Lijf & Lijn alle pijlers

Donorwet

30-01-2018 12:58 366 berichten
Spannende dag vandaag voor de Donorwet!

Ik heb al vanaf m'n 18e een donorcodicil en ik vraag me zo af waarom mensen het niet hebben.

Even een platte stelling:
Wat is er op tegen om je organen af te staan die anders toch verbrand worden of gaat rotten onder de grond?

En ja, ik heb meegemaakt in de nabije omgeving dat iemand z'n organen heeft afgestaan en dat het in het zkh best een 'ding' is omdat een lichaam toch een paar uur niet tot je beschikking is als nabestaanden, maar het feit dat er nu mensen weer kunnen doorleven met zijn hart, nieren, lever, dat maakt een hoop goed.

Hoe denk jij erover?
Waarom wel, maar nieuwsgieriger: waarom niet?
Yraatje schreef:
01-02-2018 14:49
Ik denk dat dat met die films echt nog wel meevalt.

Maar goed, mijn eerste reactie toen ik van deze wet hoorde was eigenlijk dat ik mezelf als NIET-donor zou laten registreren uit protest. Omdat ik het er gewoon niet mee eens ben dat je automatisch donor bent. Ik vind dat je daar bewust voor moet kiezen en dat je bij geen keuze niet per se donor bent.
Omdat ik wat laks ben heb ik het gewoon maar laten staan op "keuze aan nabestaanden".
Je kan in een testament jouw mening laten vast leggen. Dan kan je dat alsnog doen.
Stel dat je een wijziging mis loopt. Dan dek je jezelf wel in dat jouw bezwaren worden meegenomen.

EDIT: Er zijn wel verfilmingen van waar gebeurd in Zuid-Amerika, Maar daar gaat dit topic niet over. Klonen bijvoorbeeld.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 01-02-2018 14:56
Reden: Einde verhaal.
8.12% gewijzigd
Yraatje schreef:
01-02-2018 14:49

Maar goed, mijn eerste reactie toen ik van deze wet hoorde was eigenlijk dat ik mezelf als NIET-donor zou laten registreren uit protest.
Je doet het niet voor de overheid of de politiek, hè.
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
01-02-2018 14:52
Je kan in een testament jouw mening laten vast leggen. Dan kan je dat alsnog doen.
Stel dat je een wijziging mis loopt. Dan dek je jezelf wel in dat jouw bezwaren worden meegenomen.

EDIT: Er zijn wel verfilmingen van waar gebeurd in Zuid-Amerika, Maar daar gaat dit topic niet over. Klonen bijvoorbeeld.
Ik heb de keuze al aan mijn nabestaanden overgelaten.
Yraatje schreef:
01-02-2018 14:59
Ik heb de keuze al aan mijn nabestaanden overgelaten.
Ik had het getypt voordat ik het las. Fijn om dat te lezen.
Snarky schreef:
01-02-2018 14:59
Je doet het niet voor de overheid of de politiek, hè.
Lastig uitleggen dit.
Ik heb destijds een keuze gemaakt omdat ik vond dat ik dat moest doen. Niet omdat ik nou zo graag mijn organen weg wil geven of omdat ik blij ben dat ik mensen na mijn dood gelukkig maak met mijn organen. Eerlijk gezegd boeit het me niet zo. Maar goed, omdat ik zelf vond dat ik wel een keuze moest maken heb ik dat gedaan. MIJN keuze.
(Het liefst ga ik overigens dood als ik oud en op ben tijdens mijn slaap (zonder enge ziektes of vreselijke pijn)... m.a.w. heel egoïstisch: dat mijn organen daar blijven waar ze zitten omdat ze niet bruikbaar meer zijn)
Nu de overheid hier een punt van maakt door iedereen bij geen registratie automatisch donor te laten zijn, wekt dat een soort weerstand bij me op. Ik vind dat je lijf van jou is en niet van de overheid en dat jij (en eventueel je nabestaanden) dus ook de enige bent die een "Ja, ik ben donor" kan zeggen.

Enerzijds snap ik het idee erachter wel, maar anderzijds ben ik het er niet mee eens dat dit automatisch gaat als deze wet wordt aangenomen en dat je actie moet ondernemen om je te registreren als niet-donor.

Ik zou meer zijn voor de optie om bij burgers bij het aanvragen paspoorten, rijbewijzen, ID-kaarten, etc... de mogelijkheid van het registreren van je keus onder de aandacht te brengen. Ook bijvoorbeeld een zuil in gemeentehuizen/ziekenhuizen/etc. waarop je gemakkelijk je keuze kenbaar kunt maken.

Maar geen automatisch donorschap.
Ik zal heel blij zijn als straks wel de wet aangenomen wordt. Dan heeft 100% zich even de moeite genomen dit te regelen, ja of nee, en ja, uitstellers hebben pech, even je gewoonte dus bijstellen dan, in zaken als leven en dood is het van belang dit gewoon te regelen. Dus ik hoop van harte dat volgende week het goede nieuws er komt!
Een andere optie is zoals Noorwegen, iedereen automatisch donor zonder register, dus je kan geen nee ergens noteren. Is ook weinig tijd voor bij donatie, eerst uitzoeken of je in systeem staat etc etc, en kans dat je donor dan zal worden is zo enorm klein, tja.
Dus ben benieuwd naar volgende week en zal super goed zijn als het eindelijk zo ver is. En voor de mensen die bang zijn voor te snel in stervensproces ingrijpen en wel nut willen hebben nog na de dood, kan je nog steeds los van nee tegen donor zijn, wel je lichaam doneren aan wetenschap. En natuurlijk levend donor zijn, bloed en beenmerg bijvoorbeeld, red je ook levens mee. Daar zal je “ziel” vast ook blij mee zijn.
Ik woon in Oostenrijk. Het is veel Nederlanders niet bekend, dat je in het buitenland ook als Tourist automatisch Organdonor bent, in het geval van een ongeluk en overlijden. (wat helaas niet onwaarschijnlijk is in de bergen)
Hier is het zo dat iedereen automatisch donor is, tenzij je geregistreerd bent als niet-donor.
Ik vind dat niet goed en ik vind het ook erg, dat zo onwetende Touristen het gevaar lopen als orgaandonor "gebruikt" te worden, wanneer er geen registratie is. Ik weet niet hoe dit nieuwe wetsvoorstel dat wil regelen. Een centraal meldepunt voor EU burgers?
Troela70 schreef:
01-02-2018 15:56
Ik woon in Oostenrijk. Het is veel Nederlanders niet bekend, dat je in het buitenland ook als Tourist automatisch Organdonor bent, in het geval van een ongeluk en overlijden. (wat helaas niet onwaarschijnlijk is in de bergen)
Hier is het zo dat iedereen automatisch donor is, tenzij je geregistreerd bent als niet-donor.
Ik vind dat niet goed en ik vind het ook erg, dat zo onwetende Touristen het gevaar lopen als orgaandonor "gebruikt" te worden, wanneer er geen registratie is. Ik weet niet hoe dit nieuwe wetsvoorstel dat wil regelen. Een centraal meldepunt voor EU burgers?
Zo'n vaart zal het toch niet lopen? Ik neem aan dat ze niks doen zonder met partner/familie te praten en dat er naar hen geluisterd wordt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Het is haast niet te geloven, Maar hier hebben famillieleden rechtelijk gezien geen inspraak. De overledene moet het zelf geregeld hebben.
Troela70 schreef:
01-02-2018 15:56
Ik geloof je direct, het lijkt me alleen niet logisch.
Oostenrijk kan toch niet zien of jij in je eigen land al dan niet geregistreerd staat als donor? Stel je voor dat je absoluut anti bent en je hebt dat geregistreerd in Nederland, je krijgt een ongeluk in Oostenrijk en wordt hersendood verklaard, en ze halen je organen er uit tegen je zin? Dat is toch raar?
" As the retrieval of data from the registry is mainly effected via the Austrian Social Security Number, it is recommended that persons who only stay in Austria for a limited period carry their personal written declaration of will regarding post-mortal organ donation among their identity papers to ensure that their wish is respected in the event of death."

Het staat in hun wetgeving, misschien wel zorgvuldig om dit te vermelden op overheids site onder het land, voor vakantiegangers etc.

En op de transplantatie site staat het ook vermeld, maar bij overheid dus niet. Zou wel goed zijn om dit er nog bij te zetten ter info

"Donorregistratie in het buitenland
Engeland, Turkije, Duitsland en Ierland hanteren, net als Nederland, een nee-tenzij donorsysteem: je bent geen donor, tenzij je je registreert als donor. Landen die een ja-tenzij systeem gebruiken zijn bijvoorbeeld Frankrijk, België, Oostenrijk, Spanje, Finland, Zweden, Italië en enkele Zwitserse kantons. Bij dit systeem is in principe iedereen donor, tenzij je hiertegen schriftelijk bezwaar maakt."

NOg beter is dat alle registraties van de opt out landen voor elk ander land in te zien is, mocht je donor zijn en overlijden in het buitenland, kunnen ze alsnog je wens respecteren, door inzage te hebben in je registratie. En bij landen die een registratie hebben met optie nee, voor de mensen die geen donor willen zijn, is hun wens ook direct dan op te vragen.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 01-02-2018 16:53
60.07% gewijzigd
swifty schreef:
01-02-2018 15:39
Ik zal heel blij zijn als straks wel de wet aangenomen wordt. Dan heeft 100% zich even de moeite genomen dit te regelen, ja of nee, en ja, uitstellers hebben pech, even je gewoonte dus bijstellen dan, in zaken als leven en dood is het van belang dit gewoon te regelen. Dus ik hoop van harte dat volgende week het goede nieuws er komt!
Een andere optie is zoals Noorwegen, iedereen automatisch donor zonder register, dus je kan geen nee ergens noteren. Is ook weinig tijd voor bij donatie, eerst uitzoeken of je in systeem staat etc etc, en kans dat je donor dan zal worden is zo enorm klein, tja.
Dus ben benieuwd naar volgende week en zal super goed zijn als het eindelijk zo ver is. En voor de mensen die bang zijn voor te snel in stervensproces ingrijpen en wel nut willen hebben nog na de dood, kan je nog steeds los van nee tegen donor zijn, wel je lichaam doneren aan wetenschap. En natuurlijk levend donor zijn, bloed en beenmerg bijvoorbeeld, red je ook levens mee. Daar zal je “ziel” vast ook blij mee zijn.
Dit soort reacties stuiten mij dus tegen de borst. Het is mijn lijf... als ik laks wil zijn in MIJN beslissing om wel of niet donor te zijn is dat MIJN zaak.
Het is op dit moment overigens geen zaak van leven op dood, ik leef gelukkig en hoop eigenlijk dat ik heel oud mag worden. Op dit moment kan ik dus met mijn organen geen levens redden en ik was ook niet van plan om daar op korte termijn verandering in te brengen.
Yraatje schreef:
01-02-2018 16:45
Dit soort reacties stuiten mij dus tegen de borst. Het is mijn lijf... als ik laks wil zijn in MIJN beslissing om wel of niet donor te zijn is dat MIJN zaak.
Het is op dit moment overigens geen zaak van leven op dood, ik leef gelukkig en hoop eigenlijk dat ik heel oud mag worden. Op dit moment kan ik dus met mijn organen geen levens redden en ik was ook niet van plan om daar op korte termijn verandering in te brengen.
Ik hoop volgende week dat dit dus niet meer kan, we zullen het zien...
swifty schreef:
01-02-2018 16:43
" As the retrieval of data from the registry is mainly effected via the Austrian Social Security Number, it is recommended that persons who only stay in Austria for a limited period carry their personal written declaration of will regarding post-mortal organ donation among their identity papers to ensure that their wish is respected in the event of death."

Het staat in hun wetgeving, misschien wel zorgvuldig om dit te vermelden op overheids site onder het land, voor vakantiegangers etc.
Jeetje. Op zich wel logisch ander land = andere wetten. Maar dit is nogal ingrijpend en inderdaad goed idee om het op een site voor vakantiegangers waar je ook andere land specifieke informatie kunt vinden (zoals winterbanden verplicht oid) te vermelden.
Ik werk zelf in de zorg en in het ziekenhuis hier wordt veel getransplanteerd. Hierdoor heb ik een andere mening gekregen. Wanneer een Kind drie keer in de week naar de Dialyse moet om te overleven, dan denk ik ook, jeeetje hopelijk krijgt hij een donornier.
Maar hier worden in het ziekenhuis Levers getransplanteerd bij alcoholisten die dan 1 jaar droog moeten zijn. Ik weet het niet hoor, of dat goed is. Gezondheid is ook een eigen verantwoordelijkheid, waar vaak erg makkelijk mee om wordt gegaan.
En een mens met een donororgaan is ook geen gezond mens Meer. Door de medicijnen krijgen ze vaak weer andere ziektes. Of dat zo goed is voor het gezondheidssysteem en voor de mensen zelf.
Mensen leven niet eeuwig en een mens is geen Auto waarbij je de verleten onderdelen kunt vervangen. Ik vind dat de medische wetenschap hierin doorschiet.
@tonkje, ja ze zouden het Meer bekend moeten maken bij vakantiegangers.
Ik kwam hier zelf pas achter toen ik al een aantal jaren hier leefde. Ik had er nooit bij stil gestaan.
Mijn vriendin werkt hier op de Neurologie intensive care. Lawineslachtoffers zijn vaak jonge mensen en gezond en fit. Dat zijn goede Organen.
Troela70 schreef:
01-02-2018 17:11
@tonkje, ja ze zouden het Meer bekend moeten maken bij vakantiegangers.
Ik kwam hier zelf pas achter toen ik al een aantal jaren hier leefde. Ik had er nooit bij stil gestaan.
Mijn vriendin werkt hier op de Neurologie intensive care. Lawineslachtoffers zijn vaak jonge mensen en gezond en fit. Dat zijn goede Organen.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht! Dat vergroot de kans dat het je overkomt natuurlijk behoorlijk.
Troela70 schreef:
01-02-2018 17:09
Mensen leven niet eeuwig en een mens is geen Auto waarbij je de verleten onderdelen kunt vervangen. Ik vind dat de medische wetenschap hierin doorschiet.
Ik zie orgaantransplantatie als een tijdelijk iets tot er een betere oplossing is gevonden voor falende organen. Het 1e wat een lichaam doet is dat vreemde orgaan uit alle macht afstoten waardoor de ontvanger daar blijvend medicijnen tegen moet slikken en dan nog gaat het regelmatig fout! Ideaal is anders. Nu ja, de ontvanger vindt het natuurlijk wel ideaal, zolang er geen andere oplossing is.

Maar het zou reuze fijn zijn als er naast kunstheupen ook kunstnieren op de markt kwamen. Of heb ik iets gemist en stoot het lichaam kunstheupen ook wel eens af? Nee toch?
swifty schreef:
01-02-2018 16:50
Ik hoop volgende week dat dit dus niet meer kan, we zullen het zien...
Nee, ik hoop heel hard van niet. Deze wet zet mensen tegen elkaar op. De voorstanders spelen moraalridder en gelijkhebber tegenover de andere groep die andere overwegingen maakt of nog geen hun mening over het onderwerp (nog) niet heeft bepaald. De keuze om donor te zijn moet ieder voor zich in vrijheid kunnen maken, het gaat over je eigen lichaam en de staat en de gelijkhebbende moraalridders zouden zich niet in dit proces moeten willen mengen. Ik vind het ontstellend dat de discussie over de donorweek ontaardt in een discussie over wie wel en niet deugt (wie wel of niet donor is).
Het is ook niet een 'voor wat, hoort wat' discussie. Dit gaat over het (grondwettelijk) recht op lichamelijke integriteit, niet over wie er gelijk heeft. Dit is zo'n fundamentele discussie, dat wel of geen gelijk hier niet speelt. Wel of niet donor, hier is geen sprake van goed of fout. Maar ‘hopen dat er getornd wordt aan het recht op lichamelijke integriteit’ vind ik echt walgelijk.

Als deze wet er doorkomt zal ik meteen van mijn “Ja” een “Nee” maken.
vaporilla schreef:
01-02-2018 17:43
Nee, ik hoop heel hard van niet. Deze wet zet mensen tegen elkaar op. De voorstanders spelen moraalridder en gelijkhebber tegenover de andere groep die andere overwegingen maakt of nog geen hun mening over het onderwerp (nog) niet heeft bepaald. De keuze om donor te zijn moet ieder voor zich in vrijheid kunnen maken, het gaat over je eigen lichaam en de staat en de gelijkhebbende moraalridders zouden zich niet in dit proces moeten willen mengen. Ik vind het ontstellend dat de discussie over de donorweek ontaardt in een discussie over wie wel en niet deugt (wie wel of niet donor is).
Het is ook niet een 'voor wat, hoort wat' discussie. Dit gaat over het (grondwettelijk) recht op lichamelijke integriteit, niet over wie er gelijk heeft. Dit is zo'n fundamentele discussie, dat wel of geen gelijk hier niet speelt. Wel of niet donor, hier is geen sprake van goed of fout. Maar ‘hopen dat er getornd wordt aan het recht op lichamelijke integriteit’ vind ik echt walgelijk.

Kans dat je geschikt was was al heel klein, en, wil je niet iemands leven redden, dan niet. Het is een principe dingetje wat je belangrijker vindt, of wellicht een emotionele kwestie, als je dat laat opwegen met waar het om gaat, orgaan donatie en levens redden, tja. Als je ooit emigreert heb je wellicht dat je automatisch donor bent, dus je mag blij zijn dat ons land nog met informed consent werkt, en zelfs dat je nee niet eens geregistreerd kan worden, ben jij even blij dat het niet die keuze is (iedereen mee zonder nee registratie) waar de eerste kamer over beslist.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 01-02-2018 20:44
7.05% gewijzigd
LiveLoveLaugh2 schreef:
31-01-2018 10:18
En het zou dan de donoren sieren om zelf de kosten te betalen voor transplantatie. Bij een nier is dit bijvoorbeeld zo'n €80.000,-
Daar hoeven de niet-donoren dan ook niet aan mee te betalen, want ziektekosten worden gefinancierd uit solidariteit en die is bij de groep donoren dan ver te zoeken (koude uitsluiting)
Voor €80.000,- wil ik best mijn nier 'verkopen'. Woppa, gratis uitvaart!
vaporilla schreef:
01-02-2018 17:43

Kletskoek, er zijn gewoon verschillende opvattingen zoals over zoveel onderwerpen, dat heeft weinig met tegen elkaar opzetten te maken maar met de normale realiteit.

Moraalridders zijn er altijd, geen idee waarom die nu ineens hun mond zouden mogen houden omdat dat anderen een ongemakkelijk gevoel geeft.
In Nederland was ik al vanaf mijn 18e donor totdat ik ging emigreren. Hoe het hier zit, wonen er nu 2 dagen, weet ik niet maar zal het heel normaal vinden als ik weer JA zeg.
Ik ben boven de 50 en ben voornemens om geen donororgaan te accepteren als dat nodig zou zijn. Geef jongeren maar een kans, zij hebben nog een heel leven voor zich.
Hetzelfde geldt voor levensverlengende chemo.
Mijn partner en ik denken daar beiden hetzelfde over en mjn kinderen weten dit.
Lees net dat waar ik nu leef je automatisch donor bent. Prima als ze maar van mijn ogen afblijven. Ze zijn zooo slecht :P
Van de wal in de sloot in mijn geval ...
Misschien wordt het monster van Frankenstein straks nog echt.
Kunnen ze al die onderdelen gebruiken om een nieuw is geen auto te maken.

Slechts met 1 stem verschil....
Dan is er toch onvoldoende draagkracht voor een nieuwe wet.
Is het wel tijd om te gaan controleren of al die JA stemmers al een donorcodicil hebben getekend.

DAT wil ik wel even met aantallen en statistieken zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven