Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat is hier weer veel bijgeschreven! Ik heb wel eens een staatslot gekocht, gewoon voor de lol, als ik 50 euro zou winnen was ik blij geweest. Helaas win ik dat zelfs nooit. Dit jaar geen loten gekocht. Verder doe ik ook nooit mee, alleen sportwedden af en toe met kleine bedragen.

Qua doelen aankomend jaar:
- Mijn valkuil is spullen voor de hond daarom per maand maximaal 25 euro aan kauwmaterialen en beloningssnoepjes. Ik heb nog voorraad dus de eerste maanden moet het zeker lukken.
- Voor mezelf ga ik voor een budget van 200 euro per jaar voor kleding en schoenen. Ik heb dit jaar 'geinvesteerd' dmv cadeaubonnen in goede jeans, heb nog 3 paar sneakers en nog 2 paar laarsjes liggen die nog goed zijn. Ben nog wel aan het kijken naar een nieuwe handige jas voor de hondenrondjes (het is nogal een baggeraar), en eventueel regenlaarzen.
- Eerste spaardoel ga ik maar eens op 5000 euro mikken, dan zien we wel hoe ver we komen. Mocht het nodig zijn altijd weer bij te stellen.
- Persoonlijk doel is meer vakanties opnemen. Laatste jaren veel te veel gewerkt zonder vakanties en was er echt zo tegenaan aan het hikken de laatste weken om te werken (heb nu een dikke week vakantie). Nog geen budget voor in gedachten. 1 week heb ik aangevraagd maar is sowieso thuis. Misschien dan nog een week texel/zeeland/belgie met het hondje en misschien nog een keer naar een vriendin in het buitenland.

En misschien ga ik in september aan een master beginnen, dus ben voorzichtig met mijn spaardoel. Want vakanties zijn ook niet betaald en master betekend dikke vaste last erbij.
Vandaag is er 5000,- afgelost op mijn studieschuld :yes: Die zit niet bij het schuldhulptraject in, en aflossingen zijn in principe stil gezet tot dat voorbij is. Maar dat hij nu tussendoor toch verlaagd kon worden is wel heel erg lekker. He, ik zit met een burn-out thuis, maar het heeft dus blijkbaar toch zin gehad om te werken :cheer2:
Marana-- schreef:
27-12-2017 14:42
Maar het is toch ook fijn om nodig te zijn? Dat is toch wat zin geeft aan je leven?

Precies. Zowel in mijn werk als in mijn vrijwilligerswerk maakt juist die (relatieve) 'onmisbaarheid' dat ik er voldoening uit haal. Die voldoening die ik uit mijn werk haal is de grootste reden dat ik er nog niet aan moet denken om te stoppen met werken of zelfs maar te minderen. Ik kan me ook niet voorstellen dat werken leuk kan zijn als je niet het gevoel hebt dat je iets nuttigs doet, dus ik snap ook niet wat NYC bedoelt.
Wat leuk dat dit topic weer wat meer leeft nu. In het kader van goede voornemens wil ik ook weer meer meeschrijven,
Wij hebben een heftig jaar achter de rug waarin alles anders liep dan vooraf bedacht, vooral in het gezin.
Financieel ging het best goed, wij hebben flink afgelost op de hypotheek, bovenverdieping van dubbel glas voorzien en een reparatie van een plat dak gedaan.

Onze doelen voor het komende jaar zijn:
- maximaal extra bijstorten op bankspaarrekening (wij kunnen nu de rente tot het einde vd looptijd vastzetten dus weten we ook precies hoeveel wij bij kunnen storten)
- extra sparen door geen luxe/onnodige aankopen (grootste ‘probleem’ van dit jaar)
- ketel vervangen en huis verkoop klaar maken

Over loterijen, wij doen mee aan de postcodeloterij. Dan geven wij inderdaad wat aan goede doelen, niet zozeer met de illusie dat wij ooit een grote klapper gaan maken :)

NYC, interessant om te lezen wat je schrijft over verwachtingen die men over je heeft tav een baan. Ik heb er nooit zo naar gekeken of dat als iets vervelends ervaren, al is het er natuurlijk wel. Wat Roxy schrijft herken ik ook grotendeels. Ik denk ik dat qua werk doe waar ik goed in ben, en ook nog eens wat ik heel erg leuk vind. Ik ervaar werk niet als belasting en haal er veel voldoening uit.
Door hetgeen afgelopen jaar op ons pad kwam zijn we wel goed gaan nadenken over waar wij onze tijd aan willen besteden. Zolang het financieel kan is het ons streven werk vooral leuk te houden.
Maar voor degenen die schrijven dat werk wel leuk of zinvol kan zijn of neem bijv de opmerkingen van "zo blij dat we jou hebben binnen ons team" of "zij is degene die de miljoenen gaat binnenhalen"; dat is gebaseerd op positieve ervaringen dus! En mogelijk ook in vergelijk met mindere ervaringen mbt werk of andere werkzaamheden. Ik ken die keerzijde niet.
nicole123 schreef:
27-12-2017 20:29
Over loterijen: mijn motto is dat als je daar rijk van wilt worden dat je er dan zelf een moet beginnen. Ze maken er altijd winst op, dus gemiddeld maak je er als deelnemer altijd verlies op.

Grote loterijen met miljoenenprijzen daar ben ik eigenlijk principieel ook niet zo voor. Je legt dan met heel veel mensen geld bij elkaar om 1 persoon stinkend rijk te maken (en niet eens gelukkig, want van 30 miljoen word je denk ik eerder ongelukkig dan gelukkig), terwijl ik het moreel meer verantwoord zou vinden als het andersom zou zijn en zo'n superrijke zijn geld zou verdelen over een heleboel mensen die het goed kunnen gebruiken en allemaal een beetje krijgen.

Ik doe wel mee aan bijv. de Grote Club Actie als nichtjes daarmee komen, maar dat is puur om hen te steunen in hun actie voor het goede doel, ik verwacht daar niks mee te winnen.
Eens mbt tot grote prijzen. Wij zeggen altijd dat ze beter 30 prijzen van 1 miljoen uit kunnen delen dan 1 keer zo'n groot bedrag.
Ik heb even mijn doelen voor 2017 erbij gezocht:

- in februari weer 10% extra van de hypotheek aflossen
check

- alvast geld opzijzetten voor 10% hypotheekaflossing begin 2018
check

- eindelijk eens echt herziening van de hypotheekrenteopslag regelen
check (we bleken al vanaf het begin helemaal geen opslag te hebben)

- verbouwingen in huis laten doen zonder al teveel gedoe voor onszelf, maar wel zonder geld over de balk te gooien
check, alle materialen goed uitgezocht wat betreft prijs/kwaliteit, alles wit laten doen door een lokale aannemer en nog elke dag blij met het resultaat! Qua duurzaamheid/besparing: onderdeel van de verbouwing was dubbel glas boven, waardoor we nu overal dubbel glas hebben. En we hebben een energie-check laten doen, waar een paar punten uitkwamen waar vrij makkelijk (energie)winst op te behalen valt, dus dat is iets om volgend jaar uit te laten voeren.

- kleding, speelgoed en spullen van de kinderen betalen van de kinderbijslag (1600 euro in totaal voor 2 kinderen over 2017) en daarvan nog 600 euro proberen over te houden, dus in totaal max. 1000 euro uitgeven
Binnen het kinderblijslag bedrag gebleven is gelukt, er is nog 200 euro over. Geen 600 euro over, maar we hebben ook schoolgeld, kapper, e.d. ervan betaald en dan is dat ook niet zo realistisch denk ik. Mijn zwakke plek was altijd kinderkleding, maar dit jaar heb ik heel goed maat weten te houden en niet teveel gekocht. In totaal heb ik 862 euro uitgegeven aan kinderkleding, dat is 36 euro per maand per kind. Wel hadden ze aan het begin van het jaar nog een overschot (en veel wat al in de kast lag voor op de groei), dus er hoefde ook niet heel veel gekocht te worden. Om dit bedrag vol te houden in het nieuwe jaar zal een grotere uitdaging worden.

- spullen en meubels in huis minimaliseren: zoveel mogelijk wat we niet gebruiken en waar we geen emotionele band mee hebben weg naar een bestemming waar mensen er wel iets mee doen (liefst marktplaats, kringloop etc., zo min mogelijk in de kliko)
Hier heel goed mee bezig geweest, met als resultaat een bijna lege zolder, honderden euro's verdiend op Marktplaats en een flinke lading spullen die (nog steeds) klaar staat voor de kringloop.

- door het overzicht wat door het minimaliseren hopelijk ontstaat de kleding en spullen die we overhouden beter benutten
check

- alleen nog kleding/spullen aanschaffen die we veel gaan gebruiken of waar we echt blij van worden
check, afgezien van de verbouwing hebben alleen dingen aangeschaft die echt nodig waren

- investeren in ervaringen met ons gezin en met vrienden (hoeft niet per se geld te zijn, kan ook bijv. tijd of initiatief of creativiteit zijn)
check

- minimaal 2x per week vegetarisch eten
niet gelukt (ik denk gemiddeld 1x per week, maar ik heb het helemaal niet bijgehouden), neem ik mee voor volgend jaar

- 5-10 nieuwe vegetarische gerechten uitproberen
blijven steken op een stuk of 3, neem ik mee voor volgend jaar

- verdiepen in (groen/duurzaam) beleggen
eerste stap een half jaar geleden gezet met een inleg van 1000 euro, nu weer flink aan het verdiepen in nog meer mogelijkheden

- declaraties direct indienen ipv vooruitschuiven/vergeten
deels gedaan, maar ook een aandachtspuntje (er ligt er nog een te wachten)
nicole123 wijzigde dit bericht op 27-12-2017 22:31
6.00% gewijzigd
Roxy21 schreef:
27-12-2017 20:02
Even ingaan op het zwart gedrukte;Ik denk eigenlijk nooit op deze manier, dus dat klinkt mij vermoeiend in de oren. Alsof je dan steeds met andermans verwachtingen bezig bent en hoe je daar zo goed mogelijk op in moet spelen van jezelf. En als je je daar steeds druk om maakt en over piekert, lijkt me dat niet echt chil. Maar dat is dus wat het bij me oproept en hoe ik het invul, als ik zo'n zin lees. Mij zou zulke gedachtes dus alleen maar stress geven. Het is niet dat ik je moeilijk vind klinken, maar wel niet echt ontspannen :P
Maar eigenlijk bedoel ik precies hetzelfde. Voorkomen in situaties terecht te komen die te belastend, zwaar of stressvol zijn omdat dat niet bevorderlijk is voor je gevoel van geluk of ontspannenheid. Terwijl bij veel werk altijd wel iets is dat iemand verwacht. Of dat nou leiderschap, fysieke kracht of kennis van het een of ander is.
NYC schreef:
27-12-2017 22:23
Maar eigenlijk bedoel ik precies hetzelfde. Voorkomen in situaties terecht te komen die te belastend, zwaar of stressvol zijn omdat dat niet bevorderlijk is voor je gevoel van geluk of ontspannenheid. Terwijl bij veel werk altijd wel iets is dat iemand verwacht. Of dat nou leiderschap, fysieke kracht of kennis van het een of ander is.
Ik las pas dat je bij een baan het juiste midden moet zien te vinden tussen stress/angst en verveling. Als een baan te uitdagend is dan levert het continu stress op, angst om het niet goed te doen. Als een baan te simpel is en niemand enige verwachting heeft is het oersaai en voel je je nutteloos. Bij het vinden van de balans zal het heus ook voorkomen dat je soms een stressvolle en soms een saaie situatie treft en als dat niet de overhand heeft lijkt me dat ook best oke. Als je alle situaties wilt voorkomen die misschien belastend of stressvol zouden kunnen zijn dan sla je mijns inziens helemaal dood, zowel in je werk als in je priveleven. Dan durf je geen enkele baan aan, zul je zeker niet aan kinderen beginnen, of aan een nieuwe hobby, durf je geen etentje voor vrienden bij je thuis te organiseren, etc. Het enige wat dan nog rest is in bed blijven liggen. Juist iets (mogelijk) moeilijks toch aangaan of iets waar je bang voor bent overwinnen geeft mij uiteindelijk heel veel voldoening.
nicole123 wijzigde dit bericht op 27-12-2017 23:01
3.66% gewijzigd
-
nicole123 schreef:
27-12-2017 22:19

- 5-10 nieuwe vegetarische gerechten uitproberen
blijven steken op een stuk of 3, neem ik mee voor volgend jaar
Mocht je nog recepten zoeken, ik heb er nog een hele boel!
wilma36 schreef:
27-12-2017 22:08
Eens mbt tot grote prijzen. Wij zeggen altijd dat ze beter 30 prijzen van 1 miljoen uit kunnen delen dan 1 keer zo'n groot bedrag.
1 miljoen zou ik dan weer zo op hebben. Studieschuld aflossen van mijn meneer en mijzelf, ouders een bijdrage geven zodat ze een deel van hun hypotheek af kunnen lossen en eventueel een huis kopen met een deel eigen geld.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
NYC schreef:
27-12-2017 22:23

Ik geloof dat jij werk als een grote berg stress en verwachtingen ziet, waarvan je dus ongelukkig wordt. Ik zie werk als dingen doen voor mezelf en voor anderen, waarvan ik juist gelukkig wordt. Het is heerlijk als ik met mijn kennis en middelen een klant vooruit kan helpen. De vraag van de klant geeft bij mij geen stress en ik vind het totaal niet erg dat de klant verwachtingen van mij heeft, ik vind het juist fijn om dat allemaal op te lossen. Dat is juist bevorderlijk voor mijn geluk. En mijn ontspanning heb ik daarna dus verdiend.

Op professioneel gebied mogen mensen verwachtingen van mij hebben, dat is terecht en daar moet ik minstens aan voldoen. Daarbuiten trek ik me niet zo heel veel aan van verwachtingen van mensen. Ik probeer niet koste wat kost aan alle verwachtingen van mijn ouders of schoonouders te voldoen. Ik ga evt wel met hun in gesprek, als ik merk dat ze iets van me verwachten waar ik niet aan wil of kan voldoen op dat moment. Verwachtingsmanagement. Werkt ook goed in een relatie trouwens. Ik hou niet van onuitgesproken verwachtingen waar ik dan niet aan voldoe blijkbaar. Ik kan geen gedachtenlezen. Voldoe ik niet aan onuitgesproken verwachtingen dan is dat jammer, dan had je dat maar moeten zeggen. Dat kan ik vrij makkelijk naast me neerleggen, daar ervaar ik geen stress van of zo.
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 28-12-2017 13:15
0.09% gewijzigd
V1k1ng schreef:
28-12-2017 06:29

1 miljoen zou ik dan weer zo op hebben. Studieschuld aflossen van mijn meneer en mijzelf, ouders een bijdrage geven zodat ze een deel van hun hypotheek af kunnen lossen en eventueel een huis kopen met een deel eigen geld.

Eens. Een loterij wil graag een lifechanging outcome bieden. Een miljoen is niet lifechanging. 30 miljoen wel. Maar 5 miljoen wellicht ook, en dan zou je dus 6 mensen blij kunnen maken.

Persoonlijk vind ik meedoen aan de Postcodeloterij vanwege de goede doelen onzinnig. Het overgrote deel van je geld gaat naar de prijzenpot en de organisatie. Er gaat maar een klein deel naar de goede doelen. Als je rechtstreeks aan die goede doelen doneert komt het overgrote deel goed terecht.
Voor de Staatsloterij koop ik zelf geen loten, maar krijg ik vaak van Sinterklaas, en dat vind ik dan wel weer leuk.
Misschien is verwachtingen dan niet het goede woord. Meer: ergernissen. Denk ik. Waar ik op doel dan. Situaties voorkomen waarbij je eigenlijk niet op je plek zit en waarbij dan ergernissen ontstaan.

Wat heel logisch is maar ik denk dat je wel in zekere mate op je plek moet zitten om die balans (die Nicole beschrijft) te kunnen ervaren. En ik denk dat het daarbij heel handig is om te weten (en het ook zo te ervaren en voelen) waar je kwaliteiten liggen.
En dat je dus niet gelukkig wordt van werk waarin kwaliteiten gewenst zijn die het tegenovergestelde zijn van wie je bent. Of die je fysiek zelfs niet aankunt.
interessante discussie over de spanning tussen de stress van verwachtingen enerzijds en de zingeving van verwachtingen anderzijds - als niemand op je zit te wachten of iets van je vraagt, waarom zou je dan überhaupt nog iets doen?
Ik herken wel dat verwachtingen die mensen van je hebben een druk kunnen zijn, zeker (in mijn geval) als ik zelf continu onzeker ben of ik die verwachtingen wel waar kan maken. Dan is er dus een te grote discrepantie tussen het beeld dat anderen van mij hebben en mijn zelfbeeld.
Maar ik denk ook dat ik ongelukkig zou worden en me overbodig of nutteloos zou voelen als niemand iets van me verwachtte. Dus voor mij is het vooral balans zoeken en goed mezelf in de gaten houden.
gemberpannekoek schreef:
28-12-2017 09:00
Dan is er dus een te grote discrepantie tussen het beeld dat anderen van mij hebben en mijn zelfbeeld.
Inderdaad. En net als die balans die tussen saaiheid en stress in zit moet dit ook in balans zijn.

Zelfs wanneer je bij voorbaat aangeeft wat voor dingen lastig voor je zijn en daar lacherig over gedaan wordt "nou zoiets is heel snel/makkelijk te leren" en dan een paar maanden later bevestigd krijgen "je krijgt dit idd niet goed onder de knie..." Is niet bevorderlijk voor zowel je zelfbeeld als het beeld dat anderen van je krijgen...

Net als met die overwinning op iets moeilijks. In theorie kan ik me dat voorstellen maar het moment van overwinning moet dan wel komen. Anders ben je heel veel fasen van ergernis voorbij. Niet alleen ten opzichte van jezelf maar helaas dus ook van anderen...
Zit je dan wel op je plek bij je huidige werkgever NYC? :)

Het lijkt voor mij alsof dit gekoppeld is aan je huidige werk. Ik kan me voorstellen dat er ook werkplekken zijn waar ze meer met je meedenken en jij je meer op je plek voelt.
NYC schreef:
28-12-2017 09:17
Inderdaad. En net als die balans die tussen saaiheid en stress in zit moet dit ook in balans zijn.

Zelfs wanneer je bij voorbaat aangeeft wat voor dingen lastig voor je zijn en daar lacherig over gedaan wordt "nou zoiets is heel snel/makkelijk te leren" en dan een paar maanden later bevestigd krijgen "je krijgt dit idd niet goed onder de knie..." Is niet bevorderlijk voor zowel je zelfbeeld als het beeld dat anderen van je krijgen...

Net als met die overwinning op iets moeilijks. In theorie kan ik me dat voorstellen maar het moment van overwinning moet dan wel komen. Anders ben je heel veel fasen van ergernis voorbij. Niet alleen ten opzichte van jezelf maar helaas dus ook van anderen...

Bij veel moeilijke klussen of drukke perioden komt er vaak op een gegeven moment zo'n overwinningsgevoel. Maar soms ben je te lang bezig (te veel frustraties/ergenissen ed) voor je zover bent en dan is zo'n overwinning ook maar schamel...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Elisha, ik heb zelf geen baan maar ik heb ook niet echt de ervaring dat ik ooit ergens op een werk/stageplek wel goed mijn plek heb gezeten of het gevoel gekend dat mijn kwaliteiten tot zijn recht kwamen etc. En ik denk dat ik daardoor wellicht een vertekend beeld gekregen heb over werk in het algemeen.
dianaf schreef:
28-12-2017 11:46
Bij veel moeilijke klussen of drukke perioden komt er vaak op een gegeven moment zo'n overwinningsgevoel. Maar soms ben je te lang bezig (te veel frustraties/ergenissen ed) voor je zover bent en dan is zo'n overwinning ook maar schamel...
Ja, dan lijkt het me meer opluchting. Hoewel het allemaal dicht bij elkaar ligt. Overwinning. Trots. Opluchting. Komt een beetje op hetzelfde neer.
Heel eerlijk vind ik mijn werk niet altijd uitdagend of krijg ik er een overwinningsgevoel bij. Het salaris heeft bij mij ook een grote rol. Als ik gestort krijg, vind ik het toch altijd wel erg fijn. En dan niet alleen omdat we het door dit salaris net wat makkelijker hebben maar wel een gevoel dat ik dat toch maar mooi zelf heb verdiend. Mijn gevoel van tevredenheid komt voor een deel daar vandaan.

Hoe doe jij dat dan NYC? Leef je van het geld van je partner, is dat dan niet krap tegenwoordig? Ik denk dat ik daar wel moeite mee zou hebben en dan werk ik zelf maar 20 uur.
Ik leef niet van het geld van mijn partner. Wanneer je een relatie hebt (en/of kinderen) vind ik - noodsituaties daargelaten - dat eigenlijk ook heel erg onwenselijk. En bovendien een te grote druk leggen op de partner van de alleenverdiener.
Maar dat staat helemaal los van de discussie over wat ik met "principieel werken" bedoelde.
Wat Nicole en Marana zeggen bedoel ik ook :D

Wat hebben de meeste mensen hier trouwens goed afgelost op hypotheek/studie schuld en/of gespaard!
Hypotheek vrij zijn we nog (lang) niet, maar voor volgend jaar wil ik minstens 5.000,- euro aflossen, maar eigenlijk wil ik onder de 130k komen, maar dan moet er 8.000,- af.
Verder ga ik eindelijk een hele dure cursus doen die ik eigenlijk al twee jaar wil doen, dus daar heb ik een spaardoel voor.

Verder heb ik ook al mijn uitgaven van afgelopen jaar opgeteld en het meeste is zoals ik dacht dat het was. Alleen geef ik blijkbaar veel meer uit aan kleding dan ik dacht. Ik heb wel een paar goede schoenen, leren laarzen en wat outdoorkleding gekocht, maar daarnaast blijkbaar ook veel andere kleding gekocht :)
Ik had niet verwacht dat ik gemiddeld 120 euro per maand uitgaf. Ik heb dus veel meer uitgegeven dan gedacht en eigenlijk zou ik 80 euro per maand voldoende vinden. Ik heb volgend jaar geen schoenen, jassen etc. nodig, dus dat zou makkelijk moeten lukken :P
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven