Buurvrouw maakt haar huis niet schoon.

13-10-2017 14:05 114 berichten
Onlangs was de buurvrouw een weekje weg. Ze had ons gevraagd de post van de mat te halen en op de tafel te leggen. Ik was nog nooit bij haar binnen geweest, en schrok nogal van hoe het eruit zag. Dikke laag stof, webben langs het plafond, smerige keuken, muffe lucht, dat soort dingen. Alsof er in geen jaren is schoongemaakt. Ik ben natuurlijk niet gaan snuffelen in ruimtes waar ik niets te zoeken heb, maar waarschijnlijk is de rest van het huis er niet veel beter aan toe. Van wat ik heb gezien was alles vies.

Nu vraag ik me af of ik daar iets mee moet. Zal ik haar vragen of ik misschien ergens mee kan helpen? Het kan zijn dat ze dan boos wordt, zo van bemoei je er niet mee. Ze heeft namelijk ook vrienden die soms bij haar zijn, het lijkt me toch stug dat die nooit eens een poging hebben ondernomen om het over haar woonomstandigheden te hebben en/of ze te verbeteren.
Aan de andere kant wonen wij dus naast haar, en als zij door haar vervuiling ongedierte krijgt loopt dat straks ook door ons huis. En het lijkt me voor haar ook erg ongezond om zo te leven.

Het liefst zou ik het die vrienden vragen, dan weet ik meteen zeker of zij er ooit over zijn begonnen en hoe dat is gegaan. Maar ik heb geen idee waar zij vandaan komen, dus daar kan ik geen contact mee opnemen.
Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Tja moeilijk. Het kan opgevat worden als bemoeizucht maar als het tactisch gebracht word ook gewoon als tip/hulpaanbod.
Als ze terug is zou je even langs kunnen gaan of ze al boodschappen heeft oid. En dan Joh wat word het stoffig hé als je ff weg bent. Gewoon tussen neus en lippen door of ze zo vlak na haar vakantie nog wel zin heeft om het huis te soppen.... dat je via het leger des heils voor een tientje hulp kunt krijgen....
Dan merk je toch vanzelf wel of zij het wel of geen probleem vind.
In elk geval niet met haar vrienden over haar gaan praten.
Ik denk dat je meer bereikt met een oogje in het zeil houden dan met huishoudtips geven. Als je weer een keer op haar huis moet letten bij vakantie zie je heus wel of er tussendoor is schoongemaakt of dat het nog erger is geworden. En dan zou je, nadat je al een tijdje redelijk goed contact met haar hebt, je hulp aan kunnen bieden.
Tickel schreef:
13-10-2017 15:40
Dat staat er niet.
Ze zegt toch dat de koelkast schoon is?
vivapimpelmees schreef:
13-10-2017 16:17
Ze zegt toch dat de koelkast schoon is?
Nee ze zegt dat de koelkast er nieuw uitziet en vandaar redelijk schoon is aan de buitenkant.
Ik zou het voor nu een beetje in de gaten houden, als in, maak regelmatig een praatje, kijk hoe de buurvrouw er zelf bijloopt. Als het erger wordt, kun je altijd nog een volgende stap zetten, hulp aanbieden of je zorg uiten richting een wijkteam of bemoeizorg.
Zijn het huur- of koopwoningen? In geval van huur kun je het ook bij de woningstichting melden, uit zorg. Zij komen ook nog wel eens binnen in geval van reparaties etc en hebben korte lijntjes met hulpverlening als het inderdaad te erg is.
-Red- schreef:
13-10-2017 17:22
Ik zou het voor nu een beetje in de gaten houden, als in, maak regelmatig een praatje, kijk hoe de buurvrouw er zelf bijloopt. Als het erger wordt, kun je altijd nog een volgende stap zetten, hulp aanbieden of je zorg uiten richting een wijkteam of bemoeizorg.
Zijn het huur- of koopwoningen? In geval van huur kun je het ook bij de woningstichting melden, uit zorg. Zij komen ook nog wel eens binnen in geval van reparaties etc en hebben korte lijntjes met hulpverlening als het inderdaad te erg is.
Vind ik allemaal al vrij ver gaan, hoor, voor een vies huis.
nina1966 schreef:
13-10-2017 15:45
Tja moeilijk. Het kan opgevat worden als bemoeizucht maar als het tactisch gebracht word ook gewoon als tip/hulpaanbod.
Als ze terug is zou je even langs kunnen gaan of ze al boodschappen heeft oid. En dan Joh wat word het stoffig hé als je ff weg bent. Gewoon tussen neus en lippen door of ze zo vlak na haar vakantie nog wel zin heeft om het huis te soppen.... dat je via het leger des heils voor een tientje hulp kunt krijgen....
Dan merk je toch vanzelf wel of zij het wel of geen probleem vind.
Vraag het dan recht op de man af, dit soort opmerkingen zou ik echt heel slecht trekken.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
-Red- schreef:
13-10-2017 17:22
We hebben het hier over iemand die vrienden heeft, er regelmatig buiten de deur op uit gaat en kennelijk ook vakanties viert. Dan gaat het best wel ver om de woningstichting te gaan tippen dat de buuf niet zo van het schoonmaken is. Je moet mensen niet aan hun lot overlaten, maar je moet ook niet gaan zitten "klikken" als er eigenlijk nog niet zoveel aan de hand is.
Het ligt eraan of de buurvrouw zeer oud is en niet in staat is om op te ruimen, dan zou ik het wel vragen. Maar als ze niet oud is en best voor zichzelf kan zorgen, dan ben ik bang dat het gewoon zo'n persoonlijkheid is.
Je zou eens kunnen vragen 'Als u een keer hulp nodig heeft met iets, zoals boodschappen doen, bijvoorbeeld.... dan wil ik u best helpen.' Maar dit is weer ALLEEN als ze oud is of niet voor zichzelf kan zorgen ( aandoeding, handicap enz....). Anders komt het idd raar over..
Als je zelf zou moeten inschatten zou bemoeizorg dan gepast zijn of too much?
Laat je daarbij leiden door je eigen intuïtie en wat je hebt gezien en niet door forummers achter een laptop.

Mijn buurvrouw is psychisch niet in orde, vervuilt (ze stinkt en haar huis ook: door de deur heen). Ik denk steeds vaker over bemoeizorg inschakelen.
spuit_111 schreef:
13-10-2017 17:59
We hebben het hier over iemand die vrienden heeft, er regelmatig buiten de deur op uit gaat en kennelijk ook vakanties viert. Dan gaat het best wel ver om de woningstichting te gaan tippen dat de buuf niet zo van het schoonmaken is. Je moet mensen niet aan hun lot overlaten, maar je moet ook niet gaan zitten "klikken" als er eigenlijk nog niet zoveel aan de hand is.
Je weet niet of er niet veel aan de hand is. En ik zeg ook eerst afwachten hè, dan pas de rest, als het erger zou worden.

Ik lees dat ze niet zozeer veel bezoek binnen krijgt, dat ze buurvrouw vraagt voor de post betekent hooguit dat ze het zelf niet zo erg vindt dat ze zich ervoor schaamt, niet dat het dus wel mee zal vallen met vies.

Het is ook lastig inschatten hoe vies het nu eigenlijk is, aan de hand van de beschrijving van TO. Ik heb heel veel woningen gezien, ook heel vieze, maar die enorm vervuilde panden waar eerder ook minder vies. Daarom stap 1: kijken of buuf niet af lijkt te glijden.
EHR schreef:
13-10-2017 18:04
Als je zelf zou moeten inschatten zou bemoeizorg dan gepast zijn of too much?
Laat je daarbij leiden door je eigen intuïtie en wat je hebt gezien en niet door forummers achter een laptop.

Mijn buurvrouw is psychisch niet in orde, vervuilt (ze stinkt en haar huis ook: door de deur heen). Ik denk steeds vaker over bemoeizorg inschakelen.
Zoals jij het beschrijft snap ik dan weer niet dat je dat al niet gedaan hebt eigenlijk.
Het is niet zo dat er meteen een cordon hulpverleners en schoonmakers voor de deur staat hè, er gaat eerst gekeken worden of ze bekend is, of er meer meldingen zijn, men gaat eens langs om te praten, er komt een plan om samen op te ruimen en schoon te maken...pas als ze niks wil en de ggd het een gezondheidsrisico noemt, dan wordt het een verplicht vervelend gebeuren.
Zeker niet aan vrienden vragen die maar twee keer per jaar langskomen. Ten eerste, je ziet je buurvrouw vaker. En ten tweede, je weet niet hoe die mensen zelf leven.
Ik zou ook zeker geen conact opnemen met de woningtichting. Krijg je een heel nare verstandshouding van.

Wanneer de gordijnen onfatsoenlijk en vies voor de ramen komen te hangen dan zou je haar voorzichtig kunnen vragen of ze je hulp kan gebruiken. Je weet tenslotte dat ze niet goed meer ter been is dus zou je dan kunnen vragen of je misschien kan helpen met de gordijnen.
Keurt ze dat goed, dan kan je altijd nog zeggen dat als ze je nodig heeft voor iets anders dat je dan graag voor haar klaarstaat. Als dat zo is tenminste.
Elk zijn eigen huishouden.
Hou je dus maar bij dat van jou.

Buurvrouw zal liever op reis gaan dan continu te staan poetsen.
Tickel schreef:
13-10-2017 15:40
Dat staat er niet.
Er staat wel in de OP dat aan TO gevraagd werd om de post die op de mat lag op het tafeltje te leggen.
Waarom moet TO dan in de keuken gaan rondsnuffelen? Dit vind ik echt niet kunnen.
Wat een vijandige reacties allemaal. Je moet toch een beetje naar elkaar omzien? Maar TO, als er nog wel mensen bij haar over de vloer komen en de buurvrouw niet oud, ziek en vereenzaamd is, zou ik het maar zo laten. Je hebt nu eenmaal mensen die een andere standaard hanteren, en dat is dan nu eenmaal niet jouw zaak (hoewel ik er ook het mijne van zou denken hoor).
Mm. Ik lees niet echt vijandigheid.
Jufjoke schreef:
13-10-2017 19:10
Mm. Ik lees niet echt vijandigheid.

Nou ja, overlopen van vriendelijkheid vind ik het ook niet.
Dat kan. Ik lees vooral twee soorten adviezen : niet mee bemoeien / wel mee bemoeien.
Woordkeuze moet je soms een beetje doorheen prikken.
Spinnen in huis betekent dat er een goed klimaat heerst :loveit: .

De mogelijke gevolgen die je voor jezelf ziet vind ik nogal overtrokken nav stof, spinnen en een vet fornuis.
vivapimpelmees schreef:
13-10-2017 15:23
Dus jij trekt de koelkast open...
bijzonder....
Nee, ik heb het over de buitenkant van de koelkast en keukenkastjes. Zoals ik al zei heb ik niet gesnuffeld waar ik niks te zoeken had.
Moemoe64 schreef:
13-10-2017 18:46
Er staat wel in de OP dat aan TO gevraagd werd om de post die op de mat lag op het tafeltje te leggen.
Waarom moet TO dan in de keuken gaan rondsnuffelen? Dit vind ik echt niet kunnen.
Het is een open keuken, die zie ik nou eenmaal als ik de post op de tafel ga leggen.
Een vriendin van mij leeft veel erger dan dit en er is niks aan de hand verder. Aan de andere kant ken ik een vrouw die een werkster heeft en waar het dus schoon is maar beginnend dementerend en daardoor pannen op het vuur vergeet. Moraal: vies huis zegt niet alles, schoon huis ook niet.
Hoe zou je 't overigens vinden als jij volgende keer de buurvrouw je kat laat eten geven en zij smijt achteraf op Viva "hoe smerig die kat wel is" of "dat de lade met het katteneten toch écht nodig gepoetst moet"?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven