nieuwe flatgenote
zondag 4 maart 2018 om 16:10
Sinds een tijdje deel ik mijn flat met een nieuwe flatgenote. Ik heb al met verschillende mensen samengewoond, maar nu voel ik me toch wel wat ongemakkelijk met de huidige situatie. Wanneer ze de flat binnen of buitengaat groet ze me nooit. Op haar vrije dagen komt zij haar kamer niet uit. Ze komt helemaal niet in de keuken. Daardoor heb ik het gevoel dat ik met een 'spook' leef. Ik kan enkel raden wanneer ze thuis is door wat gekuch bijvoorbeeld...
Ik wil hier graag iets over zeggen, maar ik weet niet goed hoe dit aan te pakken. Ik wil haar natuurlijk niet zelf ongemakkelijk doen voelen, maar ik zit er wel mee. Het is geen verlegen persoon, want ze heeft een uitgebreid sociaal leven. Daarom ook dat ik het zo vreemd vind dat ze zo asociaal is in huis...
Ik wil hier graag iets over zeggen, maar ik weet niet goed hoe dit aan te pakken. Ik wil haar natuurlijk niet zelf ongemakkelijk doen voelen, maar ik zit er wel mee. Het is geen verlegen persoon, want ze heeft een uitgebreid sociaal leven. Daarom ook dat ik het zo vreemd vind dat ze zo asociaal is in huis...
anoniem_361995 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 23:16
15.49% gewijzigd
zondag 4 maart 2018 om 16:15
Tijdens de week zie ik haar nauwelijks want ze heeft een drukke job en onregelmatige uren. Waar ik me ongemakkelijk over voel is dat ik nooit weet wanneer ze thuis is of niet. Wanneer ze de flat binnen of buitengaat groet ze me nooit (tenzij ik echt haar opzoek).
Hoe zou je het graag zien? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Wil je dat ze bij thuiskomst op je deur klopt om te laten weten dat ze er is? En dat ook laat weten als ze weggaat? Lijkt mij een beetje raar eigenlijk.
Als jij in de huiskamer zit en zij gaat weg dan zegt ze toch wel gedag of zegt ze dan ook niks?
zondag 4 maart 2018 om 16:15
Je schiet haar even aan en vraagt of jullie straks even samen om tafel kunnen.
Dan geef je eerst aan wat er goed gaat, waar je blij mee bent en waar ze mee door moet blijven gaan. En dan geef je aan waar je mee zit en hoe je dat op zou willen lossen. Bijvoorbeeld door bij thuiskomst even een 'hallo' te roepen. Of als ze dat niet wil, dat jullie 2 bordjes bij de ingang hebben die je draait als je er bent / weg bent.
Succes!
Dan geef je eerst aan wat er goed gaat, waar je blij mee bent en waar ze mee door moet blijven gaan. En dan geef je aan waar je mee zit en hoe je dat op zou willen lossen. Bijvoorbeeld door bij thuiskomst even een 'hallo' te roepen. Of als ze dat niet wil, dat jullie 2 bordjes bij de ingang hebben die je draait als je er bent / weg bent.
Succes!
zondag 4 maart 2018 om 16:19
Dit. Als ik in de huiskamer zit, zegt ze ook niets. Zo hoor ik haar enkel binnen en buitenstappen zonder ook maar enig woord te wisselen.
anoniem_361995 wijzigde dit bericht op 04-03-2018 16:25
16.29% gewijzigd
zondag 4 maart 2018 om 16:31
Okee, maar als ik het zo lees dan hoeft ze dus niet door de huiskamer om van haar kamer naar buiten te komen? Dus het is niet zo dat ze direct langs je loopt en je dan straal negeert?
Je kunt het een keer met haar bespreken, hoe zij het ziet en wat jouw wens is. Misschien hoort ze wel helemaal niet dat jij in de huiskamer zit en wil ze je verder ook niet storen, weet jij veel?
zondag 4 maart 2018 om 16:33
Doreia schreef: ↑04-03-2018 16:15Je schiet haar even aan en vraagt of jullie straks even samen om tafel kunnen.
Succes!
Ik zou je straal in je gezicht uitlachen denk ik. Wat er goed gaat, waar je blij mee bent en waar ze mee door moet blijven gaan? Het is geen functioneringsgesprek
zondag 4 maart 2018 om 16:40
Ook niet als je zelf een gesprek aanknoopt? Sommige introverte/verlegen mensen vinden het moeilijk om een gesprek te beginnen of kijken liever de kat uit de boom. Misschien komt ze wat meer los als je elkaar een beetje leert kennen.
zondag 4 maart 2018 om 16:43
Bedoel je met niet teruggroeten dat ze je straal negeert als jij haar groet, of bedoel je dat ze niet 'hoi' of 'doei' door het huis roept of bij je aanklopt als ze komt of weggaat?
Niet terugpraten als jij tegen haar praat is wel asociaal en ik kan me voorstellen dat je daar iets van zegt, maar de rest lijkt me eerlijk gezegd gewoon haar goed recht. Ze huurt gewoon een kamer met gedeelde faciliteiten en heeft geen behoefte aan contact met huisgenoten. Je kunt iemand niet verplichten zich te melden als ze komt en gaat, of om haar eten in de kamer klaar te maken.
Niet terugpraten als jij tegen haar praat is wel asociaal en ik kan me voorstellen dat je daar iets van zegt, maar de rest lijkt me eerlijk gezegd gewoon haar goed recht. Ze huurt gewoon een kamer met gedeelde faciliteiten en heeft geen behoefte aan contact met huisgenoten. Je kunt iemand niet verplichten zich te melden als ze komt en gaat, of om haar eten in de kamer klaar te maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 4 maart 2018 om 16:55
Ik snap dat je dat vervelend vind! Lijkt me raar om met iemand samen te wonen waarmee je amper tot geen contact hebt. Zeg je zelf 'hoi hoe gaat het' als je haar ziet? Als jullie vaker een gesprek voeren, dan zal er in het vervolg ook wel een 'hoi' vanaf kunnen als jullie elkaar passeren. Je zou ook een keer kunnen koken en vragen of ze mee eet? Of vragen of ze zin heeft om een serie te kijken?
zondag 4 maart 2018 om 16:56
Poelewoeps schreef: ↑04-03-2018 16:55Ik snap dat je dat vervelend vind! Lijkt me raar om met iemand samen te wonen waarmee je amper tot geen contact mee hebt. Zeg je zelf 'hoi hoe gaat het' als je haar ziet? Als jullie vaker een gesprek voeren, dan zal er in het vervolg ook wel een 'hoi' vanaf kunnen als jullie elkaar passeren. Je zou ook een keer kunnen koken en vragen of ze mee eet? Of vragen of ze zin heeft om een serie te kijken?
Ik heb dat echt nooit gewild met huisgenoten.
zondag 4 maart 2018 om 17:07
Maar TO woont niet samen.. ze verhuurt een kamer. Dat is toch iets heel anders.Poelewoeps schreef: ↑04-03-2018 16:55Ik snap dat je dat vervelend vind! Lijkt me raar om met iemand samen te wonen waarmee je amper tot geen contact hebt. Zeg je zelf 'hoi hoe gaat het' als je haar ziet? Als jullie vaker een gesprek voeren, dan zal er in het vervolg ook wel een 'hoi' vanaf kunnen als jullie elkaar passeren. Je zou ook een keer kunnen koken en vragen of ze mee eet? Of vragen of ze zin heeft om een serie te kijken?