Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Bruise schreef:
22-09-2017 10:58
Bij jou in de buurt zou niemand vreemd opkijken als een jongetje van 10 naar school fiets in een tutu, en ook niemand op het schoolpleon zou hem uitlachen?
Wat moet het daar heerlijk wonen zijn.
Het is bij de school van mijn kinderen inderdaad not done om andere kinderen uit te lachen om dat soort dingen, en dat is vanuit de kinderen zelf.
Er fietsen meerdere jongens in jurken etc naar school ja. En een paar meisjes met een tondeuzehoofd en no nonsense kleding.
Een jongetje heeft een tijdlang in een fluwelen soort glitter acrobaten outfit incl zweetband rondgelopen. Zag er trouwens heerlijk comfortabel uit, hij had er meerdere.
Anderen lopen altijd in voetbaltenue.
Heerlijk wonen inderdaad..
Bruise schreef:
22-09-2017 19:49
Ik heb hier een tutu van de Hema liggen en er staat geen 'meisje' in. @(
Slimfitjeans die ook echt aan de kont van zoon blijft hangen van de Hema, heeft een leren label bij wijze van riemlus waar groot 'girl' op staat. Ik heb hier zo'n 8 topics vol meegeschreven over kinderkleding. Onder andere om kleding te vinden zonder achterlijke teksten en wat meer variatie dan de kleuren donkergroen, bruin, donkerblauw, donkergrijs en zwart. En dan kom je inderdaad al snel uit bij Scandinavische merken die niet bepaald goedkoop zijn. Tenminste, 25,- voor een t-shirt maat 74 vind ik niet goedkoop.

Zo'n merk als Albababy/Albakid bestaat voor 90% uit genderneutrale kleding (retro '70's moet dan wel jouw ding zijn)
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
22-09-2017 19:55
Het is bij de school van mijn kinderen inderdaad not done om andere kinderen uit te lachen om dat soort dingen, en dat is vanuit de kinderen zelf.
Er fietsen meerdere jongens in jurken etc naar school ja. En een paar meisjes met een tondeuzehoofd en no nonsense kleding.
Een jongetje heeft een tijdlang in een fluwelen soort glitter acrobaten outfit incl zweetband rondgelopen. Zag er trouwens heerlijk comfortabel uit, hij had er meerdere.
Leuke school zitten jou kinderen dan. Meeste scholen gast helaas toch beetje anders.
fietsen varen vrouwelijk doen
Dubbel
fietsen varen vrouwelijk doen
pejeka schreef:
22-09-2017 19:42
Hoezo zoeken? Ga naar C&A, Scapino, voor mijn part Zeeman. Koop een effen donkerblauw t-shirt voor een 8-jarige, of een hoodie met de print "College 64", ofzo, of een sweater met een dergelijke nietszeggende print, en voilà, je kan het een meisje aantrekken, je kan het een jongen aantrekken, en ze lopen allebei niet voor gek. Wat is het probleem? En hoezo zijn dergelijke kledingstukken "moeilijk te vinden" of alleen "met een kaarsje te zoeken"? Ik zie eerlijk gezegd rekken vol in de diverse winkels. En dat was al járen zo voordat het hele begrip "genderneutraal" zelfs maar uitgebroed werd.
Er zijn serieus in dat soort winkels amper effen shirts te vinden.
pejeka schreef:
22-09-2017 18:52
Dat kán, maar is geen regel. Als je gewoon een Levi's of een Wrangler koopt, ziet die er voor meisjes en jongens gewoon hetzelfde uit. Als je een paar Nikes koopt, zie je ook uiterlijk geen verschil tussen de sexen. Als je gewoon een blauw t-shirt koopt bij Zeeman of de Hema of de C&A voor een 8-jarige, zie je echt geen verschil tussen een t-shirt voor een jongen of een meisje.

Dus het kopen van kleding met glittertjes of aparte mouwtjes of andere tierlantijnen, is een keuze. Maar volgens mij is genderneutrale kleding ook al tientallen jaren lang te koop als je NIET wilt kiezen voor glittertjes of pofmouwtjes. Dus blijft mijn vraag, wat is er nou zo vernieuwend of anders aan genderneutrale kleding?
Je kunt een 'gewoon' blauw shirt bij de zeeman kopen, maar daar hangt dan wel het bordje 'jongenskleding' boven. Als er het bordje 'meisjeskleding' boven hangt dan zit er geheid een roze lintje aan, een glitterstreepje op, een pofmouwtje aan of er staat cute op ofzo. En dat is wat de Hema nu niet meer gaat doen, die bordjes boven de gewone shirts of de glitter t-shirts.

Geen idee of de zeeman jongens- en meisjesbordjes boven de kleding heeft hangen trouwens. Het is een voorbeeld. De hema heeft dat blijkbaar wel en de standaard winkels waar ik mijn gezicht nog weleens laat zien ook. Of links hangen de jurken met tutuutje eraan (dat was een tijdje mode) met daarnaast de fluffypoesjes shirts en rechts de donkerblauwe t-shirts met een grote truck erop.

Als ik wat koop dan is het qua t-shirts ergens in een bescheiden winkel uit de jongenscollectie, omdat daar de voor mijn kind leuke shirts hangen. Verder krijgen we vanalles, van jongens en meisjes en dat gaat door elkaar heen in de kast. Maar de meisjeskleding doorgeven aan de neefjes dat is echt heel erg moeilijk.
Het-groepje schreef:
22-09-2017 20:01
Er zijn serieus in dat soort winkels amper effen shirts te vinden.
Nope. Echt echt echt niet.
Mevrouw75 schreef:
22-09-2017 20:02
Je kunt een 'gewoon' blauw shirt bij de zeeman kopen, maar daar hangt dan wel het bordje 'jongenskleding' boven. Als er het bordje 'meisjeskleding' boven hangt dan zit er geheid een roze lintje aan, een glitterstreepje op, een pofmouwtje aan of er staat cute op ofzo. En dat is wat de Hema nu niet meer gaat doen, die bordjes boven de gewone shirts of de glitter t-shirts.
Maar dan moet je dus extra opletten dat je niet per ongeluk een shirt met een pofmouwtje of glitterstreepje voor je zoon koopt. Dat maakt het er toch niks makkelijker op.
Het-groepje schreef:
22-09-2017 19:55
Een zeldzaamheid. Moet je koesteren!
Bruise schreef:
22-09-2017 20:06
Maar dan moet je dus extra opletten dat je niet per ongeluk een shirt met een pofmouwtje of glitterstreepje voor je zoon koopt. Dat maakt het er toch niks makkelijker op.
Van mij mogen al die zoons een glitterstreepje op hun shirt hebben hoor, maar als je dat niet wil moet je opletten. Dat moet ik ook.
Het is ook niet dat ik zelf al jarenlang kinderkleding koop, ofzo. Ik was vergeten dat sommige forumdeelnemers alles weten.

Alle blauwe shirts van de meisjesafdeling van C&A: https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/kids ... genumber=1
Alle blauwe shirts van de jongensafdeling: https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/kids ... genumber=1

Zo zie je maar, het is bij C&A nog best lastig een simpel gewoon shirt dat voor een jongen en een meisje kan te vinden.
anoniem_328039 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 20:12
66.12% gewijzigd
zeefietser1 schreef:
22-09-2017 19:59
Leuke school zitten jou kinderen dan. Meeste scholen gast helaas toch beetje anders.
Ik ken geen andere school, behalve die van mezelf in de jaren 80.
Ik heb in de jaren 90 in dezelfde buurt gewerkt met kinderen en daar is inderdaad een kind op zijn verjaardag ontdaan van zijn clown schmink en pak omdat medekleuters dat voor mietjes vonden.
Maar dat was toen ook al een enorme rel.
Ik schrik ervan hoe gelaten of zelfs instemmend negatieve reacties op commentaar op kleding van kinderen wordt ontvangen.
Ik heb er weleens van gehoord maar in mijn optiek is het zoiets als potenrammen ofzo, soort bizarre incidenten.
Mevrouw75 schreef:
22-09-2017 18:39
Meisjesjeans bij de hema hebben er bijvoorbeeld letterlijk opstaan dat het girls denim is. Korte jeansbroeken van de meisjes zijn bijvoorbeeld ook korter en strakker van snit dan de jongensbroeken. Als je een blauw shirt van de meisjesafdeling koopt dan is die voor een 3-jarige al enigszins getailleerd en heeft een soort korte pofmouwtjes. Gympen van de meisjesafdeling hebben glittertjes, of een roze randje.

En hoe erg is dat nou echt ?
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Mevrouw75 schreef:
22-09-2017 20:09
Van mij mogen al die zoons een glitterstreepje op hun shirt hebben hoor, maar als je dat niet wil moet je opletten. Dat moet ik ook.
Volgens mij zie je bij jongenskleding ook wel vaker glitterstreepjes, dus wat dat betreft zie ik het probleem ook niet zo.

Misschien is het de manier om mensen meer zoekwerk te laten verrichten in de hoop dat ze meer kopen. Maar voor mij juist een reden naar een andere winkel te gaan waar het wel duidelijk is opgesteld.
vrouwjagersma schreef:
22-09-2017 20:09
Het is ook niet dat ik zelf al jarenlang kinderkleding koop, ofzo. Ik was vergeten dat sommige forumdeelnemers alles weten.
We kijken gewoon niet goed.
De C&A heeft sowieso een onoverzichtelijke opstelling.
pejeka schreef:
22-09-2017 18:52
Dat kán, maar is geen regel. Als je gewoon een Levi's of een Wrangler koopt, ziet die er voor meisjes en jongens gewoon hetzelfde uit. Als je een paar Nikes koopt, zie je ook uiterlijk geen verschil tussen de sexen. Als je gewoon een blauw t-shirt koopt bij Zeeman of de Hema of de C&A voor een 8-jarige, zie je echt geen verschil tussen een t-shirt voor een jongen of een meisje.

Dus het kopen van kleding met glittertjes of aparte mouwtjes of andere tierlantijnen, is een keuze. Maar volgens mij is genderneutrale kleding ook al tientallen jaren lang te koop als je NIET wilt kiezen voor glittertjes of pofmouwtjes. Dus blijft mijn vraag, wat is er nou zo vernieuwend of anders aan genderneutrale kleding?

Wel groot verschil tussen heren en dames jeans van die merken. Tailleband is wijder, benen zijn recht af en iets wijder.
Verder ben ik het met je eens.
Fleurtje_5 schreef:
22-09-2017 20:12
Ik geef kleren door aan neefje en zijn ouders trekken dat echt echt echt niet bij die jongen aan. Terwijl ze behoorlijk tolerant zijn jegens al dit soort genderneutrale en gendermix fratsen. Ik vind dat gewoon zonde van de grondstoffen. Bovendien vinden zowel dochter, partner als ik roze niet zo mooi, maar zo'n jeans is dan ook nog alleen te vinden met roze knoopjes erop.

Het is ook precies het doel hiervan, meer verkopen, want een meisjesbroek kun je niet aan een jongen doorgeven.
Het-groepje schreef:
22-09-2017 20:13
We kijken gewoon niet goed.
Zeg dat. Ik zit me nog steeds af te vragen waar je kinderversies van Wranglers kunt kopen. Mijn arme bloedjes moeten het nog steeds doen met spul van Zara.
Fleurtje_5 schreef:
22-09-2017 20:12
Het is niet leuk als je niet van roze en glittertjes houdt.
Hoe lang moet dat nog gezegd?
Hoe erg is het, als er naast deze ook rode of gele komen hangen?
Als jij die niet wilt omdat jij van duidelijke hokjes houdt, dan verplicht toch niemand je om die te kopen?
Hoe erg is het nou als er meer keus komt?
Bruise schreef:
22-09-2017 19:03
Als je geen spijkerbroek met glittertjes wil hebben, maar wel een meisjesspijkerbroek dan ga je toch naar een andere winkel, niet alleen de Hema verkoopt spijkerbroeken.
Precies
Bruise schreef:
22-09-2017 19:40
Verkochten ze daar eerst echt alleen maar onderbroekjes met hartjes erop voor de meisjes?

Toen mijn kinderen ondergoed droegen van de HEMA was er heel veel keuzes v. Jongens en meisjes. Van effe tot streepjes tot verschillende sprookjesfiguren of dierenafbeeldingen.
aaaanne schreef:
22-09-2017 20:18
Het is niet leuk als je niet van roze en glittertjes houdt.
Hoe lang moet dat nog gezegd?
Hoe erg is het, als er naast deze ook rode of gele komen hangen?
Als jij die niet wilt omdat jij van duidelijke hokjes houdt, dan verplicht toch niemand je om die te kopen?
Hoe erg is het nou als er meer keus komt?

Ik zei al eerder dat HEMA dan beter de collectie kan uitbreiden. Vind je dan nog niet wat je wil dan zijn er toch meer winkels.
vrouwjagersma schreef:
22-09-2017 20:17
Zeg dat. Ik zit me nog steeds af te vragen waar je kinderversies van Wranglers kunt kopen. Mijn arme bloedjes moeten het nog steeds doen met spul van Zara.
Ik had een mini levi's als kraamkado.
Dochter zag eruit alsof ze volendamse klederdracht droeg, zoontje kreeg hem niet over de spekbeentjes.
Toch heb ik m bewaard, zo schattig.
pejeka schreef:
22-09-2017 19:42
Hoezo zoeken? Ga naar C&A, Scapino, voor mijn part Zeeman. Koop een effen donkerblauw t-shirt voor een 8-jarige, of een hoodie met de print "College 64", ofzo, of een sweater met een dergelijke nietszeggende print, en voilà, je kan het een meisje aantrekken, je kan het een jongen aantrekken, en ze lopen allebei niet voor gek. Wat is het probleem? En hoezo zijn dergelijke kledingstukken "moeilijk te vinden" of alleen "met een kaarsje te zoeken"? Ik zie eerlijk gezegd rekken vol in de diverse winkels. En dat was al járen zo voordat het hele begrip "genderneutraal" zelfs maar uitgebroed werd.

Uni t shirt bij Zeeman of andere winkel. koop een strijkapplicatie naar keuze en creëer een shirt naar eigen smaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven