Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Leuk dat er verschillende gezichtspunten over worden gepost nu! Zo zie je maar dat over alles wel opmerkingen worden gemaakt Plek en V1king. Ik zou me er ook zeker niets van aantrekken, maar vooral doen wat ik zelf wil.

Ik zie alweer een ander leuk discussiepunt. Mijn stelling is: als je ergens spaarpunten kunt sparen is het eigenlijk een te duur product. Ze kunnen ipv spaarpunten ook korting geven. Daarom hou ik ook niet van supermarktketens die steeds weer spaaracties hebben. Hoe denken jullie daarover?
Ben ik helemaal met je eens marana. Ik houd eigenlijk ook helemaal niet van spaaracties, kortingsacties, 1+1 gratis en weet ik al nog meer. Liefst heb ik dat allemaal niet en ook geen zegeltjes voor pannen, handdoeken etc. Liefst gewoon de laagste prijs voor het product dat ik wil. Volgens mij is jumbo dan de supermarkt voor mij maar die ligt erg ongunstig vanaf ons huis.
Mijn vrouw vindt het gelukkig leuk om dat allemaal op te zoeken van acties etc maar ik kan er vlot overheen kijken en vind dat we dus standaard teveel kopen. Komt wel weer ooit op hoor maar ik vind het geen fijne manier van naar je boodschappen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat het product dan inderdaad goedkoper kan. Maar ja, vindt dat maar eens. Ik heb er ergens wel een soort van lol in. Misschien wil ik wel graag beetgenomen worden en het gevoel krijgen dat ik dat toch maar mooi voor elkaar heb gekregen die korting. Tot een bepaalde hoogte natuurlijk, ik ben niet helemaal gek.
NYC: het is maar net welk product je koopt. Ik heb hele gevoelige tanden en specifieke tandpasta van sensodyne werkt bij goed. Die kost ongeveer 5 euro per tube. Bij de ene winkel 5,50, bij de ander 4,50 zeg maar. Maar bij die dure ketens heb je wel regelmatig een 1+1 gratis actie (bv AH en Etos). Dan is het netto toch voordeliger. Behalve als je gaat vergelijken met een C-merk die standaard al minder dan 2,50 per tube kost. In dit geval gaat die vergelijking niet op omdat het dure product daadwerkelijk mijn tanden minder gevoelig maakt. Maar ik kan me voorstellen dat er ook producten zijn waarbij je die vergelijking wel kunt maken.
RP7 schreef:
22-12-2017 09:03
@elisha Ik heb dus totaal geen hoog inkomen, zit ruim onder die 27k. Tenminste dit jaar wel, want mijn inkomen is variabel. Echter verder erg lage vaste lasten (rond de 800 euro vaste lasten per maand). Ik heb een erg lage huur, weinig stookkosten want gewoon best goed geisoleerd (bij verwarming op 17 heb ik het warm, 's nachts daalt de temperatuur maar 1 graadje). Mijn reiskostenvergoeding dekt mijn reiskosten, autoverzekering en wegenbelasting. Ik heb de goedkoopste verzekeringen allemaal uitgezocht: auto, apv, inboedel en zorg. En de gemeentelijke belastingen zijn ook maar heel laag waar ik woon (17 euro per maand en dan 80 euro per jaar voor de hond).
Ik vind het knap hoe zuinig je kunt leven! Ik begreep eerst uit je post dat je 35.000 gespaard had dit jaar, maar je bedoelt dat je het tot 35.000 euro hebt aangevuld, vandaar mijn verwarring over je inkomen.
Je hebt wel enorm lage vaste lasten. Ik hou per maand ongeveer hetzelfde over (550 euro), maar dat vind ik toch wel makkelijk opgaan hoor. Ik doe er boodschappen van (150 euro per maand), ik moet er benzine van kopen (100 euro per maand), kleding (70 euro per maand gemiddeld dit jaar) en dan nog de leuke dingen die je doet (bij mij: hobby paardrijden, 1 of 2x per maand uit eten, naar de kapper, dagje sauna, cadeautjes voor verjaardagen, andere kleine uitstapjes). En dan doe ik voor mijn gevoel echt geen gekke dingen, maar het geld gaat wel op :proud:
Marana-- schreef:
23-12-2017 14:58
Wat betreft consuminderen en Mustachians begreep ik de keuze voor minder werken als je gezond bent en geen zorgen hebt gewoon niet goed. Ik lees die keuze bij genoeg bloggers hoor, en ik lees ook dat zij genieten van die vrije dag, maar ik begrijp het niet. Het zet eigenlijk altijd meer zoden aan de dijk om zelf meer te verdienen door meer te werken, dan om te kiezen voor minder werken en dan te besparen op boodschappen en zo. Ik vind dat pennywise and poundfoolish.
Wat grappig deze mening, zo had ik er zelf nooit naar gekeken :) Ik ben blijkbaar geen echte mustachian :proud:
Nu ben ik dat ook echt niet, ik zit meer om het consuminderen in dit topic. Maar ik ben zelf echt een voorstander van part-time werken. Ik zie mensen om mij heen rennen en vliegen en ik heb tijd om alles te doen wat ik leuk vind. Ik heb als hobby paardrijden en één van mijn doordeweekse vrije dagen ben ik de hele dag op stal te vinden. Lekker keutelen, stal en weiland uitmesten, frutten met het paard en bovendien lange buitenritten kunnen maken, wat een ontspanning! :heart: Mijn werk vind ik ook heerlijk en haal ik zeker voldoening uit, maar ik heb nog meer interesses dan mijn werk alleen. Ik leef dus ook erg in het nu (want het is inderdaad niet mustachian en ik kan niet eerder stoppen met werken op deze manier).

Nu heb ik in mijn omgeving mensen meegemaakt die voor hun pensioen zijn overleden. Dan ben je dus mustachian geweest, heb je voor je gevoel keihard gewerkt in je jonge jaren om op je oude dag lekker relaxed te kunnen doen... en dan word je niet oud. Dat houdt mij ook wel heel erg tegen bij de mustachian gedachtegang. Maar er zullen ook mustachians zijn die en-en-en kunnen doen (die goed verdienen), maar voor mij is het echt een bewuste keuze om nu van het leven te genieten (maar zeker ook te sparen voor later met een pensioenvoorziening).
Nog even terugkomend op wat Plek gisteren schreef, dat ik eerder wil stoppen met werken: dat is niet perse waar. Ik wil de keuzemogelijkheid om te stoppen wanneer ik wil. En misschien is dat eerder dan pensioenleeftijd. Maar ik vind mijn werk leuk dus misschien doe ik het gewoon nog tot mijn 70e. (Ben nu begin veertig)
Ik ben blij dat ik mijn bedrijf de afgelopen jaren zo heb opgebouwd dat ik er nu al voor kan kiezen om evt wel minder te werken, om bijv voor mijn ouders te gaan mantelzorgen. Als het nodig is kan ik er direct voor ze zijn.
Die keuzemogelijkheid hebben lijkt me inderdaad het fijnst. Dan blijf je neem ik aan werken omdat je daar voldoening uit haalt. Is gevoelsmatig een andere reden dan "werken omdat dat principieel hoort" (ongeacht het werk dus). Er zijn veel mensen die dat als standpunt hebben en die tot hun pensioen doosjes vouwen, achter de kassa gaan zitten etc.
NYC schreef:
24-12-2017 11:08
Die keuzemogelijkheid hebben lijkt me inderdaad het fijnst. Dan blijf je neem ik aan werken omdat je daar voldoening uit haalt. Is gevoelsmatig een andere reden dan "werken omdat dat principieel hoort" (ongeacht het werk dus). Er zijn veel mensen die dat als standpunt hebben en die tot hun pensioen doosjes vouwen, achter de kassa gaan zitten etc.
Ik was ook zo voordat ik daadwerkelijk ging werken 'liever 40 uur doosjes vouwen dan een uitkering'. Maar toen mijn eerste baan 9 maanden voorraad controleren in een magazijn was en ik dus 40 uur per week aan het tellen was ben ik daar van terug gekomen. Dat ga ik dus nooit meer doen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
In geval van doosjes vouwen of een uitkering aanvragen vind ik de discussie van een ander soort.

Maar waar het mij om ging is dat sommige mensen het onbegrijpelijk (of misschien meer "not done" vinden) dat andere mensen eerder stoppen met werken - zonder dat daar een uitkering tegenover staat. Dat het principieel hoort en niet dat je - ook al heb je heel spaarzaam geleefd of een mooi vermogen opgebouwd - gewoon je arbeidsleven gedag zegt. Ik denk dat mensen het lui vinden.
Bubblegum1 schreef:
23-12-2017 20:42
Ik weet niet of er hier nog meer mensen bij Menzis zitten, maar je kan daar punten sparen. Als je je 1x hebt aangemeld gaat het eigenlijk vanzelf. En dan kan je korting op producten krijgen, maar ook op bv je aanvullende verzekering. Dat kan 2x per jaar op de verzekering en scheelt dan 2x €20 is toch mooi €40. Snel verdiend zou ik zeggen.
Doe ik ook. Je kunt ook punten aan anderen geven of zij aan jou. Partner had geen av en gaf punten aan mij, kwam ik wel aan genoeg punten. (Twee polissen).
Dat punten geven staat niet goed omschreven. Je kunt 500 maximaal geven, maar dus ook gerust 3 x achter elkaar.
NYC schreef:
24-12-2017 12:05
In geval van doosjes vouwen of een uitkering aanvragen vind ik de discussie van een ander soort.

Maar waar het mij om ging is dat sommige mensen het onbegrijpelijk (of misschien meer "not done" vinden) dat andere mensen eerder stoppen met werken - zonder dat daar een uitkering tegenover staat. Dat het principieel hoort en niet dat je - ook al heb je heel spaarzaam geleefd of een mooi vermogen opgebouwd - gewoon je arbeidsleven gedag zegt. Ik denk dat mensen het lui vinden.

Dat vindt men ook gewoon. Over het algemeen is de norm gewoon ft werken, voor minder werken heb je echt een excuus nodig in de vorm van kinderen/matelzorg/studie ed. Als je dat niet hebt en ook verder geen hekel hebt aan je werk, dan is het voor sommigen onbegrijpelijk.

Ik weet dat veel mensen het gewoon lui vinden als je niet ft werkt, maar dat vinden ze ook als je een keer werkloos bent en niet elk baantje aanneemt (omdat dát nu ook niet nodig is). En ik heb een jaar vrij genomen ivm wonen in het buitenland. Sommige mensen bleven maar vragen of ik al werk had (daar had ik al snel geen contact mee). Terwijl ik echt blij was met een periode van rust en aan mijzelf kunnen denken.

Ik heb soms het idee dat veel mensen ft werken, omdat ze vinden dat dát zo moet, omdat anderen dat vinden (en ze geen kritiek willen) en omdat ze niet weten wat ze in hun vrij tijd moeten doen. Want diegenen die tegen mij zeuren over het werkloos/parttime werken, zijn ook figuren die dus nooit even lekker stil kunnen zitten, maar altijd nuttig bezig moeten zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ja, dat herken ik dianaf. En misschien is het ook wel zo dat veel mensen niet zouden weten wat ze zouden moeten doen als ze hun werk (of andere verplichtingen en nuttige dingen) niet meer hoeven doen. Mensen zeggen soms wel dat ze er van dromen "nooit meer te hoeven werken" "de 30 miljoen te winnen en dan alleen nog maar leuke dingen te gaan doen" of om "leven te gaan wijden aan hobby's" maar tegelijkertijd willen veel mensen dat het alleen bij dromen blijft. En worden mensen die dat werkelijk doen bekritiseerd omdat ze toegeven aan een zekere luiheid.
NYC schreef:
24-12-2017 12:46
Ja, dat herken ik dianaf. En misschien is het ook wel zo dat veel mensen niet zouden weten wat ze zouden moeten doen als ze hun werk (of andere verplichtingen en nuttige dingen) niet meer hoeven doen. Mensen zeggen soms wel dat ze er van dromen "nooit meer te hoeven werken" "de 30 miljoen te winnen en dan alleen nog maar leuke dingen te gaan doen" of om "leven te gaan wijden aan hobby's" maar tegelijkertijd willen veel mensen dat het alleen bij dromen blijft. En worden mensen die dat werkelijk doen bekritiseerd omdat ze toegeven aan een zekere luiheid.
Als ik 30 miljoen wil blijf ik gewoon werken, nog een paar jaar het werk wat ik nu doe om wat meer ervaring op te doen en daarna ZZP'en zodat ik echt alleen nog maar de opdrachten kan doen die ik leuk vind en alles wat ik niet leuk vind (administratie oid) uit kan besteden aan iemand anders. Dan kan het nog steeds zijn dat ik 40 uur blijf werken, maar dan kan ik gewoon van mijn werk mijn hobby maken.
V1k1ng schreef:
24-12-2017 12:57
Als ik 30 miljoen wil blijf ik gewoon werken, nog een paar jaar het werk wat ik nu doe om wat meer ervaring op te doen en daarna ZZP'en zodat ik echt alleen nog maar de opdrachten kan doen die ik leuk vind en alles wat ik niet leuk vind (administratie oid) uit kan besteden aan iemand anders. Dan kan het nog steeds zijn dat ik 40 uur blijf werken, maar dan kan ik gewoon van mijn werk mijn hobby maken.

Ik zou ook niet gaan stoppen hoor! Het zou wel de mogelijkheid geven om bijvoorbeeld te switchen naar iets anders waar je een diploma voor moet hebben of zo. Of switchen naar iets dat je leuker vindt, maar waar je normaal niet van rond zou kunnen komen. Dus wat je zegt, van je hobby, je werk maken.
Ik vind het ook gewoon fijn om geld te verdienen, ook al heb ik het niet nodig. :$ Maar ik zou ook wel in een bepaald ritme willen blijven en voor sociale contacten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Tja, als ik het niet voor het geld zou doen, zou ik zeker niet dit werk doen. Ik verdien dan ook bruto minder dan die schoonmaakster :-P
Sterker nog, ik werk part-time en stortte gisteravond/vannacht helemaal in bij het idee dat ik nu toch moet werken tussen kerst en oud en nieuw. Ik heb eerder een burn-out gehad, en daar lijk ik nu weer tegenaan te zitten. :-( Dat heeft trouwens niet persé alleen met werk te maken (de onregelmatige werktijden waren na drie weken toch ft die ik prima vol kon houden, maar die wel regelmatig waren toch de druppel ...), en volgens mij meer met dat ik superheftige jaren gehad heb, en al anderhalf jaar geen vakantie heb gehad. Ik zou vorige en komende week vrij zijn, maar ja, toen kreeg ik een andere baan ... Dus zodra het kan contact opnemen met mijn werk, en daar zie ik zo tegenop! Ik ben verdorie net begonnen daar, ik ben goed in mijn werk en ik wil gewoon kunnen werken. Wat dat betreft moest ik dus ook best even slikken bij de discussie over ft of pt werken, juist omdat ik zelf zo tegen mijn eigen grenzen aan knal nu.

In een ideale wereld zou ik dus inderdaad pt werken, simpelweg omdat ik niet meer aan kan op de een of andere manier. Maar op z'n minst met regelmaat, ik merk nu dat ik liever met regelmaat meer werk dan onregelmatig minder.
elisha_ schreef:
24-12-2017 06:44
Nu heb ik in mijn omgeving mensen meegemaakt die voor hun pensioen zijn overleden. Dan ben je dus mustachian geweest, heb je voor je gevoel keihard gewerkt in je jonge jaren om op je oude dag lekker relaxed te kunnen doen... en dan word je niet oud. Dat houdt mij ook wel heel erg tegen bij de mustachian gedachtegang. Maar er zullen ook mustachians zijn die en-en-en kunnen doen (die goed verdienen), maar voor mij is het echt een bewuste keuze om nu van het leven te genieten (maar zeker ook te sparen voor later met een pensioenvoorziening).
Ik ben misschien geen die hard mustachian, maar heb wel daadwerkelijk het plan om FO te worden.
Het tempo waarin ik het doe, is zo dat ik 20 jaar nodig heb, maar daarin dus wel parttime kan werken. Ik zou ook fulltime kunnen werken en dan ben ik een stuk sneller FO, maar dat is niet het leven dat ik wil leiden. Ik geniet van drie of vier dagen vrij in de week en dan allerlei andere dingen te doen.
Het helpt ook wel dat ik iets boven modaal verdien (al weet ik even niet hoeveel modaal voor 2017 is) en mijn vaste lasten laag zijn (en kindvrij ben), zodat ook als ik drie dagen werk ik nog makkelijk kan sparen.

En wat anderen ook zeggen, ik heb ook het idee dat veel mensen niet goed weten wat ze zouden moeten doen als ze minder zouden werken. De norm is dat je werkt door de weeks en leuke dingen zijn voor het weekend.
Maar goed, aan de andere kant, wat Viking ook zegt, als je weer heel veel werkt en dat leuk vindt, is dat ook weer niet goed en vinden sommige mensen ook gek. Je kunt het enkel goed doen, als je de norm volgt blijkbaar :D
Als jij je werk heel leuk vindt en dat fulltime of 60 uur per week wilt doen en er veel energie uithaalt, dan vind ik dat superleuk voor je. Daar heb ik ook echt bewondering voor, omdat ik zelf die passie niet hebt.

Als ik FO zou zijn, zou ik niet perse niet willen werken. Iets op oproepbasis in de zorg zou ik best leuk vinden en daar heb ik ook ervaring mee.
Maar de vrijheid hebben om te doen met je tijd wat je wilt, lijkt me heerlijk. Zo ben ik nu al een paar keer 1,5 maand of 2 maanden weggeweest om in het buitenland langere tijd te wandelen of in het buitenland vrijwilligerswerk te doen tegen kost en inwoning. Langer kan ivm met mijn werk niet. Lijkt me fantastisch dat ik zulke dingen dan veel vaker en/of langer kan doen.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
V1k1ng, Dianaf, anderen die "wel gewoon zouden werken bij 30 miljoen": Zou het niet kunnen dat meespeelt dat jullie voldoening halen uit je baan of is het echt een principiële kwestie?
NYC schreef:
24-12-2017 13:42
V1k1ng, Dianaf, anderen die "wel gewoon zouden werken bij 30 miljoen": Zou het niet kunnen dat meespeelt dat jullie voldoening halen uit je baan of is het echt een principiële kwestie?
Ik haal heel veel voldoening uit mijn baan, ik mag dingen doen waar ik blij van wordt en dingen doen waar ik goed in ben. Als ik die 30 miljoen zou winnen zou ik alleen alle minpunten uit mijn baan halen, dus administratie en mensen nabellen bijvoorbeeld. Dan maak ik dus van mijn werk mijn hobby.
Het enige principe wat ik heb is dat ik altijd financieel onafhankelijk wil zijn, dus nooit zo weinig gaan werken dat ik afhankelijk zou worden van het inkomen van mijn partner.
Dit alles kan als ik 30 miljoen zou winnen.
Leuk dat hier weer zoveel gepost wordt!

Ik ben zelf nu bezig met het vergelijken van zorgverzekeringen. Het is al duidelijk dat overstappen gaat lonen (de collectiviteit van degene waar we bij zaten stopt en dat scheelt enorm), maar ik moet nog even uitvogelen waarheen. Hopelijk ben ik nog op tijd om ook nog de premie voor 31 december te betalen.

Daarnaast ben ik aan het uitzoeken of en hoe het mogelijk is om duurzaam te beleggen in ETFs (= heel grote set aandelen die een index volgt), maar om dit topic niet al teveel te vervuilen / 1 richting uit te sturen heb ik daar even een eigen topic voor aangemaakt: geld-recht/duurzaam-beleggen/list_messages/397913. Als er hier nog mensen zijn die duurzaam beleggen of het interessant vinden, welkom!

Ik ga komende week ook nog eens kijken of ik hier jaardoelen had opgeschreven en het lijkt me ook interessant om eens te kijken wat ik dit jaar aan kleding, aan kinderkleding en aan spullen heb uitgegeven. Volgens mij heb ik het best netjes gedaan, maar wie weet wat er toch nog boven komt.
Interessante discussie over fulltime / parttime werken en/of eerder stoppen. Ik denk dat het heel erg afhangt van hoe leuk je je werk vindt, of je verder uitgebreide hobby's en structuur in je leven hebt, wat je in je opvoeding hebt meegekregen en of je omgeving fulltime dan wel parttime werkt.

Ik snap zelf beide kanten wel. Tot wij kinderen kregen werkten we beiden fulltime en hebben we nooit overwogen om te minderen. Enerzijds omdat ons werk op die manier het makkelijkste uitgevoerd kan worden, anderzijds omdat we fulltime werken gewoon normaal vinden, zeker als je jong en gezond bent, en iedereen op ons werk en in onze omgeving zonder kinderen dat ook doet. Ook nadat we kinderen kregen zijn we relatief veel blijven werken (4+4 dagen, inmiddels 4+3,5).

Mijn man heeft daarnaast ook nog een zeer sterk calvinistisch arbeidsethos, hij voelt er niks voor om vervroegd met pensioen te gaan of te minderen met werken, terwijl ik dat wel overweeg (ik wil in ieder geval die optie hebben, net zoals Marana). Mijn man vindt ook dat je als je in de kracht van je leven staat je eigenlijk ook 's avonds nog wel 's avonds vrijwilligerswerk zou horen te doen en je naast je werk actief moet inzetten voor de maatschappij. Daar hebben we nu wel eens discussie over, want ik vind dat je met jonge kinderen wel even wat anders aan je hoofd hebt en dat dat al werk genoeg is ('s avonds is er altijd nog genoeg op te ruimen, huishouden te doen en te regelen) en je daarna ook best 7 avonden per week uitgeteld op de bank mag hangen. Nou heeft het er bij mijn man denk ik ook wel mee te maken dat naast zijn principes hij ook gewoon zo in elkaar zit dat hij weinig uitgebreide hobby's heeft, dus bij vervroegd met pensioen gaan of parttime werken zonder kinderen heeft hij echt zo'n achter-de-geraniums idee, hij zou niet weten wat hij met al die tijd en het gebrek aan structuur aan moet. Als je juist wel een uitgebreide hobby hebt waar je graag 1 of meer dagen per week aan besteedt, of als je bijv. mantelzorg verleent ligt zoiets alweer heel anders.
Ik werk 36 uur in vier dagen (dat is fulltime in mijn branche). Ik zou het me kunnen veroorloven om minder te gaan werken, maar daar kies ik (op dit moment) bewust niet voor. Eigenlijk werk ik al sinds mijn 15e zoveel als ik kan. Ik herken dat sterke arbeidsethos wel, ik zou het heel raar vinden om 'zomaar' minder te gaan werken. En ik vind mijn werk ook gewoon veel te leuk! Ik zou dus ook zeker niet stoppen met werken als ik heel veel geld zou winnen. Ik houd namelijk van de structuur en de voldoening die mijn werk me geeft.

Mijn man is wel bewust minder gaan werken. Hij heeft het helemaal niet naar zijn zin op zijn werk en werd er zelfs letterlijk ziek van. Hij werkt nu 32 uur in vier dagen (bij zijn werkgever is 40 uur de norm). Wat mij betreft zou hij helemaal mogen stoppen, want ik zie hoe erg hij lijdt onder zijn werk, maar dat wil hij zelf niet (omdat hij niet op mijn zak wil teren). Hij is al heel lang op zoek naar iets anders, maar dat valt niet mee als je laaggeschoold en 50+ bent.

We sparen gelukkig wel flink. Hierdoor kunnen we op elk moment besluiten om minder te gaan werken of eerder te stoppen met werken. Net als Marana ben ik blij met die vrijheid, ook al maak ik daar op dit moment nog gen gebruik van.

Volgens mij had ik niet echt doelen voor dit jaar, niet op financieel gebied in ieder geval. Ik heb het even teruggezocht; ik had toch wat dingen opgeschreven!
- Administratie onder handen nemen: moet nog
- Afspraak maken met de notaris om onze testamenten aan te laten passen: moet nog
- Me verdiepen en microkredieten: ik heb het afgelopen jaar wat geld in groene initiatieven geïnvesteerd, dus dat is gelukt.
De eerste twee doelen blijven dus staan voor volgend jaar.
Nog even inhaken op de zegeltjesdiscussie; geef mij ook maar contante korting in plaats van allerlei spaarsysteem. Uiteindelijk betaal je die 'cadeaus' toch zelf.

Zo, ik ben weer bij geloof ik. We zitten op dit moment in het buitenland, vandaar dat ik niet meteen was aangehaakt in de discussie. Het doel 'veel reizen' hebben we in elk geval wel behaald: dit is onze vijfde reis dit jaar (de zesde als je de Vierdaagse meerekent). Volgend jaar zal dat wel minder worden, en gaan we ook meer geld uitgeven. We krijgen namelijk twee nieuwe huisgenoten; twee katten! Ik heb nu al een kapitaal uitgegeven aan allerlei spullen (kattenbak, reismanden, krabpalen, speeltjes, grit, voer, etc. etc. etc.).

Ik hoop dat jullie allemaal een gezellige kerst hebben! Win merken er hier gelukkig weinig van. :P
NYC schreef:
24-12-2017 13:42

Hm... is het een principiële kwestie? Ik ben jong, gezond, heb een goede opleiding, ben geen ouder of mantelzorger. Dus ja, dan vind ik wel dat je zelf voor inkomen moet zorgen uit principe.
Maar als ik zoveel geld zou winnen, dan heb ik genoeg inkomen, dus ja, ik zou kunnen stoppen met werken. Ik zou denk ik wel naar iets anders gaan kijken met minder druk en stress, en als ik iets volledig anders wil gaan doen, heb ik de middelen om hier voor te studeren. Of als ik iets wil gaan doen dat ik super leuk vind, maar weinig oplevert (aka je kunt er normaal niet van rondkomen) of als vrijwilliger in een bepaalde organisatie, dan kan dat ook. Maar an sich heb ik geen hekel aan werken of een leven met bepaalde verplichtingen. En via mijn werk kom ik ook weer in aanraking met andere mensen. Mijn hobby's zijn erg individualistisch en ik zou echt de contacten met anderen missen.

Dus nee, blijven werken zal geen principiële kwestie zijn, meer een praktische ivm contacten, regelmaat ed.
Interessante gedachte, over principes. Ik hang het 'iedereen moet in zijn eigen onderhoud kunnen voorzien' principe aan (mits het fysiek/psychisch etc mogelijk is). En inderdaad wat Dianaf zegt, regelmaat, structuur en een beetje aanspraak is wel heel fijn en voor mij ook noodzakelijk, anders wordt mijn leven één grote bankhangsessie. Ik wil me wel een beetje nuttig voelen.

Ik vind het trouwens wel heel grappig dat we het hebben over de loterij winnen, is er hier ook daadwerkelijk iemand die daar aan mee doet?
Eén van de zaken die ik op blogs veel las is dat je beter het bedrag van een lot zelf kan sparen, want in de meeste gevallen heb je dan na 10 jaar een mooi bedrag gespaard, terwijl je met die loten misschien een kookboek en 50 euro gewonnen hebt :)

Wat leuk dat jullie twee katten krijgen Trotter! :cat:
En @ schattigmeisje :hug: Lijkt me moeilijk om er zo mee geconfronteerd te worden, maar wel heel goed dat je je grenzen herkent en aan gaat geven!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Ik heb een half lot gekregen, anders zou ik ook niet meedoen inderdaad :proud:

Ik vind mijn werk leuk, maar als ik 15 miljoen win denk ik wel dat ik binnen een paar jaar mijn bedrijf zal verkopen. En iets met minder verantwoordelijkheid ga doen. Of iets met mijn geld, investeren in projecten en daar dan als adviseur bij betrokken zijn of zo. Niets doen, thuis rondhangen, daar kan ik me niks bij voorstellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven