zus
zaterdag 14 oktober 2017 om 11:49
Dit speelt al langere tijd maar ik wil graag weten hoe ik hier het beste mee om kan gaan.
Ik heb een oudere zus en kan het best goed met haar vinden.
Maar er is altijd wel iets ( kan ze niet altijd iets aan doen ) en zij vind het zeer fijn om hulp te krijgen.
Ik vind dat ik als volwassenen zelf mijn eventuele problemen moet oplossen en vind het moeilijk om hulp te vragen.
Dus wij zijn in bijna alles compleet verschillend. Vaak voel ik me de oudste..
Mijn ouders ( vooral mijn moeder ) helpen mijn zus met alles. Mijn zus heeft geen problemen om hier gebruik van te maken.
Toen zij student was kreeg zij hele voedselpakketten / woning werd gekocht zodat zij weinig huur hoefde te betalen. Toen ze krap bij kas zat heeft ze een lening van mijn ouders gekregen wat later een schenking is geworden. Ook ben ik toen met haar nieuwe kleding gaan kopen omdat ik wel genoeg geld had. Heb ik met liefde gedaan en zij beloofd altijd dat ik bv mag komen eten maar.. later heeft ze het er niet meer over. Ook haar nieuwe huis compleet schoongemaakt omdat zij zwanger was. Mocht ik komen bbq maar moest wel mijn eigen vlees meenemen.. ( niet gedaan, geen leuk gevoel erover ) Budget wordt wel uitgegeven aan concerten / festivals waar zij zonder kinderen naar toe gaan.
Nu hebben we beide kinderen en de ouders passen op.
Ik vind 1 dag in de week ( en dan na school dus ongeveer 2,5 uur ) genoeg voor min ouders om op te passen.
Ze hebben ons al opgevoed en hebben ook een eigen leven. ( daarnaast zijn ze niet meer de jongsten )
Mijn zus denkt daar anders over, Haar kinderen zitten ongeveer 3 a 4 dagen bij mijn ouders.
Nou vind ik dat ze dit zelf moeten weten maar het irriteert me dat mijn zus van de goedheid van moeder "profiteert "
Mijn vader vind het ook niet fijn dat ze bijna nooit weg kunnen omdat ze moeten oppassen.
Ik heb dit eerder geprobeerd met mijn moeder te bespreken maar zij gaf aan dat ik dit verkeerd zie en dat mijn kinderen ook vaker mogen komen.
Ook mijn zus proberen te bespreken maar die vind het wel gemakkelijk met de oppas.
Er is gewoon genoeg geld voor bv. 1 a 2 dagen BSO maar dat vind mijn zus zonde van het geld..
Toen besloten om het proberen los te laten en ze het onderling te laten regelen..
Deze ochtend zie mijn vader dat mijn kinderen deze ( vaste oppas ) dag in de vakantie niet kunnen komen. ( op zich geen probleem want ik ben vrij maar ik dacht dat het leuk was dat ze opa en oma zagen. )
De reden is dat ze iets leuks gaan doen met de kinderen van mijn zus en dat anders niet alle kinderen in de auto passen. ( De kinderen van mijn zus zitten er 3 dagen in de vakantie en normaal op die dag gaan ze naar de opvang maar dit heeft mijn zus tijdens de vakantie stop gezet )
Normaal vind ik dit geen probleem maar ik baal dat ik me altijd moet aanpassen..
En heb het idee dat ik/ kinderen altijd op de 2e plek komen.
Nu wil ik de jaloerse gevoelens niet hebben en me altijd de oudste voelen maar wat te doen?
Opnieuw proberen te gaan praten of accepteren dat mijn zus meer hulp krijgt. en dat dit zo blijft?
Ik heb een oudere zus en kan het best goed met haar vinden.
Maar er is altijd wel iets ( kan ze niet altijd iets aan doen ) en zij vind het zeer fijn om hulp te krijgen.
Ik vind dat ik als volwassenen zelf mijn eventuele problemen moet oplossen en vind het moeilijk om hulp te vragen.
Dus wij zijn in bijna alles compleet verschillend. Vaak voel ik me de oudste..
Mijn ouders ( vooral mijn moeder ) helpen mijn zus met alles. Mijn zus heeft geen problemen om hier gebruik van te maken.
Toen zij student was kreeg zij hele voedselpakketten / woning werd gekocht zodat zij weinig huur hoefde te betalen. Toen ze krap bij kas zat heeft ze een lening van mijn ouders gekregen wat later een schenking is geworden. Ook ben ik toen met haar nieuwe kleding gaan kopen omdat ik wel genoeg geld had. Heb ik met liefde gedaan en zij beloofd altijd dat ik bv mag komen eten maar.. later heeft ze het er niet meer over. Ook haar nieuwe huis compleet schoongemaakt omdat zij zwanger was. Mocht ik komen bbq maar moest wel mijn eigen vlees meenemen.. ( niet gedaan, geen leuk gevoel erover ) Budget wordt wel uitgegeven aan concerten / festivals waar zij zonder kinderen naar toe gaan.
Nu hebben we beide kinderen en de ouders passen op.
Ik vind 1 dag in de week ( en dan na school dus ongeveer 2,5 uur ) genoeg voor min ouders om op te passen.
Ze hebben ons al opgevoed en hebben ook een eigen leven. ( daarnaast zijn ze niet meer de jongsten )
Mijn zus denkt daar anders over, Haar kinderen zitten ongeveer 3 a 4 dagen bij mijn ouders.
Nou vind ik dat ze dit zelf moeten weten maar het irriteert me dat mijn zus van de goedheid van moeder "profiteert "
Mijn vader vind het ook niet fijn dat ze bijna nooit weg kunnen omdat ze moeten oppassen.
Ik heb dit eerder geprobeerd met mijn moeder te bespreken maar zij gaf aan dat ik dit verkeerd zie en dat mijn kinderen ook vaker mogen komen.
Ook mijn zus proberen te bespreken maar die vind het wel gemakkelijk met de oppas.
Er is gewoon genoeg geld voor bv. 1 a 2 dagen BSO maar dat vind mijn zus zonde van het geld..
Toen besloten om het proberen los te laten en ze het onderling te laten regelen..
Deze ochtend zie mijn vader dat mijn kinderen deze ( vaste oppas ) dag in de vakantie niet kunnen komen. ( op zich geen probleem want ik ben vrij maar ik dacht dat het leuk was dat ze opa en oma zagen. )
De reden is dat ze iets leuks gaan doen met de kinderen van mijn zus en dat anders niet alle kinderen in de auto passen. ( De kinderen van mijn zus zitten er 3 dagen in de vakantie en normaal op die dag gaan ze naar de opvang maar dit heeft mijn zus tijdens de vakantie stop gezet )
Normaal vind ik dit geen probleem maar ik baal dat ik me altijd moet aanpassen..
En heb het idee dat ik/ kinderen altijd op de 2e plek komen.
Nu wil ik de jaloerse gevoelens niet hebben en me altijd de oudste voelen maar wat te doen?
Opnieuw proberen te gaan praten of accepteren dat mijn zus meer hulp krijgt. en dat dit zo blijft?
zaterdag 14 oktober 2017 om 11:58
Je zus heeft een ander karakter. Ze krijgt meer hulp omdat ze meer hulp vraagt. Als jij dat nodig zou hebben, zou je het wellicht ook krijgen. Jij redt het zelf, en dat siert je. Wees daar trots op in plaats van je te ergeren aan je zus. Het is niet je zus, maar je ouders die dit patroon in stand houden. Blijkbaar vinden zij het dus prima. Waarom zou jij je er dan zo druk over maken?
Laat het los, zonde van je energie en het gaat ten koste van de relatie met je zus.
Laat het los, zonde van je energie en het gaat ten koste van de relatie met je zus.
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:02
Ik heb het idee dat het nu niet over haarzelf gaat, maar dat ze zich zorgen maakt over haar kinderen.Jufjoke schreef: ↑14-10-2017 11:58Je zus heeft een ander karakter. Ze krijgt meer hulp omdat ze meer hulp vraagt. Als jij dat nodig zou hebben, zou je het wellicht ook krijgen. Jij redt het zelf, en dat siert je. Wees daar trots op in plaats van je te ergeren aan je zus. Het is niet je zus, maar je ouders die dit patroon in stand houden. Blijkbaar vinden zij het dus prima. Waarom zou jij je er dan zo druk over maken?
Het is heel naar om als kleinkind achtergesteld te worden. Snap best dat ze daar geen trek in heeft.
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:03
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:09
dank je JufJoke voor de reactie.
Is wijze raad, ik probeer inderdaad om het los te laten.
Maar klopt inderdaad dat ik het voor mijn kinderen niet leuk vind..
Andere dag is helaas niet mogelijk. 1 dag zij ze bij andere opa en oma en we gaan nog paar dagen weg.
Zus en man werken de vakantie door. Nemen geen vrij.
Ik probeer wel de kinderen niet te laten merken dat dit speelt maar krijg zo wel een naar gevoel..
Andere dag is helaas niet mogelijk. 1 dag zij ze bij andere opa en oma en we gaan nog paar dagen weg.
Ik probeer wel de kinderen niet te laten merken dat dit speelt maar krijg zo wel een naar gevoel..
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:13
Hier ben ik het mee eens. Alleen in dit geval snap ik TS wel. Haar ouders hebben de hele week de tijd met de andere kleinkinderen iets te doen maar uitgerekend op deze dag plannen ze iets waardoor ts haar kinderen niet kunnen komen en opa en oma niks met hun doen. Dit zou ik niet accepteren en het gesprek over aangaan.Jufjoke schreef: ↑14-10-2017 11:58Je zus heeft een ander karakter. Ze krijgt meer hulp omdat ze meer hulp vraagt. Als jij dat nodig zou hebben, zou je het wellicht ook krijgen. Jij redt het zelf, en dat siert je. Wees daar trots op in plaats van je te ergeren aan je zus. Het is niet je zus, maar je ouders die dit patroon in stand houden. Blijkbaar vinden zij het dus prima. Waarom zou jij je er dan zo druk over maken?
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:15
ja dit wist ze maar dacht ( helaas zonder overleg ) dat het leuk was dat haar kinderen er ook bij waren. En heeft dus de BSO ( opvang ) stopgezet. Nu komt mijn vader met het praktisch probleem dat al die kinderen niet passen in de auto. Nu kan ik wel mee maar ik baal gewoon dat ik / de kinderen ons weer moeten aanpassen..
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:16
Heeft je zus zielig zitten doen van zij gaan nog op vakantie wij werken door arme kinderenLuna1976 schreef: ↑14-10-2017 12:09dank je JufJoke voor de reactie.
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:19
Ik zou heibel gaan maken bij zuslief.Luna1976 schreef: ↑14-10-2017 12:15ja dit wist ze maar dacht ( helaas zonder overleg ) dat het leuk was dat haar kinderen er ook bij waren. En heeft dus de BSO ( opvang ) stopgezet. Nu komt mijn vader met het praktisch probleem dat al die kinderen niet passen in de auto. Nu kan ik wel mee maar ik baal gewoon dat ik / de kinderen ons weer moeten aanpassen..
En ik heb medelijden met je ouders.
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:21
Ik vind dat je er wel een hoop bijsleept.
En dat je daarin jezelf nogal ophemelt en je zus nogal neerhaalt.
Zonder al dat is het toch heel simpel?
Pap, mam, ik vind het niet leuk dat ik nu het gevoel krijg dat mijn kinderen achtergesteld worden. Ik dacht dat het fijn zou zijn als ze jullie een dag in de vakantie zouden zien, en het voelt niet tof dat jullie ze afzeggen voor de andere kinderen die jullie ook al drie andere dagen in de vakantie zien.
Kinderen, wij gaan lekker even weg en ook nog een dagje naar opa en oma van vaders kant. Helaas komt die ene dag dat jullie naar opa en oma van moeders kant zouden gaan niet zo goed uit. Dat halen we gauw in, oké?
En dat je daarin jezelf nogal ophemelt en je zus nogal neerhaalt.
Zonder al dat is het toch heel simpel?
Pap, mam, ik vind het niet leuk dat ik nu het gevoel krijg dat mijn kinderen achtergesteld worden. Ik dacht dat het fijn zou zijn als ze jullie een dag in de vakantie zouden zien, en het voelt niet tof dat jullie ze afzeggen voor de andere kinderen die jullie ook al drie andere dagen in de vakantie zien.
Kinderen, wij gaan lekker even weg en ook nog een dagje naar opa en oma van vaders kant. Helaas komt die ene dag dat jullie naar opa en oma van moeders kant zouden gaan niet zo goed uit. Dat halen we gauw in, oké?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:22
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:25
Ik zou dat van dat dagje zeker aangeven bij zus. En niet te makkelijk doen tegen je ouders.
' dat komt ons erg slecht uit, wij hadden al plannen en ik had op deze afspraak gerekend'.
Mijn kinderen zouden daar staan en hoe ouders en zus dit zouden oplossen is niet mijn probleem.
Dan blijven ze maar gezamenlijk thuis ofzo.
Wij zijn in de familie hier onderling redelijk straight over.
Mijn zusje had ook eens een dubbele afspraak gemaakt om op te passen, dan heeft degene die het later heeft gevraagd pech.
Of je veranderd het plan, in dit geval ging andere broer mee en werden de kinderen wat eerder opgehaald dan normaal.
' dat komt ons erg slecht uit, wij hadden al plannen en ik had op deze afspraak gerekend'.
Mijn kinderen zouden daar staan en hoe ouders en zus dit zouden oplossen is niet mijn probleem.
Dan blijven ze maar gezamenlijk thuis ofzo.
Wij zijn in de familie hier onderling redelijk straight over.
Mijn zusje had ook eens een dubbele afspraak gemaakt om op te passen, dan heeft degene die het later heeft gevraagd pech.
Of je veranderd het plan, in dit geval ging andere broer mee en werden de kinderen wat eerder opgehaald dan normaal.
zaterdag 14 oktober 2017 om 12:38
Wisten je ouders dat jij vrij was? En dachten ze daarom dat het toch niet uitmaakte? En wisten je kinderen dat ze wat leuks gingen doen met opa en oma?
Sorry voor de vragen, maar ik probeer het plaatje duidelijk te krijgen.
Als bv was afgesproken dat je kinderen met opa en oma naar de dierentuin zouden gaan (even als voorbeeld) en zus zou daarna denken "leuk, ik laat mijn kinderen ook mee gaan!", waardoor mijn vader zou bellen dat mijn kinderen niet kunnen komen omdat ze met de kinderen van mijn zus naar de dierentuin gaan, dan zou ik ook pissig zijn.
Als de kinderen nog niks wisten van de dierentuin en kinderen van zus die dag toch al niet bij de bso zouden zijn, dan zou ik het gezellig vinden voor mijn kinderen als ze met z'n allen bij opa en oma spelen en dat ze een andere keer naar de dierentuin gaan.
Ik heb gevoel dat situatie 1 nu gebeurd is, klopt dat?
Sorry voor de vragen, maar ik probeer het plaatje duidelijk te krijgen.
Als bv was afgesproken dat je kinderen met opa en oma naar de dierentuin zouden gaan (even als voorbeeld) en zus zou daarna denken "leuk, ik laat mijn kinderen ook mee gaan!", waardoor mijn vader zou bellen dat mijn kinderen niet kunnen komen omdat ze met de kinderen van mijn zus naar de dierentuin gaan, dan zou ik ook pissig zijn.
Als de kinderen nog niks wisten van de dierentuin en kinderen van zus die dag toch al niet bij de bso zouden zijn, dan zou ik het gezellig vinden voor mijn kinderen als ze met z'n allen bij opa en oma spelen en dat ze een andere keer naar de dierentuin gaan.
Ik heb gevoel dat situatie 1 nu gebeurd is, klopt dat?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
zaterdag 14 oktober 2017 om 13:57
Ik vind het niet zo gek. Alle aandacht gaat naar de zus toe. Zus is blijkbaar het prinsesje, en TO de verstandige, eigenlijk een soort oudste dochter.
De verhoudingen zijn erg scheef.
Wel vind ik je ouders ook fout in deze, want als het oppassen hen te veel is, moeten ze dat aangeven.
Je ouders hebben zelfs een huis gekocht voor je zus, en jij dan? Vind het erg oneerlijk klinken allemaal.
zaterdag 14 oktober 2017 om 14:14
Je zus heeft liever dat haar kinderen naar opa en oma gaan i.p.v. naar de B.S.O
Je moeder past graag op.
Er is geen enkel probleem dus.
Maar nee jij gaat alsnog zeuren bij zowel je zus als je moeder dat je het geen goed idee vindt.
Waarom? Waar bemoei je je mee als beide partijen daar gelukkig mee zijn.
Nu komt de herfstvakantie. Opa en oma bedenken dat het leuk is om de kinderen van zus die altijd komen en in de vakantie wat extra want er is geen school en ouders moeten werken mee te nemen naar de dierentuin. Die dag komt blijkbaar het beste uit.
Oh dan zouden de kinderen van To komen. Oh nou dat is vast geen probleem want zij heeft die week vakantie want ze gaan nog weg met de kinderen. Zij heeft de dag geen oppas nodig.
En dan g je weer moeilijk doen.
Je moeder past graag op.
Er is geen enkel probleem dus.
Maar nee jij gaat alsnog zeuren bij zowel je zus als je moeder dat je het geen goed idee vindt.
Waarom? Waar bemoei je je mee als beide partijen daar gelukkig mee zijn.
Nu komt de herfstvakantie. Opa en oma bedenken dat het leuk is om de kinderen van zus die altijd komen en in de vakantie wat extra want er is geen school en ouders moeten werken mee te nemen naar de dierentuin. Die dag komt blijkbaar het beste uit.
Oh dan zouden de kinderen van To komen. Oh nou dat is vast geen probleem want zij heeft die week vakantie want ze gaan nog weg met de kinderen. Zij heeft de dag geen oppas nodig.
En dan g je weer moeilijk doen.
zaterdag 14 oktober 2017 om 14:24
Als ze er meerdere dagen zijn, dan kan er best geschoven worden met het uitje lijkt mij. Prima (nog altijd beslissing van jouw ouders en jouw kinderen hebben geen alleenrecht) dat de kinderen er dan ook zijn op de dag van jouw kinderen, doen ze dan maar iets leuks thuis of dichtbij huis. Kan mij voorstellen dat je het niet leuk vindt dat dit ten koste gaat van de dag van jouw kinderen. Lastig uitleggen aan je kinderen lijkt mij. Zelf was ik wel vooraf gaan overleggen over zelf vrij zijn en kinderen wel/niet laten komen.
zaterdag 14 oktober 2017 om 14:50
zaterdag 14 oktober 2017 om 15:15
Ik krijg onwijs de kriebels van deze OP. Je vindt het oneerlijk dat je zus meer hulp krijgt, dat jij je 'de oudstse' voelt, maar je geeft aan dat JIJ niet zo veel hulp wil vragen (je zus wel) en JIJ beslist voor je ouders dat na schooltijd oppassen wel genoeg is, dat zij hun eigen leven moeten hebben, dat zij de jongsten niet meer zijn. Je vult allemaal dingen voor je ouders in! Je hebt het zelfs met ze besproken waarop je moeder aangaf dat het NIET zo was en dat jouw kinderen ook vaker welkom zijn. En nu ligt het allemaal aan je zus dat zij zo veel neemt en krijgt. JIJ stelt je terughoudend op! Als je ook meer wil moet je daar ook voor openstaan en ook vertrouwen op je ouders dat zij daarin hun eigen grenzen (moeten) aangeven. Jouw ouders hebben je opgevoed inderdaad en dat betekent dat zij oud en wijs genoeg zijn om aan te geven wat ze wel en niet willen, niet dat jij nu voor ze moet gaan bepalen wat ze willen. Erg betuttelend!
Als je baalt dat jij je altijd moet aanpassen moet je stoppen met aanpassen. In het geval van de vakantie kan je bedenken of je die dag wil houden, omdat het jullie dag is. Of je kan ook aangeven dat het nu kan omdat je thuis bent, maar dat je volgende keer liever hebt dat ze zoiets plannen op hun eigen dag. Als jij je altijd aanpast aan anderen gaan mensen er vanuit dat je dat niet erg vindt. Als je het wel erg vindt moet je het niet doen.
Als je baalt dat jij je altijd moet aanpassen moet je stoppen met aanpassen. In het geval van de vakantie kan je bedenken of je die dag wil houden, omdat het jullie dag is. Of je kan ook aangeven dat het nu kan omdat je thuis bent, maar dat je volgende keer liever hebt dat ze zoiets plannen op hun eigen dag. Als jij je altijd aanpast aan anderen gaan mensen er vanuit dat je dat niet erg vindt. Als je het wel erg vindt moet je het niet doen.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 14-10-2017 15:20
0.83% gewijzigd
zaterdag 14 oktober 2017 om 15:39
Ze heeft ze voor die dag afgemeld bedoel je. Nou en? Dan meldt ze bij de bso dat ze toch komen. Dat zal heus wel kunnen hoor.