Werken als doula
maandag 8 januari 2018 om 10:58
Er zijn nog steeds ziekenhuizen waar je als object gezien wordt, en is het niet het ziekenhuis dat dat beleid voert, dan wel de verloskundige, gynaecoloog of verpleegkundige. Bij mij was het de verpleegkundige die besloot dat mijn bevallingsplan onzin was, dat het ook wel gewoon kon en dat ik niet moest zeuren. Ik heb haar tot drie keer toe weggestuurd omdat ze bleef herhalen hoe dom ik bezig was. Ik had mazzel dat ik helder was, want mijn man had het niet gedaan. Er was verder niemand om het voor me op te nemen, behalve ikzelf en het was notabene in een ziekenhuis dat zijn beleid veel vrouwvriendelijker had gemaakt. Je weet tijdens een bevalling niet wie er aan je bed komt. Je kunt mazzel hebben of pech. Behalve wanneer je zelf iemand inhuurt; alleen dan weet je zeker dat er iemand is die aan jouw kant staat.
maandag 8 januari 2018 om 11:05
Moet zeggen, dat ik het wel herken. Had het zelf, en zag het bij veel vriendinnen. Na je eigen bevalling verloskundige willen worden. (en ik denk dat doula worden in het verlengde ligt. Maar wat eenvoudiger te bereiken, geen lange opleiding)Yggdrasil- schreef: ↑08-01-2018 11:01De kraamverzorgster blijft er ook tegenwoordig langer bij en wordt vaak eerder gebeld.
Maar ik wilde ook een tijd doula worden. Serieus in verdiept maar gewoonweg te weinig werk in en de opleiding moest ik zelf betalen en had ik toen geen geld voor (over)
Zo´n bevalling heeft zo´n impact, dat het beroep van vk erg aanspreekt.
maandag 8 januari 2018 om 11:09
Ik heb dat ook. Sinds mijn eerste bevalling lijkt het me zo mooi om kraamverzorgster te zijn.lilalinda schreef: ↑08-01-2018 11:05Moet zeggen, dat ik het wel herken. Had het zelf, en zag het bij veel vriendinnen. Na je eigen bevalling verloskundige willen worden. (en ik denk dat doula worden in het verlengde ligt. Maar wat eenvoudiger te bereiken, geen lange opleiding)
Zo´n bevalling heeft zo´n impact, dat het beroep van vk erg aanspreekt.
maandag 8 januari 2018 om 11:14
Of er werk in is enz weet ik niet, maar ik ken iemand al lang doula is. Ze woont/werkt in het buitenland dus kan je wat dat betreft niet doorsturen maar dit is wat ik weet:
Zij doet dit werk puur uit liefde, om vrouwen te helpen. Rijk wordt je er niet van en er gaat heel veel tijd in zitten, zoals iemand anders al schreef, je moet bij nacht en ontij klaar staan, ze is niet alleen bij de laatste uren van de bevalling aanwezig maar de hele periode, ook als dat 2 dagen duurt. Met een beetje pech meteen door naar de volgende bevalling... En daarna natuurlijk ook nog ff op kraamvisite enz. Naast doula is ze ook ZZPer in een ander werkveld, dus ze kan haar tijd goed zelf indelen., maar het is naar man die de financiele kar trekt. Kinderen zijn inmiddels volwassen.
Als er in NL weinig werk in is dan heb je het wellicht niet druk en valt het wel te combineren met baan en gezin, maar zoals die kennis van mij als doula werkt, is dit zeker niet het geval.
(gaat trouwens om een europees land vergelijkbaar met NL maar blijkbaar wel meer vraag naar doulas)
Zij doet dit werk puur uit liefde, om vrouwen te helpen. Rijk wordt je er niet van en er gaat heel veel tijd in zitten, zoals iemand anders al schreef, je moet bij nacht en ontij klaar staan, ze is niet alleen bij de laatste uren van de bevalling aanwezig maar de hele periode, ook als dat 2 dagen duurt. Met een beetje pech meteen door naar de volgende bevalling... En daarna natuurlijk ook nog ff op kraamvisite enz. Naast doula is ze ook ZZPer in een ander werkveld, dus ze kan haar tijd goed zelf indelen., maar het is naar man die de financiele kar trekt. Kinderen zijn inmiddels volwassen.
Als er in NL weinig werk in is dan heb je het wellicht niet druk en valt het wel te combineren met baan en gezin, maar zoals die kennis van mij als doula werkt, is dit zeker niet het geval.
(gaat trouwens om een europees land vergelijkbaar met NL maar blijkbaar wel meer vraag naar doulas)
maandag 8 januari 2018 om 22:05
Ik zal het een beetje nuanceren, want het komt natuurlijk nog wel steeds voor. En dat is heel erg jammer, botte pech als je mensen van de oude stempel treft. Ik ben ook helemaal niet tegen het inzetten van een doula. Integendeel. Als je door de aanwezigheid van iemand zekerder je bevalling ingaat moet je die ook vooral meenemen. Ik geloof er heel erg in dat bevallingen door dat vertrouwen een fijnere ervaring kunnen zijn.
Maar het zijn juist stellingen die zo zwart-wit zijn als de jouwe, waardoor ik totaal onnodig banggemaakt het ziekenhuis in ging toen het daarop uitdraaide. Dat was erg jammer om zo te beginnen. Dat wilde ik mensen die misschien meelezen toch even meegeven. Je kan pech hebben, vast. Maar ik heb twee positieve ervaringen, en zeker de tweede was niet ongecompliceerd. Juist daardoor zat een baarkruk, bad of navelstreng uit laten kloppen er ook echt niet in al had ik 20 doula's gehad. Maar ook toen was er wel echt contact met mij als mens, en werd er gewoon naar me geluisterd. Het kan echt wel.
@TO, heb je wel eens gekeken naar caseload verloskundige? Dat is in mijn omgeving steeds meer gewenst boven grote praktijken. Juist vanwege die vertrouwensband. Ik kan me voorstellen dat als meer mensen dat gevoel met hun vk hebben dat de vraag naar doula's minder wordt en de baankans voor dat soort vk's juist groter. Misschien de moeite waard om even naar te kijken?
Maar het zijn juist stellingen die zo zwart-wit zijn als de jouwe, waardoor ik totaal onnodig banggemaakt het ziekenhuis in ging toen het daarop uitdraaide. Dat was erg jammer om zo te beginnen. Dat wilde ik mensen die misschien meelezen toch even meegeven. Je kan pech hebben, vast. Maar ik heb twee positieve ervaringen, en zeker de tweede was niet ongecompliceerd. Juist daardoor zat een baarkruk, bad of navelstreng uit laten kloppen er ook echt niet in al had ik 20 doula's gehad. Maar ook toen was er wel echt contact met mij als mens, en werd er gewoon naar me geluisterd. Het kan echt wel.
@TO, heb je wel eens gekeken naar caseload verloskundige? Dat is in mijn omgeving steeds meer gewenst boven grote praktijken. Juist vanwege die vertrouwensband. Ik kan me voorstellen dat als meer mensen dat gevoel met hun vk hebben dat de vraag naar doula's minder wordt en de baankans voor dat soort vk's juist groter. Misschien de moeite waard om even naar te kijken?
dinsdag 9 januari 2018 om 08:29
Ben ik niet mee bekend, ik ga ernaar kijken dank voor het meedenken!elein schreef: ↑08-01-2018 22:05Ik zal het een beetje nuanceren, want het komt natuurlijk nog wel steeds voor. En dat is heel erg jammer, botte pech als je mensen van de oude stempel treft. Ik ben ook helemaal niet tegen het inzetten van een doula. Integendeel. Als je door de aanwezigheid van iemand zekerder je bevalling ingaat moet je die ook vooral meenemen. Ik geloof er heel erg in dat bevallingen door dat vertrouwen een fijnere ervaring kunnen zijn.
dinsdag 9 januari 2018 om 09:10
Buiten dat en waarschijnlijk niet veel werk in is vind ik het wel een enorm nadeel dat je evengoed continu beschikbaar moet zijn al heb je maar weinig werk. In tegenstelling tot een verloskundige werk je niet in diensten die vooraf vaststaan. Je moet per bevalling weken lang beschikbaar zijn en dat houd in dat je zelf lastig iets kan plannen. Je kan niet op het moment suprême zeggen dat je nu helaas met je gezin door de dierentuin loopt of op een feestje aan de andere kant van het land zit. Als je een bevalling per maand doet dan kun je eigenlijk het hele jaar niets plannen.. Dat is ook een probleem als je er een baan naast hebt. Als iemand om half tien belt voor een bevalling dan kan het niet wachten tot jij om vijf uur klaar bent met werken. Met een gezin combineren gaat wel als je aan partner hebt die wel vaste uren overdag werkt, maar met een baan ernaast wordt het wel heel lastig denk ik.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
dinsdag 9 januari 2018 om 09:41
Een soort persoonlijke zorgmanager... hm interessant. Zeker voor ouderen (die het kunnen betalen)redbulletje schreef: ↑09-01-2018 09:13Ik wist niet wat het was, maar waarom alleen maar voor bevallingen? Vlak na 'n willekeurige operatie zou het handig zijn dat er in het eerste uur 'n buddy op roepafstand is die jou je spullen aangeeft terwijl jij nog groggy aan 'n infuus hangt.
dinsdag 9 januari 2018 om 09:46
Ik zou dat idd best willen, iemand die mijn belangen behartigt terwijl ik nog groggy lig te zijn. Hoef je de zorgmedewerkers niet te belasten met het pakken van je tas, je mobiel, het inpluggen van je oplader, je flesje water etc.
dinsdag 9 januari 2018 om 09:48
redbulletje schreef: ↑09-01-2018 09:46Ik zou dat idd best willen, iemand die mijn belangen behartigt terwijl ik nog groggy lig te zijn. Hoef je de zorgmedewerkers niet te belasten met het pakken van je tas, je mobiel, het inpluggen van je oplader, je flesje water etc.
En dan zijn dat nog je minste problemen.. als je oud bent en er besloten gaat worden over een verpleeghuis of 1 of 2 x per week thuiszorg en wel of niet die kunstheup nog, dan is het helemaal fijn.
dinsdag 9 januari 2018 om 10:51
dinsdag 9 januari 2018 om 13:37
Haha ik ben niet net bevallen, dus daar komt niet de interesse vandaan. Dank voor je tip, had ik nog niet naar gekeken!
dinsdag 9 januari 2018 om 13:49
redbulletje schreef: ↑09-01-2018 09:13Ik wist niet wat het was, maar waarom alleen maar voor bevallingen? Vlak na 'n willekeurige operatie zou het handig zijn dat er in het eerste uur 'n buddy op roepafstand is die jou je spullen aangeeft terwijl jij nog groggy aan 'n infuus hangt.
Dat is vrij simpel, een doula vindt het hele gebeuren rond een geboorte interessant en mooi en wil daar een bijdrage aan leveren. Het is ook een heel speciaal moment natuurlijk en ouders zijn na de bevalling over het algemeen heel happy. Een galblaas operatie bijvoorbeeld is natuurlijk een heel ander verhaal, daar is weinig moois aan en als een soort persoonlijk assistent naast iemand zitten die suf en misselijk is is ook niet erg leuk. Er zijn niet veel mensen die daar zin in hebben denk ik en ook weinig mensen die er voor kunnen en willen betalen.
dinsdag 9 januari 2018 om 14:16
Doula zie ik niet echt de toegevoegde waarde van in. Beide keren in het ziekenhuis bevallen en daar had ik al een vaste verzorgende aan bed die eigenlijk er de hele tijd bij bleef. En dan nog een verloskundige met vaak nog een stagiaire, bij nood nog een gynaecoloog en dan ook nog je man. Dan heb je nog iemand erbij.
Bovendien lijkt het mij ook een onzeker iets. Stel iemand wil thuis bevallen, alles in gereedheid, alles doorgesproken. En dan heeft bijv. Kind in vruchtwater gepoept. Nou daar gaat heel je plan want dan wordt het opeens een zh bevalling. O
Ik zie meer iets in een doela na de bevalling, die even twee uurtjes op baby past terwijl jij ff boodschappen kan doen of in bad kan
Bovendien lijkt het mij ook een onzeker iets. Stel iemand wil thuis bevallen, alles in gereedheid, alles doorgesproken. En dan heeft bijv. Kind in vruchtwater gepoept. Nou daar gaat heel je plan want dan wordt het opeens een zh bevalling. O
Ik zie meer iets in een doela na de bevalling, die even twee uurtjes op baby past terwijl jij ff boodschappen kan doen of in bad kan
dinsdag 9 januari 2018 om 14:54
Zoiets hebben man en ik vaak gedacht: een soort van verlengde kraamhulp/lactatiekundige/iemand die een schema voor je in elkaar draait zodat je een soort van routine krijgt.rups13 schreef: ↑09-01-2018 14:16Doula zie ik niet echt de toegevoegde waarde van in. Beide keren in het ziekenhuis bevallen en daar had ik al een vaste verzorgende aan bed die eigenlijk er de hele tijd bij bleef. En dan nog een verloskundige met vaak nog een stagiaire, bij nood nog een gynaecoloog en dan ook nog je man. Dan heb je nog iemand erbij.
Poep, wie heeft jou gescheten?
dinsdag 9 januari 2018 om 15:33
Dat bestaat wel, in het buitenland tenminste. Geen idee hoe ze het noemen maar het is een soort kraamhulp/nanny die langer blijft dan de kraamperiode. Het kost wel een klap geld..
dinsdag 9 januari 2018 om 15:44
Goede begeleiding tijdens de zwangerschap is niet te koop met geld, net als keuze in de persoon die je bevalling doet. Ik had wat speciale wensen bij mijn tweede bevalling, maar geen verloskundige die bereid was me erbij te begeleiden. Gelukkig vond het ziekenhuis het geen probleem - behalve de zure verpleegkundige dan
Hard zoeken, veel lezen en mensen overtuigen brengen je verder dan geld.
dinsdag 9 januari 2018 om 15:53
Je kunt daar toch gewoon een kraamverzorgdende voor inhuren? Hier in mijn stad werken al een aantal zzp'ers die niet vanuit een bureau werken. Die kun je best inhuren voor 2 à 3 uurtjes per dag lijkt me, zolang je maar betaalt.MwTheelepel schreef: ↑09-01-2018 15:33Dat bestaat wel, in het buitenland tenminste. Geen idee hoe ze het noemen maar het is een soort kraamhulp/nanny die langer blijft dan de kraamperiode. Het kost wel een klap geld..
dinsdag 9 januari 2018 om 16:01
Ja en dan wordt je ineens medisch en is het doei, doei verloskundige en hallo zomaar een verpleegkundige (waar je maar net mazzel mee moet hebben).elein schreef: ↑08-01-2018 10:49Ik ging niet reageren, ieder haar keuze enzo, maar dit is echt bangmakerij. Als je een vk uitzoekt waar je vertrouwen in hebt, je schrijft een geboorteplan en zoekt uit hoe jouw ziekenhuis daarmee omgaat dan is wat je schrijft echt totale onzin. Er is bij beide ziekenhuisbevallingen heel goed voor me gezorgd hoor, door iedereen (inclusief vriend, maar dat is een kwestie van mazzel hebben denk ik). En op het moment dat vriend het bij de tweede even niet meer scherp had (was die keer het geboorteplan vergeten dus kon het zkh personeel ook niet weten), heb ik gewoon zelf gezegd wat ik anders wilde en kreeg toen al meteen excuses dat ze het niet beter gevraagd hadden. En dat kwam mede door de goede sfeer daar zodat ik me niet kwetsbaar hoefde te voelen.
Sorry voor het inbreken TO, er zijn vast veel vrouwen die een doula heel prettig vinden, en dus is het hartstikke goed dat er mensen zijn die dat werk willen doen. Maar ze zijn in ziekenhuizen juist erg bezig om het te verbeteren dat vrouwen als objecten gezien werden, dus dit wil ik toch even rechtzetten.
Om deze reden wil ik voor mijn tweede bevalling een doula. Ik wil de garantie hebben dat er iemand met verstand van zaken de héle bevalling bij is, iemand die ik al voor mijn bevalling heb gezien, waar ik een goed gevoel bij heb en die snapt wat voor mij belangrijk is.
Mijn man is er natuurlijk ook bij, maar voor hem is het ook superspannend en hij heeft weinig kennis over bevallingen.