Zoon is homo
zaterdag 30 september 2017 om 22:17
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar naar aanleiding van een andere topic heb ik toch de stap gezet. Ik wil hiermee niemand tegen de borst stoten.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
zondag 1 oktober 2017 om 11:30
En ik denk zolang dergelijke denkbeelden nog worden goedgepraat/verzacht door te zeggen als "Maar TO doet al haar best, het is ook wennen voor haar, het is ook niet niks" etc. dergelijke denkbeelden ook in stand worden gehouden. Als homoseksualiteit nog wordt omschreven als "logisch dat mensen daar even aan moeten wennen", is het logisch dat dergelijke denkbeelden blijven voortbestaan.
zondag 1 oktober 2017 om 11:33
Nee "daar doe je niks aan" is wat mij betreft veel te makkelijk. Er valt namelijk helemaal nergens je best voor te doen, je hoeft toch ook je best niet te doen om te accepteren dat je 17 jarige zoon naar blote meiden kijkt? Of zoent met een meisje? Dikke kans dat in gezinnen zoals dat van TO een eerste verkering met een meisje van de daken geschreeuwd wordt, dan moeten opa en oma het weten, en het schaap moet vooral de kerstdagen komen eten want "onze Sven heeft een vriendinnetje tegenwoordig". Maar als Sven een vriendje heeft dan is ineens Leiden in last? En gaat het ineens over AIDS en of zijn vrienden nog wel boven op zijn kamer mogen komen en oh jee, zeg maar niks tegen oma hoor, en vertel het ook maar niet aan de buren. Doe toch normaal, zeg.vivamien schreef: ↑01-10-2017 11:28Sorry hoor, homoseksualiteit. Je hebt gelijk. Homofilie typt alleen wat sneller.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat TO volgens mij wel haar best doet om er mee om te gaan. En misschien heeft ze inderdaad zelf wel wat vooroordelen (al vat ik de term “discriminatie” hier weer helemaal niet), maar dat kan te maken hebben met opvoeding en omgeving. Daar doe je niks aan. Feit is, dat ze er wil zijn voor haar zoon, wat tijd nodig heeft en zich zorgen maakt.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 oktober 2017 om 11:33
Timetraveler schreef: ↑01-10-2017 11:21Waarom? Kijk je ook raar op wanneer je zoon zegt "Mam ik moet je wat vertellen, ik val op vrouwen"? Waarom is anno 2017 op hetzelfde geslacht vallen eigenlijk nog iets dat verteld moet worden, alsof het iets geks of een uitzondering is? Of minder dan hetero zijn?
Omdat het nu eenmaal een uitzondering is, hoe ruimdenkend je jezelf ook vindt. We leven nog steeds in een maatschappij waar hetero de norm is en waarbij homo zijn consequenties heeft. Als hij in het buitenland wil studeren of niet meer gelukkig is op zijn hobby, dan moet dat ook besproken worden, hoe normaal je het ook vindt.
zondag 1 oktober 2017 om 11:34
Er is inderdaad veel homohaat en ik denk inderdaad dat dat toeneemt. Er zijn ook enorm promiscue homo circuits. Dat zegt echter helemaal niets over jouw zoon. Je weet nog niet waar hij tegenaan gaat lopen en hoe hij zich verder ontwikkelt.Pascaline schreef: ↑01-10-2017 09:18Dat is gewoonweg geen waar. Er is nog altijd veel homohaat en discriminatie, ook onder jongeren. De aangifte van de gevallen van geweld neemt zelfs toe (ook natuurlijk deels omdat meer mensen ervoor durven uit te komen, dus niet omdat er meer gevallen zijn). Ik heb zelfs gelezen dat homohaat zelfs lichtjes toeneemt bij de jongste generatie (ook mede door instroom van andere culturen, maar dat mag ik ook zeker niet zeggen, want dan ben ik nog racistisch ook). Nadat hij het verteld heeft, heb ik mij sterk beginnen inlezen. Ik doe mijn best om het allemaal te begrijpen en te aanvaarden, maar dat lukt mij gewoon nog niet. Ik kan dan ook niet tegen hem verkondigen dat het mij allemaal niet uitmaakt, zo hypocriet kan ik niet zijn.
Ik begrijp best dat je je zorgen maakt, maar dat hoef je nu nog niet op te lossen . Kan ook niet. Geef het tijd en ruimte (alsof ik daar zelf enorm goed in ben, je zou het bijna geloven).
Stop met lezen en praat met je zoon.
zondag 1 oktober 2017 om 11:34
Timetraveler schreef: ↑01-10-2017 11:30En ik denk zolang dergelijke denkbeelden nog worden goedgepraat/verzacht door te zeggen als "Maar TO doet al haar best, het is ook wennen voor haar, het is ook niet niks" etc. dergelijke denkbeelden ook in stand worden gehouden. Als homoseksualiteit nog wordt omschreven als "logisch dat mensen daar even aan moeten wennen", is het logisch dat dergelijke denkbeelden blijven voortbestaan.
Helemaal mee eens.
zondag 1 oktober 2017 om 11:35
Precies. Er wordt veel te vaak goedgepraat dat mensen anderen als tweederangsmensen behandelen om ras of geaardheid.Timetraveler schreef: ↑01-10-2017 11:30En ik denk zolang dergelijke denkbeelden nog worden goedgepraat/verzacht door te zeggen als "Maar TO doet al haar best, het is ook wennen voor haar, het is ook niet niks" etc. dergelijke denkbeelden ook in stand worden gehouden. Als homoseksualiteit nog wordt omschreven als "logisch dat mensen daar even aan moeten wennen", is het logisch dat dergelijke denkbeelden blijven voortbestaan.
Het gaat over haar eigen zoon, for fuck's sake. Als er iemand is waarvan je zeker zou moeten weten dat zijn geaardheid helemaal niets verandert aan wat voor mens het is is het je eigen kind wel.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 oktober 2017 om 11:35
Timetraveler schreef: ↑01-10-2017 11:30En ik denk zolang dergelijke denkbeelden nog worden goedgepraat/verzacht door te zeggen als "Maar TO doet al haar best, het is ook wennen voor haar, het is ook niet niks" etc. dergelijke denkbeelden ook in stand worden gehouden. Als homoseksualiteit nog wordt omschreven als "logisch dat mensen daar even aan moeten wennen", is het logisch dat dergelijke denkbeelden blijven voortbestaan.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 1 oktober 2017 om 11:37
Tja, wat is normaal...fashionvictim schreef: ↑01-10-2017 11:33Nee "daar doe je niks aan" is wat mij betreft veel te makkelijk. Er valt namelijk helemaal nergens je best voor te doen, je hoeft toch ook je best niet te doen om te accepteren dat je 17 jarige zoon naar blote meiden kijkt? Of zoent met een meisje? Dikke kans dat in gezinnen zoals dat van TO een eerste verkering met een meisje van de daken geschreeuwd wordt, dan moeten opa en oma het weten, en het schaap moet vooral de kerstdagen komen eten want "onze Sven heeft een vriendinnetje tegenwoordig". Maar als Sven een vriendje heeft dan is ineens Leiden in last? En gaat het ineens over AIDS en of zijn vrienden nog wel boven op zijn kamer mogen komen en oh jee, zeg maar niks tegen oma hoor, en vertel het ook maar niet aan de buren. Doe toch normaal, zeg.
zondag 1 oktober 2017 om 11:38
Juist. Het heeft mij niet als mens veranderd en het heeft mijn dochter al helemáál niet veranderd.fashionvictim schreef: ↑01-10-2017 11:35
Het gaat over haar eigen zoon, for fuck's sake. Als er iemand is waarvan je zeker zou moeten weten dat zijn geaardheid helemaal niets verandert aan wat voor mens het is is het je eigen kind wel.
zondag 1 oktober 2017 om 11:38
Ik snap echt niet waar een dergelijke vergelijking vandaan komt. Er hoeft niks besproken te worden, want er hoeft niks veranderd te worden. Er hoeft geen middenweg gezocht te worden, er hoeft met niemand anders rekening gehouden te worden door de homoseksuele persoon in kwestie. Het hoeft niet normaal gevonden te worden, het IS normaal.Pascaline schreef: ↑01-10-2017 11:33Omdat het nu eenmaal een uitzondering is, hoe ruimdenkend je jezelf ook vindt. We leven nog steeds in een maatschappij waar hetero de norm is en waarbij homo zijn consequenties heeft. Als hij in het buitenland wil studeren of niet meer gelukkig is op zijn hobby, dan moet dat ook besproken worden, hoe normaal je het ook vindt.
zondag 1 oktober 2017 om 11:40
Bij jongeren die zelfmoord plegen is nog steeds in veel gevallen homoseksualiteit een van de factoren. Depressie en andere psychische klachten komen veel vaker voor.
Natuurlijk heeft dat ook met pesten te maken, maar net zo vaak met gebrek aan acceptatie van de belangrijkste mensen in je leven, het meedragen van een geheim en de eenzaamheid die daarmee gepaard gaat.
Steun van ouders en andere personen die dichtbij staan is een belangrijke beschermende factor. Dat wil je toch altijd voor voor je kind zijn?
Natuurlijk heeft dat ook met pesten te maken, maar net zo vaak met gebrek aan acceptatie van de belangrijkste mensen in je leven, het meedragen van een geheim en de eenzaamheid die daarmee gepaard gaat.
Steun van ouders en andere personen die dichtbij staan is een belangrijke beschermende factor. Dat wil je toch altijd voor voor je kind zijn?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zondag 1 oktober 2017 om 11:42
Ik heb een tijdje op een camping gewoond.
Toen ik werd uitgenodigd door mijn moeder voor haar verjaardag, verzocht zij mij om te liegen over mijn woonplaats.
Zeg maar dat je nog steeds daar-en-daar woont, zei ze.
Ze had geen zin in een confrontatie over waar ik woonde met de familieleden, waarschijnlijk schaamde zij zich voor het feit dat ik niet in een stenen huis woonde, maar op een camping.
Ik heb tijdens die verjaardag een potje zitten huilen in de keuken in mijn eentje.
Het voelde zo eenzaam.
Het onderwerp homoseksualiteit is veel zwaarder beladen dan waar je woont misschien en ik heb daar in mijn familie/omgeving geen enkele ervaring mee.
Wel dus met plaatsvervangende schaamte van mijn moeder en het gevoel niet goed genoeg te zijn, omdat dat het gevoel was wat ik kreeg toen ik van haar de waarheid moest verzwijgen.
Waarom toneel spelen voor de buitenwereld?
Ik deed toch niemand kwaad?
Het was gewoon niet wat zij voor ogen had...
Ik vond het een zwaktebod van haar en dit topic doet mij daar ineens zomaar aan denken.
Toen ik werd uitgenodigd door mijn moeder voor haar verjaardag, verzocht zij mij om te liegen over mijn woonplaats.
Zeg maar dat je nog steeds daar-en-daar woont, zei ze.
Ze had geen zin in een confrontatie over waar ik woonde met de familieleden, waarschijnlijk schaamde zij zich voor het feit dat ik niet in een stenen huis woonde, maar op een camping.
Ik heb tijdens die verjaardag een potje zitten huilen in de keuken in mijn eentje.
Het voelde zo eenzaam.
Het onderwerp homoseksualiteit is veel zwaarder beladen dan waar je woont misschien en ik heb daar in mijn familie/omgeving geen enkele ervaring mee.
Wel dus met plaatsvervangende schaamte van mijn moeder en het gevoel niet goed genoeg te zijn, omdat dat het gevoel was wat ik kreeg toen ik van haar de waarheid moest verzwijgen.
Waarom toneel spelen voor de buitenwereld?
Ik deed toch niemand kwaad?
Het was gewoon niet wat zij voor ogen had...
Ik vond het een zwaktebod van haar en dit topic doet mij daar ineens zomaar aan denken.
zondag 1 oktober 2017 om 11:42
Het is wennen.Timetraveler schreef: ↑01-10-2017 11:21Waarom? Kijk je ook raar op wanneer je zoon zegt "Mam ik moet je wat vertellen, ik val op vrouwen"? Waarom is anno 2017 op hetzelfde geslacht vallen eigenlijk nog iets dat verteld moet worden, alsof het iets geks of een uitzondering is? Of minder dan hetero zijn?
Ik zeg niet dat het minder of gek is.
Helemaal als je nooit iets heb gemerkt.
zondag 1 oktober 2017 om 11:43
zondag 1 oktober 2017 om 11:44
Maar waarom wennen? Vanaf het moment dat je zwanger bent denk je er misschien toch weleens aan hoe jouw baby zich later gaat ontwikkelen, en of hij of zij op vrouwen of mannen zal vallen? Ik bedoel.... je weet toch van tevoren dat jouw kind misschien wel hetero of homo zou kunnen zijn? Waarom dan toch dat verbaasde en moeten wennen? Of wordt door iedereen homoseksualiteit dan al als geen serieuze optie, of als een tweede 'we moeten er maar aan wennen' 'keus'?Flower2017 schreef: ↑01-10-2017 11:42Het is wennen.
zondag 1 oktober 2017 om 11:45
Ja, maar wil TO toch ook? Ze wil er toch ook voor hem zijn, ook al vindt ze het moeilijk? Ze zoekt hier “hulp” om er mee om te gaan. Juist wat je als eerste noemt, is één van de punten waar ze zich zorgen om maakt.lolapaloeza schreef: ↑01-10-2017 11:40Bij jongeren die zelfmoord plegen is nog steeds in veel gevallen homoseksualiteit een van de factoren. Depressie en andere psychische klachten komen veel vaker voor.
zondag 1 oktober 2017 om 11:47
Een bepaalde groep in de samenleving zal altijd minder over hem denken en ernaar willen handelen [...] Dus ik begrijp zeker je zorg wel! Het is te hopen dat je zoon ten alle tijden zichzelf zal blijven. En jij moet hem dus juist steunen en er bij iedereen voor uitkomen, alleen al om deze reden..begrijp je. Succes!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-10-2017 15:24
Reden: ongepaste, generaliserende en onnodig kwetsende deel van opmerking verwijderd
Reden: ongepaste, generaliserende en onnodig kwetsende deel van opmerking verwijderd
16.00% gewijzigd
zondag 1 oktober 2017 om 11:47
Maar WAAROM? Echt een serieuze vraag: wat valt er in vredesnaam aan te wennen?Flower2017 schreef: ↑01-10-2017 11:42Het is wennen.
Als je zoon ineens op dikke meisjes blijkt te vallen terwijl alle vrouwen in zijn omgeving slank zijn doe je toch ook niet zo raar? Of als ie blonde hittepetitten leuk blijkt te vinden terwijl jij een donkere rouwdouwer bent?
Je zoon is een eigen mens met eigen voorkeuren en die voorkeuren worden pas duidelijk als er sprake is van verliefdheden en verkeringen.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 oktober 2017 om 11:50
[...]
Oh, en dit vind ik toch wel zo walgelijk in dit topic. Niet een bepaalde groep in de samenleving denkt minder over hem, ZIJN EIGEN MOEDER denkt minder over hem en wijst ondertussen samen met anderen zoals jij naar allochtonen. Echt, wat een walgelijk gedrag. Niet alleen homofoob maar ook racistisch, al is dat natuurlijk te verwachten want dat gaat meestal hand in hand.
Oh, en dit vind ik toch wel zo walgelijk in dit topic. Niet een bepaalde groep in de samenleving denkt minder over hem, ZIJN EIGEN MOEDER denkt minder over hem en wijst ondertussen samen met anderen zoals jij naar allochtonen. Echt, wat een walgelijk gedrag. Niet alleen homofoob maar ook racistisch, al is dat natuurlijk te verwachten want dat gaat meestal hand in hand.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-10-2017 15:29
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
39.24% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
zondag 1 oktober 2017 om 11:51
Waarom is er even aan moeten wennen zo "verkeerd" dan?Timetraveler schreef: ↑01-10-2017 11:44Maar waarom wennen? Vanaf het moment dat je zwanger bent denk je er misschien toch weleens aan hoe jouw baby zich later gaat ontwikkelen, en of hij of zij op vrouwen of mannen zal vallen? Ik bedoel.... je weet toch van tevoren dat jouw kind misschien wel hetero of homo zou kunnen zijn? Waarom dan toch dat verbaasde en moeten wennen? Of wordt door iedereen homoseksualiteit dan al als geen serieuze optie, of als een tweede 'we moeten er maar aan wennen' 'keus'?
Als je altijd heb gedacht dat je kind hetero is en hij komt vertellen dat hij homo is dan is dat toch een "verassing"?
Ja, ik zou even moeten omschakelen.En daarna gewoon verder gaan.
Maar zou hem er ook absoluut niet op veroordelen.
Als hij maar gelukkig is.