Canon lens

19-11-2017 21:40 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Need your help hobby/prof fotografen. Ik heb sind kort een Canon EOS 800D gekocht waar een 18-55 mm lens bijgeleverd in het pakket zat. Ik wil een nieuwe lens kopen, wat raden jullie mij aan (graag niet super duur).

Ik wil een lens waar ik simpel beter kan inzoomen, verder heb ik niet heel veel ervaring met fotograferen dus weet ik verder niet watvoor specificaties ik meer wil.

Ik dacht aan deze lens CANON EF-S 55-250MM F/4.0-5.6 IS STM

Wat maakt deze lens goed of slecht ?CANON EF-S 55-250MM F/4.0-5.6 IS STM

En waar moet ik verder opletten bij het aanschaffen van een lens?

Alvast bedankt
anoniem_351302 wijzigde dit bericht op 19-11-2017 23:13
43.79% gewijzigd
Snake1995 schreef:
19-11-2017 23:13
Jaa zeker dat doe ik nu vooral, maar het lijkt me ook fijn om met een lensje te zoomen

Oke laat ik mijn vraag op een ander manier stellen, waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een lens die verder kan inzoomen dan 55mm
Dat ie in je tas past.

En wat je er mee wil gaan doen komt daarna.
Snake1995 schreef:
19-11-2017 23:13
Jaa zeker dat doe ik nu vooral, maar het lijkt me ook fijn om met een lensje te zoomen

Oke laat ik mijn vraag op een ander manier stellen, waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een lens die verder kan inzoomen dan 55mm
Waar ik op zou letten is de lichtgevoeligheid ( diafragma)
En hoe de kwaliteit is bij de max zoom
Het formaat DX of FX. Ik schaf zelf graag FX aan, omdat je dan altijd met het beste deel van de lens fotografeert en hij kan ook op een fullframe.
En daarnaast kijken hoeveel zoom wil je. Ik neem aan dat je geen telelens wil gaan gebruiken.
Snake1995 schreef:
19-11-2017 21:40

Ik dacht aan deze lens CANON EF-S 55-250MM F/4.0-5.6 IS STM

Wat maakt deze lens goed of slecht ?CANON EF-S 55-250MM F/4.0-5.6 IS STM

En waar moet ik verder opletten bij het aanschaffen van een lens?

Alvast bedankt
http://zoom.nl/artikel/reviews/22344-re ... 4-5-6.html
Madelief1987 schreef:
19-11-2017 23:23
Waar ik op zou letten is de lichtgevoeligheid ( diafragma)
En hoe de kwaliteit is bij de max zoom
Het formaat DX of FX. Ik schaf zelf graag FX aan, omdat je dan altijd met het beste deel van de lens fotografeert en hij kan ook op een fullframe.
En daarnaast kijken hoeveel zoom wil je. Ik neem aan dat je geen telelens wil gaan gebruiken.
Thnx madelief voor de tips. Nee ik wil niet super veel inzoomen, en heb verder weinig intressen in natuur fotograferen tja af en toe een vogeltje spotten. En verder begreep ik hoe verder je kan inzoomen des slechter het beeldkwaliteit, tot maximaal hoeveel mm moet ik dan denken als ik gewoon af en toe bruiloften, verjaardagen en een weekendje ardennen wil gaan fotograferen?
Waar wil je al die bruiloften vandaan halen?
Het maakt nogal uit hoe je fotografeert.
Maar ga naar een winkel en ga testen.
MoirenPhae schreef:
19-11-2017 23:36
Waar wil je al die bruiloften vandaan halen?
Het maakt nogal uit hoe je fotografeert.
Hahah ik ben egyptisch elk bruiloft in mijn cultuur van enkel 1 paar duurt 3 dagen snappie :p

Dus vandaar haal ik de leuke bruiloften :-D
Snake1995 schreef:
19-11-2017 23:42
Hahah ik ben egyptisch elk bruiloft in mijn cultuur van enkel 1 paar duurt 3 dagen snappie :p

Dus vandaar haal ik de leuke bruiloften :-D
Ja, maar ga je snapshots maken, of echt laten poseren, aansturen, stilleggen, ga je van het ene eind van de zaal naar de andere fotografen enz. Is het binnen? Dan moet- ie lichtsterk zijn.
Of wil je juist een groothoek?

En hoe vaak ga je veel zoom gebruiken?
Ik maar heel af en toe, maar kom soms net te kort. Alleen weer niet vaak genoeg om in een duurdere lens te investeren.

Het is echt testen. Huur desnoods een weekend wat objectieven om te kijken wat je bevalt.
Snake1995 schreef:
19-11-2017 23:35
Thnx madelief voor de tips. Nee ik wil niet super veel inzoomen, en heb verder weinig intressen in natuur fotograferen tja af en toe een vogeltje spotten. En verder begreep ik hoe verder je kan inzoomen des slechter het beeldkwaliteit, tot maximaal hoeveel mm moet ik dan denken als ik gewoon af en toe bruiloften, verjaardagen en een weekendje ardennen wil gaan fotograferen?
Volgens mij gaan de meeste objectieve die meer dan drie keer kunnen inzoomen in kwaliteit achteruit.

Alles wat jij hierboven noemt hebt ik gewoon gefotografeerd met mijn objectief die niet verder kan inzoomen dan 55 mm. Sterker nog. Ik heb een vaste lens van 50 mm die ik heel vaak gebruik. Daar kan ik niet mee in of uitzoomen. Als je in de Ardennen een landschap wil fotograferen kan dat prima op 18 mm. Wil je een eekhoorn in de boom fotograferen dan heb je waarschijnlijk wat meer zoom nodig.

Maar als je bijv paddestoelen wil fotograferen dan gebruik je misschien liever een macrolens.

Op verjaardagen is het vaak wat donker, omdat het binnenshuis is. Daarvoor gebruik ik liever een 50 mm die lichtsterk is met een mooie bokeh.
maar je zou ook prima je kitlens kunnen gebruiken, deze op 55 mm zetten en dan een flitser erbij kopen.
Ik hartje mijn 50mm.
MoirenPhae schreef:
19-11-2017 23:46
Ja, maar ga je snapshots maken, of echt laten poseren, aansturen, stilleggen, ga je van het ene eind van de zaal naar de andere fotografen enz. Is het binnen? Dan moet- ie lichtsterk zijn.
Of wil je juist een groothoek?

En hoe vaak ga je veel zoom gebruiken?
Ik maar heel af en toe, maar kom soms net te kort. Alleen weer niet vaak genoeg om in een duurdere lens te investeren.

Het is echt testen. Huur desnoods een weekend wat objectieven om te kijken wat je bevalt.
Dit is eigenlijk het beste advies. Eerst je camera helemaal snappen. En dan verder kijken. Als de bruiloften drie dagen duren dan fotografeer je denk ik vaak binnen. En dan heb je niet veel aan je zoomlens, omdat deze niet lichtsterk is.
MoirenPhae schreef:
19-11-2017 23:48
Ik hartje mijn 50mm.
Ik ook :heart:
Ja ik wil niet super veel inzoomen, ik wil gewoon wat verder inzoomen dan wat ik nu heb en dat is 55 mm. En aangezien de promotie van canon kan ik of 90 euro cashback krijgen of 120 canon tegoed, wil ik met de canon tegoed met natuurlijk bijbetaling een extra lens kopen... maar dus het zou verstandiger zijn om nu met de lens die ik heb even blijf fotograferen totdat ik meer gevoel heb en daarna pas een nieuwe kopen hmmm
Dat is wel het verstandigst. Maar als je veel bruiloften van fam enz wil fotograferen en dit is binnen, dan gaat dat wel lastig worden met de lens die je hebt. Omdat deze ook niet lichtsterk is. ( en de ingebouwde flits zal niet voldoende zijn) waardoor de kwaliteit van je foto's minder zal zijn.

Maar buiten zou je er zeker hele mooie foto's mee kunnen maken. En dan maakt de zoom niet zo heel veel uit.
De ingebouwde flits sowieso nooit gebruiken.
MoirenPhae schreef:
20-11-2017 00:08
:facepalm: daar maak ik mij nog steeds af en toe schuldig aan.
Ik moet echt eens een goede flitser kopen.
Madelief1987 schreef:
20-11-2017 00:11
:facepalm: daar maak ik mij nog steeds af en toe schuldig aan.
Ik moet echt eens een goede flitser kopen.
:O

Je flitst echt al het leven er uit.
Er zijn ook hacks waarme je indirect kan flitsen met je cameraflitser.
MoirenPhae schreef:
20-11-2017 00:12
:O

Je flitst echt al het leven er uit.
Er zijn ook hacks waarme je indirect kan flitsen met je cameraflitser.
Haha ja ik weet het, maar ik fotografeer heeeeeeel weinig binnen.
Ik ben meer van de landschappen en de steden.
Maar goed de drie foto's die ik per jaar binnen maak kunnen er mee door ( eigenlijk niet natuurlijk :nope: )
Eigenlijk laat ik die foto's altijd aan Mn vader over. Die is helemaal gek van portret fotografie .
Madelief1987 schreef:
20-11-2017 00:07
Dat is wel het verstandigst. Maar als je veel bruiloften van fam enz wil fotograferen en dit is binnen, dan gaat dat wel lastig worden met de lens die je hebt. Omdat deze ook niet lichtsterk is. ( en de ingebouwde flits zal niet voldoende zijn) waardoor de kwaliteit van je foto's minder zal zijn.

Maar buiten zou je er zeker hele mooie foto's mee kunnen maken. En dan maakt de zoom niet zo heel veel uit.
Dus dan praten we over de diafragma als we het over lichtsterkte hebben (het getal achter de "f" als het goed is). Des hoe lager het getal des betere foto's je kan maken voor binnen?

Oeh vertel wat is er met de ingebouwde flitser??? Hoezo een losse flitser kopen?
MoirenPhae schreef:
19-11-2017 22:35
Toch niet voor geld hoop ik.
Dit!

Een bruiloftsfotograaf beschikt ten eerste over materiaalkennis en meerdere body's met objectieven zodat ie makkelijk tussen groothoek en tele kan switchen. Bovendien gebruikt 'n professional 2.8 objectieven.
Snake1995 schreef:
20-11-2017 00:24
Dus dan praten we over de diafragma als we het over lichtsterkte hebben (het getal achter de "f" als het goed is). Des hoe lager het getal des betere foto's je kan maken voor binnen?

Oeh vertel wat is er met de ingebouwde flitser??? Hoezo een losse flitser kopen?
Ja.

Direct flitsen maakt je beeld plat.

Mens, ga gewoon een goede cursus doen.
Wij hebben na lang dubben toentertijd deze aangeschaft: https://www.dpreview.com/reviews/sigma- ... -hsm-macro

De link is naar een reviewsite waar we veel aan hadden, omdat je er ook daadwerkelijk de foto's kunt beoordelen die met het betreffende objectief gemaakt zijn. Dit objectief was voor ons een mooie compromis tussen wat wij wilden (een goed allround objectief voor fotografie-nitwits) en wat we ervoor wilden betalen.

Bij mijn oude camera (halfautomatische analoge spiegelreflexcamera ;-D ) had ik verschillende objectieven, onder andere een goede zoomlens en ook een goede 50 mm. De 50 mm zat er toen vaker op dan de zoomlens, omdat ik op een heel andere manier foto's mee maakte. Zo'n 50 mm is leuk en met een goed objectief maak je er prachtige foto's mee, maar als je de camera alleen gebruikt om nu eindelijk eens goede foto's te maken op familiefeestjes, zonder de intentie hobbyfotograaf te worden, dan zou dat niet mijn eerste advies zijn. Dan heb je meer aan een goede allroundlens waar je zonder al teveel moeite alle soorten foto's mee maakt.

Kijk nog even kritisch rond, zou ik zeggen, en speur vooral die reviewsite eens af waar ik naar linkte. Ik vond dat er daar op een toegankelijke manier werd gesproken over de mogelijkheden van lenzen, zonder dat je alle ins en outs over de vaktermen hoeft te kennen.
Ook zonder dat je de ins en outs weet over sluitertijden en diafragma's kun je met de moderne toestellen prima foto's maken. Ik zou juist gewoon eerst eens op de automatische stand plaatjes gaan schieten zodat je er lol in hebt. Je kunt je daarna altijd nog verder verdiepen in de mogelijkheden van je camera, zodat je nog optimaler gebruik kunt maken van je dure aankoop. Maar als ik naar mijn man kijk, die nul interesse in fotografie heeft, dan vind ik het vooral leuk om te zien dat hij met onze spiegelreflex toch mooie plaatjes kan schieten. En dat is ook wat waard. :)
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
MoirenPhae schreef:
20-11-2017 00:08

Tja. Ik heb er geen bezwaar tegen hoor. Ik schiet mooiere plaatjes zonder en als er zeker weten een flits nodig is, dan pakken we onze losse flitser mee. Maar als we die niet hadden gehad of toevallig niet mee hebben, dan gebruiken we gewoon de ingebouwde flits. Zonder hacks. Want wij willen gewoon een beetje leuke foto's maken, geen perfecte plaatjes. Dus dat sowieso nooit gebruiken, hangt er maar net vanaf waar je zelf je lat legt. Ik vind het altijd jammer om mensen die gewoon leuk foto's willen maken dit soort restricties opgelegd te zien krijgen door mensen die er hun hobby van gemaakt hebben.

Een beetje alsof een professioneel coupeuse me gaat vertellen dat ik nooit patronen uit de Knipmode mag gebruiken, terwijl dat voor mij als hobbynaaister prima voldoet. Dat ik mijn Blokker naaimachine ingeruild heb voor een fatsoenlijker huishoudnaaimachine, wil niet zeggen dat ik meteen de intentie heb om couture te naaien. Dat idee. :)
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Bruiloften fotograferen terwijl je (vrijwel) geen ervaring hebt met fotografie en er, gezien je vragen, niets van begrijpt, is een slecht idee. Je bent dan de professionele fotograaf, het bruidspaar en de overige gasten alleen maar tot last. Kortom: ga eerst eens een fotocursus volgen om je camera en beginselen van de fotografie te leren kennen en ga vooral oefenen tijdens niet belangrijke momenten, in plaats van momenten die als het goed is maar 1x in iemands leven voorkomen. Juist die momenten mag je voor een ander nl. niet verpesten.
Als je n beetje grote lens op je camera hebt zitten flitst je ingebouwde flitser daar niet overheen waardoor je zwarte vlekken op je foto krijgt.
Zou ook eerst n cursus volgen als je bruiloften wil gaan shooten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven