Mode & Beauty alle pijlers

Hoeveel uitgeven voor kleding nieuw seizoen?

19-09-2017 16:11 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel geven jullie uit voor kleding voor een nieuw seizoen? Ik heb best wat winterkleding maar heel veel dingen zijn niet echt m'n smaak meer. Ik droeg eerdere jaren graag kleurtjes enzo, maar nu draag ik veel meer donkere kleuren (bordeauxrood, zwart, grijs, zwart leer) en ook gewoon een andere style. Maar ik vind het zo zonde om alles weg te doen. Ik ben echt zo iemand die bepaalde kleding jaren in de kast heb hangen zonder het een keer te dragen. Mijn moeder betaalde voorgaande jaren mijn kleding (ik weet het, ik ben verwend), dus toen lette ik er niet zo op wat ik nodig had, meestal als ik iets leuk vond kreeg ik het.

Dus mijn vraag: wat geven jullie gemiddeld uit aan kleding aan het begin van een nieuw seizoen?
Angsten overwinnen is simpelweg beginnen
Onsjanneke schreef:
19-09-2017 16:59
Ik heb geen vast budget.

Ik heb al jaren dezelfde smaak en hetzelfde postuur, dus meestal de basics goed op orde.
Hetzelfde geldt voor mij. Mijn kast hangt vol met kleding die mij gewoon nog past en die ik nog mooi vind. Ik heb een vrij sobere/tijdloze kledingstijl, daardoor lijkt mijn kleding niet snel gedateerd. Ik koop ook meestal kleding van goede kwaliteit die lang meegaat. Ik heb meerdere jassen en zelfs schoenen van meer dan 10-15 jaar oud die ik nog weleens draag. Dit jaar wil ik nieuwe hoge laarzen hebben, die zijn aan vervanging toe. Ik twijfel over een nieuwe winterjas. Maar ik heb een hekel aan winkelen dus het kan best zijn dat ik daar nog een jaartje mee wacht :)
Mijn kast hangt nog vol met dingen van voorgaande jaren. Ik ga niet shoppen "omdat er een nieuw seizoen is met nieuwe mode". Alles in mijn kast vind ik nog steeds leuk en past nog. Soms bedenk ik iets wat ik nodig heb en dan schaf ik dat aan of ik zie iets leuks in de winkel. Maar ik heb geen vast budget of moment om te shoppen. Wel ga ik 1 of 2 keer per jaar een dag winkelen in Wijnegem. Mijn voornemen is dan vaak om voor mezelf te shoppen, maar ik kom standaard thuis met spullen voor dochter :mrgreen:
Ik heb wel afgelopen week 2 spijkerbroeken gekocht bij bonprix en een vest/jasje bij Otto. Bij elkaar nog geen €60,- kwijt. Ik koop geen hele dure kleding, daar ben ik niet van want ik wissel graag af en heb liever 3 goedkopere items dan 1 duur.
sinnombre schreef:
20-09-2017 11:37
En niet iedereen leeft zoals jij leeft.
Ik leef net als jij in de echte wereld, dus misschien is het een goed plan je arrogante praatjes eens voor je te houden. Het is overduidelijk dat wij elkaar niet mogen, hier niet en dus in het echte leven ongetwijfeld ook niet, maar als mijn reacties je niet bevallen, dan adviseer ik je om mij te blokkeren.

En ja, er zijn helaas zat mensen die weinig te besteden hebben, maar als je niet meer wilt werken is dat een keuze.
Dan moet je niet klagen en verbaasd zijn dat een ander meer te besteden heeft.
Pot verwijt de ketel. Onterecht ook. Ik snap namelijk wel dat de een meer kan besteden dan een ander. En ga daar dus geen rare aannames over doen. 2x ook in 2 reacties door jou. En nu weer in deze.

Maar prima hoor, lees je wel vaker en verbaast me weer niks.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
20-09-2017 11:42
50 euro zak- en kleedgeld is echt heel weinig. Daar kun je eigenlijk al niet eens je basisgarderobe voor op peil houden.
Ik koop vaak kleding bij de kringloop
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
20-09-2017 11:37

En ja, er zijn helaas zat mensen die weinig te besteden hebben, maar als je niet meer wilt werken is dat een keuze.
Dan moet je niet klagen en verbaasd zijn dat een ander meer te besteden heeft.
Waar klaag ik? Ik was gewoon benieuwd naar waar je dat geld dan aan uit geeft, maar goed als jij het onder klagen vindt vallen dan zijn we idd uitgepraat.
Ginerva schreef:
20-09-2017 14:49
Ik koop vaak kleding bij de kringloop
Daar heb ik een paar jaar geleden nog eens een klassieke (aka niet modegevoelige) tussenjas van Esprit gekocht voor 5 euro.
Was vast ook iemand na 1 seizoen op uitgekeken. Maar ja, zo kost me een tussenjas 50 cent per seizoen of zo.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Ginerva post_id=27571825 time=1505911752 user_id=340621]
Ik koop vaak kleding bij de kringloop
[/
je kan toch ook iets nieuws kopen bij de Hm of primark ipv 2e hands ? Of wil je liever een 2e hands merkje ?
Alle reacties Link kopieren
@sandy, ik koop liever 2de hands dan bij de primark en Hm omdat ik vind dat er genoeg te vinden is 2da hands en daarbuiten wil ik mijn voedafdruk zo klein mogelijk houden. Dus dat er geen nieuwe grondsstoffen aangeboord hoeven worden voor mijn kleding.
Alle reacties Link kopieren
2koffie schreef:
20-09-2017 14:55
Daar heb ik een paar jaar geleden nog eens een klassieke (aka niet modegevoelige) tussenjas van Esprit gekocht voor 5 euro.
Was vast ook iemand na 1 seizoen op uitgekeken. Maar ja, zo kost me een tussenjas 50 cent per seizoen of zo.
Ja precies, er is een hoop te vinden voor weinig geld en als je een beetje goed zoekt zitten er echt hele mooie spullen tussen.
Grappig genoeg was ik niet eens aan het zoeken (we zochten boeken). Ik koop ook nooit merken eigenlijk en verbaasde me erover dat ht merk bleek te zijn en dat iemand daar zeg maar 60/70
/80 euro voor had betaald en dan voordat het kledingstuk op was ging verkopen bij een rommelwinkel voor 5 euro.
MinkeDeWit schreef:
20-09-2017 12:23
Ik ben al wat ouder en dan moet je echt wel kwalitatief betere kleding dragen. Je kunt niet als veertiger in een H&M floddertje gaan lopen. Mijn spijkerbroeken kosten tussen de 50 en 70 euro, maar blijven wel lange tijd donkerblauw zonder slijtplekken.
Nou moet ik nog 7 jaar tot de 40, maar ik shop graag bij h&m en vergelijkbare winkels en vraag me toch af waarom ik daar over 7 jaar niet meer mee kan aankomen? Ik heb alleen maar donkerblauwe spijkerbroeken zonder gaten en vale plekken in mijn kast, van h&m, bonprix, c&a en voor nog geen 30 euro per stuk. Ik zie niet in waarom ik over 7 jaar ineens 50 euro zou moeten uitgeven aan een spijkerbroek die vergelijkbaar is met de broeken van nog geen 30 euro. Ik loop er netjes en verzorgd bij en dat kan ook gewoon in goedkopere kleding hoor.

Ovrigens heb ik elke maand ook wel 300 euro te besteden vrij, dus aan kleding, uit eten, bioscoop enz. Daarvan gaat het meeste wel op aan kleding, al is dat ook vaak voor dochter. En ik koop regelmatig dingen die ik spaar, zoals geurkaarsen (duurder merk, geen action oid) en serviesgoed dat ik spaar. Schoenen koop ik ook graag en lopen qua prijs uiteen van 15 euro tot 300. Daar gaat ook nog weleens wat geld heen.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
20-09-2017 12:32
Aan het begin van een seizoen nieuwe kleding kopen vind ik eigenlijk meer iets voor kinderen in de groei. Dan is het namelijk ook echt nodig, want de wintertruien van het vorige jaar passen dan gewoonweg niet meer. Uit het feit dat tot voor kort je moeder je kleding betaalde maak ik op dat je nog jong bent, TO, dus wellicht ben je het daarom ook nog gewend, vanuit je kindertijd? Of ben je al wat ouder?

Ik koop zelf geen kleding per seizoen, maar gewoon als ik dat nodig vind. Dat is niet zo vaak. Op het moment zijn bijna al mijn vesten versleten / beginnen ze te pillen, dus ik kijk nu rond naar een paar nieuwe. Ik koop iets alleen als ik het echt heel mooi vind, want als ik erover twijfel weet ik zeker dat het een miskoop zal gaan worden. En ik kijk of het goed met mijn andere kleding combineert, anders blijft het in de kast hangen of blijf je bezig met dingen erbij kopen. Ik denk dat ik hooguit zo'n 500 euro per jaar uitgeef en dan niet aan 50 dingen van een tientje van de H&M maar liefst wat minder dingen maar wel duurzamer (bij voorkeur fair trade, zodat er geen uitbuiting aan te pas is gekomen, maar daar is helaas nog niet zoveel van op de markt).

Kopen voor de eenmalige rush, dingen kopen die in de kast blijven hangen of die je maar 2 keer aantrekt vind ik zonde van het geld en van het milieu. Ik vond het vroeger altijd leuk om voor zo min mogelijk geld een zo vol mogelijke kledingkast te hebben, maar o.a. dit filmpje: http://storyofstuff.org/movies/story-of-stuff/ heeft me doen beseffen dat ik voor zover het me lukt niet mee wil doen aan een wegwerpmaatschappij.
Ik ben 21, dus echt oud ben ik ook nog niet ;) . Bij ons is de regel dat als je begint met werken dat je dan je kleding zelf gaat betalen. Vandaar. Toen ik nog met mijn moeder winkelde was het altijd; het nieuwe seizoen begint bijna, waar gaan we dit jaar winkelen? En dan kochten we een aantal dingen. Het zit er dus nog een beetje in van eerdere jaren.
Ik probeer inderdaad ook soms dingen te kopen die kwalitatief goed zijn en wat duurder zijn zodat je er langer mee doet, maar ik heb ook bijvoorbeeld een vestje van H&M dat al járen van mijn zus is geweest en nu is hij van mij. Hij is overigens nog wel heel mooi ;) Dus je weet 't niet, sommige goedkope dingen doe je ook gewoon lang mee, en sommige duurdere dingen zijn snel niet mooi meer.
Angsten overwinnen is simpelweg beginnen
Alle reacties Link kopieren
Ik snap nu ik weet dat je 21 bent en nooit kleedgeld hebt gehad op zich wel dat je graag een budget / richtbedrag zou willen hebben om een beetje te weten wat 'normaal' is. Je wilt denk ik niet in de uitersten vervallen en maar raak kopen of juist niks meer durven te kopen. Ik ben al heel wat ouder dan jij, maar zou mijn kinderen denk ik 50-60 euro kleedgeld per maand geven (als ze uitgegroeid zijn en nieuwe kleding alleen maar is voor de leuk/mooi of omdat het versleten is). Dat is het gemiddelde volgens het Nibud en ik red het er ook prima mee. Ik kreeg vroeger zelf volgens mij ook een dergelijk bedrag als kleedgeld en redde het daar prima mee.

Als jij graag aan het begin van het seizoen wilt blijven kopen dan zou ik zelf 400 euro als budget aanhouden voor winterkleding en 200 euro voor zomerkleding. Maar daarbij zou ik wel kritisch zijn op wat ik zou kopen en proberen alleen dat te kopen wat je echt nodig hebt en waarvan je denkt dat je het veel en lang zal dragen. Als je dan overhoudt is het alleen maar mooi, misschien kom je tussentijds of in de sale nog iets leuks tegen.

Verder zou ik breder kijken dan naar alleen je uitgaven voor kleding en een goede begroting maken van waar je verder je geld aan uit wilt geven. Hoeveel wil je sparen, wat zijn je vaste lasten, wat zijn andere dingen waar je geld aan uit wilt geven? Dan zie je ook wat voor budget voor kleding in jouw geval mogelijk is (of je dat er dan ook helemaal aan uit wil geven is natuurlijk een tweede).
2koffie schreef:
20-09-2017 12:57
Hangt eerder af van of je je goed in vorm blijft sporten dan van je leeftijd, lijkt me. Een uitgezakte tiener of twintiger ziet er ook niet uit in floddertjes.


Dit wilde ik ook zeggen. Hangt meer van je figuur af dan van je leeftijd. Een strak en slank lichaam ziet er zelfs in een vuilniszak nog goed uit.
MinkeDeWit schreef:
20-09-2017 12:23
Ik ben al wat ouder en dan moet je echt wel kwalitatief betere kleding dragen. Je kunt niet als veertiger in een H&M floddertje gaan lopen. Mijn spijkerbroeken kosten tussen de 50 en 70 euro, maar blijven wel lange tijd donkerblauw zonder slijtplekken.
Wat een onzin
Alle reacties Link kopieren
Ik koop liever kwaliteit en tijdloze items.
Kijk in mijn kast wat ik nodig heb en dat koop ik.
Wat ik zelf op let is maat, pasvorm, kleur en waar draag ik het bij.
Probeer nu alles te dragen, door combinaties te maken en daar blijkt uit dat je vaker meer kleding hebt dan je beseft.
Laat je niet ompraten door de verkoopster dat het zo leuk staat, maar maak bewuste keuze qua maat, pasvorm en kleur.
Ik gaf vorig jaar nog veel te veel uit aan kleding 300 euro per maand, nu koop ik bewuster en zal het 75 euro max zijn.
200-300 voor winterkleren, 100-200 voor zomerkleren, aan het begin van het seizoen. En dan weer wat extra in de sale of als ik iets leuks zie. Schoenen en jassen zitten er niet bij, scheelt per seizoen wat ik nodig heb.
MinkeDeWit schreef:
20-09-2017 11:42
50 euro zak- en kleedgeld is echt heel weinig. Daar kun je eigenlijk al niet eens je basisgarderobe voor op peil houden.
Dat is echt zo. Alleen voor mijn zoontje koop ik al meer. En hij draagt niet eens merkkleding.
Alle reacties Link kopieren
Geen budget op seizoen. Koop alleen tijdens uitverkoop, outlets, sample sales e.d.
Per jaar geef ik daar gemiddeld 800 euro voor uit en dat is allesomvattend. Van sieraden tot schoenen, jassen, tassen, ondergoed etc...

Tot op heden ongeveer 550 euro uitgegeven. Om een idee te geven wat je daar voor kunt krijgen heb ik daarvoor het volgende gekocht. Merk en doorsnee. Maakt eigenlijk niets uit voor de levensduur is mijn ervaring.

4 jeans van WE
3 paar sneakers o.a. pepe jeans en Puma
1 tas Pauls Boutique
1 Cowboysbag handtas
1 weekendtas Cowboysbag
2 jurkjes Esprit, HM
1 zwarte top Jeager
7 basic shirtjes ESPRIT etc
2 linnen broeken bonprix (nodig voor vakantie)
2 dikke wintertruien
3 Bhs Maidenform
1 riem cowboysbag
1 enveloptas Cowboysbag
2 paar laarsjes Van Haren
7 vestjes/ lange en halflange mouwen o.a. Edina Ronay, Mango, Tom Tailor
1 colbertje HM
6 shirtjes
1 kanten top
broodtrommel wijzigde dit bericht op 20-09-2017 20:21
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
1 keer is genoeg
broodtrommel wijzigde dit bericht op 20-09-2017 20:20
97.15% gewijzigd
Mieshka schreef:
20-09-2017 17:17
Dit wilde ik ook zeggen. Hangt meer van je figuur af dan van je leeftijd. Een strak en slank lichaam ziet er zelfs in een vuilniszak nog goed uit.
Het is echt zo. Op een gegeven moment houd je het gewoon niet meer strak. Logisch want je huid wordt slapper. Dan ben je nog wel slank, maar je taille verdwijnt en je borsten zakken.
Maar goed, geloof je me niet. Wacht maar af dan.
MinkeDeWit schreef:
20-09-2017 20:10
Het is echt zo. Op een gegeven moment houd je het gewoon niet meer strak. Logisch want je huid wordt slapper. Dan ben je nog wel slank, maar je taille verdwijnt en je borsten zakken.
Maar goed, geloof je me niet. Wacht maar af dan.
Ja, bij 80 of zo, niet bij 40 hoor als je jezelf goed onderhoudt.
Alle reacties Link kopieren
HasseSimonsdochter schreef:
20-09-2017 18:36
Dat is echt zo. Alleen voor mijn zoontje koop ik al meer. En hij draagt niet eens merkkleding.
Ik red het prima met 50 euro per maand en voor de kinderen ook (die groeien er nog 1 a 2x per jaar uit, ik doe zelf jaren met mijn kleding). En als ik de reacties lees lukt het veel anderen ook met dit budget. Het is maar net wat je wilt, als je 4 paar dure schoenen, elk jaar een nieuwe merkjas, bh's van 100 euro en 20 stuks merkkleding wilt kopen dan lukt het niet nee. Maar als je minder of goedkoper koopt wel hoor.
2koffie schreef:
20-09-2017 20:12
Ja, bij 80 of zo, niet bij 40 hoor als je jezelf goed onderhoudt.


Ik ben 37, veel afgevallen, sport veel. Ik hoop niet dat ik over 2,5 jaar lijdzaam moet toezien hoe op magische wijze mijn taille verdwijnt omdat ik dan 40 ben. o_o
Mieshka schreef:
20-09-2017 22:19
Ik ben 37, veel afgevallen, sport veel. Ik hoop niet dat ik over 2,5 jaar lijdzaam moet toezien hoe op magische wijze mijn taille verdwijnt omdat ik dan 40 ben. o_o
Ik heb nogal wat vriendinnen tussen de 45 en 55 dus ik zie het gebeuren. En dat zijn sportieve vrouwen die zich echt niet vrijwillig laten uitdijen. Ik had zelf na mijn laatste bevalling een wat losse huid overgehouden. Dat zag er onder kleding altijd nog wel glad uit, maar de laatste twee jaar komt daar ineens vet onder en gaat het wat hangen. In een goede jurk zie je er niets van, maar ik moet geen floddertricot gaan dragen want dan blubbert het je tegemoet.
Dus sorry, ook jouw lijn gaat er waarschijnlijk aan in de (pre) menopauze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven