De Luizenmoeder
zondag 14 januari 2018 om 20:51

vrijdag 19 januari 2018 om 19:22
Zo’n moeder is er bij ons niet hoor. Of, niet dat ik weet. Of ze durft bij mij niet, kan ookLady*Voldemort schreef: ↑19-01-2018 18:46Die zamelt bij de andere ouders geld in voor cadeautjes voor juffen die met pensioen gaan/geboorte hebben gegeven aan een kind/jarig zijn/een andere dienstbetrekking hebben gevonden.
Bij ons was de klassenmoeder ook lief en leed moeder, en ze schiep er altijd een duivels genoegen in om op een propvol schoolplein met luide stem de ontbrekende centjes bij de weigerachtige/minder draagkrachtige ouders te komen incasseren.

vrijdag 19 januari 2018 om 19:39
Bij ons durf ik te zeggen, nee. Op elke school zijn ouders die veel vrije tijd hebben/inzet tonen.
Het ligt er ook aan waarvoor ouders worden ingezet. Half uurtje pluizen of een keer mee naar de bieb vind ik vrij ‘onschuldig’. De overblijf wordt bij ons uitbesteed en daar betaal je voor. Er zijn ook scholen waar ouders de overblijf doen bijvoorbeeld. Die staan veelal wel in bepaalde wijken. Maar het schoolgeld is daar ook aanzienlijk lager. En dat vinden sommige mensen ook wel prettig

vrijdag 19 januari 2018 om 19:42
Maar die ouders die het niets kan schelen gaan toch niet ineens actie ondernemen als er een luis wordt geconstateerd?Madre schreef: ↑19-01-2018 18:14Nou het werkt niet zo omdat er nog steeds te veel moeders/ vaders zijn die niet doen wat jij doet, hun eigen kind regelmatig controleren.
Ik had laatst een kind met luis. Gewoon grote, volwassen luis. Ik vroeg aan haar of ze het tegen haar ouders had gezegd. Ja dus. Maar ouders weigerde te kammen etc.
Leuk en aardig maar dan heb ik liever dat er iemand aan het hoofd van mijn kind zit dan dat het elke keer 'besmet' wordt omdat sommige ouders er niets aan willen doen.
En geloof me, er zijn echt ouders die erover liegen, ze zeggen dat ze blijven kammen en controleren na een positieve luizentest en dat is dan toch echt niet zo. Heel veel ouders vinden het ook echt vies. Er is een reden waarom er niet heel veel animo is. Zelfs bij hun eigen kind vinden ze het niet fijn even te controleren.
Ik begrijp echter wel wat je zegt hoor, maar aangezien het dus, in ieder geval hier, niet zo werkt vind ik het prima hoe het nu op deze school gaat.
Ik vind het hele luizenpluizen daarom nogal onzinnig. Als kind had ik er echt een hekel aan, wat Cora zegt over vreemden die met hun handen in je haar zitten. Ook een paar keer dat mijn vlechten er uit werden gehaald.

vrijdag 19 januari 2018 om 19:56
Het kind moet worden opgehaald en mag pas naar school komen als er wat aan gegaan is. Vrijwel elke ouder rent dan dezelfde dag nog naar de EtosSorcha_ schreef: ↑19-01-2018 19:42Maar die ouders die het niets kan schelen gaan toch niet ineens actie ondernemen als er een luis wordt geconstateerd?
Ik vind het hele luizenpluizen daarom nogal onzinnig. Als kind had ik er echt een hekel aan, wat Cora zegt over vreemden die met hun handen in je haar zitten. Ook een paar keer dat mijn vlechten er uit werden gehaald.

Oja die vlechten... het is altijd bekend wanneer het pluizen is. Ik snap dan weer niet dat ouders hun dochter met prachtig ingevlochten haar naar school sturen.. liefst met veel speldjes en clipjes erin. Gewoon die dag even een staartje of haarbandje, voor zowel kind als luizenmoeder heel fijn!

vrijdag 19 januari 2018 om 20:00
Waar je je al niet druk om kan makensprokkelientje schreef: ↑19-01-2018 07:52Noemen jullie elkaar dan onderling ook "luizenmoeder", "opperluizenmoeder"? Is er ook een speciale luizenmoeder voor kroeshaar, de zgn afroluizenmoeder? Wat doen jullie met kinderen met dreads etc..?
Ja, dit was een grapje, en nee ik heb geen kinderen en nee ik ben ook niet gevoelig voor "als je op dit topic niets te zoeken hebt, blijf dan lekker weg" maar kan iemand mijn alsjeblieft uitleggen waarom er geen enkel protest is tegen de term "luizenmoeder"? Waarom in godsnaam altijd die ziekelijke termen als het over dit soort dingen gaat? En waarom worden dit soort dingen klakkeloos geaccepteerd door mensen? Het klinkt denigrerend en infantiel in mijn oren

vrijdag 19 januari 2018 om 20:04
Zou zomaar kunnen ja

Ik reageerde op de opmerking over ouders die weten dat de kinderen luizen hebben. Maar er niets aan doen. Die zijn er vast dan niet vies van nee haha. En die hebben dan dat zetje blijkbaar nodig.
Wij kammen thuis regelmatig. Zoon vindt het ook fijn. Hij doet het dan ook bij mij. Je haar wordt ook zo mooi zacht van de luizenkam..
vrijdag 19 januari 2018 om 20:05
Bij ons wordt niemand naar huis gestuurd. Alleen de juf hoort 't. Zij belt of mailt de betreffende ouder. De rest van de klas krijgt een algemene mail.
En je weet hier ook helemaal niet op welke dag ze,kijken. Ligt er maar net aan wanneer betreffende ouders kunnen.
En je weet hier ook helemaal niet op welke dag ze,kijken. Ligt er maar net aan wanneer betreffende ouders kunnen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

vrijdag 19 januari 2018 om 20:09
Nee niet in een mindere wijk. Wij vinden het leuk om te doen en de kinderen een fijne tijd geven. Wij zorgen voor de paasversiering, kerstversiering, sint maarten, sinterklaas, avondvierdaagse, koffie en thee bij ouderavond, open dag, warme choco op het plein, kerstontbijt. In de maand december maak ik in totaal wel 15 uur.
Sommige zaken zijn door school gevraagd maar soms stellen we zelf ook zaken voor.
Sommige zaken zijn door school gevraagd maar soms stellen we zelf ook zaken voor.

vrijdag 19 januari 2018 om 20:27
Ja, blijkbaar wel, want de kinderen hier worden naar huis gestuurd en mogen pas terug komen als ze behandeld zijn.
Ik weet ook niet hoe die ouders denken. Maar veel gaan pas tot actie over als ze gebeld worden door de juf om hun kind op te halen.
Er blijft veel schaamte omtrent luis. Nergens voor nodig, het kan iedereen overkomen.

vrijdag 19 januari 2018 om 20:28
Ik vind het eigenlijk wel belachelijk dat een kind met luis naar huis gestuurd wordt. Dan weet iedereen dat het kind luis heeft en kan het op de schoolplein lekker gepest worden.Madre schreef: ↑19-01-2018 20:27Ja, blijkbaar wel, want de kinderen hier worden naar huis gestuurd en mogen pas terug komen als ze behandeld zijn.
Ik weet ook niet hoe die ouders denken. Maar veel gaan pas tot actie over als ze gebeld worden door de juf om hun kind op te halen.
Er blijft veel schaamte omtrent luis. Nergens voor nodig, het kan iedereen overkomen.

vrijdag 19 januari 2018 om 20:32
Misschien komt die schaamte ook wel omdat er echt ouders zijn die het weinig kan schelen. En hun kind met luis laten rondlopen. Je wil gewoon niet aangezien worden voor zo’n ouder, toch? (Je kan superschoon zijn en net gisteren thuis hebben gepluisd. En dan heeft je kind ze de volgende dag... wij hebben tot nu toe geluk gehad maar ik kan me echt voorstellen dat het vaak ook zo gaat).

vrijdag 19 januari 2018 om 20:40

vrijdag 19 januari 2018 om 20:48
Tja, hier gebeurt dat niet.
Misschien juist omdat we er geen groot ding van maken en uitleggen hoe het een en ander werkt.
zaterdag 20 januari 2018 om 12:53
Oke! Bedankt voor de uitleg!Mevrouw75 schreef: ↑19-01-2018 17:36Middelbare schoolluizen zijn een ware plaag tegenwoordig.
Kinderen zijn nogal fysiek met elkaar en hebben de haren dus regelmatig tegen / ineengestrengeld met elkaar. Op middelbare scholen verminderde dit, maar tegenwoordig worden er behoorlijk wat selfies gemaakt, waarbij je dus de koppen tegen elkaar houdt.
Lang leve de overstaplol voor de luizen dus.
Op kantoor zijn mensen over het algemeen niet zo close met elkaar. Of wel, maar daar krijg je weer ander gedoe van.
zaterdag 20 januari 2018 om 12:55
Ik heb wel eens gehoord dat vrouwen meer "mens" werden of "gevoeliger" of meer "empathie" kregen na geboorte van hun kind. Maar bij sommigen blijft dat afwezig kennelijk. Sterker, sommige worden venijniger op de een of andere manier.Lady*Voldemort schreef: ↑19-01-2018 18:46Bij ons was de klassenmoeder ook lief en leed moeder, en ze schiep er altijd een duivels genoegen in om op een propvol schoolplein met luide stem de ontbrekende centjes bij de weigerachtige/minder draagkrachtige ouders te komen incasseren.
Ja! Eerst een paar vangen bij een paar kinderen, in een potje doen en dat uitstrooien boven die kop!

zaterdag 20 januari 2018 om 13:56
Je weet niet hoe erg het eerst met ze gesteld waren. Maar ik denk dat met moedermaffia het een verlengde van pesters op de vroegere scholen zijn en we weten inmiddels allemaal dat pesters diepgaande ( psychische) problemen hebben.

zaterdag 20 januari 2018 om 16:46
Die ophaalplicht slaat ook als een tang op een varken. Als een kind luis heeft heeft ie al alle tijd gehad om anderen te besmetten, daar kunnen die paar uur dan ook nog wel bij. Niks anders als pesterij inderdaad. Ik zie me al aankomen bij mijn baas: ik moet weg hoor want ze hebben luizen gevonden bij mijn kind. Echt te belachelijk voor woorden.
Mijn zoon is ook eens positief bevonden op school en die kreeg toen een flesje prioderm en een kam mee naar huis, heel discreet verpakt in een oud pen-etui. Zo kan het ook.
Mijn zoon is ook eens positief bevonden op school en die kreeg toen een flesje prioderm en een kam mee naar huis, heel discreet verpakt in een oud pen-etui. Zo kan het ook.
zaterdag 20 januari 2018 om 20:00
Dat zou best kunnen, dat de moedermaffia de pesters van vroeger bevat. Dat zou eigenlijk onderzocht moeten worden. Maar vrouwen zijn er sowieso sterren in om elkaar af te vallen en te veroordelen. Ik snap dat niet. Maar de moedermaffia is daar een versterkte uiting van.

zaterdag 20 januari 2018 om 20:09
Ik geloof niet zo in een moedermaffia. Die mevrouw waar ik het over had was een uitzondering, de rest van de schoolmoeders op dochters school was heel aardig. Er werd wel enorm geroddeld, dat wel. Ik had op school een keer een gesprek met iemand van BJZ erbij, en dat was meteen bekend en voor het gemak werd er ook maar meteen van gemaakt dat ik een OTS aan mijn broek had hangen. Dat was wel een beetje irritant.iones schreef: ↑20-01-2018 20:00Dat zou best kunnen, dat de moedermaffia de pesters van vroeger bevat. Dat zou eigenlijk onderzocht moeten worden. Maar vrouwen zijn er sowieso sterren in om elkaar af te vallen en te veroordelen. Ik snap dat niet. Maar de moedermaffia is daar een versterkte uiting van.

zaterdag 20 januari 2018 om 20:18
Dit inderdaad. Al krijgen ze bij ons dan geen kam en prioderm mee maar een brief waarin staat dat het kind neten of luizen heeft. De andere kinderen krijgen een brief mee waarin staat dat er luizen en neten zijn gevonden bij een klasgenoot. Zo kan iedereen er thuis nog is extra op letten.Lady*Voldemort schreef: ↑20-01-2018 16:46Die ophaalplicht slaat ook als een tang op een varken. Als een kind luis heeft heeft ie al alle tijd gehad om anderen te besmetten, daar kunnen die paar uur dan ook nog wel bij. Niks anders als pesterij inderdaad. Ik zie me al aankomen bij mijn baas: ik moet weg hoor want ze hebben luizen gevonden bij mijn kind. Echt te belachelijk voor woorden.
De brieven zien er allemaal hetzelfde uit zodat niemand ziet wie het kind met de luizen is.

zaterdag 20 januari 2018 om 20:18
nee hoor dat ik nog steeds een pestitem,Damselindistress schreef: ↑19-01-2018 20:34Ik geloof niet dat het hebben van luizen tegenwoordig nog tot pesten leidt.
Vroeger was het echt een dingetje en nu wordt er zo makkelijk over gepraat.
alles dat afwijkend is is een pestitem bij kinderen