Mensen beledigen, dat moet kunnen anno 2018

04-02-2018 11:23 1059 berichten
Ik ben een beetje klaar mee, dat overal grapjes van gemaakt moet worden. En dan ook nog verontwaardigd zijn als ‘sommige’ mensen die grapjes niet leuk vinden. Dan zijn ze zeurpieten en hebben ze lange tenen en hebben ze geen gevoel voor humor. Wat is er mis met rekening houden met elkaar? Ik vind het tegenwoordig echt te ver gaan en dan vooral het stukje stel je niet aan “het is een grapje”. Nee, niet alles is grappig. Het lijkt vooral stoer te zijn om tegen gevoelige onderwerpen aan te trappen, alsof het een stel kleuters zijn die steeds over grenzen gaan.
Zó mijn ei is kwijt.

Zwarte Piet discussie
Sylvana Simmons
H&M rel
Renate van der gijp
Meetoo
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
08-02-2018 10:51
Ik weet niet of het al genoemd is, maar bij deze discussie moet ik altijd denken aan dat filmpje van hans Teeuwen en de meiden van halal :
https://m.youtube.com/watch?v=jvkshYLyi1k
want? Zij vonden het niet leuk om zo genoemd te worden en dat mogen ze vinden

aanvulling: Teeuwen geeft na wat flauwe en makkelijke grappen wel een duidelijk antwoord waarom cabaretiers wat verder kunnen gaan op het toneel dan wijzelf in het dagelijks leven. En de meiden van Halal doen dit ook niet op een handige manier, je moet nooit proberen grappiger of scherper te zijn dan je gast. Ze geven dit overigens ook zelf toe in het filmpje van dwdd dat op dit filmpje volgde
rosanna08 wijzigde dit bericht op 08-02-2018 11:29
37.62% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
08-02-2018 11:02
er is ook een heel groot grijs gebied, het is alleen jammer dat er over het algemeen alleen gekeken wordt naar de weerbaarheid en ik ben het er mee eens dat dat iets is wat iedereen zou moeten hebben. Degene waar ik op reageerde, had echter helemaal geen grijs gebied en zat volledig aan de kant van de weerbaarheid. Grappig dat ik je daar dan weer niet over hoor
Buiten het gegeven dat ik me niet genoodzaakt voel om op alles te reageren, lees ik die post ook heel anders dan jij. Ik lees helemaal niet 'alles op weerbaarheid gooien', dus ik vraag me af welke reactie je daarop zou hebben verwacht.
GenieInABottle schreef:
08-02-2018 11:12
Buiten het gegeven dat ik me niet genoodzaakt voel om op alles te reageren, lees ik die post ook heel anders dan jij. Ik lees helemaal niet 'alles op weerbaarheid gooien', dus ik vraag me af welke reactie je daarop zou hebben verwacht.
misschien erkenning dat er een andere kant is die evenredig aangepakt moet worden. En volgens mij zeg ik nergens dat je wel op alles moet reageren, maar ik vond het opmerkelijk dat je alleen op mijn kant in gaat en daarmee mijn beeld bevestigt dat het idd de gepeste is die zich maar moet aanpassen. Dat heeft niks te maken met victimblaming, maar alles met hoe de realiteit is
amarna schreef:
08-02-2018 11:00
Heb jij dan geen respect voor mensen die je niet kent zoals een wildvreemde op straat? Naast je in de metro?
Waarom zou ik respect hebben voor mensen die ik niet ken?

Ik laat ze met rust, en mochten ze worden lastig gevallen door een ander zal ik altijd proberen in te grijpen, maar respect? Waarvoor in godsnaam?
Snarky schreef:
08-02-2018 11:02
Alleen zegt het wel iets over je als je de behoefte voelt om die vrijheid ook daadwerkelijk te nemen, en dan moet je dus niet zeiken als anderen daar weer iets van vinden.
Wat zegt het over iemand, als ze de vrijheid nemen om hun mening te uiten?

Uiteraard mag een ander daar vervolgens weer een mening over hebben. En, heel gek, anderen mogen daar vervolgens OOK weer een mening over hebben, ook al vind jij kennelijk dat ze dat niet meer mogen omdat dat 'gezeik' zou zijn.
julius schreef:
08-02-2018 11:31

Ik laat ze met rust, en mochten ze worden lastig gevallen door een ander zal ik altijd proberen in te grijpen, maar respect? Waarvoor in godsnaam?

Stel dat die Vlaamse presentator je collega zou zijn, en een andere collega vindt het dan leuk om als vrouw verkleed in de kantine te gaan zitten, want kijk eens hahahaha een verklede vent, is dat niet belachelijk, we moeten vooral niet denken dat dat normaal is.

Zou je dan ook dubbel liggen?
rosanna08 schreef:
08-02-2018 11:26
misschien erkenning dat er een andere kant is die evenredig aangepakt moet worden. En volgens mij zeg ik nergens dat je wel op alles moet reageren, maar ik vond het opmerkelijk dat je alleen op mijn kant in gaat en daarmee mijn beeld bevestigt dat het idd de gepeste is die zich maar moet aanpassen. Dat heeft niks te maken met victimblaming, maar alles met hoe de realiteit is
In mijn optiek ligt de oplossing ook in het midden. En dat jouw beeld bevestigd wordt zegt alleen iets over jouw beeld en jouw realiteit / visie op de wereld en maatschappij.

De stelligheid waarmee mensen hun eigen visie als feit neerzetten, maakt dat ik denk dat de oplossing niet gevonden wordt. En heel wat forummers blijken heel goed te zijn om hun mening / visie als feit te zien of iig te brengen. Wat mij betreft is iedereen verantwoordelijk voor de eigen emoties / gedachten / het gedrag en taalgebruik, zowel naar jezelf als naar anderen.
Ik vind het allemaal niet zo spannend wat anderen doen, ik vind het vooral interessant hoe men met alles omgaat. Nare dingen gebeuren in je leven, dat kun je niet voorkomen, het leven is immers niet maakbaar. Hoe je ermee omgaat, dat heb je grotendeels zelf in de hand.
Dat niet iedereen het vermogen heeft om anders om te gaan met zaken, om welke reden dan ook, dat is begrijpelijk en vaak ook verdrietig. Dat veel mensen hun best niet eens doen om er anders mee te leren omgaan, want de ander is het schuld, tja, dat is dus een keuze en daar ben ik dus niet gevoelig voor. En je best doen om anders met zaken om te gaan ligt wat mij betreft aan beide kanten, dus zowel meer grip krijgen op jezelf als meer bewust zijn van de effecten die je hebt op anderen en jezelf hierbij afvragen of dit eigenlijk wel is wat je wil en of het past bij de waarden die jij voor jezelf hanteert.
julius schreef:
08-02-2018 11:31

Ik probeer je te begrijpen. Wat betekent voor jou respect? En wat betekent fatsoen voor jou?
rosanna08 schreef:
08-02-2018 11:04
en als iemand dat niet kan? Waarom moet het altijd degene zijn die het slachtoffer ergens van is, degene zijn die zich aan moet passen?
Ik zeg helemaal niet dat het altijd het slachtoffer is die zich aan moet passen.

Ik zeg dat er momenteel een stroming van mensen is, die iedereen maar tot slachtoffer wil maken. Ze pakken een groep, maken die tot slachtoffer van iets (het liefst van de witte man), en eisen vervolgens vanuit dat slachtofferschap de meest idiote, onwerkelijke zaken.

Dat is niet alleen racisme, maar dat is ook nog eens vreselijk schadelijk voor de mensen waarvoor ze zeggen op te komen.

Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld nog nooit een verongelijkte transgender aan het woord gehoord, die moeite had met de manier waarop hij of zij wordt aangesproken. Die hele discussie wordt opgehitst door mensen die professioneel slachtofferschap als enige drijfveer hebben. Zo zo schadelijk.
GenieInABottle schreef:
08-02-2018 11:48
Ik probeer je te begrijpen. Wat betekent voor jou respect? En wat betekent fatsoen voor jou?
Res·pect (het; o)
1 eerbied, ontzag: respect hebben voor iemand.; uit respect voor, uit eerbied voor; met alle respect inleiding op een opmerking die onaangenaam is voor iemand.

fat·soen (het; o; meervoud: fatsoenen)
1
goede manieren in de omgang

Zo moeilijk is dat toch niet?
GenieInABottle schreef:
08-02-2018 11:46
In mijn optiek ligt de oplossing ook in het midden. En dat jouw beeld bevestigd wordt zegt alleen iets over jouw beeld en jouw realiteit / visie op de wereld en maatschappij.

De stelligheid waarmee mensen hun eigen visie als feit neerzetten, maakt dat ik denk dat de oplossing niet gevonden wordt. En heel wat forummers blijken heel goed te zijn om hun mening / visie als feit te zien of iig te brengen. Wat mij betreft is iedereen verantwoordelijk voor de eigen emoties / gedachten / het gedrag en taalgebruik, zowel naar jezelf als naar anderen.
Ik vind het allemaal niet zo spannend wat anderen doen, ik vind het vooral interessant hoe men met alles omgaat. Nare dingen gebeuren in je leven, dat kun je niet voorkomen, het leven is immers niet maakbaar. Hoe je ermee omgaat, dat heb je grotendeels zelf in de hand.
Dat niet iedereen het vermogen heeft om anders om te gaan met zaken, om welke reden dan ook, dat is begrijpelijk en vaak ook verdrietig. Dat veel mensen hun best niet eens doen om er anders mee te leren omgaan, want de ander is het schuld, tja, dat is dus een keuze en daar ben ik dus niet gevoelig voor. En je best doen om anders met zaken om te gaan ligt wat mij betreft aan beide kanten, dus zowel meer grip krijgen op jezelf als meer bewust zijn van de effecten die je hebt op anderen en jezelf hierbij afvragen of dit eigenlijk wel is wat je wil en of het past bij de waarden die jij voor jezelf hanteert.
waar zeg ik dat iets een feit is? Ik heb het steeds over mijn mening hoor, zeg nergens dat iets zo is.
En mijn ervaring is dat mensen die zeggen dat je wat weerbaarder moet worden, eigenlijk bedoelen te zeggen dat je je niet zo aan moet stellen
Het komt er allemaal in het kort op neer dat het de bedoeling is dat je je aanpast aan de wereld omdat de wereld zich niet aan jou aan kan passen.
Flexibel en weerbaar, daarmee red je het.
julius schreef:
08-02-2018 11:48
Ik zeg helemaal niet dat het altijd het slachtoffer is die zich aan moet passen.

Ik zeg dat er momenteel een stroming van mensen is, die iedereen maar tot slachtoffer wil maken. Ze pakken een groep, maken die tot slachtoffer van iets (het liefst van de witte man), en eisen vervolgens vanuit dat slachtofferschap de meest idiote, onwerkelijke zaken.

Dat is niet alleen racisme, maar dat is ook nog eens vreselijk schadelijk voor de mensen waarvoor ze zeggen op te komen.

Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld nog nooit een verongelijkte transgender aan het woord gehoord, die moeite had met de manier waarop hij of zij wordt aangesproken. Die hele discussie wordt opgehitst door mensen die professioneel slachtofferschap als enige drijfveer hebben. Zo zo schadelijk.
ik ben het deels met je eens, maar ik zie ook dat er bij een aantal onderwerpen gretig gebruik wordt gemaakt van degenen die geen last hebben van het betreffende onderwerp zoals de Surinamer die zwarte piet speelt, de vrouwen die geen last hebben van ongewenste intimiteiten en in dit geval transgenders die smakelijk moesten lachen om Gijp. Het lijkt me volkomen logisch dat je altijd mensen kunt vinden die ergens geen last van hebben en dat dat ook een grote groep kan zijn, maar dat neemt toch niet weg dat er een groep mensen is die er wel last van hebben? Moeten die dan maar hun mond houden en niet zeuren?
Ben het overigens wel met je eens dat er een soort van beroepsoproerkraaiers zijn, zowel links als rechts die het niet uitmaakt wat het onderwerp is, maar die gewoon actie willen voeren.
Het vervelende is, in mijn ogen, dat daardoor de mensen die ergens echt oprecht last van hebben, niet meer serieus genomen worden
Cateautje schreef:
08-02-2018 12:04
Het komt er allemaal in het kort op neer dat het de bedoeling is dat je je aanpast aan de wereld omdat de wereld zich niet aan jou aan kan passen.
je kunt ook door je stem te laten horen, proberen om die wereld naar je te laten luisteren en misschien na te laten denken over wat je zegt en vraagt. Als is er maar een enkeling die luistert en mee gaat praten, krijg je uiteindelijk misschien een verandering.
Niks zeggen en alleen maar aanpassen, levert igg iets op
julius schreef:
08-02-2018 11:51
Res·pect (het; o)
1 eerbied, ontzag: respect hebben voor iemand.; uit respect voor, uit eerbied voor; met alle respect inleiding op een opmerking die onaangenaam is voor iemand.

fat·soen (het; o; meervoud: fatsoenen)
1
goede manieren in de omgang

Zo moeilijk is dat toch niet?
Ik vraag dan ook niet wat het volgens het woordenboek betekent, wel wat het voor jou betekent. Hoe uit zich respect volgens jou?
En wat zijn volgens jou goede manieren?

Wat ik hiermee bedoel is dat de definities wel heel leuk zijn, maar iedereen daar zelf invulling aan geeft. En dat maakt het dus moeilijk. Men is snel geneigd om er maar van uit te gaan dat waarden hetzelfde betekenen voor iedereen, helaas is dat niet meer zo helder.
Wat voor jou onder fatsoen valt, kan voor een ander weer een uiting van onfatsoen zijn.

Ik vraag me overigens wel af hoe je een paar keer tot de conclusie racisme komt, terwijl het niet eens over rassen gaat.
rosanna08 schreef:
08-02-2018 12:05
ik ben het deels met je eens, maar ik zie ook dat er bij een aantal onderwerpen gretig gebruik wordt gemaakt van degenen die geen last hebben van het betreffende onderwerp zoals de Surinamer die zwarte piet speelt, de vrouwen die geen last hebben van ongewenste intimiteiten en in dit geval transgenders die smakelijk moesten lachen om Gijp. Het lijkt me volkomen logisch dat je altijd mensen kunt vinden die ergens geen last van hebben en dat dat ook een grote groep kan zijn, maar dat neemt toch niet weg dat er een groep mensen is die er wel last van hebben? Moeten die dan maar hun mond houden en niet zeuren?
Ben het overigens wel met je eens dat er een soort van beroepsoproerkraaiers zijn, zowel links als rechts die het niet uitmaakt wat het onderwerp is, maar die gewoon actie willen voeren.
Het vervelende is, in mijn ogen, dat daardoor de mensen die ergens echt oprecht last van hebben, niet meer serieus genomen worden
Precies dit dus.

Het is natuurlijk lekker makkelijk om iedereen die zich achtergesteld voelt direct als aansteller of aandachttrekker af te serveren, maar soms hebben mensen wel degelijk een punt of een reden tot klagen.
rosanna08 schreef:
08-02-2018 12:07
je kunt ook door je stem te laten horen, proberen om die wereld naar je te laten luisteren en misschien na te laten denken over wat je zegt en vraagt. Als is er maar een enkeling die luistert en mee gaat praten, krijg je uiteindelijk misschien een verandering.
Niks zeggen en alleen maar aanpassen, levert igg iets op
Daar zorgen natuurlijke tendensen voor, dat er op een gegeven moment iemand ergens iets over zegt waar anderen zich wel in kunnen vinden.
De wereld is niet zo dat je niets kunt zeggen omdat je anders met je leven speelt, zo erg is het nou ook weer niet. Maar goed,veranderingen komen en gaan, op dagelijkse basis gewoon, omdat iemand weerbaar en flexibel genoeg is geweest om er iets van te zeggen op een dusdanige wijze dat anderen zich daarin kunnen vinden.
Dus, je aanpassen aan de wereld betekent niet dat je in stilzwijgen hoeft te lijden, maar dat je de natuurlijke tendensen volgt en daarop meedeint.
Cateautje schreef:
08-02-2018 12:16
Daar zorgen natuurlijke tendensen voor, dat er op een gegeven moment iemand ergens iets over zegt waar anderen zich wel in kunnen vinden.
De wereld is niet zo dat je niets kunt zeggen omdat je anders met je leven speelt, zo erg is het nou ook weer niet. Maar goed,veranderingen komen en gaan, op dagelijkse basis gewoon, omdat iemand weerbaar en flexibel genoeg is geweest om er iets van te zeggen op een dusdanige wijze dat anderen zich daarin kunnen vinden.
Dus, je aanpassen aan de wereld betekent niet dat je in stilzwijgen hoeft te lijden, maar dat je de natuurlijke tendensen volgt en daarop meedeint.
maar die tendensen veranderen juist doordat er mensen zijn die zeggen wat ze vinden
rosanna08 schreef:
08-02-2018 12:19
maar die tendensen veranderen juist doordat er mensen zijn die zeggen wat ze vinden
Ja, precies. :)
Cateautje schreef:
08-02-2018 12:04
En als je dat niet kunt is het verder je eigen schuld en moet je niet zeuren? Had je maar flexibel een weerbaar moeten zijn?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Tjonge, alsof de wereld een levensgevaarlijke broedplaats van moord en doodslag is.
Solomio schreef:
08-02-2018 12:24
En als je dat niet kunt is het verder je eigen schuld en moet je niet zeuren? Had je maar flexibel een weerbaar moeten zijn?
Als je ergens iets van zegt dan zit je in de slachtofferrol.
Als je niks zegt dan ben je niet weerbaar genoeg.

In beide gevallen hoeft niemand rekening met je te houden.
Catch 22.
rosanna08 schreef:
08-02-2018 11:59
waar zeg ik dat iets een feit is? Ik heb het steeds over mijn mening hoor, zeg nergens dat iets zo is.
En mijn ervaring is dat mensen die zeggen dat je wat weerbaarder moet worden, eigenlijk bedoelen te zeggen dat je je niet zo aan moet stellen
Ik heb nergens gezegd dat jij zegt dat iets een feit is. Zoals ik duidelijk aangeef in mijn post praat ik in algemeenheid.

En met je nu laatste post ben ik het helemaal eens hoor. Doordat iedereen schreeuwt, sneeuwt een groep onder. Zij worden niet gehoord en gezien. En misschien dat dat hetgene is waar ik de meeste moeite mee heb. Er wordt voor hen gepraat, niet met hen.

Als ik je voorbeeld pak van (ook in een volgende post) seksueel overschrijdend gedrag, dan ben ik idd grote voorstander om heel veel te investeren in de persoonlijke weerbaarheid, vanaf jonge leeftijd, zowel voor jongens als meisjes. Ik ben er ook grote voorstander van om de risico's in de maatschappij met hen te bespreken. Er zijn nu eenmaal momenten waarbij je stukken kwetsbaarder bent, zoals midden in de nacht dronken over straat lopen. En bewustmaking leidt dan misschien wel tot ander gevolggedrag, zoals toch een taxi nemen, met anderen samen naar huis gaan etc.
Ben je het zelf schuld als je iets gebeurt? Nee, de dader is schuld. En wat mij betreft mogen de straffen ook heel wat omhoog.
Kunnen we alles voorkomen, helaas niet. Kunnen we allemaal ons best doen om onze eigen veiligheid zo groot mogelijk te maken en om elkaar te helpen als er iets gebeurt, absoluut.
Toch word ik vervolgens weggezet als iemand die een 'blame the victim' visie heeft.

En dan kom ik weer terug op een eerder punt. De oplossing ligt in met elkaar praten in plaats van tegen elkaar. De oplossing ligt in 'hoe kunnen we samen de ene partij beter helpen / steunen / ontzien of wat dan ook en de andere partij (daders in dit geval) kleiner maken?'
De focus in veel discussies ligt vooral op de verschillen en de oordelen over elkaar. En ik zou het de wereld gunnen dat men eens naar de overeenkomsten kijkt, die als basis pakt en van daaruit oplossingen gaat zoeken. Sterker nog, vaak zijn de punten die haaks op elkaar lijken te staan in basis exact hetzelfde, alleen met een ander jasje. En door dat jasje lijkt het tegenovergesteld.

Maar goed, ik ben hoopvol. Ik denk dat juist al dat geschreeuw nú ervoor gaat zorgen dat we binnenkort het geschreeuw zat zijn en dan weer de mogelijkheid hebben om te praten, de nuance op te zoeken en oplossingen te vinden en te implementeren die voor het grootste deel van de mensen best als basis te accepteren is.
Niemand krijgt bij de geboorte de garantie nooit gekwetst te worden, ook gekwetst voelen hoort bij het leven en zal vast een functie hebben, misschien juist om weerbaarder te worden, weet ik veel. Wat ik wel weet is dat het absurd is om te verwachten dat je alle kwetsuren kunt voorkomen door overal maar voor op de barricade te klimmen. Het leven is het leven met alles dat daarbij komt kijken en dat is nu eenmaal niet altijd een groot knalfeest.
GenieInABottle schreef:
08-02-2018 12:09
Ik vraag dan ook niet wat het volgens het woordenboek betekent, wel wat het voor jou betekent. Hoe uit zich respect volgens jou?
En wat zijn volgens jou goede manieren?
Respect uit zich niet; respect zorgt ervoor dat je luistert als iemand iets zegt, omdat je zijn of haar mening of gezag respecteert.
Wat ik hiermee bedoel is dat de definities wel heel leuk zijn, maar iedereen daar zelf invulling aan geeft. En dat maakt het dus moeilijk. Men is snel geneigd om er maar van uit te gaan dat waarden hetzelfde betekenen voor iedereen, helaas is dat niet meer zo helder.
Wat voor jou onder fatsoen valt, kan voor een ander weer een uiting van onfatsoen zijn.
Precies de reden dat belediging nooit strafbaar kan zijn.
Ik vraag me overigens wel af hoe je een paar keer tot de conclusie racisme komt, terwijl het niet eens over rassen gaat.
Islamofobie is tegenwoordig ook racisme. Het gaat niet om ras, maar om het indelen van mensen in groepen, die groepen vervolgens kenmerken toekennen en vervolgens de aanname doen dat iedereen in jouw zelf gedefinieerde groep hetzelfde voelt en denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven