Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
14-01-2018 17:07
Lola wat ik al eerder zei, zodra je binnen bent is het makkelijker ergens doorgroeien. Ik werk voor groot bedrijf, bij ons best veel mensen die komen en gaan. Andere baan, schuiven Naar andere afdeling, zwangerschap etc etc. Ook wel een deel groei.
Wil niet gelijk zeggen dat je dat werk jaren hoeft te doen hè. 2000 vind ik helemaal niet zo slecht als startsalaris. 2500 in een branche waar weinig vacatures zijn, veel kandidaten, amper ervaring.. succes, ga je niet snel krijgen.
Als je het afgelopen jaar een baan had geaccepteerd had je nu al meer kans gehad een beter loon te hebben gekregen dan die 2000 nu.
Voor mij is ergens binnenkomen nu het belangrijkste. Lukt dat , dan zie ik de toekomst wel met vertrouwen tegemoet.
Even een kleine update. Zul je net zien. Vandaag een baan aangeboden gekregen en ik heb ja gezegd. Heb ik zojuist in de mail nog twéé uitnodigingen voor een gesprek gekregen.
De eerste, waar ik ja op heb gezegd, is een tijdelijk baan en wil dus wel in gesprek gaan met de anderen, maar hoe doe je dit praktisch en netjes?
Daarbij zijn die andere twee eerste gesprekken en dus geen concreet aanbod.
Iemand tips?
Banaaninmijnoor schreef:
15-01-2018 16:23
Even een kleine update. Zul je net zien. Vandaag een baan aangeboden gekregen en ik heb ja gezegd. Heb ik zojuist in de mail nog twéé uitnodigingen voor een gesprek gekregen.
De eerste, waar ik ja op heb gezegd, is een tijdelijk baan en wil dus wel in gesprek gaan met de anderen, maar hoe doe je dit praktisch en netjes?
Iemand tips?
Gewoon in gesprek gaan, hoeft je nieuwe werkgever niks van te weten hoor, ik neem aan dat je niet morgen al moet beginnen bij je nieuwe werk. Dus gewoon kijken of je zo snel mogelijk een gesprek in kan plannen (misschien deze week al), dan weet je waarschijnlijk al vrij snel waar je aan toe bent. Dan kun je bij werkgever 1 gewoon aangeven dat je er toch voor kiest om met een ander in zee te gaan.
v1k1ng wijzigde dit bericht op 15-01-2018 16:32
18.97% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Banaaninmijnoor schreef:
Iemand tips?
Heb je je handtekening al gezet? Zo ja dan heb je wat achter de hand als de andere gesprekken op niets uitlopen. En anders kan je je proeftijd gebruiken als de andere banen leuker zijn/ meer bieden.
Banaaninmijnoor schreef:
Iemand tips?
Gewoon op gesprek gaan en je kansen inschatten. Je kunt altijd nog onder die andere baan uit, ook al heb je getekend, want je hebt een proeftijd.
Jullie nog tips voor een goed sollicitatiegesprek? Over mijn kwaliteiten maak ik mij niet zo druk, maar een 'klik' wel, die moet er gewoon eens zijn. Mijn opleiding komt vast wel ter sprake als ook mijn toekomstperspectief bij het bedrijf of de functie. En van die onverwachte gekke vragen als wat is je lievelingseten.. antwoord is niet van belang maar gaat erom of je een keuze kan maken ipv te zeggen dat je alles wel lust. Ik wil gewoon zo graag aan de slag, ze moeten mij daar op die plek zien.
Enthousiast en eerlijk zijn. Een klik kan je niet forceren. Hopelijk zijn ze ook professioneel genoeg om door zenuwen heen te prikken.
Ik dacht dat LinkedIn aanmaken ook als sollicitatie activiteit telde ?
Heb er al genoeg maar dacht extra invoeren .
Gefeliciteerd banaaninmijnoor !
Las hier ergens over een excel bijhouden over je activiteiten en dan eens in de 3,5 week een samenvatting ervan in werk.nl inkloppen.
Ga ik ook eens aan beginnen morgen. Vandaag is weer de laatste dag van zo'n 4 weken periode.

Heb waarschijnlijk binnenkort een tijdelijke baan, maar wel minder uren dan mijn ww.
Ga me dus verdiepen in workshops en webinars enzo voor de doorgaande soll.plicht.
En van de lijntjes die nog uitstaan hopen dat ze willen aansluiten op mijn tijdelijke baan, maar waarschijnlijk kiezen ze dan gewoon een ander. (als ik al op gesprek zou mogen)
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
Dacht dat LinkedIn ook tussen de opties stond inderdaad, maar heb het net niet gecheckt.
Als tijdelijke baan doorgaat kan ik LinkedIn alsnog opvoeren als activiteit. :idee:
Ik hoor eigenlijk helemaal niet thuis, maar heb voor het eerst in jaren gesolliciteerd. Hoelang duurt het normaal gesproken dat je na de sluitingstermijn wat hoort?
missmadame schreef:
16-01-2018 10:26
Ik hoor eigenlijk helemaal niet thuis, maar heb voor het eerst in jaren gesolliciteerd. Hoelang duurt het normaal gesproken dat je na de sluitingstermijn wat hoort?
Mijn ervaring is dat als je binnen 3-5 dagen niks hoort, dat je ergens weken later nog een afwijzing krijgt of niks meer hoort.
missmadame schreef:
Niemand hoort eigenlijk thuis als je gewoon wilt werken. Wat voor functie zoek je? Het is echt geluk hebben. Soms heb je heel snel weer een baan en soms duurt het een paar jaar.
Oh maar ik heb gewoon een vaste baan, dus niet werkloos op het moment.
essychan schreef:
16-01-2018 10:44
Mijn ervaring is dat als je binnen 3-5 dagen niks hoort, dat je ergens weken later nog een afwijzing krijgt of niks meer hoort.
Dit is ook mijn ervaring.
Bedankt! ik zie dat ze mijn linkedin-profiel aan het checken zijn, dus heb nog hoop :)
lola712 schreef:
16-01-2018 00:37
Jullie nog tips voor een goed sollicitatiegesprek? Over mijn kwaliteiten maak ik mij niet zo druk, maar een 'klik' wel, die moet er gewoon eens zijn. Mijn opleiding komt vast wel ter sprake als ook mijn toekomstperspectief bij het bedrijf of de functie. En van die onverwachte gekke vragen als wat is je lievelingseten.. antwoord is niet van belang maar gaat erom of je een keuze kan maken ipv te zeggen dat je alles wel lust. Ik wil gewoon zo graag aan de slag, ze moeten mij daar op die plek zien.
Cliché tips:

Zorg er wel voor de je je kwaliteiten ook daadwerkelijk aan de hand van concrete (SMART) voorbeelden kunt aantonen; dus dingen die je hebt gedaan waaruit die kwaliteiten dan blijken. Dus als er competenties bij de vacature staan, probeer dan vast voorbeelden te bedenken waar die competenties naar voren komen. Want veel sollicitanten zeggen wel dat ze dingen zijn/kunnen, maar het blijkt nergens uit.

En als de functie niet helemaal aansluit op je achtergrond, zorg dan dat je een plausibel verhaal hebt waarom je dit graag wil gaan doen. Anders denkt men al snel dat je het uit nood doet en dat wil je voorkomen.

Verder natuurlijk de standaard dingen, verdiep je in het bedrijf, let er even op of ze die ochtend nog in het nieuws zijn geweest en hoe zich dat verhoudt tot jouw functie, of anders gewoon als conversation starter.

Wat betreft de klik, die kun je best een beetje manipuleren, toon interesse in de persoon die je voor je hebt. Vraag of ze een drukke dag hebben enzo, dan kom je meteen al geïnteresseerd en sociaal over.

Bereid wat vragen voor; hoe ziet de samenstelling van het team eruit, of hoe je dag er ongeveer uit zal zien? Dat soort dingen.

Mijn lievelingseten is me nooit gevraagd, maar bij dat soort vragen gaat het meer om de motivering en het verhaal er omheen, dan om het antwoord zelf. Dus ook als je zegt dat je alles lust kan dat prima zijn. Dat geldt ook voor vragen zoals hoeveel luiers er dagelijks in Nederland verbruikt worden, of hoeveel hectometerpaaltjes er in Nederland zijn. Het gaat om de aanpak, niet om het antwoord.

En wees gewoon enthousiast!
missmadame schreef:
Het hangt heel erg af van de organisaties en ook van de tijd van het jaar. Als je net voor de feestdagen of zomervakantie hebt gesolliciteerd, kan het zomaar zijn dat het allemaal wat langer duurt.

Bij de meeste vacatures wacht men niet tot de sluitingsdatum met het beoordelen van kandidaten. Zodra de eerste sollicitaties binnen zijn worden geschikte kandidaten uitgenodigd, ook al is de sluitingsdatum pas over 4 weken.

Toch ben ik ook vaak veel later uitgenodigd voor functies waarvoor ik dacht dat het al vergeven was. Dan is het meestal niet rond gekomen met eerdere kandidaten. Je kunt altijd nog informeren waar de procedure staat.
Bedankt voor de tips! Pfff ik hoop echt dat ik binnenkort een baan heb, voel me de laatste dagen zo futloos door die lege dagen, nergens energie voor omdat ik ook niks te doen heb, drama. Hopelijk laat de startdatum van de eventueel nieuwe baan ook niet zo lang op zich wachten.. ben deze hangdagen meer dan zat! Gewoon lekker werken en dan oprecht kunnen genieten van je vrije tijd. Energiek verschijnen op het gesprek gaat nog een uitdaging worden haha. Niet dat een baan straks gelukzalig is maar je hebt in ieder geval weer een ritme in je leven. Nu sta ik om 12 uur op want niets op de planning en dan ben je in de avond ook niet moe om te slapen en is je dag roemloos ten onder gegaan. Gaat wat worden als ik die baan niet krijg, dan beland ik echt in een depressie waar ik voorlopig niet meer uit ga komen... Positief blijven nu, ik ben er bijna. :/
Morgen begin ik bij mijn nieuwe baan! Het is wel tijdelijk, dus ik blijf hier voorlopig nog wel even rondhangen.
Ik had vandaag ook nog een gesprek bij een ander bedrijf. Wel een klik, maar wel een mismatch qua functie-inhoud. Dat kan dus ook..
Iemand hier de training succesvol naar werk van het uwv gevolgd ?
Simitçi schreef:
16-01-2018 18:05
Iemand hier de training succesvol naar werk van het uwv gevolgd ?
Nee, jammer maar met alle uwv-dingen kan ik je niet helpen.
Oeps....

Zoals het er nu uit ziet:

A
Deze week details, volgende week mogelijke start.

B
Wil me volgende week op gesprek, start onbekend

Qua uren zijn ze hetzelfde.
Salaris weet ik nog niet, kan van B de indicatie in vacature nakijken en van A verwacht ik het morgen op de mail.

Moet ik A vragen de afspraak te verplaatsen? Met of zonder reden enzo?
Bij B ben ik uiteraard niet de enige kandidaat, B is wel langere periode mocht er een klik zijn enzo...
Ik had ook zoiets, maar ga vandaag gewoon beginnen. Als baan A goed voelt zou ik gewoon starten. Verder solliciteren kan altijd nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven