Uitvaartvraag
woensdag 13 december 2017 om 19:40
Ik hoor de hele tijd van die spotjes van Dela of monuta op de radio van die vrouw die haar begrafenis al helemaal voor zich ziet...
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
Als ik nou doodga, heb ik niets geregeld. Het kan me ook weinig schelen, dan ben ik dood. Een beetje milieu bewust en goedkoop zou handig zijn voor mijn nabestaanden maar zelfs daar heb ik geen eisen in.
Ik heb dan ook geen verzekering of spaarpot hiervoor.
Wat vinden jullie?
woensdag 13 december 2017 om 21:50
Ik geb me onlangs ook in de uitvaartverzekeringen verdiept, maar wat mij tegen de borst stuit is dat je een pakket moet afnemen, en in dat pakket zitten dingen die ik helemaal niet wil. Ze gaan uit van zo’n standaard en traditionele uitvaart, en daar wil ik niet voor betalen.
Ik wil vrije keus voor een bepaald bedrag.
En de uitvaartbranche is zo fout als wat, ze proberen je als verdrietige nabestaande gewoon emotioneel te manipuleren, ‘je wil toch de beste/mooiste kist voor je moeder?’ Schandalig!
En de uitvaartbranche is zo fout als wat, ze proberen je als verdrietige nabestaande gewoon emotioneel te manipuleren, ‘je wil toch de beste/mooiste kist voor je moeder?’ Schandalig!
woensdag 13 december 2017 om 21:51
Het punt van wat er gezegd wordt is dat het helemaal niet zo ingewikkeld en duur hoeft dan dat de gewiekste uitvaartbranche je wil doen geloven.
Niet zo autistisch alles letterlijk nemen zeg!
woensdag 13 december 2017 om 21:52
Ik vind het wel zo fatsoenlijk om te zorgen dat er iets geregeld is, in financieel opzicht en qua wensen. Dat neemt zoveel zorgen weg bij nabestaanden. Ook al schrijf je thuis op een briefje hoe en wat. Veel uitvaartbedrijven hebben een soort checklist die je eens in kunt vullen en ergens kunt bewaren. Dan weten je nabestaanden wat je zou willen, ook als dat is dat het je niks uitmaakt.
Bij mijn broer wisten we niks, alleen dat hij begraven wilde worden, en dat gaf heel veel onduidelijkheid en discussie.
Bij mijn broer wisten we niks, alleen dat hij begraven wilde worden, en dat gaf heel veel onduidelijkheid en discussie.
woensdag 13 december 2017 om 21:52
Nogmaals, ik begrijp dat een uitvaartverzekering fijn is als je je geen buffer kunt veroorloven. Voor de mensen die dat wel kunnen, is het gewoon niet zinnig. Ik begrijp je keuze, echt.Saoghail schreef: ↑13-12-2017 21:43Pech is niet een keuze.
Maar goed, ik vind het onzin om dus maar te gaan roepen dat een uitvaartverzekering oplichting is. Dat is het niet.
Je kunt dingen ook zelf goedkoper regelen? Nou prima, lekker doen.
Maar zijn restaurants dan ook oplichters? Wat zij rekenen voor 1 etentje, daar kan ik de hele week voor koken.
Zelf sparen goedkoper? Ja vast, maar dan moet je niet zo stom zijn om werkloos of arbeidsongeschikt te raken, want dan moet je dat spaarpotje aanspreken.
En precies daarom is een uitvaartverzekering fijn. Kost weinig per maand, en je hebt de zekerheid dat je nabestaanden niet met onverwachte kosten komen te zitten.
woensdag 13 december 2017 om 21:53
Mijn man is onverwachts overleden op een behoorlijk dramatische manier, wij als nabestaanden waren heeeel blij dat hij verzekerd was bij de Dela, nergens omkijken naar, niks aangepraat, steun en voldoende hulp gehad, alles was incl. bij de verzekering en van het extra bedrag wat hij verzekerd had kregen we bijna 1000 (was verzekerd voor 1500) euro terug.
De premie is zo laag daar ga je toch niet moeilijk over doen, of zo achterlijk bedenken dat je het lichaam in de kofferbak wegbrengt? Echt....diegene hebben vast nog nooit alles moeten regelen voor een afscheid in een paar dagen.
De premie is zo laag daar ga je toch niet moeilijk over doen, of zo achterlijk bedenken dat je het lichaam in de kofferbak wegbrengt? Echt....diegene hebben vast nog nooit alles moeten regelen voor een afscheid in een paar dagen.
anoniem_22906 wijzigde dit bericht op 13-12-2017 21:55
0.17% gewijzigd
woensdag 13 december 2017 om 21:53
Zoals ik al zei, zo deden ze bij ons echt niet hoor. Mijn moeder had een paar specifieke wensen, wat neerkwam op klein en simpel. Ze hebben dat gewoon aangenomen en precies zo geregeld als zij het wilde. Absoluut geen gedram of gemanipuleer.Perzina schreef: ↑13-12-2017 21:50Ik geb me onlangs ook in de uitvaartverzekeringen verdiept, maar wat mij tegen de borst stuit is dat je een pakket moet afnemen, en in dat pakket zitten dingen die ik helemaal niet wil. Ze gaan uit van zo’n standaard en traditionele uitvaart, en daar wil ik niet voor betalen.
woensdag 13 december 2017 om 21:54
QueenArachnia schreef: ↑13-12-2017 21:29Dit ja. Wat een triest idee om je moeder, je kind of sowieso iemand waar je van houdt gewoon in een vriezer te flikkeren.
Enig idee waar overledenen ingaan als ze in het ziekenhuis overlijden?
In een koelcel, precies die zoals je in de series ziet. Opgestapeld met ijzeren deurtjes.
Tis niet anders.
Dat is toch alleen bij een natura/diensten verzekering?Perzina schreef: ↑13-12-2017 21:50Ik geb me onlangs ook in de uitvaartverzekeringen verdiept, maar wat mij tegen de borst stuit is dat je een pakket moet afnemen, en in dat pakket zitten dingen die ik helemaal niet wil. Ze gaan uit van zo’n standaard en traditionele uitvaart, en daar wil ik niet voor betalen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Bedankt voor het schelden met een ziekte. Ik ben niet autistisch, het staat er letterlijk, in een kofferbak. Je kunt dan ook fatsoenlijk zijn en schrijven "in je eigen auto" o.i.d.
woensdag 13 december 2017 om 21:55
Dan kun je ook voor een levensverzekering kiezen.Perzina schreef: ↑13-12-2017 21:50Ik geb me onlangs ook in de uitvaartverzekeringen verdiept, maar wat mij tegen de borst stuit is dat je een pakket moet afnemen, en in dat pakket zitten dingen die ik helemaal niet wil. Ze gaan uit van zo’n standaard en traditionele uitvaart, en daar wil ik niet voor betalen.
woensdag 13 december 2017 om 21:57
O, nee, hoor; dat geloof ik best. Maar ik weet niet of ik daar op dat moment de puf voor zou hebben. En dat geld wat vrijkomt, dat had je daar dan toch al voor bestemd. Misschien dat het anders voelt als het je spaargeld is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 13 december 2017 om 21:58
Klopt dat was een losse dienst.summerheat schreef: ↑13-12-2017 21:40Wauw, dat is duur. Dat is vast als je een losse dienst afneemt. Bij ons zat gewoon alles in het bedrag van de crematie erbij. Of de nabestaanden nu zelf wilden spreken of dat de uitvaartbegeleider zou gaan spreken. Daar is geen apart bedrag voor berekend. ( heb even snel op de prijslijst gekeken)
woensdag 13 december 2017 om 21:59
Dat hoef je mij niet te vertellen en daar ging het ook helemaal niet over. Karin zei dat je geen verzekering nodig hebt, dat je iemand i.p.v. laten opbaren ook gewoon een paar dagen in een vriezer kunt stoppen en dan in de kofferbak vervoeren.
woensdag 13 december 2017 om 22:01
Dat zou heel goed een verschil kunnen maken, ja.blijfgewoonbianca schreef: ↑13-12-2017 21:57O, nee, hoor; dat geloof ik best. Maar ik weet niet of ik daar op dat moment de puf voor zou hebben. En dat geld wat vrijkomt, dat had je daar dan toch al voor bestemd. Misschien dat het anders voelt als het je spaargeld is.
woensdag 13 december 2017 om 22:09
Het gaat de meeste mensen echt niet om een buffer. Mijn schoonvader had geld maar daar kan je pas bij als de nalatenschap is afgewikkeld. Vaak pas vele maanden later.
Wij hadden en hebben geld om voor te schieten. Het gaat bij veel mensen om het feit dat ze door emotie niet meer in staat zijn om te regelen. Het is dan fijn dat een uitvaartondernemer alles overneemt qua regelwerk. Of samen, en de uitvaartondernemer als helpende hand paraat staat. Vergeet de impact niet van een overlijden. Het kan je helemaal verlammen.
@Perzina, dat je uitvaart standaard is met een uitvaartverzekering dat is zeker niet waar. je kan het zo gek maken als je wilt. Mocht je dekking niet genoeg zijn, dan moet je inderdaad extra bijbetalen. Vandaar dat veel mensen dat bijverzekeren. Mochten de nabestaanden toch besluiten om de uitvaart ingetogen te houden om wat voor reden dan ook, dan wordt het restant uitgekeerd.
summerheat wijzigde dit bericht op 13-12-2017 22:11
0.43% gewijzigd
woensdag 13 december 2017 om 22:10
Zeker waar. Maar wat ook waar is: je hebt geen verzekering nodig om een uitvaartonderneming in te schakelen! Ik lees hier veel mensen schrijven hoe fijn het is dat dankzij hun verzekering alles zo goed geregeld werd alsof dat zonder verzekering niet kan. Er zijn zo verschrikkelijk veel uitvaartondernemers en zo veel mensen die er ervaring mee hebben, dat je echt wel zelf iemand kunt bellen, die je alles uit handen neemt. Of dat dan door jou zelf, je oma of de verzekering wordt betaald is een ander verhaal.
De enige reden dat man en ik wel eens over een verzekering nadenken, is voor het geval een van onze kinderen zou overlijden voor, pak 'm beet, hun 20-25e. we hebben spaargeld zat om een begrafenis te bekostigen, maar als zoiets ingrijpends in ons gezin zou gebeuren, zou ik dat geld misschien wel liever gebruiken om bijvoorbeeld een tijdje minder te werken (voor het kind dat overblijft of mezelf), te verhuizen, op vakantie te gaan, wat dan ook. Lijkt me echt heel naar dat dan de helft van je spaargeld weg is om die reden.
woensdag 13 december 2017 om 22:18
De uitvaartondernemer komt ook zonder uitvaartverzekering en neemt dan exact dezelfde dingen uit handen. Niets moeilijks aan.summerheat schreef: ↑13-12-2017 22:09Het gaat bij veel mensen om het feit dat ze door emotie niet meer in staat zijn om te regelen. Het is dan fijn dat een uitvaartondernemer alles overneemt qua regelwerk. Of samen, en de uitvaartondernemer als helpende hand paraat staat. Vergeet de impact niet van een overlijden. Het kan je helemaal verlammen.
woensdag 13 december 2017 om 22:19
QueenArachnia schreef: ↑13-12-2017 21:29Dit ja. Wat een triest idee om je moeder, je kind of sowieso iemand waar je van houdt gewoon in een vriezer te flikkeren.
Erin flikkeren?
Je kunt ook iemand neervlijen of voorzichtig in de vriezer plaatsen.
woensdag 13 december 2017 om 22:26
Toen man en ik op informatie uit gingen wat er nou wettelijk moet omtrent begrafenissen, viel het ons op, dat er helemaal niet zo veel moet en dat er heel veel mag.
De meest kale en goedkope "begrafenis" omhelst dus alleen een crematie, daar kom je niet onderuit. Een een dood lichaam mag niet meteen gecremeerd worden, daar moet enige tijd tussen zitten.
In je tuin begraven mag helaas niet.
Maar in de vriezer en in de kofferbak: het mag allemaal.
Of je het zo wil of moet doen is weer een ander vraagstuk.
De meest kale en goedkope "begrafenis" omhelst dus alleen een crematie, daar kom je niet onderuit. Een een dood lichaam mag niet meteen gecremeerd worden, daar moet enige tijd tussen zitten.
In je tuin begraven mag helaas niet.
Maar in de vriezer en in de kofferbak: het mag allemaal.
Of je het zo wil of moet doen is weer een ander vraagstuk.
woensdag 13 december 2017 om 22:26
Dat hangt ervan af. Bij iemand zonder verzekering in eerste instantie waarschijnlijk de familie, die het later terugkrijgt uit de eventuele nalatenschap van de overledene, of niet. Als het om een gemeentebegrafenis gaat, de gemeente.
woensdag 13 december 2017 om 22:28
Hoe kom je daarbij toevallig heb ik pas alles geregeld zo goedkoop mogelijk en kwam op minder dan 1700 euro uit. Incl. overlijdensakte en uitstrooien van de as op zee.
Alles staat genoteerd in een wilsbeschikking wel zo prettig voor mijn nabestaanden als ze gewoon kunnen doen wat er staat. uitvaartondernemers en verzekeraars zijn meesters in het werken op je schuldgevoel alsof je met een dure uitvaart bewijst dat je van iemand gehouden hebt. in het buitenland kan het nog goedkoper omdat je hier niet direct dezelfde dag gecremeerd kan worden dat zou ik het liefste willen. Voor de zekerheid en onvoorziene kosten heb ik 3000 euro apart gezet voor de uitvaart en ook leeghalen huis dat moet genoeg zijn. als ze er een vet feest van willen maken betalen ze dat zelf maar.
woensdag 13 december 2017 om 22:30
Zou jij daarna nog je ingevroren gehakt lusten? Wat kost een beetje een nieuw vriezertje?karin12345 schreef: ↑13-12-2017 22:19Erin flikkeren?
Je kunt ook iemand neervlijen of voorzichtig in de vriezer plaatsen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 13 december 2017 om 22:31
Mja.. Ik geloof niet dat ik nou zo veel na te laten heb.
Dus draait mijn familie er voor op ( en daar zit ook weinig) of de gemeente.
Nou dan betaal ik zelf wel een paar euro per maand om dat te voorkomen.
woensdag 13 december 2017 om 22:31
Mijn moeder heeft mij en mijn broer ooit verzekerd. Die loopt nu nog steeds voor 4 euro per maand. Is te doen.
Toen zij overleed was ik wel blij dat ze verzekerd was... het was allemaal aardig aan de prijs en de verzekering dekte een groot deel. En persoonlijk vond ik de begrafenisondernemers die bij deze verzekering hoorden (ook bij mijn vader) erg prettige mensen en niet van die zwarte kraaien die ook in dat refodorp rondlopen. Maar dat is persoonlijk.
Eigenlijk zou ik ook gewoon mijn kind moeten verzekeren voor die paar euro.. maar daar wil ik dan opeens niet aan denken
Toen zij overleed was ik wel blij dat ze verzekerd was... het was allemaal aardig aan de prijs en de verzekering dekte een groot deel. En persoonlijk vond ik de begrafenisondernemers die bij deze verzekering hoorden (ook bij mijn vader) erg prettige mensen en niet van die zwarte kraaien die ook in dat refodorp rondlopen. Maar dat is persoonlijk.
Eigenlijk zou ik ook gewoon mijn kind moeten verzekeren voor die paar euro.. maar daar wil ik dan opeens niet aan denken
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...