Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
09-01-2018 22:15
Ze heeft drie maanden thuis gezeten en dus niet langdurig werkeloos geweest, de originele post kwam van mij en ik zit nu zes weken thuis.
Mijn uwv coach zei trouwens ook dat in het wilde weg solliciteren geen zin heeft, beter gericht zoeken en goede brieven maken.
Ik zit 1,5 jaar thuis nu maar ben dankzij uitzendwerk wel bezig maar veel onzekerheid en voel me toch nog voor een groot gedeelte werkloos.
Pientjexxxx schreef:
09-01-2018 22:17
Mijn opmerking was niet voor haar specifiek bedoeld. Het was in zijn algemeenheid bedoeld. Ik lees hier ook posts van mensen die een jaar of langer thuis zitten. Dat vind ik voor een jong iemand dus echt wel heel lang.

Je kunt toch ook meer dan 1 goede brief in een week produceren? Ik heb geen hoge pet op van UWV-coaches. (Van het hele UWV niet.)
Dat vind ik ook lang .

Die brief is het probleem niet maar de vacatures wel .
lola712 schreef:
09-01-2018 22:21
Ik zit 1,5 jaar thuis nu maar ben dankzij uitzendwerk wel bezig maar veel onzekerheid en voel me toch nog voor een groot gedeelte werkloos.
Om dat je een groot gedeelte van die anderhalf jaar ook nauwelijks gewerkt hebt dus dat gevoel begrijp ik wel ja .
Volgens mij zit jij zelfs in de bijstand toch ?
anoniem_353291 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 22:25
6.82% gewijzigd
Pientjexxxx schreef:
09-01-2018 22:17
Mijn opmerking was niet voor haar specifiek bedoeld. Het was in zijn algemeenheid bedoeld. Ik lees hier ook posts van mensen die een jaar of langer thuis zitten. Dat vind ik voor een jong iemand dus echt wel heel lang.

Je kunt toch ook meer dan 1 goede brief in een week produceren? Ik heb geen hoge pet op van UWV-coaches. (Van het hele UWV niet.)
Ja, tuurlijk kan meer dan één brief prima. Maar dagelijks is echt niet nodig.

Eens wat betreft UWV coaches, hoewel ik er zelf maar 1 ooit 1 keer in levende lijve heb gezien. Die had toen nul suggesties voor mijn brief/CV.
Uwv coach tja wat zal ik er van zeggen , ben er werkelijk niets wijzer van geworden .
lola712 schreef:
09-01-2018 22:20
Klopt ik ben allergisch voor de sleur. 5 dagen per week op één vaste locatie dezelfde werkzaamheden uitvoeren trekt mij niet echt. Dat je je hele werkweek al kunt voorspellen zeg maar. Maar veel werk heeft dat natuurlijk wel, ook in een supermarkt bijvoorbeeld dezelfde werkzaamheden maar wel steeds verschillende klanten.
Sleur heeft niets met locaties te maken. Een taxichauffeur zit ook de hele tijd op andere locaties, die kan ook sleur hebben.

Je kunt een hele afwisselende baan hebben, gewoon op één locatie. Ik heb nog nooit een baan gehad waar je de hele week al kunt voorspellen. Nu ben ik veel in het buitenland voor werk, maar dát maakt mijn werk niet speciaal afwisselend. Het gaat om de inhoud.
Simitçi schreef:
09-01-2018 22:26
Uwv coach tja wat zal ik er van zeggen , ben er werkelijk niets wijzer van geworden .
Nee, daar moet je niet op wachten. Die vragen of je al eens aan een LinkedIn pagina hebt gedacht. Ha! Dit was in 2013, alsof het iets nieuws was. Het UWV snapt ook niks van mijn werk en mijn type werkgever zoekt geen kandidaten via het UWV, dus vacatures hadden ze ook niet.
Simitçi schreef:
09-01-2018 22:23
Om dat je een groot gedeelte van die anderhalf jaar ook nauwelijks gewerkt hebt dus dat gevoel begrijp ik wel ja .
Volgens mij zit jij zelfs in de bijstand toch ?
Klopt, verdien niet genoeg om er uit te komen.
LizBakker schreef:
09-01-2018 22:31
Nee, daar moet je niet op wachten. Die vragen of je al eens aan een LinkedIn pagina hebt gedacht. Ha! Dit was in 2013, alsof het iets nieuws was. Het UWV snapt ook niks van mijn werk en mijn type werkgever zoekt geen kandidaten via het UWV, dus vacatures hadden ze ook niet.
Haha dat vroeg hij inderdaad !
lola712 schreef:
09-01-2018 22:37
Klopt, verdien niet genoeg om er uit te komen.
Maar goed, de tip is dus; richt je op dat wat je wél leuk vindt aan de functie en breng dat over in gesprek.

Vanuit jouw berichten hier valt het me op dat je vaak de negatieve aspecten belicht, reistijd, onregelmatig ingepland, waarom nou weer een assessment en ga zo maar door. Je kunt nog zo geschikt zijn, niemand heeft zin in een zeur, of iemand die klaagt (of zo over komt). Elk minpuntje aan een baan kun je ombuigen naar iets positiefs. En bedenk redenen waarom je bepaalde aspecten wel leuk vindt. Echt, schud Debbie Downer even van je af voor het gesprek, ook al voelt dat misschien overdreven. Andere kandidaten doen dat ook.
Simitçi schreef:
09-01-2018 22:47
Haha dat vroeg hij inderdaad !
Whahaha!
lola712 schreef:
09-01-2018 22:02
Gericht solliciteren werkt wel beter, heb ook op hoop functies gesolliciteerd waar ik wel aan de eisen voldeed, maar mezelf ook niet echt zag werken (zoals stewardess, lijkt me wel leuk hoor).

Zit nu overigens in een sollicitatietraject. Twijfel inhoudelijk over de functie, maar omliggende zaken zijn goed en natuurlijk altijd beter om vanuit werk eventueel verder te kijken. Moet die twijfel alleen niet overbrengen tijdens de gesprekken... Tips? Deze functie is voornamelijk op één locatie waar ik denk ik best snel op uitgekeken ben en dan duurt een dag best lang. Functie met wisselende werklocaties staat nu niet open en doorstromen naar andere locatie is ook best lastig geven ze aan, maar dan ben ik in ieder geval binnen bij het bedrijf toch? ;)
Als je wisselende locaties wil, moet je huisschilder of zoiets worden. Het werk blijft hetzelfde maar je hebt een andere kleur op de kwast als je geluk hebt (iedereen kijkt naar dezelfde voorbeelden, dus wil hetzelfde
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
LizBakker schreef:
09-01-2018 22:31
Haha herkenbaar! Naast de Linkedin vraag; dat was kennelijk DE manier... uuh nee. Nooit geweest en nu ook niet.
Kreeg ik letterlijk de opmerking (ik kwam in ziektewet) nadat ik vertelde dat ik grafisch ontwerper was;
'Ha! Haha! Maar meisje toch. Grafisch ontwerpen is een hobby geen baan!'
*keek om me heen, de brieven die ze voor zich had hadden een huisstijl inclusief speciaal gemaakt lettertype voor het UWV, haar pen had een logo van een ander bedrijf dan het UWV, het doosje met huil-doekjes ook, de beker waar ze koffie uit dronk ook, haar kleding had een logo, de website die ze me liet zien was gemaakt, inclusief huisstijl en foto's, aan de muren hingen diverse posters van UWV of andere instanties overduidelijk gemaakt door grafische ontwerpers... * * Ja, 'meisje' (ik ben dezelfde leeftijd als jij bent), zei ik terug, deze mensen hebben dit ALLEMAAL gratis gemaakt. Net zoals brood toch gewoon aan bomen groeit en in de supermarkt liggen en 'bakkers' niet bestaan, en zowel, dat is toch gewoon een hobby van ze?* :')

Dit zei ik helaas niet. Dit dacht ik. Ik kon dit niet zeggen want ik was afhankelijk van mijn uitkering en dus huur en eten en niet op straat belanden. Ik heb netjes 'haha' gedaan en ja en amen geklikt.
Als ik straks de baan krijg verdien ik ongeveer 2000 bruto op mbo-niveau (maximaal 2800 mogelijk uiteindelijk) terwijl ik met mijn hbo-diploma 2500 bruto kan krijgen als startsalaris bij een functie op niveau en uiteindelijk 4300. Alleen kan ik daar geen werk in vinden... Zouden jullie afgezien van het salaris een baan onder je niveau nemen? Probleem is dat ik geen relevante werkervaring op kan bouwen voor een functie in mijn oorspronkelijke afstudeergebied en dus waarschijnlijk altijd op een ander niveau of functie blijf werken... Dan voldoe ik nooit aan de 3 jaar ervaring die ze vragen voor functies in mijn studie.
Ja Lola, gewoon doen.
lola712 schreef:
11-01-2018 07:14
Als ik straks de baan krijg verdien ik ongeveer 2000 bruto op mbo-niveau (maximaal 2800 mogelijk uiteindelijk) terwijl ik met mijn hbo-diploma 2500 bruto kan krijgen als startsalaris bij een functie op niveau en uiteindelijk 4300. Alleen kan ik daar geen werk in vinden... Zouden jullie afgezien van het salaris een baan onder je niveau nemen? Probleem is dat ik geen relevante werkervaring op kan bouwen voor een functie in mijn oorspronkelijke afstudeergebied en dus waarschijnlijk altijd op een ander niveau of functie blijf werken... Dan voldoe ik nooit aan de 3 jaar ervaring die ze vragen voor functies in mijn studie.
Echt....manmanman, in welk universum leef jij? Het is elke keer bíjna pijnlijk om te lezen.
lola712 schreef:

ok, ff op een rijtje:

- de gemeente geeft aan dat ze niks meer voor je kan doen
- je leeft op bijstandsniveau
- je zit al anderhalf jaar zonder werk thuis, of hebt alleen wat uitzendwerk
- je hebt niet een gat in je CV, maar een krater inmiddels
- je geeft zelf aan dat je niet vrolijker wordt van de hele dag thuiszitten.

Wat denk je zelf dat het antwoord is op je vraag?
lola712 schreef:
Wat een vraag!
Natuurlijk doe je dat, de baan ‘onder je niveau’ (whatever that may be :facepalm: )
Je zoekt weer een probleem omdat het je ideale baan niet is. Na anderhalf jaar is het toch wel duidelijk? Jouw ideale baan is op dit moment, voor jou, niet voorhanden. Heel jammer, heel vervelend. Ga voor die baan ‘onder je niveau’ en probeer vanuit die baan door te groeien of te solliciteren.
Ik word een beetje moedeloos van jou.....
jippie55 schreef:
11-01-2018 09:30
Echt....manmanman, in welk universum leef jij? Het is elke keer bíjna pijnlijk om te lezen.
Ik verbaas me ook elke keer en vraag me af wat haar ouders er van vinden . Ik zou mijn kinderen in haar situatie echt stimuleren te werken en maakt niet uit wat voor baan en van daar uit verder te solliciteren .
Ik denk dat "onder mijn niveau" in jouw geval ook best even in perspectief geplaatst mag worden. Je hebt namelijk nog geen ervaring met werkritme, werkdruk, collega's met wie je rekening moet houden, iedere dag op tijd opstaan en gáán, tegenslagen binnen je werk waar je mee moet leren dealen, enzovoorts enzovoorts. En als ik je zo lees door de pagina's heen, ga je daar nog moeite genoeg mee krijgen.
Lola wat vind je eigenlijk van onze reacties ?
2000 euro bruto is 150 euro meer dan ik kreeg toen ik aan mijn grotemensenbaan begon. Op hbo-niveau. Terwijl dat volgens Het Internet veel meer zou 'kunnen' zijn.

Je schrijft dat je 2500 euro bruto 'kan krijgen'. Nee, dat kun je dus niet. Dat kun je pas als je de bijbehorende baan kunt krijgen. En de kans daarop maak je met jouw houding kleiner en kleiner.
Hallo mensen!
Ik heb een vraag over het UWV, en misschien kunnen jullie deze wel beantwoorden. Op internet krijg ik het namelijk niet gevonden.
Ik heb op het moment een WW-uitkering en wil heel graag weer aan het werk, dus solliciteer volop. Ik zit ruim boven de verplichte vier sollicitaties per maand.

Nu is mijn vraag: Ben ik verplicht al mijn sollicitaties in te voeren in de werkmap? En als het niet verplicht, waarom zou ik extra sollicitatie activiteiten wel of niet invoeren?
Mijn bezwaar is namelijk dat mijn gegevens, inclusief sollicitatiebrieven, dan op het web komen te staan en ik dat het liefste zo min mogelijk doe. Je weet tenslotte nooit waar het blijft of terecht komt bij een eventuele lek.

En een andere vraag is: Moet de datum van de activiteit perse kloppen? Ik heb namelijk niet altijd tijd om het op dezelfde dag in de werkmap in te voeren.

Alvast bedankt! En vanaf nu zal ik ook vaker meelezen in de topic en wie weet meeposten.
meisjelacht schreef:
11-01-2018 11:34
Hallo mensen!
Ik heb een vraag over het UWV, en misschien kunnen jullie deze wel beantwoorden. Op internet krijg ik het namelijk niet gevonden.
Ik heb op het moment een WW-uitkering en wil heel graag weer aan het werk, dus solliciteer volop. Ik zit ruim boven de verplichte vier sollicitaties per maand.

Nu is mijn vraag: Ben ik verplicht al mijn sollicitaties in te voeren in de werkmap? En als het niet verplicht, waarom zou ik extra sollicitatie activiteiten wel of niet invoeren?
Mijn bezwaar is namelijk dat mijn gegevens, inclusief sollicitatiebrieven, dan op het web komen te staan en ik dat het liefste zo min mogelijk doe. Je weet tenslotte nooit waar het blijft of terecht komt bij een eventuele lek.

En een andere vraag is: Moet de datum van de activiteit perse kloppen? Ik heb namelijk niet altijd tijd om het op dezelfde dag in de werkmap in te voeren.

Alvast bedankt! En vanaf nu zal ik ook vaker meelezen in de topic en wie weet meeposten.
Ik voerde wel alles (het meeste) in, ook als het meer dan 4 activiteiten waren, het toont toch je inzet en je weet nooit hoe de dingen lopen, je bent toch van het UWV afhankelijk voor je geld.

Je hoeft niet voor elke sollicitatie de brief te uploaden. Als je maar bedrijf en datum en contactpersoon etc. invult.

Ik voerde alles aan het einde van de periode in één keer in, dus niet steeds per activiteit, want ik vond dat steeds weer inloggen vervelend. Dan dateer je de activiteit wel op wanneer het plaats heeft gevonden, niet op de invoerdatum. Ik hield het voor mezelf bij in een excel. Niet wachten tot de uiterste datum, want dan ligt natuurlijk altijd het systeem weer plat.
LizBakker schreef:
11-01-2018 11:41
Ik voerde wel alles (het meeste) in, ook als het meer dan 4 activiteiten waren, het toont toch je inzet en je weet nooit hoe de dingen lopen, je bent toch van het UWV afhankelijk voor je geld.

Je hoeft niet voor elke sollicitatie de brief te uploaden. Als je maar bedrijf en datum en contactpersoon etc. invult.

Ik voerde alles aan het einde van de periode in één keer in, dus niet steeds per activiteit, want ik vond dat steeds weer inloggen vervelend. Dan dateer je de activiteit wel op wanneer het plaats heeft gevonden, niet op de invoerdatum. Ik hield het voor mezelf bij in een excel. Niet wachten tot de uiterste datum, want dan ligt natuurlijk altijd het systeem weer plat.
Dankjewel voor je antwoord. Dan ga ik vanaf nu ook gewoon alles invoeren (wat eigenlijk al deed), alleen upload ik dan niet mijn brieven. Bij een eventueel gesprek met het UWV in de toekomst kan ik deze er altijd nog bijpakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven