Gedachten over het bestaan

01-10-2017 16:49 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Graag wil ik jullie vragen hoe jullie denken over het bestaan: hebben jullie er vrede mee dat we doodgaan en dat alles dan (wellicht) eindigt voor ons? En zo ja, welke gedachten helpen jullie hierbij?

Ik word van dit onderwerp onwijs onrustig en angstig, en vraag mij af hoe anderen hier wél mee om kunnen gaan.
Ja, ik heb er vrede mee dat dit leven ooit eindigt.

Maar dat 'alles eindigt', dat geloof ik niet.
Het leven hier op aarde is een harde les, maar je leert er veel van.

Ik ben er heilig van overtuigd dat we allemaal vorige levens hebben gehad.
Sommige mensen kunnen deze herinneren.
anoniem_63c133d68dbd4 wijzigde dit bericht op 01-10-2017 16:52
25.50% gewijzigd
Nee, daar verzet ik me tegen. Niets mag eindig zijn
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Ik ben zelf christelijk en niet angstig voor het ''hierna''. Dit komt mede doordat ik vertrouwen in heb dat er hierna nog iets veel groters en mooiers is. Als je nergens in gelooft en je weet niet wat hierna komt dan kan ik het me voorstellen dat je er angstig voor kan zijn. Geloof je ergens in of helemaal niks?
Sowieso ben ik meer van "na mij de zondvloed". Alle tekenen wijzen daar ook op.
Ik zou eerder bang zijn dat dit pas één van de eerste en makkelijkste levels is en je hierna dus nog veel zwaardere 'levens' tegemoet gaat. Aan de andere kant vind ik het wel 'n mooie gedachte later mijn ouders terug te kunnen zien.
Als 't gewoon eindigt hoef je helemaal nergens bang voor te zijn.
Iedereen gaat een keer dood...dat is de enige zekerheid in het leven. Ik maak me er niet druk om. Ik maak me wel druk om mijn kinderen die ik dan achterlaat.
Mag ik vragen hoe oud je bent? Ik had toen ik een tiener was ook geregeld angstige gedachten hierover, kon daar echt uren over piekeren. Ik ben nu halverwege de dertig en heb al het een en ander meegemaakt waardoor ik opeens ben gaan beseffen dat al dat gepieker er niet voor kan zorgen dat onvermijdelijke dingen niet gebeuren. Dat heeft me veel rust gegeven.

Als ik af en toe toch verdrietige of nare gedachten heb, dan probeer ik die niet weg te stoppen. Ze mogen er best even zijn, dat maakt me tot mens, zolang ik maar weet dat ze niets toevoegen aan mijn leven en geen invloed hebben op het verloop ervan. Dat maakt de gedachten opeens een stuk minder machtig. Juist als je zwaarmoedig bent aangelegd, kun je soms het kantelpunt naar relativering en zelfs lichtvoetigheid vinden. (Zwarte) humor en allerlei vormen van kunst zijn voor mij een belangrijk hulpmiddel hierbij.

Ik geloof zelf niet in een hiernamaals. Sommige mensen vinden troost in hun geloof en een bepaald beeld van een leven na de dood. Ook al ben ik niet religieus, ik geloof wel dat het belangrijk is om op één of andere manier te voelen dat je deel uitmaakt van iets wat groter is dan jezelf: de natuur, de mensheid, geschiedenis, een bepaalde cultuur, etc. Ik vind het juist ontzettend verwonderlijk en ontroerend dat mensen ondanks hun eindige bestaan zo creatief en levenslustig kunnen zijn in hun korte tijd op aarde. Juist als je bedenkt dat er niet van bovenaf een bepaalde betekenis aan het leven is opgelegd, is het dan niet ontzettend bijzonder dat mensen op talloze manieren zin geven aan hun leven? Wat maakt voor jou het leven de moeite waard?
Ik heb geen moeite met de eindigheid van het leven. Wel met de toekomst.

Ik heb twee geweldige kinderen maar op welke wereld leven we straks: kernoorlog etc. Zij krijgen kinderen en die ook weer....in hoeverre is de aardbol nog een veilige woonplek.
redbulletje schreef:
01-10-2017 16:54
Ik zou eerder bang zijn dat dit pas één van de eerste en makkelijkste levels is en je hierna dus nog veel zwaardere 'levens' tegemoet gaat. Aan de andere kant vind ik het wel 'n mooie gedachte later mijn ouders terug te kunnen zien.
teveel cookie jam, en dat soort spellen gespeeld RB? :-D
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Naomi_xx schreef:
01-10-2017 16:52
Ik ben zelf christelijk en niet angstig voor het ''hierna''. Dit komt mede doordat ik vertrouwen in heb dat er hierna nog iets veel groters en mooiers is. Als je nergens in gelooft en je weet niet wat hierna komt dan kan ik het me voorstellen dat je er angstig voor kan zijn. Geloof je ergens in of helemaal niks?
Dat vind ik een mooie gedachte. Ik ben zelf christelijk opgevoed en ik wil graag geloven in God, maar door al mijn gedachten vind ik het moeilijk om daar helemaal voor te gaan. Ik vind het mooi om te zien hoe gelovigen hun rust daar in vinden en zou dat zelf ook graag willen, alleen mijn gedachten en onbegrip blijven maar doorgaan. Ik heb geprobeerd voor te stellen wat voor mij de fijnste gedachte zou zijn en dat is dat er een hemel is waar ik de mensen die ik heb verloren/zal verliezen weer tegemoet kom. Deze gedachte helpt mij, alleen ook dan denk ik: hoe gaat het dan verder? Is de hemel oneindig en wat dan? Ik vind het een beetje lastig uit te leggen, maar het komt er een beetje op neer dat elke optie en elk antwoord mij tóch nog vragen oplevert die mij onrustig maken.
Wat heb je aan gedachtes die nergens over gaan? Dat vind ik een veel zinvollere vraag dan "wat is de zin van het bestaan?".
Denk maar zo: eigenlijk is het nu angstiger dan wanneer je dood bent. Nu zijn het namelijk je hersenen die dergelijke gedachten van angst kunnen creëren en daar heb je nu last van. Het bewustzijn, en kunnen nadenken over de zin/onzin van het leven en wat hierna dan komt zit je nu in de weg zeg maar. Straks heb je helemaal geen angst meer. Ik bedoel... voor je geboren werd was je toch ook nooit bang?
timetraveler wijzigde dit bericht op 01-10-2017 17:13
11.14% gewijzigd
Of denk maar zo: de mens lijdt het meest door het lijden dat men vreest!
Damselindistress schreef:
01-10-2017 17:07
Ik heb geen moeite met de eindigheid van het leven. Wel met de toekomst.

Ik heb twee geweldige kinderen maar op welke wereld leven we straks: kernoorlog etc. Zij krijgen kinderen en die ook weer....in hoeverre is de aardbol nog een veilige woonplek.
Als kindvrije heb ik dat soort zorgen gelukkig niet. Hopelijk voor jou blijven jouw kids ook kindvrij.
Siofra schreef:
01-10-2017 17:11
Wat heb je aan gedachtes die nergens over gaan? Dat vind ik een veel zinvollere vraag dan "wat is de zin van het bestaan?".
Daar ben ik het niet mee eens. De vraag die jij afdoet als onzinnig is een vraag die mensen vanaf het begin der tijden heeft bezig gehouden. Filosofen en theologen hebben er boeken vol over geschreven. Waar komen we vandaan, waarom zijn we hier, wat maakt het leven de moeite waard? Ik denk juist dat mensen die hier nooit over nadenken niet ten volle leven.
Iemand, ik meen Voltaire, zei: "Zolang jij er bent is de dood er niet. En zodra de dood er is ben jij er niet meer". Die waarheid staat natuurlijk als een paal boven water. Het enige waar je nog bang voor zou kunnen zijn is pijn of benauwdheid in je laatste dagen/uren.

Zelf geloof ik dat we na dit leven in een mooi oord terecht komen, een Paradijs zeg maar. Veel bijna-dood-ervaringen gaan daar over, ook het Christelijk geloof.
Dood is dood. Klaar, over, uit.

Helemaal geen herinneringen meer.

En de wereld na ons? Dat wordt inderdaad een zooitje (als het al geen zooitje is).
redbulletje schreef:
01-10-2017 16:54
Dit vind ik wel een interessante gedachte. Ik heb als kind ooit een boek gelezen waar dit zo was (Gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren). Twee broers overleden kort na elkaar en kwamen elkaar in een volgende wereld weer tegen, een wereld met veel meer ellende eigenlijk.
Hoewel het minimaal 10 jaar geleden is dat ik dat boek gelezen heb spookt het nog steeds af en toe door mijn hoofd.

Aan de andere kant ben ik iemand die sterk ervan overtuigd is dat het leven eindig is. Ben absoluut niet religieus, in tegendeel.
Maar vond het wel erg mooi om te zien toen mijn oma recent overleed hoe veel rust ze vond in het feit dat ze in de hemel geloofde en hoeveel zin ze eigenlijk in had om dood te gaan.
-
belle_epoque wijzigde dit bericht op 02-10-2017 20:02
0.00% gewijzigd
Zie mijn onderschrift
WestCovina schreef:
01-10-2017 17:21
Daar ben ik het niet mee eens. De vraag die jij afdoet als onzinnig is een vraag die mensen vanaf het begin der tijden heeft bezig gehouden. Filosofen en theologen hebben er boeken vol over geschreven. Waar komen we vandaan, waarom zijn we hier, wat maakt het leven de moeite waard? Ik denk juist dat mensen die hier nooit over nadenken niet ten volle leven.
Wat is de eindconclusie van de zin van het bestaan volgens filosofen? Dat men geen weet kan hebben over het Ding an Sich. dus heeft het ook geen zin om erover na te denken. Geniet en maak er het beste van, het is zo voorbij. Carpe diem!
Ik heb ook geen angst voor het hierna. Er is namelijk niks. Dood is dood.

Vandaar dat ik de tijd die ik leef zo fijn mogelijk wil besteden. Hier en nu mooi en fijn leven leiden.
Geen fratsen en gebeden en bijzondere leefregels. ..Omdat er strakjes toch niks meer is.

“It’s a strange myth that atheists have nothing to live for. It’s the opposite. We have nothing to die for. We have everything to live for.”
En wat geloven betreft: mijn moeder heeft zo verschrikkelijk geleden, is zo ziek geweest dat ik het mij niet kan voorstellen dat er een God bestaat. Iemand onmenselijk laten lijden voor een paradijs?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven