nieuwe flatgenote
zondag 4 maart 2018 om 16:10
Sinds een tijdje deel ik mijn flat met een nieuwe flatgenote. Ik heb al met verschillende mensen samengewoond, maar nu voel ik me toch wel wat ongemakkelijk met de huidige situatie. Wanneer ze de flat binnen of buitengaat groet ze me nooit. Op haar vrije dagen komt zij haar kamer niet uit. Ze komt helemaal niet in de keuken. Daardoor heb ik het gevoel dat ik met een 'spook' leef. Ik kan enkel raden wanneer ze thuis is door wat gekuch bijvoorbeeld...
Ik wil hier graag iets over zeggen, maar ik weet niet goed hoe dit aan te pakken. Ik wil haar natuurlijk niet zelf ongemakkelijk doen voelen, maar ik zit er wel mee. Het is geen verlegen persoon, want ze heeft een uitgebreid sociaal leven. Daarom ook dat ik het zo vreemd vind dat ze zo asociaal is in huis...
Ik wil hier graag iets over zeggen, maar ik weet niet goed hoe dit aan te pakken. Ik wil haar natuurlijk niet zelf ongemakkelijk doen voelen, maar ik zit er wel mee. Het is geen verlegen persoon, want ze heeft een uitgebreid sociaal leven. Daarom ook dat ik het zo vreemd vind dat ze zo asociaal is in huis...
anoniem_361995 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 23:16
15.49% gewijzigd
maandag 5 maart 2018 om 01:36
Gedag zeggen is wel het minste ja, gewoon goedenavond (meer hoeft van mij ook niet).MinkeDeWit schreef: ↑04-03-2018 23:29Ik vind het heel raar hoor. Je woont dus op 70 vierkante meter samen en spreekt geen woord tegen elkaar.
Na dit incident zou ik nu direct even aankloppen en vragen of je soms iets verkeerds hebt gezegd of gedaan.
Maar je weet niet wat er is, zegt ze nooit gedag? Wie weet heeft ze vanavond ruzie gehad of anderszins problemen waardoor ze blij is dat ze alleen op haar kamer kan zitten.
Wat je beschrijft is wel de reden dat ik toen ik nog op kamers woonde NOOIT een hospita/eigenaar van het huis in hetzelfde pand wilde...
Ik had een heel druk leven en geen zin om ook nog eens koffie te drinken met nóg meer mensen. Ik word bloednerveus als ik verplicht gezellig moet doen.
Ooit heel even zo gewoond. Ging de keuken in om een eitje te bakken zoeffff de huisbaas stond er meteen ook. Voor de 'gezelligheid'. Wat ga je eten?
Ik: o niks bijzonders, even eitje bakken. Pakt hij een vieze koekenpan en zegt: hier heb ik vanochtend een eitje in gebakken, kan je best nog een ei in bakken zonde van de boter
Nou... liever een schone pan. Jamaar zonde blabla.
Iemand voor me aan de deur: iemand die ik even niet wilde zien en dat heel goed wist.
2x bellen voor mij, ik deed niet open. Ik had mijn kamerdeur op slot en bleef gewoon zitten (kon zien wie er voor de voordeur stond).
Opeens hoor ik hem: ja hij heeft natuurlijk de bel niet gehoord BONK BONK LENN bezoek voor je! Ik doodstil blijven zitten maar hij bleef bonken en schreeuwen, ik deed maar of ik sliep en zei geirriteerd: ik moet nu slapen en jou spreek ik nog wel (tegen mijn ongewenste bezoek).
Kortom: vreselijke bemoeial die het gezellig vond, een huurder.
Wel grappig: kom een keer heel laat thuis op zaterdag na avondje stappen, om 12 uur zondagmiddag belt moeder van een vriend waar ik later heen zou gaan om te vragen of ik bleef eten. Hij tegen haar: ik ga hem niet wakker maken, was pas na vieren thuis vannacht, ik ben ook jong geweest laat hem maar lekker slapen. Ik zal zeggen dat hij terug moet bellen, wat is het nummer?
Toen kon ik er totaal niet om lachen, nu wel maar ik heb nog nooit zo wanhopig naar een andere kamer gezocht én gevonden binnen 3 maanden. In een studentenstad. Dat wil echt wat zeggen het was echt vreselijk.
Natuurlijk zeg ik die man gedag, ben in de eerste week 2 keer in zijn woonkamer koffie komen drinken, daarna zei ik gewoon nee, nu niet.
Hij zocht inderdaad meer een vriendschap als man alleen, denk een jaar of 55, 60 en wilde steeds vertellen over zijn 'wilde jaren' zoals hij het noemde.
En ik wilde rust die paar uur dat ik thuis was, geen vader die bepaalde of ik aan de telefoon kwam, dat ik best in een vieze pan van hem kon koken en spontaan koffie ging zetten met de woorden: jij ook een bakkie? als hij me aan hoorde komen..
Ook had ik iets verdrietigs aan de hand en daarom nog minder zin om beleefde conversatie met hem te voeren. Ik wilde douchen en lekker naar bed. En at op mijn kamer, lekker rustig.. meeneemtroep want koken was drama met die man direct 'gezellig' naast me voor een praatje.
Ik huurde een kamer, das alles. Verder moest hij zich niet met mij bemoeien, ik betaalde huur genoeg om ook dingen te eisen. Privacy bv.
maandag 5 maart 2018 om 02:06
Lenn12345 schreef: ↑05-03-2018 01:36Gedag zeggen is wel het minste ja, gewoon goedenavond (meer hoeft van mij ook niet).
Maar je weet niet wat er is, zegt ze nooit gedag? Wie weet heeft ze vanavond ruzie gehad of anderszins problemen waardoor ze blij is dat ze alleen op haar kamer kan zitten.
Wat je beschrijft is wel de reden dat ik toen ik nog op kamers woonde NOOIT een hospita/eigenaar van het huis in hetzelfde pand wilde...
Ik had een heel druk leven en geen zin om ook nog eens koffie te drinken met nóg meer mensen. Ik word bloednerveus als ik verplicht gezellig moet doen.
Ooit heel even zo gewoond. Ging de keuken in om een eitje te bakken zoeffff de huisbaas stond er meteen ook. Voor de 'gezelligheid'. Wat ga je eten?
Ik: o niks bijzonders, even eitje bakken. Pakt hij een vieze koekenpan en zegt: hier heb ik vanochtend een eitje in gebakken, kan je best nog een ei in bakken zonde van de boter![]()
Nou... liever een schone pan. Jamaar zonde blabla.
Iemand voor me aan de deur: iemand die ik even niet wilde zien en dat heel goed wist.
2x bellen voor mij, ik deed niet open. Ik had mijn kamerdeur op slot en bleef gewoon zitten (kon zien wie er voor de voordeur stond).
Opeens hoor ik hem: ja hij heeft natuurlijk de bel niet gehoord BONK BONK LENN bezoek voor je! Ik doodstil blijven zitten maar hij bleef bonken en schreeuwen, ik deed maar of ik sliep en zei geirriteerd: ik moet nu slapen en jou spreek ik nog wel (tegen mijn ongewenste bezoek).
Kortom: vreselijke bemoeial die het gezellig vond, een huurder.
Wel grappig: kom een keer heel laat thuis op zaterdag na avondje stappen, om 12 uur zondagmiddag belt moeder van een vriend waar ik later heen zou gaan om te vragen of ik bleef eten. Hij tegen haar: ik ga hem niet wakker maken, was pas na vieren thuis vannacht, ik ben ook jong geweest laat hem maar lekker slapen. Ik zal zeggen dat hij terug moet bellen, wat is het nummer?![]()
Toen kon ik er totaal niet om lachen, nu wel maar ik heb nog nooit zo wanhopig naar een andere kamer gezocht én gevonden binnen 3 maanden. In een studentenstad. Dat wil echt wat zeggen het was echt vreselijk.
Natuurlijk zeg ik die man gedag, ben in de eerste week 2 keer in zijn woonkamer koffie komen drinken, daarna zei ik gewoon nee, nu niet.
Hij zocht inderdaad meer een vriendschap als man alleen, denk een jaar of 55, 60 en wilde steeds vertellen over zijn 'wilde jaren' zoals hij het noemde.
En ik wilde rust die paar uur dat ik thuis was, geen vader die bepaalde of ik aan de telefoon kwam, dat ik best in een vieze pan van hem kon koken en spontaan koffie ging zetten met de woorden: jij ook een bakkie? als hij me aan hoorde komen..
Ook had ik iets verdrietigs aan de hand en daarom nog minder zin om beleefde conversatie met hem te voeren. Ik wilde douchen en lekker naar bed. En at op mijn kamer, lekker rustig.. meeneemtroep want koken was drama met die man direct 'gezellig' naast me voor een praatje.
Ik huurde een kamer, das alles. Verder moest hij zich niet met mij bemoeien, ik betaalde huur genoeg om ook dingen te eisen. Privacy bv.
Lang verhaal wat begon met dat het daadwerkelijk beter is om boter te hergebruiken en jou ook nog eens afwas zou schelen.
Je kunt zwart kijken of wit kijken.
Jij keek zwart. Niemand OOIT in jouw verhaal was onaardig. Je denkt in je hoofd dat ze onaardig zijn. Jij had veel zaken kunnen zeggen die je niet gezegd had... 'want moeite'. Niet zeuren als andere mensen aardig tegen je doen.. dat is normaal en ze kunnen niet ruiken dat jij daar niet op zit te wachten.. Lennnn dit is een raar verhaal. Je haatte je huisgenoten omdat ze aardig waren en het JOU niet gelukt is om aan te geven dat jij dat niet prettig vond en zij maar magisch moesten ruiken dat jij het niet prettig vind als mensen gewoon aardig doen.. :') KOEKOE
maandag 5 maart 2018 om 02:37
Hè?? KOEKOE? Ik snap niet waar je het over hebt, het lijkt alsof je niet goed ziet wat ik schrijf en niet wat jij schrijft.Brejules schreef: ↑05-03-2018 02:06Lang verhaal wat begon met dat het daadwerkelijk beter is om boter te hergebruiken en jou ook nog eens afwas zou schelen.
Je kunt zwart kijken of wit kijken.
Jij keek zwart. Niemand OOIT in jouw verhaal was onaardig. Je denkt in je hoofd dat ze onaardig zijn. Jij had veel zaken kunnen zeggen die je niet gezegd had... 'want moeite'. Niet zeuren als andere mensen aardig tegen je doen.. dat is normaal en ze kunnen niet ruiken dat jij daar niet op zit te wachten.. Lennnn dit is een raar verhaal. Je haatte je huisgenoten omdat ze aardig waren en het JOU niet gelukt is om aan te geven dat jij dat niet prettig vond en zij maar magisch moesten ruiken dat jij het niet prettig vind als mensen gewoon aardig doen.. :') KOEKOE
Ik zeg nergens dat hij (het was er maar één, 1 persoon, de huisbaas) niet aardig was maar wel een vreselijke bemoeial die gezelschap van me verwachtte.
En nee, ik ga geen eten maken in vieze pannen waar een ander uren geleden iets vaags in heeft staan bakken. Ik betaalde allejezus veel huur voor een hok van 4x4 en een gedeelde keuken dan heb ik ook rechten.
En natuurlijk heb ik vriendelijk gezegd dat ik het erg druk had nog voor ik er kwam wonen en hij zodoende weinig van me zou zien of last van me zou hebben. Als hij toen dacht jamaar das niet gezellig had hij me niet een kamer moeten verhuren.
Ik HAATTE mijn huisgenoten die ik niet had? Waar maak je dat uit op?
Magisch ruiken dat ik rust wilde? Dat heb ik gezegd, en ook dat ik het heel vervelend vond dat hij MIJN telefoontjes onbeschofd afkapte. Sterker nog: dat als hij liever niet wilde dat er voor me gebeld werd hij dat moest zeggen. En een huisbaas die tegen de moeder van een vriend van me gaat blaffen hoe laat ik thuis kwam en me moest laten slapen euhmmm... niet normaal.
Dat 2x bellen voor mij en 1x voor hem was ZIJN idee: n.b. met het verzoek niet open te doen als het niet voor mij was.... hij sliep vaak overdag.
Prima maar wel opendoen voor iemand die ik even niet wilde zien? Nee is nee en waar bemoei JIJ je mee, je hebt geen flauw idee waar het over gaat.
Nou ehmm
Hoeft ook niet, we delen geen flat tenslotte. Overigens had ik een kamer op een verdieping waar hij van zei dat hij er nooit zou komen: de tweede verdieping waar mijn kamer was zou hij niet betreden, privacy jwt... en dan gewoon op mijn deur gaan staan bonken met ongewenst bezoek nee; dat was de afspraak niet. Ik kwam ook niet in zijn kamers.
Bovendien wilde hij niet dat ik me daar liet inschrijven, vroeg een huur die ongehoord hoog was voor een piepklein kamertje met een gaskachel zonder ruitjes, moest ik wel mee oppassen zei hij nog want je hebt zo brand. Ja ik zat behoorlijk omhoog als ik wat anders had kunnen vinden had ik dat gedaan maar zoals ik al zei: dat duurde 3 maanden.
Maar het had nog erger gekund begrijp ik nu....
maandag 5 maart 2018 om 11:17
even geloept. TO ben je een man? en je huisgenote een vrouw?
2 maanden geleden is ze bij je komen wonen. Was dit nu niet net de periode dat het uit was gegaan met je ex? Misschien vertoonde jij toen wat apart gedrag. En zit zij als jonge vrouw niet echt te wachten op gezellig toen met (een ietwat oudere) man met liefdesverdriet.
2 maanden geleden is ze bij je komen wonen. Was dit nu niet net de periode dat het uit was gegaan met je ex? Misschien vertoonde jij toen wat apart gedrag. En zit zij als jonge vrouw niet echt te wachten op gezellig toen met (een ietwat oudere) man met liefdesverdriet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 5 maart 2018 om 11:29
Tja het is wel erg dom om iemand bij je te laten wonen zonder contract. Maar waarschijnlijk kun je wel van de hospitaregeling gebruik maken en haar eruit knikkeren.
Ik verhuur zelf ook en ik ben niet van het sociale de hele tijd. Ik behoud mezelf het recht voor om niemand te hoeven spreken als ik thuis ben. Daar valt mijn huisgenoot ook onder. Als ik om half zeven 's ochtends naar de wc ga hoef je van mij geen hallo te verwachten. Dus ik snap jouw huisgenoot wel. Zolang je maar wél kunt praten over dingen die voor allebei belangrijk zijn. Zoals jouw hooggespannen verwachtingen van een huisgenoot bijvoorbeeld. Als ik jou was, zou ik een appje sturen met drie voorstellen voor een moment om te gaan zitten samen.
Ik verhuur zelf ook en ik ben niet van het sociale de hele tijd. Ik behoud mezelf het recht voor om niemand te hoeven spreken als ik thuis ben. Daar valt mijn huisgenoot ook onder. Als ik om half zeven 's ochtends naar de wc ga hoef je van mij geen hallo te verwachten. Dus ik snap jouw huisgenoot wel. Zolang je maar wél kunt praten over dingen die voor allebei belangrijk zijn. Zoals jouw hooggespannen verwachtingen van een huisgenoot bijvoorbeeld. Als ik jou was, zou ik een appje sturen met drie voorstellen voor een moment om te gaan zitten samen.
maandag 5 maart 2018 om 11:34
maandag 5 maart 2018 om 12:13
Wat een gruwel lijkt me dat om met een vreemde in een flatje te wonen. Ok, er zijn studenten die dat doen, maar dan zit je toch in een andere modus. To, waarom verhuur je een kamer? Flats zijn doorgaans toch niet zo duur en als je particulier zit, zou ik liever de energie steken in iets goedkopers te vinden dan een kamer te verhuren.
Maar er zijn inderdaad advertenties op marktplaats van mannen die een vrouwelijke huisgenoot zoeken. Als vrouw zou ik dus nooit bij een vreemde vent intrekken.
Maar er zijn inderdaad advertenties op marktplaats van mannen die een vrouwelijke huisgenoot zoeken. Als vrouw zou ik dus nooit bij een vreemde vent intrekken.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
maandag 5 maart 2018 om 12:14
Zie je, dit is niet normaal. En nee, ik vind het ook niet normaal om elkaar te negeren als je in hetzelfde huis woont, zoals sommigen hier suggereren. Kwestie van fatsoen.
Weet je zeker dat ze niet doof is??
maandag 5 maart 2018 om 14:29
Ja, ik heb haar even gesproken, wel over iets anders, een praktisch dingetje, en terloops even gevraagd of ze me niet gehoord had gisteren. Antwoord was natuurlijk sorry, niet gehoord!
Goed, ik ga niet meer zitten wachten op een 'hoi'. De reacties hier op het forum leren me dat sommige mensen inderdaad gewoon graag op zichzelf in een kamertje zitten en geen contact zoeken.
Ik ga me er niet meer druk over maken. Het is lekker rustig en zo heb ik de hele woonkamer gewoon voor mij
Ik ga wel zelf 'hoi' blijven zeggen, daar moet ze maar mee leren leven
Goed, ik ga niet meer zitten wachten op een 'hoi'. De reacties hier op het forum leren me dat sommige mensen inderdaad gewoon graag op zichzelf in een kamertje zitten en geen contact zoeken.
Ik ga me er niet meer druk over maken. Het is lekker rustig en zo heb ik de hele woonkamer gewoon voor mij
Ik ga wel zelf 'hoi' blijven zeggen, daar moet ze maar mee leren leven
maandag 5 maart 2018 om 14:57
Wat ben jij een vermoeiend type.gvdb schreef: ↑05-03-2018 14:29Ja, ik heb haar even gesproken, wel over iets anders, een praktisch dingetje, en terloops even gevraagd of ze me niet gehoord had gisteren. Antwoord was natuurlijk sorry, niet gehoord!
Ik ga me er niet meer druk over maken. Het is lekker rustig en zo heb ik de hele woonkamer gewoon voor mij![]()
Ik ga wel zelf 'hoi' blijven zeggen, daar moet ze maar mee leren leven![]()
maandag 5 maart 2018 om 15:07
Deze begrijp ik niet helemaal?
maandag 5 maart 2018 om 15:08
Ik ook niet.
Onaardig en onnodig.
maandag 5 maart 2018 om 22:45
Okay, nu gaat het zogenaamd over het 'hoi' zeggen, maar in de OP wordt nog geklaagd over het niet weten of ze er is, dat ze maaltijden op haar kamer eet en dat ze haar kamer niet uitkomt.
Wat kan jou dat nou schelen? Je bent haar vader niet. Ze heeft duidelijk geen zin in kletspraatjes en je doet haar waarschijnlijk wat ongemakkelijk voelen. Dit vind ik niet geheel onterecht, want je haalt 'mijn huis en mijn regels' erbij. Wat zij doet heeft echter niks met huisregels te maken.
Je mag jezelf wel in je handen knijpen met zo'n huisgenote.
Ik zal je even een paar voorbeelden geven van hoe het ook kan.
Huisgenoten die
-laat met deuren slaan
-harde muziek draaien
-elektrische aparaten aan laten staan en weggaan (veiligheidsprobleem)
-altijd net in de keuken warm water nodig hebben als je doucht
-vergeten dat er eten op het vuur staat
-troep laten slingeren
-vriendjes constant over de vloer hebben
-vlees in vuilnisbakken gooien waar geen vuilniszak inzit en verwachten dat iemand anders dat wel opruimt
-dingen laten rotten in een hoek
-constant bij je gaan staan als je bezig bent
-tegen je aan wauwelen over hun problemen met vrienden die je niet kent
-hun huur altijd laat betalen
En ik heb nog extremere dingen gehoord die zo bizar zijn dat ik aanneem dat je dat nooit zal meemaken.
Kortom: je hebt echt niks te klagen.
Wat kan jou dat nou schelen? Je bent haar vader niet. Ze heeft duidelijk geen zin in kletspraatjes en je doet haar waarschijnlijk wat ongemakkelijk voelen. Dit vind ik niet geheel onterecht, want je haalt 'mijn huis en mijn regels' erbij. Wat zij doet heeft echter niks met huisregels te maken.
Je mag jezelf wel in je handen knijpen met zo'n huisgenote.
Ik zal je even een paar voorbeelden geven van hoe het ook kan.
Huisgenoten die
-laat met deuren slaan
-harde muziek draaien
-elektrische aparaten aan laten staan en weggaan (veiligheidsprobleem)
-altijd net in de keuken warm water nodig hebben als je doucht
-vergeten dat er eten op het vuur staat
-troep laten slingeren
-vriendjes constant over de vloer hebben
-vlees in vuilnisbakken gooien waar geen vuilniszak inzit en verwachten dat iemand anders dat wel opruimt
-dingen laten rotten in een hoek
-constant bij je gaan staan als je bezig bent
-tegen je aan wauwelen over hun problemen met vrienden die je niet kent
-hun huur altijd laat betalen
En ik heb nog extremere dingen gehoord die zo bizar zijn dat ik aanneem dat je dat nooit zal meemaken.
Kortom: je hebt echt niks te klagen.
maandag 5 maart 2018 om 22:55
Wanneer? Als je haar echt tegenkomt, of als ze door de gang naar de voordeur loopt terwijl jij in de huiskamer tv kijkt?
Want je zegt ook:
Waarom 'moet' je dat? Als je haar niet toevallig tegenkomt, waarom dan zo dwingend gedag willen zeggen dat je haar probeert te onderscheppen?
paarsebloem wijzigde dit bericht op 05-03-2018 22:59
40.20% gewijzigd
maandag 5 maart 2018 om 22:59
Ja hoor Karin
Anyway, ik vind het niet onaardig en ook niet onnodig. Ik vind dat TO veel verwacht en zit te denken voor een ander. Lijkt mij dus heel vermoeiend om met TO samen te wonen.
dinsdag 6 maart 2018 om 00:06
dinsdag 6 maart 2018 om 01:50
Jeetje, jullie zijn vermoeiend! Kunnen jullie alsjeblief ophouden met het maken van veronderstellingen en fantasieën over dingen die ik nooit gezegd heb.
Ik heb nooit ofte nooit haar tot iets gedwongen of regels opgelegd. Ik voelde me enkel ongemakkelijk bij het feit dat iemand die dagelijks in mijn flat langs mij passeert nooit 'hoi' zegt. Uiteindelijk - en lees alsjeblief mijn laatste post - zeg ik duidelijk dat ik me er niet meer druk om maak en geen 'hoi' meer verwacht.
Ik blijf zelf wel 'hoi' zeggen omdat niemand mij moet verbieden om vriendelijk te zijn. Het is niet omdat iemand anders zich als een hork gedraagt dat ik dat ook maar moet gaan doen.
Wie het niet kan verdragen dat mensen 'hoi' zeggen, moet maar alleen gaan wonen.
Wat mij betreft is de zaak afgesloten. Graag een slotje op dit topic.
Ik heb nooit ofte nooit haar tot iets gedwongen of regels opgelegd. Ik voelde me enkel ongemakkelijk bij het feit dat iemand die dagelijks in mijn flat langs mij passeert nooit 'hoi' zegt. Uiteindelijk - en lees alsjeblief mijn laatste post - zeg ik duidelijk dat ik me er niet meer druk om maak en geen 'hoi' meer verwacht.
Ik blijf zelf wel 'hoi' zeggen omdat niemand mij moet verbieden om vriendelijk te zijn. Het is niet omdat iemand anders zich als een hork gedraagt dat ik dat ook maar moet gaan doen.
Wie het niet kan verdragen dat mensen 'hoi' zeggen, moet maar alleen gaan wonen.
dinsdag 6 maart 2018 om 07:38
gvdb schreef: ↑06-03-2018 01:50Jeetje, jullie zijn vermoeiend! Kunnen jullie alsjeblief ophouden met het maken van veronderstellingen en fantasieën over dingen die ik nooit gezegd heb.
Je bepaalt hier ook graag de regels
Ik begrijp niet dat je het er niet gewoon even met haar over gehad hebt. Wat is er mis met haar vertellen dat het je een wat ongemakkelijk gevoel geeft en het fijn zou vinden als ze even ''hallo'' zou roepen als ze thuiskomt?