Schermpjes en kinderen: argumenten uit wetenschap?
maandag 29 januari 2018 om 13:55
Altijd weer discussie met manlief over schermtijd.
Regel hier is voor kids van 7 5 en 3: va 17-18 tv kijken. Oudste mag i.p.v. tv drie keer per week dan 30 min gamen op iPad.. verder af en toe in vak een leuke film of op een druilerige dag maar verder niet.
Veel ouders om ons heen hanteren een soepeler beleid waarbij oudste bij vriendje speelt en ze 2 uur gamen... I.p.v. spelen. Word ik niet blij van..
Ouders die ‘ smorgens uitslapen en kinderen van 07-09 voor tv zetten...
Ik vind het soms wat verwaarlozend aandoen. Ouders te druk en lekker gemakkelijk kind voor schermpje zetten. Of ben ik nu te hoogeisend en kritisch?
Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn? Voor kids is buitenspelen, creativiteit toch veel leerzamer, boeken lezen samen spelen etc? En dan hebben we het nog niet eens over bijziendheid ...?
Man vindt mijnte streng op dit gebied.. maakt het lastig. Hebben jullie op basis van wetenschap argumenten voor of tegen? Artikelen?
Regel hier is voor kids van 7 5 en 3: va 17-18 tv kijken. Oudste mag i.p.v. tv drie keer per week dan 30 min gamen op iPad.. verder af en toe in vak een leuke film of op een druilerige dag maar verder niet.
Veel ouders om ons heen hanteren een soepeler beleid waarbij oudste bij vriendje speelt en ze 2 uur gamen... I.p.v. spelen. Word ik niet blij van..
Ik vind het soms wat verwaarlozend aandoen. Ouders te druk en lekker gemakkelijk kind voor schermpje zetten. Of ben ik nu te hoogeisend en kritisch?
Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn? Voor kids is buitenspelen, creativiteit toch veel leerzamer, boeken lezen samen spelen etc? En dan hebben we het nog niet eens over bijziendheid ...?
Man vindt mijnte streng op dit gebied.. maakt het lastig. Hebben jullie op basis van wetenschap argumenten voor of tegen? Artikelen?
zaterdag 3 maart 2018 om 22:01
Waarom moet een kind van 8 jaar (of 4 jaar) een eigen spelcomputer hebben?
Ik heb drie kinderen die wel al wat ouder zijn, maar die hadden op die leeftijden echt geen eigen computers, tablets of telefoons.
zaterdag 3 maart 2018 om 22:02
Tip:nieuwsbegrip.nlBianca_1977 schreef: ↑03-03-2018 22:01Waarom moet een kind van 8 jaar (of 4 jaar) een eigen spelcomputer hebben?
Ik heb drie kinderen die wel al wat ouder zijn, maar die hadden op die leeftijden echt geen eigen computers, tablets of telefoons.
zaterdag 3 maart 2018 om 22:04
Trouwens, verslaving kan samenhangen met gepest worden. Mijn zoon zat dagenlang op zijn kamer achter zijn computer totdat we erachter kwamen dat hij dat deed om alle nieuwe pestberichten die hij via internet kreeg te kunnen volgen.
Als je denkt dat je kind teveel achter de computer of tablet zit moet je maar eens in gesprek gaan en vragen of dat een specifieke reden heeft.
Als je denkt dat je kind teveel achter de computer of tablet zit moet je maar eens in gesprek gaan en vragen of dat een specifieke reden heeft.
zaterdag 3 maart 2018 om 22:06
Voor jou.Bianca_1977 schreef: ↑03-03-2018 22:05Die website bekijken ze maar op de computer in de huiskamer, daar hebben ze echt niet allemaal een eigen computer voor nodig.
zaterdag 3 maart 2018 om 22:09
Dat ze het niet nodig hebben betekent niet meteen dat het slecht is als ze het wel hebben.Bianca_1977 schreef: ↑03-03-2018 22:05Die website bekijken ze maar op de computer in de huiskamer, daar hebben ze echt niet allemaal een eigen computer voor nodig.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 3 maart 2018 om 22:30
Best Keuteltje, wat een goede post. Ten eerste merk ik dat je over deze situatie nadenkt. Daarnaast heb je heldere regels die te te handhaven zijn. Ik zou je adviseren om vooral zo door te gaan en je niet af te laten leiden door alle drogredenen die ik als reactie op jouw vraag heb gelezen.keuteltje schreef: ↑29-01-2018 13:55Altijd weer discussie met manlief over schermtijd.
- Het blijkt uit tal van onderzoeken dat kinderen zo min mogelijk schermtijd moeten krijgen omdat het hun afstompt. Om dit te zien hoef je maar een kwartier te kijken naar een kind met een tablet.
- Al die ouders die hun kind 'stallen' achter een scherm moeten zich eens afvragen wat idee daarachter is. Als je vooral bezig bent tijd voor jezelf te creëren waarom wilde je ook alweer kinderen?
- Kinderen moeten worden klaargestoomd voor de 21e eeuw?
De grootst mogelijke onzin. Creativiteit, kunnen verbinden, doorzetten en problemen oplossen zijn belangrijke competenties. Niet spelletjes spelen of eindeloos YouTube filmpjes kijken.
zaterdag 3 maart 2018 om 23:01
Twee kinderen hier op de middelbare school.Man112 schreef: ↑03-03-2018 22:30Best Keuteltje, wat een goede post. Ten eerste merk ik dat je over deze situatie nadenkt. Daarnaast heb je heldere regels die te te handhaven zijn. Ik zou je adviseren om vooral zo door te gaan en je niet af te laten leiden door alle drogredenen die ik als reactie op jouw vraag heb gelezen.
- Het blijkt uit tal van onderzoeken dat kinderen zo min mogelijk schermtijd moeten krijgen omdat het hun afstompt. Om dit te zien hoef je maar een kwartier te kijken naar een kind met een tablet.
- Al die ouders die hun kind 'stallen' achter een scherm moeten zich eens afvragen wat idee daarachter is. Als je vooral bezig bent tijd voor jezelf te creëren waarom wilde je ook alweer kinderen?
Ieder kind dat voor de middelbare school een telefoon of tablet krijgt wordt eigenlijk gehinderd in zijn opvoeding. Je zou medelijden moeten hebben met hen en indirect hun ouders.
De grootst mogelijke onzin. Creativiteit, kunnen verbinden, doorzetten en problemen oplossen zijn belangrijke competenties. Niet spelletjes spelen of eindeloos YouTube filmpjes kijken.
Eerste kreeg van school een iPad bij zijn boekenpakket en moet die elke dag meenemen.
Tweede kreeg van zijn school de mededeling dat ouders verplicht een laptop moeten aanschaffen die mee naar school kan.
De iPad vind ik trouwens helemaal geen goed leermiddel omdat er alsnog los een toetsenbord aangeschaft moet worden. (Tenzij er alleen boeken op worden gelezen)
Los van de iPads en laptops merk ik dat mijn zonen allebei voorkeur geven aan schrijven in schriften en lezen van hardcopy omdat ze het gevoel hebben dan de stof beter te verwerken.
zondag 4 maart 2018 om 07:13
En dan begrijp ik ineens weer zo goed waarom veel vrouwen de opvoeding toch niet aan hun man kunnen overlaten.Man112 schreef: ↑03-03-2018 22:30Best Keuteltje, wat een goede post. Ten eerste merk ik dat je over deze situatie nadenkt. Daarnaast heb je heldere regels die te te handhaven zijn. Ik zou je adviseren om vooral zo door te gaan en je niet af te laten leiden door alle drogredenen die ik als reactie op jouw vraag heb gelezen.
Ieder kind dat voor de middelbare school een telefoon of tablet krijgt wordt eigenlijk gehinderd in zijn opvoeding. Je zou medelijden moeten hebben met hen en indirect hun ouders.
David Dunning
David Dunning
maandag 5 maart 2018 om 16:05
maandag 5 maart 2018 om 22:03
Godzij dank.... ik ben niet de enige! Geheel mee eens. Ik zie het als een vorm van verwaarlozing.. typisch voor deze tijd. Ouders zijn te druk met zichzelf.
Man112 schreef: ↑03-03-2018 22:30Best Keuteltje, wat een goede post. Ten eerste merk ik dat je over deze situatie nadenkt. Daarnaast heb je heldere regels die te te handhaven zijn. Ik zou je adviseren om vooral zo door te gaan en je niet af te laten leiden door alle drogredenen die ik als reactie op jouw vraag heb gelezen.
maandag 5 maart 2018 om 22:30
Vroeger werden kinderen naar buiten gestuurd, zodat moeder haar huishouden kon doen.
En kinderen werden al vroeg uit werken gestuurd, zodat ze wat geld in het laatje brachten.
Kun je allemaal als verwaarlozing omschrijven.
Want ouders waren te druk met zichzelf.
Ik denk dat het een zegen is voor kinderen als hun ouders regelmatig te druk zijn met zichzelf.
Je zult zo'n moeder hebben die de hele dag bovenop je zit en exact bijhoudt hoe veel minuten je aan een bepaalde activiteit besteedt.
Dan hoop je toch met heel je hart dat die moeder eens wat meer met zichzelf bezig gaat?
David Dunning
David Dunning
dinsdag 6 maart 2018 om 08:03
Ik ben ook vrij streng met beeldschermen en dan speciaal momenteel bij mijn jongste. Mijn oudsten zijn bijna volwassen en volwassen, die zoeken het maar uit. Maar de jongste woont nog thuis en die valt echt nog onder mijn verantwoordelijkheid. En ik merk gewoon dat het wat met hem doet. Nu is het geen buitenspeler of speler in zijn algemeen en vind ik hem behoorlijk verslaafd aan zijn telefoon en aan gamen. Maar ik ben ongevoelig voor: lezen is net zo slecht en dat was vroeger ook een dingetje.
Kijk buitenspelen hoeft van mij niet tegen wil en dank. Niet elk kind heeft behoefte om buiten te spelen. Mijn kind wordt daar oprecht ongelukkig van.
Maar hij heeft momenteel een bril nodig waar door de opticien heel duidelijk is gezegd dat dit komt door zijn beeldschermgedrag. Ook vind ik zijn gedrag veranderd sinds hij steeds meer zit te gamen. Gewoon contact wordt steeds moeilijker en dat is voor hem sowieso al een uitdaging.
Het www is een grote speeltuin en poel des verderfs in 1 als je het mij vraagt. Ik ben zeker niet anti en ik begrijp dat school en het sociale leven zich tegenwoordig op schermpjes afspeelt, maar ik voor je het weet zitten er zoveel uren in, dat een kind nog maar moeilijk in slaap komt, vierkante ogen krijgt, schouder en rugpijn heeft van het appen, niet meer normaal je aankijkt tijdens het communiceren, geagiteerd raakt als het niet op zijn telefoon kan/mag of zijn spel uit mag spelen (neverending games zijn echt de hel)
Ik vind dat er zeker een restrictie mag komen. En dat er regels gehandhaafd mogen worden. Voor onze jongste in ieder geval. Hoe de rest daarmee omgaat moet ie zelf weten. Ik vind sowieso alles waar 'te' voor staat niet oke.
Verder zit ik lang genoeg achter een beeldscherm ivm scholing en werk en vind ik dat ook maar lastig te verantwoorden vaak naar mijn kinderen.
Bij de oudste heb ik het los gelaten. Soms zitten ze dagen vastgezogen aan hun laptop omdat ze allerlei series aan het bingewatchen zijn, en daarna zitten ze weer dagen braaf te leren. Ze kunnen het van nature goed doseren. Dat kan mijn jongste niet, dus die moet ik daar echt nog een handje in helpen. Vandaar de regels. Die in de praktijk heus wel eens los gaan. Het is hier alcatraz natuurlijk niet.
Kijk buitenspelen hoeft van mij niet tegen wil en dank. Niet elk kind heeft behoefte om buiten te spelen. Mijn kind wordt daar oprecht ongelukkig van.
Maar hij heeft momenteel een bril nodig waar door de opticien heel duidelijk is gezegd dat dit komt door zijn beeldschermgedrag. Ook vind ik zijn gedrag veranderd sinds hij steeds meer zit te gamen. Gewoon contact wordt steeds moeilijker en dat is voor hem sowieso al een uitdaging.
Het www is een grote speeltuin en poel des verderfs in 1 als je het mij vraagt. Ik ben zeker niet anti en ik begrijp dat school en het sociale leven zich tegenwoordig op schermpjes afspeelt, maar ik voor je het weet zitten er zoveel uren in, dat een kind nog maar moeilijk in slaap komt, vierkante ogen krijgt, schouder en rugpijn heeft van het appen, niet meer normaal je aankijkt tijdens het communiceren, geagiteerd raakt als het niet op zijn telefoon kan/mag of zijn spel uit mag spelen (neverending games zijn echt de hel)
Ik vind dat er zeker een restrictie mag komen. En dat er regels gehandhaafd mogen worden. Voor onze jongste in ieder geval. Hoe de rest daarmee omgaat moet ie zelf weten. Ik vind sowieso alles waar 'te' voor staat niet oke.
Verder zit ik lang genoeg achter een beeldscherm ivm scholing en werk en vind ik dat ook maar lastig te verantwoorden vaak naar mijn kinderen.
Bij de oudste heb ik het los gelaten. Soms zitten ze dagen vastgezogen aan hun laptop omdat ze allerlei series aan het bingewatchen zijn, en daarna zitten ze weer dagen braaf te leren. Ze kunnen het van nature goed doseren. Dat kan mijn jongste niet, dus die moet ik daar echt nog een handje in helpen. Vandaar de regels. Die in de praktijk heus wel eens los gaan. Het is hier alcatraz natuurlijk niet.
dinsdag 6 maart 2018 om 14:36
https://www.ad.nl/binnenland/smartphone ... haring_app
Kijk hier vandaag..... koren op mijn molen!
het is echt mijn grootste zorg!
dinsdag 6 maart 2018 om 14:54
Er staat alleen niet wat te veel is.keuteltje schreef: ↑06-03-2018 14:36https://www.ad.nl/binnenland/smartphone ... haring_app
's Nachts niet slapen vanwege je smartphone is nog iets anders dan dat je maar een half uurtje per dag mag.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 6 maart 2018 om 15:53
Maar...jij hebt toch allerlei regels voor jullie kinderen met beperkte schermtijd? Waar maak je je dan zo'n zorgen om? Om andermans kinderen?keuteltje schreef: ↑06-03-2018 14:36https://www.ad.nl/binnenland/smartphone ... haring_app
dinsdag 6 maart 2018 om 15:59
Die kinderen moeten ermee dealen en het is je plicht om dat als ouder zoveel mogelijk te voorkomen.
Voor de rest ben ik het eens met de meeste. TO, je bent erg streng met schermtijd.
dinsdag 6 maart 2018 om 16:02
nessemeisje schreef: ↑06-03-2018 15:53Maar...jij hebt toch allerlei regels voor jullie kinderen met beperkte schermtijd? Waar maak je je dan zo'n zorgen om? Om andermans kinderen?
dinsdag 6 maart 2018 om 16:09
Denk jij dat ze een lolobal in de klas nodig hebben? Of daar thuis als huiswerk iets op moeten zoeken? eh ráre vergelijking. Het is je blijkbaar ontgaan maar leren lezen, rekenen, schrijven ed gaan tegenwoordig op steeds meer scholen op de computer. En ja er zijn nog steeds sneue kinderen die dan in een apart hoekje zitten omdat ze dat nog niet zelfstandig kunnen Toch handig hoor als de juf kan zeggen doe taak xxxx maar even daar op die computer zonder dat kind hoeft te wachten op uitleg.SiaKhalifa schreef: ↑31-01-2018 17:48Wat een flauwekul. Bijles omdat je kind niet bekend is met de ipad of Enzo Knol. Het is allereerst binnen heel korte tijd te "leren" en daarnaast zet je je kinderen ook niet op bijles omdat die niet met een Lolobal kan spelen en alle andere kinderen en de juf er wel mee bekend zijn. (maar het is zo goed voor de ontwikkeling. Neeeeee er is zoveel goed voor de ontwikkeling en noodzaak is er niet.)
Ouders laten zich teveel beinvloeden door commercie.