Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:

- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...

Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...

Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Hoezitdit schreef:
02-03-2018 15:14
Welkom.
Voor je werk of prive? Prive zou ik het veel vinden, als het op een dag is. Zelfs in een week zou ik het veel vinden. ;-)
Ik heb momenteel geen werk, maar bij een instelling waar ik therapie volg. Echt moe nu
hondenmens schreef:
02-03-2018 16:08
Ik heb net afgesproken met vrienden (ex-collega's) voor volgende week Vrijdagavond. We waren aan het chatten en zij had zoiets: we moeten maar gauw weer eens afspreken. Ik zei dat ik dat ook vond, maar dat ik met die kou weinig energie heb gehad. Vooral 's avonds. Dat gaf niet. "We kunnen ook op een Woensdagmiddag afspreken." Ik heb toch maar Vrijdagavond voorgesteld. Met als reden dat het ergste van de winter toch wel geweest is. De echte reden is dat het best plakkers zijn. Wat als ze 's middags komen en tot na 18:00 blijven zitten? Dan kan ik niet eten wanneer ik wil. En ik heb ook geen zin om te vragen of ze blijven eten. Niet voor het geld, maar teveel gedoe. Dus ze komen Vrijdagavond, na het eten.
Maar loop je op vrijdagavond niet juist het risico dat mensen heel lang blijven, omdat het weekend is?
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
02-03-2018 16:53
Maar loop je op vrijdagavond niet juist het risico dat mensen heel lang blijven, omdat het weekend is?
Dat zou je denken, maar bij mij is de visite altijd nog voor middernacht weggegaan. Eén keer toen die mensen met mij naar mijn moeder op visite waren bleven ze tot 0.30 uur. Dat vond mijn moeder ook te lang.
hondenmens schreef:
02-03-2018 17:06
Dat zou je denken, maar bij mij is de visite altijd nog voor middernacht weggegaan. Eén keer toen die mensen met mij naar mijn moeder op visite waren bleven ze tot 0.30 uur. Dat vond mijn moeder ook te lang.
Ah oké, dan is het goed.
SadSloth schreef:
02-03-2018 16:47
Ik heb momenteel geen werk, maar bij een instelling waar ik therapie volg. Echt moe nu

Dat kan ik me goed voorstellen. Therapie kost doorgaans veel energie.
Nu maar lekker weekend vieren. :-)
Ik heb ook wel even een dingetje.

sinds een aantal weken werk ik in een nieuw team. Op zich allemaal heel leuk en gezellig. Maar het team is behoorlijk hecht, en velen gaan ook buiten het werk met elkaar om en zijn bevriend. Zo wordt er samen gestapt en dan blijven ze bij elkaar slapen. En er is natuurlijk een groepsapp en meer van dat soort dingen. Leuk en aardig allemaal, maar voor mij hoeft het allemaal niet zo nodig. Ik hou werk en privé graag gescheiden.
Nu is er binnenkort een teamuitje. En daarna wil een groot gedeelte van de groep gaan eten en op stap. We moesten invullen wie er allemaal mee wil. Ik dus niet. Nu werd me vandaag gevraagd waarom niet. Ik antwoordde/flapte er uit: Ik kom hier om mijn geld te verdienen en mijn vrije tijd besteed ik liever op de bank dan met collega's. Er werd toch wel enigszins vreemd naar me gekeken. Maar het is toch echt zoals ik het zie. Herkenbaar? De groepsapp werd ik ook al voor uitgenodigd maar ook daar heb ik voor bedankt. Geen zin om in mijn vrije tijd allerlei onzin van collega'staat voorbij te zien komen.

Verder leid ik eigenlijk best een teruggetrokken bestaan. Ik werk, sport en lig graag op de bank met een boek. Vrienden heb ik genoeg, maar ik zie ze niet vaak.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Opmerk ... b-nlnl-822

Aha, we zijn gewoon zeer intelligent :)
yesss schreef:
20-02-2018 14:46
Ja inderdaad kinderen moeten al zoveel ... en introvert wordt ook zo vaak verkeerd geïnterpreteerd.
Het wordt vaak gezien als verlegen zijn of onzekerheid.
Terwijl dat dus helemaal niet zo hoeft te zijn. Ik ben bijvoorbeeld ook stiller bij dominante mensen, maar dat is geen onzekerheid maar meer irritatie ;-D

En inderdaad wat betreft drukte, ik snap ook echt wel dat sommige mensen het drukker hebben als ik, maar dat het altijd zo benoemd moet worden snap ik nooit zo.

Het moet altijd zo benadrukt worden waardoor je al gauw het gevoel hebt dat je niet genoeg doet. ( Waar ik me steeds minder van aan wil trekken)
Vind ik ook.. ik werd vroeger ook altijd bestempeld als 'niet sociaal' of 'verlegen' terwijl ik gewoon introvert was. Het lijkt erop dat de kennis over introversie steeds beter doordringt tot de mensheid.. maargoed bij veel mensen nog steeds niet.. en dan nog ben ik blij wanneer ik weer een website tegenkom waar er duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen introversie en verlegenheid bij jongeren: https://www.verlegenjongeren.nl/introve ... introvert/
Mick87: Ik zou daar ook geen zin in hebben. Etentjes van het werk sla ik sowieso over. Dan word soms gezegd: "Oh maar dat is heel gezellig hoor." Ja voor hen vast wel, voor mij niet. Vriendschappen op het werk kunnen leuk zijn, maar als het fout gaat en je ziet elkaar nog (bijna) dagelijks kan het best ongemakkelijk zijn. Ik heb het ervaren met een collega vriendin. Ineens kregen we ruzie en we hebben een half jaar amper tegen elkaar gesproken. Tot ze weer spontaan vragen ging stellen over dagelijkse dingen. Oke. Voor de werksfeer is het beter, maar sindsdien houd ik werk en privé gescheiden.
Ik heb nog 2 vriendinnen van het werk overgehouden, maar die werken er niet meer.
Van mij hoeft dat ook absoluut niet die werkdingetjes. Ik zit in een team van circa 12 vrouwen/meiden die om de haverklap willen lunchen, borrelen e.d. Ik heb daar gewoon geen zin in, een jaarlijks etentje vind ik genoeg. Overlaatst stelde 1 collega voor om een jaarlijkse BBQ te houden bij iemand thuis en dan ieder jaar bij iemand anders. Ik dacht bij mezelf ja doei! Als ik de hele dag heb gewerkt wil ik gewoon ‘s avonds Netflixen of lezen. Vroeger verzon ik smoesjes als ik niet mee ging naar een teamuitje maar tegenwoordig zeg ik gewoon dat ik geen zin heb.
Voor de introverten die vroeger wel graag uitgingen/stappen. Wanneer kwam de omslag dat je het niet meer leuk vond? En hoe kwam dat ineens?
Bij mij na een Burnout...
yesss wijzigde dit bericht op 07-03-2018 19:35
Reden: Teveel info
93.42% gewijzigd
https://www.ad.nl/ad-werkt/je-moet-jeze ... ~a2653aab/

Over introverte mensen op het werk
hondenmens schreef:
05-03-2018 16:45
Voor de introverten die vroeger wel graag uitgingen/stappen. Wanneer kwam de omslag dat je het niet meer leuk vond? En hoe kwam dat ineens?
Ik vond het leuk maar heb het weinig gedaan, bij gebrek aan vrienden die daar van hielden. Eigenlijk vind ik het nog steeds leuk, maar wil wel zelf baas blijven wanneer ik naar huis ga. Niets is vervelender dan te moeten blijven terwijl ik het niet naar mijn zin heb. Het is misschien een keer per jaar dat ik zoiets nog doe.
Zijn hier ook introverten met kinderen? Ik heb 2 peuters en vind het echt zwaar de hele dag "mama mama mama" aan mijn hoofd

Gelukkig heb ik een lieve vriend met een eigen bedrijf die gelijk komt als ik app dat het niet meer gaat en ouders waar ik altijd langs kan gaan en die het dan even een uurtje overnemen. Maar toch voel ik me hier niet goed bij.

Iemand andere tips?
Ik meld me ook hier..
Wat een herkenbare verhalen!
Kunnen jullie ook zo slecht tegen mensen die altijd iets moeten zeggen?

Ik heb een collega die altijd op me let ofzo:'Je hebt helemaal rode wangen' zei ze vandaag of laatst:'Je kijkt wat moe uit het ogen' dan denk ik pffff laat me gewoon. Ik vind het altijd een beetje onzin om dat altijd te moeten uiten/benoemen.
Überhaupt als mensen zo op je letten, krijg ik echt de kriebels van.
Ja heel herkenbaar.. Ik voel me dan steeds ongemakkelijker worden. Laat me, denk ik dan.
Ja heel ongemakkelijk, ik zou zelf ook niet snel zoiets zeggen.
Ik word daar kriegel van. Sommige mensen horen zich nou eenmaal graag praten en moeten alles benoemen wat ze vinden en denken.
Wat een herkenbaarheid, ik lees even mee:-) Wel heb ik vaak dat als ik me laat 'meeslepen' door een extravert dat het me ook wel goed doet. Ik ben zelf volgens mij behoorlijk introvert maar het zou echt heel slecht voor me zijn om alleen maar tussen gelijkgestemden te gaan zitten. Hoe is dat voor jullie?
yesss schreef:
08-03-2018 17:30
Kunnen jullie ook zo slecht tegen mensen die altijd iets moeten zeggen?

Ik heb een collega die altijd op me let ofzo:'Je hebt helemaal rode wangen' zei ze vandaag of laatst:'Je kijkt wat moe uit het ogen' dan denk ik pffff laat me gewoon. Ik vind het altijd een beetje onzin om dat altijd te moeten uiten/benoemen.
Überhaupt als mensen zo op je letten, krijg ik echt de kriebels van.
Ik mag zulke mensen niet. Tot voor kort had ik een paar zulke collega's. Altijd iets op te merken of een grote mond. Toeval of niet, maar die ik het irritantst vond werken er niet meer. Sommigen zijn overleden en anderen in de Ziektewet. Ik zal ze missen als kiespijn. Een paar werken nog op een andere afdeling, dus daar heb ik ook geen last meer van.
hondenmens wijzigde dit bericht op 08-03-2018 21:06
7.81% gewijzigd
Dubbel
Een beetje dubbel SarahConnor, aan de ene kant kan het er wel voor zorgen dat ik ook opener wordt en losser, maar soms werkt het ook weer averechts omdat ik soms moeite heb dichtbij mezelf te blijven, dus dan heb ik achteraf misschien toch teveel verteld terwijl ik dat liever niet had gedaan, in dat opzicht laat ik me ook weleens meeslepen. Voel me toch het meest op mijn gemak bij mensen die wat rustiger zijn en meer gelijkgestemden.
Ik denk dat ik me in het algemeen ook liever tussen wat meer rustige mensen bevind. Hoewel ik me wel heel ongemakkelijk voel als het te rustig wordt. Als het een groep drukke mensen is val ik wel minder op en dat vind ik dan weer fijn. Behalve als je van die opmerkingen krijgt van “wat ben je stil”.

Vroeger kreeg ik heel vaak de opmerking op bijvoorbeeld een verjaardag, waar ik zoals gewoonlijk heel stil was maar uiteindelijk toch iets zei “O, het kan praten”. Vreselijk voelde ik me dan, uiteraard klapte ik dan helemaal dicht. Hoorde ook eens zo’n stom wijf gniffelen tegen iemand anders toen ik naar huis ging “als je d’r schopt, zegt ze dan nog niets”. Dit is wel lang geleden en was toen super onzeker dus ik voelde me door zulke opmerkingen dagen slecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven