'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16

donderdag 16 november 2017 om 22:38
Kun je ze niet gewoon plat spuiten? Lijkt me 'n stuk relaxter.Leentjes89 schreef: ↑16-11-2017 21:40Ik heb wel eens dronken passagiers gehad, maar altijd de situatie kunnen de-escaleren. Wel heb ik ervoor gezorgt dat die lui op hun aansluitende vlucht niet werden geaccepteerd.
Je kan mensen niet het raam uit knikkeren, haha! We krijgen veel training hoe om te gaan met passagiers en veel is erop gericht om escalatie te voorkomen. Bijna altijd lukt dit ook wel. Mocht dit niet lukken en de gehele bemanning bestaat uit inimini meisjes, wat soms voorkomt, zullen we hulp inschakelen van andere passagiers. Al tijdens het instappen letten we erop wie aan boord komt en aan wie we wat zouden kunnen hebben in zo'n geval. Ik heb ook geleerd dat je niet in de algemeenheid om hulp moet vragen maar iemand daadwerkelijk moet aanwijzen en moet zeggen: "je moet me helpen". Gelukkig nooit mee hoeven maken. We hebben overigens ook handboeien aan boord, mocht het echt uit de hand lopen. In een laatste geval zou er een tussenlanding gemaakt moeten worden, maar dit zijn dingen die ik nog nooit heb meegemaakt.
donderdag 16 november 2017 om 22:43
Ja, precies wat ik voor me zie inderdaad. Paar druppels kerosine, een vonkje en meteen een enorme brand.Stess_ schreef: ↑16-11-2017 22:25Dagdromer, wat betreft die kerosine, in de film zie je een klein gaatje, wat lekkende druppels, 1 sigaret en de hele kist gaat de lucht in. Kerosine heeft een enorm hoge ontbrandingstemperatuur, dus er is aardig wat voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Ik weet wel dat roken op het platform (om de kist heen) volledig uit den boze is en dat er allerlei noodstops zijn ingebouwd tijdens het tanken etc, al weet ik daar de technische details niet precies van.
Fijn om te lezen dat kerosine sowieso al een heel hoge ontbrandingstemperatuur heeft, wist ik niet.
Bedankt!

donderdag 16 november 2017 om 22:56
Nou, Stess.. Mijn werk bestaat volledig uit hulpvragen en behandelen. Hóe is het mogelijk dat deze gedachte nog nooit bij me is opgekomen?! Allemachtig, wat stom.. Dit ga ik de volgende keer doen in plaats van stilletjes weggekropen in mijn stoel huilen. Want echt.. Zo erg is het wel eens geweest. --> ik lees altijd terug i.v.m. eventuele foutjes en zie dat dit sarcastisch kan overkomen. Dat is absoluut niét het geval!!Stess_ schreef: ↑16-11-2017 22:25![]()
Marte, fijn dat we je iets kunnen helpen. En voel je aan boord geen seconde bezwaard om ons te laten weten dat je het spannend vindt, we kunnen je dan net even wat extra dingen uitleggen als je daar behoefte aan hebt, wat meer op je letten etc. Het is mijn ervaring dat passagiers bijvoorbeeld erg kunnen schrikken van geluiden die ze niet verwachten, terwijl ze heel simpel en logisch verklaarbaar zijn. Dan helpt het misschien als we je dat even kunnen vertellen.
Dat zal de steward(ess) vast uiteindelijk vervelend vinden want dan heb ik wel 100 vragen maar als ik me echt zorgen maak dan ga ik het gewoon vragen. Ik weet niets van vliegen en geluiden maar non-verbale communicatie lees ik als geen ander. Als zij zich niet druk maken dan ik ook niet! *reminder to self; lees topic nogmaals voor boarden*
Thanks!!

donderdag 16 november 2017 om 23:40
Nee, dat mag niet. Integriteit van het lichaam is een burgerrecht. Bovendien mag niet-medisch geschoold personeel sowieso geen injectie geven.redbulletje schreef: ↑16-11-2017 22:38Kun je ze niet gewoon plat spuiten? Lijkt me 'n stuk relaxter.
Fate is just the weight of circumstances
donderdag 16 november 2017 om 23:43
Stress heeft helemaal gelijk wat betreft de vlambaarheid van kerosine. Auto-ignition is pas bij 210 graden.dagdromer1986 schreef: ↑16-11-2017 22:43Ja, precies wat ik voor me zie inderdaad. Paar druppels kerosine, een vonkje en meteen een enorme brand.
Fijn om te lezen dat kerosine sowieso al een heel hoge ontbrandingstemperatuur heeft, wist ik niet.
Bedankt!
https://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fuel
donderdag 16 november 2017 om 23:49
Kerosinebranden komen zelden voor, behalve in de motoren dan, maar daar zijn ze voor gemaakt. Er zit een blusinstallatie in de motoren en in de vrachtruimen. Werkt met halon, zeer effectief spul. De vrachtruimen zijn bovendien brandbestendig. Verder zijn er halonblussers in de cabine.dagdromer1986 schreef: ↑16-11-2017 21:53Wat wordt er gedaan op het gebied van brand voorkomen? Ik zie altijd scenario's voor me van kerosine lek/brand/explosie... ? (Mooi voorbeeld van hoe je jezelf 'bang' kan maken met puur je eigen gedachten) Ik weet dat zoiets zelden gebeurt maar omdat ik niet de kennis heb hoe dat voorkomen wordt, heb ik het idee dat ook dat een groot risico is. Ik denk dat jouw antwoord me wel een beetje gerust stelt![]()
Best lastig om te vertrouwen op dingen waar je zelf geen kennis van hebt, vind ik.
Daarom helpt dit topic.
Sorry, niet de eerste vraag die ik stelMaar het is gewoon soms fijn om dit soort dingen te vragen...
Je hebt wel gelijk wat betreft het risico, brand aan boord is zo ongeveer de worst-case scenario. Vandaar dat er bij de training van cabine- en cockpitpersoneel de nodige aandacht aan wordt besteed!
vrijdag 17 november 2017 om 01:13
Graag gedaan Marte.Marte007 schreef: ↑16-11-2017 22:03Ik reageer zelden op een topic maar ik ben zo blij met deze!! Zoals meerdere mensen hier heb ik erge last van vliegangst. Gewoon.. omdat neerstorten zo definitief is. Die angst is irrationeel en dat weet ik. Helaas zorgt die wetenschap er niet voor dat die angst minder echt aanvoelt.
Mijn man vliegt graag en is op veel verre bestemmingen geweest. Nu wil hij met mij ook ver vliegen en ik word al misselijk bij het idee. Mijn vader woont in Spanje en daar ga ik dus ook zelden heen. Zo jammer! Het helpt ook niet dat mijn man graag air crash investigation kijkt, waar blijkbaar 1 knopje op 'auto' laten staan al desastreuze gevolgen heeft.
Ik ken alle statistieken en ik zal alle 32 pagina's echt nog goed doorlezen maar ik vind dit allemaal erg geruststellende info! Ik ken wel piloten en ik weet dat zij er ook alles voor over hebben om weer thuis te komen bij hun gezin dus ze zullen écht zorgvuldig handelen. Het is echter het gebrek aan eigen controle wat mij angstig maakt. Hoewel.. zelf controle hebben in de cockpit is natuurlijk nog veel beangstigender
Anyway.. bedankt aan Sygnus, Leentjes en alle andere forum-vliegers en collega's/cabin crew die onze reis zo aangenaam mogelijk proberen te maken! Ik kan me niet indenken waarom jullie vrijwillig de lucht in gaan maar ik ben blij dat jullie het doen!
Je stelt, een vliegtuigongeluk is zo definitief, dat is niet waar. Statistisch gezien overleeft 60% van de mensen een ongeval. Denk maar eens aan Sully (100%!).
Als je serieus van jouw vliegangst af wilt, dan zijn daar cursussen voor, de bekendste en beste is VALK (http://www.valk.org/), slagingspercentage 96%! Is niet goedkoop, wel goed.
Als ik het gevoel zou hebben dat mijn werk niet veilig is, dan deed ik het echt niet hoor. Maar ik begrijp het wel, ik heb zelf een tandartsfobie.
Die controle hebben in de cockpit vind ik niet beangstigend hoor, sterker nog, ik vind dat juist leuk. Naarmate je langer vliegt wordt het sturen zelf echt minder spannend, maar voor mij ligt de uitdaging meer in het aansturen van een team en de passagiers een goede ervaring te laten beleven.
Overigens is het niet zo dat één knopje verkeerd tot een catastrofe leidt hoor. Daar is echt wel heel wat meer voor nodig...

vrijdag 17 november 2017 om 06:06
Hoe zit dat met integriteit van de geest dan eigenlijk? Bestaat daat ook n wetje voor?
Flinke dosis slaapmiddel in hun wiskey een optie?
vrijdag 17 november 2017 om 06:59
Had m'n reactie hierop weggehaald wegens privacy, maar man zegt dat hij het ok vindt. Dus nogmaals: Nee, hij was een collega van jou, zelfde kist, linkerkant. Na tig jaar vliegen helemaal klaar d'rmee en vliegt nu nog zo weinig mogelijk ☺
vrijdag 17 november 2017 om 07:03
cygnus schreef: ↑16-11-2017 23:43Stress heeft helemaal gelijk wat betreft de vlambaarheid van kerosine. Auto-ignition is pas bij 210 graden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fuel

vrijdag 17 november 2017 om 07:11
Ik heb ook wat vliegangst maar moet toch regelmatig vliegen voor werk, zowel kort als ver.
En ik heb het idee dat er -zeg- het laatste decennium meer turbulentie is, klopt dat? Heeft de klimaatverandering hiermee te maken?
Ik heb het 1 of 2 keer meegemaakt dat een piloot meldde “Er komt zometeen wat turbulentie aan, en dit zal ongeveer 20 minuten duren, daarna wordt het weer rustig”
Voor mij was dat ontzettend geruststellend. Want blijkbaar kon de piloot zíen wanneer het zou komen en hoe lang het zou duren, wat voor mij met vliegangst de geruststelling gaf dat hij er controle over had.
Ik zou zó graag willen dat meer piloten dat zouden doen!! (Sterker nog, ik heb het liefst dat ze dat allemaal doen
)
Vind er niks vervelenders dat er vanuit het niets ineens zware turbulentie is en dat ook nog heel lang aanhoudt, terwijl er geen enkel bericht uit de cockpit komt.
Want wat voor de crew ‘normaal’ is, is dat voor de meeste passagiers echt niet.
En ik heb het idee dat er -zeg- het laatste decennium meer turbulentie is, klopt dat? Heeft de klimaatverandering hiermee te maken?
Ik heb het 1 of 2 keer meegemaakt dat een piloot meldde “Er komt zometeen wat turbulentie aan, en dit zal ongeveer 20 minuten duren, daarna wordt het weer rustig”
Voor mij was dat ontzettend geruststellend. Want blijkbaar kon de piloot zíen wanneer het zou komen en hoe lang het zou duren, wat voor mij met vliegangst de geruststelling gaf dat hij er controle over had.
Ik zou zó graag willen dat meer piloten dat zouden doen!! (Sterker nog, ik heb het liefst dat ze dat allemaal doen

Vind er niks vervelenders dat er vanuit het niets ineens zware turbulentie is en dat ook nog heel lang aanhoudt, terwijl er geen enkel bericht uit de cockpit komt.

vrijdag 17 november 2017 om 07:27
Zo, dit ziet er veelbelovend uit! Daar ga ik eens serieus naar kijken. Ik denk dat mijn man ook heel blij zou zijn als ik dit zou doen. Hij kan me nooit en verrassingsreisje geven en daar baalt hij van. Snap ik ook!cygnus schreef: ↑17-11-2017 01:13Als je serieus van jouw vliegangst af wilt, dan zijn daar cursussen voor, de bekendste en beste is VALK (http://www.valk.org/), slagingspercentage 96%! Is niet goedkoop, wel goed.
Als ik het gevoel zou hebben dat mijn werk niet veilig is, dan deed ik het echt niet hoor. Maar ik begrijp het wel, ik heb zelf een tandartsfobie.
Nogmaals dank!!
vrijdag 17 november 2017 om 10:51
Mayou
Olifant ligt nog geduldig klaar te wachten. Stukken geduldiger dan ikzelf, kan ik wel zeggen 
En die extra r van Cygnus zag ik ook, hahahaha.
Marte, ik las je niet sarcastisch hoor! Voorbeeld uit de praktijk, om te illustreren wat we zouden kunnen betekenen: Vrouwelijke passagier vroeg me bij het instappen net iets te lang en uitgebreid naar de weersomstandigheden tijdens de vlucht. Ik stelde de wedervraag of er een specifieke reden was waarom ze daar zoveel over wilde weten, ze was panisch voor turbulentie en ging ervan huilen, vertelde ze. De vliegers hebben me heel precies laten weten waar en wanneer er iets te verwachten was, dat gaf haar al het gevoel van iets meer controle, net als wat Taralina hierboven zegt. Toen er inderdaad wat heel lichte turbulentie kwam, draaide ze zich meteen om naar mij, ik naar haar, ze begon inderdaad te huilen en ik ben even bij haar gaan zitten. Aan het einde vond ze zelf dat ze de vlucht toch heel goed doorgekomen was. Zo eenvoudig kan het zijn.
Ander voorbeeld: Ik zie passagiers vaak schrikken van de bonk als het landingsgestel uitklapt. Ze zitten dan al vrij gespannen voor de landing op alles te letten en dan is daar ineens een hard geluid. Als ik weet dat je bang bent, kan ik je alvast vertellen dat dat eraan komt en dat we juist heel vrolijk worden van dat geluid, want dan hebben we dus wielen eruit. Ik kan me indenken dat dat soort dingen enorm helpt om te weten.
En Redbulletje, het mag inderdaad niet, maar wat zouden we dat af en toe graag doen

En die extra r van Cygnus zag ik ook, hahahaha.
Marte, ik las je niet sarcastisch hoor! Voorbeeld uit de praktijk, om te illustreren wat we zouden kunnen betekenen: Vrouwelijke passagier vroeg me bij het instappen net iets te lang en uitgebreid naar de weersomstandigheden tijdens de vlucht. Ik stelde de wedervraag of er een specifieke reden was waarom ze daar zoveel over wilde weten, ze was panisch voor turbulentie en ging ervan huilen, vertelde ze. De vliegers hebben me heel precies laten weten waar en wanneer er iets te verwachten was, dat gaf haar al het gevoel van iets meer controle, net als wat Taralina hierboven zegt. Toen er inderdaad wat heel lichte turbulentie kwam, draaide ze zich meteen om naar mij, ik naar haar, ze begon inderdaad te huilen en ik ben even bij haar gaan zitten. Aan het einde vond ze zelf dat ze de vlucht toch heel goed doorgekomen was. Zo eenvoudig kan het zijn.
Ander voorbeeld: Ik zie passagiers vaak schrikken van de bonk als het landingsgestel uitklapt. Ze zitten dan al vrij gespannen voor de landing op alles te letten en dan is daar ineens een hard geluid. Als ik weet dat je bang bent, kan ik je alvast vertellen dat dat eraan komt en dat we juist heel vrolijk worden van dat geluid, want dan hebben we dus wielen eruit. Ik kan me indenken dat dat soort dingen enorm helpt om te weten.
En Redbulletje, het mag inderdaad niet, maar wat zouden we dat af en toe graag doen

vrijdag 17 november 2017 om 12:51
Helaas kunnen we niet alle turbulentie zien aankomen. Zoals ik al eerder postte, we hebben kaarten mee (digitaal weliswaar) waar voorspelde turbulentiegebieden op staan, maar die voorspelde turbulentie is er niet altijd en turbulentie die je hebt is niet altijd voorspeld. Maar nogmaals, qua veiligheid is turbulentie alleen een issue als je niet vast zit.Taralina schreef: ↑17-11-2017 07:11Ik heb ook wat vliegangst maar moet toch regelmatig vliegen voor werk, zowel kort als ver.
Ik zou zó graag willen dat meer piloten dat zouden doen!! (Sterker nog, ik heb het liefst dat ze dat allemaal doen)
Ik heb geen wetenschappelijk bewijs gezien dat turbulentie frequenter is geworden, maar het zou me niets verbazen.
vrijdag 17 november 2017 om 12:55
Ik heb je een pb gestuurd...
vrijdag 17 november 2017 om 12:58
Jammer dat hij het vliegen niet meer leuk vindt. Ik weet niet wie het is hoor en ga ook geen moeite doen om dat te achterhalen...

vrijdag 17 november 2017 om 13:49
Lijkt me eigenlijk heerlijk dat als iedereen zit er 'n slaapmiddel de cabine in geventileerd zou worden (personeel natuurlijk netjes een zuurstofmasker op) en we dan uitgerust wakker worden een uurtje voor landing.

vrijdag 17 november 2017 om 14:31
Hm... slaapmiddel in de cabine... Kan men daarmee niet een vliegtuigkaping doen beëindigen? Daar zal vast wel een keer over nagedacht zijn.redbulletje schreef: ↑17-11-2017 13:49Lijkt me eigenlijk heerlijk dat als iedereen zit er 'n slaapmiddel de cabine in geventileerd zou worden (personeel natuurlijk netjes een zuurstofmasker op) en we dan uitgerust wakker worden een uurtje voor landing.![]()
Over enge geluiden in het vliegtuig: Ik hoor ze echt nooit. Alle geluiden die ik hoor, horen bij het vliegen, zoals geroezemoes en het gesnurk van passagiers. Een steward(ess) die iets aan een passagier vraagt, of omgekeerd. Het gezoem van het vliegtuig. Het gebonk in geval van een turbulentie. Het getik van bestek op die bordjes. Het spoelen van een toilet. Een dingdong, dat aankondigt dat de captain iets wil zeggen. Ik hoor echt niets wat mij bang maakt.
World of Warcraft: Legion