Geld & Recht alle pijlers

Bewindvoering

03-11-2017 17:39 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriendin staat onder de bewindvoering van haar moeder, en haar moeder houd alles in en als wij bijv. op vakantie willen dan kan zij niet eens meebetalen wat dus betekent dat ik alles vanuit mijn eigen zak moet betalen.
Ook als we uit eten gaan kan het ook niet half betaalt worden dus dan moet alles van het mij komen.

Als ze ook maar een klein bedrag vraagt bijvoorbeeld 5 of 10 euro dan is dat al te veel gevraagd.

Een vakantie is natuurlijk best duur nou zouden we graag willen dat ze wat mee kon betalen maar zo dat kan dus niet omdat haar moeder dus alles inhoud, iemand weet wat we eraan kunnen doen?

Mvg
Visu schreef:
05-11-2017 04:03
Nee het is haar moeder die onder bewind staat omdat ze haar zwaar verwaaloosde kind (mijn vriendin) de kinderbijslag hebben gebruikt om een flatscreen, nieuwe opel zafira, tuinonderhoud, sere laten bouwen en nog andere dingen... Sorry als die zin niet klopt, je weet wat ik bedoel.
Je ziet haar op straat. Gaten in haar jas, gaten in haar broek, als ze haar moeder smst voor nieuwe schoenen omdat ze perse voor stage zwarte schoenen moet hebben zonder leuke opzichte kleurtjes (ze deed horeca gastvrouw niv 2) dan is het antwoord "nee daar heb ik geen geld voor) overigens hebben ze nog 3 honden + een andere dochter. Ik weet van mijn broer dat honden niet goedkoop zijn en al helemaal als je 3 labra's hebt. Dan vraag ik me af, wil je kinderen of wil je alleen huisdieren? Want dan kan mijn vriendin net zo goed ook op 4 poten gaan lopen want zo word ze behandeld. Ze heeft haar school verkloot omdat ze niet voldeed aan de kleding voorschriften. Wat heb ik nog te zeggen...
Wie staat er nu precies onder bewind? Moeder of jouw vriendin? Want als alleen moeder onder bewind staat heeft je vriendin gewoon toegang tot haar eigen geld en bakt er blijkbaar weinig van. En bij wie staat moeder dan onder bewind? Je vriendin moet bij de gemeente gaan aankloppen voor hulp bij haar financiën, daar hebben ze cursussen omgaan met geld etc.

En opleiding verkloot door kledingvoorschrift, tuurlijk... dan overleg je met je mentor (is op de MBO een mentor toch?) en leg je de situatie uit. Enkel voor verkeerde schoentjes laten ze je niet zakken hoor.

Ik zou maar eens een gesprek met je vriendinnetje aangaan. Want de dingen kloppen van geen kant. Ennuh, al tien jaar. Het kind is achttien! Dan zou ze acht zijn geweest toen jullie "verliefd" werden. Uhm, tja, dussss.
Visu schreef:
05-11-2017 03:54
Van iemand waarvan je al 10 jaar op verliefd bent en zielsveel van houd laat je niet los... Daar ga je samen door heen, dik en dun...
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Op die leeftijd kan ze zelf ook geld vergaren toch (werken, stufi)? Ze hoeft nu niet meer volledig afhankelijk van moeder te zijn.

En waarom kan ze niet bij haar eigen bankrekening? Als zij niet diegene is die onder bewind staat, kan ze dit gewoon regelen toch? Zij is immers de eigenaar van de bankrekening. Dus vraag gewoon een nieuw wachtwoord aan enzo.
Heeft je vriendin een beperking? Bewindvoering wordt niet zomaar opgelegd door het kantongerecht. Ik ben bewindvoerder geweest van mijn demente moeder en om dat te kunnen worden, moest ik verklaringen van artsen overleggen.

Dus als je vriendin mentaal capabel is, dan klopt er iets niet aan jouw verhaal, aan haar verhaal tegen jou of is haar moeder haar aan het bedonderen.
Heeft je vrindin inkomen uit arbeid, heeft ze een wajong uitkering of heeft zij DUO omdat zij op school zit?

Je schrijft dat zij haar MBO 2 heeft "verkloot".
Maar heeft zij überhaupt wel een eigen inkomen?
Is ze überhaupt formeel onder bewind geplaatst? Of houdt haar moeder het gewoon in de hand door haar nergens toegang toe te geven?
Hij bedoelt niet onder bewind in juridische zin. Heeft je vriendin eigen inkomen? Laat haar proberen haar eigen inkomen als zorgtoeslag en studiefinanciering op haar rekening te krijgen. Ze heeft geen toestemming van moeder nodig. Wees dan wel beducht op ruzie en de mogelijkheid dat ze met spoed uit huis moet.
Hee lamplicht: zo normaal is het ook niet om op je 18e al te kunnen gaan uiteten en op vakantie te gaan. Daar moet de gemiddelde 18-jarige flink voor bijverdienen naast de studie.
Werkt je vriendin?
Of moet ze voor iedere euro haar handje ophouden bij moeders.
En, ik weet niet wat jij voor ideeën hebt over de kinderbijslag, maar hier in huis is dat nog niet eens genoeg om ze allemaal van een fatsoenlijke boterham te voorzien.
Het is niet aan jou om te bepalen waar je vriendins moeder haar geld aan uitgeeft. En als je 18-jarige vriendin vindt dat ze te weinig geld heeft moet ze meer gaan werken. Of wat minder kosten maken. Meer is er niet....
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Een tv, nieuwe auto, serre en tuinonderhoud van de kinderbijslag? Dan moeten ze een heel elftal aan kinderen hebben! Want die kinderbijslag is echt geen vetpot hoor!

En in plaats van haar uit eten te nemen of op vakantie had je er dan misschien verstandiger aan gedaan haar te trakteren op een paar zwarte schoenen en een setje werkkleding. Met even goed zoeken kom je voor een euro of 50 al een heel eind!
Is ze al uit huis?

Anders -> kamer zoeken, bijbaantje, opleiding, stufi lenen, eigen leven opbouwen. Toen ik 18 was moest ik ook dingen als kleding en studie zelf betalen.
Als ik het verhaal zo lees, lijkt het ook alsof ze een beperking heeft. Is niets mis mee, maar dan begrijp ik het verhaal iets beter.
Ik denk ook dat we wat informatie missen hier want zo is het een bijzonder verhaal...
Lelietje-van-Dalen schreef:
05-11-2017 13:00
Hee lamplicht: zo normaal is het ook niet om op je 18e al te kunnen gaan uiteten en op vakantie te gaan. Daar moet de gemiddelde 18-jarige flink voor bijverdienen naast de studie.
Werkt je vriendin?
Of moet ze voor iedere euro haar handje ophouden bij moeders.
En, ik weet niet wat jij voor ideeën hebt over de kinderbijslag, maar hier in huis is dat nog niet eens genoeg om ze allemaal van een fatsoenlijke boterham te voorzien.
Het is niet aan jou om te bepalen waar je vriendins moeder haar geld aan uitgeeft. En als je 18-jarige vriendin vindt dat ze te weinig geld heeft moet ze meer gaan werken. Of wat minder kosten maken. Meer is er niet....
Voor zover ik weet komt er op je 18de geld vrij wat je ouders voor je hebben gespaard. Voor mij was dit 4000 euro. Dit zal voor haar of meer zijn omdat voor mij dit geld veel was uitgegeven of ze heeft juist minder omdat haar ouders ervan snoepen. In iedergeval zou ze als ik gewoon heel simpel nadenk 8000 euro moeten hebben staan.
butterfly- schreef:
05-11-2017 14:26
Is ze al uit huis?

Anders -> kamer zoeken, bijbaantje, opleiding, stufi lenen, eigen leven opbouwen. Toen ik 18 was moest ik ook dingen als kleding en studie zelf betalen.
Ze woont al sinds haar 14e niet meer thuis, ze verhuist van hot naar her omdat haar ouders haar mishandeld hebben. Ze dacht vroeger dat het normaal was om geslagen te worden.
butterfly- schreef:
05-11-2017 14:26
Is ze al uit huis?

Ik weet niet eens of ze stufi krijgt laat staan erbij lenen (wat ik doe) als je iets aan je duo wil aanpassen maw stufi zou je daar een digid voor moeten hebben.
Visu schreef:
06-11-2017 02:28
Voor zover ik weet komt er op je 18de geld vrij wat je ouders voor je hebben gespaard. Voor mij was dit 4000 euro. Dit zal voor haar of meer zijn omdat voor mij dit geld veel was uitgegeven of ze heeft juist minder omdat haar ouders ervan snoepen. In iedergeval zou ze als ik gewoon heel simpel nadenk 8000 euro moeten hebben staan.
Dat is niet standaard ofzo hoor.
Visu schreef:
Uhm u zegt wat? Hoezo moet er op je achttiende geld vrijkomen? Van wie? Waarom ga je ervanuit dat er voor haar gespaard is? Ouders bepalen zelf waar ze de kinderbijslag aan uit geven, de ene ouder zal hiervan kleding voor kind kopen een ander een "nieuwe" auto...

En als ze niet thuis woont, hoe komt het dan dat ze niet haar financiën zelf regelt? Heeft ze in een instelling gewoond?
Geef even alle informatie ipv maar de helft en in stukjes en beantwoord ook even wat vragen zoals of ze een beperking heeft?
Waar woont ze nu? Waarom heeft ze geen DigiD? Heeft ze een bankrekening?
Zo niet, waarom niet? En waarom regelt ze de boel niet even. Heeft ze inkomen? Zo ja, wat voor inkomen. Ze zal nu recht hebben op zorgtoeslag etc. Wie betaalt er nu haar zorgverzekeraar? Haar school? De dagelijkse kosten?

En stuur het kind even richting de gemeente. Kun je zo googlen 'werk en inkomen gemeente ......'. Zo te horen kan ze écht wel wat hulp gebruiken. Want de aannames die jij doet gaan haar zeker niet helpen. Hier heeft ze een professional bij nodig.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Visu schreef:
In welk Lalaland ben jij opgegroeid? Ik vind je manier van redeneren heel bijzonder.
Visu schreef:
Lief van je ouders dat ze dit voor jou hebben gedaan!
Niet alle ouders doen dit echter of hebben de mogelijkheid om extra voor hun kind te sparen.

Ik snap het 'snoepen' niet. Denk je dat ouders hier geld voor krijgen?
Bedoel je kinderbijslag?
Kinderbijslag is niet in het leven geroepen om het te sparen voor je kinderen, dus daar heeft ze geen recht op ofzo.

Ook kun je niet de dingen die jij noemt ervan betalen. Ook niet 1 van die dingen. Geen serre. Geen nieuwe auto. Daar is het te weinig voor.

Verder zou het ons helpen als je wat meer informatie gaf.
Als ze al lang uit huis Is, waarom heeft haar moeder dan de touwtjes nog in handen?
Waarom kan ze niet op haar eigen bankrekening komen?
Je kunt als ouders zelf sparen voor je kinderen maar lang niet iedereen doet dat. Dus het is echt niet zo dat je geld krijgt als je 18 wordt.

De ouders van je vriendin klinken niet zo leuk. Het beste wat ze kan dóen is zelf een baantje zoeken naast haar opleiding en van haar ouders niks verwachten.

En als er geen geld is voor vakantie of uit eten dan ga je niet. Haar ouders kunnen dat blijkbaar niet maar jijzelf en je vriendin moeten leren om geen geld uit te geven wat er niet is.
anoniem_350396 wijzigde dit bericht op 06-11-2017 12:04
0.20% gewijzigd
Aanvulling: in het vorige topic stond dat je vriendin uit huis geplaatst is een crisis plaatsing. Er is dus van alles aan de hand in dat gezin en met haar. Jij kunt dat niet lossen voor haar. Laat haar advies vragen aan haar begeleiders of gezinsvoogd.

Jij komt zo te lezen uit een zorgzaam gezin. Het is niet zo dat je als kind kunt zorgen dat je ouders jou zakgeld geven of de kinderbijslag of voor je sparen.

Helaas is het zo dat sommige ouders ongeschikt zijn en verzuimen om goed (financieel en emotioneel) voor hun kinderen te zorgen. Dat kun jij als vriendje niet recht trekken. Hoe oneerlijk het ook voelt voor jou.
Hebben jullie allebei een verstandelijke beperking? Misschien kunnen jullie beter advies en uitleg vragen aan jullie begeleiders.
Visu schreef:
.
.
Wanneer ik dit lees krijg ik sterk het idee dat TO zelf ook een beperking heeft.

Er is echt nergens vast gelegd dat ouders voor hun kinderen moeten sparen en er zijn dan ook genoeg kinderen voor wie geen spaarpotje is wanneer ze gaan studeren.

Komt bij dat, wanneer je vriendin al jaren uit huis is, haar ouders waarschijnlijk ook al jaren geen kinderbijslag meer ontvangen.

Om heel eerlijk te zijn vind ik je wel heel erg naief. En jij maakt je vriendin vast heel stellig wijs dat dit haar allemaal ontnomen wordt door haar ouders ? Op deze manier help je haar niet, je brengt haal alleen maar steeds verder in de ellende.
Niet geschoten is altijd mis
Visu schreef:
Moeten je ouders wel voor je gespaard hebben he? Daar kun je echt niet blind van uit gaan, al helemaal niet gezien de financiële puinhoop die haar ouders er blijkbaar van maken.

Bovendien is je vriendin wel errug onzelfstandig. Ze weet niet hoe een bankrekening werkt? Hoe moeilijk is het om dat via Google op te zoeken als je dat echt wil weten? Nooit economie oid gehad op het vmbo ook? Dit is namelijk echt basiskennis.
Geen bijbaantje gehad gezocht ooit om wat eigen geld te kunnen sparen?

Blijkbaar heeft ze er zelf dan ook niet zo'n zin in en laat het zich aan leunen. Wel makkelijk ook, als jij toch alles betaald.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Visu schreef:
Denk jij dat het de bedoeling is dat ouders alle kinderbijslag opsparen en dat bedrag vrijkomt voor het kind op zijn of haar 18e verjaardag? Want dat klopt niet. Kinderbijslag is bedoeld als gift van de overheid om ouders te helpen bijdragen in de kosten voor hun kinderen. Er is geen verplichting het op te sparen, sterker nog: er is geen verplichting dat uberhaupt aan je kids uit te geven.
Dus je conclusie klopt niet.

Als ze al sinds haar 14e niet meer thuis woont, is het raar dat haar ouders haar financien beheren. Waarom is dat? Je vriendin zal begeleiders hebben. Wat zeggen die daarover? En waarvan leeft zij nu uberhaupt, als ze geen stufi of ander inkomen heeft?
Waar zou dat geld dan vandaan moeten komen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven