Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
11-01-2018 07:14
Als ik straks de baan krijg verdien ik ongeveer 2000 bruto op mbo-niveau (maximaal 2800 mogelijk uiteindelijk) terwijl ik met mijn hbo-diploma 2500 bruto kan krijgen als startsalaris bij een functie op niveau en uiteindelijk 4300.
Ik ben na mijn hbo-opleiding ook op mbo-niveau in een andere branche begonnen. Mijn startsalaris was toen ook 2000 bruto,
Iets meer dan 2 jaar later verdien ik al een stuk meer en werk ik niet direct meer op mbo-niveau.

Ik snap echt niet dat je erover denkt om de baan niet te nemen. Ondertussen val jij voor mij onder het kopje ‘wil niet’, dus wat mij betreft mag je de bijstand inleveren. Misschien kom je dan van je luie reet af.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
lola712 schreef:
Als ik straks de baan krijg verdien ik ongeveer 2000 bruto op mbo-niveau (maximaal 2800 mogelijk uiteindelijk) terwijl ik met mijn hbo-diploma 2500 bruto kan krijgen als startsalaris bij een functie op niveau en uiteindelijk 4300. Alleen kan ik daar geen werk in vinden... Zouden jullie afgezien van het salaris een baan onder je niveau nemen? Probleem is dat ik geen relevante werkervaring op kan bouwen voor een functie in mijn oorspronkelijke afstudeergebied en dus waarschijnlijk altijd op een ander niveau of functie blijf werken... Dan voldoe ik nooit aan de 3 jaar ervaring die ze vragen voor functies in mijn studie.
Ja, zeker doen!!! Je bouwt wél relevante werkervaring op. Op je CV staat straks een functie met werkzaamheden. Een toekomstige werkgever weet toch niet dat de baan ooit MBO als criterium had? Bovendien kun je als je de baan eenmaal hebt, taken naar je toe trekken.

Ik begrijp niet dat je hier nu een probleem van maakt, na zo’n zwaar jaar zo’n mooie kans. Pak ‘m aan en groei van daaruit door!

edit Ik vergat nog te zeggen, jij lijkt te denken dat HBO zo’n bijzonder niveauverschil is met MBO, maar op de werkvloer valt dat wel mee hoor.

Bij mij op werk is zojuist een WO afgestudeerde begonnen als communicatie-assistent. Intranet en nieuwsbrieven enzo. Is dat haar eerste keus, qua baan? Waarschijnlijk niet, maar ze wil werken.
meisjelacht schreef:
11-01-2018 12:02
Dankjewel voor je antwoord. Dan ga ik vanaf nu ook gewoon alles invoeren (wat eigenlijk al deed), alleen upload ik dan niet mijn brieven. Bij een eventueel gesprek met het UWV in de toekomst kan ik deze er altijd nog bijpakken.
Ja, bewaar wel alles hoor! Je weet maar nooit.
LizBakker schreef:
11-01-2018 13:59
edit Ik vergat nog te zeggen, jij lijkt te denken dat HBO zo’n bijzonder niveauverschil is met MBO, maar op de werkvloer valt dat wel mee hoor.

Bij mij op werk is zojuist een WO afgestudeerde begonnen als communicatie-assistent. Intranet en nieuwsbrieven enzo. Is dat haar eerste keus, qua baan? Waarschijnlijk niet, maar ze wil werken.
Het enige verschil wat ik zelf merkte is de mensen met mbo-achtergrond waarmee ik gewerkt heb volgzamer waren, dus minder 'waarom doen we dit'-vragen stellen en wat minder initiatief toonde om dingen pro-actief op te lossen. Maar dat hoeft zelfs niet te liggen aan het niveau, maar ook aan de persoon. Als een beheerder oid hard moet werken is er iets niet goed he :P
Weer wachten op de uitslag na een gesprek. Zenuwslopend altijd.
Ik neem de baan wel aan hoor als zover komt, maar bouw er geen relevante werkervaring mee op. Daarom lijkt het alsof ik straks ook niet meer binnen mijn oorspronkelijke afstudeersector aan de bak kom, ik ben dan wel aan het werk geweest maar niet van toevoeging in mijn sector... Dus mijn kennis is waardeloos geworden dan.
lola712 schreef:
11-01-2018 15:13
Daarom lijkt het alsof ik straks ook niet meer binnen mijn oorspronkelijke afstudeersector aan de bak kom.
Maar dat kom je misschien ook niet als je thuis blijft zitten. En dan weet je zéker dat je geen 2000 euro bruto krijgt.
lola712 schreef:
Ik neem de baan wel aan hoor als zover komt, maar bouw er geen relevante werkervaring mee op. Daarom lijkt het alsof ik straks ook niet meer binnen mijn oorspronkelijke afstudeersector aan de bak kom, ik ben dan wel aan het werk geweest maar niet van toevoeging in mijn sector... Dus mijn kennis is waardeloos geworden dan.
Ik werk nu ook in een andere branche dan waar ik voor opgeleid ben, maar ik gebruik regelmatig vaardigheden/kennis van mijn studie tijdens mijn werk. Wat houdt je tegen om over een jaar oid gewoon weer te solliciteren in je eigen werkveld. Om die deur dan gelijk dicht te gooien is zwaar overdreven.
lola712 schreef:
Als ik straks de baan krijg verdien ik ongeveer 2000 bruto op mbo-niveau (maximaal 2800 mogelijk uiteindelijk) terwijl ik met mijn hbo-diploma 2500 bruto kan krijgen als startsalaris bij een functie op niveau en uiteindelijk 4300. Alleen kan ik daar geen werk in vinden... Zouden jullie afgezien van het salaris een baan onder je niveau nemen? Probleem is dat ik geen relevante werkervaring op kan bouwen voor een functie in mijn oorspronkelijke afstudeergebied en dus waarschijnlijk altijd op een ander niveau of functie blijf werken... Dan voldoe ik nooit aan de 3 jaar ervaring die ze vragen voor functies in mijn studie.
Met HBO 2500 als startsalaris, dat is erg hoog. Zeker in de communicatiebranche. Gewoon die MBO-baan aannemen beter dan niks
lola712 schreef:
Blijf nou positief! Denk aan die baan, lekker werken, collega’s, dingen leren, ervaring opdoen (alle ervaring is relevant), en... je eigen eerlijk verdiende geld.
V1k1ng schreef:
11-01-2018 15:30
Ik werk nu ook in een andere branche dan waar ik voor opgeleid ben, maar ik gebruik regelmatig vaardigheden/kennis van mijn studie tijdens mijn werk. Wat houdt je tegen om over een jaar oid gewoon weer te solliciteren in je eigen werkveld. Om die deur dan gelijk dicht te gooien is zwaar overdreven.
Omdat ik nu al 1,5 jaar thuis zit... Dus dan ben je er al 2,5 jaar uit als ik een jaarcontract krijg. Maar ik neem de baan wel omdat er verder geen uitzicht is op ander werk.
lola712 schreef:
11-01-2018 18:17
Omdat ik nu al 1,5 jaar thuis zit... Dus dan ben je er al 2,5 jaar uit als ik een jaarcontract krijg. Maar ik neem de baan wel omdat er verder geen uitzicht is op ander werk.

Goeie instelling, zullen je nieuwe collega's ook blij mee zijn. Ik begrijp dat je de baan al gekregen hebt?
Dymphnatam schreef:
11-01-2018 19:55
Goeie instelling, zullen je nieuwe collega's ook blij mee zijn. Ik begrijp dat je de baan al gekregen hebt?
Nee nog niet, moet nog een gesprek krijgen maar ben al door de voorrondes heen. Dus duimen, vooruitzichten lijken goed. Alternatief is er niet (volgende week geen diensten uitzendwerk) dus moet deze kans ook aangrijpen als het kan en al die onzekere of negatieve gedachten uitschakelen. Het is alleen dat ik nu al te weinig ervaring heb voor mijn eigen sector dus daarom ben ik wat happig, maar wie weet kan ik binnen het bedrijf uiteindelijk doorstromen?
lola712 schreef:
11-01-2018 18:17
Ik ben al 3 jaar uit het vak waar ik voor opgeleid ben, ik mis even waarom dit nu zo'n probleem is. Een hele hoop mensen doen werk waar ze niet voor opgeleid zijn.
Volgende week laatste gespreksronde! Duimen... Zo dichtbij nu :)
lola712 schreef:
12-01-2018 10:57
Volgende week laatste gespreksronde! Duimen... Zo dichtbij nu :)
Succes! Maak er wat van en wees enthousiast.
Lola, grijp voor een keer je ballen bij elkaar, hark die baan binnen en ga snoeihard werken. Als jij kaat zien dat je bovengemiddeld goed je werk uitvoert, kan het best zijn dat je doorgroeit naar een andere functie. Maar ga verdomme eerst eens gewoon werken. Zoals iedereen dat moet. Gewoon. Een baan. Hoe.suf.ook.
MOVE!
Sinds 1 januari hoor ik ook bij de club. Mijn contract is niet verlengd ivm langdurige ziekte (psychische problematiek) en zit nu in de ziektewet. Prognose is dat ik 1 maart weer voldoende hersteld ben om aan de slag te kunnen, volg nu een reintegratietraject met een stageplaats om werkritme op te doen. Vanaf 1 maart dus ww, maar ik mag nu van mijn reintegratiebegeleider niet solliciteren want daar ben ik nog niet goed genoeg voor. Ik erger me daar dood aan en solliciteer rustig wat op passende banen. Ben zelfs al uitgenodigd voor een gesprek! Erg benieuwd hoe dat gaat!
Oh en als het je lukt maak ik een rondedansje
lilguinea schreef:
13-01-2018 23:47
Sinds 1 januari hoor ik ook bij de club. Mijn contract is niet verlengd ivm langdurige ziekte (psychische problematiek) en zit nu in de ziektewet. Prognose is dat ik 1 maart weer voldoende hersteld ben om aan de slag te kunnen, volg nu een reintegratietraject met een stageplaats om werkritme op te doen. Vanaf 1 maart dus ww, maar ik mag nu van mijn reintegratiebegeleider niet solliciteren want daar ben ik nog niet goed genoeg voor. Ik erger me daar dood aan en solliciteer rustig wat op passende banen. Ben zelfs al uitgenodigd voor een gesprek! Erg benieuwd hoe dat gaat!
Maar is dat verstandig? Onderschat je je hersteltijd niet?
konijn82 schreef:
13-01-2018 23:33
Lola, grijp voor een keer je ballen bij elkaar, hark die baan binnen en ga snoeihard werken. Als jij kaat zien dat je bovengemiddeld goed je werk uitvoert, kan het best zijn dat je doorgroeit naar een andere functie. Maar ga verdomme eerst eens gewoon werken. Zoals iedereen dat moet. Gewoon. Een baan. Hoe.suf.ook.
MOVE!
Ja dat is ook mijn plan.. goede indruk maken tijdens sollicitatiegesprek, ik ben nu zo dichtbij en er is geen alternatief als het mislukt, ben ik terug bij af en gaat het een lange zoektocht worden...
Ik geloof dat ik aan de champagne ga als jij die baan hebt Haha! En met mij het halve forum denk ik! Jijzelf natuurlijk ook. Een magnumfles
konijn82 schreef:
13-01-2018 23:50
Maar is dat verstandig? Onderschat je je hersteltijd niet?
Dat blijft hinken op twee gedachten. Aan de ene kant wil ik rustig de tijd nemen voor mijn herstel, maar aan de andere kant, als ik in de ww zit moet ik gaan werken. Zo’n rare situatie...
Lola wat ik al eerder zei, zodra je binnen bent is het makkelijker ergens doorgroeien. Ik werk voor groot bedrijf, bij ons best veel mensen die komen en gaan. Andere baan, schuiven Naar andere afdeling, zwangerschap etc etc. Ook wel een deel groei.
Wil niet gelijk zeggen dat je dat werk jaren hoeft te doen hè. 2000 vind ik helemaal niet zo slecht als startsalaris. 2500 in een branche waar weinig vacatures zijn, veel kandidaten, amper ervaring.. succes, ga je niet snel krijgen.
Als je het afgelopen jaar een baan had geaccepteerd had je nu al meer kans gehad een beter loon te hebben gekregen dan die 2000 nu.
lilguinea schreef:
14-01-2018 16:49
Dat blijft hinken op twee gedachten. Aan de ene kant wil ik rustig de tijd nemen voor mijn herstel, maar aan de andere kant, als ik in de ww zit moet ik gaan werken. Zo’n rare situatie...
Volgens mij moet je ook doen wat goed voelt. Als jij het fijn vind om alvast rond te neuzen naar andere vacatures en wellicht zelfs te solliciteren moet je dat gewoon doen. Ik weet niet waar je klachten vandaan komen, maar soms kan een andere uitdaging of omgeving meehelpen aan je herstel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven