Werk jij fulltime?
woensdag 3 januari 2018 om 11:04
De titel zegt het al...hoeveel werk je per week?
Zelf werk ik 5x8 en ik denk er steeds vaker aan om een dag minder te gaan werken. Qua salaris ga ik er dan natuurlijk wel wat op achteruit, maar ik zou er nog prima van kunnen rondkomen. Ik ben alleen, dus moet alle kosten wel in mijn eentje ophoesten.
Punt is dat ik mijn huidige (administratieve) werk best wel saai vind, er zit geen ontwikkeling in en doorgroeimogelijkheden zijn er in mijn functie ook niet. Hierdoor ga ik niet meer met heel veel plezier naar mijn werk. Gelukkig zijn mijn collega's gezellig en leuk, dus dat maakt wel weer wat goed.
Uiteraard kijk ik druk om me heen of ik een leuke vacature voorbij zie komen, maar tot die tijd denk ik dat 4 dagen werken me wat meer rust zou geven.
Zelf werk ik 5x8 en ik denk er steeds vaker aan om een dag minder te gaan werken. Qua salaris ga ik er dan natuurlijk wel wat op achteruit, maar ik zou er nog prima van kunnen rondkomen. Ik ben alleen, dus moet alle kosten wel in mijn eentje ophoesten.
Punt is dat ik mijn huidige (administratieve) werk best wel saai vind, er zit geen ontwikkeling in en doorgroeimogelijkheden zijn er in mijn functie ook niet. Hierdoor ga ik niet meer met heel veel plezier naar mijn werk. Gelukkig zijn mijn collega's gezellig en leuk, dus dat maakt wel weer wat goed.
Uiteraard kijk ik druk om me heen of ik een leuke vacature voorbij zie komen, maar tot die tijd denk ik dat 4 dagen werken me wat meer rust zou geven.
woensdag 3 januari 2018 om 13:51
Ik werk 40 uur, in de praktijk vaak meer en gemiddelde 1x per maand een paar dagen naar het buitenland.
Op dit moment bevalt dat goed, en ik zie dat de mensen die fulltime werken bij mijn werk toch de leukste projecten doen.
Als ik kinderen krijg, dan wil ik wel maar 4 dagen.
En TO, als 4 dagen financieel mogelijk is, dan klinkt dat voor jou als een goede oplossing. Als je weinig uitdaging/voldoening uit je baan haalt, lijkt mij 5 dagen werken erg veel.
Heb je al besloten wat je gaat doen?
Op dit moment bevalt dat goed, en ik zie dat de mensen die fulltime werken bij mijn werk toch de leukste projecten doen.
Als ik kinderen krijg, dan wil ik wel maar 4 dagen.
En TO, als 4 dagen financieel mogelijk is, dan klinkt dat voor jou als een goede oplossing. Als je weinig uitdaging/voldoening uit je baan haalt, lijkt mij 5 dagen werken erg veel.
Heb je al besloten wat je gaat doen?
woensdag 3 januari 2018 om 13:52
De laatste 15 jaar altijd 32 uur gewerkt, ook toen ik nog alleen was. Altijd prima van rond kunnen komen. Nu samen met partner, die werkt 36 uur (4 x 9), maar ook een hogere hypotheek.
Nu zou ik wel terug willen naar 24 uur, maar als ik eerlijk ben komt dat vooral omdat mijn vrije dag sinds een jaar vrijwel volledig op gaat aan mantelzorg voor mijn moeder. Daardoor kom ik steeds niet toe aan die dingen waar die vrije dag voor bedoeld was: huishouden en hobby's. Dat moet nu steeds afgeraffeld 's avonds en in het weekend, net als toen ik nog 40 uur werkte. Niet fijn.
Nu zou ik wel terug willen naar 24 uur, maar als ik eerlijk ben komt dat vooral omdat mijn vrije dag sinds een jaar vrijwel volledig op gaat aan mantelzorg voor mijn moeder. Daardoor kom ik steeds niet toe aan die dingen waar die vrije dag voor bedoeld was: huishouden en hobby's. Dat moet nu steeds afgeraffeld 's avonds en in het weekend, net als toen ik nog 40 uur werkte. Niet fijn.
The owls are not what they seem
woensdag 3 januari 2018 om 14:04
LadyL0101 schreef: ↑03-01-2018 13:52De laatste 15 jaar altijd 32 uur gewerkt, ook toen ik nog alleen was. Altijd prima van rond kunnen komen. Nu samen met partner, die werkt 36 uur (4 x 9), maar ook een hogere hypotheek.
Ik neem aan dat jij meer verdient dan een eventuele huishoudelijke hulp. Zonde om uren in te leveren om te gaan huishouden.
woensdag 3 januari 2018 om 14:06
Gewoon doen als het lukt met die vier dagen. Laat je niet gek maken door mensen die vinden dat je minimaal 40 uur of "gewoon minstens vijf dagen" per week behoort te werken. Als het jou lukt, doen.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat ik denk dat je niet die vijf dagen moet verruilen voor vier dagen maar dan wel langere werkdagen.
Marana, geldt een werkdag van 9 uur bij jullie in- of exclusief (een uur) pauze? Dus 10 uur op een dag op het werk zijn of 9 uur? Mijn vrouw werkt 8 uur op een dag, maar met 9 uur aanwezig zijn (8:00 tot 17:00, uur pauze) is dat toch 9,5 uur op een dag van huis zijn.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat ik denk dat je niet die vijf dagen moet verruilen voor vier dagen maar dan wel langere werkdagen.
Marana, geldt een werkdag van 9 uur bij jullie in- of exclusief (een uur) pauze? Dus 10 uur op een dag op het werk zijn of 9 uur? Mijn vrouw werkt 8 uur op een dag, maar met 9 uur aanwezig zijn (8:00 tot 17:00, uur pauze) is dat toch 9,5 uur op een dag van huis zijn.
woensdag 3 januari 2018 om 14:12
Djuuh ja, nee, dat zou ik ook echt niet willen. Ook niet al zou het 10 uur volledig uitbetaald worden.
woensdag 3 januari 2018 om 14:13
4 x 10 lijkt me geen doen, 4 x 9 is prima te doen. Je bent helemaal niet meer productief dat laatste uur.
Ik vraag me alleen af of de user die dat wilde, niet gewoon minder uren in totaal wilde werken.
woensdag 3 januari 2018 om 14:14
Is er geen vergoeding voor mantelzorg vanuit de zorgverzekering, of heeft je werkgever geen zorgverlof? Ik zou eens naar die mogelijkheden kijken.LadyL0101 schreef: ↑03-01-2018 13:52De laatste 15 jaar altijd 32 uur gewerkt, ook toen ik nog alleen was. Altijd prima van rond kunnen komen. Nu samen met partner, die werkt 36 uur (4 x 9), maar ook een hogere hypotheek.
Los daarvan, ik denk dat een schoonmaakster minder verdient dan jij. Dat kun je ook nog overwegen.
woensdag 3 januari 2018 om 14:16
Het is pittig, maar zonder reistijd en met een half uur lunchpauze kan het. Vaak werk ik het 9e uur 's avonds. Maar nadeel van 8 uur is toch ook wel: je werkt vaak toch al een half uur extra.
woensdag 3 januari 2018 om 14:19
Ik werk sinds ik terug ben van zwangerschapsverlof 24 uur. Voor mijn verlof werkte ik ook al een aantal jaar 32 (4 dagen) per week. Ik moet zeggen dat ik dat toentertijd ideaal vond! Na het weekend (ik was op maandag vrij) toch een extra dag om uit te rusten, te sporten en het huishouden te doen. Ik kan het ook zeker aanraden, als het financieel mogelijk is.
woensdag 3 januari 2018 om 14:20
Dat klopt, maar bij mij alleen als het nodig is, en dan is de druk er ook om iets af te maken. Als het niet nodig is, doe ik het niet omdat ik weet dat ik dan dus niet zoveel meer uit mijn handen krijg. Ik vind het fijn dat ik weet dat ik dan mijn tijd niet 'vol' hoef te maken en ook gewoon lekker naar huis kan gaan.missmadame schreef: ↑03-01-2018 14:16Het is pittig, maar zonder reistijd en met een half uur lunchpauze kan het. Vaak werk ik het 9e uur 's avonds. Maar nadeel van 8 uur is toch ook wel: je werkt vaak toch al een half uur extra.
woensdag 3 januari 2018 om 14:23
Dat klinkt een beetje alsof je vindt dat de uren die je thuiswerkt niet echt werken is? Terwijl je echt wel gewoon je productie moet draaien hoor, maakt bij ons niet uit of je dan thuis of op kantoor zit.Yggdrasil- schreef: ↑03-01-2018 13:35Mijn fulltime wordt ook echt fulltime. Niks geen thuiswerken of wat dan ook. Man werkt ook echt (meer dan) fulltime uithuis. We zijn dus beiden de hele week aan het werk. Ik werk ook om het weekend.
Ik werk 4x9 (36 is bij ons ook fulltime). Wij hebben gelukkig niet een uur pauze, dus dat scheelt dan wel in de totaliteit aantal uren die je dan weg bent van huis. Ik ben vaak nog wel productief dat laatste uurtje. Soms ook niet, dan beantwoord ik was mailtjes of doe andere 'kleine' taken waarvoor ik niet zo veel concentratie nodig heb. In het begin vond ik het wel wennen, maar nu vind ik het prima. Zelf vind ik het prettig om vroeg te beginnen, dus ik ben alsnog niet echt laat thuis. Als ik standaard pas (ver) na zessen thuis zou zijn, zou ik het ook niet zo fijn meer vinden.
Als het kan zou ik als ik jou was 4 dagen gaan werken en dan kijken of je 8 of 9 uur per dag zou willen werken.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
woensdag 3 januari 2018 om 14:25
missmadame schreef: ↑03-01-2018 14:16Het is pittig, maar zonder reistijd en met een half uur lunchpauze kan het. Vaak werk ik het 9e uur 's avonds. Maar nadeel van 8 uur is toch ook wel: je werkt vaak toch al een half uur extra.
Daar moet ik al helemaal niet aan denken, na het eten koken, eten, afwas regelen, koffie zetten, evt kinderen in bed doen nog een uur moeten werken, en dat 4 dagen per week, pfff...
woensdag 3 januari 2018 om 14:29
Marana, tsja ik ben gewend aan minimaal 8 (werd vaak 9) met 2 tot 2,5 uur reistijd. Dan is 36 goed te doen, soms doe ik op vrijdag nog 2 uurtjes. Ik heb geen kinderen en een flexibele werkgever dat scheelt veel. Werk nu weer tijdelijk 5 x 8 of 5 x 9 omdat het druk is bij de klant en intern met projecten.
Ik begin vaak om 7:00 en sport een uur tussendoor, dan ben ik nog op tijd (rond 17.15) klaar.
Ik begin vaak om 7:00 en sport een uur tussendoor, dan ben ik nog op tijd (rond 17.15) klaar.
woensdag 3 januari 2018 om 14:38
Werk nu 40+ uur per week. Ik kan mijn eigen uren min of meer indelen, dus ga dit jaar een project laten vallen en terug naar 30 uur per week.
Ik was geen gezellig mens meer in de avonduren en het ging ten koste van de band met m'n gezinsleden. Miste ook enorm de oplaadtijd voor mezelf. Dus daarvoor meer tijd binnenkort.
Ik was geen gezellig mens meer in de avonduren en het ging ten koste van de band met m'n gezinsleden. Miste ook enorm de oplaadtijd voor mezelf. Dus daarvoor meer tijd binnenkort.
Hips, hopsakee en pierlala.
woensdag 3 januari 2018 om 14:48
Ik werk 34 uur verdeeld over 4 dagen, dat is overigens fulltime in mijn functie. Ik vind het heerlijk, 1 dag per week vrij. Daarnaast is ons werk output gericht dus houd ik mijn uren niet bij maar maak ik ene dag of week meer uur dan de andere dag of week. Ik probeer dat zelf beetje in de gaten te houden, maar ik houd het niet letterlijk bij in een overzicht.
woensdag 3 januari 2018 om 14:50
Het verschil is dat ik nu niet meer financieel afhankelijk ben want ik heb een weduwepensioen.
woensdag 3 januari 2018 om 15:06
Dat is ook de redenering van mijn man Marana, maar ik hou van schoonmaken. Het maakt m'n hoofd leeg, zeg maar, lekker poetsen met een zichtbaar resultaat. Dus ik zou dat graag doen ipv regeldingen en bellen met zorginstellingen enzo.
@Ceci zorgverlof is er, 2 werkweken in totaal. Daar heb ik ook al wel gebruik van gemaakt, maar het werkt niet voor elk wekelijks bezoekje zeg maar (mijn moeder woont op anderhalf uur rijden bij mij vandaan). Ook kan ik dagen bij kopen, dat overweeg ik zeker voor dit jaar wel.
Over 4 x 9 werken: mijn man werkte in de praktijk al regelmatig 9 uur per dag, ook toen hij nog 5 dagen werkte. En heeft toen besloten om het officieel te maken en één dag echt vrij te zijn. Werkt voor hem prima.
ladyl0101 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 15:14
42.11% gewijzigd
The owls are not what they seem
woensdag 3 januari 2018 om 15:11
Ik word betaald voor 40 uur en heb jarenlang zeker 50 uur per week gedraaid. Nu een nieuwe functie die ook prima in 32 uur zou kunnen, maar na alle investeringen van mijn kant in uren vind ik dit wel even heel lekker. Ik werk op dit moment dus nooit over en dat is echt wel heel lekker. En dus ook een tandje langzamer.
Straks wil ik wel weer vol aan de bak dus ben al een beetje naar een nieuw project aan het kijken wat ik er bij zou kunnen doen. Maar eerst nog een maandje relaxed werken en dan is dat wel weer klaar (hoe minder te doen hoe langzamer ik word, Ik functioneer wel echt beter met veel werk).
Straks wil ik wel weer vol aan de bak dus ben al een beetje naar een nieuw project aan het kijken wat ik er bij zou kunnen doen. Maar eerst nog een maandje relaxed werken en dan is dat wel weer klaar (hoe minder te doen hoe langzamer ik word, Ik functioneer wel echt beter met veel werk).
woensdag 3 januari 2018 om 15:27
woensdag 3 januari 2018 om 16:39
Ik werk 37.5 uur voor het geld en daarnaast besteed ik wekelijks minimaal 10 uur aan solliciteren en mijn vakkennis bijhouden en ontwikkelen (met als uiteindelijk doel het vinden van een baan die beter bij mijn opleiding en interesses aansluit).
Ik zou best een dag minder willen werken want bijna 50 uur per week met werk bezig zijn is eigenlijk te veel voor me, maar ik woon in een land waar part time werken vrijwel onmogelijk is. Los van de discussies over ambitie en financiële (on)afhankelijkheid vind ik het geweldig dat die flexibiliteit in Nederland wel bestaat, daar kunnen veel landen een voorbeeld aan nemen.
Ik zou best een dag minder willen werken want bijna 50 uur per week met werk bezig zijn is eigenlijk te veel voor me, maar ik woon in een land waar part time werken vrijwel onmogelijk is. Los van de discussies over ambitie en financiële (on)afhankelijkheid vind ik het geweldig dat die flexibiliteit in Nederland wel bestaat, daar kunnen veel landen een voorbeeld aan nemen.