Februari 2009

10-06-2008 09:17 5254 berichten
Alle reacties Link kopieren
JOEHOE!!! We zijn zwanger en uitgerekend in februari 2009

Zin om mee te schrijven??
schaam schaam......verse moeders natuurlijk gefeliciteerd!!
Dag dames,

Ik kom even melden dat Bokito gisteravond is bevallen van een zoon. Het was een hele snelle bevalling want ik heb haar rond half 9 nog aan de telefoon gehad en toen had ze harde buiken die gevoelig aanvoelden. Om kwart voor elf is het jochie al geboren. Lekker thuis met haar vriend, moeder en zus erbij.

Ik ben net even op kraamvisite geweest en kan zeggen dat het een prachtig kereltje is dat op zijn grote broer lijkt! Over de naam zijn ze nog niet uit. Ik ben benieuwd!

Groetjes,

Sientje (schoonzus van Bokito)
Joepie Bokito gefeliciteerd!! Vind het wel speciaal dat jij nu bevallen bent, omdat je ook op mijn datum uitgerekend was!! Wat leuk dat jullie nog een zoon hebben gekregen! Enne nog niet uit de naam? Ik dacht dat jullie al een naam hadden. Ik ben benieuwd hoor!!

Wauw en weer een turbobevalling!

NJB, wauw dat je al aan het koken bent! Ik ben nooit zo goed voorbereid en kook gewoon tijdens ed avondspits. Haha das wel stressen dan. Bojan wil ALTIJD als we aan het eten zijn, drinken. Of we n u om 1700 uur of om 1800 uur eten. Hij ruikt dan natuurlijk die overheeeeeerlijke etensgeuren

Zo even naar de apotheek om een middeltje tegen spruw te halen. Ik hoop dat het snel helpt, mijn tepels vinden het ook niet zo leuk meer .

Vandaag een relaxt dagje. Bojan ligt steeds tussen de voedingen door lekker te slapen. Vanmiddag komen de buren op kraambezoek. Daarvoor moet ik eigenlijk nog even boodschappen doen. Ik ben wel ontaard als ik mijn slapende baby in een jasje wurm om in de kinderwagen te leggen he? Hmmm.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Dank dames,

ik ben niet zo ongerust, maar vriendlief wel, dus ik ga zo even een klein pakje halen. Moet toch nog even de stad in.

Juf80, ik heb wel al een fles in huis, van Nibby (ofzoiets) en dan die van siliconen, lijkt veel op een tepel. Dit omdat ik rond de 6 weken wil gaan kolven en dan via fles aan de kleine wil geven. Niet alle voedingen hoor, misschien 1 per dag via het flesje en de rest gewoon aan de borst, maar dan kan ik het bijvoorbeeld s'nachts eens uitbesteden aan vriend.

Verder is het hier wel aan't rommelen, heb echt vervelend pijnlijke krampen, die aanzwellen en weer afzakken, zit alleen totaal geen regelmaat in. Rond 11 uur was het om de 10 min, nu is al 20 min rustig. Geloof echter niet dat het weeen zijn, want zoals iedereen zegt, die herken je meteen en ik bestempel dit toch als krampen. Wel giga aan de poets vanochtend, dus boven en onder is spik en span en het warm eten is al achter de kiezen. Vriend is nu naar het werk, wel gezegd dat ie de telefoon bij de hand moet houden...

Ik hou jullie op de hoogte.
En Bokito, gefeliciteerd natuurlijk, heeft het strippen toch nog geholpen. Ook al zo'n turbo... Ben benieuwd naar je verhaal. (en naar de naam)
En lees net op hyves dat Draakjenoah ook is bevallen???
He ja, ik heb ook meteen hyves even gecheckt. DraakjeNoah is ook bevallen!

Gefeliciteerd!!

Skoempie, spannend!! Ik had eerst van die ongesteldheidskrampen die later overgingen in weeen! Spannend spannend! Volgens mij kraamverzorgster is het trouwens slim om eerder te gaan beginnen met wennen aan een flesje. Veel baby's vinden het moeilijk om uit een fles te drinken en als ze dan naar ket kdv gaan, kunnen ze het ng niet goed. Ik begin met Bojan vanaf vrijdag. Dan is hij 2 weken.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Draakjenoa en Bokito allebei bevallen. Jippie, gefeliciteerd, weer nieuwe verse feb babies. Heel veel succes met jullie nieuwe wondertjes. Hopelijk is alles goed gegaan.

En Skoempie, wie weet is het allemaal voorspel die krampen. Je weet het nooit.

Wie is er eigenlijk nu aan de beurt dan? Is Mientje al bevallen? Biaha en Mararoulette zijn dan nu aan de beurt toch?

Zie je Ibbel, jouw beurt komt steeds dichter bij. Trek je dat wachten nog een beetje?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Frans, 2 weken is volgens mij nog te vroeg om met een flesje erbij te beginnen, tenminste dat is wat ik erover lees. Rond de 5 a 6 weken is goed, dan heb je ook geen/kleinere kans op speen/tepel verwarring. Maar als je VK zegt dat 2 weken goed is... Het is idd wel zo dat het afbouwen dan straks makkelijker word.

Heb nooit menstruatiekrampen, dus geen idee hoe die voelen, maar net wel weer 1 gehad. Hoop zo dat dit het is, maar is denk ik wishfullthinking...

Het beste is bezig te blijven toch?? Heb nog wel een kast die opgeruimd kan worden.
Biaha is al bevallen! Mientje weet ik niet, vast ook wel, want we hebben haar al een tijdje niet gezien.

Mara is aan de beurt dus. Wat lopen we mooi op schema he?
Ok, hier komt dan nog een keer mijn bericht van vanmorgen, die vreselijk irritante updates... Had echt een hele lap tekst..

Frans: ik had met Biaha afgesproken dat we zo samen het gemiddelde op pijl zouden houden, alleen nu mengt Bokito zich er weer tussen door ook zo snel te gaan.. Weet je trouwens wat een collega van mij zei? (nee natuurlijk niet, hehe..) Nou het volgende (het is een man, dat wordt wrs ook wel duidelijk): "Nou, 24 uur is heel niet bijzonder hoor, heel normaal. Een vrouw is er voor gemaakt om er zo lang over te doen als het lichaam wil. Ik vind dat ze wel snel naar een ruggeprik hebben gegrepen." Ik vertaal dit vrij naar 'je bent een mietje dat je die prik hebt gehad'.. Maar goed, het is een man van 46, geen kids want homo.. Dus het boeit me geen ene zak dat hij dat vindt. Ik lach er maar om.. (zou dit trouwens goed zijn voor je herstel, zo rollen??)

Ik ga me maar een ff laten voorlichten over die isobase en isofix gebeurens, Kabouter.. Prenatal weet vast wel iets..

Konela: fijn dat het nu wat beter gaat..

Hier nog even een vraagje: Ik heb het idee dat Linn zich overstrekt. Ze gooit haar hoofd altijd in d'r nek, beentjes gespannen en lang, vuistjes gebald en af en toe is het dan krijsen maar. Dat doet ze bij optillen, verschonen, ze lijkt soms wel een garnaal, zo krom als ze zichzelf trekt. Ook bij rechtop zetten voor een boertje gooit ze haar koppie achterover.. Ik ga het sowiezo op CB vragen, 4 mrt moet ik weer.. Maar iemand misschien tips?

Ze gaat trouwens ook al zelf op haar zij liggen, is dat normaal? (voor zover iets normaal is bij baby's)..
Haha in ieder geval heb je dan een nette kast

Ik las ook 4-6 weken ivm tepel-speenverwarring. Aan de andere kant krijgt hij 7 voedingen van mij en 1 keer de fles. Nou ja, ik ga het gewoon proberen. Mij is verteld dat dit nu de nieuwe inzichten zijn. Tja, het verandert toch steeds en ik kan me voorstellen dat het ook per kind verschilt, dus wat is dan wijs he?

Hier wordt een kindje wakker. Ik ga het eens in de wagen mikken en antispruwzooi halen!
hey meiden,

zoals jullie wel begrijpen ben ik het spoor een beetje bijster wie al bevallen is, hoe de kids heten etc. (sorry!)

Zou een van jullie even een klein overzichtje willen plaatsen zodat ik dit kan verwerken in de tabel

Thanks

Groetjes van Lola (MENNNNNNNNNN MN TIETEN ZIJN GROOT !! haha)
Bokito en Draakjenoah van harte gefeliciteerd!

Het gaat wel hard hier hoor met de bevallingen.

Het terug lezen lukt me nog niet helemaal sorry.

Skoempie ik had ook niks in huis aan flesvoeding.

Heb in het ziekenhuis flessen gekocht en bij de kruidvat heeft mijn vriend voeding gehaald.

En je kunt altijd nog naar de apotheek.

Jesse doet het goed hier alleen veel last van darmkrampjes.

Hij heeft ook een paar harde drolletjes gehad en word nu al weer wat soepele.

Ook is die vandaag alweer 30 gram aangekomen en weegt nu alweer 2760 gram gaat de goeie kant op.

Ik ga weer even een uurtje lekker slapen.
Biaha, Draakjenoa en Bokito gefeliciteerd met de aanwinsten. Wat weer een turbo bevallingen zeg.

En als ik dames vergeet ook gefeliciteerd, maar ja ik kan het nog op zwangerschapsdementie gooien .

Net wat de anderen zeggen Skoempie, flesvoeding is niet perse nodig. Desnoods haal je het bij de nachtapotheek. Maar als je het fijner vind om achter de hand te hebben moet je het doen. Bij zoon had ik ook geen flesvoeding achter de hand, maar als het nodig was geweest had vriend snel een blik kunnen halen.

Balen dat jullie last van spruw hebben Frans. Misschien een overbodige opmerking, maar zorg je wel dat je medicijnen voor jou en Bojan haalt ivm kruisbesmetting.

Zouden het krampjes kunnen zijn Sjaanie. Wat bij zoon hielp was hem op zijn rug leggen op onze schoot en dan met zijn beentjes krom tegen zijn buikje duwen. Ook zachtjes fietsen in de lucht vond hij erg fijn.

Zo Tessa groeit echt als kool Kabouter. Super dat de eerste kleertjes alweer te klein zijn.

Zoon en ik hebben weer vrede gesloten. Hij heeft gister en vandaag voor zijn doen enorm uitgeslapen en is veel gezelliger. En aangezien ik ook minder moe ben gaat het hier een stuk beter.

Hier nog geen enkel teken van een naderende bevalling. Alleen 's avonds wat krampjes. Maar dat had ik bij zoon ook niet, toen ook zonder enkele voorwee of veel krampen begonnen.
Wow wat zijn jullie goed bezig! Weer twee nieuwe baby's erbij! Gefeliciteerd Bokito en draakje!

Als iemand zin heeft in een bakje yoghurt met Kellogs K, het staat op de tribune (naast de thermosfles sleepytime thee van Celestial Seasonings, heb slecht geslapen vannacht en ga nu lekker naar bed!).
Bizar hoe snel het hier gaat. We bevallen wel allemaal mooi op schema en ook nog snel!

Gefeliciteerd Bokito en Draakje!

GoGOGO meiden die nog moeten!!

Hier ook een paar tieten AUWIE!! Wat kunnen die toch groeien, was ik even vergeten men!

maarja de BV is goed op gang en mevrouw groeit er lekker van

Hier nog weinig tijd om op internet te komen. Veel visite (moet allemaal in 6 dgn!) dus als we morgen weer naar huis gaan kan ik wat meer rust nemen. Eerst nog 4 uur in de auto zitten, gelukkig is mijn onderkant alleen nog een beetje beurs en heb ik geen scheuren of knippen eraan overgehouden pfff.

Ik ben donderdag dus ingeleid (3x pil gehad voor verweking).

Nog helemaal niets, noppes. 's nachts gaan rommelen en vanaf 4.45 uur begonnen de weeen echt rustig aan te komen.

Om 07.00 uur weer in de verloskamer aan de ctg en toen barstte het geweld los AUW!!

Het ging veel sneller als bij Hidde, daardoor vond ik het denk ik ook zwaarder. Maar iig was manlief er om me te steunen (heb zijn handen bont en blauw geknepen hihi) en mijn moeder was er ook.

Om 10.00 uur had ik persdrang en om 10.05 uur is ze geboren!!! (Ze moest eruit!! voelde nl niet prettig om het netjes te zeggen)

Het dag en nachtritme is nog niet zoals het hoort, maar verder geen klachten.

ze is LIEFFFFFFFFFFFFFFF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ben alleen maar aan het genieten heerlijk!
Bokito, gefeliciteerd!!! Heeft het strippen dus toch geholpen en wat een snelle bevalling. Vind jullie bevallingen wel heel erg snel gaan hoor en heb de neiging om bij de eerste wee direct de verloskundige te gaan bellen. Voor je het weet ben je te laat

En Draakje ook al bevallen. Super!! Ben ook benieuwd naar jouw verhaal.

En dan inderdaad Mara nog en dan...ik. Pff spannend hoor. Alhoewel ik niet het idee heb dat er echt iets aan de hand is hier. Wel harde buiken maar die heb ik al weken en verder helemaal niets. Vanochtend wel weer even bij VK geweest en onderdruk is ietsjes omhoog gegaan maar nog steeds prima en baby is nog steeds niet helemaal ingedaald. De verhoging van de onderdruk zou kunnen duiden om een naderende bevalling maar een niet-complete indaling duidt op het tegenovergestelde..dus we weten het niet. Ik zou donderdag wel een mooie dag vinden want dan heeft mijn favoriete VK dienst en dat is wel zo fijn
Helaas, was vanochtend loos alarm hier. Na 13.00 geen krampen meer gehad. Ben dus maar de stad in gegaan en heb 3 van die kleine pakjes Nutrilon gehaald kant en klaar. Daar komen we een zondag wel mee door denk ik.

Op het nieuws hebben ze het steeds over de creditcrisis en over het verdubbelen van de werklozen komende jaren. En ik moet straks in Juni een nieuwe baan hebben. Als ik nog geen stress had, heb ik het nu wel.

Naja, eerst nog maar even genieten van de kleine, nu nog in de buik, maar ik hoop echt zo snel mogelijk op de buik.
Hallo ladies

Even mijn verhaal van me afschrijven hoor!

Vorige week dinsdagochtend gebeld of we konden komen en ja..we werden om 7uur verwacht. Eerst halfuurtje aan de ctg en daarna werd ik opgenomen. Om 8uur werd er een hormoondraadje ingebracht om de baarmoedermond te laten verstrijken en vanaf toen was het afwachten wat er zou gebeuren. Ben het al helemaal een beetje kwijt..maar het was echt vreselijk! Tijden van gebeurtenissen ben ik helemaal kwijt.

Ik lag met een andere vrouw op een kamer die precies in dezelfde situatie zat. Al snel kreeg ik krampen! Het werd steeds erger en erger en ik had al gebeld dat het bijna niet te houden was.

Er werd me verteld even te gaan douchen. Zo gezegd, zo gedaan.. Ik zat te verkrampen van de pijn. Niks verzachtend, dit was de hel!!!! Ik wist het niet meer. Dacht dat ik moest poepen, maar op de wc klapte ik dubbel van de pijn. Tranen....

Ging maar weer in bed liggen, probeerde een beetje te kletsen met die vrouw bij me op de kamer (wat ik overigens vreselijk vond..). Maar al snel ging het weer over in onhoudbare pijn. Mijn vriend was even weggeweest en kwam terug en deed het gordijn dicht.. Lag inmiddels ook weer aan de ctg en kon zo ook de kracht van de weeën zien. Bij elke kramp sloeg de meter veel te laag uit naar mijn zin en ik raakte in paniek en toen begon de weeenstorm. GILLEN! Schreeuwen! Draadje werd eruit gehaald door de verloskundige en er was gewoon nog bijna niks gebeurd. Ik wilde echt dood van onmacht en pijn. Zoveel pijn en alleen de baarmoedermond was een beetje verstreken en nieteens genoeg ontsluiting om de vliezen te breken.

Ik werd gillend naar een eenpersoonskamer gereden (die arme vrouw lag daar ook maar) Daar werden we een beetje aan ons lot overgelaten omdat de dienst werd gewisseld. Het was zo vreselijk. Zelfs de zuster was overstuur omdat ze dit nog nooit had meegemaakt. EINDELIJK kwam de verloskundige en er werd besloten me een prik te geven en dat was een verademing. Voelde de weeën met de minuut minder pijnlijk worden en op het gegeven moment kon ik weer ademhalen.

Vriend ging naar huis om te slapen (ja onderhand is de dag voorbij, maar ben echt de tijden kwijt..) Heb nog tot een uur of 1 wakker gelegen met weeën maar die zakten af en ik heb uiteindelijk echt wel lekker geslapen. Was helemaal in een roes (een goeie roes).

De dag erna kreeg ik weer zo'n draadje, maar had eerst een klysma gekregen. Misschien lag het namelijk wel aan mijn darmen die volzaten dat het zo heftig was.

Om een lang verhaal kort te maken, het lag niet aan mn darmen. Ik schijn heftig te reageren op het hormoon. JOH!! Kon het aardig wegzuchten tot ik aan het ctg werd gelegd. Toen ik namelijk zag dat de weeën helemaal niet uitsloegen op de meter raakte ik in paniek en opnieuw kreeg ik een weeënstorm. En ik was alleen want mijn vriend was even naar huis om iets op te halen.

Belde meteen de zuster en die haalde als een razende dat draadje uit mn doos om me niet in dezelfde situatie te laten komen als de dag ervoor. Helaas... het had zn werk al gedaan... Verloskundige kwam, had wel genoeg ontsluiting voor het breken van mn vliezen en in overleg met de gyn zou ik een ruggenprik krijgen. HALLELUJA! Maar wat duurde dat maar.. Huilen en schreeuwen, ik was zo uitgeput en in paniek. Die pijn was niet normaal meer.

Weet niet hoe ik het volgehouden heb, maar uiteindelijk kreeg ik de ruggenprik. En zodra die erin zat, ontspande ik zo heerlijk lekker dat de weeën meteen omhoog schoten als een gek! En ik voelde ze niet!

Werd naar de verloskamer gereden en mn vliezen werden gebroken. Vriend ging op de bank liggen daar en ik mocht lekker slapen. Heb nog een yoghurtje gegeten. 2 uurtjes later werd ik een beetje wakker en voelde ik persdrang. Door de ruggenprik heen!!!! Ik dacht dat ik me vergiste maar maakt toch mn vriend maar wakker. Die belde de zuster en de verloskundige kwam eraan. 9 cm met een klein randje nog! En de persweeen werden steeds heftiger. Ik moest ook gewoon persen. Verloskundige voelen en die dacht dat het een sterrenkijkertje was, dus zou ze wel 'ff' het echoapparaat gaan halen. WAT? Dat KIND MOEST ERUIT! En dit alles door de ruggenprik heen, erg bijzonder, dat werd ook gezegd! Voor mn gevoel duurde het uren en eindelijk ging de deur open en kwam er een totaal ander iemand binnen. NEEEEE GA WEG riep ik! Was een leerling verloskundige ofzo, maar goed ze ging kijken (die ander was inmiddels ergens anders bezig bleek later) en ik moest persen en mocht er langzaam met haar aanwijzingen aan toegeven. En in een kwartiertje persen was mijn dochter geboren, met een gewicht van 3590 gram.

Wat een bevalling....! Ik was helemaal perplex dat ze er ineens was. Om 23.00 waren mijn vriend en ik gewoon al thuis. Met een baby. Wat was dat gek zeg.. 2 leken met een frummeltje.

Morgen is ze een week oud. Heb er nu 6 dagen kraamzorg opzitten en krijg er nog 3. Heb verlengde kraamzorg gekregen want het aanleggen gaat voor geen meter meer en ben nog erg moe. Meisje heeft 2 dagen goed gedronken en nu heeft ze tepelvrees ofzo.

Kolf nu voedingen af, om de 3uur en geef daar nutrilon bij. Dit alles krijgt ze met een spuitje, wat ik vreselijk vind om te doen op die manier.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik door de hele situatie heel slecht van ons meisje kan genieten, wat ik heel erg vind. Elke keer als ze mijn tepel krijgt aangeboden, raakt ze in paniek en ik vind dat zo zielig. En gisterochtend en de avond daarvoor pakt ze hem dan wel ineens weer.

Van het voeden met het spuitje kan ik totaal niet genieten. Ik vind dat zo ontzettend onpersoonlijk. Sabbelen op mn vinger en dan met een spuit melk inbrengen. Ik kan haar dan helemaal niet lekker vasthouden.

Zit dus niet echt lekker in mn vel en baal daarvan. Kom amper aan mn rust toe door het kolven. Veel kraamtranen. :(

Gelukkig is het een schat van een meisje en huilt ze echt niet heel veel. Alleen vandaag heeft ze last van krampjes, dan laat ze keiharde scheten en zie je dat ze pijn heeft. Erg zielig.

Morgen heb ik een afspraak met een lactatiedeskundige. Ben erg benieuwd of ze me kan helpen en hoop op de gouden tip want zo hou ik het niet lang meer vol en wil gewoon genieten van haar!!

Ze zit wel al op 3520 gram! Dus 70 gram onder het geboortegewicht en dat na een week al!! Hielprikje gehad en gehoortest was helemaal in orde.

Niks geen problemen met de niertjes of het hartje. Ze plast namelijk 1000 luiers per dag vol ;).

Nou dit is wel een heel verhaal geworden. Fijn om het ff opgeschreven te hebben. Heb geen puf meer te schrijven.

Alle bevallen dames van harte gefeliciteerd en succes voor degenen die nog moeten. Lees absoluut mee maar heb teveel onrust in mn hoofd om mee te schrijven.
Jeetje summerbreeze, wat een verhaal. Heel veel sucses met julie dochter. De rest ook van harte gefeliciteerd of nog sucses.

Liefs candy (het mei topic)
Summerbreeze; en Voor de helse bevalling die je hebt gehad en dat je nu nog niet optimaal van je kleintje kan genieten. Lijkt me vreselijk, je wil zo graag op die roze wolk zitten en je hebt zo veel maanden een droom in je hoofd gehad over hoe het zou zijn als ze er eindelijk is en dan gaat het zoooo anders. Sterkte meid, als straks de voeding op gang is gekomen weet ik zeker dat je op die roze wolk gaat zitten. Nog even doorzetten, goed dat je een lactatiedeskundige erbij hebt gehaald, ben benieuwd wat die zegt. Hoop dat het met haar hulp gaat lukken.
*** zit weer op de tribune***

Loewyz: heel erg gefeliciteerd met jullie meisje. En wat een leuke naam.

Lady: trotse moeder van Timo, ook jij heel erg gefeliciteerd.

Bokito, ook gefeliciteerd met je zoon. Dat is echt een supersnelle bevalling geweest, zeg.

En Draakje ook bevallen. Meisje, jij natuurlijk ook gefeliciteerd met je babytje.

Druk zeg, met alle nieuwe babyjtes. Wel heel erg leuk.

Summer, wat een heftig verhaal zeg. En ook herkenbaar voor mij. Helaas dat het ook zo kan gaan. En wat jammer dat je niet van je meisje kan genieten. Ik hoop dat het heel gauw beter gaat met voeden en dat je heerlijk van je meisje kunt gaan genieten.

*** sluipt weer weg (nadat ze de Kellogs K heeft opgegeten)***
Hey kersverse mama's! Gefeliciteerd met jullie wereldwonders!

groetjes Esbabe
Skoempie, ik stress met je mee, want ik moet ook een nieuwe baan per 1 juni.

En verder heb ik vandaag een uurtje aan de ctg gelegen. Vanochtend had ik bij de vlos het hartje nog gehoord, maar na mijn middagslaapje voelde ik de baby niet meer. Drie kwartier porren, maar geen beweging in te krijgen. Dus belde vriendlief de vk op en mochten we langskomen. Hartje gehoord, dus dat was ok, maar ze wilden toch voor de zekerheid een ctg laten maken. In het ziekenhuis zag ik dat ik al wel wat activiteit heb. Zo ongeveer om de acht minuten had ik een harde buik met een duidelijke piek, soms tot de 80lijn. Gelukkig was er niks aan de hand verder en mocht ik gewoon weer naar huis. Ik voel de harde buiken nog wel, wie weet zet het wel door een dezer dagen...

Summerbreeze, ik hoop dat het snel beter met jullie gaat. Knuffel voor jou!

En Draakjenoah en Bokito, gefeliciteerd met jullie mannetjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven