Schermpjes en kinderen: argumenten uit wetenschap?

29-01-2018 13:55 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Altijd weer discussie met manlief over schermtijd.
Regel hier is voor kids van 7 5 en 3: va 17-18 tv kijken. Oudste mag i.p.v. tv drie keer per week dan 30 min gamen op iPad.. verder af en toe in vak een leuke film of op een druilerige dag maar verder niet.
Veel ouders om ons heen hanteren een soepeler beleid waarbij oudste bij vriendje speelt en ze 2 uur gamen... I.p.v. spelen. Word ik niet blij van..
Ouders die ‘ smorgens uitslapen en kinderen van 07-09 voor tv zetten...
Ik vind het soms wat verwaarlozend aandoen. Ouders te druk en lekker gemakkelijk kind voor schermpje zetten. Of ben ik nu te hoogeisend en kritisch?

Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn? Voor kids is buitenspelen, creativiteit toch veel leerzamer, boeken lezen samen spelen etc? En dan hebben we het nog niet eens over bijziendheid ...?

Man vindt mijnte streng op dit gebied.. maakt het lastig. Hebben jullie op basis van wetenschap argumenten voor of tegen? Artikelen?
Eidde schreef:
29-01-2018 20:39
Hier, heb je een sticker :moon:
Haha LOL
keuteltje schreef:
29-01-2018 20:20
Ik heb geen artikelen gevonden of van jullie gezien die voor veelvuldig schermtijd pleiten?? Nog,als: ze krijgen hier schermpjes maar ingeperkt qua duur en frequentie en ja daar ben ik rete trots op! Ik sta ergens voor en loop niet achter de meute aan... ik denk zelf na en kies niet de gemakkelijkste weg!
Gelukkig wordt mijn visie louter ondersteund door wetenschap! En nee, ik ben een moderne ouder en wij hebben iPads en Netflix en ben niet anti schermpjes maar ik vind dat kinderen grenzen nodig hebben en voldoe hiermee aan een vd vijf cruciale emotionele basisbehoeften van kinderen.
Al dat gepamper, gemakzuchtige gedrag van menig ouder tegenwoordig (niet van iedereen: genoeg ouders die wel van goed verantwoordelijk opvoeden weten)
Veel te druk met zichzelf. Daar wordt de maatschappij niet prettiger van.

Je denkt zelf na? :rofl: tering, de grap van het jaar.
nina1966 schreef:
29-01-2018 21:02
Jaaaa de wetenschap De wetenschappelijke wendy van dijk Weet je wel wie dat is?
Enne over te druk met zichzelf gesproken..... :whistle:

Mijn oma zaliger zou zeggen Te dom om voor de duvel te dansen.
Die benne te dom om te skoite zou mijn opa zaliger zeggen :mrgreen: Maar wij komen duidelijk uit de polder.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
TO je klinkt saai en humorloos en je neemt jezelf te serieus. Ga es wat leuks doen.
keuteltje schreef:
29-01-2018 17:14
Waarom zou je je als ouder niet aan de richtlijn houden als deskundigen dit stellen? Een serieuze vRaag hoor. Wie ben jij om het beter te weten? Ik zie het puur als gemakzucht in deze drukke tijd waarbij mensen te druk zijn met Zz
Richtlijnen. Voor mensen die zelf geen idee hebben. Gebaseerd op gemiddelden.
Kijken naar je kind, wat die nodig heeft, aankan en prettig vindt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Knuffelheks schreef:
29-01-2018 17:43
Ik heb het opgezocht, er is inderdaad geen vrouwelijke variant van.
Ook stom zeg. :(
Juist goed.

David Dunning
Solomio schreef:
29-01-2018 21:49
Richtlijnen. Voor mensen die zelf geen idee hebben. Gebaseerd op gemiddelden.
Kijken naar je kind, wat die nodig heeft, aankan en prettig vindt.

Goed punt ja. Elk kind is anders en toch zijn er hopen mensen die denken dat er een soort algemene gebruiksaanwijzing is die geldt voor alles tussen de 0 en 18 jaar. Druk op knop A dan volgt gedrag B.
Creativity is intelligence having fun
Star² schreef:
29-01-2018 21:21
:proud:

David Dunning
Je doet alsof je de wijsheid in pacht hebt, maar voorlopig lukt het je niet eens om je eigen partner te overtuigen.
susan wijzigde dit bericht op 29-01-2018 22:17
68.36% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Solomio schreef:
29-01-2018 21:54
Juist goed.
Daar heb je een punt ;-D
Wat een onzin. Vroeger was zeker alles beter. Ik, geboren in de jaren 80, opgegroeid in de jaren 90. Als ik vroeger na 3 suikerklontje in mijn thee om meer vroeg kreeg ik er nog 3 bij. We reden zonder gordel, we keken lang knus tv als het zondag regende, we smeerde onze boterhammen heel dik. Uitdelen in de klas deed je met cake en chips. Wat zijn me aan het mieren neuken tegenwoordig! Ja we speelde vroeger meer buiten, tegenwoordig is het zo dat er meer op schermpjes wordt gekeken. Lekker belangrijk. Met mate, soms een beetje te veel, in de zomer weer wat minder, relaxed!!!
1987mama1987 schreef:
29-01-2018 22:19
Wat een onzin. Vroeger was zeker alles beter. Ik, geboren in de jaren 80, opgegroeid in de jaren 90. Als ik vroeger na 3 suikerklontje in mijn thee om meer vroeg kreeg ik er nog 3 bij. We reden zonder gordel, we keken lang knus tv als het zondag regende, we smeerde onze boterhammen heel dik. Uitdelen in de klas deed je met cake en chips. Wat zijn me aan het mieren neuken tegenwoordig! Ja we speelde vroeger meer buiten, tegenwoordig is het zo dat er meer op schermpjes wordt gekeken. Lekker belangrijk. Met mate, soms een beetje te veel, in de zomer weer wat minder, relaxed!!!

Het hele sociale leven van mijn kinderen speelt zich online af.
Daar kan ik wel wat van vinden maar ik herinner me ook nog het slot op de telefoon bij ons thuis vroeger, want ik belde met mijn vriendin twee straten verder terwijl ik er ook heen kon fietsen.

Oftewel, tijden veranderen. Als mijn kinderen aan het opvoeden slaan gaat het waarschijnlijk om overmatig virtualrealitybrilgebruik (hee, nieuw woord, staat vast over 40 jaar in de online dikke van Dale :jump: ) ofzo.
TO, je openingspost kon ik nog best waarderen, maar je lijkt steeds onaangenamer te worden.
Doe wat je wil doen, maar als anderen iets anders doen, verwaarlozen ze natuurlijk niet per definitie hun nageslacht.
Ik word zelf altijd een beetje treurig als ik kleine kinderen totaal geobsedeerd naar schermen zie loeren, en ze er met geen tien paarden van weg te trekken zijn. En inmiddels heb ik een dochter van 12 weken en jawel, steek de brandstapel maar vast aan, als ik tv kijk, kijkt ze gebiologeerd mee! Vooral schaatsen is favoriet. En ik vind het reuze schattig. Maar ik vind alles aan haar natuurlijk reuze schattig.
Ik voel me er niet eens een slechte moeder door :A:
keuteltje schreef:
29-01-2018 20:20
Ik heb geen artikelen gevonden of van jullie gezien die voor veelvuldig schermtijd pleiten?? Nog,als: ze krijgen hier schermpjes maar ingeperkt qua duur en frequentie en ja daar ben ik rete trots op! Ik sta ergens voor en loop niet achter de meute aan... ik denk zelf na en kies niet de gemakkelijkste weg!
Gelukkig wordt mijn visie louter ondersteund door wetenschap! En nee, ik ben een moderne ouder en wij hebben iPads en Netflix en ben niet anti schermpjes maar ik vind dat kinderen grenzen nodig hebben en voldoe hiermee aan een vd vijf cruciale emotionele basisbehoeften van kinderen.
Al dat gepamper, gemakzuchtige gedrag van menig ouder tegenwoordig (niet van iedereen: genoeg ouders die wel van goed verantwoordelijk opvoeden weten)
Veel te druk met zichzelf. Daar wordt de maatschappij niet prettiger van.
keuteltje schreef:
29-01-2018 20:21
En het kind als individu op lange termijn diep ongelukkig... achter narcisme schuilt leegte en diepe eenzaamheid.
keuteltje schreef:
29-01-2018 20:21
Amen!
:rofl:

Goed gesprek met jezelf keutel!!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Star² schreef:
29-01-2018 21:21
Je was me voor :rofl:
Eigenlijk is dit heel grappig.
Ik heb weleens gedacht dat ik me schuldig voelde omdat ze misschien teveel achter de tv zitten of achter de ipad. Maar zo te lezen valt het reuze mee :)

En ach ik denk dat iedereen zelf wel kan bepalen als het echt te extreem zou zijn. Maar in jou geval vind ik het reuze mee vallen maar ieder zijn ding. Maar misschien wel fijn om een compromis met je man te stellen? Lijkt me wel verspilde energie om daar gedoe over te hebben.
U
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:35
0.00% gewijzigd
T
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:35
99.84% gewijzigd
Koffiekop schreef:
30-01-2018 11:02
Dat klopt niet, afhankelijk van je hypothese kan je prima binnen 1 generatie onderzoek doen.
en in dit geval dus niet
lilalinda schreef:
30-01-2018 12:35
en in dit geval dus niet
Waarom dan niet?
Mijn zoontje is 4 en mag ook elke dag één uur televisie kijken, terwijl ik aan het koken ben. En soms daarbovenop een half uurtje op zijn tablet.

In het weekend mag ie 's morgens wel wat langer TV kijken, dan kunnen wij even wat langer slapen. Lijkt me niks mis mee, zo ging dat vroeger ook... Ik werd in het weekend ook voor de TV gezet en heb er niks aan overgehouden.

Ik zit er dus een beetje tussenin: mijn zoontje krijgt wel meer schermtijd dan wordt aangeraden, maar we beperken hem er wel (enigszins) in. Wat andere ouders doen moeten ze zelf weten, maar ik vind het belangrijk dat (mijn) kinderen zichzelf ook kunnen vermaken zonder beeldschermpjes.

En ik moet zeggen dat dit wel zijn vruchten begint af te werpen. In restaurants zie ik veel kinderen die de hele avond op de tablet zitten. Mijn zoontje neemt gewoon gezellig deel aan het gesprek en daar leert ie enorm veel van. Daar kan ik dan toch echt wel van genieten
Voor zover ik weet is de laatste stand van het wetenschappelijk onderzoek dat de richtlijnen waarschijnlijk te rigide zijn, maar vooral dat men het gewoon nog niet weet.
http://www.ox.ac.uk/news/2017-12-14-chi ... w-research

Tot voor kort hanteerden wij vrij strakke regels. De kinderen mochten twee keer per dag een halfuur op de tablet om te gamen, Netflixen of op YouTube te kijken. In tv-kijken hadden ze geen interesse (wij kijken zelf ook niet of nauwelijks tv). Inmiddels is mijn oudste 9 en wil ze naar shows als TVOH en De Mol kijken en zijn er allerlei interessante vloggers. So be it.

Redenen om het te begrenzen waren dat mijn kinderen er niet gezelliger op werden als ze langdurig naar een scherm hadden gestaard, en ook dat ze genoeg andere dingen te doen hadden. Nu ze ouder worden, veer ik mee met hun behoeftes. En ja, zelf kijk ik geen tv maar ik zit wel veel op mijn telefoon en tablet. Zolang mijn kinderen nog andere hobby’s hebben, vind ik het inmiddels prima.
PowerCube schreef:
30-01-2018 12:51
Voor zover ik weet is de laatste stand van het wetenschappelijk onderzoek dat de richtlijnen waarschijnlijk te rigide zijn, maar vooral dat men het gewoon nog niet weet.
http://www.ox.ac.uk/news/2017-12-14-chi ... w-research

Tot voor kort hanteerden wij vrij strakke regels. De kinderen mochten twee keer per dag een halfuur op de tablet om te gamen, Netflixen of op YouTube te kijken. In tv-kijken hadden ze geen interesse (wij kijken zelf ook niet of nauwelijks tv). Inmiddels is mijn oudste 9 en wil ze naar shows als TVOH en De Mol kijken en zijn er allerlei interessante vloggers. So be it.

Redenen om het te begrenzen waren dat mijn kinderen er niet gezelliger op werden als ze langdurig naar een scherm hadden gestaard, en ook dat ze genoeg andere dingen te doen hadden. Nu ze ouder worden, veer ik mee met hun behoeftes. En ja, zelf kijk ik geen tv maar ik zit wel veel op mijn telefoon en tablet. Zolang mijn kinderen nog andere hobby’s hebben, vind ik het inmiddels prima.
Lijkt me ook prima om op latere leeftijd meer ruimte voor dit soort dingen te geven. Maar als je al begint met een flinke hoeveelheid schermtijd op jonge leeftijd, dan loopt het natuurlijk al snel de spuigaten uit. Je kunt 3 uur schermtijd moeilijker terugschroeven naar 2 uur, dan dat je 1 uur schermtijd omhoog kunt schroeven naar 2....
Bumba1985 schreef:
30-01-2018 13:02
Lijkt me ook prima om op latere leeftijd meer ruimte voor dit soort dingen te geven. Maar als je al begint met een flinke hoeveelheid schermtijd op jonge leeftijd, dan loopt het natuurlijk al snel de spuigaten uit. Je kunt 3 uur schermtijd moeilijker terugschroeven naar 2 uur, dan dat je 1 uur schermtijd omhoog kunt schroeven naar 2....
Hoezo? Wij hebben wel eens bedtijden vervroegd als een kind ineens weer meer slaap nodig had en schermtijd ingeperkt als het na een periode met prestweer weer meer buitenspeel weer werd. Kan prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven