Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VII

21-09-2017 11:28 3025 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een heleboel gierige acties gedeeld te hebben (met hier en daar een discussie tussendoor), is het alweer tijd voor het zevende deel. :) Hier gaan we weer verder met rinkelende dubbeltjes en theezakjes die hun beste tijd hebben gehad.

Afbeelding

Linkjes naar de vorige delen:

Deel VI

Deel V

Deel IV

Deel III

Deel II

Deel I
zand-korrel schreef:
03-10-2017 13:22
Ho ho?

Ik snap dat dat ook erg raar is.
Maar mijn vraag blijft staan.
Je zegt zelf dat jullie er rekening mee hebben gehouden.
Of gingen jullie er allemaal eigenlijk toch vanuit dat hij wel voor iedereen zou betalen omdát hij vermogend is?
Hahaha, ze was nog steeds in kerststemming.......Ho Ho Ho, daarrrrrrrrrr is de kerstmannnnnn. Die even voor 15 personen een heel diner inclusief drank voorschiet.
Flowerpower93 schreef:
03-10-2017 13:31
Dit vind ik wel een beetje overdreven hoor. Ik vind het raar als je zelf familie uitnodigt om te gaan eten in een restaurant die jij specifiek uitkiest zodat jij en je vrouw daar gratis kunnen eten... apart.

Weliswaar had de betaling mij niet uitgemaakt hoor, ik ben maar aangetrouwde familie en houd mijzelf overal buiten, maar de directe hebben al zoveel andere zaken meegemaakt.
Ik ga er van uit dat er inspraak was In het wel of niet meegaan naar dat diner. Misschien ook in locatie? En menukeuze?

Allemaal zaken die je vooraf kunt bedenken.
En als je dit familielid zo goed kent weet je van te voren dat hij vast niet betaald. Of je vraagt na of je een goed gevulde beurs moet meenemen, met een knipoog zodat het zelfs “geinig” klinkt.
Flowerpower93 schreef:
03-10-2017 13:31
Dit vind ik wel een beetje overdreven hoor. Ik vind het raar als je zelf familie uitnodigt om te gaan eten in een restaurant die jij specifiek uitkiest zodat jij en je vrouw daar gratis kunnen eten... apart.

Weliswaar had de betaling mij niet uitgemaakt hoor, ik ben maar aangetrouwde familie en houd mijzelf overal buiten, maar de directe hebben al zoveel andere zaken meegemaakt.
Dat die drankjes de rente waren was natuurlijk een grapje en had hij niet moeten doen, maar voor de rest vind ik het heel raar en gierig (ook) van jullie.

Je schrijft zelf:
Wij ging met de familie met kerst uiteten bij een restaurant. Hij had het restaurant uitgekozen en voorgesteld om daar te gaan dineren. Prima, vond iedereen goed en ook heerlijk gegeten.
Ik lees hier geen uitnodiging hoor, een voorstel om dit jaar met kerst uit eten te gaan is geen uitnodiging om op zijn kosten je buik rond te gaan eten.

Nooit iets gezegd over betaling oid maar wij hadden er uiteraard rekening mee gehouden in ons budget.
Hij heeft je niet uitgenodigd om op zijn kosten te dineren dus natuurlijk hou je rekening met je eigen portemonnee.

Na het dineren moest er natuurlijk afgerekend worden. Of wij even ala minute de rekening houden gaat splitsen wat iedereen had (lees: 15 man).
Vind je dat echt gek? Dat je aan het einde je eigen eten moet afrekenen? En zo veel moeite is het niet, je vraagt even om een kaart en telt in een minuut op je telefoon op wat je gegeten en gedronken heb.

Iedereen vond het onzin dat het gelijk moest gebeuren, en vroegen of hij het niet voor kon schieten dat wij het over zouden maken. Na veel gemompel toch gedaan..
Iedereen behalve hij dus, die minuut om even uit te rekenen was te veel moeite voor jullie dus moet hij maar even betalen voor 15 man want hij heeft toch geld zat.. En dat hij er dan weer achteraan moet im het ook weer terug te krijgen maakt niet uit.

Bij thuiskomst had iedereen natuurlijk al het bedrag op een appje staan met rekeningnummer..
Ehm... had hij dan een week moeten wachten ofzo?

Wat blijkt achteraf.. heeft hij en zijn vrouw het zo gedaan: hij en vrouw konden daar sowieso al gratis eten (blijken de eigenaar te kennen/goede vrienden te zijn) en hoefden alleen hun drankje te betalen, maar die hebben ze ook mooi onder verdeeld op ons! Kwamen we natuurlijk aantal maanden later pas achter..
Weet je dat eigenlijk wel zeker? Of heeft hij zijn eigendrankjes betaal maar wel fooi gerekend? Hoeveel was het verschil eigenlijk? Of is het dat je nu meer moest betalen dan wat je gegeten en gedronken heb omdat hij niet wist wie wat had gegeten en gedronken dus iedereen het gemiddelde heeft laten betalen?

En zoveeeeel meer verhalen van hun.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de andere voorbeelden, ik vind in ditverhaal vooral jullie gedrag naar.

Je tweede zin vond ik trouwes alles slaan:
Ik verbaas me er elke keer over, maar hij is een typisch voorbeeld van: zo blijven de rijken rijk.
Moet hij arm woorden van vrijgevigheid dan? Hier uit voelt zo enorm dat hij meer moet betalen omdat hij meer geld heeft.. dat dat met belastingen zo werkt betekend in geen opzicht dat dat binnen een familie ook zo moet gaan.
my-little-appletree schreef:
03-10-2017 13:22
Rente op het moeten voorschieten/lenen voor jullie? Als je gewoon gelijk je eigen eten en drinken had betaald had je niet hoeven opdraaien voor zijn drankjes.

En ik vind het gierig van jou dat zijn vermogen er iets toe doet. Omdat hij geld heeft moet had hij eigenlijk jullie eten moeten betalen en als dat niet gebeurd op zijn minst voorschieten?!?

En dat hij wordt vrijgehouden is door de eigenaar gedaan, raar dat je vind dat hij dat voordeel dan door zou moeten bereken aan jullie. Als hij alleen was gaan eten had hij dat voordeel ook gehad. Alsof iemand door een actie een gratis kaartje heeft voor een pretpark en jij dan vind recht te hebben op de helft van het kaartje als je samen gaat. Het is geen 2e kaartje gratis oid waarbij er alleen een voordeel is als je samen gaat.
Misschien was dat er wel, kregen ze die korting juist omdát ze de hele familie er mee naar toe namen. Lesje politiek 1.0: om de indruk van belangenverstrengeling to voorkomen, had het ze gesierd om daar vooraf al openheid over te geven. Als er mensen zijn die een dergelijke constructie oneerlijk vinden, kunnen die op dat moment nog bezwaar maken en iets anders voorstellen.

En stiekem je drankjes over de aanwezigen verdelen vind ik wel echt gierig, hoor, helemaal als je zelf al gratis gegeten hebt. Iemand vragen om voor te schieten (hoe onbeleefd dat misschien mag zijn) is in mijn sociale kring in ieder geval zeker geen stilzwijgend instemmen met het betalen van andermans drank. :nope:
Leuk om te lezen dat iertegen zo verschillende maatstaven heeft met gierige acties. We kunnen weer verder met de volgende gierige actie :-)
Flowerpower93 schreef:
03-10-2017 21:40
Leuk om te lezen dat iertegen zo verschillende maatstaven heeft met gierige acties. We kunnen weer verder met de volgende gierige actie :-)
Nou, je durft hier toch geen gierige actie meer neer te zetten, want elk woord en elke actie worden helemaal nageplozen, en als je pech hebt krijg juist jij de wind van voren
Ik heb een verse actie :facepalm:

Wij gaan met de schoonfamilie naar een all-you-can-eat schuur op uitnodiging van schoonouders. Best een luxe schuur deze keer en we hebben een leuke avond. Schoonvader trekt zijn pinpas aan het eind van de avond. Dat gaat meestal stilzwijgend waarna mijn man en ik, schoonouders uitgebreid bedanken voor de leuke avond en bij het bezoekje daarop een bloemetje meenemen. Schoonzus vind het allemaal zo normaal dat ze nooit bedankt. Dat is iedereen wel gewent.

Maar nu maakte schoonzus het wel bont. Schoonvader kreeg bij het ophalen van de jassen nog de optie om een puntenkaart te kopen voor €5 en met de punten van dat etentje en een volgend etentje was het etentje daarop gratis voor 2 personen. Schoonvader heeft er wel oren naar. Zegt schoonzus tegen haar vader 'als jij nou de kaart koopt en nog 2x met mama gaat eten dan kunnen Willem & ik de keer daar op gratis uit eten'. o_o

Manlief en ik rolde nog net niet van het lachen naar onze auto :rofl:
Ik vind het eigenlijk ook best bijzonder dat je verwacht dat iemand eten voor 15 personen voorschiet omdat jij niet wil rekenen op dat moment. Weet je wat ik denk? Dat de man in kwestie het ook zo belachelijk vond dat van hem verwacht werd heel veel geld voor te schieten dat hij besloten heeft helemaal niks meer zelf te betalen. Want als jullie wel gewoon betaald hadden op moment van afrekenen had hij natuurlijk nooit zijn drankjes door jullie kunnen laten betalen.

Zelf voel ik me altijd heel gierig bij een bepaalde vriendin. Ze nodigt me heel vaak uit voor concerten (drie x in afgelopen 5 jaar mee omdat ze met man zou gaan maar die kon niet) en ik ben ook al eens bij hun vakantiehuis langsgeweest zonder me te realiseren hoeveel werk ik haar bezorgde. Dus laatste keer toen ik weer mee mocht naar een concert heb ik het eten betaald. Besteld ze alleen een voorgerecht van 9 euro. Dat schoot niet op natuurlijk met iets guls terugdoen voor haar. Voel me dus nog steeds heel gierig naar haar, terwijl ik dat normaal echt niet ben.
Danas, denkt je vriendin dat jij het niet heel breed hebt?

Misschien is ze gewoon erg gul of stelt ze je gezelschap erg op prijs en is ze bereid daarvoor te 'betalen'?
Allez, ik heb een vriendin met wie ik soms duurdere uitstapjes maak, ik weet dat zij zich dat niet kan permitteren maar ik vind het wel heel fijn haar bij me te hebben.
Haar gezelschap is het me dubbel en dwars waard om dan voor haar te betalen, en als zij trakteert dan is de geste voor mij al ruim voldoende, dan neem ik liever een kleinigheidje dan me zorgen te maken over haar budget als ik iets duurder zou nemen.
pearle schreef:
03-10-2017 22:07
Nou, je durft hier toch geen gierige actie meer neer te zetten, want elk woord en elke actie worden helemaal nageplozen, en als je pech hebt krijg juist jij de wind van voren
Nou, inderdaad, beetje jammer.
herfstappeltaart schreef:
30-09-2017 19:05
Ja nou precies. En daarom vind ik het ook lastig om "altijd" voorbereid te zijn op onverwachte mee-eters. Ik heb ook geen zin om veel weg te moeten gooien. En inderdaad verspilling hou ik ook niet van.
Wat is er nou lastig aan? Aardappeltje extra te veel moeite? Uien heeft iedereen toch altijd wel in huis dus dan aardappeltje extra en bakken met uien bv. Vlees kun je delen of een eitje er bij koken. Blikje soep is toch ook de moeite niet en wat boter mengen met snufje zout en wat knoflookpoeder en een afbakbroodje en iemand die onverwacht komt kan prima mee eten.
Ik ben zelf niet zo van de blik maar heb wel altijd vers ingevroren soep in huis, ingevroren per 2 flinke porties. Dus ja je kan hier onverwacht altijd wel wat mee eten al is het maar een uitsmijter of soep brood kruidenboter. Daar hoef ik niets voor weg te gooien.
En ik ken echt niemand die per dag zijn boodschappen haalt dus kun je ook prima de eten voor de dag er op verwerken.
Fee-de-Goede schreef:
30-09-2017 19:18
Dat ben ik dus ook gewoon niet. Ik heb geen fris en bier, chips en koek enz standaard in huis.

Ik haal met liefde wat ( kan ook bij onverwachts bezoek, supers zijn alle dagen tot laat open) maar mijn kasten puilen niet uit. Ook niet met voorraad. Wij eten namelijk weinig dingen die lang in een kast kunnen blijven.
Ik heb altijd wel een paar blikjes in huis 1 sinas, 1 sprite bv Is er toch wát. En wil je meer moeten we even boodschappen doen.
Maar onverwacht vind thee of koffie ook altijd prima. Koek blijft lang goed dus dat ligt hier ook altijd wel en van de standaard vleeswaren kan ik prima een schaal borrelhapjes maken.
herfstappeltaart schreef:
30-09-2017 19:29
Nou chips, bier e.d. voor visite heb ik wel altijd omdat ik dat kan pakken als het nodig is, dat vind ik geen probleem. Een zak chips is erg lang houdbaar, dus krijg ik geen visite dan komt hij bij de eerstvolgende verjaardag wel aan bod. Idem met bier. Bij visite eerst naar de super moeten vind ik niet handig.
Maar zoals gezegd, met vers eten heb ik daar meer moeite mee. Ik heb groente voor 2 gekocht en kan daar niet ineens voor 4 van toveren. Potgroente zou een optie zijn maar ook niet bij elke maaltijd inzetbaar.
Kortom: ik heb liever dat mee-eters zich ruim van te voren aankondigen :proud:
Maar haal jij iedere dag je boodschappen dan? Ik heb namelijk wel wat beters te doen en haal voor minstens 4 dagen tegelijk.
dannas schreef:
04-10-2017 10:24
Ik vind het eigenlijk ook best bijzonder dat je verwacht dat iemand eten voor 15 personen voorschiet omdat jij niet wil rekenen op dat moment. Weet je wat ik denk? Dat de man in kwestie het ook zo belachelijk vond dat van hem verwacht werd heel veel geld voor te schieten dat hij besloten heeft helemaal niks meer zelf te betalen. Want als jullie wel gewoon betaald hadden op moment van afrekenen had hij natuurlijk nooit zijn drankjes door jullie kunnen laten betalen.

Zelf voel ik me altijd heel gierig bij een bepaalde vriendin. Ze nodigt me heel vaak uit voor concerten (drie x in afgelopen 5 jaar mee omdat ze met man zou gaan maar die kon niet) en ik ben ook al eens bij hun vakantiehuis langsgeweest zonder me te realiseren hoeveel werk ik haar bezorgde. Dus laatste keer toen ik weer mee mocht naar een concert heb ik het eten betaald. Besteld ze alleen een voorgerecht van 9 euro. Dat schoot niet op natuurlijk met iets guls terugdoen voor haar. Voel me dus nog steeds heel gierig naar haar, terwijl ik dat normaal echt niet ben.
Gelukkig heeft de familie ervan geleerd hoor, er wordt nu netjes vooraf een bedrag overgemaakt. Dit was ook de eerste keer dat we al hele familie gingen uiteten en iedereen had het gevoel alsof we werden uitgenodigd. Er was geen moment in de maanden daarvoor gerept over hoe we het gingen doen met betalen oid.
Dat is het lastige met vermogende mensen. Die kunnen nooit een voorstel doen want het word heel vaak gezien als uitnodiging.
Een "heb je zin om mee te gaan" word vaak opgevat van "ga mee want ik betaal"
Snap wel dat zo'n man daar van baalt en dan denkt betaal mijn drank ook maar dan.
the-dowager schreef:
03-10-2017 21:08
En stiekem je drankjes over de aanwezigen verdelen vind ik wel echt gierig, hoor

Misschien heeft hij gewoon de fooi verdeeld over het aantal personen waarvoor hij had voorgeschoten? Of had hij die ook in z'n eentje moeten betalen omdat anderen het 'te lastig' vinden om meteen hun portemonnee te trekken?

nina1966 schreef:
04-10-2017 10:55
Maar haal jij iedere dag je boodschappen dan? Ik heb namelijk wel wat beters te doen en haal voor minstens 4 dagen tegelijk.

Ik doe één keer per week boodschappen, dus ik heb vaak veel eten in huis. Maar toch is er onvermijdelijk elke week een dat dat mijn koelkast toch echt leeg is. Ik heb wel genoeg houdbare producten op voorraad hoor, dus mee-eten kan altijd, maar het is dus niet vanzelfsprekend dat ik genoeg vers spul in huis heb voor mee-eters.
Flowerpower93 schreef:
04-10-2017 10:57
Dit was ook de eerste keer dat we al hele familie gingen uiteten en iedereen had het gevoel alsof we werden uitgenodigd.

Je spreekt jezelf tegen, want je schreef eerder dat je er rekening mee had gehouden in je budget. Of bedoelde je het juist andersom: dat je geen geld meer had, omdat je er vanuit was gegaan dat je die dag gratis zou eten?
nina1966 schreef:
Zo goed als ja. Meestal rijdt 1 van ons na het werk even langs de supermarkt voor eten van die avond. Wij eten bijna geen aardappelen, dus die heb ik niet extra, en uien heb ik ook lang niet altijd liggen. Dus nee, ik heb echt niet altijd genoeg in huis voor onverwachte mee-eters. Neemt niet weg dat er dan zo een pizza, shoarma, chinees of wat dan ook besteld kan worden.
Tr0tter schreef:
04-10-2017 11:17
Misschien heeft hij gewoon de fooi verdeeld over het aantal personen waarvoor hij had voorgeschoten? Of had hij die ook in z'n eentje moeten betalen omdat anderen het 'te lastig' vinden om meteen hun portemonnee te trekken?
[...]
Flowerpower zegt letterlijk in haar eerste post dat de beste man de drankjes van hemzelf en zijn vrouw, zonder overleg, over de familie verdeeld heeft, dus dat lijkt met niet aan de orde (en anders is het natuurlijk niet meer dan normaal dat iedereen meebetaalt aan de fooi).

Maar ik snap niet waarom veel posters hier zodanig vallen over dat voorschieten dat ze het dan maar oké vinden dat de gehele familie, nogmaals: zonder overleg, opdraait voor de drankjes van de oom & tante. Als iemand met jou meerijdt en je daar niet voor bedankt/een vergoeding voor aanbiedt, is dat natuurlijk ook hartstikke onnadenkend en lomp, maar dat betekent toch ook niet meteen dat je dan maar het recht hebt om bij die persoon een fiets uit de schuur te jatten bij wijze van boetedoening? Waarom is het dan wel acceptabel bij die drankjes?
the-dowager schreef:
04-10-2017 11:49
Flowerpower zegt letterlijk in haar eerste post dat de beste man de drankjes van hemzelf en zijn vrouw, zonder overleg, over de familie verdeeld heeft, dus dat lijkt met niet aan de orde (en anders is het natuurlijk niet meer dan normaal dat iedereen meebetaalt aan de fooi).

Dat denkt ze, ik neem aan dat die man dat niet zo tegen hen gezegd heeft. Dan kunnen die paar euro extra (bovenop wat ze zelf gegeten en gedronken heeft) natuurlijk ook de fooi zijn.
nina1966 schreef:
04-10-2017 10:52

En ik ken echt niemand die per dag zijn boodschappen haalt dus kun je ook prima de eten voor de dag er op verwerken.
Volgens mij denk jij vanuit een gezinsperspectief. Dan is het sowieso makkelijker om eten te spreiden.

Ik ben alleen en doe vrijwel dagelijks boodschappen. Ik heb niet standaard bergen aardappels in huis. Ik haal hooguit halve kilo zakjes. Ik kook voor mezelf al niet eens dagelijks, dus bij mij kan echt alles op zijn.

Tuurlijk, iedereen kan hier eten en ik kan echt wel wat in elkaar draaien. Maar ik vind het vervelend om iemand een gebakken ei met geïmproviseerde nasi voor te schotelen. Ik wil mensen wat lekkers geven.
Of ze had zo diep in het glaasje gekeken want oom zou wellicht toch betalen.....dat uitrekenen van eigen gemaakte kosten niet meer al te soepel verliep.
nina1966 schreef:
Duidelijk dat dat voor JOU zo werkt. Tal van mensen die het anders doen of anders willen. Respecteer dat.

Ik respecteer jouw mening ook. Kan er echter slecht tegen dat jij jouw mening elke keer in ieder topic weer verkondigd als zijnde de enige echte waarheid.

Zie in dat wat voor jou is voor een ander anders kan zijn.
Tiswa schreef:
04-10-2017 11:31
Zo goed als ja. Meestal rijdt 1 van ons na het werk even langs de supermarkt voor eten van die avond. Wij eten bijna geen aardappelen, dus die heb ik niet extra, en uien heb ik ook lang niet altijd liggen. Dus nee, ik heb echt niet altijd genoeg in huis voor onverwachte mee-eters. Neemt niet weg dat er dan zo een pizza, shoarma, chinees of wat dan ook besteld kan worden.

Hier ook zo. Ik heb 4 supermarkten op de 3 km. tussen mijn werk en mijn huis.
Wij kijken 's avonds wat we de volgende dag willen eten en dan breng ik boodschappen mee na mijn werk.
Frisdrank en pils zijn hier niet standaard in huis, goeie whiskey en streekbieren wel maar daar doe je ook niet iedereen plezier mee.
Bruiswater heb ik wel altijd want kraantjeswater+Sodastream.

Dat maakt dat wij hier ook zeer weinig voorraden hebben en mee-eters liefst vantevoren weten. Als we het inplannen met boodschappen dan sta ik met liefde en plezier een dag in de keuken voor je en staat jouw lievelingsdrankje op tafel.
Als je onverwacht blijft mee eten vind ik met veel geluk een pizza voor je in de diepvries maar veel waarschijnlijker loop ik naar het frietkot hier verder in de straat en breng daar dan wat blikjes frisdrank/pils voor je mee.
Wat een eindeloos gezeik hier allemaal op dit topic. Jammer dat de echte verhalen over gierige acties ondergesneeuwd raken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven