
Kleuterrapport: cadeautje?

vrijdag 9 februari 2018 om 13:32
Als een kleuter het niet goed doet vind ik dat dit persoonlijk met de ouders moet besproken worden. Maar niet via een rapport.
vrijdag 9 februari 2018 om 13:40
Kun je nagaan hoe erg het is als een volwassene amper kan spellen!
(Sorry, kon het niet laten


vrijdag 9 februari 2018 om 13:43
dat gebeurt ook. Je hebt vooraf een 10 minutengesprek waar het rapport al in besproken wordt. Daarna krijgt je kind het mee naar huis. Gewoon als naslagwerk, om mee te pronken, whatever.
Mensen zijn zo gauw over de zeik als het gaat over het meten van voortgang bij kinderen. Citotoets in groep1? Belachelijk!! Uh tja, we willen allemaal ook dat achterstanden tijdig opgemerkt worden. Hoe moet je dat doen als metingen 'belachelijk' worden gevonden?

vrijdag 9 februari 2018 om 13:43

vrijdag 9 februari 2018 om 13:43
We hebben zo'n rapport wel eens aan opa en oma laten zien, maar die konden helemaal niets met alle tekst en tig bladzijden waaruit zo'n rapport tegenwoordig bestaat. Zeker in de lagere groepen staan er bij ons bijvoorbeeld geen cijfers op, en in de hogere groepen is het nog steeds een 'rv' of iets dergelijks voor muziek. Kortom, het zegt ze niks en ze gaven daarom heel stom (of geen) commentaar. Dus dat laat ik niet meer zien.
Zelf lopen we het met de kinderen door. Maar voor hun zwakkere vakken krijgen ze geen cijfers, alleen een opmerking (soms), dus belonen voor een verbetering is niet aan de orde. Het wordt hooguit "wauw, je hebt nu een rv voor muziek en de vorige keer een m!"
Zelf lopen we het met de kinderen door. Maar voor hun zwakkere vakken krijgen ze geen cijfers, alleen een opmerking (soms), dus belonen voor een verbetering is niet aan de orde. Het wordt hooguit "wauw, je hebt nu een rv voor muziek en de vorige keer een m!"
vrijdag 9 februari 2018 om 13:44

vrijdag 9 februari 2018 om 13:46
2koffie schreef: ↑09-02-2018 13:43We hebben zo'n rapport wel eens aan opa en oma laten zien, maar die konden helemaal niets met alle tekst en tig bladzijden waaruit zo'n rapport tegenwoordig bestaat. Zeker in de lagere groepen staan er bij ons bijvoorbeeld geen cijfers op, en in de hogere groepen is het nog steeds een 'rv' of iets dergelijks voor muziek. Kortom, het zegt ze niks en ze gaven daarom heel stom (of geen) commentaar. Dus dat laat ik niet meer zien.
Zelf lopen we het met de kinderen door. Maar voor hun zwakkere vakken krijgen ze geen cijfers, alleen een opmerking (soms), dus belonen voor een verbetering is niet aan de orde. Het wordt hooguit "wauw, je hebt nu een rv voor muziek en de vorige keer een m!"
Ik bedenk me net dat dit officieel niet zijn eerste rapport is, op de peuterspeelzaal kreeg ie ook een soort rapport mee, bij de overgang naar school. Daar was inderdaad ook geen touw aan vast te knopen voor oma's en opa's. En zoontje was zich toen nog nergens van bewust, dus ook geen cadeautje gegeven.

vrijdag 9 februari 2018 om 13:50
mijn andere zoon die naar speciaal onderwijs gaat (dus ja, ik weet ook genoeg van het oneerlijke gevoel als je kind een onvoldoende krijgt terwijl het voor zijn doen onwijs goed was), krijgt helemaal geen rapporten meer.
Ik krijg een evaluatie van het ontwikkelplan en daar praten we dan over. Kind is daar zelf bij want boven de 12.
Ik krijg een evaluatie van het ontwikkelplan en daar praten we dan over. Kind is daar zelf bij want boven de 12.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:07
Maar ik heb het enkel over kleutersSaoghail schreef: ↑09-02-2018 13:43dat gebeurt ook. Je hebt vooraf een 10 minutengesprek waar het rapport al in besproken wordt. Daarna krijgt je kind het mee naar huis. Gewoon als naslagwerk, om mee te pronken, whatever.
Mensen zijn zo gauw over de zeik als het gaat over het meten van voortgang bij kinderen. Citotoets in groep1? Belachelijk!! Uh tja, we willen allemaal ook dat achterstanden tijdig opgemerkt worden. Hoe moet je dat doen als metingen 'belachelijk' worden gevonden?
vrijdag 9 februari 2018 om 14:09


vrijdag 9 februari 2018 om 14:12
zodra je kind de school binnen stapt begint het screenen. En TO zei het al, zelfs daarvoor op de peuterspeelzaal kijkt men al naar de ontwikkeling. Op het kinderdagverblijf en het consultatiebureau doen ze dat ook. ALs een kind dat met anderhalf een te kleine woordenschat heeft, dan kan er onderzoek gedaan worden naar de oorzaak (autisme, slechthorend, verstandelijke beperking of wat dan ook).
Op school gieten ze dat soort dingen in een leuk boekje dat rapport wordt genoemd en klaar.
Ik zie nog steeds het bezwaar niet.
edit: groep 1 is overigens de kleuterklas.
Heb je wel kinderen?


vrijdag 9 februari 2018 om 14:18
De kleuter geeft het af en gaat spelen. Die merkt er niets van, tenzij je er zelf aandacht aan gaat geven door het aan visite te laten zien en zo.
Mijn jongste raakte pas in groep 5 geïnteresseerd. Dus kijken we er pas vanaf dan samen naar, omdat hij graag wilde weten welke cijfers hij had.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:19
Er zit heel veel verschil tussen de resultaten van mijn kinderen. Ook tussen de inzet, die is omgekeerd evenredig. Maar mijn moeder, die voor de rest overigens heel erg lief is, legde vroeger vreselijk de nadruk op punten dus die heb ik nooit in de buurt van rapporten van de kinderen gelaten want daar heb ik zelf te slechte herinneringen aan (al gok ik dat ze bij haar kleinkinderen helemaal anders zou reageren, maar ik neem het risico niet).
Mijn schoonmoeder reageert over het algemeen bizar dus ook daar neem ik het risico niet. Voor de ene is het gewoon niet leuk dat hij z'n rapport zou moeten tonen vlak samen met dat van de andere.
Zelf doe ik altijd een soort van 'start van de vakantie'-feestje: hapjes en kinderchampagne bij wijze van avondeten en vlak voor de zomervakantie neem ik ze mee uit lunchen.
Mijn schoonmoeder reageert over het algemeen bizar dus ook daar neem ik het risico niet. Voor de ene is het gewoon niet leuk dat hij z'n rapport zou moeten tonen vlak samen met dat van de andere.
Zelf doe ik altijd een soort van 'start van de vakantie'-feestje: hapjes en kinderchampagne bij wijze van avondeten en vlak voor de zomervakantie neem ik ze mee uit lunchen.
the4ofus wijzigde dit bericht op 09-02-2018 14:19
0.67% gewijzigd

vrijdag 9 februari 2018 om 14:22
Mijn zoon (groep 2) kwam gisteren thuis met zijn rapport. Vorig jaar boeide het hem nog totaal niet, nu wilde hij het wel graag aan me laten zien. Ik heb het samen met hem zitten te bekijken waarbij we vooral gekeken hebben naar zijn tekening en knutselwerkje dat erin zat (dat doen ze erin als een soort portfolio). Dat vond hij namelijk zelf het meest interessant, want dat is tastbaar. Verder heb ik de dingen aan hem voorgelezen die gingen over dat hij goed kan samenwerken, zelf leuke inbreng heeft bij de thema's, dingen die de juf expliciet over hen geschreven heeft, etc. Dingen als Cito-Scores en hoe ver hij is met de groep 1/2 lesdoelen heb ik overgeslagen, hij weet niet eens dat hij Cito-Toetsen gemaakt heeft en dat er lesdoelen zijn. De juf heeft het daar ook niet over (die zou ook niet zeggen dat ze taak X moeten doen voor het rapport), ze houden het zo speels en ongedwongen mogelijk. Bij kleuters hoeft het gelukkig allemaal niet zo om prestaties te hangen, beter niet zelfs! Daarom doen we ook zeker geen cadeautje oid of ermee rondgaan binnen de familie, dat legt er in mijn ogen veel teveel nadruk op. Een kleuterrapport zou mijns inziens niet meer of minder bijzonder moeten zijn voor een hemzelf dan een gemiddeld knutselwerkje wat hij meeneemt uit school.
In latere klassen vind ik geld of cadeautjes voor het rapport overigens ook discutabel, want hoe houd je dat eerlijk? Mijn broer haalde altijd lagere cijfers dan ik, zou hij dan een kleinere of geen beloning moeten krijgen? Dan kun je zeggen dat het niet gaat om cijfers maar om inzet, maar zijn inzet was ook minder dan die van mij. Want omdat het moeilijker voor hem was had hij er ook minder zin in om dingen voor school te doen en stelde hij het graag uit, terwijl mijn hoge cijfers me juist zelfvertrouwen gaven. Ik zie een cadeautje bij een rapport daarom ook meer als een gelegenheid die ouders aangrijpen als ze toch al zo graag iets willen geven dan dat ze nou echt alleen iets zouden geven bij genoeg prestaties of inzet. Ik ken in ieder geval geen enkel
kind die geen cadeau kreeg wegens te weinig prestaties.
In latere klassen vind ik geld of cadeautjes voor het rapport overigens ook discutabel, want hoe houd je dat eerlijk? Mijn broer haalde altijd lagere cijfers dan ik, zou hij dan een kleinere of geen beloning moeten krijgen? Dan kun je zeggen dat het niet gaat om cijfers maar om inzet, maar zijn inzet was ook minder dan die van mij. Want omdat het moeilijker voor hem was had hij er ook minder zin in om dingen voor school te doen en stelde hij het graag uit, terwijl mijn hoge cijfers me juist zelfvertrouwen gaven. Ik zie een cadeautje bij een rapport daarom ook meer als een gelegenheid die ouders aangrijpen als ze toch al zo graag iets willen geven dan dat ze nou echt alleen iets zouden geven bij genoeg prestaties of inzet. Ik ken in ieder geval geen enkel
kind die geen cadeau kreeg wegens te weinig prestaties.
nicole123 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 14:25
2.16% gewijzigd
vrijdag 9 februari 2018 om 14:22
Ik geef wel altijd een cadeautje. Meestal een boek dat ze zelf uit mogen zoeken. En we eten wat feestelijks naar keuze. Voor het overgangsrapport heb ik ook wel eens zomerspeelgoed gegeven , komt dan mooi van pas. Dan gaan we ook uit eten als gezin.
Volgend jaar als ze naar de middelbare school gaan dan ben ik van plan geld te gaan geven.
Dit jaar sluiten ze de basisschool af en ik ben eigenlijk van plan om dat te vieren met een weekendje weg met z'n drietjes. Mijn man kan dan thuis blijven bij de jongste.
Volgend jaar als ze naar de middelbare school gaan dan ben ik van plan geld te gaan geven.
Dit jaar sluiten ze de basisschool af en ik ben eigenlijk van plan om dat te vieren met een weekendje weg met z'n drietjes. Mijn man kan dan thuis blijven bij de jongste.
vrijdag 9 februari 2018 om 14:24
Hier in Belgie zijn het kleuterklassen. De eerste kleuterklas start vanaf 2-3 jaar. Hier is het eerste studiejaar vanaf 6-7 jaar.Saoghail schreef: ↑09-02-2018 14:12zodra je kind de school binnen stapt begint het screenen. En TO zei het al, zelfs daarvoor op de peuterspeelzaal kijkt men al naar de ontwikkeling. Op het kinderdagverblijf en het consultatiebureau doen ze dat ook. ALs een kind dat met anderhalf een te kleine woordenschat heeft, dan kan er onderzoek gedaan worden naar de oorzaak (autisme, slechthorend, verstandelijke beperking of wat dan ook).
Op school gieten ze dat soort dingen in een leuk boekje dat rapport wordt genoemd en klaar.
Ik zie nog steeds het bezwaar niet.
edit: groep 1 is overigens de kleuterklas.
Heb je wel kinderen?
Het is goed dat kinderen vanaf het begin opgevolgd worden. Maar als kleuters bij oudere broertjes, nichtjes, enz. zien en horen hoeveel stress rapporten geven....
vrijdag 9 februari 2018 om 14:27
Daar sluit ik mij helemaal bij aan!Koffiekop schreef: ↑09-02-2018 14:19Het verschil is dat als je het in een rapport zet je kind vanaf dat moment wéét dat het gescreend, genormeerd, gemeten wordt. Hoe je het ook noemen wil, het enige juiste woord is: beoordeeld.
En oordelen en beoordeeld worden betekent dat je ergens aan moet voldoen. Een kind van 4-5 hoeft in mijn ogen nergens aan te voldoen. Althans, dat hoeft het kind zelf niet zo te voelen. De prestatiemaatschapij komt vanzelf, daar hoef je niet met een kleuter al mee bezig te zijn.

vrijdag 9 februari 2018 om 14:28
Ach, gebeurt thuis ook - maar dan met zindelijkheid, eten, zelf aankleden....
en dat soort dingen vonden mijn kinderen veel moeilijker dan tot 5 tellen



vrijdag 9 februari 2018 om 14:30
Koffiekop en 2koffie ik vind jullie verwarrend samen in 1 topic
Maar hebben jullie niet het idee dat we gewoon allemaal veel te moeilijk doen, om het al over 'beoordeeld' te hebben. Ik zie het meer als 'kijken hoe het gaat', zonder dat daar nou gelijk een waarde-oordeel aan hoeft te hangen. Een cadeautje zou hij dan sowieso wel (of niet, ik twijfel nog!) krijgen, ongeacht of hij nou een goed of een voldoende heeft.

Maar hebben jullie niet het idee dat we gewoon allemaal veel te moeilijk doen, om het al over 'beoordeeld' te hebben. Ik zie het meer als 'kijken hoe het gaat', zonder dat daar nou gelijk een waarde-oordeel aan hoeft te hangen. Een cadeautje zou hij dan sowieso wel (of niet, ik twijfel nog!) krijgen, ongeacht of hij nou een goed of een voldoende heeft.