Alimentatie
maandag 13 november 2017 om 12:20
Hoi,
Wij liggen in scheiding en het is de bedoeling dat we beide een van onze kinderen op het adres nemen. Nu vraag ik me af hoe dit zit met de alimentatie, mijn partner verdiend veel meer dan mij( ik kom in eerste instantie in de bijstand), moet ik dan ook alimentatie betalen omdat een van onze kinderen daar officieel woont?
Het gesprek met de mediator staat gepland maar wellicht weet iemand hier het antwoord.
Wij liggen in scheiding en het is de bedoeling dat we beide een van onze kinderen op het adres nemen. Nu vraag ik me af hoe dit zit met de alimentatie, mijn partner verdiend veel meer dan mij( ik kom in eerste instantie in de bijstand), moet ik dan ook alimentatie betalen omdat een van onze kinderen daar officieel woont?
Het gesprek met de mediator staat gepland maar wellicht weet iemand hier het antwoord.
maandag 13 november 2017 om 13:50
Laat iemand met verstand van zaken meekijken en het uitleggen.AnnaSophia12 schreef: ↑13-11-2017 13:44Zo is het ooit wel afgesproken ja, dat wist ik ook niet van die pa.
Ga ik ook zeker doen, ik wil het beste voor m'n kinderen.
Dankjewel!
Probeer zelf ook zoveel mogelijk informatie te vinden en je erin te verdiepen. Het is zo erg om achteraf het onderspit te delven.
When they go low, we go high. (M.Obama)
maandag 13 november 2017 om 13:54
en door een onafhankelijk iemand, niet iemand vanuit familie kenniskring.
maandag 13 november 2017 om 14:59
maandag 13 november 2017 om 15:10
Nogal misplaatste opmerking in dit topic.
Dit is namelijk het topic van TO, en niet van haar ex. Wat heeft deze TO aan een dergelijke opmerking?
Ze vraagt hier advies voor zichzelf en niet voor haar ex. Die moet zijn eigen draadje maar starten.
maandag 13 november 2017 om 15:13
Bij co-ouderschap is er geen sprake van eem verzorgende en een niet- verzorgende ouder.
Daar is de zorgouder degene die op die dag het kind/de kinderen onder zijn hoede heeft.
Bij ons gaan zelfs dagen komen dat onze dochter overdag bij mij is terwijl haar vader de zorgouder is.
Probeer goed en rustig te blkjven communiceren, verlies het doel niet uit het oog en maak gebruik van de kennis van de mediator.
Daar is de zorgouder degene die op die dag het kind/de kinderen onder zijn hoede heeft.
Bij ons gaan zelfs dagen komen dat onze dochter overdag bij mij is terwijl haar vader de zorgouder is.
Probeer goed en rustig te blkjven communiceren, verlies het doel niet uit het oog en maak gebruik van de kennis van de mediator.
Been there, done that, got the T-shirt.
maandag 13 november 2017 om 15:14
Ontzettend vervelende situatie ook voor de kinderen.
Maar echt schouders eronder en solliciteren. Jullie hebben co-ouderschap dus er is ruimte voor jou om ook te werken en de markt trekt aan. Echt probeer positief te kijken want ik lees alleen maar 'ja maar is niet makkelijk'. Nee het is niet makkelijk maar voor je kinderen ben je (vind ik) verplicht het er het allerbeste van te maken.
Bijstand is alleen extra geld als het echt niet anders kan. Dus dat de alimentatie eraf gaat vind ik terecht.
Ik zou zeker niet de kinderen allebei op 1 adres zetten als dit financieel ongunstig uitpakt. Verdient je ex nu een mooi nieuw salaris of minimumloon (kortom heeft hij uberhaupt de ruimte om alimentatie te betalen, en heeft hij ook geen recht op kindgebonden budget)
Hoe waren jullie getouwd? Voorwaarden of gemeenschap? Las ergens dat je altijd partneralimentatie kan eisen maar is niet zo als er een huwelijkse voorwaarden zijn en je ex moet dat nogmaals wel kunnen betalen allemaal.
Maar echt schouders eronder en solliciteren. Jullie hebben co-ouderschap dus er is ruimte voor jou om ook te werken en de markt trekt aan. Echt probeer positief te kijken want ik lees alleen maar 'ja maar is niet makkelijk'. Nee het is niet makkelijk maar voor je kinderen ben je (vind ik) verplicht het er het allerbeste van te maken.
Bijstand is alleen extra geld als het echt niet anders kan. Dus dat de alimentatie eraf gaat vind ik terecht.
Ik zou zeker niet de kinderen allebei op 1 adres zetten als dit financieel ongunstig uitpakt. Verdient je ex nu een mooi nieuw salaris of minimumloon (kortom heeft hij uberhaupt de ruimte om alimentatie te betalen, en heeft hij ook geen recht op kindgebonden budget)
Hoe waren jullie getouwd? Voorwaarden of gemeenschap? Las ergens dat je altijd partneralimentatie kan eisen maar is niet zo als er een huwelijkse voorwaarden zijn en je ex moet dat nogmaals wel kunnen betalen allemaal.
maandag 13 november 2017 om 15:16
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... fgetrokken
Lees je goed in, en vraag advies. Ga niet meteen akkoord met voorstellen van je ex maar vraag bedenktijd. Dan heb je de kans om eventuele financiële afspraken eens goed te bekijken.
Lees je goed in, en vraag advies. Ga niet meteen akkoord met voorstellen van je ex maar vraag bedenktijd. Dan heb je de kans om eventuele financiële afspraken eens goed te bekijken.
maandag 13 november 2017 om 16:08
Is het een baan met (zicht op) een vast contract? Zo niet dan zit je over een tijd anders weer om de tafel om afspraken te maken. De vraag van Dahlia is om een completer beeld te krijgen voor advies. Niet om je aan te vallen.AnnaSophia12 schreef: ↑13-11-2017 13:43Dat is zeker snel, had ik dan moeten zeggen "Oja, er is misschien een andere baan" ?
En dat had ik inderdaad kunnen doen maar ik vind dit overzichtelijker.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
maandag 13 november 2017 om 16:43
Potjepindakaasmetnootjes schreef: ↑13-11-2017 15:14
Hoe waren jullie getouwd? Voorwaarden of gemeenschap? Las ergens dat je altijd partneralimentatie kan eisen maar is niet zo als er een huwelijkse voorwaarden zijn
Heb ik echt nog nooit gehoord, waar heb je dat vandaan? (misschien kan ik het nog terugeisen
maandag 13 november 2017 om 16:49
Zover ik weet vervalt het recht op PA niet door te trouwen op huwelijkse voorwaarden.
https://www.adviesvaniris.nl/mag-ik-in- ... imentatie/
Ik schreef het wat ongelukkig, maar was niet onaardig bedoelt. Je ex heeft nu dus een hoger inkomen. Fijn, dan kan hij ook meer bijdrage. Maak goede afspraken. Als dit slechts tijdelijk is bijvoorbeeld en hij daarna terugvalt op het minimuminkomen dat hij eerst had, kan hij gemaakte afspraken niet nakomen.
Zover ik weet kijkt bijstand naar de trema normen voor alimentatie en zal hij deze dus moeten betalen. Maar zoek het bijstandsverhaal goed uit, zodat je ook hier goede afspraken over kunt maken en jullie niet in de problemen komen met de bijstand.
https://www.adviesvaniris.nl/mag-ik-in- ... imentatie/
Ik schreef het wat ongelukkig, maar was niet onaardig bedoelt. Je ex heeft nu dus een hoger inkomen. Fijn, dan kan hij ook meer bijdrage. Maak goede afspraken. Als dit slechts tijdelijk is bijvoorbeeld en hij daarna terugvalt op het minimuminkomen dat hij eerst had, kan hij gemaakte afspraken niet nakomen.
Zover ik weet kijkt bijstand naar de trema normen voor alimentatie en zal hij deze dus moeten betalen. Maar zoek het bijstandsverhaal goed uit, zodat je ook hier goede afspraken over kunt maken en jullie niet in de problemen komen met de bijstand.
maandag 13 november 2017 om 17:07
Nope. De verzorgende ouder (juridische terminologie) is de ouder waarbij het kind ingeschreven staat. Een kind kan maar bij één ouder ingeschreven staan.
Er zijn meer overwegingen dan alleen de financiële aangaande de beslissing waar de kinderen worden ingeschreven, juist wegens die status van 'verzorgende' ouder.
maandag 13 november 2017 om 17:20
Welke macht hebben we het dan concreet over?
Er is toch gezamenlijk gezag?
maandag 13 november 2017 om 18:47
Ik zou sowieso de alimentatie laten vastleggen, je blijft niet eeuwig in de bijstand, zeker niet als je gezond bent. Het is echt het laatste vangnet. Sterker nog de gemeente kan je verplichten om partner- en kinderalimentatie te verhalen op je ex. Als jij het niet doet dan zal de gemeente het gaat doen. Linksom of rechtsom je ex zal alimentatie moeten gaan betalen.
maandag 13 november 2017 om 19:31
https://www.eindesamenwonen.nl/keuzehulp.html_Amand schreef: ↑13-11-2017 17:07Nope. De verzorgende ouder (juridische terminologie) is de ouder waarbij het kind ingeschreven staat. Een kind kan maar bij één ouder ingeschreven staan.
Er zijn meer overwegingen dan alleen de financiële aangaande de beslissing waar de kinderen worden ingeschreven, juist wegens die status van 'verzorgende' ouder.
Jaag TO (en mij) de stuipen niet op t lijf met de onzin die je schrijft. Mijn dochter staat dalijk bij haar vader ingeschreven en er is bij ons geen sprake van een verzorgende en niet-verzorgende ouder. Lees ook mn linkje. Als jij andere bronnen heb lees ik t graag.
Been there, done that, got the T-shirt.
maandag 13 november 2017 om 19:48
Uit persoonlijke ervaring en de ervaringen van vele anderen weet ik dat Amand gelijk heeft. En wij zijn niet de enigen. Zodra er een conflict komt tussen gescheiden ouders en dit uiteindelijk voor een rechter komt, dan geeft deze keer op keer de 'verzorgende ouder' zijn of haar zin. Dit is de ouder waar het kind staat ingeschreven. Die ouder heeft de werkelijke macht. En denk niet: dit overkomt mij niet en het ouderlijk gezag dan? Dat ouderlijk gezag is, als het erom gaat spannen, een wassen neus. Het gebeurt zó vaak. Als je ooit ergens op inzet dan is het de inschrijving van je kind. Geld zou ik echt op plek vier zetten, na: inschrijving, inschrijving en inschrijving.Apatura schreef: ↑13-11-2017 19:31https://www.eindesamenwonen.nl/keuzehulp.html
Jaag TO (en mij) de stuipen niet op t lijf met de onzin die je schrijft. Mijn dochter staat dalijk bij haar vader ingeschreven en er is bij ons geen sprake van een verzorgende en niet-verzorgende ouder. Lees ook mn linkje. Als jij andere bronnen heb lees ik t graag.
maandag 13 november 2017 om 20:04
Kun je iets concreter zijn dan keer op keer gelijk krijgen?lilaemme schreef: ↑13-11-2017 19:48Uit persoonlijke ervaring en de ervaringen van vele anderen weet ik dat Amand gelijk heeft. En wij zijn niet de enigen. Zodra er een conflict komt tussen gescheiden ouders en dit uiteindelijk voor een rechter komt, dan geeft deze keer op keer de 'verzorgende ouder' zijn of haar zin. Dit is de ouder waar het kind staat ingeschreven. Die ouder heeft de werkelijke macht. En denk niet: dit overkomt mij niet en het ouderlijk gezag dan? Dat ouderlijk gezag is, als het erom gaat spannen, een wassen neus. Het gebeurt zó vaak. Als je ooit ergens op inzet dan is het de inschrijving van je kind. Geld zou ik echt op plek vier zetten, na: inschrijving, inschrijving en inschrijving.
maandag 13 november 2017 om 20:34
De wet onderscheidt de verzorgende en de niet-verzorgende ouder (echt stuitende termen, trouwens). Alleen al uit het feit dat dat onderscheid bestaat, kun je afleiden dat de twee verschillend behandeld worden. Een keer raden wie consequent aan het kortste eind trekt.
Ik kan wel een lijstje van triviale gevolgen van het al of niet verzorgende ouder zijn neerzetten, maar vraag het maar aan een advocaat. Neem het vooral niet van mij aan.
Ik kan wel een lijstje van triviale gevolgen van het al of niet verzorgende ouder zijn neerzetten, maar vraag het maar aan een advocaat. Neem het vooral niet van mij aan.
maandag 13 november 2017 om 21:00
Ik hoef je linkje niet te lezen om te weten dat je ongelijk hebt. Sorry, het is niet anders.Apatura schreef: ↑13-11-2017 19:31https://www.eindesamenwonen.nl/keuzehulp.html
donderdag 16 november 2017 om 18:39
Wat een onzin lees ik hier.
Ts dat een van jouw kinderen bij ex partner wordt ingeschreven heeft vooral te maken met het belastingvoordeel wat het hem oplevert.
In geval van co ouderschap wordt dit heel veel gedaan. Nadeel voor jou is dat je maar voor een kindje kinderbijslag krijgt maar in geval van co ouderschap is dat ook wel heel logisch.
Ts dat een van jouw kinderen bij ex partner wordt ingeschreven heeft vooral te maken met het belastingvoordeel wat het hem oplevert.
In geval van co ouderschap wordt dit heel veel gedaan. Nadeel voor jou is dat je maar voor een kindje kinderbijslag krijgt maar in geval van co ouderschap is dat ook wel heel logisch.
zaterdag 18 november 2017 om 19:35
Onzin, ook in geval van co-ouderschap met twee kinderen op twee adressen kun je het totale bedrag aan kb op één adres laten uitbetalen dus wil niet zeggen dat de ouder met het zgn belastingvoordeel dit standaard ontvangtTess1981 schreef: ↑16-11-2017 18:39Wat een onzin lees ik hier.
anoniem_6643168982c66 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 19:43
8.86% gewijzigd