Jouw huissleutel

30-10-2017 16:00 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ga samenwonen met mijn vriend in zijn huis. We regelen alles op papier dus vanaf 1 november is het ook mijn huis. Toen mijn vriend er alleen ging wonen kregen zijn vader en broer de huissleutel. Sinds wij samen zijn merk ik dat zijn broer altijd zonder aan te bellen binnenkomt, hij gebruikt zijn sleutel ook echt. Hier zijn nooit afspraken over gemaakt overigens, echt een mannenhuis dus.

Ik vind echter dat, nu ik er kom te wonen, zijn broer niet zomaar binnen hoeft te komen. We hebben een deurbel dus die kan hij gewoon gebruiken. M.a.w. heeft hij die sleutel dus helemaal niet nodig, want we willen allebei (vriend is het met me eens) dat hij hem toch niet gebruikt. Daarnaast woont hij op 1,5 uur rijden van ons dus is hij ook niet de persoon waar we de sleutel gaan halen als we onszelf buiten sluiten.

Verder vind ik het vooral handig dat mijn tante een sleutel krijgt want zij komt 1x in de week ons huis poetsen en het is dan natuurlijk wel handig dat ze binnen kan.

We hebben dit nu aangegeven in de familie, maar ik heb nu heel de schoonfamilie tegen me gekregen. Want door mij willen we nu deze sleutel terug. Mijn vriend staat achter me alleen vindt het nu wel vervelend dat zijn familie er zo'n punt van maakt.

Hoe hebben jullie de sleutels verdeeld? Is het echt 'nodig' dat broers of zussen zonder reden een sleutel krijgen?
Mijn zusjes hebben er een. Wonen in de buurt dus handig. Zouden niet zomaar binnenkomen zonder reden maar handig dat ze het kunnen. Ivm de katten of iets wat ze komen halen, of gewoon binnenkomen als er afgesproken hebben en ik druk aan 't koken ben.
M'n vader woont praktisch naast ons en die heeft hem niet. Vinden we niet prettig. Vader ook niet zo blij mee maarja. Ons huis.
Nee, alles inleveren. Tante een sleutel voor de schoonmaak en bij de buren een sleutel voor als jullie buitengesloten zijn.
Dan zijn ze maar even boos.
Wat maakt het uit hoe wij het geregeld hebben?
Je vriend kan toch gewoon zeggen 'hé jongens, ik ben het met Klessebessie eens. We willen graag de sleutel van Pietje terug.' Heeft hij dat al gedaan?
Mijn beste vriend heeft een sleutel en m’n broertje.
Beste vriend geeft m’n dieren vaak eten enzo als ik weg ben een keer en m’n broertje woont om de hoek voor t geval ik me buiten sluit.
Internagelaktisch
Mjjn broer heeft een sleutel en de buren ook. Die wonen dichtbij en laten zichzelf binnen om de katten te voeren als we er niet zijn. Zijn we er wel dan bellen ze aan. Voor de rest niemand met een sleutel.
Ik zou eerst de gelegenheid geven om gedrag te veranderen voor je de sleutel terugeist. Dus eerst vragen of er voortaan aangebeld kan worden.
Lig je lekker te rampetampen op de keukentafel staat broer opeens naast je :facepalm:
Broer woont 1,5 uur verderop zeg je, dan zal ie niet wekelijks op de stoep staan toch? Meldt hem gewoon dat jullie liever hebben dat ie aanbelt, daarmee is het hele leed geleden lijkt me.
Ja, ik heb er ervaring mee!
Pick your battles!
laat er eentje bijmaken voor je tante
en laat die andere sleutel lekker bij je zwager. Maar spreek af, dat hij aanbelt.
Iekx schreef:
30-10-2017 16:04
Wat maakt het uit hoe wij het geregeld hebben?
Je vriend kan toch gewoon zeggen 'hé jongens, ik ben het met Klessebessie eens. We willen graag de sleutel van Pietje terug.' Heeft hij dat al gedaan?
Ja dat heeft hij gedaan. Maar ik merk nu dat iedereen het mij kwalijk neemt. Want voordat ik er ging wonen had zijn broer dus gewoon de sleutel. Daarom begin ik bijna nog te twijfelen aan mezelf, ben ik dan echt zo'n heks van een schoonzus? (Want zo wordt het een beetje gebracht). Vandaar dat ik benieuwd was naar jullie 'vanzelfsprekendheid' iedereen maar een sleutel te geven.
lilalinda schreef:
30-10-2017 16:08
Pick your battles!
laat er eentje bijmaken voor je tante
en laat die andere sleutel lekker bij je zwager. Maar spreek af, dat hij aanbelt.
Was mijn eerste idee maar het zijn van die gecertificeerde sleutels. En dat is best wel duur dus vandaar dit idee.
Gezien jouw tante 1x per week komt schoonmaken is het noodzakelijk dat zij die sleutel heeft. Jullie kunnen ook voorstellen dat broertje dan maar 1x per week komt schoonmaken, dan is dat probleem gelijk opgelost!
anoniem_63e9328468450 wijzigde dit bericht op 30-10-2017 16:13
9.62% gewijzigd
Bij mij hebben broers en zussen geen sleutels. Ze wonen veel te ver weg.
Schoonouders wonen dichtbij en hebben wel een sleutel. Wij hebben ook van hun huis een sleutel.
Maar zowel zij als wij gebruiken nooit de sleutel als de ander thuis is, maar bellen altijd aan en komen ook nooit onaangekondigd binnen met de sleutel op tijdstippen dat ze er niet zijn.
De sleutels zijn uitgewisseld voor het geval we ons zelf buiten sluiten en om op elkaars huis te kunnen passen.

Jouw schoonfamilie bemoeit zich nu met zaken die tussen jouw vriend en zijn broer spelen en ze hebben er strikt genomen niets mee te maken wie jullie een sleutel geven. En dat je de sleutel terug wilt, kan ik me heel goed voorstellen.
Loopt het echt uit de hand, dan heb je maar een methode: nieuwe cilinder in het slot. Dat geeft ook herrie, maar dan heeft jouw zwager geen sleutel meer van jullie huis.
Dolfine schreef:
30-10-2017 16:13
Bij mij hebben broers en zussen geen sleutels. Ze wonen veel te ver weg.
Schoonouders wonen dichtbij en hebben wel een sleutel. Wij hebben ook van hun huis een sleutel.
Maar zowel zij als wij gebruiken nooit de sleutel als de ander thuis is, maar bellen altijd aan en komen ook nooit onaangekondigd binnen met de sleutel op tijdstippen dat ze er niet zijn.
De sleutels zijn uitgewisseld voor het geval we ons zelf buiten sluiten en om op elkaars huis te kunnen passen.

Jouw schoonfamilie bemoeit zich nu met zaken die tussen jouw vriend en zijn broer spelen en ze hebben er strikt genomen niets mee te maken wie jullie een sleutel geven. En dat je de sleutel terug wilt, kan ik me heel goed voorstellen.
Loopt het echt uit de hand, dan heb je maar een methode: nieuwe cilinder in het slot. Dat geeft ook herrie, maar dan heeft jouw zwager geen sleutel meer van jullie huis.
helemaal eens!
Je laat er een bijmaken voor je tante, vraagt je zwager zijn sleutel alleen te gebruiken als jullie er zeker weten niet zijn.

Maar een broer op anderhalf uur rijden zal toch niet zonder aankondiging langskomen lijkt mij.

Mijn ouders hebben een sleutel en mijn zus. Iedereen komt hier altijd achterom dus sleutels worden zelden gebruikt. Sleutels worden alleen gebruikt als wij er niet zijn. Plantjes in de vakantie of de post. Mijn vader haalt ook wel eens gereedschap op wat hij nodig heeft en dat doen we andersom ook. Ouders wonen twee keer de hoek om dus we hebben niet alles twee keer.
klessebessie schreef:
30-10-2017 16:09
Was mijn eerste idee maar het zijn van die gecertificeerde sleutels. En dat is best wel duur dus vandaar dit idee.
dan vraag je je zwager, wat hij wil: sleutel aan tante geven, of sleutel voor tante betalen
Waarvoor heeft die broer überhaupt een sleutel nodig? Jij woont er nu dus de dingen zijn veranderd. Het is geen mannenhuis meer.
hier hebben alleen man en ik een sleutel.
Mijn stiefvader en al mijn broers hebben een sleutel. Stiefvader belt altijd aan om dan direct de deur open te doen ( bel dan niet aan haha) en broers lopen gewoon naar binnen. Wij hebben daar geen problemen mee en er is ook een soort van ritme waarin ze hier langs komen ( stiefvader komt altijd rond 8 eventjes langs, ene broer vaak ook etc) maar meestal weten we wel ongeveer wanneer iemand komt, daarom hebben we er ook geen problemen mee.
Schoonmoeder, schoonvader, broer, zus, enkele vrienden hebben de sleutel. Als we een afspraak hebben komen ze gewoon binnen. Geen probleem. Bij spontaan bezoek kloppen de meesten eerst kort voor ze de sleutel in het slot steken.
Wat een gedoe om een sleutel... Wie er eentje heeft, beslissen jij en je vriend samen. Het klinkt alsof er ook een beetje het idee was dat het deels zijn huis was.

Bij mij is het ook aanbellen als ik thuis ben, ook al heb je de sleutel. Wel zo netjes. Mijn (ex)vriend en vriend hebben er eentje, zij wonen niet vlakbij maar komen allebei regelmatig en ik zou het vervelend vinden als ze voor een dichte deur staan, omdat ik net even met de honden naar buiten ben ofzo. Het is ook handig als we samen weggaan. En mijn moeder (die vlakbij woont en hier poetst) heeft ook een sleutel. Verder heb ik sleutels op plekken die ik handig vind. Eentje bij de achterdeur, eentje bij de voordeur, eentje standaard in mijn rugtas en eentje voor als ik ga sporten. Dus ik heb er zelf 4 ;)
anoniem_35141 wijzigde dit bericht op 30-10-2017 16:25
3.88% gewijzigd
Ik zou dat echt niet fijn vinden, heb je heel geen privacy meer.
Vraag broer om binnen een week de sleutel op te sturen, doet hij dat niet, niks meer zeggen en een ander slot erin. Het is nu jullie huis.
Mijn moeder heeft een extra sleutel, we wonen bij elkaar in de straat. Het komt vaak voor dat ik m'n sleutels binnen vergeet, of wat dan ook. Dus in mijn geval is het praktischer dan dat ik per keer 80 euro aan de slotenmaker betaal.

Bij jullie is het een ander verhaal; hij (broer) dient uit respect de sleutels in te leveren. Gezien zijn broertje gaat samenwonen, en hij op 1,5 uur afstand woont is het nergens voor nodig. Ik vind het ook respectloos dat hij zonder aan te bellen, zijn sleutels gebruikt om binnen te komen.

Ach, laat ze maar boos worden. Het zal wel overwaaien:-)
Ik snap het ook niet. Broer kan best even aanbellen. Bij ons hebben ouders en schoonouders een sleutel, maar die wonen ver weg, dus die staan niet zo maar voor de deur. De buren hebben ook een sleutel, voor het geval ik me eens buitensluit. Ik zou broer gewoon vragen even te bellen als hij langskomt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven