nieuwe flatgenote
zondag 4 maart 2018 om 16:10
Sinds een tijdje deel ik mijn flat met een nieuwe flatgenote. Ik heb al met verschillende mensen samengewoond, maar nu voel ik me toch wel wat ongemakkelijk met de huidige situatie. Wanneer ze de flat binnen of buitengaat groet ze me nooit. Op haar vrije dagen komt zij haar kamer niet uit. Ze komt helemaal niet in de keuken. Daardoor heb ik het gevoel dat ik met een 'spook' leef. Ik kan enkel raden wanneer ze thuis is door wat gekuch bijvoorbeeld...
Ik wil hier graag iets over zeggen, maar ik weet niet goed hoe dit aan te pakken. Ik wil haar natuurlijk niet zelf ongemakkelijk doen voelen, maar ik zit er wel mee. Het is geen verlegen persoon, want ze heeft een uitgebreid sociaal leven. Daarom ook dat ik het zo vreemd vind dat ze zo asociaal is in huis...
Ik wil hier graag iets over zeggen, maar ik weet niet goed hoe dit aan te pakken. Ik wil haar natuurlijk niet zelf ongemakkelijk doen voelen, maar ik zit er wel mee. Het is geen verlegen persoon, want ze heeft een uitgebreid sociaal leven. Daarom ook dat ik het zo vreemd vind dat ze zo asociaal is in huis...
anoniem_361995 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 23:16
15.49% gewijzigd
zondag 4 maart 2018 om 17:25
Precies
zondag 4 maart 2018 om 17:28
wat voor afspraken hebben jullie vooraf gemaakt? Kende jij je nieuwe huisgenootje al?
Jij heb waarschijnlijk totaal andere verwachtingen dan je huisgenootje. Jullie zijn geen vrienden, jullie delen alleen een appartement. Het is echt niet noodzakelijk om je aan - en af te melden. Zij zocht (goedkope) woonruimte, en jij iemand om de huur te delen. Plus jij verwachtte ook nog een soort van vriendin of aanspraak, wist zij dit?
Wat je kan doen? Gewoon een gesprek beginnen. Hou er rekening mee dat zij gewoon andere ideeen heeft over flatsharing dan jij.
Trek je verder niets aan van haar gedrag. Zeg haar vriendelijk goeie dag wanneer je haar tegenkomt. Maak af en toe een praatje. En geniet van je eigen sociale leven.
Jij heb waarschijnlijk totaal andere verwachtingen dan je huisgenootje. Jullie zijn geen vrienden, jullie delen alleen een appartement. Het is echt niet noodzakelijk om je aan - en af te melden. Zij zocht (goedkope) woonruimte, en jij iemand om de huur te delen. Plus jij verwachtte ook nog een soort van vriendin of aanspraak, wist zij dit?
Wat je kan doen? Gewoon een gesprek beginnen. Hou er rekening mee dat zij gewoon andere ideeen heeft over flatsharing dan jij.
Trek je verder niets aan van haar gedrag. Zeg haar vriendelijk goeie dag wanneer je haar tegenkomt. Maak af en toe een praatje. En geniet van je eigen sociale leven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zondag 4 maart 2018 om 17:37
Als ze niet door de woonkamer hoeft, dan is het niet ‘straal negeren’. Ik kan me niet voorstellen dat ze niet reageert als je tegen haar praat.
Samen koken en series kijken; waarom? Ik zou daar ook geen behoefte aan hebben. Je hebt een zakelijke overeenkomst, niets meer en niets minder. Zij wil geen vrienden worden en bij jou klinkt het alsof je een vriendin zoekt.
Een functioneringsgesprek zoals Doreia opperde vind ik echt te raar voor woorden. Ze is je niets verplicht, behalve het betalen van de huur.
Samen koken en series kijken; waarom? Ik zou daar ook geen behoefte aan hebben. Je hebt een zakelijke overeenkomst, niets meer en niets minder. Zij wil geen vrienden worden en bij jou klinkt het alsof je een vriendin zoekt.
Een functioneringsgesprek zoals Doreia opperde vind ik echt te raar voor woorden. Ze is je niets verplicht, behalve het betalen van de huur.
zondag 4 maart 2018 om 17:42
Dit.Bloody_Mary schreef: ↑04-03-2018 17:11Ik vind eigenlijk niet dat je dit kunt eisen. Ze betaalt de huur en veroorzaakt geen overlast, je hebt haar echt niks te vertellen verder
zondag 4 maart 2018 om 18:05
Tuurlijk kun je geen sociaal gedrag afdwingen maar dit is het andere uiterste. Het moet wel leefbaar zijn voor alle partijen.
Met een schichtige schim ga je op je tenen lopen of onbewust aanpassen. Als julie leefwijzen zover uit elkaar liggen wordt het heel lastig. En daar mag je best een gesprek over hebben over hoe je een beetje rekening kan houden met de ander.
Succes.
Met een schichtige schim ga je op je tenen lopen of onbewust aanpassen. Als julie leefwijzen zover uit elkaar liggen wordt het heel lastig. En daar mag je best een gesprek over hebben over hoe je een beetje rekening kan houden met de ander.
Succes.
zondag 4 maart 2018 om 18:24
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb deze flat al gedeeld met verschillende mensen, waarmee ik na maanden samenwonen toch wel eens een praatje kon doen. Meer verwacht ik echt niet.
Gezien het mijn flat is bepaal ik zelf nog altijd graag de regels van het huis.
Een 'hoi' vind ik het minimum wat je kan verwachten als je bij iemand thuis langs de woonkamer passeert.
Ik ga haar er gewoon eens op aanspreken. Een simpele 'hoi' kan wonderen doen!
Een 'hoi' vind ik het minimum wat je kan verwachten als je bij iemand thuis langs de woonkamer passeert.
Ik ga haar er gewoon eens op aanspreken. Een simpele 'hoi' kan wonderen doen!
anoniem_361995 wijzigde dit bericht op 24-03-2018 01:13
0.55% gewijzigd
zondag 4 maart 2018 om 18:26
zondag 4 maart 2018 om 18:28
Klinkt niet als een fijne huisgenoot, elkaar gedag zeggen in het voorbij gaan is toch wel het minste wat je kan doen.
Echter mijn huisgenoot laten weten dat ik thuis ben of verplicht samen koken vindt ik dan weer te ver gaan als ik daar geen behoefte voor zou hebben.
Dus dat ze zelf in haar eigen kamer haar eigen eten eet is haar goed recht, en dat ze jou niet laat weten dat ze thuis is idem.
Dat jij dat niet gezellig vindt is ook jouw goed recht en daar zal je mee moeten dealen want je kunt haar niet vertellen hoe zij zich moet gedragen in jullie gedeelde woning.
Echter mijn huisgenoot laten weten dat ik thuis ben of verplicht samen koken vindt ik dan weer te ver gaan als ik daar geen behoefte voor zou hebben.
Dus dat ze zelf in haar eigen kamer haar eigen eten eet is haar goed recht, en dat ze jou niet laat weten dat ze thuis is idem.
Dat jij dat niet gezellig vindt is ook jouw goed recht en daar zal je mee moeten dealen want je kunt haar niet vertellen hoe zij zich moet gedragen in jullie gedeelde woning.
zondag 4 maart 2018 om 18:38
Ik vind het ook een wat vreemde opmerking. Dat ze een kamer bij je huurt betekent niet dat je haar dingen op kan leggen. Regels gaan neem ik aan niet veel verder dan de ruimte netjes behandelen, je huur op tijd betalen, eventueel geen logees meenemen. Iemand die een ruimte bij je huurt is niet bij je in dienst of zo.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 4 maart 2018 om 18:40
gvdb schreef: ↑04-03-2018 18:24Bedankt voor jullie reacties. Ik heb deze flat al gedeeld met verschillende mensen, waarmee ik na twee maanden samenwonen toch wel eens een praatje kon doen. Meer verwacht ik echt niet.
Ik ga haar er gewoon eens op aanspreken. Een simpele 'hoi' kan wonderen doen!![]()
Dan had je dat in de huisregels moeten zetten Sheldon.
zondag 4 maart 2018 om 18:40
Idd dat vind ik pas asociaal. Je bent haar moeder niet.
zondag 4 maart 2018 om 18:45
Helemaal mee eens!Susan schreef: ↑04-03-2018 18:38Ik vind het ook een wat vreemde opmerking. Dat ze een kamer bij je huurt betekent niet dat je haar dingen op kan leggen. Regels gaan neem ik aan niet veel verder dan de ruimte netjes behandelen, je huur op tijd betalen, eventueel geen logees meenemen. Iemand die een ruimte bij je huurt is niet bij je in dienst of zo.
Beetje eng om te zeggen ‘het is mijn flat dus ik bepaal de regels’.
zondag 4 maart 2018 om 19:05
Zij is jou echt geen verantwoording verschuldigd over waar zij gaat en staat. Je bent de verhuurder niet haar moeder. Zolang je geen last van haar hebt...zij geen harde muziek draait in de nacht, niets stuk maakt of de boel verwaarloosd doet zij niets verkeerd.
Vraag anders eens of zij samen thee wil drinken en wanneer zij weigert zou ik het echt loslaten en je contacten uit zaken buiten de deur halen. Zolang zij geen slechte huurder is, is er geen reden om haar aan te spreken.
Vraag anders eens of zij samen thee wil drinken en wanneer zij weigert zou ik het echt loslaten en je contacten uit zaken buiten de deur halen. Zolang zij geen slechte huurder is, is er geen reden om haar aan te spreken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 4 maart 2018 om 19:16
euh, verhuurder van het huis bedoel je. Maar je bepaalt niet alles. Het is nu ook haar huis..gvdb schreef: ↑04-03-2018 18:24Bedankt voor jullie reacties. Ik heb deze flat al gedeeld met verschillende mensen, waarmee ik na twee maanden samenwonen toch wel eens een praatje kon doen. Meer verwacht ik echt niet.
Ik ga haar er gewoon eens op aanspreken. Een simpele 'hoi' kan wonderen doen!![]()
En ik vind haar gedrag niet asosciaal. Je komt erg dwingend over.
zondag 4 maart 2018 om 19:32
mmm. Komt wat dwingend over dit. Regels, ja, snap ik. Gaat om preventie van overlast. Niet over haar persoonlijkheid of sociale gedragingen naar jou toe.
Als ze je nou uit zou schelden....
zondag 4 maart 2018 om 19:41
Hmm ik lees mijzelf als huisgenoot, alhoewel ik echt wel hoi en doei zei als ik iemand tegen kwam. Verder gewoon geen zin in socializen met huisgenoten. Met 1 wel, daar was echt een klik mee. Maar toen ik destijds in een flat woonde, bracht ik al mijn tijd door in mijn 10m2 kamer.
Heerlijk rustig! Echt niet omdat ik geen sociaal persoon ben, of onnaardig. Maar omdat ik het druk had met studeren, werken, mijn sociale leven. Als ik dan ook thuis nog gezellig moest doen met huisgenoten
Heerlijk rustig! Echt niet omdat ik geen sociaal persoon ben, of onnaardig. Maar omdat ik het druk had met studeren, werken, mijn sociale leven. Als ik dan ook thuis nog gezellig moest doen met huisgenoten