Voor wie nog nooit een relatie heeft gehad (2)

23-07-2017 11:00 3089 berichten
Wanneer je om je heen kijkt, op straat en op televisie, lijkt iedereen de romantische liefde te kunnen vinden. Dit gaat echter niet voor iedereen op. Soms blijft zelfs een knuffel een droom.
Het is niet altijd makkelijk om altijd maar met romantiek geconfronteerd te worden, als dit voor jou een onbereikbaar doel lijkt.
Praat hier mee over het verdriet, de eenzaamheid, maar vooral over wat jij doet om deze situatie te doorbreken. Hoe oefen je sociale situaties, wissel tips met elkaar uit. Steun elkaar, maar bevestig elkaar liever niet in hoe oneerlijk het is. Wees constructief, en denk nooit dat het te laat is.
JonasV91 schreef:
13-10-2017 20:33
Ik vind het bijzonder kut dat ik dit teweegbreng.
Vandaar dat ik deze situatie wil uitklaren.
Zodat het voor haar aangenamer wordt.
Is het niet mogelijk om 'gewoon' niet meer te kijken? Dan haal je toch in principe ook dat onaangename weg?
JonasV91 schreef:
13-10-2017 20:35
Ik zie het als volwassen.

Maar blijkbaar is dat niet mogelijk.
Don't blame te Messenger he. Ik probeer alleen maar oprecht met je mee te denken.
Ik zeg trouwens niet dat IK het een rare vraag zou vinden, alleen dat ik denk dat de meeste mensen zo'n vraag als ongemakkelijk of raar zouden opvatten, en er niet eerlijk op zullen antwoorden.
Sowieso, in dat soort situaties als je de boel gaat benoemen, dan neutraliseer je het niet, maar maakt het juist meer opgelaten.
Alle reacties Link kopieren
Dina80 schreef:
13-10-2017 20:35
Is het niet mogelijk om 'gewoon' niet meer te kijken? Dan haal je toch in principe ook dat onaangename weg?
Dat heb ik al geprobeerd en ik tracht het te vermijden maar het is sterker dan mezelf.
Ik probeer er zoveel mogelijk op te letten...
Dina80 schreef:
13-10-2017 20:38
Don't blame te Messenger he. Ik probeer alleen maar oprecht met je mee te denken.
Ik zeg trouwens niet dat IK het een rare vraag zou vinden, alleen dat ik denk dat de meeste mensen zo'n vraag als ongemakkelijk of raar zouden opvatten, en er niet eerlijk op zullen antwoorden.
Sowieso, in dat soort situaties als je de boel gaat benoemen, dan neutraliseer je het niet, maar maakt het juist meer opgelaten.
I know.

Ik wil de situatie gewoon oplossen of 'ontmijnen'.

Het is an sich geen paniek maar de grond zakt wel even terug weg.
Ik had een basis, een plan en dat wordt afgeschoten (min of meer).
Dus nu is het van, how the fuck los ik op wat het probleem is of kan zijn.

Volwassen mensen kunnen toch praten?
Zo heb ik het gedaan met die docent, daar heb ik een volwassen gesprek mee gehouden.
Da's wat ik kan maar de fucking basic crap kan ik niet...
Da's pijnlijk want het zorgt ervoor dat er zoveel onbereikbaar is terwijl het vanuit menselijk perspectief een groot verlangen is.
Maar stel je vraagt haar 'laat ik je ongemakkelijk voelen?' en zei zegt 'ja'. Wat ga jij dan zeggen? Hoe klaar je dan de boel op, want je blijft dan staren, zeg je, want het is sterker dan jezelf. Dus dan maak je het voor haar toch niet aangenamer?
Dina80 schreef:
13-10-2017 20:45
Maar stel je vraagt haar 'laat ik je ongemakkelijk voelen?' en zei zegt 'ja'. Wat ga jij dan zeggen? Hoe klaar je dan de boel op, want je blijft dan staren, zeg je, want het is sterker dan jezelf. Dus dan maak je het voor haar toch niet aangenamer?
Er waren nog vragen mogelijk maar de bedoeling is dat zij het als niet aanvallend kan beschouwen.
Ik moet zeker zijn van het feit of er al dan niet iets mis is. (daar kan ik van uitgaan maar mijn perceptie is geen zekerheid).
Ik moet het zo luchtig mogelijk proberen te houden en dat tracht ik ook te doen, door haar vragen te stellen.

Nu schuilt er waarschijnlijk "gevaar" achter.
Dat moet ik elimineren.
We hoeven geen beste vriendjes te worden maar iets neutraals lijkt me een mooi uitgangspunt.
Ik voel me er niet prettig bij dat ik nu voor mijn gevoel in mijn eentje verantwoordelijk ben dat jij een plan wegmaait. Ik ga een hulplijn bellen, een vriend van me die autist is. En vragen wat hij ervan vindt. Goed?
Dina80 schreef:
13-10-2017 20:52
Ik voel me er niet prettig bij dat ik nu voor mijn gevoel in mijn eentje verantwoordelijk ben dat jij een plan wegmaait. Ik ga een hulplijn bellen, een vriend van me die autist is. En vragen wat hij ervan vindt. Goed?
Zie, dit bedoel ik dus.
Ik zorg ervoor dat anderen onaangename gevoelens te verwerken krijgen terwijl net dat hetgeen is wat ik net niet wil bereiken.
Ik wil knuffels (niet om het in het belachelijke te trekken maar da's wel een doel) en het enige wat ik doe is wegjagen.

Ik ervaar het op mijn beurt dan als pijnlijk dat iemand anders me als een 'gevaar/risico' zou kunnen definiëren terwijl ik dat niet ben.
Hoop ik.

Dat mag je doen natuurlijk, verschillende perspectieven zijn interessant.

Ik kan niet met iedereen (meer niet dan wel maar bon) overeenkomen uit de klasgroep maar een verstandshouding moet mogelijk lijken.
JonasV91 schreef:
13-10-2017 19:57
Heb ik me even laten vangen

Bold => How how how, ik heb het nergens gehad over sport of lopen hoor. Enkel wandelen...
Heen en terug duurt het net iets langer dan een halfuurtje.
https://www.visitantwerpen.be/nl/park-spoor-noord

'Verliefd' zijn is kut, plat gezegd.
Geen idee wat het is, het is niet dat ik euforisch wordt ofzo. Het is gewoon iets wat me blijkbaar aantrekt.
Ik heb net (na de les deze namiddag) samengezeten met de docent (waar ik het blijkbaar 'goed' mee doe) van de desbetreffende les en die zei dat het wel interessant kon zijn om een gesprek aan te gaan. Op een vraagstellende manier weliswaar: als in 'Klopt het als ik denk dat je je ongemakkelijk bij me voelt?', iets in die aard zodat het geen aanval wordt of iets in die aard.
Het is echt een valse start bij haar en ik hoop dat ik het op de één of andere manier kan counteren om met een nieuwe lei te kunnen beginnen.

Oh, bijkomend issue, de groep waar ik mee optrek vind ik eigenlijk niet meer zo 'leuk'. Hun gedrag is nogal speels en kinds. Ik zou graag eigenlijk meer praten (niet m'n ding initieel maar constant smartphonegebruik zie ik niet zitten).
Ik heb wel gevraagd om klassenverantwoordelijke te zijn en dat gebeurt eventueel i.s.m. een andere, vrouwelijke collega.
Dat heeft als voordeel dat ik dichter bij de klasgroep kan komen en dat ik input kan krijgen van een vrouw (die al een opleiding gevolgd heeft en me volwassener lijkt dan de meeste individuen). Helaas was ze deze week evenwel ziek.

Het was een kutdag tot ik les kreeg van bovenvermeldde docent. Het eerste deel viel mee en tijdens de pauze heb ik gevraagd of ik hem na deel 2 nog even kon spreken en hij reageerde hier positief op. Dat was al een geruststelling en uiteindelijk viel er wel een last van m'n schouders waardoor het beter gaat.
Lopen is toch wandelen? Ik bedoelde niet joggen. Ik begrijp heus wel dat jij je zulke uitspattingen niet waagt.

Ik zou je graag wat weerbaarder willen zien. Dat komt misschien nog.

Het is bijna een vaststaand gegeven dat je in een klas met wat jongere mensen je anders voelt. Heb je veel samenwerkprojecten?
Slecht nieuws voor je: De hulplijn zegt: 'Zelfs IK weet dat je zoiets niet aan iemand moet vragen.'
Hij is zelf sociaal nogal zwak, maar hij vindt het dus ook geen goed plan.
We kunnen nog afwachten wat andere mensen in dit topic ervan vinden, en anders moeten we een nieuw plan verzinnen denk ik?
Jij beslist natuurlijk.
Ongemakkelijk is geen neutraal woord.

Ik zou gewoon zeggen hoe het is.

Ik vind je mooi. daarom kijk ik de hele tijd.
Als je last van mij hebt moet je het zeggen.
Dan doe ik m'n handen voor m'n ogen.

(en vervolgens illustreer je dat even)

Dan gaat zij lachen.

Als je het goed kan brengen.

Alleen sorry zeggen is trouwens goed genoeg. Mensen zijn niet dom. Zij weet heus wel wat er wordt bedoeld. En als je dat niet weet dan zal ze je er om vragen.
safrat schreef:
13-10-2017 21:04

Dan gaat zij lachen.

Op die manier is het inderdaad al heel anders! Dat lijkt op het oorspronkelijke plan, maar is toch wezenlijk anders.
Als je dat goed kan brengen, zal het best goed kunnen overkomen.
safrat schreef:
13-10-2017 20:59
Lopen is toch wandelen? Ik bedoelde niet joggen. Ik begrijp heus wel dat jij je zulke uitspattingen niet waagt.

Ik zou je graag wat weerbaarder willen zien. Dat komt misschien nog.

Het is bijna een vaststaand gegeven dat je in een klas met wat jongere mensen je anders voelt. Heb je veel samenwerkprojecten?
Lopen bij ons is lopen (als in iets met snelheid, rennen).

Assertiever bedoel je?

Een aantal waaronder iets tegen maandag wat ik nog grotendeels moet afwerken...
JonasV91 schreef:
13-10-2017 21:07
Lopen bij ons is lopen (als in iets met snelheid, rennen).

Assertiever bedoel je?

Een aantal waaronder iets tegen maandag wat ik nog grotendeels moet afwerken...

Nee, ik bedoelde eigenlijk weerbaarder.
Dina80 schreef:
13-10-2017 21:02
Slecht nieuws voor je: De hulplijn zegt: 'Zelfs IK weet dat je zoiets niet aan iemand moet vragen.'
Hij is zelf sociaal nogal zwak, maar hij vindt het dus ook geen goed plan.
We kunnen nog afwachten wat andere mensen in dit topic ervan vinden, en anders moeten we een nieuw plan verzinnen denk ik?
Jij beslist natuurlijk.
Autist breekt autist af.
Misschien hebben we (de docent en ik) het te rationeel bekeken?
Altijd leuk leuk te weten wat een ander plan kan zijn als een plan afgeschoten wordt.
Veelal blijft het bij "Da's geen goed plan." => Wtf moet ik dan?!

Sigh.
JonasV91 schreef:
13-10-2017 21:09
Autist breekt autist af.
Niemand breekt je af.
Hij is een autist die rechttoe rechtaan praat, dus het klonk een beetje bot, maar ook hij wilde alleen maar meedenken. Hij kent je niet eens.
En wil toch meedenken.
We zijn toch al meedenken wat dan wel een goed plan is?
safrat schreef:
13-10-2017 21:04
Ongemakkelijk is geen neutraal woord.

Dan gaat zij lachen.

Alleen sorry zeggen is trouwens goed genoeg. Mensen zijn niet dom. Zij weet heus wel wat er wordt bedoeld. En als je dat niet weet dan zal ze je er om vragen.
Dat zou jij brengen en dat zou jij ongetwijfeld goed doen.

Daar zeg je het "Als je het goed kan brengen"...
Dina80 schreef:
13-10-2017 21:12
We zijn toch al meedenken wat dan wel een goed plan is?
Iets instuderen klinkt leuk maar als er een factor wijzigt sta ik er evengoed met m'n mond vol tanden.

Het is wel vrij duidelijk dat ik een ramp ben @( :| :(

EDIT: het is ondertussen wel al de 4de week geweest hé... Het is niet zomaar even na enkele spontane ontmoetingen ofzo.
safrat schreef:
12-10-2017 18:00
Ik bedoel zeer zeker niet leuk. Ik denk dat de verwarring ontstaat omdat ik dat woord gebruik om twee verschillende situaties te omschrijven. Mijn woordenschat is zeer beperkt. :|
Met lief en aardig bedoel ik zachtaardig en dan heb ik het over mijn scharrels. Dat is voor mijn veiligheid. Ik weet niet of dat jaknikkers zijn. Zo goed leer ik die mannen niet kennen. Ze accepteren in ieder geval wel mijn voorwaarden, maar veel vraag ik niet en bij nee haak ik af. Het ligt niet in mijn bedoeling om andermans grenzen te overschrijden, maar omdat ik mijn eigen grenzen bewaak, kan het voorkomen dat ik dat wel doe. Dat is natuurlijk het neem-gedeelte.

Dan hebben we nog aardig in de zin van mogen. Ik kan iemand aardig vinden die niet aardig is, maar eigenlijk bedoel ik dan dat ik diegene graag mag en misschien juist vanwege de onaardigheid, maar vaker natuurlijk vanwege andere vaardigheden die ik nu niet ga noemen. Ik zou dat ook bewondering kunnen noemen of sympathie. Dit alles dekt de lading niet. Ik raak verstrikt in nuanceringen.

Vrijwel iedereen manipuleert. Ik ben geen uitzondering. Alleen in het nadrukkelijk benoemen. Soms is indirect beter dan direct. Mijn naaste buren hadden vrijwel dagelijks slaseks. Ik vond dat storend. Dan kan ik vragen of ze wat zachter willen doen, maar in plaats daarvan heb ik aan mijn onderbuurman gevraagd of hij zoveel aan het neuken was. Dat was natuurlijk niet zo, want dat zou ik ook hebben gehoord. Mijn onderbuurvrouw heeft daar een anekdote van gemaakt en zo kwam het verhaal bij de juiste buren terecht. Nu hoor ik nooit meer wat. Mijn schoonzusje stelt haar hulpvragen in verhaalvorm, waarbij het haar bedoeling is dat de ander hulp aanbiedt, zodat zij er niet om hoeft te vragen. Dat is ook een vorm van manipulatie. Een gesprek heeft toch altijd een doel, denk ik. Mensen zeggen vaak niet zomaar iets. Het verschil zit hem misschien in dat ik me vrij bewust ben van wat ik doe om iets te bereiken en ook dat ik de neiging heb om situaties naar mijn hand te zetten.

En dat onaardige... Ik schoffeer mensen soms. Ik ben te direct, te bot, te eerlijk en soms te slinks. Ik lach zelden, negeer het overgrote deel van bijvoorbeeld mijn collega's. Ik ben vrij sceptisch en een betweter. Dat stoort mensen, maar ik denk dat dit alles ook wel hun onzekerheid is of de behoefte om zich belangrijk te voelen en dat laatste geldt natuurlijk ook voor mij. Dat is ook het ongenaakbare. Kil en afstandelijk. Ik ben heel anders met mijn kleding uit. Bloot zijn is bloot geven. Geen idee hoe dat komt.

Je dacht bij mij eerst aan INFP en nu dus INTJ. Volgens die test ben ik de laatste. Dat had ik al gepost. Ik herken me alleen in een afgezwakte versie. Ik kan er verder ook niet zoveel mee en nu je Sheldon Cooper aanhaalt al helemaal niet. Heb ik die test dan wel goed ingevuld? Sowieso is het vaak wikken en wegen. Welke situatie neem je als uitgangspunt? Woorden zijn altijd wel subjectief. En dan bij het resultaat: het een sluit het ander niet uit. De beschrijving is erg vleiend, want nogmaals: ben je zo of wil je zo zijn? Ik heb met die test moeite, maar eerlijk gezegd heb ik me er niet erg in verdiept. Misschien is het mijn scepticisme.

Met recalcitrante mensen zijn gemakkelijk te manipuleren, bedoel ik wie de schoen past. Ja is nee en nee is ja. Dat is heel gemakkelijk. Ik noemde dat vanwege jouw opmerking over de reacties in het voedseltopic, maar ik herkende het zelf ook aan mijn antwoord op uitdagingen. Dat komt op hetzelfde neer. Wortels.

Ondanks jouw voorliefde voor oprechtheid, eerlijkheid en nee zeggen ben je toch ook een jaknikker qua werk? Als jij enthousiasme voorwendt om geen conflicten te krijgen maakt toch dat je ja knikt? Hoe zit dat? Je kan er tegen zijn, maar ook dat is een vaardigheid. Vooral als niemand het doorheeft. Daar gaat het eigenlijk om. Aardig doen is pas een vaardigheid als je niet door de mand valt. Als je die vaardigheid niet beheerst kan je er beter niet aan beginnen, want dan bereik je het tegengestelde effect.

Weer een lang lulverhaal trouwens. Ik doe vanaf nu 5 zinnen max. :P
Ik denk dat we idd een beetje in details gaan verzanden. Maar, ik denk dat we beide dezelfde soort personen bedoelen waar we niets mee hebben. Daar ging het me voornamelijk om.

Ha ha ha, ik dacht dat er slassausseks stond. Gadver. Maar slaseks, ja dat snap ik dat dat storend is, maar ik kan me voorstellen dat je niet aan de deur gaat staan, dan is dit een goede oplossing voor jou en je buren die hebben gezichtsbehoud.

Ik heb negatieve associatie met manipuleren. Ik versta daaronder mensen aanzetten tot het iets doen, waarvan ze het eigenlijk niet willen doen, door zwaktes te misbruiken. Ik zou bij jouw voorbeelden ook niet meteen aan manipuleren denken, maar meer aan het zoeken naar een tactische oplossing, waarbij iedereen baat heeft. Dat is alleen maar positief.

Maar ik ken ze wel hoor, die mensen die dan ineens iets zeggen van: "nee, dat meeeeen je niet", met de bedoeling dat ik dan vraag wat er is of die zeggen: "goh ik zou best wel naar de film willen" en dan moet ik (denk ik) het initiatief nemen. Doe ik dus nooit. Ik hou niet van passief- agressief gedrag.

Ach, dan ben ik ook onaardig. Ik negeer de meeste mensen ook. Geen behoefte aan en wat ze ervan denken, als ik dat belangrijk had gevonden, had ik ze niet genegeerd. Ik sluit me idd ook af op het moment dat het tot een discussie gaat leiden, omdat discussies nooit gebaseerd zijn op feiten, maar altijd op onderbuikgevoelens en daar kan ik weinig mee. Het kost veel energie, het ergert me en het leidt zelden tot iets.

Voel je je bloot, omdat je dan ook een sociaal masker afzet of zo? Ik herken het niet, want ik heb dat niet. Ik ben thuis hetzelfde als op het werk en als ik geen zin heb om te praten, doe ik het ook niet.

Ik kan me niet herinneren dat je dat gepost hebt, maar het lijkt me ook heel sterk dat ik jou als INFP getypeerd heb. Er is ook werkelijk niets waar uit jouw schrijfsels een dominant introvert voeler blijkt, anders hadden wij al lang geclashed. Daarnaast ken ik er ook geen, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Maar goed, als het zo is, dan ben ik een stuk beter geworden in het herkennen van types.

Ik herken absoluut trekken van jou in Sheldon Cooper, althans zo als je hier over jezelf schrijft. Hij heeft ook die air van onoverwinnelijkheid en suprematie, is ook niet echt aardig, erg direct, zonder te beseffen wat de impact van zijn woorden zijn. Lacht weinig en de hele wereld draait om hem.

Het feit dat je moet wikken en wegen, sluit dan ergens weer aan over dat bloot geven. Ik kan die test zo invullen, want het is heel zwart wit, ik hoef er geen seconde over na te denken. Daarom krijg ik ook nooit iets anders. Ik ben ook dat type, want dat is niet te faken.

Ik kan uit je antwoord over recalcitrante mensen nog steeds niet halen wat je precies bedoelt. Ik manipuleer daar ook niet. Ik geef antwoord op een vraag van een TO, met een onderbouwing. Als mensen dan in discussie willen gaan, omdat ze zich aangevallen voelen. Daar begin ik verder niet aan. Ik zit daar niet voor die mensen. En met antwoorden als: onzin! daar besteed ik al helemaal geen aandacht (meer) aan.

Je zou dat idd als jaknikker kunnen kwalificeren. Je zou het ook als een vorm van manipulatie kunnen zien. Ik doe het, omdat het hoofd boven het maaiveld uitsteken, iemand weinig brengt in onze organisatie. Ik doe het ook niet, omdat ik bang ben voor conflicten, maar, omdat het me niets oplevert. Dus alles wat me niet direct raakt qua werk, zeg ik gewoon ja en amen op. Heeft iets direct betrekking op mijn werk dan word ik wel meteen opstandiger. Oh en overigens moet je je niet teveel van enthousiasme voorstellen, ik ben geen Emile Ratelband. Ik heb niet zoveel met dat soort druktemakers.

In onze organisatie moet je positief zijn en wordt scepticisme als negatief en blokkerend gezien, terwijl ik dus wel heel veel met gezond scepticisme heb. Ik vind de juiste vragen stellen en bedenkingen hebben een teken van het feit dat iemand nadenkt.

Zoals jij het beschrijft is aardig zijn een vaardigheid die je iets op moet leveren, want als mensen het doorhebben dan heb je er niets aan. Ik zie het meer als een handeling die effect heeft, wanneer iemand het idee heeft dat je de handeling doet, omdat je dat zelf wilt doen en niet. omdat je denkt dat de ander graag wil dat je dat doet. Als de ander niet de indruk heeft dat het oprecht is, is het effect ook weg en zal het meer als manipulatie aanvoelen. Zoals meestal is het ook veel meer van belang hoe je iets zegt en niet zozeer wat je zegt.

Maar je zei dat je al verschillende malen je baan verloren hebt. Ik weet niet hoe lang je nu al je baan hebt, maar heb je die nog, omdat je je anders bent gaan opstellen tov die vorige keren of kom je er nu stomtoevallig wel mee weg?
JonasV91 schreef:
13-10-2017 21:15
Iets instuderen klinkt leuk maar als er een factor wijzigt sta ik er evengoed met m'n mond vol tanden.

Het is wel vrij duidelijk dat ik een ramp ben @( :| :(

EDIT: het is ondertussen wel al de 4de week geweest hé... Het is niet zomaar even na enkele spontane ontmoetingen ofzo.
Dus je hebt 4 weken naar haar gestaard?
Ik snap niet zo goed waarom je niet kan stoppen met staren? Kan je niet 'gewoon' op een punt op de muur focussen ofzo?
Ik zou het echt niet gaan benoemen, tenzij op de ludieke manier die safrat omschreef, maar dat moet je dan echt vloeiend kunnen brengen, anders komt het geforceerd over.
Jonas, wil je ook in het schema? Zo ja, met welke omschrijving?
Dina80 schreef:
13-10-2017 21:33
Jonas, wil je ook in het schema? Zo ja, met welke omschrijving?
Dan kan het volgende deel - we zijn ruim 3000+ - met een mooi schema beginnen bedoel je?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Moeten we zo zoetjesaan niet naar deel 3 aftaaien?
tonkje schreef:
13-10-2017 21:36
Dan kan het volgende deel - we zijn ruim 3000+ - met een mooi schema beginnen bedoel je?
Ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven