Geld & Recht alle pijlers

Onrecht

11-10-2017 15:40 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik heb een naar akkefietje met een belshop. Vorige week bestelde ik via de webshop een nieuwe telefoon die het niet naar behoren deed.
Binnen een week viel de telefoon meerdere keren zonder reden uit en besloot ik deze terug te sturen.
Dit deed ik via de winkel, waar de telefoon uitvoerig werd bekeken door de medewerker die em vervolgens zou verpakken en opsturen.
Ik heb aangegeven mijn geld terug te willen, waar ik ook recht op heb volgens het zgnd. herroepingsrecht van 14 dagen.
Nu kreeg ik gisteren een mail dat ze mijn telefoon niet volledig konden vergoeden omdat ze (let op!) 'niet met blote oog zichtbare krasjes' hebben ontdekt door er met een speciale lamp op te schijnen. Ik krijg dus een 'boete'van 10%. Zij zeggen zeker te weten dat deze krasjes zijn ontstaan tijdens mijn bezit. Over het niet correct functioneren wordt met geen woord gerept.
Ik ben woedend en vooral ook heel erg verontwaardigd. De medewerker in de winkel heeft niets gezegd over de staat van mijn telefoon terwijl hij deze goed bestudeerd heeft. Bovendien kunnen die 'niet met blote oog te zien krasjes' net zo goed ontstaan zijn voordat ik de telefoon in ontvangst heb genomen (ik heb uiteraard geen speciale lamp thuis) of zelfs nadat ik deze heb afgeleverd in de winkel.
Dit kunnen ze toch niet zomaar maken???
Vreemd verhaal.
Btw geld terug is geen recht. Je hebt wel het recht op vervanging of reparatie. Als reparatie niet mogelijk is dán krijg je geld terug.
Waarom wilde je niet gewoon een ander toestel? Dat lijkt me gebruikelijker dan geld terug. Er kan altijd ergens iets misgaan, productiefout, maar dan ruil je 'm toch gewoon om? Waarom wil je persé je geld terug?
Volgens mij mag dit niet zomaar en dienen ze een degelijk product af te leveren. Ik heb er niet heel veel verstand van dus ik weet niet of ze verplicht zijn je te vergoeden in de vorm van geld, of dat ze je een andere mogen toesturen dan wel deze te repareren. Maar die zogenaamde boete zou ik niet zondermeer accepteren!
Ik krijg geen nieuw toestel, maar ze willen dit toestel repareren. Dit terwijl ik een nieuw toestel koop, dat wil ik dus niet. Bovendien vind ik de service zo slecht, dat ik geen klant meer wil zijn.
En geld terug is wel een recht: https://ictrecht.nl/juridisch-advies/recht-van-retour/

"Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U bent verplicht zo’n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft".
nina1966 schreef:
11-10-2017 15:43
Vreemd verhaal.
Btw geld terug is geen recht. Je hebt wel het recht op vervanging of reparatie. Als reparatie niet mogelijk is dán krijg je geld terug.
Waarom wilde je niet gewoon een ander toestel? Dat lijkt me gebruikelijker dan geld terug. Er kan altijd ergens iets misgaan, productiefout, maar dan ruil je 'm toch gewoon om? Waarom wil je persé je geld terug?
Als je een product online koopt, is de webshop verplicht je binnen 14 dagen je geld terug te geven.
Het is wettelijk bepaald.
Ik vind het verhaal van die 'niet met blote oog zichtbare krasjes' gewoon niet acceptabel.

Jinxie schreef:
11-10-2017 15:45
Volgens mij mag dit niet zomaar en dienen ze een degelijk product af te leveren. Ik heb er niet heel veel verstand van dus ik weet niet of ze verplicht zijn je te vergoeden in de vorm van geld, of dat ze je een andere mogen toesturen dan wel deze te repareren. Maar die zogenaamde boete zou ik niet zondermeer accepteren!
zijn ze bij een thuiswinkelwaarborg oid aangesloten?
Sweetheart2 schreef:
11-10-2017 15:48
Ik krijg geen nieuw toestel, maar ze willen dit toestel repareren. Dit terwijl ik een nieuw toestel koop, dat wil ik dus niet. Bovendien vind ik de service zo slecht, dat ik geen klant meer wil zijn.
En geld terug is wel een recht: https://ictrecht.nl/juridisch-advies/recht-van-retour/

"Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U bent verplicht zo’n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft".
Ja mits het product niet gebruikt is.... en dat heb je wel.
UITPAKKEN EN UITPROBEREN

Om aan alle fabeltjes een einde te maken: Het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren.

Vaak verkopen webwinkels dergelijke retouren als demomodel of aan een handelaar. De vergoeding is dan gelijk aan het verschil tussen de nieuwprijs van het product en het bedrag waarvoor u het kunt doorverkopen.
ghostly41 schreef:
11-10-2017 15:53
Ja mits het product niet gebruikt is.... en dat heb je wel.
Ik zou het niet accepteren en het volledige bedrag terugeisen.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Of juridisch loket in de buurt?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Sweetheart2 schreef:
11-10-2017 15:48

.
Nou, dit aan hen melden ipv op een forum.....
Ja de shop is aangesloten bij een thuiswinkelwaarborg.
lilalinda schreef:
11-10-2017 15:52
zijn ze bij een thuiswinkelwaarborg oid aangesloten?
Sweetheart2 schreef:
11-10-2017 15:55
UITPAKKEN EN UITPROBEREN

Om aan alle fabeltjes een einde te maken: Het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren.

Vaak verkopen webwinkels dergelijke retouren als demomodel of aan een handelaar. De vergoeding is dan gelijk aan het verschil tussen de nieuwprijs van het product en het bedrag waarvoor u het kunt doorverkopen.
Nou dat hebben ze toch gedaan... case closed.
Dat heb ik uiteraard allang gedaan, maar nu ineens krijg ik geen reactie meer.
ingelise schreef:
11-10-2017 15:56
.
Nou, dit aan hen melden ipv op een forum.....
Die zogenaamde 'schade' kunnen zij niet aantonen en is echt klinklare onzin aangezien de medewerker de telefoon uitvoerig bestudeerd heeft.
ghostly41 schreef:
Nou dat hebben ze toch gedaan... case closed.
anoniem_356422 wijzigde dit bericht op 11-10-2017 15:59
5.67% gewijzigd
Je koopt een telefoon via een webshop, je neemt hem in gebruik. Je bent niet tevreden, omdat de telefoon af en toe uitvalt.
Stuurt de boel terug, en krijgt je geld terug minus 10% (omdat je hem hebt gebruikt).

Het klinkt best redelijk eigenlijk.
Sweetheart2 schreef:
11-10-2017 15:58
Die zogenaamde 'schade' kunnne zij niet aantonen en is echt klinklare onzin aangezien de medewerker de telefoon uitvoerig bestudeerd heeft.
Een scherm heeft al heel snel mini krasjes, ik denk dat je gewoon pech hebt.

Daarnaast, je hebt hem gewoon gebruikt voor een week. Dat is wat anders dan uit de doos halen en even testen.
Ik accepteer het ook niet, er zijn waarschijnlijk heel veel mensen die hier geen zin in hebben en daar lijken ze op te rekenen.
Rechtsbijstand moet ik checken, denk niet dat ik dat heb. Juridisch loket zit hier wel in de buurt.
Tickel schreef:
Ik zou het niet accepteren en het volledige bedrag terugeisen.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Of juridisch loket in de buurt?
Zij horen een toestel te leveren dat werkt.
ghostly41 schreef:
11-10-2017 16:00
Een scherm heeft al heel snel mini krasjes, ik denk dat je gewoon pech hebt.

Daarnaast, je hebt hem gewoon gebruikt voor een week. Dat is wat anders dan uit de doos halen en even testen.
ghostly41 schreef:
11-10-2017 15:59
Je koopt een telefoon via een webshop, je neemt hem in gebruik. Je bent niet tevreden, omdat de telefoon af en toe uitvalt.
Stuurt de boel terug, en krijgt je geld terug minus 10% (omdat je hem hebt gebruikt).

Het klinkt best redelijk eigenlijk.
Dus jij koopt een telefoon van een paar honderd euro, dat ding doet het na/in de eerste week al niet naar behoren en jij zou dat accepteren?
Ik vind het helemaal niet redelijk. Ander verhaal als je de telefoon een maand of 3 in gebruik hebt.
Tickel schreef:
11-10-2017 16:02
Dus jij koopt een telefoon van een paar honderd euro, dat ding doet het na/in de eerste week al niet naar behoren en jij zou dat accepteren?
Ik vind het helemaal niet redelijk. Ander verhaal als je de telefoon een maand of 3 in gebruik hebt.
Nee dat hij het niet doet is totaal onredelijk... maar volgens de wet moet je de winkelier/webshop dan de gelegenheid geven dat ding te laten repareren of vervangen. Zomaar geld terug is natuurlijk kul.
Sweetheart2 schreef:
11-10-2017 15:55
UITPAKKEN EN UITPROBEREN

Je mag een product uitproberen en dan alsnog besluiten om het terug te sturen. Maar jij hebt in die winkel verteld dat je de telefoon hebt gebruikt. En gebruiken is iets anders dan uitproberen.
Bijv een kledingstuk mag je aantrekken om het te proberen, maar als je er een dag in rondloopt naar je werk of zo valt het niet meer onder uitproberen maar onder gebruiken en kun je je dus niet meer op het terugstuurrecht beroepen.

Ik vind ze zeker wel zeiken hoor, niet met het oog waarneembare krasjes slaat nergens op.
ghostly41 schreef:
11-10-2017 16:04
Nee dat hij het niet doet is totaal onredelijk... maar volgens de wet moet je de winkelier/webshop dan de gelegenheid geven dat ding te laten repareren of vervangen. Zomaar geld terug is natuurlijk kul.
Ik zou dat repareren ook niet accepteren. Die telefoon hoort het gewoon goed te doen. Een nieuwe dus, of geld terug.
Dan zoekt de verkoper het maar uit met de fabrikant. Een week, kom nou.
_Marana_ schreef:
11-10-2017 16:05
Je mag een product uitproberen en dan alsnog besluiten om het terug te sturen. Maar jij hebt in die winkel verteld dat je de telefoon hebt gebruikt. En gebruiken is iets anders dan uitproberen.
Bijv een kledingstuk mag je aantrekken om het te proberen, maar als je er een dag in rondloopt naar je werk of zo valt het niet meer onder uitproberen maar onder gebruiken en kun je je dus niet meer op het terugstuurrecht beroepen.

Ik vind ze zeker wel zeiken hoor, niet met het oog waarneembare krasjes slaat nergens op.
Hoe wil je een telefoon uitproberen zonder te gebruiken?
Tickel schreef:
11-10-2017 16:06
Ik zou dat repareren ook niet accepteren. Die telefoon hoort het gewoon goed te doen. Een nieuwe dus, of geld terug.
Dan zoekt de verkoper het maar uit met de fabrikant. Een week, kom nou.
Ja dat mag je vinden, maar de wet bepaalt toch echt anders....
Tickel schreef:
11-10-2017 16:07
Hoe wil je een telefoon uitproberen zonder te gebruiken?
Uitproberen is: uit de doos halen, aanzetten (zonder het plastic van het scherm te halen), bellen, het menu testen... en dan bepalen of je het een prettig ding vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven