Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VII

21-09-2017 11:28 3025 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een heleboel gierige acties gedeeld te hebben (met hier en daar een discussie tussendoor), is het alweer tijd voor het zevende deel. :) Hier gaan we weer verder met rinkelende dubbeltjes en theezakjes die hun beste tijd hebben gehad.

Afbeelding

Linkjes naar de vorige delen:

Deel VI

Deel V

Deel IV

Deel III

Deel II

Deel I
Wat ik dan niet snap (over dat verhaal een paar pagina's terug van die verjaardag waar je eerst heel weinig krijgt aan hapjes en dat het eten zo lang op zich laat wachten en het dan ook nog heel weinig is): waarom geven ze dan een feestje met eten erbij? Als je gierig bent en zo min mogelijk geld wilt uitgeven, nodig dan mensen tussen 2 en 5 uur uit (ofzo). Je hoeft mensen niet te eten uit te nodigen toch?

Zelf doen we dat trouwens wel vaak (voor het eten uitnodigen) maar wij zijn bepaald niet erg culinair begaafd. We kijken met hoeveel mensen we zijn die willen blijven eten en halen een rijsttafel ofzo bij de afhaalchinees. Vaste prik en altijd gezellig en lekker.
Beter een half motto....
latulipe schreef:
29-09-2017 16:41
Verjaardag in een pannekoekenrestaurant. Vast bedrag afgesproken met het restaurant en een arrangement op maat laten maken om de kosten enigszins in de perken te kunnen houden. Maar je wilt de gasten toch wel wat kunnen aanbieden dus we dachten een uitgebreid arrangement te hebben. persoon een voorafje (keuze uit 2 soepen en 2 salades), stokbrood kruidenboter, 2 pannekoeken (van de kaart tot 10,- euro zit erbij in, boven de 10 euro pannekoek komt een toeslag en alles buiten pannenkoek zit niet bij arrangement), water, koffie, thee, sap, fris, bier, wijn en als toetje fruit, ijs of koffie-speciaal.

Wat denk je? Op de avond waren er - hoorden we later - 4 mensen die als voorafje absoluut geen soep wilden maar echt de carpaccio en als hoofdgerecht de spare-ribs bestelden.

Het is dat de serveerster had gezegd dat ze alleen het arrangement kon bieden aan die tafel.

Later hoorden we dat iemand had gezegd het aageboden arrangement "karig" te hebben gevonden... We vermoeden dat dit een van de 4 geweest moet zijn.
Ik vind een arrangement waarbij ik als hoofdgerecht alleen maar pannenkoeken kan eten ook karig.. Ik vind je niet gierig maar alleen de keuze uit pannenkoeken vind ik wel karig. Ik vind pannenkoeken gewoon echt niet lekker en als je 2 pannenkoeken van maximaal 10 euro mag eten waarom dan niet ook een ander gerecht onder de 20 euro?

Ik had het wel al aangekaart als ik was uitgenodigd voor eten in een pannenkoeken restaurant. Dat ik dat niet eet en of er ook andere keuzes mogelijk zouden zijn. Wel kan ik me voorstellen dat als je de plek kent en weer dat je andere gerechten kan bestellen dat je er van uit gaat dat dat bij de verjaardag ook zo zal zijn en niet blij ben als dat niet kan en het aanbod van alleen pannenkoeken mogelijk als hoofdgerecht dan karig vind. Kan het niet zo iets zijn geweest? Heb je vooraf gecommuniceerd dat er een arrangement was met dus een beperking op de keuzes?

Het duurste van het duurste willen kiezen vind ik wel hebberig, als jullie betalen en je gaat met meerdere gasten lijkt het me heel begrijpelijk dat dat er niet in zit. Dan moeten ze zelf maar een keer uit eten gaan.
Ik zou het ook wel fijn vinden om vooraf te weten dat het een pannenkoekenrestaurant wordt. Dan haal ik Rennies in huis.
Was het een kinderverjaardag?
my-little-appletree schreef:
30-09-2017 00:20
Ik vind een arrangement waarbij ik als hoofdgerecht alleen maar pannenkoeken kan eten ook karig.. Ik vind je niet gierig maar alleen de keuze uit pannenkoeken vind ik wel karig. Ik vind pannenkoeken gewoon echt niet lekker en als je 2 pannenkoeken van maximaal 10 euro mag eten waarom dan niet ook een ander gerecht onder de 20 euro?

Ik had het wel al aangekaart als ik was uitgenodigd voor eten in een pannenkoeken restaurant. Dat ik dat niet eet en of er ook andere keuzes mogelijk zouden zijn. Wel kan ik me voorstellen dat als je de plek kent en weer dat je andere gerechten kan bestellen dat je er van uit gaat dat dat bij de verjaardag ook zo zal zijn en niet blij ben als dat niet kan en het aanbod van alleen pannenkoeken mogelijk als hoofdgerecht dan karig vind. Kan het niet zo iets zijn geweest? Heb je vooraf gecommuniceerd dat er een arrangement was met dus een beperking op de keuzes?

Het duurste van het duurste willen kiezen vind ik wel hebberig, als jullie betalen en je gaat met meerdere gasten lijkt het me heel begrijpelijk dat dat er niet in zit. Dan moeten ze zelf maar een keer uit eten gaan.

Helemaal eens.

Inderdaad niks mis met een max bedrag of een bepaald soort menu met maar beperkt keuze. Maar alleen pannekoeken? Echt? Dat is raar. Zeker als je dat van te voren niet meld.

Edit: Niet goed gelezen blijkbaar,
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 17:14
1.52% gewijzigd
herfstappeltaart schreef:
29-09-2017 07:31
Welnee joh. De tenen zijn gewoon te lang af en toe, :-D
Ik geloof dat er hele zuinige en hele vrijgevige Hollanders zijn. Zelf ben ik er tussenin. Als ik visite krijg (onverwachts) dan staat er in no time koffie met lekkers op tafel, daarna fris, bier, wijn met chips. Geen probleem.
Aan de andere kant, als mensen vlak voor het eten binnen vallen ben ik niet goed in improviseren, dan weet ik niet goed hoe ik dat moet opvangen zonder eten af te halen. Dus dat doen we dan maar.. Maar eerlijk gezegd irriteert het me ook. Ik vind heg eigenlijk nieg zo negjes om mensen te overvallen met mee willen eten.
Ja, het zijn gewoon mensen he die Hollanders.
Ik maak vaak lekkere dingen en haal ze ook voor verjaardag ect. Maar ik ga echt geen eten maken en halen om mee te geven. Ik vraag wel altijd of mensen dingen willen hebben die over zijn. Want ik ga niet knieperig inkopen.

Maar eerlijk gezegd vind ik de overdaad die soms/best vaak gekoppeld is aan zogenaamde gastvrijheid belachelijk.
Ik hou ook niet zo van verspilling. Dat vind ik echt wel een ding. Heeft eigenlijk niets met geld te maken.
Quintessa schreef:
29-09-2017 23:23
Jij was toch ook gestopt las ik hier pas? Wat jammer dat je weer begonnen bent.
Ja, ik was bijna 1,5 jaar gestopt maar ik bleef maar zin hebben in sigaretten.
Latulipe ik vind je arrangement helemaal niet karig. Leuk om mensen uit te nodigen in een restaurant en natuurlijk ben je vrij om daarbij als gastvrouw zelf te kiezen wat en waar.
Ik vind dat je gasten zich minder leuk gedragen hebben door jouw arrangement te bekritiseren.
CarmiggelT schreef:
30-09-2017 08:12
Latulipe ik vind je arrangement helemaal niet karig. Leuk om mensen uit te nodigen in een restaurant en natuurlijk ben je vrij om daarbij als gastvrouw zelf te kiezen wat en waar.
Ik vind dat je gasten zich minder leuk gedragen hebben door jouw arrangement te bekritiseren.
Dit.
Hartstikke mooi en zeer uitgebreid arrangement!
Wat onbeschoft van die gasten (en ook enkelen die ik hier lees die dat ook normaal schijnen te vinden onder het mom van 'lussikniet') om dan vervolgens per sé iets buiten het arrangement willen. Erg ondankbaar.
Uhh maar in een pannenkoekenrestaurant is het toch logisch dat je pannenkoeken krijgt? Dan moet je van tevoren zeggen dat je niet mee-eet omdat je geen pannenkoeken lust.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
30-09-2017 09:56
Uhh maar in een pannenkoekenrestaurant is het toch logisch dat je pannenkoeken krijgt? Dan moet je van tevoren zeggen dat je niet mee-eet omdat je geen pannenkoeken lust.
Dit. Je krijgt de locatie door en dat heet vast iets met 'pannenkoekenrestaurant' en dan morren omdat je daar pannenkoeken krijgt :bonk:
Nog even over dat pannenkoekenarrangement: dat is zeker niet gierig, maar wel enorm karig.
Alleen pannenkoeken aanbieden vind ik een slecht aanbod.
Voor volwassenen vind ik het sowieso geen eten dat je serveert bij een etentje. Zelfs voor een kinderpartijtje vind ik dat niet geschikt, omdat niet iedereen dat lekker vindt en er ook vaak allergieën zijn.
Waarom niet meerdere opties aanbieden voor hetzelfde bedrag?
Vis/vlees of vegetarisch etc.
Een beetje meer keuze was wel leuk geweest.
Taralina schreef:
30-09-2017 09:51
Dit.
Hartstikke mooi en zeer uitgebreid arrangement!
Wat onbeschoft van die gasten (en ook enkelen die ik hier lees die dat ook normaal schijnen te vinden onder het mom van 'lussikniet') om dan vervolgens per sé iets buiten het arrangement willen. Erg ondankbaar.
Lees eens opnieuw, ik schrijf niet dat ik daar perse iets van buiten het arrangement zou willen. Ik schrijf de keuzen uit alleen pannenkoeken karig vind. Ik lust ze inderdaad niet, geen allergie maar ik wordt er echt erg misselijk van dus ik eet ze niet. Ik zou liever niks eten dan pannenkoeken. Op kinderfeesten vroeger heb ik ze wel moeten eten (er is niks anders en ouders van een vriendje dat vinden dat je toch echt moet eten) met overgeven tot gevolg.

Als het vantevoren bekend is dat je alleen pannenkoeken kan eten zou ik er voor kiezen niet mee te gaan. Als ik op de avond zelf pas hoor dat het alleen pannenkoeken zijn zou ik vragen of ik dan niet tegen betaling toch iets van het menu mag kiezen. Je mag het onbeschoft vinden, maar ik ga niet iets eten waar ik vervolgens heel misselijk van wordt. Dan eet ik liever niks meer na de soep of betaal ik om toch iets van het gewone menu te mogen eten.
Nouschi schreef:
Maar dat zeg ik toch ook? Ik zou het bij de uitnodiging al bespreken of je er alleen pannenkoeken kan eten. Maar als je het restaurant kent en weet dat je er naast pannenkoeken ook andere dingen kan eten begrijp ik wel dat je denkt dat dat op de verjaardag ook zal kunnen als het niet gemeld wordt.
my-little-appletree schreef:
30-09-2017 10:30
Lees eens opnieuw, ik schrijf niet dat ik daar perse iets van buiten het arrangement zou willen. Ik schrijf de keuzen uit alleen pannenkoeken karig vind. Ik lust ze inderdaad niet, geen allergie maar ik wordt er echt erg misselijk van dus ik eet ze niet. Ik zou liever niks eten dan pannenkoeken. Op kinderfeesten vroeger heb ik ze wel moeten eten (er is niks anders en ouders van een vriendje dat vinden dat je toch echt moet eten) met overgeven tot gevolg.

Als het vantevoren bekend is dat je alleen pannenkoeken kan eten zou ik er voor kiezen niet mee te gaan. Als ik op de avond zelf pas hoor dat het alleen pannenkoeken zijn zou ik vragen of ik dan niet tegen betaling toch iets van het menu mag kiezen. Je mag het onbeschoft vinden, maar ik ga niet iets eten waar ik vervolgens heel misselijk van wordt. Dan eet ik liever niks meer na de soep of betaal ik om toch iets van het gewone menu te mogen eten.
Edit: Ja het was een kinderverjaardag. En waarom geen andere gerechten dan onder de 20 euro? Omdat het restaurant dit ons niet kon aanbieden voor een mooi arrangementsbedrag. En dat snap ik wel. Twee keer een pannenkoek met stroop a 8-9 euro is goedkoper qua kostprijs dan de biefstuk of zalm van 18 euro.

Ik had het er even bij moeten vermelden in mijn post, nu is het onduidelijk. Voordat we het hadden geregeld hebben we inderdaad iedereen expliciet gevraagd of pannenkoeken ok was en een paar dagen ervoor nog eens nagebeld omdat er nieuwe aanhang meekwam die we nog niet kenden om ook daar te vragen naar allergie, dieetwensen, etc. Maar pannenkoeken was prima en niemand had een allergie, dieet, etc.
We hadden met het restaurant een zo op maat mogelijk arrangement geregeld buiten het gangbare arrangement om en ik had het tot 2 dagen van te voren nog kunnen aanpassen. Als ik had geweten dat mensen er niet tegen kunnen was er voor een ander arrangement gekozen of dan hadden we iets voor deze persoon a la carte geregeld ter plekke, op mijn kosten. Maar niemand en ook echt niemand had een dieetwens, allergie o.i.d.
En dan vind ik het absoluut niet netjes om het duurste van de kaart te kiezen op kosten van een ander.
-Bladora- schreef:
27-09-2017 02:07
Overuren maken hoort bij de functie (restaurant manager in een 5* hotel) net hoogseizoen gehad, dus dan gaan die uren hard. Staat echter niks over op papier (horeca heeft zelfs geen CAO) Als ik het zou vragen krijg ik waarschijnlijk wel uitbetaald, maar daarover gaat 52% belasting. Heb ik toch liever die extra dagen vrij volgend jaar...ik neem dit jaar nog 20 dagen meer 'vakantie' op maar dat haalt het niet bij de 54 dagen en vind t zuur en gierig dat ze die uren registeren als vakantie.
.
Werk je in Nederland? Dan is het volgens mij zo dat jij bepaald welke uren je als eerste opneemt en niet jouw werkgever, het zijn tenslotte jouw uren. En anders horen volgens mij eerst de uren opgemaakt te worden die het eerst vervallen.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Ik ben ook weleens uitgenodige voor een verjaardag in een pannenkoekenrestaurant en dat was geen kinderverjaardag. Ik vind dat prima als ik dat van te voren weet. Waarom niet?
Beetje raar om dan andere dingen te gaan bestellen, zeker als er van te voren expliciet om gevraagd is.
Nouschi schreef:
Vind ik ook.
Blijkbaar kon je in dit restaurant meer eten dan alleen pannenkoeken maar dat is zeker niet in elk pannenkoekenrestaurant zo.
Maar wie krijgt er in 's hemelsnaam meer dan een pannenkoek op? Na driekwart ben ik er al klaar mee, en het levert me twee dagen maagpijn op. Ik zou dus ook kunnen bedenken dat ik ook een stukje vlees zou kunnen bestellen van 18 euro in plaats van twee pannenkoeken van 9,50.
latulipe schreef:
30-09-2017 10:49
Edit: Ja het was een kinderverjaardag. En waarom geen andere gerechten dan onder de 20 euro? Omdat het restaurant dit ons niet kon aanbieden voor een mooi arrangementsbedrag. En dat snap ik wel. Twee keer een pannenkoek met stroop a 8-9 euro is goedkoper qua kostprijs dan de biefstuk of zalm van 18 euro.

Ik had het er even bij moeten vermelden in mijn post, nu is het onduidelijk. Voordat we het hadden geregeld hebben we inderdaad iedereen expliciet gevraagd of pannenkoeken ok was en een paar dagen ervoor nog eens nagebeld omdat er nieuwe aanhang meekwam die we nog niet kenden om ook daar te vragen naar allergie, dieetwensen, etc. Maar pannenkoeken was prima en niemand had een allergie, dieet, etc.
We hadden met het restaurant een zo op maat mogelijk arrangement geregeld buiten het gangbare arrangement om en ik had het tot 2 dagen van te voren nog kunnen aanpassen. Als ik had geweten dat mensen er niet tegen kunnen was er voor een ander arrangement gekozen of dan hadden we iets voor deze persoon a la carte geregeld ter plekke, op mijn kosten. Maar niemand en ook echt niemand had een dieetwens, allergie o.i.d.
En dan vind ik het absoluut niet netjes om het duurste van de kaart te kiezen op kosten van een ander.
Oh maar dat ben ik ook zeker met je eens, als je het vantevoren gemeld heb dan heb je je als gast daar naar te schikken. Dan kan je mee gaan en de pannenkoeken eten of niet gaan, dat jij nog voor een alternatief had willen zorgen indien nodig is alleen maar lief.
Ik bedoel ook absoluut niet dat ik het eens ben met hun gedrag om stampij te maken om iets anders te krijgen, ik hoop dat dat duidelijk is. Iets karig vinden is iets anders dan vinden dat je het duurste van de kaart moet krijgen.
zo zeg, mis ik toch even dat er een nieuw topic is!
TVP dus, geen gierige actie volgens mij.
eva-luna schreef:
30-09-2017 10:15
Dit. Je krijgt de locatie door en dat heet vast iets met 'pannenkoekenrestaurant' en dan morren omdat je daar pannenkoeken krijgt :bonk:
Owww. Dan is het niet raar. Gierig was het sowieso niet hoor.
Maar als duidelijk was dat het om een pannekoekenrestaurant was dan vind ik het een ander verhaal.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 17:16
5.22% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
30-09-2017 12:10
Maar wie krijgt er in 's hemelsnaam meer dan een pannenkoek op? Na driekwart ben ik er al klaar mee, en het levert me twee dagen maagpijn op. Ik zou dus ook kunnen bedenken dat ik ook een stukje vlees zou kunnen bestellen van 18 euro in plaats van twee pannenkoeken van 9,50.
Heel veel mensen. Jij en je maag ( of ik met diabetes en zal dat dus niet eten) bent niet iedereen he? ;-)
Fee-de-Goede schreef:
30-09-2017 06:48
Ik maak vaak lekkere dingen en haal ze ook voor verjaardag ect. Maar ik ga echt geen eten maken en halen om mee te geven. Ik vraag wel altijd of mensen dingen willen hebben die over zijn. Want ik ga niet knieperig inkopen.

Maar eerlijk gezegd vind ik de overdaad die soms/best vaak gekoppeld is aan zogenaamde gastvrijheid belachelijk.
Ik hou ook niet zo van verspilling. Dat vind ik echt wel een ding. Heeft eigenlijk niets met geld te maken.

Ja nou precies. En daarom vind ik het ook lastig om "altijd" voorbereid te zijn op onverwachte mee-eters. Ik heb ook geen zin om veel weg te moeten gooien. En inderdaad verspilling hou ik ook niet van.
herfstappeltaart schreef:
30-09-2017 19:05
Ja nou precies. En daarom vind ik het ook lastig om "altijd" voorbereid te zijn op onverwachte mee-eters. Ik heb ook geen zin om veel weg te moeten gooien. En inderdaad verspilling hou ik ook niet van.
Dat ben ik dus ook gewoon niet. Ik heb geen fris en bier, chips en koek enz standaard in huis.

Ik haal met liefde wat ( kan ook bij onverwachts bezoek, supers zijn alle dagen tot laat open) maar mijn kasten puilen niet uit. Ook niet met voorraad. Wij eten namelijk weinig dingen die lang in een kast kunnen blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven