Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
donderdag 21 september 2017 om 14:07
Wij hebben deze week, ons abonnement op een krant en een wekelijks tijdschrift omgezet op onze kinderen. Een abonnement als student of scholier is een pak goedkoper. Waren dit al manden van plan, maar het kwam er maar niet van. (Of vinden jullie dit eigenlijk niet kunnen?)
En...het werd geïnspireerd door hier te lezen.
Een ander doel voor dit jaar (maak twee keer per jaar goede voornemens: op 1 januari en 1 september-op het werk begin van het werkjaar), zo weinig mogelijk kleding kopen. Ik ga niet zo ver als geen kleding, maar "heel weinig".
In tegenstelling tot velen hier, kom ik wel graag in winkels...maar hoef niet altijd te kopen natuurlijk. Hoewel, ik wel merk dat het me wel in de verleiding brengt.
Nog doelen geïnspireerd door hier te lezen:
-voor 1 maart min. 1/3 aflossen van het enige stukje niet-annuitaire lening (rest van de leningstukjes is binnen 5 tot 8 jaar afgelost)
-elke maand deel ( begin met een bedrag van € 100/maand) van onkostenvergoeding sparen voor eigen leuke dingen of een extraatje voor de kinderen (aparte potjes maken in één spaarrekening kan hier niet, wel geleerd hier dat het in Nederland wel kan, dan maar op aparte rekening-geeft goed gevoel)
En...het werd geïnspireerd door hier te lezen.
Een ander doel voor dit jaar (maak twee keer per jaar goede voornemens: op 1 januari en 1 september-op het werk begin van het werkjaar), zo weinig mogelijk kleding kopen. Ik ga niet zo ver als geen kleding, maar "heel weinig".
In tegenstelling tot velen hier, kom ik wel graag in winkels...maar hoef niet altijd te kopen natuurlijk. Hoewel, ik wel merk dat het me wel in de verleiding brengt.
Nog doelen geïnspireerd door hier te lezen:
-voor 1 maart min. 1/3 aflossen van het enige stukje niet-annuitaire lening (rest van de leningstukjes is binnen 5 tot 8 jaar afgelost)
-elke maand deel ( begin met een bedrag van € 100/maand) van onkostenvergoeding sparen voor eigen leuke dingen of een extraatje voor de kinderen (aparte potjes maken in één spaarrekening kan hier niet, wel geleerd hier dat het in Nederland wel kan, dan maar op aparte rekening-geeft goed gevoel)
vrijdag 22 september 2017 om 18:31
Vandaag bij de Livera geweest om te kijken voor een bh van Triumph die wel voorgevormd zou zijn maar die geen beugels had. Die hadden ze niet. Maar.... ze hadden van hun eigen merk wel een voorgevormde bh zonder beugel binnen gekregen. Hij ging letterlijk nog maar een half uur in de winkel en ze hadden hem zelfs nog niet aan gezien.
Deze gepast, maar hij zat bijna als gegoten. Enige was dat hij in het midden een beetje overlapte, maar op het moment dat ik een shirtje aantrok was daar niks meer van te zien. Hij begint bij 75A qua maat en is 34,95, wat toch iets prettiger geprijsd is dan die van Triumph.
Deze gepast, maar hij zat bijna als gegoten. Enige was dat hij in het midden een beetje overlapte, maar op het moment dat ik een shirtje aantrok was daar niks meer van te zien. Hij begint bij 75A qua maat en is 34,95, wat toch iets prettiger geprijsd is dan die van Triumph.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
vrijdag 22 september 2017 om 19:58
eerlijk gezegd... dat vind ik inderdaad niet kunnen, kranten moeten zich toch al in allerlei bochten wringen in de huidige tijd die steeds meer door digitale media wordt overgenomen. Maar ik hecht dan ook aan mijn kwaliteitskrant en weet dat het duur is om die te maken. Dus ik heb er het hoge abonnementsgeld graag voor over. Stel je voor dat iedereen dit zou doen, dan zouden de goede kranten algauw niet meer bestaan vrees ik.JapjapII schreef: ↑21-09-2017 14:07Wij hebben deze week, ons abonnement op een krant en een wekelijks tijdschrift omgezet op onze kinderen. Een abonnement als student of scholier is een pak goedkoper. Waren dit al manden van plan, maar het kwam er maar niet van. (Of vinden jullie dit eigenlijk niet kunnen?)
verder, ook van mij welkom natuurlijk

zaterdag 23 september 2017 om 07:15
Maar het blijft krom dat mijn moeder echt zeer veel voor haar krant betaalt (al jaaaren een trouwe klant), terwijl als ik nu een nieuw abonnement neem voor 2 jaar ik daadwerkelijk 50% minder betaal voor hetzelfde product. Dan dwing je mensen toch ook om elke keer een nieuw abonnement te nemen, anders ben je een dief van je eigen portemonnee.gemberpannekoek schreef: ↑22-09-2017 19:58eerlijk gezegd... dat vind ik inderdaad niet kunnen, kranten moeten zich toch al in allerlei bochten wringen in de huidige tijd die steeds meer door digitale media wordt overgenomen. Maar ik hecht dan ook aan mijn kwaliteitskrant en weet dat het duur is om die te maken. Dus ik heb er het hoge abonnementsgeld graag voor over. Stel je voor dat iedereen dit zou doen, dan zouden de goede kranten algauw niet meer bestaan vrees ik.
zaterdag 23 september 2017 om 16:47
Er wordt inderdaad veel korting gegeven voor nieuwe abonnementen, of cadeaus ( iPhone of iPad als je een abonnement van twee jaar neemt). Als je om de twee jaar wisselt van krant ( er zijn twee kranten in België die aan mijn voorwaarden voldoen), krijg je telkens een voordeel.elisha_ schreef: ↑23-09-2017 07:15Maar het blijft krom dat mijn moeder echt zeer veel voor haar krant betaalt (al jaaaren een trouwe klant), terwijl als ik nu een nieuw abonnement neem voor 2 jaar ik daadwerkelijk 50% minder betaal voor hetzelfde product. Dan dwing je mensen toch ook om elke keer een nieuw abonnement te nemen, anders ben je een dief van je eigen portemonnee.
Met oversluiten naar andere energieleverancier doe je ook hetzelfde, je gaat op zoek naar de voordeligste en vaak krijg je nog extra bonus.
De kinderen maken trouwens gretig gebruik van krant en tijdschrift, omdat we het belangrijk vinden dat ze zich interesseren voor de actualiteit, zijn ze ook altijd in huis geweest.
zaterdag 23 september 2017 om 19:35
Ik ben weer een beetje in een valkuil gestapt met een speeltje voor de hond. Heb me wel ingehouden en er maar 1 gekocht. Daarnaast wel een nuttig speeltje omdat ik er botjes in kan klemmen zodat hij niet stikt in te grote stukken. Bespaart dus dierenarts kosten
Deze maand ook veel getankt al. En heb zelf gewoon onzuinig gereden, dus mijn eigen schuld..
Aan de andere kant wel veel uren deze maand dus er zit een heel behoorlijk salaris aan te komen. Ik heb mezelf een beetje als doel gesteld eind van het jaar rond de 39k te zitten aan 'vermogen' (wat klinkt dat..). Maar dat gaat zo erg hard! Ik kan in november ook veel werken dus ik denk dat ik het ruimschoots haal als er geen gekke dingen gebeuren.
Wat ik wel wil doen is nog investeren in cursussen. Dus dat zou de enige reden zijn dat ik het niet haal.

Deze maand ook veel getankt al. En heb zelf gewoon onzuinig gereden, dus mijn eigen schuld..
Aan de andere kant wel veel uren deze maand dus er zit een heel behoorlijk salaris aan te komen. Ik heb mezelf een beetje als doel gesteld eind van het jaar rond de 39k te zitten aan 'vermogen' (wat klinkt dat..). Maar dat gaat zo erg hard! Ik kan in november ook veel werken dus ik denk dat ik het ruimschoots haal als er geen gekke dingen gebeuren.
Wat ik wel wil doen is nog investeren in cursussen. Dus dat zou de enige reden zijn dat ik het niet haal.
zondag 24 september 2017 om 11:14
zondag 24 september 2017 om 12:02
Pluus ik dacht dat als ze niet betalen er ook rente overheen komt. Heb je ook geen bericht gehad? Wat raar!Pluuus schreef: ↑24-09-2017 11:14Een mooi doel, 40k op de bank. "Vermogen" associeert snel met grijze mannen in pakken, gek is dat. Laat de jonge dames en heren het maar ontkrachten dan.
Ik wacht hier nog steeds op mijn belastingteruggave, zou in juni betaald worden - zeiden ze. Toch maar eens informeren bij de BD dan. Zucht.
Het is meer dat de term 'vermogen' zo'n lading heeft. Ik heb zelf helemaal niet eens een 'grijze pakken baan' en mensen weten van mij ook helemaal niet dat ik toch wel een aardig saldo heb gespaard inmiddels. Hoeft ook niet natuurlijk. Maar ik krijg best vaak de opmerking of het allemaal wel lukt omdat ik niet fulltime werk.
Nu moet ik zeggen dat ik wel verwend ben met mijn salaris op mijn startersbaan. Maar als ik weet dat ik een maand minder werk hou ik daar gewoon rekening mee qua uitgaven, dan bespaar ik wat op boodschappen en zorg ik dat ik die maand geen kleding etc koop. Ik heb elke maand dit jaar kunnen sparen zelfs met mijn verhuis en met een 'slechte' maand op het werk. Maar je moet je er wel op instellen..

dinsdag 26 september 2017 om 07:43
Welkom en wat balen. Misschien kun je zo al een paar tientjes 'winnen' door goedkopere verzekeringen, energie etc.Hommeltjes schreef: ↑26-09-2017 07:24Ik ga even bijlezen. Wil veeeeeeel minder gaan uitgeven. Moet ook wel, want ik ben onlangs werkloos geworden.
Weet je wat je valkuilen zijn? Dus waar ongemerkt in de maand veel geld naar toe gaat?
Ik vind het zelf met mijn variabele inkomen fijn een kasboek bij te houden. Je hebt zo al een goed beeld van de vaste lasten en dan weet je hoeveel je bij de appie in je mandje kan gooien.

dinsdag 26 september 2017 om 08:28
Hier komt het salaris vandaag weer binnen, vind ik altijd zo'n fijn moment om even te kijken hoe we het hebben gedaan de afgelopen maand.
Ik had deze maand namelijk het gevoel dat het geld er met bakken tegelijk uitvloog. Toch is onze nettowaarde met €500 gestegen.
Dus blijkbaar hebben we het minder slecht gedaan dan ik het gevoel had.
Maargoed, het kan altijd beter. We willen voor eind 2018 onze studieschuld afgelost hebben (nu nog €4980). Afgelopen maand was de motivatie opeens weg, maar komende maand gaan we er weer voor.
Ik had deze maand namelijk het gevoel dat het geld er met bakken tegelijk uitvloog. Toch is onze nettowaarde met €500 gestegen.

Maargoed, het kan altijd beter. We willen voor eind 2018 onze studieschuld afgelost hebben (nu nog €4980). Afgelopen maand was de motivatie opeens weg, maar komende maand gaan we er weer voor.

dinsdag 26 september 2017 om 10:44
@RP7: het laatste bericht was "u krijgt X-bedrag terug". En toen... niks. Beetje een tegenvaller dus.
Ook "leuk": op mijn werk blijkt mijn functieomvang plotseling anders dan vorige maand (?). Verschil met vorige loonstrook: 500 euro. Die zag ik niet aankomen. Kijk, dan ben ik blij dat dit voor mij gewoon een maandje wat minder sparen betekent in plaats van Alle Hens Aan Dek.
Ook "leuk": op mijn werk blijkt mijn functieomvang plotseling anders dan vorige maand (?). Verschil met vorige loonstrook: 500 euro. Die zag ik niet aankomen. Kijk, dan ben ik blij dat dit voor mij gewoon een maandje wat minder sparen betekent in plaats van Alle Hens Aan Dek.
woensdag 27 september 2017 om 08:31
er zijn hier vast ook mensen die worstelen met het vinden van duurzame kleding.
dan is deze site, waarover ik vanochtend in de krant las, een handige tip:
https://www.projectcece.nl/
soort verzamelplatform (zoals Zalando) voor leveranciers van duurzame kleding
woensdag 27 september 2017 om 08:38
zo ik ben er ook weer eens... had deze maand een flinke salaris meevaller door overuren en doordat mijn reiskosten met terugwerkende kracht gecorrigeerd werden. Beetje jammer dat ik gister een naheffing van mijn pensioenfonds over 2015 binnen kreeg. Die voelde bijzonder zuur..... Nouja we gaan komende maand weer vrolijk opnieuw ons best doen om even flink door te sparen.... wil volgend jaar weer kleine storting in de hypotheek doen en er liggen wat klussen....
woensdag 27 september 2017 om 10:47
Dank je, dat had ik nou net nodig! Lijkt een beetje op kleding.nl, in de zin dat je niet bij hen bestelt maar wordt doorgestuurd naar de websites van de betreffende webshops.gemberpannekoek schreef: ↑27-09-2017 08:31er zijn hier vast ook mensen die worstelen met het vinden van duurzame kleding.
Welkom Hommeltjes!
woensdag 27 september 2017 om 11:52
ik krijg de facturen per kwartaal en vind het ook veel.... deze was dus nog eigenlijk gewoon een kwartaal extra... mijn wergever betaald ze nu en het wordt verrekend met salaris waardoor ik het nu niet meer met mijn aangifte hoef te verrekenen maar moet even kijken of ze het met deze ook willen doen. anders is het gewoon een half maandsalaris die je even af mag dragen....
woensdag 27 september 2017 om 12:02
Ik ben er helaas zelf nog niet mee bezig, maar ik ben wel enthousiast geworden door de blogs van Stoppen Voor Mijn Vijftigste, hij heeft een reeks van inmiddels 5 delen die heet 'Beginnen met beleggen'.
woensdag 27 september 2017 om 12:52
@Theepoes: Vorig jaar 10% rendement gehaald, dit jaar tot nu toe 2,5%, dus ik ben er erg blij mee. Ik doe indexbeleggen en een paar goedkope fondsen.
Het boek "De beleggingsillusie" vond ik erg goed. En ben nu bezig in het boek "Slow beleggen", maar staat beetje hetzelfde in.
En als je zoekt op "indexbeleggen" kom je ook wel handige blogs tegen.
Het boek "De beleggingsillusie" vond ik erg goed. En ben nu bezig in het boek "Slow beleggen", maar staat beetje hetzelfde in.
En als je zoekt op "indexbeleggen" kom je ook wel handige blogs tegen.
woensdag 27 september 2017 om 17:14
Ja, het grootste verschil met wat de banken zeggen is dat de banken juist zoveel mogelijk willen handelen. Dus vaak kopen/verkopen en echt losse aandelen kopen. Dit omdat hun een percentage van zo'n koop/verkoop krijgen. Dus als je niet handelt, verdienen hun niks.
Terwijl de boeken en blogs het er wel aardig over eens zijn dat je juist zo min mogelijk moet handelen. Kopen en dan zo lang mogelijk vasthouden. En dan dus het liefst indexfondsen ipv losse aandelen. Dit is eigenlijk goed nieuws, want je hebt veel minder kennis nodig, je hoeft niet te gokken wanneer het een goed moment is om in te stappen en wanneer uit te stappen. Wat die boeken laten zien is ook al zou je het slechtste moment kiezen om in te stappen... als je het 10 jaar vasthoudt heb je niet veel verschil met iemand die op het beste moment is ingestapt. En ze geven nog wat tips zoals verspreid kopen zodat je die momenten egaliseert.
Paar banken die wel interessant zijn:
- Meesman: als je het liever niet zelf wilt doen. Kosten zijn ietsje hoger dan helemaal zelf doen, maar scheelt je dus tijd en misschien wat piekeren. Rendement is hetzelfde als wat ik heb gehaald.
- ING Zelf vermogensopbouw: goedkoopste optie áls je al een ING rekening hebt. (Je kan dan alleen fondsen/indexen kopen, geen losse aandelen). Aan- en verkopen is zelfs gratis! Dus ook al zou je met €200 beginnen om te testen kan dat. Normaal zou dat zonde zijn door de aan- en verkoopkosten. Nu betaal je alleen een percentage beheerkosten, maar omdat dat een percentage is en je die kosten altijd hebt is dat geen probleem.
- deGiro: goedkoopste optie als je geen ING rekening hebt.
- Alex: duurder, maar hebben veel webinars voor als je graag er veel verstand van wilt krijgen. Betere optie als je ook losse aandelen wilt handelen denk ik.
Terwijl de boeken en blogs het er wel aardig over eens zijn dat je juist zo min mogelijk moet handelen. Kopen en dan zo lang mogelijk vasthouden. En dan dus het liefst indexfondsen ipv losse aandelen. Dit is eigenlijk goed nieuws, want je hebt veel minder kennis nodig, je hoeft niet te gokken wanneer het een goed moment is om in te stappen en wanneer uit te stappen. Wat die boeken laten zien is ook al zou je het slechtste moment kiezen om in te stappen... als je het 10 jaar vasthoudt heb je niet veel verschil met iemand die op het beste moment is ingestapt. En ze geven nog wat tips zoals verspreid kopen zodat je die momenten egaliseert.
Paar banken die wel interessant zijn:
- Meesman: als je het liever niet zelf wilt doen. Kosten zijn ietsje hoger dan helemaal zelf doen, maar scheelt je dus tijd en misschien wat piekeren. Rendement is hetzelfde als wat ik heb gehaald.
- ING Zelf vermogensopbouw: goedkoopste optie áls je al een ING rekening hebt. (Je kan dan alleen fondsen/indexen kopen, geen losse aandelen). Aan- en verkopen is zelfs gratis! Dus ook al zou je met €200 beginnen om te testen kan dat. Normaal zou dat zonde zijn door de aan- en verkoopkosten. Nu betaal je alleen een percentage beheerkosten, maar omdat dat een percentage is en je die kosten altijd hebt is dat geen probleem.
- deGiro: goedkoopste optie als je geen ING rekening hebt.
- Alex: duurder, maar hebben veel webinars voor als je graag er veel verstand van wilt krijgen. Betere optie als je ook losse aandelen wilt handelen denk ik.
kelpie wijzigde dit bericht op 27-09-2017 20:49
0.99% gewijzigd
woensdag 27 september 2017 om 18:44
Ik vind het wel een interessant onderwerp. Ik heb een rekening bij de ING, dus ik zou vrij gemakkelijk kunnen beginnen. Ik zie op de website van ING meerdere opties staan. Samen met ING, maar dat lijkt mij eerlijk gezegd zonde van het geld. De optie: Zelf Beleggen en dan nog Vermogensopbouw. Het verschil tussen die laatste twee is dat je bij de eerste meer keuze hebt waarin je belegd.
Bij vermogensopbouw alleen indextrackers en beleggingsfondsen, maar dat lijkt mij prima. Zie ik nog wat over het hoofd?
Wat ik mij afvraag ik het veel werk? Ik heb geen zin om elke dag de koersen bij te gaan houden. Eigenlijk wil ik storten, vergeten dat ik heb en dan over een aantal jaren een leuk bedrag hebben.
Bij vermogensopbouw alleen indextrackers en beleggingsfondsen, maar dat lijkt mij prima. Zie ik nog wat over het hoofd?
Wat ik mij afvraag ik het veel werk? Ik heb geen zin om elke dag de koersen bij te gaan houden. Eigenlijk wil ik storten, vergeten dat ik heb en dan over een aantal jaren een leuk bedrag hebben.