De Luizenmoeder
zondag 14 januari 2018 om 20:51
vrijdag 19 januari 2018 om 07:52
Noemen jullie elkaar dan onderling ook "luizenmoeder", "opperluizenmoeder"? Is er ook een speciale luizenmoeder voor kroeshaar, de zgn afroluizenmoeder? Wat doen jullie met kinderen met dreads etc..?
Ja, dit was een grapje, en nee ik heb geen kinderen en nee ik ben ook niet gevoelig voor "als je op dit topic niets te zoeken hebt, blijf dan lekker weg" maar kan iemand mijn alsjeblieft uitleggen waarom er geen enkel protest is tegen de term "luizenmoeder"? Waarom in godsnaam altijd die ziekelijke termen als het over dit soort dingen gaat? En waarom worden dit soort dingen klakkeloos geaccepteerd door mensen? Het klinkt denigrerend en infantiel in mijn oren.
Ja, dit was een grapje, en nee ik heb geen kinderen en nee ik ben ook niet gevoelig voor "als je op dit topic niets te zoeken hebt, blijf dan lekker weg" maar kan iemand mijn alsjeblieft uitleggen waarom er geen enkel protest is tegen de term "luizenmoeder"? Waarom in godsnaam altijd die ziekelijke termen als het over dit soort dingen gaat? En waarom worden dit soort dingen klakkeloos geaccepteerd door mensen? Het klinkt denigrerend en infantiel in mijn oren.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
vrijdag 19 januari 2018 om 11:07
En jij protesteert daar niet tegen: zo van jongens we zijn volwassen mensen kunnen we het geen helpende ouders noemen.

De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
vrijdag 19 januari 2018 om 11:12
De overkoepelende term is hulpouder en dat is dan onderverdeeld in leesouder, klassenouder enz. En bij ons dus kriebelouder.
Nee, dat stoort me niet. Als ik me daar al druk over moet maken.
Voor de kinderen ben ik gewoon mama van ..... of gatti. Of ik nu met ze lees of op luizen controleer.
Voor de kinderen ben ik gewoon mama van ..... of gatti. Of ik nu met ze lees of op luizen controleer.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
vrijdag 19 januari 2018 om 11:15
Nee joh!Gatti schreef: ↑19-01-2018 11:12De overkoepelende term is hulpouder en dat is dan onderverdeeld in leesouder, klassenouder enz. En bij ons dus kriebelouder.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 19 januari 2018 om 13:29
vrijdag 19 januari 2018 om 13:41
Kriebelouder dekt de lading niet. Dochter is maandag op school gecontroleerd op luizen. Niks gevonden. Ik vroeg vanochtend of ze last had van kriebel op haar hoofd. Nee hoor, helemaal niet. Ik haal de kam er 1x doorheen en heb gelijk drie stuks te pakken. Ik ben nog een paar minuten door gegaan en had er toen twintig (!) Dat wordt de komende weken weer flink kammen dus. Ik controleer sowieso 1x per maand, omdat ze op school werkelijk nooit iets vinden.
vrijdag 19 januari 2018 om 13:46

vrijdag 19 januari 2018 om 14:46
Luizenmoeder dekt als titel de lading. Je zoekt luizen. De leesmoeder leest, de fruitschilmoeder schilt het schoolfruit, en de sjouwvaders sjouwen met decoraties tijdens feestdagen. Overigens is dit alles unisex en genderneutraal, en leeftijdoverstijgend (opa’s en oma’s doen uiteraard ook mee).
En je hebt de Ik-Wil-Niet-Moeder. Of de Ik-Kan-Nu-Even-Niet-moeder. En de Ja-Hoor-Altijd-Weer-Dezelfde-moeder. Je kan ook wisselen van rol al naar gelang het je uitkomt
En je hebt de Ik-Wil-Niet-Moeder. Of de Ik-Kan-Nu-Even-Niet-moeder. En de Ja-Hoor-Altijd-Weer-Dezelfde-moeder. Je kan ook wisselen van rol al naar gelang het je uitkomt

vrijdag 19 januari 2018 om 15:21
Echt, gaat 't nu werkelijk over de naam die er door school aan gegeven is.
Het heet bij ons niet zo omdat hun hoofd kriebelt maar omdat wij in hun haren kriebelen.
Alsof ik mijn waarde moet halen uit de benaming die school aan mijn luizen/kriebelfunctie geeft.
En de één klaagt dat ze altijd iets vinden terwijl er geen luis te bekennen is.
En de ander klaagt omdat ze niets vinden terwijl er 20 luizen rondrennen.
We hebben helaas geen fietshok. Wel een rek masr nog niemand daar zien kriebelen/friebelen.

Het heet bij ons niet zo omdat hun hoofd kriebelt maar omdat wij in hun haren kriebelen.
Alsof ik mijn waarde moet halen uit de benaming die school aan mijn luizen/kriebelfunctie geeft.
En de één klaagt dat ze altijd iets vinden terwijl er geen luis te bekennen is.
En de ander klaagt omdat ze niets vinden terwijl er 20 luizen rondrennen.
We hebben helaas geen fietshok. Wel een rek masr nog niemand daar zien kriebelen/friebelen.
vrijdag 19 januari 2018 om 17:13
Groot gelijk! Man met al dat gedoe kom je niet meer toe aan je eigen vrije tijd en je sporten. Hoe vaak ik meemaak dat de moeders niet kunnen tennissen vanwege ouderavond, school dit, school dat.
Hoe komt het trouwens dat alleen kinderen op de basisschool last van luizen kunnen krijgen, en niet als ze ouder zijn, en niet als ze later als volwassene op kantoor werken?
vrijdag 19 januari 2018 om 17:36
Middelbare schoolluizen zijn een ware plaag tegenwoordig.iones schreef: ↑19-01-2018 17:13Groot gelijk! Man met al dat gedoe kom je niet meer toe aan je eigen vrije tijd en je sporten. Hoe vaak ik meemaak dat de moeders niet kunnen tennissen vanwege ouderavond, school dit, school dat.
Hoe komt het trouwens dat alleen kinderen op de basisschool last van luizen kunnen krijgen, en niet als ze ouder zijn, en niet als ze later als volwassene op kantoor werken?
Kinderen zijn nogal fysiek met elkaar en hebben de haren dus regelmatig tegen / ineengestrengeld met elkaar. Op middelbare scholen verminderde dit, maar tegenwoordig worden er behoorlijk wat selfies gemaakt, waarbij je dus de koppen tegen elkaar houdt.
Lang leve de overstaplol voor de luizen dus.
Op kantoor zijn mensen over het algemeen niet zo close met elkaar. Of wel, maar daar krijg je weer ander gedoe van.
vrijdag 19 januari 2018 om 18:07
Ik zei al dat het wat zwaar verwoord was. Maar het was het idee dat anderen niets te zoeken hebben op het lichaam van mijn kind, ik kan dat gewoon zelf. Ook als je ze niet uitkleedt, vind ik dit.Madre schreef: ↑19-01-2018 07:40Ik kijk op het hoofd van de kinderen, ik kleed ze niet uit.
Als ze luis hebben schreeuw ik dat ook niet door de klas. Ik praat rustig met ze en leg uit hoe en wat.
Erg besmettelijke ziektes worden natuurlijk wel gecontroleerd, door een dokter/ouder etc. Het kind met zo'n ziekte blijft thuis.
Ik zie niet zo goed waarom je deze vergelijking maakt. :think:
Ik zou denken dat ik dezelfde belangen heb als school/andere gezinnen: geen luizen. Dus controleer ik en doe ik er wat aan. Maar goed, blijkbaar werkt het niet zo, moet dat extern gecontroleerd worden. Bij ons op school mocht je je eigen kind niet controleren. Alsof je erover zou liegen ofzo.
Net als met besmettelijke ziektes, ik heb dezelfde belangen. En ook dan sturen mensen hun kinderen naar school met een paracetamol omdat ze een belangrijke vergadering hebben hoor.
Dus ja, ik vind het eigenlijk onzin. Of kinderen het nou lekker vinden of niet. Of het nou kriebelen heet of niet.

vrijdag 19 januari 2018 om 18:14
Nou het werkt niet zo omdat er nog steeds te veel moeders/ vaders zijn die niet doen wat jij doet, hun eigen kind regelmatig controleren.coravanmora schreef: ↑19-01-2018 18:07Ik zei al dat het wat zwaar verwoord was. Maar het was het idee dat anderen niets te zoeken hebben op het lichaam van mijn kind, ik kan dat gewoon zelf. Ook als je ze niet uitkleedt, vind ik dit.
Ik zou denken dat ik dezelfde belangen heb als school/andere gezinnen: geen luizen. Dus controleer ik en doe ik er wat aan. Maar goed, blijkbaar werkt het niet zo, moet dat extern gecontroleerd worden. Bij ons op school mocht je je eigen kind niet controleren. Alsof je erover zou liegen ofzo.
Net als met besmettelijke ziektes, ik heb dezelfde belangen. En ook dan sturen mensen hun kinderen naar school met een paracetamol omdat ze een belangrijke vergadering hebben hoor.
Dus ja, ik vind het eigenlijk onzin. Of kinderen het nou lekker vinden of niet. Of het nou kriebelen heet of niet.
Ik had laatst een kind met luis. Gewoon grote, volwassen luis. Ik vroeg aan haar of ze het tegen haar ouders had gezegd. Ja dus. Maar ouders weigerde te kammen etc.
Leuk en aardig maar dan heb ik liever dat er iemand aan het hoofd van mijn kind zit dan dat het elke keer 'besmet' wordt omdat sommige ouders er niets aan willen doen.
En geloof me, er zijn echt ouders die erover liegen, ze zeggen dat ze blijven kammen en controleren na een positieve luizentest en dat is dan toch echt niet zo. Heel veel ouders vinden het ook echt vies. Er is een reden waarom er niet heel veel animo is. Zelfs bij hun eigen kind vinden ze het niet fijn even te controleren.
Ik begrijp echter wel wat je zegt hoor, maar aangezien het dus, in ieder geval hier, niet zo werkt vind ik het prima hoe het nu op deze school gaat.

vrijdag 19 januari 2018 om 18:20
Klinkt voor sommigen heel gek misschien. Maar als je een ouder wordt, dan interesseren sommige van die ‘vreselijke’ zaken je ineens af en toe. Zoals ouderavond of de toneeluitvoering op school. En ja, ineens gaat dat dan af en toe voor een keer tennissen. Echt heel vreemd, maar als je kinderen krijgt dan kies je er op mysterieuze wijze ineens voor om een deel van je tijd aan hen te besteden. En niet meer alleen aan je eigen hobbies ofzo. Dan verdeel je die tijd onder jezelf, kind en vrienden. Echt geen idee hoe dat komt.. misschien een soort ja zeg maar, kortsluiting in je hoofd ofzo die wordt opgewekt door de bevalling? En het stomme is, je vindt het nog heerlijk ook eigenlijk. Af en toe wat tijd besteden aan je kinderen.

vrijdag 19 januari 2018 om 18:46
Die zamelt bij de andere ouders geld in voor cadeautjes voor juffen die met pensioen gaan/geboorte hebben gegeven aan een kind/jarig zijn/een andere dienstbetrekking hebben gevonden.
Bij ons was de klassenmoeder ook lief en leed moeder, en ze schiep er altijd een duivels genoegen in om op een propvol schoolplein met luide stem de ontbrekende centjes bij de weigerachtige/minder draagkrachtige ouders te komen incasseren.

vrijdag 19 januari 2018 om 18:54
Lady*Voldemort schreef: ↑19-01-2018 18:46
Bij ons was de klassenmoeder ook lief en leed moeder, en ze schiep er altijd een duivels genoegen in om op een propvol schoolplein met luide stem de ontbrekende centjes bij de weigerachtige/minder draagkrachtige ouders te komen incasseren.

Zo'n gedrag zou ik niet tolereren als ik het zag gebeuren. Wat een vreemd pestgedrag.
vrijdag 19 januari 2018 om 19:10
Lady*Voldemort schreef: ↑19-01-2018 18:46Die zamelt bij de andere ouders geld in voor cadeautjes voor juffen die met pensioen gaan/geboorte hebben gegeven aan een kind/jarig zijn/een andere dienstbetrekking hebben gevonden.

vrijdag 19 januari 2018 om 19:17