Gezondheid alle pijlers

Gevoelig voor E-nummers

04-05-2016 15:21 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje weet ik dat ik gevoelig ben voor sommige E-nummers. Dan gaat het om smaakversterkers ( de bekende E621 o.a. ) emulgator, en sommige conserveermiddelen.

Het veroorzaakt bij mij:

Maag en darm klachten, zoals pijn , krampen en diarree, slecht slapen, misselijk.

Dit heeft best veel consequenties. Vers thuis koken is geen probleem, vind ik zelfs leuk, want koken is mijn hobby. Maar buiten de deur eten is lastiger.

Zijn er meer mensen die dit hebben, misschien kunnen we tips uitwisselen.
I believe in good
Sojalecithine heeft wel een E nummer: E 322.
I believe in good
Ik ben allergisch voor A-nummers
zuidwester schreef:
17-09-2017 10:47
Zuurstof heeft ook een E nummer : E948.
Een van mijn vriendinnen is allergisch voor E-nummers en kruiden. Met name voor kerrie, kurkuma, paprika. Dat zit bijna in elke kruidenmix en saus uit zakjes dus die mag ze niet meer hebben. Net als marinades. Prei, grove pepers en noten mag ze ook niet. Bij haar zwellen de tong en keel dan op waardoor ze bijna geen lucht meer krijgt. De ambulance is al een keer voor haar moeten komen. Deze allergieën heeft ze pas een paar jaar. Daarvoor heeft ze het altijd wel gewoon kunnen eten.
zuidwester schreef:
17-09-2017 10:47
:facepalm:

Ik hoop dat je een grapje maakt, maar ik betwijfel het.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
hondenmens schreef:
17-09-2017 11:16
Een van mijn vriendinnen is allergisch voor E-nummers en kruiden. Met name voor kerrie, kurkuma, paprika. Dat zit bijna in elke kruidenmix en saus uit zakjes dus die mag ze niet meer hebben. Net als marinades. Prei, grove pepers en noten mag ze ook niet. Bij haar zwellen de tong en keel dan op waardoor ze bijna geen lucht meer krijgt. De ambulance is al een keer voor haar moeten komen. Deze allergieën heeft ze pas een paar jaar. Daarvoor heeft ze het altijd wel gewoon kunnen eten.
Maar dan is ze allergisch voor een paar stoffen, niet voor e-nummers.

Wat Filee al schreef: zuurstof heeft ook een e-nummer.
Solomio schreef:
17-09-2017 12:10

Volgens haar zijn dat ook E-nummers.
Solomio schreef:
17-09-2017 12:10

Vitamines hebben ook E nummers.
(niet richting solo bedoeld)
Dat een stof een E nummer heeft, betekent niet automatisch dat het slecht voor je is. Een E nummer wordt gegeven zodat het makkelijker benoemd, genoteerd en gebruikt kan worden binnen de EU. Ipv bijvoorbeeld van ascorbinezuur (vitamine C) of ascorbic acid te spreken, wordt E 300 gebruikt zodat in elke taal meteen duidelijk is wat hiermee bedoeld wordt.
anoniem_348213 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 12:21
1.30% gewijzigd
hondenmens schreef:
17-09-2017 12:16
Dat gaat al snel, aangezien de meest simpele stoffen ook al E nummers hebben gekregen en bijna alle stoffen tegenwoordig wel een nummer hebben
hondenmens schreef:
17-09-2017 12:16
Tja, een tomaat bevat geloof ik wel 20 e-nummers.
Als je zegt dat je allergisch bent voor e-nummers zeg je zoiets als dat je allergisch bent voor eten.
Onzin dus.
Als je allergisch bent voor bijv pinda's kun je allerlei ander eten wel eten.
Als je allergisch bent voor kurkuma kun je allerlei andere e-nummers wel eten.
FiIee schreef:
17-09-2017 12:19
Dat gaat al snel, aangezien de meest simpele stoffen ook al E nummers hebben gekregen en bijna alle stoffen tegenwoordig wel een nummer hebben
Zeg, laat je voor mij ook nog wat te typen over? :nerd:
Solomio schreef:
17-09-2017 12:21
Zeg, laat je voor mij ook nog wat te typen over? :nerd:
Sorry :there:. Ik ga boodschappen doen, dus het komende uur is voor jou ;)

Ik ga weer even wat E300 kopen.
Iedereen bedankt voor de reacties.
I believe in good
zuidwester schreef:
17-09-2017 20:32
Iedereen bedankt voor de reacties.
:rofl:
Hondenmens, klopt. Een allergie bouw je op.

Mijn lactose intolerantie zit helaas in de familie. Ik ben van Aziatische komaf, en bij Aziaten is een lactose intolerantie eerder regel dan uitzondering. Doordat ik toch zuivel ben blijven eten kon ik op het laatst steeds meer stoffen niet verdragen. Want de darmwand wordt poreus.
Soja lecithine ( E 322) zit overal in: chocolade, gebak, koekjes, sausjes, jus, soepen. Soja blijkt een allergeen te zijn, evenals gluten, ei, tarwe, lactose.
Maar gelukkig weet ik eindelijk precies wat ik moet laten staan. Ik heb deze update geplaatst om het verhaal compleet te maken.
Iedereen bedankt voor zijn of haar goedbedoelde input.
I believe in good
zuidwester schreef:
17-09-2017 20:42
Hondenmens, klopt. Een allergie bouw je op.

Mijn lactose intolerantie zit helaas in de familie. Ik ben van Aziatische komaf, en bij Aziaten is een lactose intolerantie eerder regel dan uitzondering. Doordat ik toch zuivel ben blijven eten kon ik op het laatst steeds meer stoffen niet verdragen. Want de darmwand wordt poreus.
Soja lecithine ( E 322) zit overal in: chocolade, gebak, koekjes, sausjes, jus, soepen. Soja blijkt een allergeen te zijn, evenals gluten, ei, tarwe, lactose.
Maar gelukkig weet ik eindelijk precies wat ik moet laten staan. Ik heb deze update geplaatst om het verhaal compleet te maken.
Iedereen bedankt voor zijn of haar goedbedoelde input.
Nee. Lactose intolerant ben je je hele leven, maar jij kreeg nu pas klachten waardoor dit naar voren kwam. Intolerantie bouw je niet op, maar heb je vanaf je geboorte.

Net zoals ik mijn hele leven al gluten intolerantie heb en dit pas op mijn 12e is ontdekt ivm verergerde klachten.
Ik zei: allergie bouw je op.

Lezen is moeilijk voor sommigen. Lactose intolerantie komt meestal later. Baby's zijn niet intolerant; het zou ook wat zijn, zeg. Op latere leeftijd raak je vaak je enzym lactase kwijt, de aanmaak ervan, om zodoende het melkeiwit niet meer te kunnen verteren
I believe in good
zuidwester schreef:
17-09-2017 20:56
Ik zei: allergie bouw je op.

Lezen is moeilijk voor sommigen. Lactose intolerantie komt meestal later. Baby's zijn niet intolerant; het zou ook wat zijn, zeg. Op latere leeftijd raak je vaak je enzym lactase kwijt, de aanmaak ervan, om zodoende het melkeiwit niet meer te kunnen verteren
Maar daarna begin je over lactose intolerantie en opbouw. Ook baby's kunnen lactose intolerant zijn. Nooit gehoord van lactosevrije melkpoeder? Ook ben je al vanaf je geboorte gluten intolerant. Dit zijn autoimmuun ziektes die pas ontdekt worden als de baby vast voedsel gaat eten of melk gaat drinken, maar die wel al aanwezig zijn vanaf de geboorte. Dat enzym is er nooit geweest en als je dat wel hebt, kun je het niet "kwijtraken". Je kunt dus nooit lactose of glutenintolerantie ontwikkelen op latere leeftijd omdat dit erfelijk bepaald is.
anoniem_348213 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 21:22
36.53% gewijzigd
Heb je dan toch totaal geen last van de smaakversterkers e621 etc?
Ik heb daar namelijk wel last van. Krijg er migraine en /of darmklachten van. Thuis let ik er zelf goed op en in een restaurant neem ik bijv geen sauzen bij het vlees etc.
happyapple schreef:
17-09-2017 21:20
Heb je dan toch totaal geen last van de smaakversterkers e621 etc?
Ik heb daar namelijk wel last van. Krijg er migraine en /of darmklachten van. Thuis let ik er zelf goed op en in een restaurant neem ik bijv geen sauzen bij het vlees etc.
Hè ja, laten we het daar nog eens over gaan hebben.
Tot nu toe is er nog geen enkele aanwijzing dat de klachten die mensen toeschrijven aan e621 ook daadwerkelijk daardoor veroorzaakt worden.
http://www.allergieplatform.nl/allergie ... glutamaat/
Solomio schreef:
05-05-2016 17:51
quote:zuidwester schreef op 05 mei 2016 @ 13:38:

Zolang ik alleen groente, rijst, aardappels en vlees ( onbewerkt ) bestel, gaat het goed. Maar het zit hem dus in de sauzen, jus, etc. In restaurants gaat het nog wel, maar eten bij iemand thuis is minder succesvol. Veel mensen gebruiken toch pakjes en zakjes, die boordevol zitten met smaakstoffen. Het is trouwens wel degelijk bewezen dat met name vetsin gevaarlijk is. In Canada en Australië zelfs een verboden additief.

Maar goed, als ik dus bij mensen thuis eet, en ik vraag bijvoorbeeld wat ze gebruikt hebben in het bereide voedsel, je ook al gauw aangekeken wordt met een blik van : aanstelleritis.

Net als hier.

(Kijk, ik zie het zo: er zijn tijden geweest, dat je als aansteller werd bekeken als je last had van sigarettenrook. Tegenwoordig is het algemeen geaccepteerd dat je niet in de rook wilt zitten. Dat gaat ook nog wel gebeuren met gevaarlijke additieven als E621.

De voedingsindustrie is namelijk helemaal niet gebaat bij wetenschappelijk onderzoek, dus die zal dat zeker niet stimuleren.

Van aspartaam is al aangetoond dat het kankerverwekkend is. )

Waarmee je nog eens extra bewijst dat je geen idee hebt waar je over praat.

Aspartaam is mss wel het meest onderzochte stofje ter wereld inmiddels en er is juist aangetoond dat het NIET kankerverwekkend is. Keer op keer op keer op keer.

En iedereen die gelooft dat het wel kankerverwekkend is heeft dus geen idee waar hij/zij over praat.

En dat geldt ook voor dat levensgevaarlijke vetsin. En al die andere enorm giftige e-nummers.
🔝 eens! Al die zelfbenoemde kennis en wijsheden en 'feiten-' wat een bullshit is dat toch. E nummers zijn veilig. Dat je tegen sommige voedingsstoffen niet zo goed kunt, is heel normaal. Dan hoeft het niet meteen een naam te hebben. Eet ik frituur dan krijg ik buikpijn. Eet ik macaroni,dan ook. Valt gewoon zwaar. Is geen hogere wiskunde ofzo.
EHR schreef:
07-05-2016 11:58
quote:tinypotato schreef op 07 mei 2016 @ 11:37:

Ik ben niet van de anti-e-nummberbrigade, maar ook niet van de 'als het niet wetenschappelijk bewezen is, dan is het niet waar' kant.

Eens.

Hordes mensen gaan aan de diarree van aspartaam en vele anderen krijgen hartkloppingen van een avondje Chinees na overvloedig gebruik van vetsin.

Maar he, het vivaforum heeft weer eens de wijsheid in pacht. Overgevoeligheid voor kunstmatige e-nummers is bullshit. Want he, we zijn van het vivaforum, voor vrouwen zonder eigen mening. Niet tegen e-nummers kunnen is onzin, homeopathie is kwakzalverij, hooggevoeligheid een modegril, koolhydraat-beperkt is ongezond en nog zo maar een paar algemene vivawaarheden. Waarbij de een de ander na-kwekt.
Met dat laatste ben ik het eigenlijk overal wel mee eens ja. Whhahaaha .
blijkbaar is dat dan geen mening voor jou. Jij denkt zeker ook dat je autisme krijgt van inentingen. Complot gekkies
Ik had misschien het topic anders moeten noemen: " gevoelig voor bepaalde E nummers", en sommige voedingsmiddelen. " maar ik verwachtte niet dat veel dames hier alles zo letterlijk nemen.

Ieder lichaam is en reageert anders. Gister hoorde ik van iemand die niet tegen appels en peren kan, iets wat mij verbaasde, omdat " fruit gezond is", maar blijkbaar kan het. Haar lichaam reageert weer anders dan het mijne en het jouwe. Dat respecteer ik en maak ik niet belachelijk.
Dat is sneu en kleinzielig en vermoedelijk vooral voorbehouden aan mensen die niks anders in hun leven hebben dan een computer en het viva-forum

Iedereen een fijne dag!
I believe in good
Nog even voor Filee: coeliaki heb je inderdaad vanaf de geboorte.
Lactose intolerantie daarentegen komt vaak later. Wanneer precies verschilt gewoon per mens. Sommigen kunnen wel kleine hoeveelheden verdragen, anderen helemaal niks. Sommigen verdragen geen lactose maar wel caseine( het andere melkeiwit). Ik verdraag geen van beide. Geen mens is het zelfde. Daarom kun je niet iedereen over 1 kam scheren.
I believe in good
zuidwester schreef:
19-09-2017 06:42
Ik had misschien het topic anders moeten noemen: " gevoelig voor bepaalde E nummers", en sommige voedingsmiddelen. " maar ik verwachtte niet dat veel dames hier alles zo letterlijk nemen.

Ieder lichaam is en reageert anders. Gister hoorde ik van iemand die niet tegen appels en peren kan, iets wat mij verbaasde, omdat " fruit gezond is", maar blijkbaar kan het. Haar lichaam reageert weer anders dan het mijne en het jouwe. Dat respecteer ik en maak ik niet belachelijk.
Dat is sneu en kleinzielig en vermoedelijk vooral voorbehouden aan mensen die niks anders in hun leven hebben dan een computer en het viva-forum

Iedereen een fijne dag!
En ik vind deze reactie dan weer aan de kleinzielige kant.

Er is een heuse anti-e-nummer-hype. En er zijn honderden stofjes die een e-nummer hebben. Sterker nog: vrijwel ieder voedingsmiddel bevat e-nummers, alleen worden die pas zo benoemd als ze apart toegevoegd worden. Dus een tomaat hoeft geen etiket, omdat de e-nummer-stoffen daar van nature inzitten. Voeg je een tomaat toe aan iets anders, om de smaak te verbeteren bijv, of voor mijn part om de kleur te verbeteren, dan zijn het ineens e-nummers.
De negatieve reacties op de topictitel hebben dus niet zozeer te maken met alles letterlijk nemen, alswel met inzicht in het e-nummer-systeem.

En, voortbordurend op mijn tomaatvoorbeeld: als je overgevoelig bent voor tomaat ben je dus automatisch ook overgevoelig voor de daaruit voortkomende e-nummers.
Wat iets anders is dan dat je overgevoelig bent voor e-nummers.

En dat heeft dan verder weinig te maken met dat elk lichaam anders werkt, dat heeft alles te maken met de manier waarop je dingen verwoordt.

Je kunt het ook positief bekijken: er zijn mensen die een product niet willen eten of drinken als het iets bevat met een e-nummer. Die mensen kunnen er door onze sneue en kleinzielige reacties mss achterkomen hoe dat e-nummer-systeem werkt en daardoor ineens ontdekken dat ze bepaalde e-nummers best wel kunnen consumeren.

Jij bent (over)gevoelig voor bepaalde voedingsmiddelen die tevens soms aan andere voedingsmiddelen worden toegevoegd en dan een e-nummer krijgen. Goed om dan te weten welke e-nummers dat zijn, maar de angst voor e-nummers in het algemeen is wat mij betreft nergens voor nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven