Vaderschap / Ouderschap

04-11-2017 20:44 76 berichten
Dames en verdwaalde heren

Zoals jullie wel weten waarschijnlijk ben ik sinds een maand vader. En ik moet zeggen: i love it.

Nu heb ik 1 maand vrij genomen om bij mijn kind te kunnen zijn en aan elkaar te wennen en te leren ouder te zijn en om mijn vrouw te kunnen steunen na zwangerschap keizersnee en trombose.

Ik merk om mij heen dat heel veel mannen maar een paar dagen vrij nemen en dan weer aan het werk gaan of bijvoorbeeld blij zijn dat de vrouw borstvoeding geeft want dan hoeven ze er ‘s nachts niet uit.

Nu ben ik blij dat we flesvoeding doen want dan kan ik er ‘s nachts ook gewoon uit maar mijn punt is vooral: als je meteen weer gaat werken dan kan je toch nooit goed in je vaderrol groeien? Dan blijft de moeder toch altijd de overhand houden en wordt t nooi gelijkwaardig? Of ben ik daarin kortzichtig?

Disclaimer: zwangerschapsverlof voor mannen wordt pas volgend jaar geregeld dus toe nu toe is het ook wellicht moeilijk in bepaalde beroepen om vrij te (kunnen) nemen.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal waar. Daarom is het ook tijd dat emancipatie zich niet meer alleen op de vrouw richt maar ook eens ècht naar de mannen gaat kijken. En dan gaat het niet zozeer om wat mannen zouden moeten laten of geven maar om wat ze verdienen en wat ze zouden moeten krijgen. De maatschappij vraagt onmogelijke dingen van mannen: 2 dagen verlof maar wel net zo veel binding met je kind aangaan als je vrouw die 12 weken heeft. Rara waar gaat dat scheef!
Ja ik snap dat ook niet zo goed. Je weet een maand of 8-9 dat de baby eraan komt en misschien al
Wel langer als je er bewust mee bezig was.. dan zou ik als vader toch wat vakantiedagen sparen of desnoods onbetaald verlof nemen. 3 dagen incl bevalling is echt heel weinig.

Vriend zou 2 weken thuis zijn, afhankelijk van hoe de bevalling zou verlopen. Dat werd 1 groot drama dus uiteindelijk is hij 3,5e week thuis geweest. Vond ik heel fijn.

Daarna is hij 4 om 5 dagen gaan werken en ben ik 1,5 jaar mede door de ziektewet nav de bevalling 1,5 jaar thuis geweest. Toen ik weer ging werken is hij teruggegaan naar 4 dagen werken. Ik werk 3,5 dag. Ons ouderschap is in die zin redelijk gelijkwaardig. Toch zorg ik meer voor zoon en hij gaat bijv sneller Ff met hem buiten ravotten. Zoon heeft periodes dat hij heel erg aan mij hangt, maar dat wisselt gelukkig ook regelmatig af met een fase waarin papa weer heel populair is.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Mijn man is al 9 jaar een waardeloze vader natuurlijk en dit komt omdat hij slechts een week vrij had. Je kunt alleen een goede vader zijn als je minimaal een jaar een sabbatical neemt, dus sorry badmeester, jij zult met je maandje ook nooit gelijkwaardig worden met je vrouw.
Ik ben het met je eens! Hier zijn de rollen 50/50 verdeeld qua alles.. Onze zoon is net zo graag bij de een als bij de ander! Maar absoluut dol op zijn pa! Bij een vriendin is de verdeling 70/30 en vader ook na 2 dagen weer aan de bak en daar hangt zoon alleen maar aan mama! Paps mag hem zelfs niet eens naar bed brengen! Nu begrijp ik dat een 50/50 verdeling niet altijd mogelijk is etc en misschien klink ik ook kortzichtig, maar ik denk dat deze enorme betrokkenheid jou, je vrouw en jullie kind goed doet! Dus ga zo door en geniet ervan!
toffifee schreef:
04-11-2017 20:50
Mijn man is al 9 jaar een waardeloze vader natuurlijk en dit komt omdat hij slechts een week vrij had. Je kunt alleen een goede vader zijn als je minimaal een jaar een sabbatical neemt, dus sorry badmeester, jij zult met je maandje ook nooit gelijkwaardig worden met je vrouw.
Toffe reactie zeg!
toffifee schreef:
04-11-2017 20:50
Gezellige ondertoon wel:-)
Maar voor mij ligt het ook anders: ik ben retefeministisch opgevoed en kind heeft ook achternaam van mijn vrouw gekregen. Ik las als tiener zelfs de Opzij. :bonk:
Mijn toenmalige echtgenoot heeft niet echt veel moeite gedaan om betrokken te zijn bij het luier- en voedingsgebeuren, en ik vond het ook wel fijn om het zelf te regelen.
badmeester schreef:
04-11-2017 20:55
Maar voor mij ligt het ook anders: ik ben retefeministisch opgevoed en kind heeft ook achternaam van mijn vrouw gekregen. Ik las als tiener zelfs de Opzij. :bonk:
Haha! Ode aan jouw moeder!
badmeester schreef:
04-11-2017 20:53
Gezellige ondertoon wel:-)
Ik vind het een beetje in de discussie vallen borstvoeding vs flesvoeding. Werkende moeders vs thuisblijfmoeder. En daar heb ik een hekel aan. Alleen nu dus wie is wanneer de beste vader. Doe wat goed voelt. Mijn man was slechts een week thuis, maar heeft daarvoor wel twee weken veel vrij gehad omdat ik doodziek werd door zwangerschap. Een goede vader meet zich niet in hoe lang hij thuis is na de bevalling. Een goede vader is een betrokken vader ook na de bevalling. Dus zo één die straks ook nog gewoon vaker thuis is, die helpt met school, die kind aanmoedigt met sport. Niet in de hoeveelheid tijd die hij thuis is in de kraamtijd.
Eh...ik weet niet hoor...onze kinderen zijn nu aant puberen en gek op ons allebei. Mijn man is altijd beroeps geweest (uitzending na uitzending) en kon voor de oudste pas ouderverlof opnemen na een jaar. Toen heeft hij een jaar elke vrijdag vrij genomen, bij de jongste idem...dus...geen schade betreft hechting o.i.d. ik werkte tot de jongste 6 was parttime, dus meeste thuis. Inmiddels weer fulltime, maar geloof me Papa wordt bij alles betrokken :lol:
anoniem_352276 wijzigde dit bericht op 04-11-2017 21:10
10.66% gewijzigd
Hahaha, heerlijk dit. Maak je geen zorgen over al die andere stellen die niet de luxe hadden om samen maanden vrij te nemen Badmeester. Elk stel regelt het weer anders. Bij een beetje gelijke verdeling van de zorg thuis zijn papa en mama meestal gelijkwaardige opvoeders. En dan heb je nog dat het ene kind meer een papa’s kindje en het andere een mama’s kindje is. Een bak liefde eroverheen en echt luisteren (i.p.v. met je iPhone bezig zijn bijv) doet wonderen. Geniet ervan :)
mambo wijzigde dit bericht op 04-11-2017 21:04
Reden: Spelvautje
0.31% gewijzigd
toffifee schreef:
04-11-2017 20:59
Ik vind het een beetje in de discussie vallen borstvoeding vs flesvoeding. Werkende moeders vs thuisblijfmoeder. En daar heb ik een hekel aan. Alleen nu dus wie is wanneer de beste vader. Doe wat goed voelt. Mijn man was slechts een week thuis, maar heeft daarvoor wel twee weken veel vrij gehad omdat ik doodziek werd door zwangerschap. Een goede vader meet zich niet in hoe lang hij thuis is na de bevalling. Een goede vader is een betrokken vader ook na de bevalling. Dus zo één die straks ook nog gewoon vaker thuis is, die helpt met school, die kind aanmoedigt met sport. Niet in de hoeveelheid tijd die hij thuis is in de kraamtijd.
Dit begrijp ik beter dan je eerste reactie en daar ben ik het wel mee eens! Persoonlijk was ik erg blij dat mijn man een paar weken thuis was.. Ik vond het erg lastig in het begin (baby huilde erg veel) en had het niet zo gered zonder mijn man naast me! Maar idd, hoe je je daarna inzet als vader zorgt ervoor of de band goed is of niet en niet die week meer of minder..
Absoluut een heel erg fijn begin dat je een maand vrij was.

Maar een vader die na 2 dagen verlof weer aan het werk gaat kan net zo'n goede band krijgen met zijn kind.

Om een goede band te krijgen met je kind moet je tijd doorbrengen met je kind.

Vier maanden vrij nemen zet geen zoden aan de dijk als papa daarna 6 dagen per week gaat werken en pas thuis komt als kind slaapt.

Dan heeft kind meer aan een vader die maar 2 dagen verlof heeft maar wel maar 4 dagen per week werkt.

Bevallingsverlof is ook bedoeld om te herstellen van de bevalling. Dat hoeven mannen natuurlijk niet.
Ligt ook voor een groot deel aan karakter/instelling. Door omstandigheden had ik meer een 'klassieke vader' ervaring, het ging echt niet goed met mij. Dus man vol aan de bak. Ik heb van man geleerd hoe te baden, verschonen en een overslagrompertje aan te wriemelen. Als alles volgens het boekje was gegaan had hij zich ook niet aan de kant laten schuiven. Voor de bevalling was hij daar al heel erg mee bezig. Dat ding om zelf babyvoeding mee te maken, had hij al gekocht toen ik de 20 weken koud gepasseerd was.
toffifee schreef:
04-11-2017 20:59
Ik bedoelde meer dat ik me oprecht afvraag hoe je als man dan weet hoe je met je baby moet omgaan als je niet vrij bent. Ik had zoveel vragen. Die kon ik gelukkig kwijt bij kraamverzorgster ziekenhuis en het viva forum.:-)

Ik vraag me oprecht af hoe die andere mannen dat doen.
Man is 2 weken volledig vrij geweest na de bevalling, heeft daarna een week halve dagen gewerkt en daarna direct ouderschapsverlof opgenomen voor de vrijdag. Hierdoor hebben we als gezin zijnde 3 dagen in de week samen, waardoor we veel samen kunnen doen/ hebben gedaan. Dat had ik absoluut niet willen missen en vind ik heel waardevol voor ons als gezin zijnde. Nog 5 weken en dan is het gedaan met 3 dagen samen, want dan mag ik weer aan het werk.

Dat zegt verder niets over vaders die dit niet hebben gedaan of niet willen/kunnen, voor ons voelde dit als de beste keuze. Genoeg vrienden die pas OV op nemen nadat vrouw aan het werk gaat en ook dat is hun goed recht. Mijn vader was welgeteld 2 hele dagen vrij na de bevallingen, heeft altijd meer dan fulltime gewerkt en was vaker in het buitenland dan thuis, en toch heb ik een prima band met hem, kan ik alles aan hem kwijt en redt hij zich nu ook prima met onze hummel.

In de kraamweek heeft man zo'n beetje alles gedaan, terwijl ik op bed lag bij te komen. Daarna is dat langzaam rechtgetrokken en de verdeling is, wanneer man thuis is, 50/50 qua verzorging. Op vrijdag en zaterdag neemt man het grootste gedeelte van de verzorging op zich.
Ik merk wel dat, doordat ik dochter doordeweeks overdag gewoon altijd bij me heb, wel sneller doorheb wat er aan de hand is, maar manlief pikt dit ook snel op en wil graag alles weten.
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 04-11-2017 21:10
7.47% gewijzigd
Doortjee schreef:
04-11-2017 20:51
Ik ben het met je eens! Hier zijn de rollen 50/50 verdeeld qua alles.. Onze zoon is net zo graag bij de een als bij de ander! Maar absoluut dol op zijn pa! Bij een vriendin is de verdeling 70/30 en vader ook na 2 dagen weer aan de bak en daar hangt zoon alleen maar aan mama! Paps mag hem zelfs niet eens naar bed brengen! Nu begrijp ik dat een 50/50 verdeling niet altijd mogelijk is etc en misschien klink ik ook kortzichtig, maar ik denk dat deze enorme betrokkenheid jou, je vrouw en jullie kind goed doet! Dus ga zo door en geniet ervan!
Mijn man werkt 4 dagen in de week en ik 4 om 5. En toch zo gauw ik er ben wil mijn dochter alleen nog maar door mij opgetild worden en moet ik haar troosten en als ze een slecht humeur heeft kan haar vader helemaal niets goeds doen. Terwijl hij toch echt meer tijd met haar doorbrengt. Want stiekem ben ik ook in het weekend vaker weg.

Er spelen hier natuurlijk verschillende dingen.
1. Hoeveel je werkt heeft niets te maken met hoe betrokken je bent als ouder.
2. Het huidige zwangerschapsverlof waarbij de focus op de zorgtaken voor de vrouw ligt (want die is thuis) lijkt er toe te leiden dat de zorg niet gelijkwaardig verdeeld wordt in veel gezinnen. Ik weet dat hiervoor wetenschappelijke bronnen zijn, maar ik weet niet hoe goed het onderzoek is. Ik kan me er wel levendig iets bij voorstellen. Voor een groot gedeelte van de vrouwen lijkt schoonamekn en het huishouden op orde hebben een belangrijke taak te zijn tijdens het verlof, waardoor het daarna lastiger is om die taken weer te verdelen.
Dus nee, niet kortzichtig, het lijkt erop dat dit inderdaad het geval is badmeester. Daarom raadt ik al mijn vriendinnen aan om allebei gelijk na de geboorte minder te gaan werken en voor de vrouw om de zorg op de "papadag" ook echt zo veel mogelijk aan de man te laten.
badmeester schreef:
04-11-2017 21:05
Ik bedoelde meer dat ik me oprecht afvraag hoe je als man dan weet hoe je met je baby moet omgaan als je niet vrij bent. Ik had zoveel vragen. Die kon ik gelukkig kwijt bij kraamverzorgster ziekenhuis en het viva forum.:-)

Ik vraag me oprecht af hoe die andere mannen dat doen.
Mannen die willen, groeien hierin ook snel. En een man is natuurlijk ook niet 24 uur per dag aan het werk.
Kaaaaaaaatje schreef:
04-11-2017 21:09
Mijn man werkt 4 dagen in de week en ik 4 om 5. En toch zo gauw ik er ben wil mijn dochter alleen nog maar door mij opgetild worden en moet ik haar troosten en als ze een slecht humeur heeft kan haar vader helemaal niets goeds doen. Terwijl hij toch echt meer tijd met haar doorbrengt. Want stiekem ben ik ook in het weekend vaker weg.

Er spelen hier natuurlijk verschillende dingen.
1. Hoeveel je werkt heeft niets te maken met hoe betrokken je bent als ouder.
2. Het huidige zwangerschapsverlof waarbij de focus op de zorgtaken voor de vrouw ligt (want die is thuis) lijkt er toe te leiden dat de zorg niet gelijkwaardig verdeeld wordt in veel gezinnen. Ik weet dat hiervoor wetenschappelijke bronnen zijn, maar ik weet niet hoe goed het onderzoek is. Ik kan me er wel levendig iets bij voorstellen. Voor een groot gedeelte van de vrouwen lijkt schoonamekn en het huishouden op orde hebben een belangrijke taak te zijn tijdens het verlof, waardoor het daarna lastiger is om die taken weer te verdelen.

Ik kan me niet voorstellen dat een periode van nog geen 3 maanden zoveel invloed heeft dat je daarna alle zorg per se zelf wil doen.
Mijn man was bij alledrie de kinderen ongeveer een week vrij. Daarnaast zorgde hij dat hij de eerste weken een beetje bijtijds thuis was.

Hij werkt in het onderwijs, dus zomaar even vakantie nemen was geen mogelijkheid. Evt ouderschapsverlof kon natuurlijk wel, maar daar hing ook wel een behoorlijk prijskaartje aan.

's Nachts ging hij er gewoon uit. Om baby uit bed te halen/te verschonen/kolf schoon te maken.
Als hij thuis was, was hij ook volledig thuis en deed hij alles met baby wat ik ook deed. Behalve voeden.

Mijn man is een waanzinnig goede vader. Hij heeft talent;) Heeft niet veel te maken met hoe lang hij thuis was na de geboorte.
vitamined schreef:
04-11-2017 21:15
Mijn man was bij alledrie de kinderen ongeveer een week vrij. Daarnaast zorgde hij dat hij de eerste weken een beetje bijtijds thuis was.

Hij werkt in het onderwijs, dus zomaar even vakantie nemen was geen mogelijkheid. Evt ouderschapsverlof kon natuurlijk wel, maar daar hing ook wel een behoorlijk prijskaartje aan.

's Nachts ging hij er gewoon uit. Om baby uit bed te halen/te verschonen/kolf schoon te maken.
Als hij thuis was, was hij ook volledig thuis en deed hij alles met baby wat ik ook deed. Behalve voeden.

Mijn man is een waanzinnig goede vader. Hij heeft talent;) Heeft niet veel te maken met hoe lang hij thuis was na de geboorte.
Ook eens :)
vitamined schreef:
04-11-2017 21:15

Toegegeven: ik focus mij nu wel heel erg op de eerste maand:-0

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven