaan op mn 17e voor stage, maar dat was bij n particulier in een normale rustige woonwijk.
Verder had ik toen ik voor mn eerste witte baan solliciteerde al meerdere verre reizen gemaakt wat in die tijd minder vanzelfsprekemd is als nu en volgens mij werd dat interessanter gevonden door n werkgever dan op kamers gewoond te hebben. Het feit dat ik over rijbewijs en auto beschikte was ook vele malen nuttiger voor de werkgever.
En van reizen en autorijles komt t er bik TO's dochter waarschijnlijk niet van als ze onnodig duur woont en een vette lening aan gaat.
                    Overigens heb ik wel ervaring met uit huis wonen opgedaan op mn 17e voor stage, maar dat was bij n particulier in een normale rustige woonwijk.
Verder had ik toen ik voor mn eerste witte baan solliciteerde al meerdere verre reizen gemaakt wat in die tijd minder vanzelfsprekemd is als nu en volgens mij werd dat interessanter gevonden door n werkgever dan op kamers gewoond te hebben. Het feit dat ik over rijbewijs en auto beschikte was ook vele malen nuttiger voor de werkgever.
En van reizen en autorijles komt t er bik TO's dochter waarschijnlijk niet van als ze onnodig duur woont en een vette lening aan gaat.

woensdag 6 september 2017 om 17:20

Ik heb toch al heel wat sollicitatiegesprekken bijgewoond en mensen moeten selecteren. En nog nooit, werkelijk nooit, is er iemand bij mij afgevallen omdat hij nog thuis woonde. Zou werkelijk niet weten wat daar het nadeel van is.AnAppleADay schreef: ↑06-09-2017 14:53Het staat er ook niet zo op, maar als je geboorteplaats Lutjebroek-zuid is en je woonplaats ook en je bent net afgestudeerd dan ga ik er vanuit dat je nog altijd bij je ouders woont. En ja, dat zou voor mij een min-punt zijn.

woensdag 6 september 2017 om 17:31

Ja chill voor je zoon, maar jullie zitten in een uitzonderingspositie. Ook voor de dochter van TS geldt dat ze altijd een slaapplek ofzo moet zoeken als ze tot laat wil stappen. Zij moet wel met de trein terug. Dus jou verhaal is hier niet van toepassing.IBAOHI schreef: ↑06-09-2017 15:21Maar niet alle studenten wonen toch in Lutjebroek-Zuid? Zoals ik al zei, ik woon in een grote stad. Rotterdam om precies te zijn. Mijn zoon wil naar het Erasmus. Waarom zou hij zich dan extra in de schulden steken, wanneer hij een paar jaar later ook op zichzelf gaat en al dat geweldige gaat ervaren? Kijk, ga je verder weg studeren of je woont inderdaad afgelegen, dan heb je ook vaak geen keus. Maar als je die keuze wel hebt, waarom is die 'op jezelf gaan' ervaring dat zo veel belangrijker dan jezelf niet in de schulden steken ervaring? Ikzelf vond die ervaring nu niet zo bijzonder dat ik er een studieschuld voor over heb.
Daarnaast wie zegt dat hij zich niet in het studentleven kan storten, hij hoeft 's avond niet terug op de trein naar Lutjebroek-Zuid![]()
Die mensen die dat lenen zo verkeerd vinden en vinden dat "alles is opgeschoven." Zijn jullie wel helemaal lekker? Niet lullig bedoeld hoor, maar het klinkt een heel klein beetje of jullie studeren terug willen geven aan de elite en iedereen met ouders die niet dichtbij de uni wonen of een dikke portemonnee hebben willen opleiden tot iets "nuttigs", putjesschepper ofzo. Met fulltime bijbaan ernaast bij voorkeur. Want dat is wat er gaat gebeuren als je de leningen afschaft...

woensdag 6 september 2017 om 17:59

Welke uitzonderingspositie? Ik denk toch dat er heel veel toekomstige studenten óók in steden wonen met universiteit die dezelfde keuze kunnen maken. Mensen die niet in dezelfde regio wonen als de uni waar ze heen willen, kunnen die keuze niet maken. Maar ook die zitten niet in een uitzonderingspositie, want dat zullen er ook velen zijn.BrightonRock schreef: ↑06-09-2017 17:31Ja chill voor je zoon, maar jullie zitten in een uitzonderingspositie. Ook voor de dochter van TS geldt dat ze altijd een slaapplek ofzo moet zoeken als ze tot laat wil stappen. Zij moet wel met de trein terug. Dus jou verhaal is hier niet van toepassing.
Die mensen die dat lenen zo verkeerd vinden en vinden dat "alles is opgeschoven." Zijn jullie wel helemaal lekker? Niet lullig bedoeld hoor, maar het klinkt een heel klein beetje of jullie studeren terug willen geven aan de elite en iedereen met ouders die niet dichtbij de uni wonen of een dikke portemonnee hebben willen opleiden tot iets "nuttigs", putjesschepper ofzo. Met fulltime bijbaan ernaast bij voorkeur. Want dat is wat er gaat gebeuren als je de leningen afschaft...
En hoezo is mijn verhaal niet van toepassing omdat TO's dochter een half uurtje met de trein moet? In de gemiddelde universiteitsstad, zit je ook zo een half uur in het OV om na het stappen naar huis te gaan. Of dit nu een studentenhuis is of bij je ouders thuis. Niet iedereen bemachtigt een kamer dichtbij de uni.
Daarbij, één van de strekkingen was toch wel degelijk dat het juist goed is om zelfstandig te gaan wonen, ook al moet je daar voor lenen. Daar reageerde ik met een andere mening op, dus is mijn post wel degelijk van toepassing!
Volgens mij wordt er juist gezegd dat het men het lenen ' verkeerd' vindt en juist de basisbeurs terug moet? Of juist dat de kinderbijslag stopt en dat uitgekeerd wordt tegen de tijd dat het kind gaat studeren. Dus juist niet dat het studeren alleen voor de elite moet zijn...

woensdag 6 september 2017 om 18:03

woensdag 6 september 2017 om 18:04

Je refereert hier aan mijn post maar leest die waarschijnlijk niet goed?BrightonRock schreef: ↑06-09-2017 17:31Ja chill voor je zoon, maar jullie zitten in een uitzonderingspositie. Ook voor de dochter van TS geldt dat ze altijd een slaapplek ofzo moet zoeken als ze tot laat wil stappen. Zij moet wel met de trein terug. Dus jou verhaal is hier niet van toepassing.
Ik ben voor de terugkeer van de basisbeurs, zeker niet tegen lenen en vind dat er strengere toegangseisen moeten worden gesteld aan hoger onderwijs. Dus toelatingsexamens voor hbo en wo. Wat heeft dat te maken met studeren teruggeven aan de elite? Het gaat mij om selectie op intellectuele capaciteiten. Dan blijft er vanzelf meer geld over om armere studenten beurzen te geven.

woensdag 6 september 2017 om 18:06

Mijn ouders hebben alles voor mijn studie betaald, ook de kamer (stuk goedkoper wel dan 550 euro (hallo!! wat is dat voor dure kamer????")) En ik leefde van de stufi. Geen idee meer hoe ik dat deed, rondkomen van 250 euro. Maar dat was dan idd een gift en nog geen lening. Alleen geleend (300 euro per maand) voor de jaren dat ik geen stufi meer kreeg. Nu een bescheiden studieschuld die ik door mijn crappy inkomen (na twee studies, dus niks geen garanties qua hoog salaris) heeeeel langzaam afbetaal. Ik werkte wel ernaast maar misschien niet zo hard als gekund had. 
Ik had ook vrienden die maximaal leenden. Deels omdat hun ouders niets bij konden dragen, deels om te sparen voor een wereldreis. Ik vond daar wel wat van. Maar ja, wie ben ik, om jou je wereldreis te ontzeggen? Ik kon zelf immers ook op wereldreis vanwege een schenking van mijn ouders. Ik heb geluk gehad. Niet iedereen krijgt dit.
Jouw dochter zit er middenin. Ze hoeft eigenlijk niet op kamers (maar ja, wat is hoeven, mijn reistijd was een uur geweest anders). Dus ik snap dat jullie vinden dat ze haar kamerhuur zelf moet betalen (en nogmaals....550 euro!!! echt bizar). Het is leuk om op kamers te gaan. Het is leerzaam. En sommige mensen zijn er gewoon erg aan toe. Ik had het niet nog vier jaar thuis uitgehouden, gezien hoe mijn ouders overal bovenop zitten bij ons. Op kamers gaan is vrijheid. En ik vond mijn studententijd echt een prachtige tijd, ook al had ik niet echt veel geld over voor leuke dingen (jaren niet op vakantie gegaan, maar ja, daarna dus wel op wereldreis).
Ik snap jouw punt wel over het lenen. Het wordt erg makkelijk gemaakt en de gevolgen zijn gewoon niet te overzien als je 18/19 bent. Ik overzag het in ieder geval zeker niet. Was ervan overtuigd dat ik later een goed salaris zou verdienen in een leuke baan. Soms loopt het anders. Ik zou jouw dochter aanraden goedkoper te gaan wonen en ik zou jou aanraden om haar naast het collegegeld nog wat verder te ondersteunen (als je kunt natuurlijk). Zodat ze niet hoeft bizar veel hoeft te lenen. Maar bijvoorbeeld de helft, 350 euro.
                    Ik had ook vrienden die maximaal leenden. Deels omdat hun ouders niets bij konden dragen, deels om te sparen voor een wereldreis. Ik vond daar wel wat van. Maar ja, wie ben ik, om jou je wereldreis te ontzeggen? Ik kon zelf immers ook op wereldreis vanwege een schenking van mijn ouders. Ik heb geluk gehad. Niet iedereen krijgt dit.
Jouw dochter zit er middenin. Ze hoeft eigenlijk niet op kamers (maar ja, wat is hoeven, mijn reistijd was een uur geweest anders). Dus ik snap dat jullie vinden dat ze haar kamerhuur zelf moet betalen (en nogmaals....550 euro!!! echt bizar). Het is leuk om op kamers te gaan. Het is leerzaam. En sommige mensen zijn er gewoon erg aan toe. Ik had het niet nog vier jaar thuis uitgehouden, gezien hoe mijn ouders overal bovenop zitten bij ons. Op kamers gaan is vrijheid. En ik vond mijn studententijd echt een prachtige tijd, ook al had ik niet echt veel geld over voor leuke dingen (jaren niet op vakantie gegaan, maar ja, daarna dus wel op wereldreis).
Ik snap jouw punt wel over het lenen. Het wordt erg makkelijk gemaakt en de gevolgen zijn gewoon niet te overzien als je 18/19 bent. Ik overzag het in ieder geval zeker niet. Was ervan overtuigd dat ik later een goed salaris zou verdienen in een leuke baan. Soms loopt het anders. Ik zou jouw dochter aanraden goedkoper te gaan wonen en ik zou jou aanraden om haar naast het collegegeld nog wat verder te ondersteunen (als je kunt natuurlijk). Zodat ze niet hoeft bizar veel hoeft te lenen. Maar bijvoorbeeld de helft, 350 euro.