Werklozen topic!
donderdag 9 februari 2017 om 12:01
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
maandag 12 februari 2018 om 19:50
lola712 Inmiddels is duidelijk dat simpelweg aan de eisen voldoen niet voldoende is om een baan te krijgen. Waarschijnlijk krijgen ze stapels reacties met mensen die aan de eisen voldoen. Zeker met HBO communicatie.
Dus is er misschien een manier dat je minpunten kunt ondervangen, of iets waarmee je je extra kunt onderscheiden? Probeer twijfel weg te nemen in je brief/motivatie. Want anders zal het naarmate de tijd verstrijkt niet makkelijker worden. Probeer dus echt iets te bedenken waar je van toegevoegde waarde zou kunnen zijn. Een afgeronde opleiding hebben we allemaal en dat is vaak niet genoeg.
Hopelijk is er iemand die je daarin kan coachen (niet van UWV). Wellicht zul je daar in moeten investeren.
Dus is er misschien een manier dat je minpunten kunt ondervangen, of iets waarmee je je extra kunt onderscheiden? Probeer twijfel weg te nemen in je brief/motivatie. Want anders zal het naarmate de tijd verstrijkt niet makkelijker worden. Probeer dus echt iets te bedenken waar je van toegevoegde waarde zou kunnen zijn. Een afgeronde opleiding hebben we allemaal en dat is vaak niet genoeg.
Hopelijk is er iemand die je daarin kan coachen (niet van UWV). Wellicht zul je daar in moeten investeren.
maandag 12 februari 2018 om 21:00
Haai, geen idee of je dit al doet, ik heb de 50 pagina’s niet doorgelezen, maar ik heb juist in het begin van mijn loopbaan onwijs veel gehad aan hele leuke contacten met uitzendbureaus. Ik merk, in elk geval hier in de regio dat de markt voor communicatiemensen best aantrekt en veel wordt uitgezet via een uitzendbureau. Je hoeft maar 1 of 2 bureaus te hebben die het in je zien zitten en dan is de kans meteen al een stuk groter dat je in elk geval op gesprek mag komen. Nogmaals... dit is mijn ervaring, dus ik snap echt dat dit niet bij alles en iedereen zo werkt, maar het is een poging waard!
maandag 12 februari 2018 om 22:08
Dat klopt, alleen krijg ik dan vaak klantenservice functies toegespeeld en dat is toch een andere tak van sport. Daar veel mensen die ook maar dat doen omdat ze niet aan de bak komen. Zit je meestal gewoon in een kantoor, dus niet bij het bedrijf zelf waardoor je eventueel zou kunnen doorstromen. Bij een bekende bank moet je bijvoorbeeld eerst nog 3 wft-diploma's halen voordat je überhaupt aan de slag mag, zit ik ook niet op te wachten. Maar als het echt allemaal blijft tegenzitten misschien toch eens die stap zetten.lilguinea schreef: ↑12-02-2018 21:00Haai, geen idee of je dit al doet, ik heb de 50 pagina’s niet doorgelezen, maar ik heb juist in het begin van mijn loopbaan onwijs veel gehad aan hele leuke contacten met uitzendbureaus. Ik merk, in elk geval hier in de regio dat de markt voor communicatiemensen best aantrekt en veel wordt uitgezet via een uitzendbureau. Je hoeft maar 1 of 2 bureaus te hebben die het in je zien zitten en dan is de kans meteen al een stuk groter dat je in elk geval op gesprek mag komen. Nogmaals... dit is mijn ervaring, dus ik snap echt dat dit niet bij alles en iedereen zo werkt, maar het is een poging waard!
maandag 12 februari 2018 om 22:33
Hoe lang wil je nog wachten dan?lola712 schreef: ↑12-02-2018 22:08Dat klopt, alleen krijg ik dan vaak klantenservice functies toegespeeld en dat is toch een andere tak van sport. Daar veel mensen die ook maar dat doen omdat ze niet aan de bak komen. Zit je meestal gewoon in een kantoor, dus niet bij het bedrijf zelf waardoor je eventueel zou kunnen doorstromen. Bij een bekende bank moet je bijvoorbeeld eerst nog 3 wft-diploma's halen voordat je überhaupt aan de slag mag, zit ik ook niet op te wachten. Maar als het echt allemaal blijft tegenzitten misschien toch eens die stap zetten.
Je moet echt ergens nu gaan beginnen. Op een klantenservice doe je in ieder geval werkervaring op. Ik heb een aantal pagina’s geleden ook al gezegd dat je dan in ieder geval binnen bent. Als je het goed doet, enthousiast bent, kan je bijvoorbeeld voorstellen om te helpen bij werkinstructies maken, presentaties (meer communicatie- dingen). Wie weet wat er uit komt en je hebt ook meer toegang tot interne vacatures. Zo niet, kan je vanuit die baan in ieder geval verder solliciteren.
Laat het idee los dat je met hbo- communicatie een topbaan kunt krijgen en je ontzettend hoogopgeleid bent. Tegenwoordig hebben zoveel mensen een hbo- opleiding dat het bijna standaard wordt.
Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. Over een paar maanden studeert weer een nieuwe lichting af.
maandag 12 februari 2018 om 23:28
Ik verwacht eind deze maand of eerder alle sollicitatie uitslagen binnen te hebben.Leergierig schreef: ↑12-02-2018 22:37Bij sommige functies moet je inderdaad een WFT- basis hebben of die willen halen. Waarom zou je dat niet doen?
Omdat ik geen zin in studeren meer heb (tijdens een baan ontwikkelen is anders dan vooraf, wft basis halen staat los van inwerktraject). Wft is heel specifiek (je moet ook nog twee andere modules halen) en het bankwezen heeft ook geen fijn toekomstbeeld.
dinsdag 13 februari 2018 om 00:06
Niet nog 2 weken gaan wachten op allerlei uitslagen. Ook bij bepaalde klantenservice- functies wordt WFT gevraagd en dan alleen basis. Dit staat los van een bank. Je kunt twee andere modules er bij doen, maar dan zit je meer richting verzekeringswereld/ adviseursfunctie. Vraag anders bij een uitzendbureau of je met WFT basis meer kans hebt op een baan en welke.lola712 schreef: ↑12-02-2018 23:28Ik verwacht eind deze maand of eerder alle sollicitatie uitslagen binnen te hebben.
Omdat ik geen zin in studeren meer heb (tijdens een baan ontwikkelen is anders dan vooraf, wft basis halen staat los van inwerktraject). Wft is heel specifiek (je moet ook nog twee andere modules halen) en het bankwezen heeft ook geen fijn toekomstbeeld.
In deze tijd zul je je moeten blijven ontwikkelen, dus geen zin meer in studeren, kan gewoon niet. Anders een tweede moderne taal leren spreken. Is ook altijd een plus, bijvoorbeeld Duits of Frans. Ik werk inmiddels 27 jaar en heb altijd opleidingen/ cursussen gevolgd, ook naast mijn werk. Staat goed op je CV en je blijft employable.
dinsdag 13 februari 2018 om 06:40
Daar speelt mijn faalangst dan weer op. Weken blokken voor iets en qua inhoud misschien wel kennen straks maar dan niet halen door de spanning of onzekerheid zoals vaker bij mij is gebleken. Die teleurstelling wil ik mezelf niet aandoen, voorkomen. Dan liever gewoon jezelf in de proeftijd bewijzen dan vooraf zo'n examen moeten doen.Leergierig schreef: ↑13-02-2018 00:06Niet nog 2 weken gaan wachten op allerlei uitslagen. Ook bij bepaalde klantenservice- functies wordt WFT gevraagd en dan alleen basis. Dit staat los van een bank. Je kunt twee andere modules er bij doen, maar dan zit je meer richting verzekeringswereld/ adviseursfunctie. Vraag anders bij een uitzendbureau of je met WFT basis meer kans hebt op een baan en welke.
In deze tijd zul je je moeten blijven ontwikkelen, dus geen zin meer in studeren, kan gewoon niet. Anders een tweede moderne taal leren spreken. Is ook altijd een plus, bijvoorbeeld Duits of Frans. Ik werk inmiddels 27 jaar en heb altijd opleidingen/ cursussen gevolgd, ook naast mijn werk. Staat goed op je CV en je blijft employable.
dinsdag 13 februari 2018 om 08:45
Lola, ga je eerst wachten op de uitslagen van sollicitaties voordat je nieuwe sollicitaties doet? En hoeveel sollicitaties doe je per maand?
Toen ik werkloos was, stuurde ik per maand wel 30 sollicitaties op. Ook al had ik tussendoor gesprekken, zolang niets rond was bleef ik gewoon keihard door solliciteren. Dit kan ik je ook zeker adviseren. En ik reageerde dan ook nog alleen naar banen in mijn vakgebied. Omdat je nu al lange tijd thuis zit, is het denk ik wel handig om daarbuiten ook nog naar klantenservice functies te kijken.
Toen ik werkloos was, stuurde ik per maand wel 30 sollicitaties op. Ook al had ik tussendoor gesprekken, zolang niets rond was bleef ik gewoon keihard door solliciteren. Dit kan ik je ook zeker adviseren. En ik reageerde dan ook nog alleen naar banen in mijn vakgebied. Omdat je nu al lange tijd thuis zit, is het denk ik wel handig om daarbuiten ook nog naar klantenservice functies te kijken.
dinsdag 13 februari 2018 om 09:33
Ik zorg dat ik altijd zo'n drie sollicitaties heb lopen. Vandaag ga ik ook weer een brief sturen. Klantenservice functies reageer ik al op, maar dan waar geen wft-certificaat verplicht is.essychan schreef: ↑13-02-2018 08:45Lola, ga je eerst wachten op de uitslagen van sollicitaties voordat je nieuwe sollicitaties doet? En hoeveel sollicitaties doe je per maand?
dinsdag 13 februari 2018 om 09:37
Maar lieve schat uitslagen ?lola712 schreef: ↑12-02-2018 23:28Ik verwacht eind deze maand of eerder alle sollicitatie uitslagen binnen te hebben.
Waarop op , reactie op een eerste brief ?
Je moet echt door op heel veel,brieven komt niet tot nauwelijks reactie zegt iedereen hier ook .
Echt zoek coaching je zit nu al hoe lang in deze uitzichtloze positie ?
dinsdag 13 februari 2018 om 10:04
Maar dan moet ze wat, dan speelt d'r faalangst weer op. Stel je voor dat ze straks gewoon aan het werk gaat, dan moet ze ook wat.
Echt, ik lees sinds mijn maand werkloosheid nog steeds mee, maar ik zie alleen maar opmerkingen dat ze het niet kan/wil, dat ze toch voldoet, maar dat het blijkbaar niet genoeg is.
Dit is toch gewoon een hopeloze instelling, zoek hulp of stop met zeiken en ga gewoon werken en dus eventueel je certificaatje halen. Hoeveel moeite is dat nu.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
dinsdag 13 februari 2018 om 10:16
Lola, sorry, maar ik ga het even duidelijk zeggen: je zeurt en je doet er alles aan om maar niet uit je veilige hoekje te komen. Dit is schijnveiligheid en levert je niks op. Van vermijden (dat doe je, en ik hoef hier geen klaagzang over want het is een feit) is op de langere termijn nog nooit iemand beter geworden.
Zoek een goede psycholoog en ga hiermee aan de slag. Als je in dit circeltje blijft hangen en denken wordt t niks met dat solliciteren. Hup!
Zoek een goede psycholoog en ga hiermee aan de slag. Als je in dit circeltje blijft hangen en denken wordt t niks met dat solliciteren. Hup!
anoniem_131921 wijzigde dit bericht op 13-02-2018 10:21
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.22% gewijzigd
dinsdag 13 februari 2018 om 10:20
Nog meer mensen aan het solliciteren? Ik heb een contract voor maar een paar maanden en ben dus nog steeds bezig met solliciteren. Ik heb gesolliciteerd op een interne vacature die eigenlijk weer op mijn “oude niveau” is. Maar ik ben er toch wel een beetje onzeker over, omdat ik er toch alweer een tijdje uit ben. Ik reken er dus niet te hard op, maar zou het erg leuk vinden als ik verder mag.
dinsdag 13 februari 2018 om 10:25
Wel wat passende bijscholing gedaan ofzo? Kan je aantonen dat je wel up to date bent? Dat geeft misschien wat zelfvertrouwenBanaaninmijnoor schreef: ↑13-02-2018 10:20Nog meer mensen aan het solliciteren? Ik heb een contract voor maar een paar maanden en ben dus nog steeds bezig met solliciteren. Ik heb gesolliciteerd op een interne vacature die eigenlijk weer op mijn “oude niveau” is. Maar ik ben er toch wel een beetje onzeker over, omdat ik er toch alweer een tijdje uit ben. Ik reken er dus niet te hard op, maar zou het erg leuk vinden als ik verder mag.
dinsdag 13 februari 2018 om 10:33
Misschien kan je het eerst combineren om het uit te proberen. Kan je makkelijk minder werken bij je baan in loondienst? Hoe zouden die daar tegenover staan? Misschien moet je ook even kijken naar concurrentiebeding.
dinsdag 13 februari 2018 om 12:57
Ik ben ook druk aan het solliciteren. Heb wel een baan momenteel, ik heb ook wel eens een tijdje zonder werk gezeten, dus ik realiseer me echt wel dat het heel anders is als je echt werk zoekt.Banaaninmijnoor schreef: ↑13-02-2018 10:20Nog meer mensen aan het solliciteren? Ik heb een contract voor maar een paar maanden en ben dus nog steeds bezig met solliciteren. Ik heb gesolliciteerd op een interne vacature die eigenlijk weer op mijn “oude niveau” is. Maar ik ben er toch wel een beetje onzeker over, omdat ik er toch alweer een tijdje uit ben. Ik reken er dus niet te hard op, maar zou het erg leuk vinden als ik verder mag.
Maar toch ben ik ook dringend op zoek naar wat anders wegens een zeer vervelende situatie op mijn huidige werk. Maar ik verwacht niet 1-2-3 wat anders te hebben.
dinsdag 13 februari 2018 om 15:08
Hier tot op heden nog niets.
Vandaag een afwijzing gekregen voor mevrouw A, terwijl ik mevrouw B ben. Helaas was hij wel voor mij bestemd, zo bleek na navraag.
Andere functie ook voor afgewezen: ze hebben tien kandidaten uitgenodigd en ze vonden mijn CV wel heel interessant, dus als ze er niet uitkomen dan bellen ze me. Tja.
Wel voorgesteld bij een bedrijf vandaag (via een W&S bureau). Even afwachten wat dat wordt.
Ik zit echt in een dip. Ik wil heel graag met mezelf aan de slag omdat ik telkens tegen dezelfde dingen aan loop. Ik word heel onzeker van de hele situatie en alles daar omheen en aan de andere kant durf ik amper te solliciteren. Althans, ik durf wel brieven te schrijven maar als ik op gesprek moet dan word ik extreem angstig. Zo angstig en onzeker dat ik eerder gesprekken afgebeld heb. Niet handig. Contract loopt eind van de maand af, dus dan moet ik wel. Eerder was het nog geen ‘must’.
Ben echt moedeloos op het moment. Heb wel binnenkort een afspraak met een loopbaancoach. Ben benieuwd.
Vandaag een afwijzing gekregen voor mevrouw A, terwijl ik mevrouw B ben. Helaas was hij wel voor mij bestemd, zo bleek na navraag.
Andere functie ook voor afgewezen: ze hebben tien kandidaten uitgenodigd en ze vonden mijn CV wel heel interessant, dus als ze er niet uitkomen dan bellen ze me. Tja.
Wel voorgesteld bij een bedrijf vandaag (via een W&S bureau). Even afwachten wat dat wordt.
Ik zit echt in een dip. Ik wil heel graag met mezelf aan de slag omdat ik telkens tegen dezelfde dingen aan loop. Ik word heel onzeker van de hele situatie en alles daar omheen en aan de andere kant durf ik amper te solliciteren. Althans, ik durf wel brieven te schrijven maar als ik op gesprek moet dan word ik extreem angstig. Zo angstig en onzeker dat ik eerder gesprekken afgebeld heb. Niet handig. Contract loopt eind van de maand af, dus dan moet ik wel. Eerder was het nog geen ‘must’.
Ben echt moedeloos op het moment. Heb wel binnenkort een afspraak met een loopbaancoach. Ben benieuwd.
dinsdag 13 februari 2018 om 15:12
Wel wat gratis cursussen via Coursera enzo en veel vrijwilligerswerk in die richting.
Maar ik heb zojuist de afwijzing binnengekregen. Ze vonden mijn cv wel interessant en willen wel een keer met me in gesprek. Ik weet niet wat daar uit gaat komen, maar ik ga er gewoon heen. Wie weet.
dinsdag 13 februari 2018 om 15:15
Liz solliciteren naast een baan, die veel negatieve energie vraagt is ook vrij uitputtend. Wil en kan je er nog wel blijven? In wat voor richting zoek je iets?LizBakker schreef: ↑13-02-2018 12:57Ik ben ook druk aan het solliciteren. Heb wel een baan momenteel, ik heb ook wel eens een tijdje zonder werk gezeten, dus ik realiseer me echt wel dat het heel anders is als je echt werk zoekt.
Maar toch ben ik ook dringend op zoek naar wat anders wegens een zeer vervelende situatie op mijn huidige werk. Maar ik verwacht niet 1-2-3 wat anders te hebben.
dinsdag 13 februari 2018 om 15:22
Ik vind het ook wel eens lastig om te bepalen op hoeveel dingen tegelijk ik moet reageren. Morgen weer een gesprek en overmorgen een open sollicitatie sturen en een concept-brief voorleggen in mijn netwerk.
Diverse recruiters kennen me en weten dat ik beschikbaar ben, maar hoe snel ze me weer wat laten horen is afwachten natuurlijk.
De Broerkiem ben ik een paar jaar geleden wel actief geweest, ik houd hun evenementen in de gaten.
Diverse recruiters kennen me en weten dat ik beschikbaar ben, maar hoe snel ze me weer wat laten horen is afwachten natuurlijk.
De Broerkiem ben ik een paar jaar geleden wel actief geweest, ik houd hun evenementen in de gaten.
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
dinsdag 13 februari 2018 om 16:02
Zelfde schuitje dus. Als ik op gesprek mag ben ik ook heel zenuwachtig. Mijn brieven zijn veel zelfverzekerder. Ik wacht echt tot er geen andere mogelijkheid is voordat ik op de minst aantrekkelijke baantjes solliciteer. Maar ik zie de bui ook al hangen als ik weet dat volgende week een eerste gesprek is gepland en ik nog geen afwijzing of uitnodiging heb gehad... Die moet morgen of donderdag wel komen, al hoop ik op een uitnodiging. Gisteren was de sluitingsdatum.minnimouse schreef: ↑13-02-2018 15:08Hier tot op heden nog niets.