Schermpjes en kinderen: argumenten uit wetenschap?
maandag 29 januari 2018 om 13:55
Altijd weer discussie met manlief over schermtijd.
Regel hier is voor kids van 7 5 en 3: va 17-18 tv kijken. Oudste mag i.p.v. tv drie keer per week dan 30 min gamen op iPad.. verder af en toe in vak een leuke film of op een druilerige dag maar verder niet.
Veel ouders om ons heen hanteren een soepeler beleid waarbij oudste bij vriendje speelt en ze 2 uur gamen... I.p.v. spelen. Word ik niet blij van..
Ouders die ‘ smorgens uitslapen en kinderen van 07-09 voor tv zetten...
Ik vind het soms wat verwaarlozend aandoen. Ouders te druk en lekker gemakkelijk kind voor schermpje zetten. Of ben ik nu te hoogeisend en kritisch?
Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn? Voor kids is buitenspelen, creativiteit toch veel leerzamer, boeken lezen samen spelen etc? En dan hebben we het nog niet eens over bijziendheid ...?
Man vindt mijnte streng op dit gebied.. maakt het lastig. Hebben jullie op basis van wetenschap argumenten voor of tegen? Artikelen?
Regel hier is voor kids van 7 5 en 3: va 17-18 tv kijken. Oudste mag i.p.v. tv drie keer per week dan 30 min gamen op iPad.. verder af en toe in vak een leuke film of op een druilerige dag maar verder niet.
Veel ouders om ons heen hanteren een soepeler beleid waarbij oudste bij vriendje speelt en ze 2 uur gamen... I.p.v. spelen. Word ik niet blij van..
Ouders die ‘ smorgens uitslapen en kinderen van 07-09 voor tv zetten...
Ik vind het soms wat verwaarlozend aandoen. Ouders te druk en lekker gemakkelijk kind voor schermpje zetten. Of ben ik nu te hoogeisend en kritisch?
Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn? Voor kids is buitenspelen, creativiteit toch veel leerzamer, boeken lezen samen spelen etc? En dan hebben we het nog niet eens over bijziendheid ...?
Man vindt mijnte streng op dit gebied.. maakt het lastig. Hebben jullie op basis van wetenschap argumenten voor of tegen? Artikelen?
dinsdag 6 maart 2018 om 16:17
Dus een computer oid behelst voor jou alleen maar spelletjes en youtube/?? serieus? Wat loop jij achter zeg.Man112 schreef: ↑03-03-2018 22:30Best Keuteltje, wat een goede post. Ten eerste merk ik dat je over deze situatie nadenkt. Daarnaast heb je heldere regels die te te handhaven zijn. Ik zou je adviseren om vooral zo door te gaan en je niet af te laten leiden door alle drogredenen die ik als reactie op jouw vraag heb gelezen.
- Het blijkt uit tal van onderzoeken dat kinderen zo min mogelijk schermtijd moeten krijgen omdat het hun afstompt. Om dit te zien hoef je maar een kwartier te kijken naar een kind met een tablet.
- Al die ouders die hun kind 'stallen' achter een scherm moeten zich eens afvragen wat idee daarachter is. Als je vooral bezig bent tijd voor jezelf te creëren waarom wilde je ook alweer kinderen?
Ieder kind dat voor de middelbare school een telefoon of tablet krijgt wordt eigenlijk gehinderd in zijn opvoeding. Je zou medelijden moeten hebben met hen en indirect hun ouders.
- Kinderen moeten worden klaargestoomd voor de 21e eeuw?
De grootst mogelijke onzin. Creativiteit, kunnen verbinden, doorzetten en problemen oplossen zijn belangrijke competenties. Niet spelletjes spelen of eindeloos YouTube filmpjes kijken.
Talen leren, virtueel een rondje door op jezelf wonen (wassen dus koop je een wasmachine, wat mag die kosten, waar koop je die) Een site die zoon zelf gevonden heeft en hartstikke leerzaam en leuk is, ik noem maar een voorbeeld.
Als zoon iets wil weten over zebra's of dino's dan kan hij dat zelf opzoeken Dat doet hij met veel dingen trouwens, zelf zoeken Vooral omdat gesproken communicatie bij hem heel moeizaam gaat.
dinsdag 6 maart 2018 om 16:23
dinsdag 6 maart 2018 om 16:32
Heb je het wel gelezen?keuteltje schreef: ↑06-03-2018 14:36https://www.ad.nl/binnenland/smartphone ... haring_app
Kijk hier vandaag..... koren op mijn molen!
het is echt mijn grootste zorg!
Enne, één rondje google leert ons dit
In de pers verkondigt Derksen regelmatig eigenzinnige opvattingen. Zo kantte hij zich tegen de natuurwetenschappelijke benadering van de psychologie en pleitte hij voor meer ruimte voor de filosofie.[2] Ook leverde hij kritiek op de toegenomen interesse van psychologen voor hersenonderzoek ten koste van theorieontwikkeling over psychische patronen.[3] Over de geestelijke gezondheidszorg stelt hij dat er te veel mensen hulp zoeken en bovendien voor minder ernstige stoornissen dan voorheen. Het wegvallen van vertrouwde structuren zoals de kerk of andere ideologische kaders en het minder uiten van emoties zouden hierbij een rol spelen.
Verklaard een hoop zullen we maar zeggen.
Des duivels al die apparaten!!!! Op de brandstapel er mee.
dinsdag 6 maart 2018 om 18:09
En het gaat ook nog eens over social mediagebruik, niet over schermtijd.nina1966 schreef: ↑06-03-2018 16:32Heb je het wel gelezen?
Enne, één rondje google leert ons dit
In de pers verkondigt Derksen regelmatig eigenzinnige opvattingen. Zo kantte hij zich tegen de natuurwetenschappelijke benadering van de psychologie en pleitte hij voor meer ruimte voor de filosofie.[2] Ook leverde hij kritiek op de toegenomen interesse van psychologen voor hersenonderzoek ten koste van theorieontwikkeling over psychische patronen.[3] Over de geestelijke gezondheidszorg stelt hij dat er te veel mensen hulp zoeken en bovendien voor minder ernstige stoornissen dan voorheen. Het wegvallen van vertrouwde structuren zoals de kerk of andere ideologische kaders en het minder uiten van emoties zouden hierbij een rol spelen.
Verklaard een hoop zullen we maar zeggen.
Des duivels al die apparaten!!!! Op de brandstapel er mee.
dinsdag 6 maart 2018 om 18:29
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die bijna verslaving aan weten wat een ander van je vind idd wat zorgwekkend. Maar dat heeft niet zo veel met schermtijd te maken. Al die selfies met duckfaces of je reet, al naar gelang de mode... En maar liken, bekritiseren etc. Dat dat zo belangrijk aan het worden is (al is) daar word ik ook niet blij van.
Maar bewijs dat dat niets met schermtijd te maken heeft is zoon De hele dag scherm (lekker puh) en hij leert van alles maar facebook waar hij gewoon een account heeft en op kan (voor de gekke filmpjes die wij op zijn account zetten) dat kijkt hij bij mij op mijn computer
Ik zeg dus driewerf hoeraaa voor het scherm
donderdag 8 maart 2018 om 13:30
Uh jawel, want het bevorderen van motorische ontwikkeling is een taak van de school en iets met gym niet kunnen = zorgen want dat is niet normaal etc.nina1966 schreef: ↑06-03-2018 16:09Denk jij dat ze een lolobal in de klas nodig hebben? Of daar thuis als huiswerk iets op moeten zoeken? eh ráre vergelijking. Het is je blijkbaar ontgaan maar leren lezen, rekenen, schrijven ed gaan tegenwoordig op steeds meer scholen op de computer. En ja er zijn nog steeds sneue kinderen die dan in een apart hoekje zitten omdat ze dat nog niet zelfstandig kunnen Toch handig hoor als de juf kan zeggen doe taak xxxx maar even daar op die computer zonder dat kind hoeft te wachten op uitleg.