Schermpjes en kinderen: argumenten uit wetenschap?
maandag 29 januari 2018 om 13:55
Altijd weer discussie met manlief over schermtijd.
Regel hier is voor kids van 7 5 en 3: va 17-18 tv kijken. Oudste mag i.p.v. tv drie keer per week dan 30 min gamen op iPad.. verder af en toe in vak een leuke film of op een druilerige dag maar verder niet.
Veel ouders om ons heen hanteren een soepeler beleid waarbij oudste bij vriendje speelt en ze 2 uur gamen... I.p.v. spelen. Word ik niet blij van..
Ouders die ‘ smorgens uitslapen en kinderen van 07-09 voor tv zetten...
Ik vind het soms wat verwaarlozend aandoen. Ouders te druk en lekker gemakkelijk kind voor schermpje zetten. Of ben ik nu te hoogeisend en kritisch?
Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn? Voor kids is buitenspelen, creativiteit toch veel leerzamer, boeken lezen samen spelen etc? En dan hebben we het nog niet eens over bijziendheid ...?
Man vindt mijnte streng op dit gebied.. maakt het lastig. Hebben jullie op basis van wetenschap argumenten voor of tegen? Artikelen?
Regel hier is voor kids van 7 5 en 3: va 17-18 tv kijken. Oudste mag i.p.v. tv drie keer per week dan 30 min gamen op iPad.. verder af en toe in vak een leuke film of op een druilerige dag maar verder niet.
Veel ouders om ons heen hanteren een soepeler beleid waarbij oudste bij vriendje speelt en ze 2 uur gamen... I.p.v. spelen. Word ik niet blij van..
Ouders die ‘ smorgens uitslapen en kinderen van 07-09 voor tv zetten...
Ik vind het soms wat verwaarlozend aandoen. Ouders te druk en lekker gemakkelijk kind voor schermpje zetten. Of ben ik nu te hoogeisend en kritisch?
Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn? Voor kids is buitenspelen, creativiteit toch veel leerzamer, boeken lezen samen spelen etc? En dan hebben we het nog niet eens over bijziendheid ...?
Man vindt mijnte streng op dit gebied.. maakt het lastig. Hebben jullie op basis van wetenschap argumenten voor of tegen? Artikelen?

maandag 29 januari 2018 om 14:00
Ik kan me nog voorstellen dat fysieke bezigheid beter is, maar een boek lezen of iets met een schermpje is wat mij betreft vergelijkbaar.
En voor hun toekomst is omgaan met schermpjes erg belangrijk, dus vooral stimuleren.
En verder wat lilalinda zegt.
En voor hun toekomst is omgaan met schermpjes erg belangrijk, dus vooral stimuleren.
En verder wat lilalinda zegt.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 29 januari 2018 om 14:00

maandag 29 januari 2018 om 14:02
Ja leren Googlen bijvoorbeeld. Best nuttig.
maandag 29 januari 2018 om 14:05
Ik heb hier 0 wetenschappelijk bewijs voor. Wat ik wel zie bij de pubers die ik in mijn klassen heb, is dat ze echt best wel verslaafd lijken aan hun telefoon/schermpje. Steeds 'even' stiekem snel kijken, even weer die prikkel opzoeken. Ik heb ook het idee dat het ten koste gaat van hun concentratieboog.

maandag 29 januari 2018 om 14:07
En to hoelang zit jij als volwassenen achter het schermpje? Dat is ook erg slecht voor een volwassen persoon.
Goed voorbeeld geven doet goed volgen. . Dus als ouder zijnde ook je telefoon weg leggen en niet 24/7 mee bezig zijn.
Goed voorbeeld geven doet goed volgen. . Dus als ouder zijnde ook je telefoon weg leggen en niet 24/7 mee bezig zijn.
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 29-01-2018 14:10
34.91% gewijzigd
maandag 29 januari 2018 om 14:09
Van een schermpje kan een kind juist heel veel leren. Je hebt heel veel leerzame apps.
Maar ook van een dom schetspelletje.
Hun reactievermogen wordt sneller, hun oog / hand coördinatie wordt beter.
Ze krijgen we beter ruimtelijk een.
Maar dat artikel van Star kan je ook niet negeren.
Dus allen maar achter hun schermpjes zitten is niet goed.
Maar een heel strikt schermbeleid omdat het slecht zou zijn is ook weer niet nodig. Zorg at je kind voldoende buiten komt. En genoeg lichaamsbeweging heeft.
Dan kan daarnaast tijd op een scherm echt wel.
Maar een heel strikt schermbeleid omdat het slecht zou zijn is ook weer niet nodig. Zorg at je kind voldoende buiten komt. En genoeg lichaamsbeweging heeft.

maandag 29 januari 2018 om 14:11
maandag 29 januari 2018 om 14:12
Je moet natuurlijk zelf weten hoe jullie je kinderen willen opvoeden. Maar je merkt al, andere kinderen mogen meer en vaker op een scherm. Wat doen jullie kinderen ipv op een scherm zitten? Spelen met speelgoed? Boek lezen? Of willen jullie dat ze buiten gaan spelen? Want bij dat laatste wordt het lastig. Kinderen spelen steeds minder buiten en er zijn dus minder tot geen kinderen om mee te spelen. En of je nou met lego speelt op de grond of een lego game op de computer, ik zie niet zoveel verschil.
Vroeger vond mijn moeder dat ik teveel met m'n neus in de boeken zat en dat ik meer buiten moest spelen. Sinds tegenwoordig wordt er wel gezegd dat kinderen teveel met hun neus op een scherm zitten en maar eens een boek moeten gaan lezen. Mijn zoons hebben altijd veel tijd mogen besteden aan de televisie en de computer, het zijn hele normale volwassenen geworden. Ik begrijp nooit waarom ouders zo krampachtig vasthouden aan die beperkte tijden achter een scherm.
Vroeger vond mijn moeder dat ik teveel met m'n neus in de boeken zat en dat ik meer buiten moest spelen. Sinds tegenwoordig wordt er wel gezegd dat kinderen teveel met hun neus op een scherm zitten en maar eens een boek moeten gaan lezen. Mijn zoons hebben altijd veel tijd mogen besteden aan de televisie en de computer, het zijn hele normale volwassenen geworden. Ik begrijp nooit waarom ouders zo krampachtig vasthouden aan die beperkte tijden achter een scherm.
Creativity is intelligence having fun

maandag 29 januari 2018 om 14:15
Nou dit dus. Afwisseling lijkt mij het belangrijkste. En buiten/sporten en telefoon en tv en lezen etc.sugarmiss schreef: ↑29-01-2018 14:09Van een schermpje kan een kind juist heel veel leren. Je hebt heel veel leerzame apps.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
maandag 29 januari 2018 om 14:22

maandag 29 januari 2018 om 14:24
Het is toch aangetoond dat schermpjes niet goed zijn?
Mijn hemel gáán we weer. Doet me zoooo denken aan de eerste tv's NIET TE DICHT BIJ HET SCHERM WANT DAN WORD JE BLIIIIIIIIND
Kom op nou. Boek lezen mag ook niet zeker? of dat dan weer wel. Net zo slecht voor je ogen.
En 2 uur gamen is niet veel hoor Heb jij zelf wel een computer? En hoe lang doe je viva forum ed?
Ik vind dit zo'n 3 eeuwen geleden houding hé.
Mijn hemel gáán we weer. Doet me zoooo denken aan de eerste tv's NIET TE DICHT BIJ HET SCHERM WANT DAN WORD JE BLIIIIIIIIND
Kom op nou. Boek lezen mag ook niet zeker? of dat dan weer wel. Net zo slecht voor je ogen.
En 2 uur gamen is niet veel hoor Heb jij zelf wel een computer? En hoe lang doe je viva forum ed?
Ik vind dit zo'n 3 eeuwen geleden houding hé.
maandag 29 januari 2018 om 14:26
Dus ze kijken vaker op hun telefoon dan dat ze vroeger stiekem briefjes door gaven aan elkaar? Nee dus.Timetraveler schreef: ↑29-01-2018 14:05Ik heb hier 0 wetenschappelijk bewijs voor. Wat ik wel zie bij de pubers die ik in mijn klassen heb, is dat ze echt best wel verslaafd lijken aan hun telefoon/schermpje. Steeds 'even' stiekem snel kijken, even weer die prikkel opzoeken. Ik heb ook het idee dat het ten koste gaat van hun concentratieboog.
Nu zitten ze te appen ipv briefjes te schrijven maar het is echt niet meer geworden hoor. Is iets van alle tijden Alleen de methode is veranderd .
Ik begrijp nooit waarom mensen die zijn opgegroeid met de computer en telefoon dat niet schijnen te snappen.
maandag 29 januari 2018 om 14:27
Jeetje wat ben je streng. En gebaseerd op wat? Hoezo maar 3x een half uur per week op de iPad? Dat is echt niks. Ik snap wel dat je oudste straks lekker altijd bij het vriendje speelt, want die zijn niet zo moeilijk.
Hier merkte ik wel bij overmatig schermgebruik dat de creativiteit een beetje verloren ging. Maar overmatig was hier meer dan 2 uur per dag ofzo.. niet drie keer een half uurtje iPad per week.
Hoeveel zit je zelf achter of voor een scherm per dag?
Hier merkte ik wel bij overmatig schermgebruik dat de creativiteit een beetje verloren ging. Maar overmatig was hier meer dan 2 uur per dag ofzo.. niet drie keer een half uurtje iPad per week.
Hoeveel zit je zelf achter of voor een scherm per dag?