'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Aladin_ schreef:
08-11-2017 12:23
Wat een superinteressant topic!
Heb zelf wat onderzoek gedaan over de-icing (en dus ook de gevolgen als dat niet werkt).
Ook les gehad van een piloot van de braziliaanse luchtmacht.
Hij vond zijn werk toch te veeleisend.
Gebeurt dat ook vaak in de commerciële luchtvaart? Dat piloten er daarom mee ophouden?
Onderzoek naar de-icing, erg belangrijk! :worship:
Ik denk dat dat overal gebeurt, maar ik ken zelf geen gevallen van vliegers.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
nbk schreef:
08-11-2017 13:58
Hoe denk jij over het verhaal van de giftige dampen in de cockpit?
Heb je daar ook last van? Is het flauwekul? Of mag ook jij daar niks over zeggen?
Het schijnt inderdaad te bestaan, maar het schijnt ook genetisch bepaald te zijn of je er last van krijgt. Als dat zo is, dan moet je wel vaak vliegen om symptomen te krijgen.
Het gaat om TCPs, die in kleine hoeveelheid in de cabinelucht kunnen zitten. De lucht tijdens de vlucht komt uit de motoren en die worden gesmeerd met olie, waar die TCPs inzitten. Het schijnt wel type-afhankelijk te zijn
Die TCPs worden door het lichaam afgebroken, tenzij je een gen hebt waardoor dat niet gebeurt. Er zijn mensen van het vliegend personeel die klachten hebben gekregen.
Er wordt nog vollop onderzoek gedaan hiernaar.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Mijn chef van een vorig baantje (heel lang geleden) had vliegangst, maar zijn vriendin wilde graag naar Bangkok. Moest op zijn kantoor komen en hij vroeg me: wat gebeurt er als tijdens de vlucht iemand de deur open doet? Leuke vraag...
Dat kan dus niet. Let maar eens op bij instappen hoe ingewikkeld het scharniermechanisme van een vliegtuigdeur is. Dat komt omdat het plug-type deuren zijn, die toch naar buiten open moeten. Plugdeuren worden in hun sponning gedrukt van binnenuit door de cabinedruk. Omdat de luchtdruk buiten veel lager is zou je het drukverschil moeten overwinnen om de deur open te krijgen. Er is me wel eens verteld dat de kracht waarmee de deur in de sponning wordt geduwd gelijk staat aan het gewicht van 13 vrachtwagens. Weet niet of dat klopt, maar het is veel.
Een vliegtuigdeur is daarom tijdens de vlucht niet te openen al zou je willen...
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
10-11-2017 17:17
Mijn chef van een vorig baantje (heel lang geleden) had vliegangst, maar zijn vriendin wilde graag naar Bangkok. Moest op zijn kantoor komen en hij vroeg me: wat gebeurt er als tijdens de vlucht iemand de deur open doet? Leuke vraag...
Dat kan dus niet. Let maar eens op bij instappen hoe ingewikkeld het scharniermechanisme van een vliegtuigdeur is. Dat komt omdat het plug-type deuren zijn, die toch naar buiten open moeten. Plugdeuren worden in hun sponning gedrukt van binnenuit door de cabinedruk. Omdat de luchtdruk buiten veel lager is zou je het drukverschil moeten overwinnen om de deur open te krijgen. Er is me wel eens verteld dat de kracht waarmee de deur in de sponning wordt geduwd gelijk staat aan het gewicht van 13 vrachtwagens. Weet niet of dat klopt, maar het is veel.
Een vliegtuigdeur is daarom tijdens de vlucht niet te openen al zou je willen...
Dat is heel goed om te weten!
Ik heb gisteren trouwens gevlogen met aardig wat turbulentie (voor mij dan), en waar ik me normaal lijkbleek en krampachtig aan de stoelleuning vasthoud in zo’n situatie, moest ik de hele tijd aan dit topic denken en dat een vliegtuig in de lucht ook met heftige turbulentie niet snel neer kan storten, ik zat dus iets relaxter... dus het topic helpt zeker wel cygnus! :bigkiss:
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
11-11-2017 02:22
Dat is heel goed om te weten!
Ik heb gisteren trouwens gevlogen met aardig wat turbulentie (voor mij dan), en waar ik me normaal lijkbleek en krampachtig aan de stoelleuning vasthoud in zo’n situatie, moest ik de hele tijd aan dit topic denken en dat een vliegtuig in de lucht ook met heftige turbulentie niet snel neer kan storten, ik zat dus iets relaxter... dus het topic helpt zeker wel cygnus! :bigkiss:
Fijn om te horen Taralina!
Fate is just the weight of circumstances
Wat turbulentie betreft kijk ik naar de crew. Ik word pas bang als de crew ook moet gaan zitten en ze met zichtbare angst in hun ogen kruisjes beginnen slaan (meegemaakt in Peru) ;-D
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-11-2017 13:01
Wat turbulentie betreft kijk ik naar de crew. Ik word pas bang als de crew ook moet gaan zitten en ze met zichtbare angst in hun ogen kruisjes beginnen slaan (meegemaakt in Peru) ;-D
Hoi Redbulletje,

Ook als de crew moet gaan zitten is er vliegtechnisch helemaal niks aan de hand. :D Ik heb het meerdere keren meegemaakt. Het is dan alleen niet veilig om los rond te lopen in de cabine, omdat je kunt vallen of jezelf op een andere manier bezeren.
Dus volgende keer hoef je daar ook niet bezorgd over te zijn. Het is alleen soms wel ongemakkelijk.
hvm schreef:
11-11-2017 13:25
Hoi Redbulletje,

Ook als de crew moet gaan zitten is er vliegtechnisch helemaal niks aan de hand. :D Ik heb het meerdere keren meegemaakt. Het is dan alleen niet veilig om los rond te lopen in de cabine, omdat je kunt vallen of jezelf op een andere manier bezeren.
Dus volgende keer hoef je daar ook niet bezorgd over te zijn. Het is alleen soms wel ongemakkelijk.
Die vlucht in Peru liep de crew groen aan en ze waren zichtbaar bang. Als crew moet gaan zitten en ze zitten relaxt met elkaar te kletsen ben ik ook gerust gesteld.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-11-2017 13:50
Die vlucht in Peru liep de crew groen aan en ze waren zichtbaar bang. Als crew moet gaan zitten en ze zitten relaxt met elkaar te kletsen ben ik ook gerust gesteld.
Zegt meer over de crew dan de veiligheid... Er is nog nooit een vliegtuig echt in de problemen gekomen door normale turbulentie. Het enige gevaar is als je niet vast zit, vandaar dat bij hevige turbulentie de crew ook moet gaan zitten: voor hun eigen veiligheid.
Wake turbulence is een ander verhaal, maar daar zijn procedures voor om dat te vermijden - met name bij de verkeersleiding.
Een vleugel moet 2,5g aankunnen, maar ze worden fysiek getest tot 3,25g. Dat is meer dan de ergste achtbaanrit. Ik heb nog nooit gehoord van turbulentie die daar ook maar in de buurt van kwam.
Echt, vliegtechnisch gezien is turbulentie geen veiligheidsrisico, maar zorg wel dat je vast zit. Maar oncomfortabel is het zeer zeker!
Fate is just the weight of circumstances
Beste Cygnus, ik beken dat ik niet alle 31 pagina's heb doorgelezen. Misschien is mijn vraag al eerder gesteld.

Dieren aan boord.
Kun je daar wat over vertellen? Is het zo dat de ruimtemperatuur hoger gezet wordt als er dieren aan boord zijn? Gaat het wel eens fout?
Er mogen geloof ik twee hondjes in de cabine meereizen, loopt dat ook wel eens uit de hand?

Dank voor je antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
11-11-2017 16:37
Beste Cygnus, ik beken dat ik niet alle 31 pagina's heb doorgelezen. Misschien is mijn vraag al eerder gesteld.

Dieren aan boord.
Kun je daar wat over vertellen? Is het zo dat de ruimtemperatuur hoger gezet wordt als er dieren aan boord zijn? Gaat het wel eens fout?
Er mogen geloof ik twee hondjes in de cabine meereizen, loopt dat ook wel eens uit de hand?

Dank voor je antwoord.
Die is nog niet langsgeweest BL.
Voor speciale lading krijgen we een lijst, genaamd NOTOC (NOtice TO Captain). Denk aan gevaarlijke stoffen, maar ook dry ice, bederfelijke goederen, en... levende have. De code daarvoor is AVI. Dat kunnen honden, katten, eendagskuikens, insecten, enz zijn. Ook wel eens giraffen aan boord gehad, en paarden regelmatig.
Maar honden en katten gaan in een speciaal ruim waar we de temperatuur van kunnen regelen. Bij AVI gaat inderdaad de verwarming aan, staat ook als instructie op de NOTOC. De temperatuur kunnen we ook in de cockpit zien.
In speciale gevallen mogen huisdieren in de cabine, denk aan emotional support honden. Maar in principe gaan ze in het vrachtruim. De afhandeling wordt verzorgd door het dierenhotel.
Gaat het wel eens mis? Bij hoge uitzondering, als de informatie niet doorkomt. Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.
In de cabine gaat het eigenlijk ook nooit mis, want die honden zijn speciaal getraind.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
11-11-2017 14:13
Zegt meer over de crew dan de veiligheid... Er is nog nooit een vliegtuig echt in de problemen gekomen door normale turbulentie. Het enige gevaar is als je niet vast zit, vandaar dat bij hevige turbulentie de crew ook moet gaan zitten: voor hun eigen veiligheid.
Wake turbulence is een ander verhaal, maar daar zijn procedures voor om dat te vermijden - met name bij de verkeersleiding.
Een vleugel moet 2,5g aankunnen, maar ze worden fysiek getest tot 3,25g. Dat is meer dan de ergste achtbaanrit. Ik heb nog nooit gehoord van turbulentie die daar ook maar in de buurt van kwam.
Echt, vliegtechnisch gezien is turbulentie geen veiligheidsrisico, maar zorg wel dat je vast zit. Maar oncomfortabel is het zeer zeker!
Ik weet niet of het voor de crew onder normale turbulentie viel: het was noodweer (de vlucht zou eerst uberhaupt niet vertrekken maar om een of andere vage reden moesten we opeens toch boarden) en het was boven de Andes. Het vliegtuig had geen normale luchtzakken maar stuiterde van z'n linkerzijkant op z'n rechterzijkant door de lucht heen. En daarnaast zaten die stewardessen kruisjes te slaan dat 't een lieve lust was. Ik heb de rest van de dag met knikkende knietjes door Lima gelopen en zag als 'n berg op tegen de terugvlucht naar huis diezelfde avond. Het geruststellende gehobbel tijdens 'n omgeroepen 'turbulentie' in die stabiele 747 van de KLM drukte mijn opgerukte vliegangst gelukkig weer snel de kop in.
Ik sta ook in de cabine en ben nog nooit bang geweest voor turbulentie. Ik heb 100% vertrouwen in zowel het toestel als de vliegers voorin. Groen aanlopen is een ander verhaal. Ik heb wel eens moeten overgeven door turbulentie op een vlucht na een hele korte nacht dus ik was al vermoeid. Dan ben je er wel klaar mee en hoop je dat je snel aan de grond staat. Dit had ik overigens bij de chartermaatschappij waar de wekker al om 1 uur snachts ging en ik met slechts 2 uurtjes slaap aan het werk moest. Op dat soort vluchten werd ik wel eens misselijk als het langdurig turbulent was. Nu nooit meer last van eigenlijk.in the end zijn wij ook maar mensen en kunnen we helaas ook ziek worden. Ik heb echter nooit een collega meegemaakt die turbulentie als iets engs ervaart. Kan me goed voorstellen dat je je bij crew uit Peru heel ongemakkelijk hebt gevoeld als zij wel angstig overkwamen..
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-11-2017 18:08
Ik weet niet of het voor de crew onder normale turbulentie viel: het was noodweer (de vlucht zou eerst uberhaupt niet vertrekken maar om een of andere vage reden moesten we opeens toch boarden) en het was boven de Andes. Het vliegtuig had geen normale luchtzakken maar stuiterde van z'n linkerzijkant op z'n rechterzijkant door de lucht heen. En daarnaast zaten die stewardessen kruisjes te slaan dat 't een lieve lust was. Ik heb de rest van de dag met knikkende knietjes door Lima gelopen en zag als 'n berg op tegen de terugvlucht naar huis diezelfde avond. Het geruststellende gehobbel tijdens 'n omgeroepen 'turbulentie' in die stabiele 747 van de KLM drukte mijn opgerukte vliegangst gelukkig weer snel de kop in.
Zou kunnen zijn dat jullie in een mountain wave zaten. Als harde wind over hoge bergen blaast (Andes bv) kan dat voor enorm vervelende turbulentie zorgen. Die voelt echt heel naar. Een voordeel van deze soort turbulentie is dan wel weer dat het goed voorspelbaar is.
Kan ook zijn geweest dat het de onweersbuien waren, misschien ook de reden dat er vertraagd werd. Als er dan een opening op de radar wordt gezien dan is het zaak om daar zo snel mogelijk gebruik van te maken. Maar tussen buien in kan het ook spoken, absoluut.
We krijgen altijd kaarten mee waar verwachte turbulentie ingetekend staat, de zgn significant weather charts. Aan de koude kant van een jetstream (zie eerdere post) wordt bijna altijd turbulentie voorspeld. Mijn ervaring is dat dat heel vaak wel meevalt, tenzij er een kromming in de jetstream zit. Ik licht altijd de purser hierover in, kunnen ze misschien rekening mee houden bij de service (trolleys in het gangpad).
Dat een bemanning laat merken dat ze het ook eng vinden vind ik ten eerste niet erg terecht en ten tweede niet zo professioneel. Zie verder de post van Swanlady :cheer:
Overigens is de 747 wel stabiel, maar de grootte van het vliegtuig maakt niet heel veel verschil hoor.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
swanlady schreef:
11-11-2017 19:12
Ik sta ook in de cabine en ben nog nooit bang geweest voor turbulentie. Ik heb 100% vertrouwen in zowel het toestel als de vliegers voorin. Groen aanlopen is een ander verhaal. Ik heb wel eens moeten overgeven door turbulentie op een vlucht na een hele korte nacht dus ik was al vermoeid. Dan ben je er wel klaar mee en hoop je dat je snel aan de grond staat. Dit had ik overigens bij de chartermaatschappij waar de wekker al om 1 uur snachts ging en ik met slechts 2 uurtjes slaap aan het werk moest. Op dat soort vluchten werd ik wel eens misselijk als het langdurig turbulent was. Nu nooit meer last van eigenlijk.in the end zijn wij ook maar mensen en kunnen we helaas ook ziek worden. Ik heb echter nooit een collega meegemaakt die turbulentie als iets engs ervaart. Kan me goed voorstellen dat je je bij crew uit Peru heel ongemakkelijk hebt gevoeld als zij wel angstig overkwamen..
Ik word idd ook wel eens misselijk, zeker als ik moet zitten op een aft facing crewseat en de turbulentie lang aanhoud. Bleh! Eng vind ik het ook niet, maar wel irritant!
Alle reacties Link kopieren
Leentjes89 schreef:
14-11-2017 20:22
Ik word idd ook wel eens misselijk, zeker als ik moet zitten op een aft facing crewseat en de turbulentie lang aanhoud. Bleh! Eng vind ik het ook niet, maar wel irritant!
Deze ervaring heb ik ook. Vooral achterin, als het erg lang duurt. Bwuuuh....
Maar bang ben ik nog nooit geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak turbulentie niet vaak mee, ook niet op zeer lange vluchten van 7 uur of meer. En als er turbulentie is, is het mild. Het vliegtuig schokt iets, maar de stewardessen kunnen nog steeds drank en eten aan de passagiers ronddelen.
World of Warcraft: Legion
Aladin_ schreef:
08-11-2017 12:23
Wat een superinteressant topic!
Heb zelf wat onderzoek gedaan over de-icing (en dus ook de gevolgen als dat niet werkt).
Ook les gehad van een piloot van de braziliaanse luchtmacht.
Hij vond zijn werk toch te veeleisend.
Gebeurt dat ook vaak in de commerciële luchtvaart? Dat piloten er daarom mee ophouden?
Onderwijzer, weerman op TV, ondernemer, ik ken wel een paar piloten die er na een tijdje genoeg van hadden. Vaak is vliegen zélf niet het probleem, maar het 'vaak-van-huis-zijn', of 'het werken in het buitenland'. Het betreft dan ook allemaal piloten die in het buitenland een (goede!) baan hadden gevonden maar die het thuisfront te veel misten, of die het op en neer reizen naar hun standplaats zat waren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vent is ermee opgehouden omdat hij er helemaal klaar mee was, helemaal na 9/11.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
16-11-2017 16:11
Mijn vent is ermee opgehouden omdat hij er helemaal klaar mee was, helemaal na 9/11.
Buitenlandse maatschappij Mayou?
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
.
mayou wijzigde dit bericht op 17-11-2017 06:55
0.00% gewijzigd
Ik wil vooral jullie piloten meegeven om goed te eten en goed te slapen voor een vlucht.
Ik hoor teveel verhalen over doorgesnoven en katerige of zelfs beschonken piloten die nachten doorhalen en heen en weer vliegen zonder fatsoenlijke nachtrust.
Die piloot van ons van van de week leek wel haast te hebben. Korte aanloop, heel snel de lucht in, hard vliegen, half uur eerder aankomen en weer terug. Vond het niet lekker voelen.

En wat murmelen die stewardessen nou altijd in tig talen door de microfoon zo snel dat het lijkt of ze geen ademhalen. Ik versta er nooit een hol van.

En ben je zelf wel eens bang geweest?
Wordt het toestel altijd goed afgetankt en nagekeken?
Ik stap wel eens in toestellen die echt net geland zijn, dat je denkt: hebben ze die wel schoongemaakt cq goed volgetankt want dit is wel heel snel allemaal.

Nou ja, en verder heb ik dus vliegangst, zie vorige topics, hoe ervaar jij vliegen als piloot? Je hebt nml nogal de verantwoordelijkheid over een boel mensen. Als het fout gaat, gaat het ook wel echt fout.

En: hoe oefen je nou zoiets? Ik snap dat je droog oefent en via simulators en daarna meevliegt alvorens je het zelf gaat doen, maar de tering: hoe eng is dat dan?

En wat kan je me over turbulentie en luchtzakken vertellen?
En over de verschillende geluiden van de motor.
Defecten aan het vliegtuig of niet uitklappen van de wielen?

En hoezo kan ik gewoon met een flesje water in mijn tas door de douane, dat klopt toch ook voor geen ene meter?
lekker veilig.
En ik ben wel eens echt super heftig en heen en weer slingerend geland met een tropische tyfoon. We schommelden echt tijdens de landing heel heftig heen en weer dat ik dacht: we tiefen zo naast de landingsbaan in honderd stukken.

Sowieso vaker met noodweer gevlogen. Veel wind vind ik sowieso echt klote.
Onweer ook.

Eigenlijk al het weer.

Mist ook. Dat je echt niks nul ziet als je landt, dat je denkt: we eindigen gewoon keihard in zee ofzo :-(

Vindt het personeel en de captain het wel eens eng om te vliegen? je kan met een kist onder je kont ook maar zoveel, tegen natuurgeweld valt niet op te vliegen gewoon.
cygnus schreef:
11-11-2017 14:13
Zegt meer over de crew dan de veiligheid... Er is nog nooit een vliegtuig echt in de problemen gekomen door normale turbulentie. Het enige gevaar is als je niet vast zit, vandaar dat bij hevige turbulentie de crew ook moet gaan zitten: voor hun eigen veiligheid.
Wake turbulence is een ander verhaal, maar daar zijn procedures voor om dat te vermijden - met name bij de verkeersleiding.
Een vleugel moet 2,5g aankunnen, maar ze worden fysiek getest tot 3,25g. Dat is meer dan de ergste achtbaanrit. Ik heb nog nooit gehoord van turbulentie die daar ook maar in de buurt van kwam.
Echt, vliegtechnisch gezien is turbulentie geen veiligheidsrisico, maar zorg wel dat je vast zit. Maar oncomfortabel is het zeer zeker!
Wat is wake turbulence?
En wat als je daar toch in komt?

En wat is dan wel een veiligheidsrisico?

En wat vind je zelf van heftige turbulentie en luchtzakken?
Ik kijk altijd air crash investigations en als je ziet wat daar allemaal mis in gaat is het een wonder dat ik nog leef :-)

Hier lees ik dat alle eventuele risico's zijn dichtgetimmerd. Toch storten er nog vliegtuigen neer. Hoe dan?

En je hoort vaak dat goedkope luchtvaartmaatschappijen heel weinig kerosine aan boord hebben. Precies genoeg zeg maar.
Is het wel eens voorgekomen dat de benzine op was, of er vergeten was om te tanken?

Van de week was het ineens echt vreselijk heet in het vliegtuig en het rook ook heel sterk naar uitlaatgassen. Ik dacht echt: daar gaan we dan. Ik zweette me kapot.
Terwijl ik het meestal koud heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven