Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nee klopt vivinnetje, ik probeer in mogelijkheden te blijven denken, al zijn de tegenslagen wel echt naar. Het probleem is alleen dat ik niet zo goed weet bij welk bedrijf ik zou willen werken, ik ben opgeleid om het onderwijs in te gaan. Daar is het gewoon wachten op vacatures. Maar ik hoef eigenlijk niet per se het onderwijs in, heb een hbo diploma en zoek nu een beetje rond naar vacatures waar ze geen specifiek diploma zoeken die me aanstaan, wat best veel is. Maar hierdoor heb ik niet zoiets van goh zo'n soort bedrijf zou ik nu écht graag in willen werken of dat bedrijf hebben ze veel mensen met een bepaalde functie nodig waar ik een diploma voor heb of ervaring in heb.
Ja, herkenbaar hoor... Bij mij is het geen gebrek aan werkervaring, maar ik ben weer 'best oud'... Dat je dan van een 23-jarige HRM medewerker een afwijzing krijgt is best pijnlijk en maakte me ook wel somber. Ik ben sinds 2013 na ontslag noodgedwongen aan het solliciteren vanwege steeds weer tijdelijke contracten... Ik heb nu weer een halfjaarcontract, maar herinner die tegenslag en het gevoel wat erbij hoort heel goed!

Misschien ook goed om dat dan uit te zoeken...? Dus wat ernaast nog mogelijk is, een combi of zijstap van onderwijs... Mijn jongste zoon (een add'er) krijgt bijvoorbeeld hulp van iemand die hem helpt te leren om efficiënt te leren, te plannen, huiswerk te maken. Ik dacht laatst nog... dat is ook leuk om te doen, maar daar zou ik zelf niet zo aan denken (zij is ervaringsdeskundige en is dit werk daarom gaan doen)... Een link met onderwijs dus, juist omdat daar zoveel druk op ligt, zijn er vast wel zijdelingse mogelijkheden voor steken die ze in het onderwijs vanwege die druk laten vallen... het helpt om veel mensen te spreken en met je mee te denken, zij weten waar je talent ligt waar je dat zelf als vanzelfsprekend ervaart... misschien komen zij met ideeën waar jij nooit over hebt gedacht!

Ja, functies waar ze geen specifiek diploma voor zoeken... kan me voorstellen dat je daar naartoe neigt. Ik heb dat ook wel gedaan, meer vanuit een 'dan-dat-maar'... En juist omdat jij al zo denkt, het is bepaald niet m'n droombaan maar ik moet toch wat, komt het hard aan dat je ook (zelfs!) daar niet voor wordt aangenomen. Ik zou me daar niet op focussen, als je toch energie moet steken in het solliciteren, dan beter in functies die bij je passen, toch?
En hoe gaat het hier met iedereen. Ik heb inmiddels een k-baantje voor minimumloon voor een aantal uren. Maar het is in ieder geval iets. Al twijfel ik er wel erg over. Ik wil er niet al te diep op ingaan, maar het is heel fysiek zwaar en alleen maar door buffelen. Mijn collega was gisteren zelfs boos omdat ik even naar de wc ging want "daar is helemaal geen tijd voor".
Banaaninmijnoor schreef:
21-09-2017 11:39
En hoe gaat het hier met iedereen. Ik heb inmiddels een k-baantje voor minimumloon voor een aantal uren. Maar het is in ieder geval iets. Al twijfel ik er wel erg over. Ik wil er niet al te diep op ingaan, maar het is heel fysiek zwaar en alleen maar door buffelen. Mijn collega was gisteren zelfs boos omdat ik even naar de wc ging want "daar is helemaal geen tijd voor".
Ik krijg volgende week te horen of ze een simpel baantje voor mij gevonden hebben. Doel is om daar veel uren te werken zodat uitkering stopt. Ben alleen ook bang dat ik bij zo'n bedrijf kom waar de sfeer niet goed is en dat is voor mij wel belangrijk. Geld is geen motivatie, maar voldoening wel.
Nu 2 maanden aan het werk, begin ging wat stroef (zeer slecht ingewerkt, vond zelfs mijn manager) maar nu gaat het wat beter en ook meer zelfverzekerd. Het is een jaarcontract, met optie op vast, dat is iig iets. Toen ik deze baan aannam wist ik wel dat ik dit niet de rest van mijn leven wilde gaan doen, maar met werk krijg je makkelijker ander werk, in dezelfde sector (ict). Ik heb geen opzegtermijn in mijn contract, men doet niet moeilijk mocht ik eerder willen vertrekken, mits uiteraard wel in overleg.

Een paar dagen geleden een email ontvangen van een werkgever die vroeg of ik nog interesse had in de baan waar ik eerder voor werd afgewezen na het sollicitatiegesprek (We pakken de eerste procedure dan gewoon verder op, zodat er in principe nog één gesprek zal zijn)
Contact opgenomen met deze man en aangegeven dat ik nog interesse heb, maar inmiddels een baan heb en niet binnen 1 week kan beginnen. Daar had de man begrip voor en ze zochten niet iemand die per direct inzetbaar was, maar wel binnen 2 maanden.

Binnenkort krijg ik een email met datum en tijd voor dit gesprek, deze "afgewezen" baan zie ik meer toekomst in dan mijn huidige baan. Maar voel me wel wat schuldig naar mijn huidige chef, maar goed, eerst het gesprek afwachten en zien of ik een aanbieding krijg.
Vivinnetje, naar dat soort banen zoek ik ook. Bijvoorbeeld bij bedrijven als cito en malmberg hou ik de vacatures goed in de gaten!
ik ben wel kritisch hoor, wat betreft banen waar ze iemand met 'een' hbo diploma voor zoeken, reageer alleen op de vacatures die ik er zelf ook leuk uit vind zien.

Al baal ik nu wel, heb vanmiddag een sollicitatiegesprek waar ik enorm tegenop zie. Is via een uitzendbureau die me eerder de baan nog volledig afraadde en het een 'kutbaan' noemde. En nu is het ineens allemaal leuk en kan ik op gesprek komen? Ik ga maar gewoon want ik vind dat ik niet in de positie zit om het af te wijzen, maar heb de neiging niet heel erg mijn best te gaan doen op dat gesprek.

EDIT: oke dat sollicitatiegesprek was dus echt 10 keer niks. Volgens mij hadden de man bij wie ik op gesprek kwam, en ik beide binnen een minuut of 2 al door dat het niks ging worden haha hij heeft ter plekke het uitzendbureau gebeld met de mededeling dat dit toch wel een heel erge mismatch was. Het was inderdaad de baan die het uitzendbureau met enorm had afgeraden en niet het administratieve dat ze me voorgehouden hadden toen ze belde voor het gesprek.
Ik ga ook weer solliciteren. Ik verveel me de pleurus hier. Meestal ben ik na 2 uurtjes knallen alweer klaar. Daarnaast is het allemaal zo omslachtig geregeld hier dat mijn motivatie om complexe zaken op te pakken ook ontbreekt. Ik word van de kast naar de muur gestuurd en niemand schijnt iets te weten. Zo frustrerend. Ook fijn dat ze gisteren na bijna 4 maanden ineens met inwerkprogrammas komen.

Rijkelijk laat. Ik ga weer op zoek
Ben zowaar na dat gesprek nóg een keer gebeld door dat uitzendbureau, de communicatie daar lijkt me niet helemaal top te gaan...

Heb morgen gelukkig nog een sollicitatie, wel bij een tijdelijke baan, maar toch. En werd gister nog gebeld door een bedrijf (om tien over vijf, hoe verzinnen ze het) omdat ze wat vragen over mijn brief hadden. Maar had geen gelegenheid om op te nemen of terug te bellen. Vanochtend nog geprobeerd te bellen maar toen werd en er niet opgenomen en ik ben ondertussen ook niet meer gebeld. Soms is het zo ingewikkeld om contact te krijgen met iemand, dan lijk je de hele tijd langs elkaar heen te bellen.
Help.. ik heb een baan aangeboden gekregen (post bezorgen...) die ik eigenlijk niet mag weigeren maar los van dat ik dan bezig ben en dus van de bank af, ben ik bang dat het niks aan mijn CV toevoegt voor werkgevers. Heb een HBO-opleiding afgerond.. en dit is wel erg ver onder mijn niveau. Lastig ook uit te leggen naar mijn omgeving, waar heb ik dan de afgelopen jaren zo hard voor gestudeerd? Ik bouw geen relevante werkervaring op. Vind het eigenlijk vrij denigrerend, maar helaas is elke baan passend zeggen ze. En je kan natuurlijk altijd door blijven solliciteren... Lastig.
lola, solliciteren vanuit een baan is makkelijker dan vanuit je sofa...
Daarnaast: hoe verantwoordt je het lange thuiszitten dan?
Dit is toch veel makkelijker: je bent in beweging, hebt weer inkomsten en kan vanuit hier verder kijken.
Ik zou het met beide handen aanpakken: alles staat beter op je cv dan studie afgerond en daarna een oorverdovende stilte.
drominique schreef:
28-09-2017 13:40
lola, solliciteren vanuit een baan is makkelijker dan vanuit je sofa...
Daarnaast: hoe verantwoordt je het lange thuiszitten dan?
Dit is toch veel makkelijker: je bent in beweging, hebt weer inkomsten en kan vanuit hier verder kijken.
Ik zou het met beide handen aanpakken: alles staat beter op je cv dan studie afgerond en daarna een oorverdovende stilte.
Je bent weer bezig en dat is positief , maar post bezorgen heb je geen opleiding voor nodig behalve de straten kennen. Ben vooral bang dat ik er niet meer tussen kom omdat het niet relevant is en werkervaring nu al vaak ontbreekt bij sollicitaties. En het salaris zal waarschijnlijk niet veel meer zijn dan ik nu als uitkering heb.
lola, ik heb hier al veel van je gelezen en heel eerlijk? je instelling klopt van geen kanten:
dit is nl wel positief op je cv en 1000x zo positief als niks. Jij bent nl geen interessante medewerker, het ontbreekt je aan heel veel behalve een papiertje, je doet niets om je cv te vullen en straalt niks uit behalve dat je je overal te goed voor voelt. Dat siert je niet.
Ik ben het eens met wat Drominique zegt, je kan maar ergens mee bezig zijn! Ondertussen lekker door blijven solliciteren, als er wat beters op je pad komt kan je dat alsnog aannemen. Je laat zo alleen maar aan andere werknemers zien dat de nood hoog is en dat je echt heel graag aan het werk gaat, kan me niet anders voorstellen dan dat het heel positief is!

Heb zelf ook gewoon een ongeschoold bijbaantje op mijn cv gezet, en ik vind het opvallend hoeveel werkgevers daar specifiek naar vragen. Terwijl ik daarnaast ook mijn hbo diploma erop heb staan.

Heb trouwens weer een afwijzing binnen, want, surprise 'we hebben toch iemand met meer ervaring gekozen'. Het enige positieve is dat ze zo lief waren mij mijn reiskosten te laten declareren én dat ze tijdens het gesprek al duidelijk lieten merken dat ze heus wel gezien hadden van te voren dat ik weinig ervaring heb. Eigenlijk gek dat ik dat als wat positiefs zie, maar ze waren in elk geval eerlijk.
lola712 schreef:
28-09-2017 13:33
Help.. ik heb een baan aangeboden gekregen (post bezorgen...) die ik eigenlijk niet mag weigeren maar los van dat ik dan bezig ben en dus van de bank af, ben ik bang dat het niks aan mijn CV toevoegt voor werkgevers. Heb een HBO-opleiding afgerond.. en dit is wel erg ver onder mijn niveau. Lastig ook uit te leggen naar mijn omgeving, waar heb ik dan de afgelopen jaren zo hard voor gestudeerd? Ik bouw geen relevante werkervaring op. Vind het eigenlijk vrij denigrerend, maar helaas is elke baan passend zeggen ze. En je kan natuurlijk altijd door blijven solliciteren... Lastig.
Oh wat kan ik boos worden om die posts van jou. Ook ik heb een hbo-diploma en ik ben nu aan het schoonmaken. Vind ik dat leuk? NEE NATUURLIJK NIET. Doet inderdaad niets voor mijn cv. Maar thuiszitten nog minder. En ik wilde toch wel graag mijn huur kunnen blijven betalen. Echt mens, neem die baan aan. DOE IETS! En anders stoppen met klagen hoor.
drominique schreef:
28-09-2017 13:51
lola, ik heb hier al veel van je gelezen en heel eerlijk? je instelling klopt van geen kanten:
dit is nl wel positief op je cv en 1000x zo positief als niks. Jij bent nl geen interessante medewerker, het ontbreekt je aan heel veel behalve een papiertje, je doet niets om je cv te vullen en straalt niks uit behalve dat je je overal te goed voor voelt. Dat siert je niet.
Nou dat.
Hebben jullie dit gelezen?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/399503/ ... an-de-kant
Ja, Swaentje... dat vind ik best een zorgelijk bericht. Op een gegeven moment komen we allemaal op dat punt. Heb je een vaste aanstelling bij een stabiele werkgever, dan is er niet zoveel aan de hand. Behalve dat je wel 2x nadenkt voor je nog overstapt, het onbevangende hoppen kun je je niet permitteren en dat is voor zowel werknemer als werkegever niet goed...

En dan nog... wat voor een jongere zonder ervaring geldt om alles aan te pakken, dat is voor een 50+ er toch een ander verhaal. Ik ben zelf een tijdje werkeloos geweest en heb iets aangenomen om geen gat te krijgen maar wat nogal raar staat op mijn cv (met 18 jaar in een bepaalde richting... en 1 jaar iets totaal anders) en waar ik altijd vragen over krijg... Gelukkig ben ik nu aan de slag en heb ik ook net gehoord dat m'n contract wordt verlengd. Maar ik maak me toch wel eens zorgen... want als ik deze baan kwijtraak wordt het wel moeilijk om nog iets te vinden... Voor de meesten hier is het de ver van je bed show, maar het is toch erg dat je als 50+ er niet interessant meer bent, maar wel moet doorgaan tot je 67e?
@Vivinnetje: ja, inderdaad! Dat is erg raar. Net of je als 50plusser niets meer te bieden hebt.
Wat natuurljk echt onzin is.

Blijkbaar is het onderzoek uitgevoerd door een seniorenorganisatie:
https://www.kbo-pcob.nl/nieuws/meldpunt ... men-bloot/
Sorry voor het inbreken maar ik moet toch echt even reageren. Lola ik raad je aan om de serie under cover boss te bekijken op rtlz. Zie eens wat voor shit de gemiddelde Amerikaan heeft meegemaakt, wat ze verdienen, hoeveel uren ze maken en hoe blij ze zijn als ze een paar duizend euro in het handje krijgen. Wees blij dat je in Nederland woont en een uitkering krijgt. Iets wat in veel landen niet normaal is. Kom van die luie bank af en pak het in jou ogen "lullige" baantje als postbezorger aan. Maak iets van je leven in plaats overal je neus voor op te halen. Er zijn genoeg mensen die graag willen werken maar niet kunnen. En veel mensen werken in een k*t functie maar ja iets met brood op de plank enz.......
Flashy schreef:
30-09-2017 00:37
Sorry voor het inbreken maar ik moet toch echt even reageren. Lola ik raad je aan om de serie under cover boss te bekijken op rtlz. Zie eens wat voor shit de gemiddelde Amerikaan heeft meegemaakt, wat ze verdienen, hoeveel uren ze maken en hoe blij ze zijn als ze een paar duizend euro in het handje krijgen. Wees blij dat je in Nederland woont en een uitkering krijgt. Iets wat in veel landen niet normaal is. Kom van die luie bank af en pak het in jou ogen "lullige" baantje als postbezorger aan. Maak iets van je leven in plaats overal je neus voor op te halen. Er zijn genoeg mensen die graag willen werken maar niet kunnen. En veel mensen werken in een k*t functie maar ja iets met brood op de plank enz.......
Daarbij: ja, we hebben in Nederland het voorrecht dat we een bijstandsuitkering kunnen geven aan pechvogels... maar als iedereen in Nederland een bijstandsuitkering wil krijgen en dus alle "mindere" baantjes en deeltijdbaantjes wegwuift, kon het wel eens snel afgelopen zijn met de pret, en krijgt niemand meer bijstand, omdat het onbetaalbaar is geworden.

Ik heb in de tussentijd mijn best gedaan om aan een baan te komen, en heb inmiddels al een paar succesvolle sollicitaties gedaan... de eerste was bij een callcenter, waar ik na 3 weken uitgegooid ben, het lukte me niet genoeg te verkopen, maar ze zeiden dat ik wel geschikt was voor klantenservice.
Dus ik solliciteren bij een klantenservice... bleek ook een callcenter te zijn, met een opleiding, omdat de opleiders de indruk hadden dat ik "verzoop" in de opleiding, ben ik weer weggestuurd... helaas, maar ik heb het tenminste wel serieus GEDAAN. Opvallend is wel dat mijn aanmerkelijk jongere collega's net zo goed "verzopen" maar ja, die kregen het minimumloon nog, zijn daardoor goedkoper en mogen blijven.

Wat Lola's werk-attitude betreft: wachten op de "ideale" baan is begrijpelijk, maar werkt niet... mogelijk ben je bang dat een "lagere" baan slecht op je CV staat, en ja, soms kan een baantje je blijven achtervolgen, ik heb na mijn werk bij de overheid 10 jaar in de schoonmaak gewerkt en dat achtervolgt me wel, eerlijk gezegd, maar tegelijkertijd krijg ik wel complimenten dat ik van alles geprobeerd heb (ook cursussen gevolgd) om me te verbeteren en kennis op peil te houden. Maar het is niet gezegd dat jouw "lagere baantje" ook 10 jaar duurt, daar ben je zelf bij, bovendien heb je waarschijnlijk betere schooldiplomas dan ik... maar wat voor baan je ook hebt, helemaal geen baan is slechter dan een "laag" baantje... daarbij: juist met een "laag" baantje heb je vaak meer mentale energie/motivatie om extra cursussen te volgen en meer kansen te maken op een betere baan.

Als jij nu een baan aanneemt, heb je tegen de tijd dat de arbeidsmarkt nog verder verbetert, des te meer kans op een betere baan.

Ik had zelf gewoon de pech dat er net een crisis uitbrak toen ik mijn diploma's haalde om weer terug te keren op kantoor. Dat terugkeren op kantoor ging dus door die crisis niet door, ik bleef "hangen" in de schoonmaak en nu ben ik te oud (50 plus) om aantrekkelijk te zijn voor veel werkgevers. Maar zelfs ik kan nog wel ergens terecht, doordat ik gewoon kijk waar de kansen liggen.
Ouwe postduif
ar2192 schreef:
02-10-2017 00:56
daarbij: juist met een "laag" baantje heb je vaak meer mentale energie/motivatie om extra cursussen te volgen en meer kansen te maken op een betere baan.
Ja... dit kan ik wel onderschrijven en aanvullen. Ik weet namelijk van toen ik nog hele dagen thuis zat, ik echt geen energie had... Alles wat ik zou moeten aanpakken (of dit nu in het huishouden was, of dingen om te regelen) liet ik liggen omdat ik 'morgen toch ook tijd had...'. Nu werk ik fulltime en heb ik meer energie... Het klinkt misschien raar, maar als ik nu thuiskom, doe ik wat moet gebeuren... omdat ik er verder geen tijd voor heb, maar vooral omdat de contacten en de werkzaamheden me energie hebben gegeven! Dus het argument dat je met een baan buiten je richting geen energie hebt om nog te solliciteren is maar tot op zekere hoogte het geval... Ik kan me wel voorstellen dat je uitstelt omdat je bang bent voor de afwijzingen... maar probeer dan te denken in het cliché van niet geschoten... Echt Lola, ik heb het volgens mij al eens ergens eerder gezegd... als je op zoek wilt naar een cursus, richt je dan op iets wat je mindset aanpakt... (kan natuurlijk ook met zelfstudie, tijd zat!!). Maak er een doel van, een prioriteit... en ga er écht mee aan de slag!!
vivinnetje schreef:
02-10-2017 10:32
Ja... dit kan ik wel onderschrijven en aanvullen. Ik weet namelijk van toen ik nog hele dagen thuis zat, ik echt geen energie had... Alles wat ik zou moeten aanpakken (of dit nu in het huishouden was, of dingen om te regelen) liet ik liggen omdat ik 'morgen toch ook tijd had...'. Nu werk ik fulltime en heb ik meer energie... Het klinkt misschien raar, maar als ik nu thuiskom, doe ik wat moet gebeuren... omdat ik er verder geen tijd voor heb, maar vooral omdat de contacten en de werkzaamheden me energie hebben gegeven! Dus het argument dat je met een baan buiten je richting geen energie hebt om nog te solliciteren is maar tot op zekere hoogte het geval... Ik kan me wel voorstellen dat je uitstelt omdat je bang bent voor de afwijzingen... maar probeer dan te denken in het cliché van niet geschoten... Echt Lola, ik heb het volgens mij al eens ergens eerder gezegd... als je op zoek wilt naar een cursus, richt je dan op iets wat je mindset aanpakt... (kan natuurlijk ook met zelfstudie, tijd zat!!). Maak er een doel van, een prioriteit... en ga er écht mee aan de slag!!
Dat thuis geen energie hebben herken ik ook, voor veel mensen is werk noodzakelijk maar tevens ook meteen een daginvulling. Ben nu zelfs op vakantie al teleurgesteld: bestemming valt tegen en moet nog 3 dagen hier doorbrengen. Daarna door naar een andere plek die hopelijk wel leuker is. Merk dat ik het lastig vind als ik mensen ontmoet om uit te leggen wat ik in het dagelijks leven doe als ze er naar vragen. En die teleurgestelde mindset neem ik ook mee op reis blijkt nu.
lola712 schreef:
02-10-2017 10:48
Dat thuis geen energie hebben herken ik ook, voor veel mensen is werk noodzakelijk maar tevens ook meteen een daginvulling. Ben nu zelfs op vakantie al teleurgesteld: bestemming valt tegen en moet nog 3 dagen hier doorbrengen. Daarna door naar een andere plek die hopelijk wel leuker is. Merk dat ik het lastig vind als ik mensen ontmoet om uit te leggen wat ik in het dagelijks leven doe als ze er naar vragen. En die teleurgestelde mindset neem ik ook mee op reis blijkt nu.
Misschien helpt het om te denken dat mensen er niet zo'n mening over hebben... het is vooral hoe je het zelf uitlegt, hoe mensen er naar kijken. Zeg niet dat je al een jaar zonder werk zit, maar naar wat voor werk je zoekt... dat komt al heel anders over. Dat je nu teleurgesteld bent over de bestemming zou kunnen komen omdat je er veel verwachtingen van had... lang naar uitkeek? Maar ook hier geldt idd weer dat je veel hebt aan de juiste mindset. Geniet ervan dat je nu 'mag' niksen! Zorg dat je glas halfvol is... Dan heb je die leuke vakantie zelf in de hand.
En Lola heb je die baan voor postbode nog aangenomen? Ik heb WO gedaan en helemaal uit mezelf bij de post gesolliciteerd. Gewoon omdat het me wel leuk leek. Lekker buiten, even bewegen en gat dichten op je cv. Helaas is het niet doorgegaan. En ja, ik zoek ook een baan "op mijn niveau", maar tot die tijd moet er gewoon brood op de plank komen.
Ben werkeloos sinds Juli, gelukkig mag ik over twee weken aan een nieuwe baan beginnen.

Het is inderdaad lastig om de dag soms in te vullen. Gaat gepaard met ups en downs. Als je werkt snak je naar vrije tijd, maar teveel ervan hebben is ook niet alles.

Doe nu een cursus thuis dat helpt en in plaats van thuis werken bij een bibliotheek.
Dan heb je toch het gevoel alsof je soort van naar kantoor bent geweest. :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven