Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Ik ben er zeker ook mee bezig. Aan de andere kant haal ik andere dingen juist ook weer wel in huis, maar dat zijn dan echt dingen waar ik blij van word. Heerlijk vind ik het, troep weg kunnen gooien of de bruikbare spullen naar de kringloop brengen. En het is uiteindelijk áltijd meer dan je zou denken dat je in huis haalt!
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te horen hoe anderen hiermee bezig zijn!

Ik merk dat ik ook steeds beter tegen verleidingen kan Bubblegum. Ik zie regelmatig in winkels dingen die ik mooi vind en dan gewoon mooi kan vinden zonder ook maar enige neiging om ze te willen hebben. Ik denk dan ook direct aan de ruimte die ze innemen / dat ik het nergens kwijt kan en dan voelen zulke dingen al snel meer als ballast dan als iets leuks.

Ik word ook steeds minder bevattelijk voor koopjes. Vroeger kocht ik wel eens allerlei dingen in de Action of van die koopjesbakken die me handig leken voor ooit en ze waren zo goedkoop, dus nu maar meenemen. Nu kan ik er makkelijker aan voorbijlopen. Meestal is de kwaliteit prut en ik ga liever als ik het echt nodig blijk te hebben een keertje extra.

Die kerstballen die je naar de Kringloopwinkel brengt, dat is voor mij nog een hobbel. Ik ga dan bij zoiets direct nadenken of de Kringloopwinkel op dit moment van het jaar wel kerstballen kan gebruiken, want geen hond die dat nu koopt. En of ze dan niet eerder daar in de weg liggen dan dat ik ze er een gunst mee bewijs, of dat ze ze misschien zelfs wel weggooien. Ik heb namelijk niet de illusie dat alles wat je naar de Kringloopwinkel brengt ook daadwerkelijk verkocht wordt, waar ze niks mee kunnen of wat niet verkocht wordt gaat naar de stort ben ik bang (al hebben ze soms zoveel oude meuk dat ik dat me ook wel eens afvraag...). Dus in plaats van in 1x de hele boel zonder nadenken naar de Kringloop te brengen ga ik me bij elke paperclip en elk waxinelichtje afvragen of dat nou wel iets is wat ze zouden kunnen gebruiken. Best wel een vertragende factor.

Roxy: voor klusspullen schijnt Stichting Gered Gereedschap een mooi doel te zijn! Bij o.a. elke Praxis kun je oud gereedschap daarvoor inleveren. Ik wil zelf als we de trapkast onder handen nemen ook eens kijken of we dubbel of niet gebruikt gereedschap hebben wat ik kan doneren.

Bonnen en ervaringen vraag ik ook voor mijn verjaardag, maar ik merk dat de meeste mensen toch liever iets tastbaars geven. Dus daarom houd ik ook heel het jaar een lijstje bij met spullen die ik anders zelf zou kopen (of niet zou kopen maar wel graag wil).

Pimpelmeesje: jammer dat ze bij jouw kringloopwinkel zo onaardig zijn, dat stimuleert niet echt. Zijn het werkervaringsplaatsen? Hier is dat wel zo en ik kan me voorstellen dat niet alle mensen die op zo'n plek zitten zo sociaal zijn als je eigenlijk zou willen, ze werken niet voor niets niet bij een gewone winkel (al heb ik ook juist wel eens schatten getroffen die juist een en al vriendelijkheid zijn). Dat helpt mij wel om het te relativeren als ze er niet zo vriendelijk zijn.

Speelgoed beslaat hier ook het grootste deel van de nieuwe spullen die het huis binnenkomen. Gelukkig neemt visite bijna nooit iets voor de kinderen mee en houden de meesten zich bij verjaardagen en Sinterklaas zich aardig aan het verlanglijstje. Maar dan nog hoopt het wel op. Ik probeer al wel minder naar rommelmarkten te gaan en als ik ga met een strak lijstje, want hoewel dat aan de ene kant juist heel consuminderig en bespaarderig is heb ik daar altijd de neiging om ook dingen te kopen die het net niet zijn.

Ik overweeg ook om lid te worden van een Spelotheek, zodat we minder speelgoed zelf aan hoeven te schaffen en als we iets wel willen aanschaffen we eerst kunnen uitproberen of het wel echt in de smaak valt. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik vind het een prachtig concept, maar zie een beetje op tegen elke 3 weken naar zo'n vestiging om het weer terug te brengen (het zit best een eindje weg) en ben bang dat er onderdelen kwijt zullen raken (mijn zoon is nogal druk, waardoor vaak alles in het rond vliegt als hij speelt). En je haalt er ook nog meer speelgoed mee in huis dan je al had, waar je ook nog eens heel goed op moet letten dat het niet kwijtraakt. Dus daar twijfel ik nog even over door.
Hier geen ervaring maar vooral dat steeds ergens heen moeten vind ik nogal een drempel... maar dat komt misschien ook omdat ik met school met halen en brengen op een dag vaak zeker al 1,5 uur kwijt ben.
Ik doe mijn best om spullen het huis uit te krijgen, maar mijn wederhelft ziet het anders :D. Dus blijven veel spullen hangen, want ik gooi geen dingen weg waar hij nog prijs op stelt. Maar bij onze recente verhuizing verzuchtte hij wel dat het wel veel was, wat hij had, dus wie weet verandert hij nog van mening.
Kinderspeelgoed is wel echt een issue hier. We kopen zelf nauwelijks wat, maar toch komt er steeds meer het huis in. Vooral via school, bos en kvd komt er waardeloze plastic troep mee. Dat gaat dan weer snel stuk, dus dat blijft niet lang hangen, maar wat een verspilling...
Binnenkort ga ik wat minder populair speelgoed op zolder zetten, dan is het in ieder geval in de huiskamer weer wat overzichtelijker.
fiool schreef:
04-01-2018 16:05
Ik doe mijn best om spullen het huis uit te krijgen, maar mijn wederhelft ziet het anders :D.
Hier is dat ook wel een beetje een frustratie. Mijn meneer wilde na de kerst een extra stoel kopen omdat er tijdens de kerst iemand op een eetkamerstoel moest zitten. Nu was dat ook wel een beetje een brakke stoel en we willen sowieso al nieuwe stoelen (we hebben er al twee gekocht als test) dus ik zag het nut er niet zo van in om een extra stoel neer te zetten. Als we nu helemaal geen stoelen hadden had hij misschien nog wel een punt, maar we hebben een grote bank, een extra stoeltje en 6 eettafelstoelen en nog wat klapstoelen in de berging....
Valhalla! Where the brave may live Forever!
pimpelmeesje123 schreef:
04-01-2018 14:04
Tijdje geleden wat spullen naar kringloop gebracht het was dat ze nog goed zijn en ik het dan zonde vind maar altijd als ik daar kom vraag ik me af waarom ik het niet weggooi.... Ze zijn hier zo onvriendelijk als je iets komt brengen... je brengt het gratis hoe moeilijk is het gewoon vriendelijk goedendag te zeggen.... Als je niet oplet ben je het krat waar je het voor vervoer instopt ook nog kwijt. Moet zeggen dat dat wel weerhoudt om snel dingen weg te brengen.
Wat naar Pimpelmeesje, dat de mensen van de kringloop zo onaardig zijn. Dat zou mij ook wel tegenwerken om er dingen te brengen.

Ongemerkt komen er bij ons toch wel veel boeken op jaarbasis de boekenkast in, maar zo nu en dan maken we ook weer een stapel met boeken die weg kunnen, dus dat blijft wel redelijk in evenwicht. Wij hebben een boekenzolder (kun je je boeken brengen en ook boeken gratis weer meenemen) en die mensen (gepensioneerden) zijn steeds zo enthousiast over de boeken die we daar brengen, daar hebben we met z'n tweeën de grootste lol over en dat stimuleert ook echt om daar dingen te brengen.
Ik koop wel eens dwarsliggers van marktplaats voor op wandelvakantie of citytrip, ideaal zijn ze daarvoor. Maar die verkoop ik vervolgens wel weer door op marktplaats.

@ Nicole, met de klusspullen die over zijn bedoel ik eigenlijk vooral behang, pvc tegels, stukken zeil en stukken gordijnen :P
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Mijn dochter kan heerlijk knutselen of verven met resten behang.

Hier in de kerstvakantie flink opgeruimd. Speelgoed gereorganiseerd (deel naar boven, deel naar rommelmarkt, deel weggegooid). Kledingkast uitgeruimd. En algehele opruiming. Deze week is onze nieuwe schoonmaakster begonnen. Heerlijk zo'n begin van het jaar.
Ik vind ontspullen lastig bij ons. Veel van de spullen hier in huis zijn van mijn schoonouders en vooral schoonmoeder doet niet graag dingen weg. We hebben afgelopen jaar wel steeds meer van hun spullen in dozen gestopt en opgeborgen. Ik heb wel de kamer die ik nog had bij mijn moeder leeg gehaald naast mijn kleding is daar maar een doos met spullen van overgebleven.

Dat wij voor mijn gevoel erg weinig zeggenschap hebben over de spullen in huis is een van de redenen dat mijn vriend en ik toch verder aan het kijken zijn. Dit of een ander huis kopen wordt erg lastig op het moment dus we zijn serieus naar huurhuizen aan het kijken.

Het goede nieuws is wel dat ik waarschijnlijk een andere baan heb. Waar ik nog werk hebben ze maar werk voor 20 uur voor me en dat is te weinig nu ik klaar ben met studeren. Er moeten nog wat dingen geregeld worden maar ik verwacht dat dit het wel gaat worden dus daar ben ik blij mee. Ik ga op zijn vroegst 1 april beginnen. Dat betekend wel dat ik voor nu veel tijd over heb een van de dingen die ik in die periode nog wil doen is kritisch naar mijn kleding kijken.
Ik heb ook (relatief!!) goed nieuws gekregen: we hebben een bedrijf gevonden dat de voegen voor (bijna) de helft van de prijs van de eerste offerte willen doen. O_O Da's héél snel verdient. :cheer2:

Eigenlijk gaan we nu dan precies het bedrag betalen wat ik aan jaarpremie zou betalen bij de verzekering. Kortom: hebben we gewoon liggen. :biggrin: Gelukkig maar!

Ontspullen heb ik vorig jaar best veel gedaan. Dit jaar denk ik dat ik even een pauze neem met spulletjes wegdoen, maar wel verdergaan met opruimen / dingen een vaste plek geven.
Ontspullen en bezuinigen staan op mijn lijstje voor 2018.

Het lastige is dat het vooral niet mijn spullen zijn die ik het huis uit wil hebben, die zijn er namelijk al uit :rofl: Voor de kerstvakantie stond het opruimen van de slaapkamer op de rol, maar mijn man was de 2e week ziek. In de komende weekenden maar even een dag uitzoeken om alvast samen een dag op te ruimen. Dan hebben we nog een rommelkamer en wat ik noem de 'mancave', de berging naast ons huis. Ik vrees dat het te veel is voor mijn man om in een jaar tijd 3 ruimtes op te ruimen. Hij is van het opnieuw indelen en ik ben van het weggooien. Ik hoop op een middenweg, zonder huwelijkscrisis :-d

Afgelopen jaar alle boodschappen opgeteld. Gemiddeld hebben we voor €550,00 p/m uitgegeven. Dat vind ik te veel. Afspraak is nu dat het dierenvoer en persoonlijke verzorging zo min mogelijk samen met de boodschappen worden gehaald. Dat zit er nu namelijk voor een deel in (voor een deel ook niet).

Doel is om voor €400,00 per maand aan boodschappen te doen. In de verjaardagsmaand en december zal het meer zijn, dus we moeten zorgen dat we rond de €350,00 uitkomen in de gewone maanden. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken!
Met persoonlijke verzorging bedoel je: shampoo, deoderant, maandverband, lenzenvloeistof e.d? Dat haal ik altijd bij de AH tegelijk met de rest van de boodschappen, die tel ik dus ook bij het boodschappenbudget mee. Nooit over nagedacht om dat los te koppelen. Alles wat ik bij AH koop (en dat is veel ) tel ik als boodschappen. Misschien dat dat anders is/voelt als je dat soort producten bij Kruitvat haalt, maar dat doe ik dus niet.
Gisteren hebben we een nieuwe koelkast gekregen. De oude werd echt slecht en verbruikte veel energie. Nu eentje met een wat handigere indeling, zodat ik ook meer overzicht heb van wat ik nog heb liggen. Ook prettig in het kader van minder eten willen weggooien.
Fijn Bumba! Ik snap alleen niet zo goed waarom je de zorgverzekering dan niet meer in 1x betaald? En dan de voegen van de spaarrekening, en de spaarrekening de komende maanden weer aanvullen? De korting van het ineens betalen is groter dan de rente die je krijgt.

Qua opruimen van spullen: toen we beiden vorig jaar ons huis verkochten hebben we al heel goed opgeruimd. Vriend is eerst bij mij gekomen en toen samen door naar een ander huis. Bij die tweede verhuizing zijn nog veel van zijn spullen, die een paar maanden eerder nog meeverhuisd waren, weggegaan, en veel van mijn spullen ook. We zijn erg terughoudend met kopen, dus er is gelukkig niet veel te ontspullen. De zolder is behoorlijk leeg en ook in de garage ligt niet veel, buiten allerlei gereedschap wat echt echt echt niet weg mag.

Ik heb met mijn vriend de maandelijkse uitgaven ook eens doorgenomen. Ik tel verzorgingsproducten gewoon mee bij de boodschappen. En non-food zoals kaarsen en bijv kleding bij de Lidl tel ik ook mee, ik ga de bonnen niet splitsen. Gemiddeld gaven we per maand aan supermarkt, drogist, slijterij en op de markt 460 eur uit. Daarnaast nog eens gemiddeld 155 per maand aan uit eten gaan en eten halen (inclusief de uitgaven hieraan tijdens vakanties). Ik vond het aardig wat, mijn vriend niet zoveel. Hij was met zijn ex per maand 2000 euro kwijt aan alles buiten de vaste lasten (dus ook incl uitjes en kleding). Daar blijven wij ruim onder. Ik heb de uitjes niet bijgehouden, maar kleding was voor mij alleen 70 euro, voor hem ruim minder, dus voor ons samen naar schatting 100 euro per maand. We besteden dus samen ongeveer 750-800 euro per maand buiten de vaste lasten.
We hebben besloten hier niet verder op te bezuinigen het komende jaar. Vriend zal wat meer aan kleding moeten uitgeven, en verder zijn we wel tevreden met onze uitjes en uit-eten kosten zo. Boodschappen zouden zuiniger kunnen maar we gaan daar niet veel extra tijd aan spenderen, we zien wel waar we uitkomen.
Avondzon schreef:
06-01-2018 10:32
Afgelopen jaar alle boodschappen opgeteld. Gemiddeld hebben we voor €550,00 p/m uitgegeven. Dat vind ik te veel. Afspraak is nu dat het dierenvoer en persoonlijke verzorging zo min mogelijk samen met de boodschappen worden gehaald. Dat zit er nu namelijk voor een deel in (voor een deel ook niet).
Hoe gaat dat een besparing opleveren dan? Mij lijkt het vestzak-broekzak, als je het loskoppelt geef je nog steeds evenveel uit toch? Of is het puur om meer overzicht te krijgen?
nicole123 schreef:
06-01-2018 12:24
Hoe gaat dat een besparing opleveren dan? Mij lijkt het vestzak-broekzak, als je het loskoppelt geef je nog steeds evenveel uit toch? Of is het puur om meer overzicht te krijgen?
Tenzij je die dingen goedkoper ergens anders koopt natuurlijk. De meeste diervoeding, en persoonlijke verzorging is vele malen goedkoper als je dat niet bij de supermarkt koopt, zelfs als je aanbiedingen mee rekent.

Ik koop voor de hond alles online, heel zelden als ik iets 'nieuws' probeer koop ik iets in de dierenwinkel. Maar als ik zijn brokken, kauwsnacks en speeltjes online bestel scheelt het soms meer dan de helft.

Qua persoonlijke verzorging is het meestal aanbiedingen kruidvat of uit duitsland. Schoonmaakmiddelen wel regelmatig bij de supermarkt maar alleen als het niet duurder is.
nicole123 schreef:
06-01-2018 12:24
In eerste instantie overzicht. Ik heb geen idee hoeveel we nu per maand uitgeven aan boodschappen, omdat alles nu zo door elkaar loopt. Daarnaast kunnen we besparen door die dingen niet te halen in de supermarkt, maar bij de goedkopere winkels en dierenwinkels. Dus het zal overzicht geven en hopelijk ook een besparing.
Avondzon schreef:
06-01-2018 15:05
In eerste instantie overzicht. Ik heb geen idee hoeveel we nu per maand uitgeven aan boodschappen, omdat alles nu zo door elkaar loopt. Daarnaast kunnen we besparen door die dingen niet te halen in de supermarkt, maar bij de goedkopere winkels en dierenwinkels. Dus het zal overzicht geven en hopelijk ook een besparing.
Ik weet niet wat voor dieren je hebt maar heb je wel eens gekeken op http://www.bitiba.nl alternatief voor zooplus, schijnt zelf praktisch hetzelfde hoofdconcern te zijn maar toch weer net een paar euro goedkoper dan zooplus. Ik heb er zelf nog niet besteld omdat het voor mij niet goedkoper is. Maar wellicht voor jou wel iets.
Aha, dan snap ik het. Wij kopen alles wat met regelmaat 1+1 gratis is bij Etos/Kruisvat/AH inderdaad ook niet bij de wekelijkse Jumbo boodschappen en dat scheelt enorm. Alleen sommige dingen die we van hun huismerk hebben en dan nog goedkoper dan het A-merk in de aanbieding (bijv Jumbo luiers, daar kan geen Pampers aanbieding tegenop).

Ik heb het verder de gewone boodschappen en verzorgingsartikelen niet losgekoppeld, want we doen al zodanig boodschappen dat we nauwelijks goedkoper kunnen (tenzij we inleveren op gemak, smaak of gezondheid, maar dat willen we niet). En ik vind het te ingewikkeld om als je toch eens wc-papier of een tube tandpasta bij je boodschappen koopt dat los af te moeten rekenen of bonnetjes moet gaan navlooien. Er is te weinig winst te behalen voor ons voor die moeite. Maar als je nu weinig overzicht hebt kan het uiteraard wel de moeite waard zijn.

Waar ik wel nog mee bezig ben is een overzichtje van alle artikelen die we regelmatig gebruiken en hoeveel die kosten bij de Jumbo (onze vaste winkel om de hoek) en de AH (daar bestellen we soms), zodat we bepaalde dingen standaard bij de de goedkoopste van de 2 kunnen halen.

En wat ik ook nog eens wil uitzoeken is of de LIDL de moeite waard is om eens per maand ofzo een rits boodschappen te doen. Er zit hier een grote redelijk in de buurt, maar ik ben er nog nooit geweest. Ik heb het idee dat ze niet alles hebben wat ik wil en dat het qua prijs niet enorm scheelt, maar ik weet niet of dat klopt. Wat is jullie ervaring met de LIDL ten opzichte van de Jumbo en AH?
Ik was een trouwe AH klant, maar sinds ik wilde besparen op boodschappen ga ik wekelijks naar de Lidl. Er zijn een paar producten die van een A merk echt lekkerder zijn en die haal ik bij de AH. De meeste dingen van mijn weekmenu kan ik bij de Lidl halen. Overigens wordt het assortiment ook steeds uitgebreider, heb ik het idee.
En veel producten van de Lidl zijn qua smaak vergelijkbaar met A merken en qua prijs met huismerk. Wat mij betreft een aanrader!
Ik ben geen fan van AH. Ik doe het meeste van mijn boodschappen bij de Lidl, en als we iets nodig hebben wat daar niet is haal ik dat bij de AH. Af en toe gaan we naar de dichtstbijzijnde stad naar de Jumbo, en die vind ik ook fijn. Vooral vanwege het ruimere assortiment. Bij de AH vind ik het altijd tegenvallen bij de kassa. Maar ik koop bij de AH dan ook geen euroshopper of zo, al die producten haal ik immers bij de Lidl. Ook veel duurdere producten zijn goed bij de Lidl. 1 van de Lidl-bier-merken vind mijn vriend prima (voor feestjes haal ik dan wel een keer A-merk). De koffiebonen zijn er ook lekker, er zijn prima wijnen, en het wasmiddel van de Lidl komt altijd goed uit de tests.
RP7 schreef:
06-01-2018 15:19
Ik weet niet wat voor dieren je hebt maar heb je wel eens gekeken op http://www.bitiba.nl alternatief voor zooplus, schijnt zelf praktisch hetzelfde hoofdconcern te zijn maar toch weer net een paar euro goedkoper dan zooplus. Ik heb er zelf nog niet besteld omdat het voor mij niet goedkoper is. Maar wellicht voor jou wel iets.
Dank je voor de tip! Het is wel iets goedkoper dan bij de winkel waar we het vaak halen. Ik zet hem wel even onder mijn favorieten voor als we weer hondenvoer nodig hebben, dan hoeven we ook niet te sjouwen met die spullen.
nicole123 schreef:
06-01-2018 16:13
Ik heb het verder de gewone boodschappen en verzorgingsartikelen niet losgekoppeld, want we doen al zodanig boodschappen dat we nauwelijks goedkoper kunnen (tenzij we inleveren op gemak, smaak of gezondheid, maar dat willen we niet). En ik vind het te ingewikkeld om als je toch eens wc-papier of een tube tandpasta bij je boodschappen koopt dat los af te moeten rekenen of bonnetjes moet gaan navlooien. Er is te weinig winst te behalen voor ons voor die moeite. Maar als je nu weinig overzicht hebt kan het uiteraard wel de moeite waard zijn.
Ik ga niet los afrekenen als het toch een keer zo is. Maar wij kunnen veel meer gebruik maken van de 1+1-aanbiedingen bij de Etos of Kruitvat. En misschien blijkt wel dat het eigenlijke bedrag aan boodschappen helemaal niet zo gek is. Maar voor nu vind ik het €550,00 voor 2 volwassen en 1 kind teveel voor boodschappen. Ik heb ook echt geen idee wat we per maand kwijt zijn aan diervoer en persoonlijke verzorging. Al zal dat laatste wel wat meevallen, denk ik.
nicole123 schreef:
06-01-2018 16:13
En wat ik ook nog eens wil uitzoeken is of de LIDL de moeite waard is om eens per maand ofzo een rits boodschappen te doen. Er zit hier een grote redelijk in de buurt, maar ik ben er nog nooit geweest. Ik heb het idee dat ze niet alles hebben wat ik wil en dat het qua prijs niet enorm scheelt, maar ik weet niet of dat klopt. Wat is jullie ervaring met de LIDL ten opzichte van de Jumbo en AH?
Wij doen altijd een deel van de boodschappen bij de Lidl en een ander deel bij de Plus. Brood en vleeswaren kopen we bij de Plus. Groente, fruit en vlees/vis/vega is bij ons bij de Lidl echt heel veel beter dan bij de Plus. We hebben wel eens uit gemak alles bij de Plus gehaald, maar dat zie je direct terug in de kosten. Dat is veel duurder.
De Plus heeft ook een fijn spaarsysteem, de koopzegels. Jumbo zit bij ons om de hoek, maar daar kom ik bijna niet. Alleen als we even snel iets moeten halen wat we vergeten zijn.
Avondzon schreef:
06-01-2018 16:59
Dank je voor de tip! Het is wel iets goedkoper dan bij de winkel waar we het vaak halen. Ik zet hem wel even onder mijn favorieten voor als we weer hondenvoer nodig hebben, dan hoeven we ook niet te sjouwen met die spullen.

Welk hondenvoer gebruik je? Want dan weet ik er misschien nog wel.. Zooplus heeft trouwens ook vaak aanbiedingen/kortingscodes. Ik bestel altijd hondenvoer ook inderdaad vanwege het sjouwen, maar ook omdat het veel goedkoper is zo.

Als je trouwens ontwormingsmiddelen enzo nodig hebt kun je die op medpets.nl bestellen, dat scheelt ook nogal met de dierenarts.
@Marana: ik had het al teruggedraaid op het moment dat we die eerste offerte kregen. Ik ga het nu niet weer veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven