Entertainment alle pijlers

De Luizenmoeder

14-01-2018 20:51 2533 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand gezien? Een aaneenschakeling van gênante momenten over de manier waarop ouders met elkaar onderling omgaan, hoe de juf weer met de ouders om gaat... Echt hilarisch! Goede serie! Ga ik volgen!

Papadag vond ik ook heel leuk maar dat is nu klaar helaas. Dat komt voorlopig niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Labalade schreef:
17-01-2018 09:50
Haha ja die moeder hebben wij ook hier op school :rofl:
Ik hoop zooooo dat zij ook kijkt :proud:
Maar ik denk dat zij zelf helemaal niet in de gaten heeft dat ze zelf een soort Nancy is en het dus ook niet grappig vindt. :nope:
spookdiertje77 schreef:
18-01-2018 00:15
Maar ik denk dat zij zelf helemaal niet in de gaten heeft dat ze zelf een soort Nancy is en het dus ook niet grappig vindt. :nope:
Waarschijnlijk niet nee, dat is zo. Nu ja, het maakt voor mij serie extra leuk om te kijken :hihi:
Bij de kleuters mogen de ouders mee op schoolreisje van de kinderen die net 4 zijn en dus pas net op school zijn. Dat vind ik een goede keuze. Daarnaast vind ik het ook goed als kinderen is zonder hun ouders aan schoolactiviteiten mee doen.

Hoeveel een ouder helpt moet iedereen zelf weten. Waar ik me altijd meer over verbaas is hoe slecht de opkomst bij de ouderavond is. Dat heeft in mijn ogen met interesse te maken omdat daar vaak een nieuwe methode wordt uitgelegd of over projecten die de school gaat doen. Dat wil je toch weten als ouders?
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 18-01-2018 09:37
1.48% gewijzigd
watdachtjehiervan schreef:
18-01-2018 08:51

Hoeveel een ouder helpt moet iedereen zelf weten. Waar ik me altijd meer over verbaas is hoe slecht de opkomst bij de ouderavond is. Dat heeft in mijn ogen met interesse te maken omdat daar vaak een nieuwe methode wordt uitgelegd of over projecten die de school gaat doen. Dat wil je toch weten als ouders?
Nee, resultaten en gedrag van kind wil ik weten. Nieuwe methode mag besproken worden maar daar regel ik niet in de avond een oppas voor.
nerdopviva schreef:
15-01-2018 22:06
Ik ben nu al fan van juf Ank. "Dat vinden we niet raarrr, dat vinden we ... bijzonderrr." :rofl:
:rofl:
Hier zit de juf altijd vruchteloos op een belletje te drukken s ochtends dat ze wil beginnen, terwijl de ouders even lekker uitgebreid bijkletsen in de klas.
Dus een moeder begon dat lied te zingen.
Juf moest nét te lang en hard lachen :rofl:.
Het is hier niet zo herkenbaar (veel te lieve juf en lievige hulpouders) maar de types ken ik wel van andere scholen.
Ik ga juf ank als rolmodel nemen. Met die grijns en dat passief agressieve gedoe, heerlijk.
En waar slààt die spreuk eigenlijk op :rofl:.
watdachtjehiervan schreef:
18-01-2018 08:51
Bij de kleuters mogen de ouders mee van de kinderen die net 4 zijn en dus pas net op school zijn. Dat vind ik een goede keuze. Daarnaast vind ik het ook goed als kinderen is zonder hun ouders aan schoolactiviteiten mee doen.

Hoeveel een ouder helpt moet iedereen zelf weten. Waar ik me altijd meer over verbaas is hoe slecht de opkomst bij de ouderavond is. Dat heeft in mijn ogen met interesse te maken omdat daar vaak een nieuwe methode wordt uitgelegd of over projecten die de school gaat doen. Dat wil je toch weten als ouders?
Hier gaan ouders niet mee de klas in, ook niet bij de kleuters die net 4 zijn. De ouders van de kleuters mogen wel mee het schoolgebouw in maar moeten dan afscheid nemen bij de kapstokken bij het lokaal. Bij het ophalen moeten de ouders buiten wachten en de kinderen komen dan in een rij naar buiten, kinderen die naar bso gaan wachten in de klas tot ze door een leidster van de bso worden gehaald.

Een ouderavond hebben we hier nog niet gehad. Volgens mij krijgen we die voorlopig ook niet (wel tienminuten-gesprekken) en zijn die er alleen in groep 4 (mbt communie) en groep 8 (mbt vormsel, kamp, voorbereiding middelbare school).
NYC schreef:
18-01-2018 09:30
Hier gaan ouders niet mee de klas in, ook niet bij de kleuters die net 4 zijn. De ouders van de kleuters mogen wel mee het schoolgebouw in maar moeten dan afscheid nemen bij de kapstokken bij het lokaal. Bij het ophalen moeten de ouders buiten wachten en de kinderen komen dan in een rij naar buiten, kinderen die naar bso gaan wachten in de klas tot ze door een leidster van de bso worden gehaald.

Een ouderavond hebben we hier nog niet gehad. Volgens mij krijgen we die voorlopig ook niet (wel tienminuten-gesprekken) en zijn die er alleen in groep 4 (mbt communie) en groep 8 (mbt vormsel, kamp, voorbereiding middelbare school).
Ik bedoelde eigenlijk dat die ouders mee op schoolreisje mogen. Ik zal het aanpassen.
Geen idee welke ouders er mee mogen of worden gevraagd voor schoolreis of kamp. Mij lijkt het best leuk maar voor een kind lijkt het me toch in de meeste gevallen een leukere ervaring als je ouder er niet bij is. Ik doe overigens ook (met plezier) een activiteit op school/met de klas van mijn kind. Nadat al twee keer een mail was gestuurd of zich aub ouders konden melden.
Labalade schreef:
17-01-2018 18:09
Als er luizen bij jouw kind gevonden wordt dan moet je je kind direct komen ophalen (bij ons op school dan). En jouw kind wordt dan steeds gecontroleerd tot het weg is. Zo worden ouders die dit uit zichzelf niet doen, gemotiveerd om de luizen te bestrijden.
Heel vaak gehad dat mijn kind volgens de luizenmoeder luizen had, terwijl het niet zo was! Oh wat goed zijn ze!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben waarschijnlijk onvoorstelbaar naief, ik ben zo'n moeder die onderaan de hierarchie staat op school, maar zonder het te merken. Of de hierarchie is niet bestaand, dat kan ook.

Ik ben niet te beroerd om luizen te pluizen als me dat gevraagd wordt (er is een vaste groep en daar hoor ik niet toe, dus het is incidenteel), andere moeders maken zich meestal snel uit de voeten. Ik help ook bij het schoonmaken van de klassen aan het einde van het schooljaar. Bij de musical hielp ik vooral op de achtergrond. Verder doe ik weinig, want weinig tijd maar ik ben er ook niet zo heel geschikt voor. Meegaan op schoolreis of kamp houd ik (mentaal) gewoon niet vol, ik word daar echt minder leuk van. En mijn kinderen vinden dat helemaal prima, die willen vooral vrijheid. Als het moet rijd ik wel eens, maar dat is een tijdspanne die te overzien is.

Dus ik herkende niet zo veel in de eerste aflevering. Vond het tamelijk over the top. Het kan natuurlijk dat ik gewoon niet zie waar allemaal over gekletst wordt op het schoolplein.
Hier heerst meer een hiërarchie vanuit de directie (en gek genoeg de klassenassistentes) en of ouders daar vriendjes mee zijn of niet.

Ik heb in het begin in de feestcommissie gezetten en het viel mij heel erg op hoe vast men in jarenlange manieren om iets te doen blijven vasthangen.

Er was geen democratie tijdens de vergaderingen, het ging zo en anders niet.
Vreselijk vond ik dat. Ik ben niet op mijn mondje gevallen dus heb ik toch een paar keer geprobeerd wat positieve veranderingen in te brengen, maar dat werd mij niet in dank afgenomen. Een beetje een wc-rolletjes verhaal.

De serie weerspiegeld de school van mijn kind(eren) wel erg goed, al dan niet over the top, maar ik vind het daarom wel leuk om naar te kijken.

Overigens ben je hier op school luizenmoeder van de klas van je eigen kind.
Ik was het toen mijn beide kids op school zaten, voor 2 klassen.
Nu heb ik nog steeds 2 klassen omdat vanuit de parallelklas van mijn zoon geen ouders zijn die dit willen doen. De klassen doen veel dingen samen dus ik heb alleen mijzelf ermee als ik maar een klas doe.

De kinderen die luis of neten hebben worden naar huis gestuurd en mogen na behandeling (shampoo of lotion) gelijk weer terug komen.
pipootje schreef:
18-01-2018 09:47
Heel vaak gehad dat mijn kind volgens de luizenmoeder luizen had, terwijl het niet zo was! Oh wat goed zijn ze!
Ook geen neten?
pipootje schreef:
18-01-2018 09:47
Heel vaak gehad dat mijn kind volgens de luizenmoeder luizen had, terwijl het niet zo was! Oh wat goed zijn ze!
Sja weinig luizenmoeders zijn professionals. En heel vervelend als dat gebeurt! Hier checkt altijd dan nog iemand, als je luizen of neten denkt te zien.
Bij mijn vriendin op school krijgen de nieuwe luizenmoeders een instructieavondje met video enzo. Bij ons niet hoor. De opper-luizenmoeder doet het een keer voor en dan mag jij. Er is zelfs iemand die maar een kant van hoofdje doet. Als daar niks zit dan zit het nergens, zegt ze. Weet niet of dat klopt trouwens.
coravanmora schreef:
18-01-2018 09:47
Ik ben waarschijnlijk onvoorstelbaar naief, ik ben zo'n moeder die onderaan de hierarchie staat op school, maar zonder het te merken. Of de hierarchie is niet bestaand, dat kan ook.
Ik denk dat laatste. Hierarchie op een basisschool over priveleges onder de hulpmoeders is om je te bescheuren en echt bestemd voor vrouwen die hun haak en brei boekjes uit hebben.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
17-01-2018 16:28
Waarom bestaat er eigenlijk een luizenmoeder op scholen? moeder kamt of knuffel haar kind toch en merkt dan toch of er iets krioelt of niet?
Ja dat snap ik ook niet. Hadden wij vroeger ook niet op school. Vind het maar raar dat een andere moeder door het haar van mijn kind ‘pluist’.
Ghost79 schreef:
18-01-2018 10:39
Ja dat snap ik ook niet. Hadden wij vroeger ook niet op school. Vind het maar raar dat een andere moeder door het haar van mijn kind ‘pluist’.
Tja, je zal je verbazen hoe vaak het voorkomt dat kinderen luizen hebben en dat de ouders het niet weten.
Ik was daar een van trouwens. Ik werd gebeld op de 2e schooldag of ik mijn kind wilde ophalen want hij had luis. Wij hadden het ook, allemaal! Vreselijk was dat... We hadden wel jeuk, maar ik heb wel eens vaker jeuk zonder dat ik luis heb dus dacht er verder niet aan. Dit is de enige en laatste keer dat ons gezin luizen had trouwens, je leert er van... :rofl:

Misschien zijn er wel ouders die het wel weten, maar doen niets, dat kan natuurlijk ook.
Zal wel naief zijn, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat gebeurt...

Er zijn overigens heel veel ouders die wel regelmatig zelf controleren. Daar hoor ik nu sowieso bij. :-?

Ik controleer na elke vakantie. Heeft een kind neten dan kom ik pas weer na de vakantie daarna, heeft een kind luis dan blijf ik elke week opnieuw controleren tot de klas luisvrij is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ontzettened gelachen en vond 't wel herkenbaar.

Ik ben luizenmoeder samen met de moeder van zoon's vriendje. Vind 't wel gezellig en niemand anders wilde. Zijn er hier altijd twee.
Ik help altijd mee met de sportdag omdat ik dat leuk vind, en mijn kinderen ook.
Mijn dochter, groep 6, zou het liefste willen dat ik overal bij zou zijn. Geen idee wanneer dat een keer veranderd. Ik ben er soms wel klaar mee.
Haar broer, groep 3, vind dat ook nog steeds leuk.
Ik ben leesouder en zat dit jaar als engel in 't kerstspel. Nou ik heb mijn hoogtepunt nu wel gehad.

Ik ben één keer meegeweest op schoolreis in groep 2 van dochter. En ik doe 't nooit meer. Vreselijk zo'n hele dag met stuiterende kleuters die alle kanten opstoven.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
18-01-2018 09:47
Heel vaak gehad dat mijn kind volgens de luizenmoeder luizen had, terwijl het niet zo was! Oh wat goed zijn ze!
Heel vaak zelfs.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ghost79 schreef:
18-01-2018 10:39
Ja dat snap ik ook niet. Hadden wij vroeger ook niet op school. Vind het maar raar dat een andere moeder door het haar van mijn kind ‘pluist’.
Dan kan je ook zelf bij de luizenbrigade gaan :idee:
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
18-01-2018 10:39
Ja dat snap ik ook niet. Hadden wij vroeger ook niet op school. Vind het maar raar dat een andere moeder door het haar van mijn kind ‘pluist’.
Ja, ik vind dat eigenlijk ook. Toen mijn oudste naar school ging en ik doorkreeg dat er luizencontroles waren, vond ik het haast een soort schending van de lichamelijke integriteit van mijn kind, want het was verplicht. Ik weet dat dit wat zwaar is uitgedrukt en ik heb er ook geen bezwaar van gemaakt ofzo, maar ik vond het maar gek... Op die school was iedere ouder verplicht te kammen (deskundig of ondeskundig....). Later op de school van jongste vond ik het inmiddels normaal. Maar nu ik er weer bij stil sta, nee eigenlijk vind ik dat niet.
Tuurlijk zijn luizen een plaag als er iemand is die er niets aan doet, maar ja, dat zijn besmettelijke ziektes ook en daar word je ook niet op gecontroleerd. Ook als er controles zijn kan er iemand tussen zitten die het uitroeien niet aanpakt of het niet voor elkaar krijgt. Leuk hoor, die sociale druk die hiermee wordt uitgeoefend, maar er zijn dingen waar ik meer wakker van lig als het om mijn kinderen gaat.

Het is echt heel grappig hoe je het gedrag van ouders terugziet in kinderen. Dat is wat ik nou interessant vind op zo'n schoolplein.
coravanmora schreef:
18-01-2018 13:37
Ja, ik vind dat eigenlijk ook. Toen mijn oudste naar school ging en ik doorkreeg dat er luizencontroles waren, vond ik het haast een soort schending van de lichamelijke integriteit van mijn kind, want het was verplicht. Ik weet dat dit wat zwaar is uitgedrukt en ik heb er ook geen bezwaar van gemaakt ofzo, maar ik vond het maar gek... Op die school was iedere ouder verplicht te kammen (deskundig of ondeskundig....). Later op de school van jongste vond ik het inmiddels normaal. Maar nu ik er weer bij stil sta, nee eigenlijk vind ik dat niet.
Tuurlijk zijn luizen een plaag als er iemand is die er niets aan doet, maar ja, dat zijn besmettelijke ziektes ook en daar word je ook niet op gecontroleerd. Ook als er controles zijn kan er iemand tussen zitten die het uitroeien niet aanpakt of het niet voor elkaar krijgt. Leuk hoor, die sociale druk die hiermee wordt uitgeoefend, maar er zijn dingen waar ik meer wakker van lig als het om mijn kinderen gaat.

Het is echt heel grappig hoe je het gedrag van ouders terugziet in kinderen. Dat is wat ik nou interessant vind op zo'n schoolplein.
Nou, als juf vermoedt dat jouw kind krentenbaard heeft dan tokt ze toch echt even op je schouder. En als jij het bij jouw kind constateert dan verwacht school dat je dit wel meldt. Zodat andere ouders gewaarschuwd kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Labalade schreef:
18-01-2018 13:42
Nou, als juf vermoedt dat jouw kind krentenbaard heeft dan tokt ze toch echt even op je schouder. En als jij het bij jouw kind constateert dan verwacht school dat je dit wel meldt. Zodat andere ouders gewaarschuwd kunnen worden.
Dat zou je toch ook bij luizen mogen verwachten, dat je dat meldt?
Krentenbaard mocht hier gewoon naar school.
En toen er een keer kinkhoest was hoorden we het ook lang nadien. Onder kinderen worden zoveel bacteriën en virussen uitgewisseld...

En dan gaan ze naar de middelbare school en dan wordt er niet meer op luizen gecontroleerd en dan krijgen ze ze alsnog.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook luizenmoeder, en het is echt bijna na iedere vakantie raak dat we kinderen in verschillende klassen met luizen/ neten aantreffen, ik zou echt balen als mijn kind hierdoor iedere keer luizen krijgt.Nu wordt dit voorkomen. Bovendien vinden de kinderen het helemaal niet erg als er even op hun hoofd gekeken wordt. Sterker nog heel veel roepen als we klaar zijn dat ze nog gecontroleerd zijn omdat ze het heerlijk rustgevend vinden dat controleren.
marretje23 schreef:
19-01-2018 07:31
Ik ben ook luizenmoeder, en het is echt bijna na iedere vakantie raak dat we kinderen in verschillende klassen met luizen/ neten aantreffen, ik zou echt balen als mijn kind hierdoor iedere keer luizen krijgt.Nu wordt dit voorkomen. Bovendien vinden de kinderen het helemaal niet erg als er even op hun hoofd gekeken wordt. Sterker nog heel veel roepen als we klaar zijn dat ze nog gecontroleerd zijn omdat ze het heerlijk rustgevend vinden dat controleren.
Precies, heel veel kinderen willen dat ik extra lang controleer... :-D

Daarbij maak ik een klein praatje met ze, hoe was de vakantie, etc etc.
coravanmora schreef:
18-01-2018 13:37
vond ik het haast een soort schending van de lichamelijke integriteit van mijn kind, want het was verplicht.
Ik kijk op het hoofd van de kinderen, ik kleed ze niet uit.
Als ze luis hebben schreeuw ik dat ook niet door de klas. Ik praat rustig met ze en leg uit hoe en wat.

Erg besmettelijke ziektes worden natuurlijk wel gecontroleerd, door een dokter/ouder etc. Het kind met zo'n ziekte blijft thuis.
Ik zie niet zo goed waarom je deze vergelijking maakt. :think:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven