Werk & Studie alle pijlers

Mijn dochter gaat zo'n €700,- per maand lenen van DUO

05-09-2017 22:34 259 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds invoering van het leenstelsel een bekend probleem en m.i. het prille begin van wat komen gaat. Jonge mensen die niet meer leren bezuinigen, duppies omdraaien, van 'n paar Euro per dag moeten leven om het eind van de maand te halen. Want met 'n paar muisklikken, na inloggen met je DigiD bij ome Duo in Groningen, verhoog je simpelweg je leenbedrag naar maximaal €1000,- per maand. Want immers toch pas voor het eerst aflossen 2 jaar na het voltooien van je hbo/wo studie, dit jaar renteloos (wijzigt per jaar, maar staat voor 5 jaar vast). Je mag liefst 35 jaar over het aflossen doen en ook mag je zonder opgaaf van reden gerust tot 60 maanden tijdelijk je aflossing staken. Allemaal zeer gunstige voorwaarden die het lenen wel heel aantrekkelijk maken. Dus dat lenen gebeurt nu ook op grote schaal. En ja, ook in de vriendenkring van mijn oudste dochter.

Dochterlief is 19 en wil graag uit huis. Ze heeft vorig jaar in één jaar tijd haar hbo propedeuse gehaald. Toen woonde ze nog thuis en reisde in 2x 'n half uurtje op en neer naar haar studie met de trein op haar OV-chipkaart. Sinds kort woont ze op kamers, hier in Amsterdam, huur van €550,- per maand. Ze heeft 'n bijbaantje en heeft inkomsten van gemiddeld zo'n 250 Euro per maand. Ze komt niet in aanmerking voor een aanvullende studiebeurs ivm het inkomen van haar ouders. Ik heb voor haar begroot dat haar maandlasten zo'n 900 tot 1000 euro zullen zijn, met héél zuinig leven.

Thuis betaalde ze niets, hoefde ook van mij niet. Laat 'r lekker studeren, werken en leven, vind ik. Wij betalen overigens wel het collegegeld voor haar. Want alle 18 jaren de KBS apart gelegd daarvoor. Dus in 4 jaren tijd zou ze het nét kunnen volbrengen. Maar kleine meisjes worden groot en het leven buitenshuis lokt. Ze wil en zal nu echt op kamers en dat heeft ze dan ook onlangs gedaan. Paar keer hospiteeravonden op diverse plekken gehad en uiteindelijk gelukt.

Ik heb er als vader zeer grote moeite mee dat jonge mensen (waaronder mijn dochter) een lening aangaan louter en alleen om op jezelf te kunnen wonen. Kijk, als je het zou investeren in stenen (huis), of collegegeld, of je dat je voor je studie in een andere stad moet wonen, dan heb ik daar nog wel begrip voor. Maar in dit geval "koopt" ze haar vrijheid. Overigens bij de jongeren heel gewoon, want ik spreek regelmatig vrienden van haar. Vrijwel altijd zie ik ze wat meewarig kijken, zo van "Hmmm, best wel ouderwets die vader". Maar dat ben ik geenszins. Wél ben ik nog van de oude stempel van "Je leent niet, tenzij het écht nodig is".

Ben dus best een beetje "boos" op het systeem. Het kan en dus doen de meeste studenten het ook. Lees er de nieuws items maar op na. Zo'n meid van 19 kan toch nog niet overzien dat ze wellicht tot haar 60e (!) een maandbedrag moet aflossen van misschien wel €200,- per maand? Afhankelijk van wat ze gaat verdienen met 'n toekomstige baan. Dat is een behoorlijke last elke maand. Nog maar niet te spreken over de lagere hypotheek die er dan op volgt. Studieschuld wordt overigens vaak verzwegen, want staat niet geregistreerd bij het BKR in Tiel.

Okay, mijn bericht lijkt allemaal kommer en kwel, maar ik zie natuurlijk ook wel hoe blij ze met haar kamer is. Het inrichten samen met mijn vrouw. En de eerste keer dat we echt op visite kwamen, ze glunderde! Ben natuurlijk blij voor haar, maar met die immense lening (zo'n €25000,- in 3 jaar) kan ik maar geen vrede hebben. Het liefst heb ik dat ze binnenkort weer thuis komt wonen en dan na haar studie gewoon schuldvrij is, of voor nu: Een bescheiden schuld heeft.

Wat vinden jullie hier nou van? Als ouders, of misschien wel als studenten zelf. Goed systeem dat leenstelsel en beter dan de voormalige basisbeurs? Is het echt zo erg, een grote studieschuld? Want in de States is een studieschuld immers heel normaal.

Update december 2018:
Inmiddels 'n jaar verder moet ik bekennen dat mijn visie 180 graden van koers is gewijzigd. Zie onderstaand topic. Maximaal lenen loont wel degelijk, althans onder de voorwaarden van het huidige rente stelsel. De politiek wil het in 2020 of 2021 wijzigen, waardoor de voorwaarden minder gunstig worden, Wél adviseer ik mijn dochter (-s) zo weinig mogelijk te gebruiken van de lening om van te kunnen leven en de rest langdurig apart te zetten (deposito, spaarverzekering enz). Ideaal is niets gebruiken tijdens de studietijd, of hoogstens 200-300 euro per maand.

werk-studie/maximaal-lenen-van-duo-rest ... s/427056/3
anoniem_354184 wijzigde dit bericht op 03-12-2018 21:43
Reden: Door voortschrijdend inzicht 180 graden van mening veranderd en dit onderaan het topic aangegeven.
8.41% gewijzigd
fleurkie schreef:
05-09-2017 23:36
Ammenooitniet dat ik zou instemmen met dit soort ideeën. Lenen voor de leuk? Wat leren ze daarvan, niets. Ik vind het prima als mijn kinderen, als ze gaan studeren, een kamer huren om de hoek. Wij wonen ook op een flut afstand van de universiteit. Maar die kamer betalen ze dan maar lekker zelf. Door te werken bijvoorbeeld, erbij, dat kan echt.
Dat is het verneukeratieve ervan, je hoeft ook helemaal niet in te stemmen omdat je er geen stem meer in hebt bij je volwassen kinderen. :lightbulb:

En dat is dus waar TO tegen aanloopt.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
IBAOHI schreef:
06-09-2017 10:34
Dat is het verneukeratieve ervan, je hoeft ook helemaal niet in te stemmen omdat je er geen stem meer in hebt bij je volwassen kinderen. :lightbulb:

Hij kan de geldkraan dichtdraaien of juist openzetten (rijbewijs en gratis inwoning) zodat ze voor de verstandigste optie gaat ipv voor de feestoptie. Als ze klaar is met studeren kan ze ook 'n jaartje gaan backpacken bijv. ipv gelijk de maatschappelijke ratrace in te moeten. Daar kan ze dan nu voor werken ipv voor haar kamer en het afbetalen van haar lening.
nina1966 schreef:
06-09-2017 10:33
Eten, minder gas en licht.. Tis geen giga bedrag maar die extra was, verwarming en waterverbruik wat je minder hebt met kind kun je er natuurlijk ook bij rekenen. Dus 200 p maand zou moeten kunnen dan.
De meeste komen nog met de was thuis ook :) . Maar nogmaals, met alleen de studiekosten ben je er niet, hoor. Er komen echt veel meer kosten bij.
IBAOHI schreef:
06-09-2017 10:34

Precies, ik denk zelfs dat er ouders zijn die niet eens weten dat hun kind bij leent. Ook als ze gewoon thuis wonen.
@Toeduls

Werken naast je studie in de horeca of ander laag baantje onzin? En het zijn altijd langstuderende studenten? Wat een nonsens. Ik heb zelf altijd naast mijn studie gewerkt in de horeca. Acht jaar lang, de zaterdagen, vaak ook de zondag en alle vakanties. En ik heb mijn studie niet vertraagd behaald. Ik heb altijd complimenten op dat onderdeel van mijn cv gehad. Dat het laat zien dat je in staat bent tot hard werken. Ik denk dat het een stuk minder positief op je cv staat als je tot je 25e studeert en je cv tot die tijd vrijwel leeg blijft staan. En denk dat veel studenten dan na zo'n opleiding ook meer moeten wennen aan het werkende leven. Vanaf mijn 11e heb ik altijd non stop bijbaantjes gehad. Krantenwijk, bollenpellen, rozenkas, horeca, productiewerk. Niks mis mee hoor. En als je een serieuze student bent vind je daarnaast echt ook wel zat tijd om ook nog eens te studeren :-)...
De educatieve waarde van op jezelf wonen met leeftijdgenoten is niet in geld uit te drukken en de studieschuld meer dan waard.

Er wordt een hele generatie hotel-mama-weekdieren opgefokt met het idee dat pappie en mammie zelfs na je twintigste nog weten wat het beste voor je is, en dat je het gelukkigste wordt van nieuwe spulletjes. En dan moeten ze na hun studie ineens echt aan de bak en zitten ze na een half jaar burn-out thuis omdat ze niks zelf kunnen.

Kinderen zijn volwassen op hun 18e, en moeten de kans krijgen om van hun eigen fouten te leren. Bovendien is het dan hoog tijd dat ze ervaren dat de nieuwste iPhone en nog boodschappen kunnen doen aan het eind van de maand niet per se altijd samengaan, en hoe hard er voor die dingen gewerkt moet worden.

Je kunt je kind geen groter cadeau voor de rest van zijn of haar leven meegeven dan de kans om écht volwassen te worden.
250 euro? Das ook geen goedbetaalde bijbaan.
Als werkgever zou ik trouwens veel liever iemand aannemen die al een paar jaar op zichzelf woont dan iemand die nog thuis woont tijdens de sollicitatie. En dat heb ik vaker gehoord. Dus je banenkansen gaan zeker omhoog als je op kamers hebt gewoond.
Mijn vriend is toen hij een baan zocht na zijn studie tijdelijk teruggegaan naar zijn ouderlijk huis en gebruikte mijn adres toen voor sollicitaties omdat hij niet afgewezen wilde worden omdat werkgevers misschien dachten dat hij nog thuis woonde. (zelfde kleine dorp als woonadres als als geboorteadres)
Snarky schreef:
06-09-2017 11:29
De educatieve waarde van op jezelf wonen met leeftijdgenoten is niet in geld uit te drukken en de studieschuld meer dan waard.

Er wordt een hele generatie hotel-mama-weekdieren opgefokt met het idee dat pappie en mammie zelfs na je twintigste nog weten wat het beste voor je is, en dat je het gelukkigste wordt van nieuwe spulletjes. En dan moeten ze na hun studie ineens echt aan de bak en zitten ze na een half jaar burn-out thuis omdat ze niks zelf kunnen.

Kinderen zijn volwassen op hun 18e, en moeten de kans krijgen om van hun eigen fouten te leren. Bovendien is het dan hoog tijd dat ze ervaren dat de nieuwste iPhone en nog boodschappen kunnen doen aan het eind van de maand niet per se altijd samengaan, en hoe hard er voor die dingen gewerkt moet worden.

Je kunt je kind geen groter cadeau voor de rest van zijn of haar leven meegeven dan de kans om écht volwassen te worden.
Een studieschuld van 50.000 euro kan ik met de beste wil van de wereld geen cadeau noemen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
06-09-2017 11:49
Een studieschuld van 50.000 euro kan ik met de beste wil van de wereld geen cadeau noemen.
Maar hoe kom je bij 50.000 euro?
De dochter van TO heeft nog drie jaar te gaan. Als je drie jaar lang 700 euro per maand leent zit je op zo'n 25.000. Als als TO slechts 100 euro per maand gaat bijdragen wordt het 21.000, als hij 200 euro bijdraagt is het 18.000, met 250 euro 16.000. Ik zou het dus wel weten als ouder.
PowerCube schreef:
06-09-2017 11:55
Maar hoe kom je bij 50.000 euro?
De dochter van TO heeft nog drie jaar te gaan. Als je drie jaar lang 700 euro per maand leent zit je op zo'n 25.000. Als als TO slechts 100 euro per maand gaat bijdragen wordt het 21.000, als hij 200 euro bijdraagt is het 18.000, met 250 euro 16.000. Ik zou het dus wel weten als ouder.
De dochter van TO heeft nog drie jaar te gaan ja.

Ik ga even uit van een vier-jaar-durende studie. Ik heb net voor dochterlief de boeken en spullen van dit jaar aangeschaft, totale kostenplaatje 3.000 euro. Ze is nu nog geen 18 dus collegegeld hoeft nog niet.
Ze krijgt wel al OV. Vanaf volgend jaar komt er 2000 euro collegegeld bij, maar niet meer voor 3000 aan boeken en materiaal, want een deel van haar boeken zijn voor twee jaar. Ze doet een MBO opleiding, dus ze kan vanaf haar 18de een basisbeurs krijgen van 80 euro per maand, die vervolgens weer opgaan aan de zorgverzekering.
Ergo; we hebben in totaal zo´n tienduizend klaarliggen voor haar studie en dat is ook ongeveer het bedrag dat er nodig is. Ze krijgt daarnaast zo´n 100 euro van ons, maandelijks. Voor alles wat ze meer wil zal ze moeten werken.

Wil ze echter op kamers, dan reken je op 500 per maand voor de kamer, 150 voor eten, 25 voor mobieltje, 25 voor een verzekeringetje links of rechts. Reken ik verzorging en kleding niet mee vanwege die 100 euro die ze nu ook krijgt.

Zou ze dat totaal lenen, zijn dat elke maand 700 euro. Studie duurt vier jaar x 12 maanden. Is al 33.600 euro. Let wel, dat is dus het bedrag dat ze dan zou lenen, puur en alleen om op kamers te wonen.
De kosten van de studie zelf moet je er bijtellen. Zijn dus nog eens zo´n 10.000. En dan heb ik nog niks berekend voor uitgaan, een keertje kapper of een weekje vakantie. En ohja, die kamer moet ook een beetje ingericht worden...

Het voordeel zou zijn dat ze dan inderdaad meer tijd overhoudt om te werken. Nu moet ze om half zes opstaan, fiets, OV, schooltijden zijn tot pakweg vijf uur, OV, fiets. Is ze thuis tegen half zeven. Eten, huiswerk (wiskunde laat zich niet zo makkelijk doen in een schommelende bus), douchen. Is haar dag wel om. Op kamers in de buurt van het college zou haar dagelijks meer dan twee uur schelen. Dat is een complete werkdag. Maar goed, die werkdag kost dan wel zo´n 700 euro per maand, terwijl ze (uitgaande van 6 euro per uur), ongeveer 250 euro per maand zou verdienen. En dan moet ze nog zelf boodschappen doen en koken.
Overigens is zij in het weekend degene die kookt, de badkamer poetst en de konijnen verzorgt. Pamperen is er allang niet meer bij.
ceylon wijzigde dit bericht op 06-09-2017 12:28
18.33% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Snarky schreef:
06-09-2017 11:29

Wat een kolder. Alsof je die ervaring niet op kunt doen na een studie. En alsof een student die nog thuis woont ook automatisch gepamperd wordt door paps en mams. Ik weet niet in wat voor gezin jij bent grootgebracht, maar hier ging het er heel anders aan toe.
We betalen de hele studie voor onze zoon maar als hij op kamers wil mag hij deze zelf betalen,wij doen het niet. Hier een zeer goede gratis OV verbinding tussen thuis/school. Dus we gaan echt geen 500 euro voor een klein kamertje betalen terwijl hij hier in huis 2 ruime kamers ter beschikking heeft. Maar hij is zelf niet van het lenen ,houdt van ruimte en rust dus een studentenhuis ziet hij zelf niet zitten:-))
Ik heb niet het hele topic bijgelezen, misschien is dit al benoemd.

Naar mijn mening is lenen niet altijd ideaal, maar kijk ook naar de kosten die studenten maken. 2000 euro studiegeld per jaar, zo'n 1200 euro aan boeken per jaar (van wat ik in mijn omgeving gehoord heb), een sociaal leven onderhouden... Daar staat een baantje tegenover waar je meestal zo'n 9 a 10 euro per uur verdient. Hoe wil je dat allemaal gaan bekostigen als je ondertussen ook nog een full time studie doet?
Mij lukt het amper om meer dan 10 uur in de week te werken. Ik ben ook student. Per maand heb ik dus een inkomen van ongeveer 400 euro. Dat betekent dat ik al zo'n 8 maanden minstens 10 uur per week moet werken zonder verder iets uit te geven, wil ik mijn studie kunnen bekostigen.

Dit zijn natuurlijk niet precieze berekeningen en het is nogal kort door de bocht. Maar studeren is helemaal niet goedkoop en het is met een normaal studentenbaantje moeilijk te bekostigen. 700 euro lenen is wel aan de hoge kant, maar de gemiddelde student (die geen collegegeld van de ouders krijgt, zoals bij mij het geval is) kan het anders oprecht niet betalen.

Ik leen ook, maar voor mij is het noodzaak. Verder bedenk ik me dat, als ik afgestudeerd ben, heel veel mensen met een lening zitten. Dan zal er qua hypotheken afsluiten etc. ook wel iets veranderen, lijkt me, anders zijn er straks hordes 20-jarigen die allemaal geen huis kunnen krijgen.
Lenen vind ik ook geen probleem als dat nodig is. Maar lenen voor de fun? Of voor een stukje levenservaring? Ik vind het doodzonde. Moeten die studenten zelf weten, hoor, maar ik zou het ze ontraden. En al helemaal als ze het maximale willen gaan lenen.
LilyP schreef:
06-09-2017 12:13
Verder bedenk ik me dat, als ik afgestudeerd ben, heel veel mensen met een lening zitten. Dan zal er qua hypotheken afsluiten etc. ook wel iets veranderen, lijkt me, anders zijn er straks hordes 20-jarigen die allemaal geen huis kunnen krijgen.
Ben bang dat de regels juist alleen maar strenger worden.
Ze is volwassen, je kan er niks aan doen, alleen waarschuwen.
vivamien schreef:
06-09-2017 12:22
Ben bang dat de regels juist alleen maar strenger worden.
Lijkt me vreemd, vooral omdat er voor veel studenten niet aan een lening te ontkomen is. Tenzij de overheid dit systeem heeft ingevoerd met de bedoeling om studeren iets voor de elite te maken, waar papa en mama alles voor dochtertje/zoontje betalen. Maar dat is weer een hele andere discussie natuurlijk.
Ik heb gestudeerd met basisbeurs, maar heb die studie nooit afgerond (althans, binnen de 10 jaar. Later alsnog, maar dat maakt financieel dan niet meer uit). Docenten indertijd raadden lenen aan in plaats van een bijbaan, dan kon je je op je studie focussen en als je eenmaal een baan had merkte je dat terugbetalen toch niet. De schuld zou nergens voor meegeteld worden, dus geen probleem allemaal, gewoon een vinkje op het formulier: hoeveel wil je bijlenen? Kies maar!

Maar toen strandde ik dus met die studie, werd het crisis dus vond ik helemaal geen baan. En terwijl ik niet af kòn lossen was de rente op een piek zodat de schuld de eerste jaren alleen maar opliep, en de eerste jaren dat ik wel afloste niet of nauwelijks minder werd. En nu sponsor ik DUO nog elke maand met een bedrag waar ik erg leuk van op vakantie zou kunnen aan het eind van het jaar.

Maar of ik het allemaal had willen missen... ik denk het niet. Op mezelf wonen, een bestuursjaar, buitenlandervaringen.. het heeft me wel gemaakt wie ik ben. Ik heb nu een goede baan, een koophuis en een gezin wat ik alleen op mijn salaris kan onderhouden, dus hoewel ik het erg jammer vind van die maandelijkse afschrijving zou het ook maar zo kunnen dat ik niet die baan had gehad als ik niet zo zelfstandig was geworden tijdens mijn studie.

Wat ik terugkijkend wel graag gewild had is dat het helder was geweest wat de (financiële) consequenties op langere termijn zouden zijn. Dat was het voor mij als 19 jarige echt niet. Ik was vast ook te flierefluiterig om daar zelf aandacht voor te hebben hoor, maar het ging ook allemaal zó makkelijk. Niemand in mijn omgeving plaatste een kanttekening bij die lening. Docenten integendeel, mijn ouders hebben niet gestudeerd dus die dachten misschien ook wel dat het zo hoorde. En ik was niet handig/ doortastend genoeg in andere fondsen. Het bestuurslid wat onze bestuursbeurs te laat aanvroeg, jammer maar ach. Fondsen voor buitenland? Oh ik ben net terug.. dat soort domme dingen. Dat heeft ook geld gekost, en was goed geweest als iemand me daarin geholpen had.

Ik zou je dochter dus gunnen dat ze vol in het nieuwe vrije leven opgaat, maar misschien kan je haar vragen of ze de oude man een plezier wil doen en op een rijtje wil zetten wat het aangaan van die financiële verplichting nou betekent. Daar kunnen jullie dan samen naar kijken, en dan heeft ze er in ieder geval goed over nagedacht. (Biedt geen garanties, want de spelregels kunnen over een paar jaar eenzijdig veranderd worden, dat zie je aan dat opeens wel meerekenen voor de hypotheek, mogelijk BKR etc. Dat zou echt niet zo zijn was 'beloofd' ) Ik had mijn vader dat plezier wel gedaan. Natuurlijk had ik hem dan een beetje een oude zeur gevonden, maar dat is ook wel weer schattig (en het was erg goed geweest). :)
LilyP schreef:
06-09-2017 12:26
Lijkt me vreemd, vooral omdat er voor veel studenten niet aan een lening te ontkomen is. Tenzij de overheid dit systeem heeft ingevoerd met de bedoeling om studeren iets voor de elite te maken, waar papa en mama alles voor dochtertje/zoontje betalen. Maar dat is weer een hele andere discussie natuurlijk.
Sterker nog, de eisen voor een hypotheek wórden hoger. Enkele jaren geleden kon je vrij gemakkelijk meer lenen dan de waarde van je huis. Tegenwoordiger is dat nog 101%, volgend jaar 100%.
LilyP schreef:
06-09-2017 12:26
Het is eventjes een gok van mijn kant hoor. Maar doordat studeren zo ´goedkoop´ werd zijn heel veel mensen gaan studeren. Ons land loopt over van HBOmensen, terwijl de kneusjes (even voor de beeldvorming) naar het MBO gaan. Wat veel werkgevers eigenlijk nodig hebben zijn MBOers die slim genoeg zijn om zelfstandig te werken en leiding te geven. Maar zulke mensen doen dus HBO.

Ik denk dat de overheid nu er vanuit gaat dat mensen weer wat vaker kiezen voor MBO, zodat het tekort aan beroepsmensen vermindert kan worden en het overschot aan HBO studies wat ingeperkt wordt.

Een voorbeeldje; Een vriend heeft een kleine bakkerij. Hij krijgt regelmatig een stagiar. Tot nu toe waren dat altijd jongens die dyslectisch zijn en/of dyscalculie meenamen.
Hoe handig is het als een bakker nauwelijks kan lezen? Bijna alles wat je maakt begint met een recept. Zoveel gram van dit en zoveel gram van dat. Daarnaast moet er administratie gedaan worden, de bestellingen voor meel, boter, suiker, noten enzovoorts moeten kloppen, maar de bestellingen en rekeningen voor de klanten moeten óók kloppen.

Het is geen probleem om in een bakkerij, waar vier bakkers werken, drie van zulke jongens te hebben. Maar ze willen er ook graag eentje bij die het wél kan. En die mensen zijn er nu heel vaak niet.
Ik werkte tijdens mijn studie gewoon bij, net zoals het grootste deel van mijn studiegenoten. Ik werkte tijdens het jaar zo'n 10 uur in de week gemiddeld en dan in de vakantie zeker een maand fulltime. Ik heb van alles gedaan en die werkervaring was zeer nuttig. Ik heb bijbaantjes gehad die niet zo veel bijdroegen aan mijn CV maar die leidden weer tot bijbaantjes die wel degelijk waarde hadden, ook na mijn afstuderen toen ik op zoek was naar een fulltime baan.
Ceylon schreef:
06-09-2017 12:41
Het is eventjes een gok van mijn kant hoor. Maar doordat studeren zo ´goedkoop´ werd zijn heel veel mensen gaan studeren. Ons land loopt over van HBOmensen, terwijl de kneusjes (even voor de beeldvorming) naar het MBO gaan. Wat veel werkgevers eigenlijk nodig hebben zijn MBOers die slim genoeg zijn om zelfstandig te werken en leiding te geven. Maar zulke mensen doen dus HBO.

Ik denk dat de overheid nu er vanuit gaat dat mensen weer wat vaker kiezen voor MBO, zodat het tekort aan beroepsmensen vermindert kan worden en het overschot aan HBO studies wat ingeperkt wordt.

Een voorbeeldje; Een vriend heeft een kleine bakkerij. Hij krijgt regelmatig een stagiar. Tot nu toe waren dat altijd jongens die dyslectisch zijn en/of dyscalculie meenamen.
Hoe handig is het als een bakker nauwelijks kan lezen? Bijna alles wat je maakt begint met een recept. Zoveel gram van dit en zoveel gram van dat. Daarnaast moet er administratie gedaan worden, de bestellingen voor meel, boter, suiker, noten enzovoorts moeten kloppen, maar de bestellingen en rekeningen voor de klanten moeten óók kloppen.

Het is geen probleem om in een bakkerij, waar vier bakkers werken, drie van zulke jongens te hebben. Maar ze willen er ook graag eentje bij die het wél kan. En die mensen zijn er nu heel vaak niet.
In de praktijk verdringen die HBO'ers echter vaak de MBO' ers van de arbeidsmarkt. Voor een MBO functie worden vaak HBO'ers ingehuurd (van dezelfde afstudeerrichting). Natuurlijk gaat dit alleen op als het om (bijna) dezelfde richting gaat.
Maar als je kan kiezen tussen MBO x en HBO x zou ik altijd HBO x aanraden want dan heb je toch een streepje voor.
Uiteraard kan het wel zou zijn dat je met MBO x een veel betere baankans hebt dan met HBO y.
Er zijn MBO opleidingen die uiteraard veel meer baanzekerheid bieden dan sommige HBO opleidingen.
Echter als het om dezelfde richting gaat zie je dat HBO' ers op de arbeidsmarkt wel voordeel hebben van hun hogere opleiding.
Ik heb van het op kamers gaan en m'n eigen boontjes doppen meer geleerd dan van m'n hele studie. Dingen zelf regelen en uitzoeken, vriendinnen en vriendjes mee naar huis kunnen nemen zonder dat je ouders meekijken of je je bezwaard moet voelen daarover, het samenwonen met leeftijdgenoten, volop mee kunnen doen in het studentenleven zonder altijd de laatste trein te moeten halen (en nee, ik was geen zuiper en gaf daar niet veel geld aan uit, er zijn zat studenten op kamers die geen type feestbeest zijn, maar wel graag met allerlei studentenactiviteiten meedoen), bestuurslid zijn van een studentenvereniging. Vrijheid en zelfstandigheid. Ik vind dat van onschatbare waarde. Ik zou een kind van 19 dan ook zeker stimuleren om uit huis te gaan (al zal ik dat tegen die tijd voor mezelf misschien helemaal niet zo leuk vinden).

Tegelijk vind ik een studieschuld van 30.000 tot 50.000 euro nogal heftig en zou ik dat als ouder voor mijn kind willen voorkomen. In het geval van TO krijgt dochter geen aanvullende beurs ivm het inkomen van de ouders. In dat geval zou ik dus als ouder inspringen voor tenminste het bedrag van zo'n aanvullende beurs en liever nog meer. Dat is wel wat meer dan alleen het collegegeld betalen. In vroeger tijden was het al heel wat als je dat als ouders betaalde, nu is het maar een klein beetje van het grote geheel. Ik zou zelf kiezen om 400-700 euro per maand te betalen, naast het collegegeld. Dochter van TO werkt ernaast, dus alsnog is het niet zo dat het geld maar komt aanwaaien, maar ze houdt dan geen of een veel lagere schuld over. Ik kan me wel voorstellen dat zo'n 500 euro per maand een flink bedrag is om als ouder op te hoesten, maar als je een aardig salaris hebt dan moet dat denk ik wel lukken. Wij betalen momenteel aan kinderopvang nog een stuk meer dan dat en tegen die tijd zullen we de hypotheek van ons huis waarschijnlijk ook versneld afgelost hebben, dus minder kosten daaraan.
Overigens ben ik helemaal niet voor dit leenstelsel en vond ik de basisbeurs een veel beter systeem, dat ben ik helemaal met TO eens. Maar dat verander je niet zo 1-2-3, dus bovenstaand is wat ik in de situatie die er nu is zou doen.

Verder zou ik ook niet mijn kind stimuleren om te lenen en het dan op een spaarrekening te zetten, zoals nu veel gebeurt, of om te lenen voor iets als een auto. Maar de ervaring van zelfstandigheid vind ik wel zodanig veel waard om daar als ouder flink voor in de buidel te tasten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven