Werk & Studie alle pijlers

Met tegenzin werken

23-09-2017 18:59 297 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben al een tijdje m'n werk best wel beu. Gewoon alles maar ander werk zie ik ook niet zitten, het stomme is dat ik weet dat ik geen
slechte baan heb qua sfeer, collega's, salaris, vrijheid. Maar toch iedere keer die enorme tegenzin om te gaan werken...
Wel ga ik binnenkort aankaarten of ik 1 dag minder kan gaan werken, privé wordt het me soms ook allemaal een beetje te veel. (huishouden doe ik 100%, boodschappen, koken, sporten (ik HAAT sporten dus dit is voor mij echt een verplichting en geen vorm van ontspanning)
Ik hoef verder geen tips hoor maar ik ben zomaar 's benieuwd doe jullie tegenover je werk staan. Gaan jullie echt met plezier naar het werk of soms met gezonde tegenzin?
Theamuts schreef:
24-09-2017 14:01
Ik begrijp jouw opmerking niet.
Wie mag er niet zeuren volgens jou, en waarom niet?
LeesMee schreef:
24-09-2017 15:28
Ook al zo overtuigd van jezelf
Ik ben hier niet de azijnpisser, LeesMee. Als je echt meegelezen had dan had je geweten dat ik juist nooit met tegenzin naar mijn werk ga. Sterker nog, vanavond ga ik de planning maken voor aankomende week en heb er nu al zin in!
Kihei schreef:
24-09-2017 14:23

Daarbij vind ik het ook lastig dat je dan je eigen vrijheid niet kunt bepalen. Er word in mijn branche dringend verzocht om in de zomervakantie 3 weken achter elkaar op te nemen. Ik heb geen kinderen en het gaat niet om onderwijs dus dat kost me nodig veel geld en dan is het overal drukker. Ik zou wel een keer 3 weken in de winter naar een zonbestemming willen.
Dringend verzocht als in 'als je het waagt om buiten het hoogseizoen vakantie op te nemen dan volgt ontslag'?
Ik zou al niet akkoord zijn gegaan met 'n contract waarin dat verplicht is. Had in mijn langdurige vaste contract zelfs laten opnemen dat ik nooit verplicht mag worden in de zomer vakantie op te nemen.
Voel je je niet zo lekker? Ja dan heb je pech want alleen als je echt ziek bent is er de rede om thuis te mogen blijven. Dan ben ik ook nog zo iemand die eigenlijk altijd gewoon door werkt.

Maar ja ik snap het ook wel, want het werk gaat door. Ze moeten natuurlijk van je op aan kunnen gaan.
Ziek is ziek. En ook 'niet lekker' kan genoeg zijn om werk gewoon ff niet te trekken. Bovendien vind ik het heel onhygienisch dat mensen snotverkouden naar 't werk komen en bacillen naar hun collega's snotteren en hoesten.
Theamuts schreef:
23-09-2017 20:17
Financieel afhankelijk zijn vind ik niet iets om trots op te zijn. Verder moet je zelf weten wat je doet.
Dit topic gaat over (met tegenzin) werken, dus kunnen we nu weer on-topic?
Het is geheel ontopic vind ik. Het gaat over tegenzin naar het werk toe, maar toch moeten om brood op de plank te krijgen. Als in loondienst werkende ben je dus net zo financieel afhankelijk als wanneer je besluit thuisblijfmoeder/vader te zijn. De periode dat ik financieel afhankelijk was van het loon van mijn man, waren fijner dan nu ik financieel afhankelijk te zijn van mijn werkgever.

Dus als jij gewoon in loondienst werkt en geen tonnen op de bank hebt staan, ben jij net zo financieel afhankelijk als de vrouwen hier op het forum die afhankelijk zijn van hun partners loon.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
IBAOHI schreef:
24-09-2017 18:23
Het is geheel ontopic vind ik. Het gaat over tegenzin naar het werk toe, maar toch moeten om brood op de plank te krijgen. Als in loondienst werkende ben je dus net zo financieel afhankelijk als wanneer je besluit thuisblijfmoeder/vader te zijn. De periode dat ik financieel afhankelijk was van het loon van mijn man, waren fijner dan nu ik financieel afhankelijk te zijn van mijn werkgever.

Dus als jij gewoon in loondienst werkt en geen tonnen op de bank hebt staan, ben jij net zo financieel afhankelijk als de vrouwen hier op het forum die afhankelijk zijn van hun partners loon.
:high5:
Ik zie de overeenkomst eigenlijk niet zo.
Als jouw man de stekker uit jullie huwelijk trekt heb je niets.
Als mijn baas de stekker uit de organisatie trekt krijg ik (zelf opgebouwde) WW.
Andersom schreef:
23-09-2017 19:58
.
Dat 'moeten' ervaar ik nooit zo. In geen enkele baan. Voor brood op de plank zal er gewerkt moeten worden. Voor mij heel logisch.

Dan je spreek je jezelf toch tegen? Je ervaart geen 'moeten', maar 'moet' werken voor brood op de plank?

Ik heb overigens best leuk werk, ik doe administratief werk en wordt nergens stipt om 9 uur verwacht. Geen haan die er naar kraait als ik om half 10 begin en hoe laat ik stop, boeit ook niemand. Als het werk maar af is wat af moet zijn. Dus ik mag eigenlijk niet klagen. Aan de andere kant moet ik wel elke dag, elke dag zijn er mensen die afhankelijk van mij zijn om hun boodschappen te kunnen doen. Ook wanneer ik ziek ben, de drempel om mij dan ziek te melden is heel hoog, want 1, 2, 3 overdragen is zo makkelijk niet. Voor mij, om het écht naar mijn zin te hebben, is ook daar flexibel in te zijn, niet alleen in de uren. En dat kan nu eenmaal vaak niet. Ik besef mij heel goed dat mijn tegenzin best een luxe tegenzin is, maar tegenzin desalniettemin.

En zoals ik in mijn vorige post al zei, behoorlijk financieel afhankelijk. Ik werk nu in mijn tweede contract en het is aan de 'grillen' van mijn werkgever of ik wel of niet een vast contract krijg. Want als ik die niet krijg, ben ik weer financieel afhankelijk van het UWV, en dat vind ik toch wel de rotste financiële afhankelijkheid die er is.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Theamuts schreef:
24-09-2017 18:31
Ik zie de overeenkomst eigenlijk niet zo.
Als jouw man de stekker uit jullie huwelijk trekt heb je niets.
Als mijn baas de stekker uit de organisatie trekt krijg ik (zelf opgebouwde) WW.
Als mijn man de stekker uit het huwelijk trekt, krijg ik partneralimentatie aangevuld met een uitkering.

Een ww-uitkering krijgen is net zo min je eigen broek ophouden als partneralimentatie/bijstandsuitkering krijgen. Beide ben je nog steeds financieel afhankelijk. Je bent immers afhankelijk van óf die eigen opgebouwde verzekering óf van andere gemeentelijke gelden. Dat is m.i. niet financieel onafhankelijk zijn.
IBAOHI schreef:
24-09-2017 18:38
Als mijn man de stekker uit het huwelijk trekt, krijg ik partneralimentatie aangevuld met een uitkering.
Geeft niks. Je bent niet alleen in de groep vrouwen die geen onderscheid kan maken tussen het dragen van verantwoordelijkheid en het hebben van een betaalde baan.

Er zijn mensen die volledig meedraaien in de maatschappij en er zijn mensen die dat niet doen. Altijd al zo geweest, met het verschil dat de tweede groep sinds de jaren '70 door middel van wetgeving die levensstijl door middel van wetgeving ook na het huwelijk gewoon kunnen voortzetten.
anoniem_350628 wijzigde dit bericht op 24-09-2017 19:07
0.40% gewijzigd
IBAOHI schreef:

Een ww-uitkering krijgen is net zo min je eigen broek ophouden als partneralimentatie/bijstandsuitkering krijgen. Beide ben je nog steeds financieel afhankelijk. Je bent immers afhankelijk van óf die eigen opgebouwde verzekering óf van andere gemeentelijke gelden. Dat is m.i. niet financieel onafhankelijk zijn.
Snap je het verschil echt niet tussen een WW uitkering waar je zelf voor gewerkt hebt en partneralimentatie (waar je partner voor werkt) en een bijstandsuitkering (wat gefinancierd wordt door andere mensen die werken).
IBAOHI schreef:

.
Toch ben ik liever afhankelijk van een baan en een werkgever dan van mijn partner. Als mijn baan ophoudt kan ik op zoek naar een andere baan. Dat is een puur zakelijke overeenkomst. Als mijn huwelijk ophoudt te bestaan dan is een nieuwe partner die alles voor mij wil betalen minder makkelijk te vinden dan die nieuwe baan. :lightbulb:
Blondie456 schreef:
23-09-2017 19:15
Ik weet precies hoe jij je voelt. Ik heb vroeger verschillende banen gehad maar vond het niet leuk (zwak uitgedrukt). Ik ben nu bijna 25 jaar geleden gestopt met werken toen onze zoon geboren werd maar ook als er geen kind was gekomen dan zou ik gestopt zijn met werken hadden mijn man en ik besproken. Nadat ik gestopt ben met werken ben ik echt veel en veel gelukkiger geworden. Gelukkig vond mijn man zijn werk wel leuk en het was echt een uitdaging voor hem. Anders was het natuurlijk niet mogelijk geweest om te stoppen met werken. Mijn principe is dat ik zo min mogelijk dingen doe waar ik een hekel aan heb, Ook ik haat sporten maar sinds november vorig jaar doe ik het weer wel omdat het goed is voor mijn lijf.
Ik heb ook geen werk, maar dat is echt not done hoor. De mensen zeggen er niets van in mijn gezicht, maar ik weet dat ze het er achter mijn rug om wel over hebben. Ik zou alleen daarom graag alle vijf de dagen elke ochtend willen werken. Ik zoek wel op internet maar het valt niet me om iets te vinden. Ik ben er al lang uit dus niet interessant meer. Vind het geen bezwaar om sorteerwerk te doen of zo, maar dat is er bijna niet. Of gewoon dom produktie werk. Werken in een callcenter vind ik gruwelijk om twee redenen; ik moet dan doen bij andere mensen waar ik een pesthekel aan heb als ze dat bij mij doen, ongevraagd iemand lastig vallen. En schoonmaken vind ik ook gruwelijk, dat moet ik immers hier thuis al.

Ik vind sporten in het algemeen niet leuk, maar tennissen en paardrijden wél en dat doe ik dan ook. En elke dag ga ik lopen met mijn honden. Dus ik heb wel lichaamsbeweging.

Maar alleen om het geklets al zou ik werk willen. Niet omdat ik het leuk vind. Werken is niet echt leuk. Sommige aspecten er aan kunnen leuk zijn zoals leuke collega's, goede sfeer. Maar het is meestal maar eentonig.
Ik ga ook geregeld - zeker op maandag - met tegenzin naar mijn werk. Maar als ik er eenmaal ben vind ik het vaak ook wel weer prima. En als ik om me heen kijk weet ik dat ik het echt zo slecht niet heb; heb erg veel vrijheid, kan vrij of vakantie nemen wanneer ik wil (uiteraard moet het werk dat wel toelaten maar er wordt vanuit gegaan dat je genoeg verantwoordelijkheid hebt om dat zelf in te schatten of te regelen) - ik kan thuis werken, schuiven met mijn uren, etc.
Het nadeel van een kantoorcultuur vind ik dat je toch altijd een soort rol moet spelen. Echt jezelf zijn kun je eigenlijk niet. Dat is nog wat me het meest tegenstaat denk ik. En na een langere periode vrij moet ik me altijd wel weer over een enorme drempel heenzetten. Toch zou ik niet níet willen werken, ik gedij het beste bij structuur en regelmaat. Maar fulltime werken (ik werk nu 4 dagen) zou ik echt nooit meer willen. Die ene extra vrije dag in de week is me erg veel waard. Ik denk dat dat voor jou ook veel verschil kan maken TO.
Nothing happens for a reason
_Amand schreef:
24-09-2017 19:00
Geeft niks. Je bent niet alleen in de groep vrouwen die geen onderscheid kan maken tussen het dragen van verantwoordelijkheid en het hebben van een betaalde baan.

Er zijn mensen die volledig meedraaien in de maatschappij en er zijn mensen die dat niet doen. Altijd al zo geweest, met het verschil dat de tweede groep sinds de jaren '70 door middel van wetgeving die levensstijl door middel van wetgeving ook na het huwelijk gewoon kunnen voortzetten.
Daar ging het allemaal niet over. Maar inderdaad, geeft niks :proud:
SilverShadow schreef:
24-09-2017 19:01
Snap je het verschil echt niet tussen een WW uitkering waar je zelf voor gewerkt hebt en partneralimentatie (waar je partner voor werkt) en een bijstandsuitkering (wat gefinancierd wordt door andere mensen die werken).
Het ging erom dat iemand suggereerde je niet trots hoeft zijn om afhankelijk te zijn van je partner als financieel afhankelijke thuisblijfmoeder.

Mijn punt was, hoe je het ook bekijkt, niemand financieel onafhankelijk is tenzij je een gevulde bankrekening hebt zodat je niet hoeft te werken voor brood op de plank. De drie voorbeelden die ik gaf zijn ieder opzichzelfstaand verschillend, zoals je hierboven zo mooi opsomt, maar in één ding gelijk, je bent niet financieel onafhankelijk.

Je bent afhankelijk van of je werkgever, of de gemeente voor een WW-uitkering, of de gemeente voor een bijstandsuitkering of dus je partner haar/zijn loon. Wanneer je afhankelijk bent van de eerst drie genoemde, kan je niet opeens 'on' er aan plakken.
We zijn uiteindelijk allemaal slaven van de maatschappij, tenzij je het geluk hebt 'n keer de jackpot te winnen.
Andersom schreef:
24-09-2017 19:28
.
Toch ben ik liever afhankelijk van een baan en een werkgever dan van mijn partner. Als mijn baan ophoudt kan ik op zoek naar een andere baan. Dat is een puur zakelijke overeenkomst. Als mijn huwelijk ophoudt te bestaan dan is een nieuwe partner die alles voor mij wil betalen minder makkelijk te vinden dan die nieuwe baan. :lightbulb:
Dat is jouw voorkeur, prima toch? Waarom neerkijken op de voorkeur van een ander door te zeggen dat die daar niet trots op hoeft te zijn? (Weet niet meer zeker of jij dat was hoor, maar daar was mijn reactie op gebaseerd)

Overigens grappig dat je het hebt over een puur zakelijke overeenkomst. Mijn relatie met mijn man is dat zeker niet, maar ons huwelijk natuurlijk juist wel :lightbulb:
Met financieel onafhankelijk zijn bedoelt echt iedereen dat je werkt voor je geld in plaats van dat je je door je partner laat onderhouden. Daar is echt geen misverstand over en het is al helemaal geen ingang om niet-werken of PA op dezelfde hoogte als wél werken te stellen.
redbulletje schreef:
24-09-2017 21:30
We zijn uiteindelijk allemaal slaven van de maatschappij, tenzij je het geluk hebt 'n keer de jackpot te winnen.
En dat is dus precies mijn tegenzin in mijn werk. Ik moet wel, banen liggen niet voor het oprapen, zeker geen 'droombanen', dus ik moet wel en moet nog voorzichtig zijn ook, want ik ben financieel afhankelijk van mijn werkgever om de helft van de maandelijkse lasten binnen te harken. In mijn laatste ww-periode kosten mij dat anderhalf jaar, een beetje partner vind je sneller :nut: Dat geeft een bepaalde druk, waardoor ik niet altijd met plezier naar mijn werk gaat. Zo hebben de meeste denk ik wel een vorm van tegenzin...

p.s. Sterkte met de hele medische molen waar je in zit!
IBAOHI schreef:
24-09-2017 21:31
Dat is jouw voorkeur, prima toch? Waarom neerkijken op de voorkeur van een ander door te zeggen dat die daar niet trots op hoeft te zijn? (Weet niet meer zeker of jij dat was hoor, maar daar was mijn reactie op gebaseerd)

Overigens grappig dat je het hebt over een puur zakelijke overeenkomst. Mijn relatie met mijn man is dat zeker niet, maar ons huwelijk natuurlijk juist wel :lightbulb:
Dat klopt ook wel dat het huwelijk de zakelijke kant is van je relatie. Toch, zodra de liefde strandt, strandt het huwelijk natuurlijk ook.

Bij een baan komt geen liefde tussen twee mensen te pas.
_Amand schreef:
24-09-2017 21:33
Met financieel onafhankelijk zijn bedoelt echt iedereen dat je werkt voor je geld in plaats van dat je je door je partner laat onderhouden. Daar is echt geen misverstand over en het is al helemaal geen ingang om niet-werken of PA op dezelfde hoogte als wél werken te stellen.
Aangezien dat niet mijn definitie is, gaat jouw 'bedoelt echt íedereen' al in rook op. Niet écht iedereen bedoelt dat dus zo en is daar wel degelijk weleens misverstand over.

En je laatste zin is een mening, iedereen heeft er wel ééntje... Of niet :P

Maar einde discussie voor mij, mijn bedje roept, moet morgen weer vroeg op om volgens jouw definitie van financieel onafhankelijk zijn, mijn eigen broek op te houden. :flag:
IBAOHI schreef:
24-09-2017 21:36
En dat is dus precies mijn tegenzin in mijn werk. Ik moet wel, banen liggen niet voor het oprapen, zeker geen 'droombanen', dus ik moet wel en moet nog voorzichtig zijn ook, want ik ben financieel afhankelijk van mijn werkgever om de helft van de maandelijkse lasten binnen te harken. In mijn laatste ww-periode kosten mij dat anderhalf jaar, een beetje partner vind je sneller :nut: Dat geeft een bepaalde druk, waardoor ik niet altijd met plezier naar mijn werk gaat. Zo hebben de meeste denk ik wel een vorm van tegenzin...

p.s. Sterkte met de hele medische molen waar je in zit!
Dankje :)

Financieel onafhankelijk ben je alleen als je genoeg geld hebt om de rit verder uit te zitten. Banen en partners bieden anno nu geen enkele zekerheid.
_Amand schreef:
24-09-2017 21:33
Nou nee, dat bedoelde ik niet met 'financieel onafhankelijk'. Bij financieel onafhankelijk denk ik echt aan een goedgevulde spaarrekening waar je goed van kunt leven zonder te hoeven werken en ook niet afhankelijk bent van PA, WW of bijstand.

Ik ben niet financieel onafhankelijk. Ik ben financieel afhankelijk van een baan. Dat kan elke werkgever zijn. Maar dat echt 1000x liever dan financieel afhankelijk zijn van een partner, WW of de bijstand. Ook als ik een baan had waar ik met tegenzin naar toe zou gaan (welke ik jaren gehad heb).
Je helpt niet echt, Lady_Day :)
Lady_Day schreef:
24-09-2017 22:07
Nou nee, dat bedoelde ik niet met 'financieel onafhankelijk'. Bij financieel onafhankelijk denk ik echt aan een goedgevulde spaarrekening waar je goed van kunt leven zonder te hoeven werken en ook niet afhankelijk bent van PA, WW of bijstand.
Dit dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven