Mensen beledigen, dat moet kunnen anno 2018

zondag 4 februari 2018 om 11:23
Ik ben een beetje klaar mee, dat overal grapjes van gemaakt moet worden. En dan ook nog verontwaardigd zijn als ‘sommige’ mensen die grapjes niet leuk vinden. Dan zijn ze zeurpieten en hebben ze lange tenen en hebben ze geen gevoel voor humor. Wat is er mis met rekening houden met elkaar? Ik vind het tegenwoordig echt te ver gaan en dan vooral het stukje stel je niet aan “het is een grapje”. Nee, niet alles is grappig. Het lijkt vooral stoer te zijn om tegen gevoelige onderwerpen aan te trappen, alsof het een stel kleuters zijn die steeds over grenzen gaan.
Zó mijn ei is kwijt.
Zwarte Piet discussie
Sylvana Simmons
H&M rel
Renate van der gijp
Meetoo
Zó mijn ei is kwijt.
Zwarte Piet discussie
Sylvana Simmons
H&M rel
Renate van der gijp
Meetoo
donderdag 8 februari 2018 om 15:47
Het gaat niet over transgenders in het algemeen, het ging bij VI over één specifiek persoon.Fleurtje_5 schreef: ↑08-02-2018 15:35Waarom word een transgender beschermt voor flauwe grappen, en hoor je applaus als flauwe grappen over anderen gaan?
https://youtu.be/-irN8UYXh3A
Daarnaast in transgender een behoorlijk taboe, dus die mensen hebben het al moeilijk genoeg.
Wat Paul de Leeuw doet in dit filmpje is daar toch niet mee te vergelijken?
Ook al vind ik dat ook niet echt grappig.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 8 februari 2018 om 15:48
MaryCrawley schreef: ↑08-02-2018 15:38Waar heb ik gezegd dat jij niet mag reageren?
Ik zeg juist consequent dat die vrijheid voor ons allen geldt.
Jij bent degene die het verschil niet lijkt te willen zien tussen zelf een mening geven en iets willen verbieden. Ik zie niemand anders het hebben over een verbod.
Wat bedoel je met dat laatste dan? Hoe zou ik die mening in kunnen dammen, anders dan erop te reageren? Maar reageren mag kennelijk wel van jou, dus wat bedoel je dan precies?Dat is óók vrijheid en net zo goed niet aan jou om die mening in te dammen.
donderdag 8 februari 2018 om 15:50
Dit is dus slachtoffer denken. Jij bepaalt wel even wie er zielig genoeg is om niet beledigd te mogen worden.
Alle transgenders die ik heb zien reageren op van der Gijp, hadden er geen enkel probleem mee. Hoe verklaar je dat dan?

donderdag 8 februari 2018 om 15:51
Lullig gezegd heb je gelijk: gekwetst voelen ligt aan jezelf.Solomio schreef: ↑08-02-2018 13:10Dus alle pestprotocollen op scholen maar afschaffen? Pesten op het werk ook maar niet meer aanpakken?
Want dat gevoel begin ik te krijgen bij dit topic: als je je gekwetst voelt ligt het aan jou.
Klinkt mij toch erg zoals er ook over pesten gedaan wordt: de pesters bedoelen het niet zo slecht, zorg maar dat je ertegen kunt, enz. enz.
Nare ontwikkeling vind ik.
Echter kan gekwetstheid en erger expres veroorzaakt worden en in situaties hebben we daar oplossingen voor bedacht zoals pestprotocollen, veiligheidsprotocollen, gedragsvoorschriften, voorlichtingen, verboden, wetgeving en vast nog wel meer. Niet dat die allemaal geweldig werken of toegepast worden, maar het begin is er.
En zo te lezen voelen beide partijen zich niet gehoord.
Ik lees hier niemand die zegt dat opzettelijk kwetsen oké is.
Ik lees hier dat mensen een andere visie omtrent humor en beledigingen hebben.
Ik lees dat de mensen die het als beledigend ervaren weinig acceptatie kunnen opbrengen voor de mensen die dat niet zo ervaren. Met als gevolg dat ze dan maar gaan gooien met niet empathisch, dom en andere nare woorden.
Ik lees dat de mensen die het niet zo ervaren weinig hebben met de manier waarop momenteel een stem wordt gegeven aan de gevolgen van gedragingen en uitspraken. Met als gevolg dat ze gooien met termen als slachtofferschap, Gutmensch en andere nare woorden.
Waarbij ik persoonlijk van mening ben, dat als je tegen opzettelijk kwetsen van anderen bent dat het erg hypocriet en ongeloofwaardig overkomt als het dan wel oké is om het hier wel te doen. Wees dan een voorbeeld voor de ander, sta achter je punt en laat met je eigen gedrag zien wat je van de ander verwacht.
En uiteindelijk wordt het een herhaling van zetten waarbij inmiddels de brede 'stelling' van de openingspost gereduceerd is tot 'het topic gaat over de opmerking die van der Gijp maakte over transgenders'.
Mijn conclusie: zolang beide partijen niet in staat zijn om uit het oordeel naar de ander te stappen, en uit nieuwsgierigheid op zoek gaan naar de overeenkomsten, motieven en wensen voor de maatschappij dat dan werkbare en acceptabele oplossingen komen.
Vooralsnog zie ik aan beide kanten iets wat ik noem professioneel slachtofferschap (we worden tekort gedaan door de ander) en dat krijgt alleen vorm door aanvallen en verdedigen.
donderdag 8 februari 2018 om 15:54
Slachtofferdenken........
Gijp had het over Bo, niet over allemaal andere transgenders. Mss kon Bo er om lachen, maar dat weet ik niet.
En IK vond het niet grappig. Ongeacht wie het allemaal wel grappig vonden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 8 februari 2018 om 16:00
De vrijheid van meningsuiting komt in het geding als er oproepen komen om een tv-programma maar van de buis te halen omdat de grap volgens derden 'niet kan'.
Want waar men over de Luizenmoeder over de grond rolt van het lachen (want satire) moet VI van de buis, want die grappen kunnen dan weer niet want niet grappig en het programma staat niet in de Varagids onder 'satire'. Newsflash: ook over de Luizenmoeder kunnen mensen op hun teentjes getrapt zijn, hier een docent die het 'niet langer kon aanzien' en vreest voor het imago van docenten https://www.rtlnieuws.nl/gezin/wat-doet ... -afschrikt. Oh jee..
Dat je de grap kut vindt en stelt dat er allerlei Grote Gevolgen aanhangen voor de emancipatie van transgenders (niet bewezen), de mannen van VI en hun publiek én hun sympathisanten allemaal klootzakken vindt mag ook allemaal.
Dat de meeste mensen die spreken over het schandalige beledigen en pesten van VI zelf op een forum zich ook vaak te buiten gaan aan sneren en op de man spelen is vooral lachwekkend.
De stelling dat één Gijp met een pruik (en lippenstift) gaat veroorzaken dat homo's in de kast blijven, de zelfmoorden toenemen en transgenders niet meer geaccepteerd worden en dat de gehele samenleving ten onder gaat aan gepest, disrespect en alle malaise is vooral goedkoop denken te scoren.
TV-verslaggever Monica Overdijkink maakte in 2013 al bekend voortaan als vrouw verder te gaan en noemt het een flauwe grap, maar ook niet meer dan dat.
Want waar men over de Luizenmoeder over de grond rolt van het lachen (want satire) moet VI van de buis, want die grappen kunnen dan weer niet want niet grappig en het programma staat niet in de Varagids onder 'satire'. Newsflash: ook over de Luizenmoeder kunnen mensen op hun teentjes getrapt zijn, hier een docent die het 'niet langer kon aanzien' en vreest voor het imago van docenten https://www.rtlnieuws.nl/gezin/wat-doet ... -afschrikt. Oh jee..
Dat je de grap kut vindt en stelt dat er allerlei Grote Gevolgen aanhangen voor de emancipatie van transgenders (niet bewezen), de mannen van VI en hun publiek én hun sympathisanten allemaal klootzakken vindt mag ook allemaal.
Dat de meeste mensen die spreken over het schandalige beledigen en pesten van VI zelf op een forum zich ook vaak te buiten gaan aan sneren en op de man spelen is vooral lachwekkend.
De stelling dat één Gijp met een pruik (en lippenstift) gaat veroorzaken dat homo's in de kast blijven, de zelfmoorden toenemen en transgenders niet meer geaccepteerd worden en dat de gehele samenleving ten onder gaat aan gepest, disrespect en alle malaise is vooral goedkoop denken te scoren.
TV-verslaggever Monica Overdijkink maakte in 2013 al bekend voortaan als vrouw verder te gaan en noemt het een flauwe grap, maar ook niet meer dan dat.

donderdag 8 februari 2018 om 16:00
Nee, als je ongelijk wordt behandeld ga je als je jezelf een beetje serieus neemt eerst zelf met iemand in gesprek.
Ik los zaken dus gewoon zelf op, ik ken geen (normaal functionerend) mens die dan tegen mij begint over de wet of naar het politiebureau verwijst (mijn kleuter verwijst graag naar de politie).
Of hoog van de toren gaat blazen over zijn of haar belemmering in het lekker ongelijk willen behandelen, want kwetsen of beledigen is gewoon een fact of life joh en als het nog niet voor de rechter is geweest hoef je er nog niks mee.

donderdag 8 februari 2018 om 16:02
Dat is heel fijn. Maar mag ik het dan nog steeds een smakeloze grap op een ongepast moment vinden?
donderdag 8 februari 2018 om 16:06
Ja? Dus als jij wordt afgewezen voor een baan om je afkomst of je geaardheid, ga je even het gesprek aan?Het-groepje schreef: ↑08-02-2018 16:00Nee, als je ongelijk wordt behandeld ga je als je jezelf een beetje serieus neemt eerst zelf met iemand in gesprek.
Ik los zaken dus gewoon zelf op, ik ken geen (normaal functionerend) mens die dan tegen mij begint over de wet of naar het politiebureau verwijst (mijn kleuter verwijst graag naar de politie).
Of hoog van de toren gaat blazen over zijn of haar belemmering in het lekker ongelijk willen behandelen, want kwetsen of beledigen is gewoon een fact of life joh en als het nog niet voor de rechter is geweest hoef je er nog niks mee.
Ik maak grappen over alles en iedereen. Op het moment dat ik daar onderscheid in ga maken, ben ik technisch gezien in overtreding.
Helaas gebeurt dit al bij bijvoorbeeld moslims. Lachen om Christenen en Joden? Prima! Grappen over moslims? Oeoeoeh zou je.. nee doe maar niet joh, straks kwets je nog iemand!
donderdag 8 februari 2018 om 16:07

donderdag 8 februari 2018 om 16:16
Jij legde anderen woorden in de mond over een verbod en vervolgens zeg je dat dat niet wenselijk is.
Althans, zo kwam het op mij over.
Als je dat niet zo bedoelde ben ik blij om dat te horen.
Bovendien gaat het er niet om wat van mij mag. Het gaat erom wat van de wet mag.

donderdag 8 februari 2018 om 16:29
Nee hoor. Dan begrijp je niet goed wat vrijheid van meningsuiting is en hoe dat werkt.nessemeisje schreef: ↑08-02-2018 16:00De vrijheid van meningsuiting komt in het geding als er oproepen komen om een tv-programma maar van de buis te halen omdat de grap volgens derden 'niet kan'.
Mensen zijn vrij om te bedenken naar wie en wat ze graag kijken, een mening te hebben over wat ze wel en niet wenselijk vinden op tv, een bepaalde presentator vreselijk te vinden, etc etc
Bedrijven zijn ook vrij om niet met mensen te willen samenwerken op basis van gedragsregels e.d.
Zolang er niet vanuit de staat op geacteerd wordt is de vrijheid van meningsuiting niet in het geding. En voor zover mij bekend is geen van deze heren gevangen gezet of beboet voor hun grap. Ergo, ze hebben volledige vrijheid van meningsuiting. Anderen mogen alleen net zo goed vinden dat je een lul de behanger bent die niet op tv zou moeten komen. Dat is nou júist vrijheid van meningsuiting.
donderdag 8 februari 2018 om 16:33
donderdag 8 februari 2018 om 16:35
Juist. En oproepen tot een verbod op beledigingen gaat lijnrecht tegen de vrijheid van meningsuiting in en neigt naar facisme.MaryCrawley schreef: ↑08-02-2018 16:29Nee hoor. Dan begrijp je niet goed wat vrijheid van meningsuiting is en hoe dat werkt.
Mensen zijn vrij om te bedenken naar wie en wat ze graag kijken, een mening te hebben over wat ze wel en niet wenselijk vinden op tv, een bepaalde presentator vreselijk te vinden, etc etc
Bedrijven zijn ook vrij om niet met mensen te willen samenwerken op basis van gedragsregels e.d.
Zolang er niet vanuit de staat op geacteerd wordt is de vrijheid van meningsuiting niet in het geding. En voor zover mij bekend is geen van deze heren gevangen gezet of beboet voor hun grap. Ergo, ze hebben volledige vrijheid van meningsuiting. Anderen mogen alleen net zo goed vinden dat je een lul de behanger bent die niet op tv zou moeten komen. Dat is nou júist vrijheid van meningsuiting.
donderdag 8 februari 2018 om 16:37

donderdag 8 februari 2018 om 16:39
Doe je dat toch. Beledigd zijn over commentaar erop is in jouw wereld een keuze dus ik zie je probleem niet, en dat bedoel ik serieus na je betoog.julius schreef: ↑08-02-2018 16:06Ja? Dus als jij wordt afgewezen voor een baan om je afkomst of je geaardheid, ga je even het gesprek aan?
Ik maak grappen over alles en iedereen. Op het moment dat ik daar onderscheid in ga maken, ben ik technisch gezien in overtreding.
Helaas gebeurt dit al bij bijvoorbeeld moslims. Lachen om Christenen en Joden? Prima! Grappen over moslims? Oeoeoeh zou je.. nee doe maar niet joh, straks kwets je nog iemand!
Kies je er gewoon voor dat 'oei oei oei' niet te horen en lach je lekker door.
En ja, natuurlijk ga ik in eerste instantie zelf in gesprek als ik ongelijk zou worden behandeld.
Het is eerlijk gezegd zelfs waar ik deels mijn brood mee verdien, in gesprek gaan over dit soort zaken voor anderen. Lost veel meer op.
donderdag 8 februari 2018 om 16:39
Ik vind grappen niet zo leuk waar groeperingen of mensen persoonlijk beledigt worden.
Het ligt hem er veel aan in hoe je over brengt daadwerkelijk zo over mensen te denken of niet. 'haha maar jij bent een vrouw, jij kan enkel schoenen kopen/koken/etc' vind ik enkel grappig bij mensen waarvan je weet dat ze er zelf totáál niet zo over denken (daarom is het ook grappig, het ziet er raar uit dat dat uit hun mond komt) dan iemand die dit daadwerkelijk meent.
Omtrent dit uitkomen als transgender kwam het helaas bij mij over alsof deze mannen daadwerkelijk geen hoge pet ophebben van transgender mensen. Idem met de grap waar radiomannen een penis lieten zien aan een zangeres (maan?); dat kwam van volk wat vrouwen al als minder ziet.
Er zijn veel series/filmpjes/shows/comedians die grappen maken over elk type mens en zijn/haar vooroordelen maar dit kunnen uit een perspectief dat de grap niet zit in dat mensen stom zijn die zo zijn. Een serie die op een komische situatie de genante situaties laat zien waar je tegen aan kan lopen als transgender is zowel grappig én geeft inzicht.
Ik vind dat luizenmoeder dat wel doet. Alhoewel ik de humor te simpel vind en het moet oppassen niet teveel oude cliché grappen te gaan maken. De karakters zijn ook te één-dimensionaal tot nu toe.
Het ligt hem er veel aan in hoe je over brengt daadwerkelijk zo over mensen te denken of niet. 'haha maar jij bent een vrouw, jij kan enkel schoenen kopen/koken/etc' vind ik enkel grappig bij mensen waarvan je weet dat ze er zelf totáál niet zo over denken (daarom is het ook grappig, het ziet er raar uit dat dat uit hun mond komt) dan iemand die dit daadwerkelijk meent.
Omtrent dit uitkomen als transgender kwam het helaas bij mij over alsof deze mannen daadwerkelijk geen hoge pet ophebben van transgender mensen. Idem met de grap waar radiomannen een penis lieten zien aan een zangeres (maan?); dat kwam van volk wat vrouwen al als minder ziet.
Er zijn veel series/filmpjes/shows/comedians die grappen maken over elk type mens en zijn/haar vooroordelen maar dit kunnen uit een perspectief dat de grap niet zit in dat mensen stom zijn die zo zijn. Een serie die op een komische situatie de genante situaties laat zien waar je tegen aan kan lopen als transgender is zowel grappig én geeft inzicht.
Ik vind dat luizenmoeder dat wel doet. Alhoewel ik de humor te simpel vind en het moet oppassen niet teveel oude cliché grappen te gaan maken. De karakters zijn ook te één-dimensionaal tot nu toe.

donderdag 8 februari 2018 om 16:43
Fascisme nog wel. Toe maar.
Net zo goed als mensen mogen beledigen mogen ze ook oproepen tot een verbod op beledigingen.
Je mag ook hardop voor de doodstraf zijn of een verbod willen op bananenschuimpjes of muggen in de zomer, maar dat wil nog niet zeggen dat je je zin krijgt. En het kan ook best zijn dat je door je mening minder serieus wordt genomen of minder aardig wordt gevonden.
Maar je mag het gewoon openlijk vinden en zo veel oproepen als je wilt.
En als genoeg mensen het met je eens zijn kun je langs democratische weg je zin doordrukken, als die tenminste niet strijdig is met de grondwet. Wat in het geval van een verbod op beledigen wel zo is.
Supersimpel.
anoniem_317725 wijzigde dit bericht op 08-02-2018 16:44
0.46% gewijzigd
donderdag 8 februari 2018 om 16:44
Had gisteravond de T.V aanstaan.was tussendoor bezig .er schijnt n programma te zijn wat over Marktplaats gaat.Ik geloof dat Irene Moors er ook in zit.
Maar in ieder geval hoor ik op n gegeven moment Mike de Boer. Hij belt aan bij n huis om te kijken hoe en waarom ze n item verkopen.
Hij belt aan.en tot mijn verbazing zegt ie tegen de man die open doet. Oh dat is vreemd n man die n poppenhuis verkoopt.
Nee zegt die man .tis mijn moeder die het verkoopt.
Wat ik er mee zeggen wil. dat dat toch ook n aparte reactie is van Maike de Boer.
Maakt mij totaal niks uit.maar met dit topic in mijn gedachten .moest ik er toch wel vreselijk om lachen.
Nu is Maike de Boer homo.maar als hij geen Homo was geweest.was hier de hel weer losgebroken.

Maar in ieder geval hoor ik op n gegeven moment Mike de Boer. Hij belt aan bij n huis om te kijken hoe en waarom ze n item verkopen.
Hij belt aan.en tot mijn verbazing zegt ie tegen de man die open doet. Oh dat is vreemd n man die n poppenhuis verkoopt.
Wat ik er mee zeggen wil. dat dat toch ook n aparte reactie is van Maike de Boer.
Maakt mij totaal niks uit.maar met dit topic in mijn gedachten .moest ik er toch wel vreselijk om lachen.
Nu is Maike de Boer homo.maar als hij geen Homo was geweest.was hier de hel weer losgebroken.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .

donderdag 8 februari 2018 om 16:53
Maar dat doet dus ook niemand.
Mensen vinden het smakeloos, achterlijk, onaardig, onnodig, etc.
Ik zie nergens een oproep tot een verbod. Als ik dat zie ben ik de aller-allereerste om daar tegenin te gaan. Maar ik zie vooral heel veel "mond dicht en niet zeiken reacties". En tja, je mag het zeiken vinden maar óók dat 'gezeik' mag gewoon in NL en moet net zo hard beschermd worden.

Wat een rare veronderstelling.chrisjoh schreef: ↑08-02-2018 16:44Had gisteravond de T.V aanstaan.was tussendoor bezig .er schijnt n programma te zijn wat over Marktplaats gaat.Ik geloof dat Irene Moors er ook in zit.
Nu is Maike de Boer homo.maar als hij geen Homo was geweest.was hier de hel weer losgebroken.![]()
kloptGenieInABottle schreef: ↑08-02-2018 16:42En off topic: Rosanna, gebruikte jij niet eerst blauwe letters?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Fascisme ja. Het beperken van de vrijheid van meningsuiting is nou eenmaal fascisme.Snarky schreef: ↑08-02-2018 16:43Fascisme nog wel. Toe maar.
Net zo goed als mensen mogen beledigen mogen ze ook oproepen tot een verbod op beledigingen.
Je mag ook hardop voor de doodstraf zijn of een verbod willen op bananenschuimpjes of muggen in de zomer, maar dat wil nog niet zeggen dat je je zin krijgt. En het kan ook best zijn dat je door je mening minder serieus wordt genomen of minder aardig wordt gevonden.
Maar je mag het gewoon openlijk vinden en zo veel oproepen als je wilt.
En als genoeg mensen het met je eens zijn kun je langs democratische weg je zin doordrukken, als die tenminste niet strijdig is met de grondwet. Wat in het geval van een verbod op beledigen wel zo is.
Supersimpel.
Mensen die ertoe oproepen claimen echter vaak dat te doen uit antifascisme. Wat bijzonder vreemd is, uiteraard.
Neemt niet weg dat ze het recht hebben uiteraard. Het is alleen zo intens dom en werkt alleen maar contra productief. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dat besef eens zal doordringen.